آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: امروزه با تغییر سبک زندگی انسان، بیماری‌ها و مشکلات پزشکی نیز تغییر کرده است. مفصل زانو یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن است و به سبب محل قرارگیری آن، در معرض آسیب و ضربه‌های شدیدی قرار دارد. دردها و ناراحتی‌های مربوط به مفصل زانو در سال‌های اخیر بسیار شایع شده است […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: امروزه با تغییر سبک زندگی انسان، بیماری‌ها و مشکلات پزشکی نیز تغییر کرده است. مفصل زانو یکی از پیچیده‌ترین قسمت‌های بدن است و به سبب محل قرارگیری آن، در معرض آسیب و ضربه‌های شدیدی قرار دارد. دردها و ناراحتی‌های مربوط به مفصل زانو در سال‌های اخیر بسیار شایع شده است اما خوشبختانه با پیشرفت علم پزشکی در کنار دانش ساخت پروتز‌های کارآمد،عمل تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی زانو) به یکی از موفقیت آمیزترین عمل‌های جراحی تبدیل شده است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر غلامرضا نادری، متخصص ارتوپدی و دکتر فرشاد ابوالقاسم زاده، متخصص ارتوپدی گفتگو کرده است.
دکتر نادری در این باره می‌گوید: عمل تعویض مفصل که به آن “آرتروپلاستی ” نیز گفته می‌‌شود به منظور کمک به کاهش درد و بهبود عملکرد زانو، در فردی که دچار مشکل و درد شدید زانو است، انجام می‌‌شود.
وی ادامه داد: این عمل شامل برداشتن استخوان و غضروف آسیب دیده از استخوان ران، استخوان ساق و گاه کشکک و سپس جایگزین کردن آن با مفصل مصنوعی که از جنس آلیاژ فلز، پلاستیک و پلیمر است، می‌باشد. این متخصص ارتوپدی توضیح داد: تعویض مفصل عملی است که در آن قسمت‌های مختلف یک مفصل دچار آرتروز یا مفصل تخریب شده برداشته می‌شوند و به جای آن یک وسیله فلزی، پلاستیکی یا سرامیکی به نام پروتز، قرار داده می‌شود.وی اشاره کرد: انواع مختلفی از آرتروز پا می‌توانند بر روی مفصل تاثیر بگذارند. آرتروز مفصل یک بیماری مربوط به از دست رفتن غضروف درون مفصل است و مهمترین دلیل برای انجام عمل آرتروپلاستی به شمار می‌رود.دکتر نادری تشریح کرد: در عمل تعویض مفصل، پروتز طوری طراحی شده است که حرکات یک مفصل نرمال و سالم را شبیه‌سازی کند. شایع‌ترین تعویض مفصل‌های انجام شده تعویض مفصل ران و زانو می‌باشند ولی سایر مفاصل مثل، مچ پا، مچ دست، شانه و آرنج را نیز می‌توان تعویض کرد. این متخصص ارتوپدی می‌گوید: به منظور تشخیص مناسب بودن عمل تعویض مفصل زانو (آرتروپلاستی) جراح ارتوپد حرکات، ثبات و قدرت زانو را بررسی می‌‌کند. تصاویر گرفته شده به وسیله اشعه ایکس نیز وی را در تشخیص دقیق مشکل زانو یاری می‌‌کند.
وی اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین علل عمل جراحی تعویض مفصل زانو، تخفیف دردهای شدید ناشی از آرتروز یا آرتریت روماتوئید است. افراد نیازمند به آرتروپلاستی معمولا در راه رفتن، بالا رفتن از پله و برخاستن مشکل دارند و همچنین برخی افراد در هنگام استراحت نیز ممکن است این درد‌ها را تجربه نمایند.دکتر نادری افزود: کسانی نیاز به تعویض مفصل پیدا می‌کنند که درد شدید مانع انجام کار‌های روزمره آنها می‌شود یا چنان دفورمیته شدیدی در زانو دارند (همراه آرتروز شدید) که آنها را ناتوان کرده است.این متخصص ارتوپدی ادامه داد: علل متعددی می‌توانند باعث درد مفصلی و ناتوانی شوند به گونه‌ای که بیمار مجبور شود برای تعویض مفصل اقدام کند. آرتروز، روماتیسم، شکستگی‌های قدیمی، بیماری هموفیلی و بیماری‌های متابولیک می‌توانند غضروف مفصلی را چنان آسیب بزنند که سبب درد ناتوان‌کننده و نیاز به تعویض مفصل در افراد بشوند.وی بیان کرد: بسته به نوع التهاب مفصل زانو، تشدید نشانه‌های آرتریت معمولا به آرامی و همراه با وخیم‌تر شدن وضعیت بیماری روی می‌دهد، گرچه در صورت وارد آمدن آسیب‌های جزئی یا استفاده بیش از حد از این مفصل، این نشانه‌ها می‌توانند به شکل ناگهانی نیز تشدید شوند. دکتر نادری مطرح کرد: شایع‌ترین نشانه‌های التهاب مفصل زانو شامل بروز درد همراه با انجام فعالیت، کاهش محدوده حرکت زانو، سفتی مفصل زانو، تورم مفصل زانو، خشکی زانو، احساس نابودی مفصل زانو و بدشکلی مفصلی (زانوی ضربدری و پا پرانتزی) است.
