آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: جراحی برداشتن تخمدان یا اوفورکتومی یک عمل جراحی برای از بین بردن یک یا هر دو تخمدان در زنان است. این عمل جراحی معمولاً برای جلوگیری از مشکل یا معالجه در شرایط خاص انجام می‌شود. اوفورکتومی با خطرات و عوارض خاص خود همراه است بنابراین فرد همیشه قبل از […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: جراحی برداشتن تخمدان یا اوفورکتومی یک عمل جراحی برای از بین بردن یک یا هر دو تخمدان در زنان است. این عمل جراحی معمولاً برای جلوگیری از مشکل یا معالجه در شرایط خاص انجام می‌شود. اوفورکتومی با خطرات و عوارض خاص خود همراه است بنابراین فرد همیشه قبل از عمل باید در مورد گزینه‌های درمان با پزشک مشورت کند. جراحی فقط چند ساعت طول می‌کشد، اما زمان بهبودی در زنان می‌تواند متفاوت باشد. خود مراقبتی نقش مهمی برای بهبودی بیماران بعد از جراحی برداشتن تخمدان دارد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و دکتر فاطمه نعمت اللهی، جراح و متخصص زنان و دکتر متین ذاکرین، جراح و متخصص زنان گفتگو کرده است.
دکتر جوانمرد خوشدل در این باره می‌گوید: جراحی برداشتن تخمدان یا ” اوفورکتومی ” یکی از عمل‌های جراحی بزرگ در زنان است که با حذف یک یا هر دو تخمدان انجام می‌شود. حذف این اندام مهم در زنان، تاثیرات زیادی بر زندگی آنها دارد تا جایی که بعد از این جراحی، علاوه بر عوارض جسمی، بسیاری از زنان دچار افسردگی می‌شوند.
وی اظهار کرد: انواع اوفورکتومی عبارت است از افورکتومی یک طرفه که در این جراحی فقط یکی از تخمدان‌ها برداشته می‌شوند و افورکتومی دو طرفه که در این نوع جراحی، هر دو تخمدان خارج می‌شوند و افورکتومی انتخابی (پیشگیرانه) که بعضی از خانم‌ها ژن‌های جهش یافته‌ای دارند که ریسک سرطان تخمدان را در آنها افزایش می‌دهد. برای پیشگیری از سرطان تخمدان در این خانم ها، جراحی اوفورکتومی انتخابی انجام می‌شود.
این جراح و متخصص زنان مطرح کرد: ممکن است عمل افورکتومی به تنهایی یا در صورت نیاز همراه با عمل‌های جراحی دیگر مثل عمل هیسترکتومی (برداشتن رحم) و عمل سالپینکتومی (برداشتن لوله‌های فالوپ) انجام شود. این جراحی‌های همزمان، برای کاهش احتمال سرطان تخمدان‌ها انجام می‌شوند.
 وی اشاره کرد: عمل تخمدان برداری، آخرین خط درمان برای بیماری‌هایی مانند دردها و التهاب‌های مزمن لگنی، کاهش خطر بارداری خارج رحمی، برداشتن تومورهای خوش خیم یا کیست‌های بزرگ تخمدانی، بیماری آندومتریوز، درمان سرطان تخمدان، چرخش تخمدان، آبسه‌های چرکی و عفونی که لوله رحمی و تخمدان‌ها را مسدود کرده اند، است که به روش‌های دیگر درمانی پاسخ نداده‌اند وهمچنین، اگر هورمون استروژنی که تخمدان‌ها آزاد می‌کنند باعث تحریک سرطان پستان شود، پزشک مجبور است برای کاهش سطح استروژن، جراحی برداشتن تخمدان را انجام دهد.
دکتر جوانمرد خوشدل عنوان کرد: جراحی برداشتن تخمدان با استفاده از بیهوشی عمومی یا موضعی در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و جراح با توجه به وضعیت بیمار به یکی از روش‌های عمل اوفورکتومی که شامل جراحی باز (لاپاراتومی) و جراحی بسته (لاپاراسکوپی) است را انتخاب کرده و انجام می‌دهد.
