آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: بعضی از اتفاقات در دوران بارداری ممکن است اختلالاتی در سلامتی جنین و مادر به وجود بیاورند که یکی از پرمخاطره‌ترین آن‌ها مسمومیت در بارداری است. علت اصلی این بیماری تقریبا ناشناخته است. در واقع در اثر اختلال عملکرد جفت به وجود می‌آید و نوعی عکس‌العمل بدن مادر نسبت به […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: بعضی از اتفاقات در دوران بارداری ممکن است اختلالاتی در سلامتی جنین و مادر به وجود بیاورند که یکی از پرمخاطره‌ترین آن‌ها مسمومیت در بارداری است. علت اصلی این بیماری تقریبا ناشناخته است. در واقع در اثر اختلال عملکرد جفت به وجود می‌آید و نوعی عکس‌العمل بدن مادر نسبت به سلول‌های جفت است. مسمومیت بارداری در زنان باردار در صورت‌عدم درمان به موقع و بی‌توجهی می‌تواند منجر به بروز آسیب‌های جدی در مادر و کودک شود لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان و دکتر فاطمه نعمت‌اللهی، متخصص زنان و زایمان و دکتر متین ذاکرین، متخصص زنان و زایمان گفتگو کرده است.
دکتر جوانمرد خوشدل در اینباره خاطرنشان کرد: پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی عارضه‌ای است که در ده درصد از بارداری‌ها اتفاق می‌افتد. به این بیماری فشار خون بالا در بارداری نیز می‌گویند. اگر به موقع این عارضه تشخیص داده نشود می‌تواند عواقب وخیمی برای مادر و جنین داشته باشد. وی اظهار کرد: پره اکلامپسی یا مسمومیت حاملگی از سه ماهه دوم بارداری یعنی هفته بیستم حاملگی تا یک هفته بعد از زایمان در زنان باردار رخ می‌دهد.
این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: یکی از علائم مسمومیت در بارداری بروز مشکلاتی برای بینایی مادر است لذا ممکن است مادر در اثر این عارضه دچار نابینایی موقت، تاری در دید شده و یا به نور حساس شود.
وی ادامه داد: سایر علائم پره اکلامپسی عبارت است از دفع پروتئین در بارداری، فشار خون حاملگی، کاهش یاعدم دفع ادرار، مشکلات کبد، افزایش سریع وزن مادر، سر دردهای شدید، بروز درد در سمت راست شکم، کاهش پلاکت خون مادر، خستگی و خواب آلودگی در دوران بارداری و همچنین استفراغ زیاد، تورم صورت و دست‌ها و درد زیر دنده‌ها نیز از نشانه‌های مسمومیت بارداری هستند.
دکتر جوانمرد خوشدل اشاره کرد: تداوم ورم بدن و بالا بودن فشار خون، همچنین تاری دید، سردرد و درد شکم از علائم پره اکلامپسی شدید در زنان باردار هستند و تورم دست و پا و صورت، افزایش فشار خون و افزایش وزن از جمله علائم پره اکلامپسی خفیف در زنان حامله هستند.
این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: علت پره اکلامپسی می‌تواند بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا و دیابت مادر در قبل از بارداری باشد که باعث کاهش خونرسانی به جفت شده و پروتئین جفت وارد خون می‌شود لذا به همین دلیل این عارضه اتفاق می‌افتد.
وی اضافه کرد: علت مسمومیت در بارداری می‌تواند مربوط به موارد مختلفی دیگری نیز مانند بارداری دوقلویی یا چند قلویی، سابقه خانوادگی، مشکلات کلیوی، مشکلات سیستم ایمنی، میگرن، تیروئید در بارداری، چاقی، تغذیه نامناسب مادر، داشتن سابقه خانوادگی ابتلا به این عارضه، تجربه اولین بارداری و سن بارداری ۴۰ سالگی یا بیشتر و یا حاملگی بعد از ده سال نیز باشد.

 پره اکلامپسی هم برای مادر و هم برای جنین با عوارضی همراه است
دکتر جوانمرد خوشدل مطرح کرد: پره اکلامپسی هم برای مادر و هم برای جنین با عوارضی همراه است و همچنین می‌تواند بعد از زایمان نیز عوارضی ایجاد کند لذا به همین دلیل می‌توان عوارض پره اکلامپسی در بارداری را به روش که عبارتند از عوارض پره اکلامپسی روی جنین و عوارض مادری پره اکلامپسی دسته‌بندی کرد.
