آفتاب یزد – منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش: کلیه‌ها دو عضو کوچک لوبیایی شکل می‌باشند که در دو طرف ستون مهره‌ها و کمی پایین‌تر از قفسه سینه قرار دارند که جزو اعضای حیاتی بدن هستند که وظایف متعددی از جمله دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن، تصفیه خون، تنظیم فشار خون و … را […]

آفتاب یزد – منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش: کلیه‌ها دو عضو کوچک لوبیایی شکل می‌باشند که در دو طرف ستون مهره‌ها و کمی پایین‌تر از قفسه سینه قرار دارند که جزو اعضای حیاتی بدن هستند که وظایف متعددی از جمله دفع مواد زائد و مایعات اضافی از بدن، تصفیه خون، تنظیم فشار خون و … را بر عهده دارند و گاهی امکان دارد بدون این که متوجه باشیم این عضوها دچار اشکالاتی بشوند که یکی از جدی‌ترین آن ابتلا به فشار خون کلیه است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش داده و مشکلات متعددی را نیز ایجاد نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مهری مهراد، متخصص اورولوژی و دکتر رضا ولی پور، متخصص اورولوژی و دکتر حسین کرمی، متخصص اورولوژی گفتگو کرده است.دکتر مهراد در اینباره می‌گوید: فشار خون کلیه یا فشار خون عروقی، فشار خون بالای ناشی از بیماری کلیوی است که معمولاً با داروهای فشار خون قابل کنترل است. وی ادامه داد: به بعضی از افراد مبتلا به فشار خون کلیه با آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری یا جراحی بر روی رگ‌های خونی کلیه می‌شود، کمک کرد.این متخصص اورولوژی بیان کرد: فشار خون کلیه ناشی از تنگ شدن شریان‌هایی است که خون را به کلیه می‌رسانند، در این وضعیت، یک یا هر دو شریان کلیه ممکن است باریک شوند که به آن تنگی شریان کلیوی می‌گویند.وی ادامه داد: وقتی که جریان خون در کلیه‌ها کم می‌شود، مثل زمانی عمل می‌کنند که این جریان کم خون به دلیل کم آبی بدن است؛ به این ترتیب که با ترشح هورمون‌هایی که بدن را برای حفظ سدیم و آب تحریک می‌کنند، به این شرایط پاسخ می‌دهند. در نتیجه رگ‌های خونی با مایع اضافی پر می‌شوند و فشار خون بالا می‌رود.دکتر مهراد متذکر شد: باریک شدن یک یا هر دو شریان کلیوی اغلب در اثر تصلب شرایین یا سخت شدن شریان‌ها ایجاد می‌شود. این همان فرآیندی است که منجر به خیلی از حملات قلبی و سکته‌ها می‌شود. علت کمتر شایع باریک شدن رگ ها، دیسپلازی فیبروماسکولار یعنی وضعیتی است که در آن ساختار شریان‌های کلیوی به دلایل نامشخص به طور غیر طبیعی توسعه می‌یابد.این متخصص اورولوژی اظهار کرد: فشار خون کلیوی معمولاً هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند و باریک شدن رگ‌ها را نمی‌شود احساس کرد. فشار خون بالا هیچ علامتی ندارد، مگر اینکه به طور خطرناکی بالا باشد. وی عنوان کرد: علائم افزایش شدید فشار خون عبارتند از سردرد، گیجی، تاری یا دوبینی، ادرار خونی (صورتی رنگ)، خونریزی بینی و درد قفسه سینه است البته اکثریت قریب به اتفاق افراد مبتلا به فشار خون کلیوی، هرگز این علائم (یا هیچکدام) را تجربه نمی‌کنند.دکتر مهراد مطرح کرد: فشار خون بالا، تا حدی به این دلیل که هیچ علامتی ندارد، خطرناک است بنابراین آسیب اندام می‌تواند به آرامی و بدون شناسایی رخ دهد.

فشار خون کلیه می‌تواند باعث بیماری مزمن کلیه شود
این متخصص اورولوژی تصریح کرد: فشار خون کلیه می‌تواند باعث بیماری مزمن کلیه شود، یعنی کاهش آهسته در عملکرد آن و تا زمانی که شرایط به خوبی پیشرفت نکند، بیماری مزمن کلیه هم هیچ علامتی ایجاد نمی‌کند. از آنجایی که معمولاً هیچ علامتی وجود ندارد، زمانی که فردی با وجود مصرف چندین دارو، فشار خون بالا و کنترل نشده یا بیماری مزمن کلیوی غیرقابل توضیحی داشته باشد، پزشک ممکن است به فشار خون کلیوی مشکوک شود.
