نتایج کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین دی هیچ کمکی به تقویت استخوان‌ها در کودکان نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، نتایج کارآزمایی بالینی بزرگ کنونی نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین دی استحکام استخوان را افزایش نمی‌دهند و از شکستگی استخوان در کودکان جلوگیری نمی‌کنند. تخمین‌ها نشان می‌دهد که تقریبا از هر سه کودک یک کودک […]

نتایج کارآزمایی بالینی نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین دی هیچ کمکی به تقویت استخوان‌ها در کودکان نمی‌کنند. به گزارش ایسنا، نتایج کارآزمایی بالینی بزرگ کنونی نشان می‌دهد که مکمل‌های ویتامین دی استحکام استخوان را افزایش نمی‌دهند و از شکستگی استخوان در کودکان جلوگیری نمی‌کنند.
تخمین‌ها نشان می‌دهد که تقریبا از هر سه کودک یک کودک قبل از رسیدن به سن ۱۸ سالگی حداقل یک مورد شکستگی استخوان را تجربه می‌کند. متخصصان پزشکی هشدار می‌دهند که این شکستگی‌ها می‌توانند منجر به ناتوانی طولانی‌مدت و حتی کاهش کیفیت زندگی شوند. در سال‌های اخیر، با توجه به نقش این ویتامین در معدنی‌سازی استخوان، علاقه فزاینده‌ای به مزایای بالقوه مکمل‌های ویتامین دی برای تقویت استحکام استخوان یا کاهش خطر شکستگی در کودکان ارائه شده است با این حال، نتایج تحقیقات قبلی به‌طور قطعی این تاثیرات را بررسی نکرده‌اند. در پاسخ، محققان دانشگاه کویین مری لندن و دانشگاه هاروارد T.H دانشکده بهداشت عمومی چان آزمایشی جامع انجام داد. در این تحقیق، کودکان مغولستانی بین ۶ تا ۱۳ سال در دوره سه ساله هفتگی مکمل ویتامین دی دریافت کردند.
مغولستان به دلیل شیوع بالای شکستگی استخوان و کمبود گسترده ویتامین دی برای این مطالعه انتخاب شد. نتایج نشان می‌دهد در حالی که مکمل‌ها به‌طور قابل توجهی سطح ویتامین دی را از حالت کمبود به محدوده طبیعی افزایش می‌دهند اما بر خطر شکستگی یا استحکام استخوان تاثیری ندارند. این نتیجه باورهای قبلی را در مورد تاثیر ویتامین دی بر سلامت استخوان به چالش می‌کشد.این کارآزمایی که بزرگترین کارآزمایی تصادفی‌سازی شده و کنترل‌شده در مورد مکمل‌های ویتامین دی در کودکان تا به امروز است، انتظار می‌رود دانشمندان، پزشکان و کارشناسان بهداشت عمومی را به ارزیابی مجدد نقش مکمل‌های ویتامین دی ترغیب کند.فقدان هیچ اثری از مکمل‌های ویتامین دی مستمر و زیاد بر خطر شکستگی یا استحکام استخوان در کودکان دارای کمبود ویتامین دی قابل توجه است.
دکتر گانما داواسامبو، دانشیار دانشگاه هاروارد T.H. دانشکده بهداشت عمومی چان، در بیانیه رسانه‌ای توضیح داد که در بزرگسالان، مکمل ویتامین دی برای پیشگیری از شکستگی زمانی که کلسیم به‌طور همزمان داده می‌شود بهترین کار را انجام می‌دهد؛ بنابراین این واقعیت که ما کلسیم را در کنار ویتامین دی به شرکت‌کنندگان در کارآزمایی ارائه نکردیم ممکن است یافته‌های بی‌اثر این مطالعه را توضیح دهد.


همچنین توجه به این نکته مهم است؛ کودکانی که در طول غربالگری برای کارآزمایی به راشیتیسم مبتلا بودند، از شرکت در این تحقیق حذف شدند زیرا ارائه دارونما (داروی ساختگی) به آنان اخلاقی نبود.پروفسور آدریان مارتینو، سرپرست مرکز ایمونوبیولوژی در دانشگاه کویین مری لندن اظهار کرد: یافته‌های ما فقط برای کودکان با وضعیت ویتامین دی پایین که دچار عوارض استخوانی نشده‌اند، مرتبط است.اهمیت دریافت کافی ویتامین دی برای پیشگیری از راشیتیسم را نباید نادیده گرفت و دستورالعمل دولت بریتانیا که مصرف روزانه ۴۰۰ واحد بین‌المللی ویتامین دی را توصیه می‌کند همچنان مهم است و همچنان باید دنبال شود.