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در صورت ابتلا پره اکلامپسی به دلیل کاهش خونرسانی به جفت، جنین نمی‌تواند به اندازه کافی رشد کرده لذا با وزن کم متولد می‌شود.
وی افزود: سایر عوارض پره اکلامپسی روی جنین شامل جدا شدن جفت از دیواره رحم قبل از زایمان که زندگی مادر و جنین را تهدید می‌کند، سندرم هِلپ که جان مادر و جنین را تهدید می‌کند و اگر جنین به اندازه کافی از نظر جسمی رشد نکرده باشد، زایمان زودرس که باعث مرگ جنین خواهد شد و نیز به یاد داشته باشید که مسمومیت بارداری از نشانه‌های حاملگی مولار هم می‌تواند باشد.
دکتر جوانمرد خوشدل تصریح کرد: پره اکلامپسی می‌تواند عملکرد دستگاه عصبی مرکزی را مختل کرده و باعث سکته مغزی شود و همچنین مواردی مثل اختلال در عملکرد کلیه‌ها، حملات تشنجی، آسیب‌های قلبی و عروقی، آسیب کبدی، اِدم ریه ها، مرگ مادر، بیهوشی و اغما، خونریزی شدید از عوارض پره اکلامپسی شدید است که در مادر باردار بروز می‌کند.
این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: مادرانی که مسمومیت بارداری آن‌ها به موقع تشخیص داده شود و طی دوران بارداری مورد درمان قرار بگیرند، بعد از زایمان عارضه‌ای نخواهند داشت و یک هفته بعد از زایمان پره اکلامپسی آن‌ها از بین خواهد رفت.
وی افزود: مادرانی که علائم متوسط و شدید این بیماری را دارند تا دو روز بعد از زایمان در معرض خطر تشنج قرار دارند لذا به همین دلیل است که این مادران بعد از زایمان تحت مراقبت پزشک هستند.
دکتر جوانمرد خوشدل اذعان داشت: در مواردی که علائم پره اکلامپسی
شدید بروز می‌کند، پزشکان برای نجات جان مادر و نوزاد مجبور به زایمان زودرس مادر هستند و زایمان به روش سزارین انجام می‌شود. زایمان سزارین علاوه بر نجات جان مادر و نوزاد، یک روش درمانی موثر برای درمان پره اکلامپسی در بارداری به شمار می‌رود.
این متخصص زنان و زایمان تشریح کرد: پزشکان برای تشخیص مسمومیت بارداری معاینات و آزمایش‌های متعددی انجام می‌دهند. روش‌های تشخیص این بیماری عبارتند از آزمایش پروتئین در ادرار، اندازه‌گیری فشار خون مادر، سنجش سطح پلاکت‌های خون، اختلال در بینایی یا مشکلات کلیوی، بررسی ریه‌ها برای بررسی تجمع مایع اضافی در ریه‌ها و همچنین آزمایش خون و سونوگرافی جنین نیز انجام می‌شود. وی اظهار کرد: برای درمان پره اکلامپسی در طول بارداری پزشکان از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند که عبارتند از استراحت در بستر، بستری شدن در بیمارستان، زایمان و دارو درمانی.
دکتر جوانمرد خوشدل ادامه داد: روش استراحت در بستر قبلا به زنان مبتلا به فشار خون حاملگی با علائم خفیف توصیه می‌شد اما در حال حاضر چنین درمانی به مادران توصیه نمی‌شود زیرا این روش مشکلات مختلفی را برای مادران به همراه دارد. به علاوه، هرچند استراحت فشار خون را کم می‌کند اما می‌تواند احتمال لخته شدن خون را در مادر افزایش دهد.
این متخصص زنان و زایمان افزود: در موارد ابتلا به پره اکلامپسی شدید به مادران توصیه می‌شود در بیمارستان بستری شوند. به این ترتیب به طور مرتب وضعیت جنین آن‌ها را می‌توان تحت بررسی قرار داد.
وی متذکر شد: زایمان تنها راه برای درمان مسمومیت در بارداری است که به صورت القایی و به روش سزارین انجام می‌شود و تا چند روز بعد از زایمان علائم پره اکلامپسی ادامه دارد.