وی ابراز کرد: در فشار خون کلیوی، ابتدا برای کنترل فشار خون بالا از داروها استفاده می‌شود که مهمترین آنها برای درمان فشار خون کلیوی عبارتند از داروهای مهارکننده‌های ACE (مهارکننده‌های آنزیم مبدل آنژیوتانسین) که عبارتند از رامیپریل، بنازپریل، کاپتوپریل، لیزینوپریل و غیره و دارو‌های مسدود کننده‌های گیرنده آنژیوتانسین II) که به عنوان مثال می‌شود به کاندسارتان، لوزارتان، اولمسارتان و والسارتان اشاره کرد.دکتر مهراد بیان کرد: برای اکثر افراد مبتلا به فشار خون کلیوی به دلیل باریک شدن شریان کلیوی، داروها می‌توانند به طور موثر فشار خون را کنترل کنند. با این حال، اغلب به بیش از یک داروی فشار خون نیاز است.این متخصص اورولوژی افزود: در بعضی از افراد مبتلا به فشار خون کلیوی به دلیل باریک شدن شریان کلیوی، حتی مصرف سه یا چند دارو در روز ممکن است فشار خون را به اندازه کافی کنترل نکند. در این شرایط، ممکن است راهکار دیگری برای بهبود جریان خون به کلیه‌ها به کار برود. راهکار‌های ممکن عبارتند از آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری و عمل جراحي.وی ادامه داد: در روش آنژیوپلاستی، پزشک یک سوند را از طریق یک شریان بزرگ در کشاله ران عبور می‌دهد و آن را به داخل شریان کلیوی وارد می‌کند. بعد یک بالون را برای چند لحظه باد می‌کنند که باعث گشاد شدن شریان و بهبود جریان خون می‌شود.دکتر مهراد اضافه کرد: در روش استنت‌گذاری نیز در طی آنژیوپلاستی، یک استنت مش سیمی را می‌شود در داخل شریان کلیوی منبسط (باز) کرد. استنت در جای خود باقی می‌ماند و بعد از بیرون آوردن بالن،‌ باعث باز نگه داشتن شریان می‌شود. با این حال، در مورد اکثر افراد مبتلا به فشار خون کلیوی، تحقیقات نشان نداده استنت‌گذاری موثرتر از دارو باشد.این متخصص اورولوژی تصریح کرد: در روش عمل جراحي برای رفع این عارضه جراح می‌تواند با دوختن یک رگ خونی سالم در کنار شریان کلیوی باریک شده به جریان خون کمک کند. به طور کلی جراحی را که به ندرت انجام می‌شود، تنها زمانی در نظر می‌گیرند که آنژیوپلاستی و استنت‌گذاری امکان پذیر نباشد.وی گفت:این روش‌ها (آنژیوپلاستی، استنت‌گذاری و عمل جراحي )، مشابه روش‌هایی است که برای بهبود جریان خون در قلب ِافراد مبتلا به بیماری عروق کرونر، استفاده می‌شود. دکتر مهراد اشاره کرد: برای افرادی که فشار خون آنها حتی با کمک چندین دارو کنترل نمی‌شود و یا برای افرادی که نمی‌توانند داروهای فشار خون را تحمل کنند، انجام عمل جراحی ممکن است راه حل موثری برای درمان فشار خون بالا باشد.این متخصص اورولوژی گفت: در صورت نیاز به عمل، تنگی شریان کلیوی تقریباً همیشه با استنت‌گذاری یا آنژیوپلاستی درمان می‌شود. با وجود اینکه، در اکثر مطالعات استنت‌گذاری و آنژیوپلاستی در مقایسه با صرفا مدیریت پزشکی، سودمند نبوده است، با این حال، ممکن است نقشی در درمان ِبرخی افراد داشته باشد.