این متخصص ارتوپدی متذکر شد: درد همراه با التهاب مفصل زانو معمولا با انجام فعالیت، بخصوص در صورت استفاده بیش از حد از این مفصل، تشدید می‌شود. سفتی مفصل نیز پس از نشستن‌های
طولانی مدت امری معمول می‌باشد.

با وخامت وضعیت آرتریت، بروز درد مفصلی بیشتر خواهد شد
وی یادآور شد: با وخامت وضعیت آرتریت، بروز درد مفصلی بیشتر خواهد شد و در نهایت فرد مبتلا ممکن است حتی بدون انجام هرگونه فعالیت جسمی، به شکل ثابت در مفصل خود احساس درد کند.
دکتر نادری عنوان کرد: عمل تعویض مفصل زانو ممکن است زمانی استفاده شود که درمان دارویی دیگر تاثیرگذاری خود را از دست داده باشد و قادر به رفع درد و از کار افتادگی مفصل نباشد.
این متخصص ارتوپدی گفت: از جمله مواد دارویی مورد استفاده برای آرتروز قبل از عمل جراحی آرتروپلاستی عبارتند از مصرف داروهای ضد التهاب، داروهای درد (مسکن)، حرکات خاص کاهش درد، گجت‌‌های کمکی برای راه رفتن، فیزیوتراپی، تزریقات کورتیزون در مفصل، تزریقات مربوط به اصلاح ویسکوزیته (تزریق مواد روغنی جهت کاهش درد مفصل در حین حرکت)، کاهش وزن (برای افراد چاق) و تمرین و ورزش.وی اظهار کرد: عمل جراحی تعویض مفصل زانو همانند هر عمل جراحی ممکن است عوارضی را به دنبال داشته باشد که شایع‌ترین آن عبارتند از انعقاد خون در عروق پا و ریه، حمله قلبی، سکته، آسیب‌های عصبی، علائم عفونت است.دکتر نادری ادامه داد: در صورت مشاهده برخی موارد باید به سرعت مراتب را به متخصص تعویض مفصل زانو اعلام کنید که شامل تب بالای ۳۷.۸ درجه
سانتی گراد، لرز، ترشحات محل عمل جراحی و افزایش قرمزی، ورم و دردهای زانو است.
این متخصص ارتوپدی توصیه کرد: در صورت عفونت پروتز، قسمت تعویض شده از طریق عمل جراحی برداشته شده و برای از بین بردن باکتری ها، مصرف آنتی بیوتیک تجویز می‌‌گردد. پس از برطرف شدن عفونت نیز عمل جراحی مجدد به منظور کار گذاشتن دوباره مفصل جدید انجام می‌‌شود.
وی اضافه کرد: یکی دیگر از عوارض عمل جراحی تعویض مفصل زانو، خرابی مفصل‌های مصنوعی است. استفاده روزانه از این مفصل‌ها هرچند از جنس قوی‌ترین فلز و پلاستیک باشند می‌تواند باعث تحریک و خرابی آن‌‌ها گردد. از موارد خطرناک دیگر نیز اضافه وزن و انجام فعالیت‌های شدید است که باعث فشار به مفصل و در نهایت از کار افتادگی آن می‌‌شود.دکتر نادری تصریح کرد: قبل از عمل تعویض مفصل زانو پزشک شما کل پروسه جراحی و اتفاقاتی که قرار است رخ دهد را به شما توضیح خواهد داد و می‌توانید هرگونه سوال و ابهامی که در ذهن دارید از وی بپرسید و سپس علاوه بر چک کردن سابقه کامل درمانی و بیماری‌های قبلی، ممکن است از شما یک آزمایش کامل فیزیکی گرفته شود تا از سلامت بدنی شما قبل از عمل جراحی مطمئن شوند. امکان گرفته شدن آزمایش خون و تشخیصی در این مرحله نیز وجود دارد.