دکتر جوانمرد خوشدل اشاره کرد: پزشکان از داروهای مختلفی برای درمان پره اکلامپسی خفیف و یا شدید استفاده می‌کنند. این درمان‌های دارویی با هدف از بین بردن علائم پره اکلامپسی تجویز می‌شوند. این داروها عبارتند از داروهای فشار خون، داروهای کورتیکو استروئیدی و داروهای ضد تشنج.
این متخصص زنان و زایمان افزود: داروهای فشار خون می‌توانند فشار خون حاملگی را که به طور خطرناکی به خاطر پره اکلامپسی بالا رفته است را کاهش دهند. این داروها به صورت خوراکی یا درون وریدی برای بیمار تجویز می‌شوند. استفاده از برخی از داروهای فشار خون طی حاملگی خطرناک هستند بنابراین باید در مورد نوع داروی فشار خون با پزشک خود مشورت کنید.
وی تصریح کرد: تجویز داروهای کورتیکو استروئیدی می‌تواند به افزایش مدت بارداری کمک کند تا جنین به وضعیت لازم برای زایمان زودرس برسد. این داروها به عملکرد پلاکت‌های خون و نیز کبد کمک موثری می‌کنند و همچنین مادرانی که سندرم هِلپ را طی بارداری نشان می‌دهند از این دارو برای کنترل علائم آن‌ها استفاده می‌شود.
دکتر جوانمرد خوشدل می‌گوید: در پره اکلامپسی شدید احتمال تنشج مادر وجود دارد لذا پزشکان برای جلوگیری از این مشکل داروهای ضد تشنج مثل سولفات منزیم را برای بیمار تجویز می‌کنند.
این متخصص زنان و زایمان اذعان داشت: برای پیشگیری از مسمومیت حاملگی باید رژیم غذایی خود را بهبود دهید و اگر اضافه وزن دارید باید قبل از باردار شدن وزن خود را کاهش دهی و همچنین باید نمک کمتری مصرف کرده و از مکمل‌های کلسیم درصورت نیاز استفاده کنید. وی گفت: در این دوران حساس هیچ دارو، ویتامین و مکملی را نباید بدون نظر پزشک خود مصرف کنید. معاینات و تست‌های دوران بارداری را به طور منظم انجام دهید. علاوه بر این اگر قصد سفر در دوران بارداری را دارید به شدت مراقب تغذیه خود در طول سفر باشید و با مشاهده علائم پره اکلامپسی هرچه سریع‌تر باید به پزشک مراجعه کنید.

 اولین علامت مسمومیت بارداری تغییر فشار خون است
در ادامه نیز دکتر نعمت اللهی در اینباره خاطرنشان کرد: مسمومیت بارداری که از نظر پزشکی به عنوان پره اکلامپسی شناخته می‌شود، زمانی رخ می‌دهد که فشار خون بالا بعد از هفته بیستم بارداری مشاهده می‌شود و با نشت پروتئین در ادرار همراه باشد.
وی اظهار کرد: علت مسمومیت بارداری به طور کامل مشخص نشده است ولی با این حال عواملی مانند اولین بارداری بیمار، بارداری در سنین بالا، سابقه مسمومیت بارداری در بارداری‌های قبلی، بارداری چند قلویی، چاقی، فشار خون مزمن از عوامل خطرزای مسمومیت بارداری هستند.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: علائم مسمومیت بارداری عبارتند از فشار خون بالا، سردرد شدیدی که از بین نمی‌رود، اختلالات بینایی مانند شناور، تاری دید، حساسیت به نور، درد در قسمت بالای شکم، کمر درد، معده درد، شروع جدید تنگی نفس، تغییرات در وضعیت روانی و ممکن است کاهش هوشیاری مشاهده شود.
وی ابراز داشت: پره اکلامپسی که عموماً به عنوان مسمومیت بارداری شناخته می‌شود، بیماری است و زمانی رخ می‌دهد که فشار خون بالا که بعد از هفته بیستم بارداری مشاهده می‌شود با نشت پروتئین در ادرار (پروتئین اوری) همراه باشد.
دکتر نعمت اللهی متذکر شد: علت مسمومیت بارداری به طور کامل شناخته نشده است اما برخلاف تغییرات عروقی که باید در طول سازگاری مادر با بارداری ایجاد شود، آسیب عروق و تنگ شدن عروق به دلیل مواد ترشح شده ثانویه به این آسیب و مقاومت در جریان خون می‌تواند منجر به مسمومیت بارداری شود.