فشار خون بالا به رگ‌های خونی موجود در کلیه‌ها آسیب می‌زند
در ادامه نیز دکتر ولی پور در این باره می‌گوید: به شدت برخورد خون با دیواره‌های رگ، فشار خون گفته می‌شود. حال فشار خون بالا به شرایطی گفته می‌شود که شدت برخورد خون با دیواره رگ‌ها زیاد شود. وی بیان کرد: وقتی رگ‌های خونی دچار گرفتگی می‌شوند، سفت می‌شوند. بدین ترتیب فضای کافی برای عبور خون نیست و درواقع مایعات داخل رگ‌های خونی بیش از حد می‌شوند تا اندازه‌ای که رگ تحمل آن را ندارد. در این شرایط به اصطلاح می‌گوییم فرد فشار خون گرفته یا فشار خونش بالا رفته‌است.این متخصص اورولوژی عنوان کرد: به طور کلی کلیه‌ها دو اندام لوبیا شکل و به اندازه یک مشت دست هستند که هر کدام از آنها در زیر استخوان دنده و به صورت قرینه در دو طرف ستون فقرات قرار دارند. کلیه‌ها روزانه بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ کواتر از خون را تصفیه می‌کنند تا بتوانند حدود ۱ تا ۱۰ کواتر ادرار (که از ضایعات و مایعات اضافه تشکیل شده‌است) را تولید کند.
وی ابراز کرد که در رابطه با ناراحتی کلیه و فشار خون باید گفت که فشار خون بالا به رگ‌های خونی موجود در کلیه‌ها آسیب می‌زند و توانایی آنها را کاهش می‌دهد. وقتی فشار جریان خون زیاد باشد، رگ‌ها کمی کشیده می‌شوند تا خون بتواند راحت‌تر از آن‌ها عبور کند. درنتیجه، این کشش به رگ‌های خونی بدن (از جمله رگ‌های خونی کلیه) صدمه می‌زند و آن‌ها را ضعیف می‌کند.
دکتر ولی پور مطرح کرد: اگر رگ‌های کلیه آسیب ببینند، کلیه دیگر نمی‌تواند ضایعات و مایعات اضافه را از بدن خارج کند. درنتیجه این مایعات داخل خون می‌مانند و به دلیل زیاد بودن حجم مایعات داخل خون، فشار خون از قبل هم بیشتر می‌شود. این مسئله بدن را وارد چرخه‌ای خطرناک می‌کند؛ هرچه فشار خون بیشتر شود تصفیه خون کمتر و درنتیجه فشار دوباره بیشتر و بیشتر می‌شود.این متخصص اورولوژی تصریح کرد: بیشتر افرادی که فشار خون دارند، هیچ علائمی از خودشان نشان نمی‌دهند. فقط در موارد نادر فشار خون بالا ممکن است کمی باعث سردرد شود. بیماری‌های کلیوی هم در مراحل اولیه علائمی از خودشان نشان نمی‌دهند و زمانی که این بیماری کمی پیشرفت کند، شخص ممکن است دچار نوعی تورم به نام ادیما یا دراپسی شود.
وی اظهار کرد: وقتی کلیه‌ها نتوانند مایعات و نمک اضافه را از بدن دفع کنند، این مایعات در فضای زیر پوست (یا مایعات میان‌بافتی موجود در پلاسما) تجمع می‌کنند و باعث ورم کردن پا، قوزک پا و گاهی نیز ورم کردن دست و صورت می‌شوند. دکتر ولی پور اضافه کرد: از علائم دیگر نارسایی کلیه می‌توان به کم شدن اشتها، حالت تهوع، استفراغ، احساس بی‌حالی یا خستگی، نداشتن تمرکز حواس، مشکل در خوابیدن، افزایش یا کاهش ادرار، بی‌حسی یا خارش پوست، خشکی پوست، سردرد، کاهش وزن، تیره شدن رنگ پوست، گرفتگی و درد عضلات، کوتاه بودن نفس‌ها و درد قفسه سینه و سردرد ناشی از درد کلیه اشاره کرد.این متخصص اورولوژی خاطرنشان کرد: پزشک برای اینکه بتواند تشخیص دهید فشار خون دارید یا نه، باید طی چندین جلسه و با چند تست، فشار خون شما را اندازه بگیرد. وی گفت: فشار خون سیستولیک باید همیشه بیش از ۱۴۰ و فشار خون دیاستولیک باید همیشه بالای ۹۰ باشد. پزشک یا پرستار فشار خون را معمولا با فشارسنج اندازه می‌گیرند. بیماری کلیه هم با تست خون و تست ادرار مشخص می‌شود.