این متخصص ارتوپدی ادامه داد: اگر به چیز خاصی حساسیت دارید یا به ماده دارویی خاصی آلرژی دارید، قبل از عمل حتما آن را به اطلاع پزشک خود برسانید و پزشک خود را از تمامی مواد دارویی (تجویز شده یا بدون تجویز پزشک) که در حال استفاده از آن بودید یا هنوز هستید، مطلع کنید.وی توصیه کرد: اگر سابقه مشکلات خونریزی در بخش‌های مختلف بدن را داشته‌اید یا از داروهای ضد انعقاد خون، آسپرین یا هر دارویی که بر روی گردش خون در بدن تاثیرگذار است استفاده می‌کنید، حتما آن را به اطلاع متخصص برسانید. شاید قطع کردن این داروها قبل از انجام عمل جراحی آرتروپلاستی ضروری باشند و اگر باردار هستید یا احتمال بارداری شما وجود دارد حتما این موضوع را به اطلاع پزشک برسانید.دکتر نادری ابراز داشت: از شما خواسته می‌شود به مدت هشت ساعت قبل از عمل هیچ چیز نخورید و احتمالا قبل از عمل به کمک آرام بخش شما را در وضعیت آرامی نگه خواهند داشت و شاید از شما خواسته شود قبل از عمل با یک متخصص توانبخشی ملاقات کنید تا توضیحات لازم را به شما ارائه کند.این متخصص ارتوپدی می‌گوید: از کسی کمک بخواهید تا بعد از عمل آرتروپلاستی به مدت یک تا دو هفته در محیط خانه به شما کمک کند زیرا پس از مرخص شدن از بیمارستان، تا چند وقت توان حرکتی مناسب و نرمال نخواهید داشت. وی گفت: بر اساس وضعیت درمانی و سلامت، ممکن است پزشک شما موارد دیگری را جهت آماده شدن برای آرتروپلاستی از شما بخواهد.دکتر نادری بیان کرد: معمولا آرتروپلاستی شامل مراحل و موارد مختلفی می‌شود که عبارتند از اینکه یک خط درون وریدی معمولا بر روی دست شما ایجاد می‌شود، بر روی میز جراحی به نحوه قرار می‌گیرید که بیشترین دسترسی به مفصل مورد نظر برای جراحان وجود داشته باشد، یک سوند ادراری به مریض متصل می‌شود، متخصص بیهوشی دائما مانیتور مربوط به ضربان قلب، فشار خون، تنفس و اکسیژن خون شما را در حین عمل بررسی می‌کند.این متخصص ارتوپدی ادامه داد: پوست ناحیه مورد نظر به کمک مواد ضد عفونی‌کننده تمیز می‌شود، جراح یک برش در محل مفصل ایجاد می‌کند و سپس بخش‌های آسیب‌دیده از مفصل جدا یا تعمیر می‌شوند، برش بر روی بدن به کمک بخیه بسته می‌شود و یک بانداژ استریل یا پوشش خاص بر روی پوست قرار خواهد گرفت.وی بیان کرد: تا چند هفته پس از عمل جراحی، بیمار برای راه رفتن نیازمند عصا و واکر است. به همین دلیل باید نسبت به تهیه آن پیش از عمل اقدام نماید و تا مدتی پس از عمل همچنین باید از کارهایی مانند رانندگی، آشپزی و لباس شستن و دیگر فعالیت‌های روزمره خودداری کرد.

 انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو مستلزم بیهوشی عمومی یا نخاعی است
دکتر نادری خاطرنشان کرد: انجام عمل جراحی تعویض مفصل زانو مستلزم بیهوشی عمومی یا نخاعی است. به منظور پیشگیری از عفونت‌های پس از عمل، آنتی بیوتیک وریدی قبل، بعد و در طول عمل جراحی به وی تزریق می‌‌شود. علاوه بر این برای بی‌حس کردن زانو و اطراف آن نیز ممکن است از بی‌حسی‌های موضعی استفاده شود. تأثیر داروهای بی‌حسی پس از عمل جراحی از بین خواهد رفت.