این متخصص زنان و زایمان افزود: آسیب به عروق کلیوی و نشت پروتئین در ادرار ثانویه به آسیب عروقی مشاهده می‌شود. مجدداً به دلیل اثرات عروقی علائمی مانند سردرد و تاری دید ایجاد می‌کند. در جنین به دلیل افزایش مقاومت جریان خون ممکن است تاخیر رشد و الیگوهیدرآمنیوس (کاهش مقدار آب) مشاهده شود.
وی خاطرنشان کرد: عوامل خطری که می‌توانند باعث مسمومیت بارداری شوند عبارتند از حاملگی اول بیمار، اگرچه دلیل دقیق آن کاملاً مشخص نیست ولی حساسیت بالا به آنتی ژن‌های پدر یکی از نظریه‌های پذیرفته شده است.
دکتر نعمت اللهی افزود: بیماری‌های مزمن و عوامل خطر اضافی ممکن است در حاملگی‌های سن بالا ایجاد شوند لذا به همین دلیل، خطر مسمومیت بارداری در زنان باردار ۴۰ سال به بالا افزایش می‌یابد.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: بیمارانی که در حاملگی‌های قبلی خود دچار پره اکلامپسی شده‌اند، در مقایسه با بیمارانی که قبلاً چنین سابقه‌ای نداشته‌اند، تقریباً هشت برابر بیشتر در معرض ابتلا به پره اکلامپسی هستند. وی ادامه داد: در بیماران با شاخص توده بدنی ۲۵ و بالاتر قبل از بارداری، به ازای هر ۵ الی۷ کیلوگرم افزایش اندازه‌گیری سطح بدن، خطر مسمومیت بارداری افزایش می‌یابد و افزایش تعداد جنین‌ها در رحم خطر ابتلا به پره اکلامپسی را افزایش می‌دهد.
دکتر نعمت اللهی افزود: علاوه بر این؛ فشار خون مزمن، بیماری‌های عروقی و بافت همبند، بیماری‌های مزمن کلیه نیز از جمله عواملی هستند که می‌توانند باعث مسمومیت بارداری شوند.
این متخصص زنان و زایمان در پاسخ به این پرسش که «مسمومیت حاملگی (پره اکلامپسی) معمولا درچه کسانی اتفاق می‌افتد»، گفت: مسمومیت بارداری به ویژه در افرادی که تحت عوامل خطر هستند قابل مشاهده است اما در حاملگی‌های بدون فاکتورهای خطر نیز می‌تواند مشاهده شود، اگرچه نادر است. مسمومیت بارداری تقریباً در پنج درصد از بارداری‌ها در سراسر جهان مشاهده می‌شود.
وی بیان کرد: آسیب عروقی در مسمومیت حاملگی با تاثیر گذاشتن بر همه اندام‌ها باعث تغییرات گسترده‌ای می‌شود. اولین علامت مسمومیت بارداری تغییر فشار خون است. فشار خون بالا با گذشت زمان افزایش می‌یابد و همچنین این افراد دارای سردردهای ناشی از تغییرات عروقی از نوع شدیدی هستند که به مسکن‌ها پاسخ ضعیفی می‌دهند.
دکتر نعمت اللهی عنوان کرد: بسته به تغییرات عروقی در چشم، اختلالات بینایی یا از دست دادن میدان بینایی که به عنوان فلاش نور در چشم توصیف می‌شود، ممکن است در مبتلایان به مسمومیت حاملگی رخ دهد و افزایش رفلکس‌ها مشاهده می‌شود. هنگامی که آسیب عروقی و فشار خون با هم ترکیب شوند، می‌تواند منجر به تشنج و فلج در موارد پیشرفته شود.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: به دلیل اختلال در خون‌رسانی جنین و مقاومت در جریان خون در عروق جفت، ممکن است تاخیر رشد و کاهش میزان مایع آمنیوتیک در نوزاد مشاهده شود. با این حال، اگر پره اکلامپسی در پایان بارداری به درستی ایجاد شود، این یافته‌ها ممکن است مشاهده نشوند.