این جراح و متخصص زنان افزود: برای درآوردن تخمدان‌ها در عمل جراحی به روش باز، برش‌های عمودی یا افقی روی پوست و عضلات شکم ایجاد می‌شوند. بعد از خارج کردن تخمدان، جای برش را با نخ بخیه می‌دوزند.عمل لاپاراتومی برداشتن تخمدان یک جراحی سنگین با عوارض بسیار و دوره نقاهت
 طولانی است.
وی ادامه داد: در روش جراحی بسته (لاپاراسکوپی)، برای دیدن و برداشتن تخمدان‌ها از روش لاپاراسکوپی استفاده می‌شود که نسبت به جراحی باز راحت‌تر بوده و عوارض و دوره نقاهت کمتری دارد. در این روش، دوربین لاپاراسکوپ با ایجاد یک برش ریز در اطراف ناف وارد شکم می‌شود. چند برش کوچک دیگر هم در بالای دیواره رحم ایجاد می‌شود تا از طریق آن ابزار جراحی وارد شوند.
دکتر جوانمرد خوشدل اضافه کرد: در این روش، تخمدان‌ها از راه اندام تحتانی خارج می‌شوند و بعد از پایان جراحی، برش‌های کوچکی که روی پوست ایجاد شده، بخیه زده می‌شوند. این جراحی بسته به وضعیت بیمار ممکن است ۱ تا ۴ ساعت طول بکشد.
کاهش قدرت باروری از عوارض برداشتن یک تخمدان است 
وی اظهار کرد: کاهش قدرت باروری از عوارض برداشتن یک تخمدان در زنان است و این به این معنی است که بعد از اوفورکتومی یک طرفه می‌توانید دوباره بچه دار شوید اما عوارض برداشتن تخمدان برای زنانی که هر دو تخمدان شان برداشته شده عبارتند از یائسگی زودرس، ناباروری دائمی به دلیل عدم تخمک گذاری، توقف کامل قاعدگی حتی با وجود داشتن رحم، افزایش ریسک پوکی استخوان در اثر کاهش استروژن و بروز بیماری‌های قلبی- عروقی به دلیل یائسگی زودهنگام است.
دکتر جوانمرد خوشدل افزود: همچنین کاهش هورمون استروژن در اثر حذف تخمدان‌ها با ایجاد عوارضی مثل علائم یائسگی، خشکی و  عفونت‌های مکرر اندام تحتانی همراه است که ماندگار و غیر قابل پیشگیری هستند. این جراح و متخصص زنان متذکر شد: بعد از عمل تخمدان‌برداری هم مثل هر عمل دیگری، بیمار با بعضی از عوارض رو به رو می‌شود که عبارتند از خونریزی یا عفونت بعد از جراحی، درد در محل بخیه‌ها یا زیر شکم، ایجاد زخم و چسبندگی در بافت‌های اطراف تخمدان، چسبندگی و انسداد روده، تب، افسردگی، تهوع و استفراغ، سخت ادرار کردن، خروج ترشحات خونی یا غیرعادی و ایجاد اسکار در محل برش و همچنین ممکن است بخاطر باقی ماندن زائده‌های تخمدان در لگن، دچار دردهای لگنی
(سندرم تخمدان باقی مانده) شوید.
وی تشریح کرد: بعد از عمل برداشتن تخمدان ها، در ۲۴ ساعت اولیه بعد از جراحی باید از سوند و سرم استفاده کنید. بعد از ترخیص از بیمارستان هم باید نکات مختلفی را برای مراقبت‌های بعد از برداشتن تخمدان در نظر بگیرید که عبارتند از اینکه تا چند روز بعد از افورکتومی نباید رانندگی کنید، برای جلوگیری از یبوست باید رژیم غذایی مناسب داشته باشید یا از داروهای ملین تجویزشده استفاده کنید، محل بخیه‌ها را خشک و تمیز نگه دارید و تا زمان بهبود زخم‌ها و جای بخیه‌ها نباید ورزش‌ها یا کارهای سنگین انجام دهید و همچنین برای جلوگیری از عفونت باید بهداشت را رعایت کرده و از پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان خودداری کنید.
دکتر جوانمرد خوشدل عنوان کرد: بعد از عمل درآوردن تخمدان ها، مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بستگی به روش جراحی دارد. اگر عمل برداشتن تخمدان‌ها به صورت باز باشد، یکی دو روز باید بستری شوید. اما اگر عمل لاپاراسکوپی انجام داده اید، فقط یک شب باید در بیمارستان بمانید.