دکتر ولی پور افزود: تست ادرار جهت تشخیص بیماری کلیوی به دو صورت تست نوار کاغذی برای تشخیص آلبومین و نسبت کراتینین ادرار به آلبومین است. این متخصص اورولوژی افزود: در تست خون نیز پزشک مقداری از خون بیمار را برای نمونه می‌گیرد و آن را برای آزمایش و بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد.وی متذکر شد: آزمایش زود هنگام کلیه می‌تواند نجات بخش باشد زیرا اگر بیماری کلیه را زود تشخیص دهید می‌تواند آن را درمان کرده و از بروز بیماری‌ها و مشکلات جدی دیگر جلوگیری کنید بنابراین به محض اینکه خودتان یا پزشکتان کمی به وجود این بیماری مظنون شدید، سریع تست‌های گفته شده را انجام دهید.دکتر ولی پور اظهار کرد: بهترین راه برای کند کردن یا جلوگیری از بیماری کلیه (که درنتیجه فشار خون بالا اتفاق می‌افتد) این است که فشار خونمان را کنترل کنیم. برای این کار هم باید دارو مصرف کنیم و هم باید در سبک زندگی‌مان تغییراتی ایجاد کنیم. بعضی از این تغییرات در سبک زندگی عبارتند از خوردن غذاهای سالم، فعالیت فیزیکی، ثابت ماندن روی وزن ایده‌آل، ترک یا عدم استعمال سیگار و کنترل استرس است. این متخصص اورولوژی اذعان داشت: فرقی نمی‌کند دلیل اصلی ابتلا به بیماری کلیه چه باشد، در هر صورت فشار خون می‌تواند وضعیت این بیماری را وخیم‌تر کند و آسیب بیشتری به کلیه بزند. افرادی که نارسایی کلیه دارند باید فشار خونشان را کمتر از ۹۰/۱۴۰ نگه دارند.
وی مطرح کرد: داروهایی که فشار خون را کنترل می‌کنند، می‌توانند جلوی پیشرفت بیماری کلیه را هم بگیرند. دارو‌های بازدارنده آنزیم مبدل آنژیوتانسین) و دارو‌های مهارکننده آنزیم مبدل آنژیوتانسین، دو تا از موثرترین داروهای کاهش فشار خون هستند که در جلوگیری از پیشرفت بیماری کلیه هم نقش مهمی دارند.دکتر ولی پور گفت: بیشتر افراد برای کنترل نارسایی کلیه به چندین دارو احتیاج دارند. به همین خاطر، پزشک برایشان دیورتیک یا ادرارآور تجویز می‌کند. داروی ادرارآور دارویی است که به کلیه‌ها کمک می‌کند تا مایعات اضافه خون را از بدن خارج کنند. بعضی از افراد علاوه بر این به نوعی بتا بلوکر (مسدودکننده گیرنده آدرنرژیک بتا)، کلسیم بولکر (مسدودکننده کانال کلسیم) و داروهای دیگر فشار خون هم نیاز دارند.