این متخصص ارتوپدی گفت: به منظور دسترسی به سطوح مختلف مفصل، زانو در حالت خمیده قرار داده می‌‌شود. سپس شکافی به طول ۱۵ الی ۲۵ سانتی متر ایجاد می‌‌شود و پس از کنار زدن کشکک سطوح مفصلی تخریب شده بریده می‌شوند و پس از آن نیز مفصل مصنوعی کار گذاشته می‌‌شود و پزشک قبل از بستن شکاف، با تست کردن مفصل از عملکرد درست آن اطمینان حاصل می‌‌کند. این عمل ممکن است حدود دو ساعت به طول بینجامد.وی مطرح کرد: پس از عمل تعویض مفصل زانو، بیمار به مدت یک الی دو ساعت به اتاق ریکاوری منتقل و سپس برای مدت ۲ الی ۳ روز در بخش بستری بیمارستان استراحت می‌کند.دکتر نادری می‌گوید: برای افزایش جریان خون به عضلات پا و برای پیشگیری از ورم و انعقاد خون، پس از عمل تعویض مفصل زانو به بیمار توصیه می‌‌شود در زمان بستری از حرکت دادن پا و مچ پا غافل نشود. علاوه بر این داروهای ضد انعقاد خون و استفاده از جوراب‌های مخصوص برای بیمار تجویز می‌‌شود که مانع از ورم و انعقاد خون می‌‌گردد.این متخصص ارتوپدی عنوان کرد: یک روز پس از عمل جراحی تعویض مفصل زانو، فیزیوتراپیست نحوه صحیح انجام حرکت با زانو تازه را به بیمار آموزش می‌دهد. پس از ترک بیمارستان نیز انجام حرکات فیزیوتراپی در منزل یا مرکز فیزیوتراپی باید ادامه داده شود. در زمان ریکاوری توصیه می‌‌شود دستورات تیم پزشکی درمورد مراقبت از زخم، رژیم غذایی و فعالیت را به طور جدی دنبال کنید.وی خاطرنشان کرد: دردی که پس از عمل آرتروپلاستی در ناحیه زانو حس می‌شود می‌تواند به علل مختلفی باشد اما خوشبختانه با روش‌های زیادی از قبیل روش‌های دارویی یا اقدامات قبل از عمل (قرار دادن بلوک عصبی یا بی‌حسی) یا استفاده از پمپ‌های درد بعد از عمل قابل کنترل است. یکی از علل بروز درد پس از عمل آرتروپلاستی ممکن است مشکلات عصبی یا آسیب به تاندون پا باشد.
دکتر نادری افزود: به علاوه در صورتی که بیمار درد را تنها در مفصل زانویی که آسیب دیده است احساس کند و این درد در پای وی احساس نشود، می‌تواند علت این درد به ترومبوز وریدی عمیق مربوط باشد.
این متخصص ارتوپدی بیان کرد: یکی دیگر از مواردی که ممکن است در حین عمل جراحی تعویض مفصل زانو به وجود آید، شکستگی‌های تصادفی در ناحیه ران در هنگام اتصال پروتز است و باعث ایجاد درد شود. این مشکل در بیماران مسن‌تر بعد از نصب پروتز نیز مشاهده شود. به علاوه از آنجایی که در هنگام تعویض مفصل، مطمئناً فشار زیادی بر روی مفاصل وارد می‌آید و می‌تواند باعث بروز درد شود. دردهایی که منشاء انسداد عروقی دارند معمولاً با آبی شدن رنگ پا همراه هستند.
وی گفت: افرادی که عمل جراحی آرتروپلاستی را انجام می‌دهند معمولا بهبود بسیار چشمگیری در وضعیت مفصل خود تجربه می‌کنند، فعالیت‌های بدنی را بهتر انجام می‌دهند و کیفیت زندگی آنها ارتقا می‌يابد.
دکتر نادری ابراز داشت: بهبود و بازتوانی پس از آرتروپلاستی برای هر بیمار متفاوت است. در کل، پزشک شما، شما را تشویق خواهد کرد که از مفصل جدید خود هر چه زودتر استفاده کنید. بعضی بیماران پس از تعویض مفصل موقتا دچار درد می‌شوند زیرا عضلات اطراف مفصل به دلیل کم تحرکی ضعیف شده اند.
این متخصص ارتوپدی تشریح کرد: در بسیاری از افراد عمل جراحی تعویض مفصل زانو بسیار مؤثر است و باعث تخفیف درد و بازیابی حرکات می‌‌شود. سه الی شش هفته پس از عمل جراحی، شخص قادر به انجام فعالیت‌های روزمره سبک مانند خرید خواهد بود. رانندگی نیز در صورتی که شخص پس از گذشت سه هفته قادر به خم کردن زانو و کنترل ماشین باشد و از داروهای خواب‌آور استفاده نکند، امکان پذیر خواهد بود ولی اگر زانوی راست عمل شده باشد بهتر است رانندگی شش هفته پس از جراحی شروع شود.