این جراح و متخصص زنان افزود: بعد از ترخیص نیز باید چند روز در منزل استراحت کنید. دوره نقاهت و بهبودی کامل بعد از عمل برداشتن تخمدان‌ها حدود دو تا سه هفته است و بعد از آن می‌توانید به زندگی عادی خود برگردید.
وی در پاسخ به این پرسش که “چه افرادی اوفورکتومی پیشگیرانه باید انجام دهند”، ابراز کرد: اوفورکتومی انتخابی برای زنانی است که سابقه ارثی در سرطان‌های وخیم پستان و تخمدان دارند یا دچار جهش‌های ژنی خاصی شده‌اند که ریسک این سرطان‌ها را بالا می‌برد. اوفورکتومی انتخابی ریسک سرطان تخمدان را تا ۹۰ درصد و ریسک سرطان سینه تا قبل از یائسگی را تا ۵۰ درصد کاهش می‌دهد.
دکتر جوانمرد خوشدل گفت: زنان سیگاری، چاق، دیابتی و کسانی که سابقه جراحی لگنی یا عفونت
 داشته اند، بعد از عمل اوفورکتومی بیشتر از بقیه دچار عوارض اوفورکتومی می‌شوند.
بی‌خطرترین راه برای برداشتن تخمدان ها، روش لاپاراسکوپی است
در ادامه نیز دکتر نعمت اللهی در اینباره خاطرنشان کرد: تخمدان‌ها دو غده تخم مرغی شکل هستند که در دو طرف رحم قرار گرفته‌اند و از طریق لوله فالوپ به رحم متصل هستند. وی ادامه داد: آنها حاوی تخمک‌های نارس هستند که پس از رشد به تخمک بالغ تبدیل می‌شوند و توانایی لقاح را کسب می‌کنند. تخمدان‌ها همچنین هورمون‌های زنانه یعنی پروژسترون و استروژن را می‌سازند که چرخه قاعدگی را تنظیم می‌کنند.این جراح و متخصص زنان بیان کرد: هر ساله تعداد زیادی از زنان اقدام به برداشتن تخمدان از بدن می‌کنند. جلوگیری از بروز سرطان سینه و تخمدان (در زنان مستعد)، وجود کیست‌های خطرناک و دردهای ناشی از پیچ خوردن تخمدان از دلایل عمده انجام عمل برداشتن تخمدان محسوب می‌شوند. وی مطرح کرد: برداشتن تخمدان با افت شدید هورمون‌های ضروری از جمله استروژن همراه خواهد بود بنابراین بهتر است این کار در صورت ضرورت و بر اساس تشخیص یک پزشک متخصص صورت بگیرد.دکتر نعمت اللهی می‌گوید: بی‌خطرترین راه برای برداشتن تخمدان ها، روش لاپاراسکوپی است. در روش لاپاراسکوپی برداشتن تخمدان، یک دوربین کوچک از طریق یک لوله باریک و یک شیار کوچک در ناف وارد بدن می‌شود تا بتواند جراح را هدایت کند.
این جراح و متخصص زنان افزود: انتخاب روش لاپاراسکوپی برای برداشتن تخمدان میزان خطر لخته شدن خون و ایجاد عفونت را کاهش می‌دهد. همچنین زمان کمتری را نسبت به جراحی باز نیاز دارد.