 تأثیر فشار خون بالا بر کلیه‌ها نیز در مراحل اولیه هیچ گونه علائمی ندارد
در ادامه نیز دکتر کرمی در اینباره ابراز داشت: اغلب افراد مبتلا به فشار خون بالا علائمی از خود بروز نمی‌دهند. فشار خون بالا به ندرت می‌تواند سبب ایجاد سردرد شود. وی اظهار کرد: تأثیر فشار خون بالا بر کلیه‌ها نیز در مراحل اولیه هیچگونه علائمی ندارد و امکان دارد فرد به ورم کلیه مبتلا شود که ادم نام دارد. این تورم هنگامی بروز می‌دهد که کلیه‌ها توانایی دفع نمک و مایعات اضافی را از بدن ندارند. ادم می‌تواند در پا، کف یا مچ آن نیز بروز دهد. بروز این تورم در دست‌ها و صورت کمتر شایع است. این متخصص اورولوژی مطرح کرد: پس از آنکه فعالیت کلیوی به مقدار بیشتری کاهش یافت علائمی از جمله بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، خواب آلودگی یا خستگی، مشکل در تمرکز، مشکلات خواب، افزایش یا کاهش مقدار ادرار، خارش یا بی‌حسی در تمام بدن، خشکی پوست، سردرد، کاهش وزن، تیرگی پوست، گرفتگی‌های عضلانی، تنگی نفس، درد قفسه سینه ایجاد می‌شود. وی مطرح کرد: به طور کلی فشار خون به نیرویی گفته می‌شود که خون در هنگام پمپاژ شدن به بیرون از قلب، بر دیواره عروق خونی وارد می‌کند. فشار خون بالا یا هایپرتانسیون به افزایش یافتن این نیرو گفته می‌شود. دکتر کرمی افزود: عواملی که می‌توانند این فشار را افزایش دهند شامل گرفتی، سختی و تنگی عروق خونی و همچنین حجم بالای خون در اثر وجود مایعات اضافی است.این متخصص اورولوژی اظهار کرد: نتیجه تست فشار خون به صورت دو عدد مجزا بوده که توسط یک خط مورب از یکدیگر جدا شده اند. برای مثال، افراد متخصص در زمینه سلامت نتیجه تست فشار خون را به صورت ۸/۱۲ خواهند نوشت. این نتیجه به صورت ۱۲ بر روی ۸ خوانده می‌شود. عدد بالایی فشار سیستولیک نامیده شده و بیانگر فشاری است که در زمان تپش قلب و رانده شدن خون به درون عروق ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: عدد پایینی فشار دیاستولیک نامیده شده و بیانگر فشاری است که در زمان استراحت عروق بین دو ضربان قلب ایجاد می‌شود. اغلب افراد غیر مبتلا به بیماری‌های مزمن، فشار خون طبیعی دارند. البته این تا زمانی است که این فشار خون پایین‌تر از ۸۰/۱۲۰ قرار دارد. دکتر کرمی اشاره کرد: مرحله پیشین فشار خون بالا به فشار سیستولیک ۱۲۰ تا ۱۳۹ یا فشار دیاستولیک ۸۰ تا ۸۹ گفته می‌شود. فشار خون بالا به فشار سیستولیک ۱۴۰ و بیشتر یا فشار دیاستولیک ۹۰ و بیشتر گفته می‌شود. این متخصص اورولوژی توصیه کرد: افراد باید جهت تعیین اهداف فشار خون خود و فاصله زمانی بین دفعات سنجش فشار خون با پزشک خود صحبت کنند.وی تشریح کرد: ابتلا به فشار خون بالا زمانی تشخیص داده می‌شود که در چندین مرتبه سنجش فشار خون (اغلب در چندین جلسه ملاقات با پزشک) به طور مداوم فشار سیستولیک بالای ۱۴۰ یا فشار دیاستولیک بالای ۹۰ باشد. افراد متخصص در زمینه سلامت فشار خون افراد را به وسیله بازوبند فشار خون اندازه‌گیری می‌کنند. علاوه بر آن، افراد می‌توانند جهت پایش فشار خون خود در خانه این بازوبند‌ها را از فروشگاه‌های تجهیزات پزشکی خریداری کنند.دکتر کرمی یادآور شد: ابتلا به بیماری کلیوی به وسیله آزمایش‌های خون و ادرار تشخیص داده می‌شود و پزشک بر اساس آن اقدامات درمانی لازم را انجام خواهد داد. وی ادامه داد: تست دیپ استیک بر روی یک نمونه ادرار انجام شده و می‌تواند حضور آلبومین در ادرار را تشخیص دهد. آلبومین پروتئینی در خون است که در صورت آسیب دیدن کلیه‌ها می‌تواند به ادرار راه یابد. بیمار نمونه ادرار خود را در یک ظرف مخصوص یا کلینیک جمع‌آوری می‌کند. کلینیک نمونه ادرار را در همان محل آزمایش کرده یا به آزمایشگاه ارسال می‌کند. یک پرستار یا تکنسین جهت آزمایش نمونه ادرار یک نوار کاغذی محتوی ترکیبات شیمیایی (دیپ استیک) را به ادرار وارد می‌کند. در صورتی که خون یا پروتئین در ادرار وجود داشته باشد بخش‌های موجود بر روی دیپ استیک تغییر رنگ خواهند داد.