وی ادامه داد: پس از دوره ریکاوری فرد قادر به انجام فعالیت‌های سبک و مختلف از قبیل پیاده روی، شنا و دوچرخه سواری خواهد بود اما توصیه می‌‌شود از انجام فعالیت‌های سنگین مانند دویدن، اسکی، تنیس و ورزش‌هایی که مستلزم پرش هستند پرهیز گردد.

آرتروپلاستی ازجمله جراحی‌های حساس و مهم به شمار می‌آید
در ادامه نیز دکتر ابوالقاسم زاده در اینباره خاطرنشان کرد: مفصل با افزایش سن یا به دلایل متعدد دیگر، دچار تخریب یا آسیب‌دیدگی می‌شود. آسیب‌دیدگی عملکرد طبیعی مفصل را با مشکلات جدی مواجه می‌کند.
وی ادامه داد: چنانچه روش‌های درمانی تأثیری در بهبود عملکرد مفصل نداشته باشند، انجام جراحی آرتروپلاستی یا تعویض مفصل ضروری خواهد شد. این روش جراحی، حساسیت بالایی دارد و اقدامات قبل و بعد از جراحی از اهمیت بیشتری برخوردار هستند.
این متخصص ارتوپدی بیان کرد: به طور کلی به جراحی ترمیم، بازسازی و تعویض مفصل، جراحی آرتروپلاستی گفته می‌شود. بسته به شدت آسیب‌دیدگی بخشی یا کل مفصل می‌تواند تخریب و از بین رفته باشد. برای جایگزینی مفصل تخریب شده از پروتزهایی با جنس‌های مختلف فلزی، سرامیکی و… استفاده می‌کنند. این پروتزها بسته به شرایط بیمار ماندگاری متفاوتی دارند.
وی اظهار کرد: جراحی آرتروپلاستی برای تعویض کردن مفصل‌های بخش‌های مختلف از جمله زانو، لگن، شانه، آرنج و مچ پا انجام می‌شود. ولی رایج‌ترین جراحی‌ها، تعویض مفصل زانو و تعویض مفصل لگن هستند. این جراحی بایستی توسط پزشک متخصص انجام شود.
دکتر ابوالقاسم زاده عنوان کرد: با توجه به نوع و شدت آسیب‌دیدگی مفصل، دو نوع جراحی آرتروپلاستی انجام می‌شود که عبارتند از تعویض کامل مفصل و تعویض بخشی از مفصل در هر دو نوع آرتروپلاستی، جراح از پروتزهای مصنوعی و مخصوصی استفاده می‌کند.
این متخصص ارتوپدی ادامه داد: چنانچه آسیب دیدگی مفصل شدید باشد، هر دو سطح مفصل با پروتز مناسب جایگزین خواهد شد. در این شرایط تمامی سطوح مفصل تخریب‌شده‌اند و قابل بازسازی نیستند و چنانچه آسیب‌دیدگی مفصل جزئی‌تر باشد، تنها یک طرف سطح مفصل با پروتز مصنوعی جایگزین خواهد شد. در این وضعیت بخشی از مفصل سالم است و پروتز نیمه در کنار استخوان سالم قرار می‌گیرد.
وی توضیح داد: برای آسیب‌دیدگی‌های مفصلی، ابتدا از روش‌های غیرتهاجمی مانند مصرف دارو، فیزیوتراپی، تزریق مستقیم دارو به مفصل، جراحی بازسازی و… استفاده می‌کنند.چنانچه این روش‌ها، نتایج مطلوبی به همراه نداشته باشند، متخصص تصمیم به تعویض مفصل می‌گیرد.
دکتر ابوالقاسم زاده ابراز داشت: داشتن درد و التهاب از مهم‌ترین عوارض آسیب‌دیدگی مفصلی است. عواملی که می‌توانند در نهایت منجر به تعویض مفصل در بیماران شوند عبارتند از تروما یا وارد شدن ضربه ناگهانی، بیماری آرتروز،بیماری‌های روماتیسم مفصلی مانند روماتوئید آرتریت، دررفتگی و بد جوش خوردن استخوان، ایجاد عفونت در درون مفصل،تومورهای غضروفی درون مفصل و بیماری سینوویت.