وی اشاره کرد: انتخاب روش لاپاراسکوپی برای برداشتن تخمدان از جنبه زیبایی نیز بهتر است، زیرا بریدگی‌های کمتری نیاز دارد اما در جراحی‌های باز نیاز است یک برش روی شکم ایجاد شود. تشخیص اینکه کدام روش جراحی برای برداشتن تخمدان مناسب‌تر خواهد بود، بر اساس نوع مشکل و نظر پزشک است. دکتر نعمت اللهی اذعان داشت: بزرگ‌ترین فایده برداشتن تخمدان‌ها این است که فرد کمتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان و سینه قرار می‌گیرد، اما این بدان معنا نیست که برداشتن تخمدان از بدن بی‌ضرر است. در صورت برداشتن تخمدان، فرد در معرض خطر بیشتر بیماری‌های قلبی، پوکی استخوان، افسردگی و در نهایت مرگ به هر دلیلی (اغلب به دلیل کاهش بیش از حد استروژن) قرار می‌گیرد.این جراح و متخصص زنان اضافه کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد زنانی که پیش از یائسگی عمل برداشتن تخمدان را انجام داده اند، تقریبا دو برابر سایر زنان در معرض خطر زوال عقل و اختلالات شناختی قرار می‌گیرند و همچنین هفت برابر بیشتر دچار بیماری‌های قلبی شده و هشت برابر بیشتر در معرض حملات قلبی قرار خواهند گرفت.وی مطرح کرد: مصرف دائمی استروژن در بین زنان بدون تخمدان می‌تواند بسیار مفید باشد اما بیشتر خانم‌ها چند ماه پس از جراحی برداشتن تخمدان، مصرف استروژن را متوقف می‌کنند بنابراین هورمون درمانی برای تمام زنانی که چنین مشکلی را دارند پیشنهاد می‌شود. خانم‌ها هر چقدر این نوع درمان را زودتر آغاز کنند، عوارض جانبی کمتر ناشی از برداشتن تخمدان گریبان گیرشان می‌شود.
دکتر نعمت اللهی اظهار کرد: اگر نیاز است به دلایلی مانند فیبروم یا  آندومتریوز، رحم را از بدن تان خارج کنید، هیچ نیازی به برداشتن تخمدان‌ها وجود ندارد. بهترین راه برای جلوگیری از اختلال هورمونی این است که در صورت خروج رحم و سالم بودن تخمدان ها، آن‌ها را حفظ کنید.
این جراح و متخصص زنان افزود: با این وجود اگر هیسترکتومی (عمل جراحی برداشتن رحم) را انجام داده اید، باید تحت نظر یک پزشک متخصص بوده و مراقب تخمدان‌ها باشید. متأسفانه شش ماه پس از این جراحی، حدود ۲۵ درصد از کارایی تخمدان ها، آن هم اغلب به دلیل کاهش خونرسانی از دست می‌رود و این مشکل در ۴۰ درصد زنان رخ می‌دهد.وی ادامه داد: در هر صورت مهم این است که مطمئن باشید میزان استروژن بیش از اندازه افت نکرده باشد. البته اگر دچار علائمی مثل گرگرفتگی، مشکلات خواب و افسردگی هستید، بدانید که در شروع یائسگی قرار دارید.
دکتر نعمت اللهی توضیح داد: اگر هدف شما از برداشتن تخمدان‌ها کاهش خطر ابتلا به سرطان باشد، نیاز است هر دو تخمدان حذف شوند. اما اگر وجود کیست در تخمدان چپ یا راست دلیل این تصمیم شما شده است، بهتر است تنها یکی از دو تخمدان (تخمدان دارای کیست) از بدن خارج شود. یک تخمدان هم به اندازه کافی توانایی کنترل و عملکرد هورمونی را خواهد داشت و می‌تواند از بروز یائسگی زودرس جلوگیری کند و حتی قادر خواهید بود که باردار شوید.این جراح و متخصص زنان گفت: در صورت خارج کردن تخمدان، لوله فالوپ نیز برداشته می‌شود زیرا اصلا نیازی به بودن آن نیست. وقتی تخمدان نباشد، وجود لوله ارتباط‌دهنده آن با رحم هم بی‌معنی خواهد بود. همچنین شواهد نشان می‌دهد سرطان همیشه از تخمدان شروع نمی‌شود، بلکه گاهی از لوله فالوپ آغاز می‌شود.