این متخصص اورولوژی توضیح داد: پزشک جهت تعیین نسبت بین آلبومین و کراتینین در ادرار از تست سنجش آلبومین و کراتینین استفاده می‌کند. کراتینین یک ماده زائد در خون است که در کلیه‌ها تصفیه شده و به ادرار وارد می‌شود. در صورتی که نسبت آلبومین به کراتینین در ادرار بیش از ۳۰ میلی گرم بر گرم شود، این وضعیت می‌تواند علامت ابتلا به بیماری کلیوی باشد.وی اذعان داشت: حین فرآیند انجام آزمایش خون در کلینیک مقداری خون از فرد گرفته شده و جهت بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌شود. پزشک می‌تواند انجام این آزمایش را جهت بررسی ميزان تخمینی تصفيه گلومرولي درخواست دهد. میزان تخمینی تصفیه گلومرولی، مقدار خونی است که در هر دقیقه توسط کلیه‌ها تصفیه می‌شود. دکتر کرمی متذکر شد: در صورتی که بیماری‌های کلیوی به صورت زودهنگام تشخیص داده شوند امکان درمان آنها و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های جدی‌تر و عوارض دیگر وجود دارد. این متخصص اورولوژی اظهار کرد: افراد مبتلا به فشار خون بالا آزمایش‌های غربالگری مختلفی را انجام دهند که شامل تست‌های فشار خون، آلبومین ادرار است. افراد متخصص در زمینه سلامت در تعیین فاصله زمانی بین دفعات سنجش فشار خون به افراد کمک خواهند کرد. وی خاطرنشان کرد: بهترین راه پیشگیری از بیماری کلیوی که در اثر فشار خون بالا ایجاد شده، انجام دادن اقداماتی جهت کاهش فشارخون است. این اقدامات شامل ترکیبی از دارو‌ها و تغییرات در سبک زندگی می‌شوند. از جمله این اقدامات می‌توان به تغذیه سالم، فعالیت فیزیکی، حفظ وزن متناسب، ترک سیگار و مدیریت استرس اشاره کرد. دکتر کرمی متذکر شد: صرف نظر از عامل بیماری کلیوی، فشار خون بالا می‌تواند آسیب به کلیه‌ها را بیشتر کند. افراد مبتلا به بیماری کلیوی باید فشار خون خود را کمتر از ۹۰/۱۴۰ نگه دارند.این متخصص اورولوژی تشریح کرد: دارو‌های کاهنده فشار خون می‌توانند به طور چشمگیری پیشرفت بیماری کلیوی را آهسته کنند. دو نوع از دارو‌های کاهنده فشار خون، در آهسته کردن پیشرفت بیماری کلیوی موثر واقع شده اند. این دو نوع شامل مهار‌کننده آنزیم تبدیل‌کننده آنژیوتانسین (ACEi) و مسدود‌کننده گیرنده آنژیوتناسین (ARBs) هستند.وی ابراز داشت: بسیاری از افراد جهت کنترل فشار خون خود به مصرف دو یا بیش از دو نوع دارو نیازمند هستند. ممکن است پزشک علاوه بر یکی از این دو نوع دارو، یک داروی ادرار‌آور نیز تجویز کند. این دارو‌ها در دفع مایعات خون به کلیه‌ها کمک می‌کنند. همچنین، امکان دارد افراد مبتلا به فشار خون بالا به مصرف دارو‌های بتا بلاکر، مسدود‌کننده کانال کلسیم و دیگر دارو‌های فشار خون نیز نیاز داشته باشند.دکتر کرمی توصیه کرد: داشتن یک رژیم غذایی سالم می‌تواند به کاهش فشار خون کمک کند. پزشک می‌تواند رعایت رژیم غذایی دش (DASH) را به بیمار توصیه کند. این رژیم شامل راهبرد‌هایی غذایی جهت متوقف کردن فشار خون بالا است. رژیم دش بر مصرف میوه ها، سبزیجات، دانه‌های کامل و دیگر مواد غذایی کم سدیم (نمک) و مناسب برای سلامت قلب تمرکز دارد.این متخصص اورولوژی ادامه داد: ویژگی‌های این رژیم غذایی عبارتند ازکم بودن میزان چربی و کلسترول، در برگیرنده آجیل ها، گوشت ماکیان، ماهی، شیر و