وی ابراز داشت که در موارد نادر و در صورت وجود پره اکلامپسی شدید، جدا شدن جفت یک مشکل نادر است که زندگی نوزاد را به خطر می‌اندازد.
دکتر نعمت اللهی می‌گوید: جهت تشخیص مسمومیت بارداری فشار خون (فشار خون بالا) به صورت بالینی اندازه‌گیری می‌شود. فشار خون سیستولیک ۱۴۰ میلی متر جیوه یا دیاستولیک ۹۰ میلی متر جیوه و بالاتر مشاهده می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان افزود: در موارد مشکوک بالینی ابتلا به مسمومیت بارداری، تشخیص سیصد میلی گرم پروتئین یا بیشتر در پروتئین ادرار ۲۴ساعته تشخیص مسمومیت بارداری را تایید می‌کند. در مراکزی که نمی‌توان اندازه‌گیری کرد، می‌توان آن را به عنوان تشخیص پروتئین مثبت در آزمایش معمول ادرار در نظر گرفت.
وی اضافه کرد: افزایش سطح کراتینین سرم (مقادیر بالای ۱/۱میلی‌گرم در دسی لیتر) و افزایش آنزیم‌های کبدی نیز در تشخیص مسمومیت بارداری مهم هستند. علاوه بر این، کاهش تعداد سلول‌های لخته‌کننده به نام «پلاکت» به دلیل آسیب عروقی مشاهده می‌شود. این در موارد پیشرفته شدید شدیدتر است.
دکتر نعمت اللهی مطرح کرد: هدف اولیه در درمان مسمومیت بارداری کنترل فشار خون تا زمان اطمینان از زایمان سالم است بنابراین، مادر با داروهای ضد فشار خون (داروهایی که برای درمان فشار خون استفاده می‌شود) شروع می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان افزود: اگر خطر زایمان زودرس وجود داشته باشد، درمان کورتیکواستروئیدی برای اطمینان از رشد ریه نوزاد اعمال می‌شود و نوزاد باید از نظر رشد و سلامت در رحم تحت نظارت و پیگیری دقیق قرار گیرد.
وی گفت: در صورت‌عدم پاسخ به درمان یا بدتر شدن یافته‌های بالینی در مبتلایان به مسمومیت بارداری، زایمان باید پس از ۳۴ هفته برنامه‌ریزی شود. اگر بین هفته ۲۴ تا ۳۴ بارداری باشد، باید با توجه به وضعیت مادر و نوزاد تصمیم‌گیری شود و در نهایت درمان نهایی این بیماری ختم بارداری از طریق زایمان است.

درمان، به شدت مسمومیت بارداری و زمان بارداری شما بستگی دارد
در ادامه نیز دکتر ذاکرین در اینباره ابراز داشت: بارداری در خانم‌ها تغییرات زیادی ایجاد می‌کند، گاه این تغییرات ایجاد شده می‌تواند مشکلاتی را برای آن‌ها ایجاد کند. مسمومیت بارداری یا پره اکلامپسی یکی از عارضه‌های بارداری است که با فشار خون بالا، آسیب به قسمت‌هایی از بدن مانند کبد و کلیه‌ها مشخص می‌شود.
وی اظهار کرد: در صورتی که مسمومیت بارداری در خانم‌ها درمان نشود، می‌تواند به دنبال آن خطرات جدی ایجاد شود. اگر مبتلا به این عارضه باشید، مهم‌ترین اقدام و درمانی که باید برای شما انجام گیرد، زایمان کودک است. حتی پس از زایمان نیز مدتی زمان لازم است که حال مادر بهبود یابد.
این متخصص زنان و زایمان متذکر شد: از آنجایی که مسمومیت در بارداری مشکل بسیار مهمی است، باید اطلاعات خود را در این زمینه افزایش دهید تا با آگاهی بالا اقدامات لازم را انجام دهید.
وی عنوان کرد: مسمومیت بارداری گاهی بدون علائم در خانم‌های باردار ایجاد می‌شود. افزایش فشار خون ممکن است به آرامی ایجاد شود یا شروع ناگهانی داشته باشد.
دکتر ذاکرین اذعان داشت: کنترل فشار خون در بارداری یکی از نکاتی مهمی است که باید در بارداری کنترل شود، زیرا اولین نشانه مسمومیت بارداری، افزایش فشار خون است.