برداشتن تخمدان جراحی نسبتا بی‌خطری است
در ادامه نیز دکتر ذاکرین در اینباره ابراز داشت: تخمدان‌های شما اندام‌های بادامی شکل هستند که در هر دو طرف رحم در ارگان لگن قرار دارند. تخمدان‌های شما حاوی تخمک می‌باشد و هورمون‌هایی تولید می‌کند که به واسطه آن چرخه قاعدگی کنترل می‌شود. وی بیان کرد: اوفورکتومی روشی به منظور برداشتن یک یا هر دو تخمدان است. وقتی طی اوفورکتومی، هر دو تخمدان‌های شما خارج شود به آن اوفورکتومی بی‌لترال یا دو طرفه می‌گویند و در صورتی که تنها یکی از تخمدان‌ها برداشته شود به آن اوفورکتومی یونی لترال یا یک طرفه می‌گویند.این جراح و متخصص زنان مطرح کرد: از جمله دلایل برداشتن تخمدان می‌توان به آبسه لوله‌های فالوپ یا تخمدان، سرطان تخمدان، آندومتریوز، تومورهای غیر سرطانی تخمدان (خوش خیم) یا کیست،کاهش ریسک ابتلا به سرطان تخمدان یا پستان در خانم‌هایی که در خطر ابتلا به این بیماری‌ها در آینده قرار دارند و چرخش تخمدان اشاره کرد.وی متذکر شد: اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان می‌تواند تنها انجام شود، اما اغلب به عنوان بخشی از یک جراحی کامل‌تر همراه با برداشتن رحم در خانم‌هایی انجام می‌شود که وارد یائسگی می‌شوند.دکتر ذاکرین ادامه داد: در خانم‌هایی که ریسک ابتلا به سرطان تخمدان در آنها بالا است، برداشتن تخمدان می‌تواند با برداشتن لوله‌های فالوپ همراه شود زیرا آن‌ها یک منبع خونی مشترک با تخمدان‌ها دارند.
این جراح و متخصص زنان عنوان کرد: برداشتن تخمدان جراحی نسبتا بی‌خطری است و عوارض اندکی را به همراه دارد اما برخی عوارض احتمالی برداشتن تخمدان عبارتند از خونریزی، عفونت، آسیب به ارگان‌های نزدیک به تخمدان ها، پارگی تومور و گسترش سلول‌های سرطانی، احتباس سلول‌های تخمدانی که می‌تواند منجر به علائمی مانند درد لگن در خانم‌هایی شود که در دوران قبل از یائسگی قرار دارند و انسداد روده است.وی ادامه داد: از جمله عوارض برداشتن تخمدان‌ها می‌توان به یائسگی زودرس اشاره کرد، خانم‌هایی که هر دو تخمدان خود را خارج می‌کنند در صورتی که به دوران یائسگی نرسیده باشند علائم یائسگی زودرس را تجربه خواهند کرد. با برداشتن تخمدان‌ها بدن از هورمون‌های تولید شده توسط این ارگان‌ها دور می‌ماند و این رویداد سبب بروز علائم مختلف یائسگی می‌شود. دکتر ذاکرین ادامه داد که علائم یائسگی مانند گرگرفتگی، افسردگی و پریشانی، بیماری قلبی،مشکلاتی در حافظه،پوکی استخوان و مرگ زودرس است.این جراح و متخصص زنان تصریح کرد: خانم‌هایی که دوز اندکی از هورمون‌ها را بعد از جراحی برداشتن تخمدان‌ها استفاده کنند و این روند را تا ۵۰ سالگی ادامه می‌دهند ممکن است عوارض کمتری را تجربه کنند البته استفاده از هورمون‌ها نیز ریسک خاص خودش را به همراه دارد لذا در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.وی تشریح کرد: برای آمادگی قبل از برداشتن تخمدان‌ها ممکن است پزشک از شما بخواهد تا روز قبل از جراحی محلولی را بنوشید تا روده‌های شما را پاک کند،خوردن را در روز قبل از جراحی متوقف کرده و مصرف مایعات را محدود کنید،مصرف برخی داروها را قطع کنید و تست‌های تصویربرداری مانند سونوگرافی را انجام دهید که به برنامه ریزی جراحی کمک خواهد کرد.