محصولات لبنی کم یا بدون چربی، توصیه به مصرف کمتر گوشت قرمز،
شیرینی ها، شکر‌های افزوده و نوشیدنی‌های حاوی شکر و سرشار از مواد مغذی، پروتئین و فیبر است. وی می‌گوید که ممکن است متخصصان تغذیه رژیم غذایی دش (DASH)را علاوه بر افراد مبتلا به فشار خون بالا برای افرادی تجویز کنند که از قبل به بیماری کلیوی مبتلا هستند. مصرف مایعات و رعایت یک رژیم غذایی کم نمک می‌توانند به کاهش ادم و فشار خون کمک کنند. کاهش مصرف چربی‌های اشباع و کلسترول می‌توانند به کنترل مقادیر بالای لیپیدها یا چربی‌ها در خون کمک کنند.دکتر کرمی تصریح کرد: با اینکه مزایای کاهش مصرف پروتئین در افراد مبتلا به بیماری کلیوی در دست تحقیق است اما امکان دارد پزشکان مصرف متعادل یا اندک پروتئین را به این افراد توصیه کنند. پروتئین‌ها در بدن به محصولات زائدی تجزیه و به وسیله کلیه‌ها از خون تصفیه می‌شوند. این متخصص اورولوژی افزود:مصرف پروتئین بیش از نیاز بدن می‌تواند بار کلیوی را افزایش داده و کاهش عملکرد کلیوی را سریع‌تر کند. با این حال، مصرف پروتئین کمتر از نیاز بدن می‌تواند به سوء تغذیه منجر شود.وی توضیح داد: سوء تغذیه اختلالی است که در هنگام عدم دریافت مقدار کافی از مواد مغذی در بدن رخ می‌دهد. افراد مبتلا به بیماری کلیوی که پروتئین رژیم غذایی آن‌ها محدود شده است باید به وسیله آزمایش‌های خونی پایش شوند که سطوح مواد مغذی را نشان می‌دهند. علاوه بر آن، مصرف الکل فشار خون را بالا می‌برد. بنابراین، افراد باید مصرف الکل را حذف کنند و پزشک می‌تواند با هدف رفع نیاز‌های فرد در تغییر رژیم غذایی به او کمک کند. دکتر کرمی توصیه کرد: فعالیت فیزیکی منظم می‌تواند فشار خون و احتمال ابتلا به دیگر مشکلات سلامتی را کاهش دهد. پزشک اطلاعاتی را درباره میزان و نوع ایمن ورزش‌ها به فرد ارائه خواهد داد.این متخصص اورولوژی ادامه داد: اغلب افراد باید حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در اکثر یا تمام روز‌های هفته فعالیت داشته باشند. افراد می‌توانند تمامی فعالیت فیزیکی را یکباره انجام داده و یا آن را به بازه‌های کوتاه‌تر حداقل ۱۰ دقیقه‌ای تقسیم کنند. فعالیت‌های دارای شدت متوسط شامل پیاده روی تند، دوچرخه سواری، باغبانی و نظافت خانه می‌شوند. وی عنوان کرد: افراد چاق یا دارای اضافه وزن باید هدف خود را ۷ تا ۱۰ درصد کاهش وزن طی سال اول درمان فشار خون بالا قرار دهند. این مقدار کاهش وزن می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های مرتبط با فشار خون را کاهش دهد.دکتر کرمی افزود: تعریف اضافه وزن داشتن شاخص توده بدنی ۲۵ تا ۲۹ است. فرد دارای شاخص توده بدنی ۳۰ یا بیشتر به عنوان چاق شناخته می‌شود. جهت کنترل فشار خون، باید شاخص توده بدنی کمتر از ۲۵ را هدف قرار داد. وی هشدار داد: مصرف سیگار به عروق خونی آسیب رسانده، احتمال ابتلا به فشار خون بالا را افزایش داده و بیماری‌های مرتبط با فشار خون بالا را بدتر می‌کند. افراد مبتلا به فشار خون بالا باید درباره برنامه‌ها و محصولات مفید جهت ترک سیگار با پزشک خود صحبت کنند. این متخصص اورولوژی بیان کرد: یادگیری مدیریت استرس، آرام‌سازی و مقابله با مشکلات می‌تواند سلامت جسمی و عاطفی فرد را بهبود بخشد بنابراین برای تنظیم و کاهش فشارخون کلیه مفید است. برخی از فعالیت‌هایی که می‌توانند به مدیریت استرس کمک کنند شامل ورزش کردن، تمرین یوگا یا تای چی، گوش دادن به موسیقی، تمرکز بر موارد آرامش بخش و مدیتیشن است.