این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: فشار خون بیش از ۱۴ اگر در دو نوبت با فاصله زمانی ۴ ساعت ثبت شود، غیر طبیعی است. سایر علائمی که از این بیماری وجود دارد عبارتند از بروز پروتئین اضافی در ادرار (پروتئینوری) یا مشکلات کلیوی، سردردهای شدید، تغییرات بینایی، از دست دادن موقتی بیماری، تاری دید یا حساسیت به نور، احساس درد در بالای شکم زیر دنده راست، حالت تهوع و استفراغ، کاهش دفع ادرار، کاهش سطح پلاکت در خون، اختلال در عملکرد کبد و تنگی نفس به ‌دلیل وجود مایع در ریه‌ها و افزایش وزن و تورم ناگهانی به ویژه در صورت و دست است.
وی اضافه کرد: این نکته را در نظر داشته باشید که این علائم ممکن است در بارداری‌ها طبیعی و بدون مشکل نیز وجود داشته باشد بنابراین، برای تشخیص این بیماری و بررسی‌های کامل در بارداری باید به متخصص مراجعه کنید.
دکتر ذاکرین می‌گوید: عوامل مختلفی می‌تواند منجر به پره اکلامپسی یا مسمومیت بارداری شود. کارشناسان معتقدند که این عارضه از جفت شروع می‌شود، در واقع اندامی که جنین در تمامی طول بارداری توسط آن تغذیه می‌کند. در اوایل بارداری رگ‌های خونی جدید ایجاد می‌شوند و تکامل می‌یابند تا خون به جنین برسد.
این متخصص زنان و زایمان اشاره کرد: در خانم‌هایی که مبتلا به مسمومیت بارداری می‌شوند، رگ‌های خونی به درستی تکامل نیافته‌اند و عملکرد خوبی ندارند. در واقع این رگ‌ها باریک‌تر از رگ‌های خونی طبیعی هستند و واکنش متفاوتی نسبت به هورمون‌ها دارند. در نهایت منجر به محدود شدن جریان خون می‌شود. وی اضافه کرد: علت ایجاد چنین اختلالاتی می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله جریان خون ناکافی به رحم، وجود ژن‌های خاص، ایجاد مشکلاتی در سیستم ایمنی بدن، آسیب به رگ‌های خونی، فشار خون بالای مزمن باشد.
دکتر ذاکرین تصریح کرد: فشار خون در بارداری تنها به‌دلیل مسمومیت بارداری ایجاد نمی‌شود. پره اکلامپسی به عنوان یکی از چهار علل ایجاد فشار خون بالا است که در بارداری رخ می‌دهد. سایر اختلالات عبارتند از فشار خون بارداری و فشار خون بالای مزمن.
این متخصص زنان و زایمان افزود: خانم‌های مبتلا به فشار خون بارداری دچار فشار خون بالا می‌شوند؛ اما، مشکلاتی دیگر اعم از پروتئین اضافی و سایر آسیب‌ها دیگر وجود ندارد. تنها تعداد کمی افراد ممکن است دچار مسمومیت بارداری شوند.
وی ادامه داد: منظور از فشار خون بالای مزمن این است که این عارضه قبل از بارداری وجود داشته باشد یا قبل از ۲۰ هفته در بارداری ایجاد شده است. اما، از آنجایی که علائمی ندارد، نمی‌توان زمان مشخصی برای تعیین زمان شروع آن در نظر گرفت.
دکتر ذاکرین افزود: وضعیت فشار خون بالای مزمن همراه با پره اکلامپسی نیز در خانم‌هایی ایجاد می‌شود که قبل از بارداری دچار فشار خون بالا بوده‌اند؛ اما در بارداری با عارضه‌های دیگر از جمله پروتئین در ادرار همراه خواهند شد.
این متخصص زنان و زایمان خاطرنشان کرد: عواملی که احتمال ایجاد عارضه پره اکلامپسی را در خانم‌ها افزایش می‌دهد که عبارتند از سابقه پره اکلامپسی (شخصی یا خانوادگی)، فشار خون بالا، بارداری اول، سن (در خانم‌های بسیار جوان یا بالای ۳۵ سال)، افزایش وزن، بارداری چند قلو، فاصله بین بارداری (فاصله کمتر از ۲ سال یا بیش از ۱۰ سال)، بیماری زمینه‌ای مانند فشارخون بالا، میگرن، دیابت نوع ۱ و نوع ۲، بیماری کلیوی و…، لقاح آزمایشگاهی است.