دکتر ذاکرین مطرح کرد: برخی خانم‌ها باید بعد از انجام اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان چند روزی در بیمارستان بمانند. این که چقدر در بیمارستان باید بستری باشید بستگی به نحوه جراحی و دلیل جراحی دارد که در این مورد باید با پزشک خود مشورت کنید.این جراح و متخصص زنان گفت: قبل از انجام عمل برداشتن تخمدان اگر می‌خواهید بچه دار شوید در این مورد با پزشک تان صحبت کنید. در برخی شرایط ممکن است لازم باشد تنها یک تخمدان خود را بردارید. با تخمدان باقی مانده شما هنوز می‌توانید چرخه‌های قاعدگی را داشته باشید و هنوز می‌توانید به طور طبیعی باردار شوید.وی اضافه کرد: اگر هر دو تخمدان خود را بردارید اما رحم هم چنان باقی مانده باشد شما می‌توانید با استفاده از تکنیک‌های کمک بارداری بارور شوید. دکتر ذاکرین توضیح داد: در طول جراحی برداشتن تخمدان شما بیهوشی دریافت خواهید کرد بنابراین در حین جراحی در حالت خواب خواهید بود و بیدار نخواهید شد.این جراح و متخصص زنان اظهار کرد: اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان می‌تواند به دو طریق انجام شود که عبارتنداز شیوه باز و شیوه لاپاراسکوپی یا رباتیک.وی ادامه داد: در طی انجام جراحی برداشتن تخمدان با استفاده از شکافی بزرگ که شیوه قدیمی و باز می‌باشد، جراح شکافی را در ناحیه زیرشکم ایجاد خواهد کرد تا بتواند به تخمدان‌ها دسترسی داشته باشد. جراح منابع خونی که تخمدان را تغذیه می‌کند و همچنین بافت‌های اطراف را جدا کرده و تخمدان را خارج می‌کند.دکتر ذاکرین اضافه کرد: جراحی لاپاراسکوپی برداشتن تخمدان شامل ایجاد سه تا چهار برش کوچک روی ناحیه زیر شکم می‌باشد. جراح در این روش لوله‌ای نازک مجهز به دوربین را از طریق یک شکاف وارد بدن می‌کند و ابزارهای جراحی را از طریق شکاف‌های دیگر وارد بدن می‌سازد. دوربین ویدوئویی تصویری را روی مانیتور ایجاد می‌کند. این مانیتور در اتاق جراحی قرار دارند و با استفاده از آن جراح می‌تواند ابزار جراحی را هدایت کند. هر تخمدان از منبع خونی خود و بافت‌های اطرافش جدا شده و در کیسه‌ای قرار می‌گیرد. کیسه با استفاده از شکاف کوچکی در زیر شکم از بدن خارج می‌شود.
این جراح و متخصص زنان افزود: اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان از طریق لاپاراسکوپی در برخی موارد می‌تواند به صورت رباتیک انجام شود. در طول جراحی رباتیک جراح مانیتوری سه بعدی را تماشا می‌کند و با استفاده از دست حرکات ظریف ابزارهای جراحی را کنترل می‌کند.
وی متذکر شد: این که آیا اوفورکتومی به شیوه باز، لاپاراسکوپی یا رباتیک انجام شود به موقعیت شما بستگی دارد. در دو روش لاپاراسکوپی احیای بعد از جراحی سریع‌تر است و درد کمتری وجود دارد و همچنین مدت اقامت در بیمارستان نیز کوتاه‌تر خواهد بود. اما این روش‌ها برای همه افراد مناسب نخواهد بود. در برخی موارد در حین جراحی ممکن است روش لاپاراسکوپی به روش جراحی باز تبدیل شود.دکتر ذاکرین بیان کرد: بعد از جراحی برداشتن تخمدان‌ها شما می‌توانید انتظار داشته باشید که مادامی که داروی بیهوشی از بدن تان خارج شود زمانی را در اتاق ریکاوری باقی بمانید وسپس به بخش منتقل می‌شوید و تا چند ساعت یا چند روز در بیمارستان بمانید که البته به جراحی بستگی دارد و هر زمان که توانستید از جای خود برخیزید این به بهبود شما کمک خواهد کرد. این جراح و متخصص زنان اشاره کرد: مدت کوتاهی بعد از اوفورکتومی بسته به موقعیت تان، دلیل انجام جراحی و این که جراحی چطور انجام شده است می‌توانید به فعالیت‌های روزمره تان بازگردید.وی در پایان گفت: تقریبا همه خانم‌ها می‌توانند ظرف شش هفته بعد از جراحی برداشتن تخمدان به فعالیت‌های روزمره شان بازگردند ولی خانم‌هایی که اوفورکتومی یا برداشتن تخمدان را از طریق لاپاراسکوپی یا رباتیک انجام داده‌اند ممکن است ظرف دو هفته بعد از جراحی ریکاوری شده و به فعالیت‌های روزمره
بازگردند.