این متخصص ارتوپدی تشریح کرد: آرتروپلاستی و تعویض مفصل ازجمله جراحی‌های حساس و مهم به شمار می‌آید و قبل از انجام جراحی نیز، بیمار مستلزم به رعایت نکات مهمی است. اقداماتی که قبل از جراحی انجام می‌شوند، توسط پزشک مربوطه یا تیم مشاوره پزشکی، به بیمار توضیح داده خواهند شد.
وی عنوان کرد: برخی اقدامات مهم قبل از انجام جراحی تعویض مفصل زانو عبارتند از انجام تمامی تست‌ها مانند آزمایش خون، الکتروکاردیوگرام و عکس از قفسه سینه، ارائه نتایج روش‌های تشخیصی مانند سی تی اسکن،‌ام آر‌ای و…، مشاوره با تیم پزشکی پیرامون سوابق بیماری و داروهای مصرفی مانند انعقاد کننده‌های خون و اجتناب از خوردن و آشامیدن حداقل هشت ساعت قبل از شروع جراحی است.دکتر ابوالقاسم زاده تشریح کرد: در اغلب موارد، جراحی آرتروسکوپی و تعویض مفصل تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود؛ مگر اینکه بیمار دارای شرایط خاصی باشد و متخصص بیهوشی اقدام به تزریق داروی بی‌حسی کند.
این متخصص ارتوپدی بیان کرد: روند جراحی تعویض مفصل زانو این چنین است که پس از بستری شدن بیمار در بیمارستان و تزریق داروی بیهوشی، جراحی آغاز می‌شود. در ابتدا برشی در ناحیه وجود مفصل ایجاد می‌کنند، سپس با کنار کشیدن عضله‌ها و دیگر اجزای مفصل، ضایعات استخوانی را خارج می‌کنند. پروتزهای مصنوعی بنا به نوع آرتروپلاستی در محل مفصل تخریب شده جایگزین می‌شود و در ادامه برای محکم ماندن پروتز در محل از سیمان ارتوپدی استفاده می‌کنند. در انتها، محل برش ایجاد شده را با استفاده از بخیه می‌بندند.
وی می‌گوید: نتایج مطلوب و مثبت این جراحی به مراقبت‌های بعد از جراحی بستگی زیادی دارد بنابراین مراقبت‌هایی که تحت عنوان توصیه‌های پزشکی بیان می‌شوند اهمیت بسیار بالایی دارند.
دکتر ابوالقاسم زاده مطرح کرد: مراقبت‌های بعد از جراحی آرتروپلاستی شامل مصرف تمامی داروهای تجویز شده توسط پزشک متخصص، خودداری از انجام تمرین‌ها و فعالیت‌های سنگین، استفاده از وسیله‌های کمکی مانند واکر و عصا بسته به نوع تعویض مفصل، شرکت در جلسه‌های فیزیوتراپی، داشتن برنامه غذایی سالم و مقوی و پانسمان منظم زخم‌های ایجاد شده است.
این متخصص ارتوپدی خاطرنشان کرد: برخی از بیماران نگرانی زیادی از نتایج جراحی آرتروپلاستی دارند. با توجه به پیشرفت روش‌های جراحی و استفاده از پروتزهای مطلوب و باکیفیت، این نگرانی‌ها تا میزان زیادی کاهش پیدا می‌کند. به طوری که بیمار، پس از جراحی شاهد مزایای مهمی خواهد شد.
وی اضافه کرد: از جمله مزایای انجام جراحی آرتروپلاستی می‌توان به کاهش یا از بین بردن درد و التهاب ناشی از آسیب دیدگی،گسترش دامنه حرکتی،بهبود عملکرد مفصل،بهبود کیفیت زندگی و افزایش اعتماد به نفس اشاره کرد.
دکتر ابوالقاسم زاده در پایان گفت: جراحی آرتروپلاستی نیز همانند دیگر جراحی‌ها، عوارضی به همراه دارد. میزان این عوارض به مهارت، دانش و تجربه جراح و انجام مراقبت‌های بعد از جراحی بستگی دارد. مهمترین عوارض احتمالی ناشی از جراحی آرتروپلاستی احساس درد، ایجاد تورم و التهاب،خونریزی زخم، بروز عفونت، عوارض کوتاه مدت داروی بیهوشی، آسیب به رگ‌های عصبی، واکنش آلرژیک بدن به پروتز مصنوعی و نیاز به تعویض مجدد مفصل است.