وی تشریح کرد: هرچه مسمومیت در بارداری شدیدتر باشد و زودتر در بارداری رخ دهد، در صورت‌عدم درمان می‌تواند خطرات جدی‌تری را برای مادر و کودک به همراه داشته باشد. به‌طور کلی عارضه‌های احتمالی که از این بیماری وجود دارد عبارتند از مشکلاتی در خونریزی به‌دلیل سطح پایین پلاکت خون، جدا شدن جفت از دیواره رحم، آسیب به کبد، نارسایی کلیه، مشکلات ریوی و زمانی این عارضه برای کودکان مشکل ایجاد می‌کند که منجر به زایمان زودرس شود.
دکتر ذاکرین توضیح داد: برای تشخیص عارضه مسمومیت بارداری هنگامی که به پزشک مراجعه می‌کنید، ابتدا فشار خون شما را اندازه‌گیری می‌کند، همچنین ادرار شما جهت اندازه‌گیری پروتئین نیز آزمایش می‌شود. برای بررسی وضعیت کودک نیز از راهکارهایی استفاده می‌کنند که شامل سونوگرافی، تست ضربان قلب جنین و تست مشخصات بیوفیزیکی است.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: درمان، به شدت مسمومیت بارداری و زمان بارداری شما بستگی خواهد داشت. حتی اگر مسمومیت خفیف باشد، جهت جلوگیری از بدتر شدن شرایط نیاز به درمان خواهید داشت.
وی ادامه داد: در اغلب مواقع راهکاری که برای رفع مشکل مسمومیت بارداری در نظر می‌گیرند، زایمان نوزاد است و پس از زایمان، از پیشرفت این بیماری جلوگیری می‌شود.
دکتر ذاکرین افزود: اگر در ۳۷ هفتگی یا بیشتر هستید، پزشک ممکن است زایمان را به مادر پیشنهاد دهد. در این مرحله زایمان هیچ موردی ندارد؛ چراکه، نوزاد به اندازه کافی رشد کرده و نارس محسوب نمی‌شود ولی اگر قبل از ۳۷ هفتگی دچار مسمومیت بارداری شده باشید، پزشک تصمیم دیگری برای زایمان شما در نظر خواهد گرفت. درمان را بر اساس سن بارداری و شدت بیماری به شما خواهد گفت.
این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: در صورت ابتلا به عارضه مسمومیت بارداری در برخی از موارد ممکن است دارویی برای کاهش فشار خون به مادر توصیه شود. داروهایی جهت جلوگیری از تشنج و عارضه‌های احتمالی دیگر برای جلوگیری از تشنج تجویز می‌شود و در برخی از مادران نیز می‌بایست در بیمارستان بستری شوند تا شرایط آن‌ها تحت کنترل باشد.
وی توضیح داد: اگر مبتلا به مسمومیت بارداری خفیف باشید، پزشک توصیه‌هایی در این باره برای شما خواهد داشت که عبارتند از اینکه طی این مدت می‌بایست بیشتر استراحت کنید، داروهای کاهش فشار خون را مصرف کنید، آزمایش خون و ادرار را طبق موعدی که پزشک مشخص کرده است انجام دهید و جهت رشد سریع ریه‌های کودک، پزشک داروهای استروئیدی را تزریق خواهد کرد.
دکتر ذاکرین مطرح کرد: اگر مبتلا به مسمومیت بارداری شوید، در اغلب مواقع پس از زایمان به شرایط مطلوبی خواهند رسید. اما باید تا زمانی که به فشار خون نرمال دست پیدا نکرده‌اند، همیشه فشار خون خود را بررسی کنند. هیچ روش مطمئن و دقیقی جهت جلوگیری از این عارضه وجود ندارد.
این متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: راهکارهایی جهت جلوگیری از این عارضه در نظر گرفته شده است که بی‌تاثیر نیست که عبارتند از اینکه به غذاهای خود نمک اضافه نکنید یا بسیار کم مصرف کنید، روزانه ۶ تا ۸ لیوان آب بنوشید، از غذاهای سرخ شده و فرآوری شده خودداری کنید، استراحت کافی داشته باشید، به‌طور منظم تمرینات ورزشی را انجام دهید و از نوشیدن الکل خودداری کنید.