آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا : سندرم کوشینگ یک اختلال هورمونی نادر در بدن انسان است که به دلیل افزایش بیش از حد هورمون کورتیزول در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود . خوشبختانه با پیگیری و اقدام به موقع می‌توان تا حد زیادی این سندرم را مدیریت و درمان کرد . طبق آمار  به طور […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا : سندرم کوشینگ یک اختلال هورمونی نادر در بدن انسان است که به دلیل افزایش بیش از حد هورمون کورتیزول در مدت زمان طولانی ایجاد می‌شود . خوشبختانه با پیگیری و اقدام به موقع می‌توان تا حد زیادی این سندرم را مدیریت و درمان کرد . طبق آمار  به طور کلی سالیانه از بین یک میلیون نفر، سندرم کوشینگ تنها ۴۰ تا ۷۰ نفر را درگیر می‌کند. اگر دچار علائم مشکوکی هستید یا به این بیماری مبتلا هستید جهت پیشگیری از مشکلات جدی  به پزشک مراجعه  شود  تا اقدامات  لازم به موقع انجام گردد لذا  با  توجه  به اهمیت موضوع آفتاب یزد در  اینباره  با  دکتر محمد صمدیان ، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر رضا سنجری ، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر مهران
مرادی ، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  گفت و گو کرده  است .
دکتر صمدیان در این باره می گوید : سندرم کوشینگ که به آن “هیپرکورتیزولیسم”  نیز می گویند نوعی اختلال هورمونی است که به دلیل سطح بالای هورمون کورتیزول در بدن ایجاد‌‌ می‌‌شود.
وی ادامه داد : کورتیزول از غدد فوق کلیوی نشأت‌‌ می‌‌گیرد که در بالای کلیه‌ها قرار دارند. این هورمون به بدن کمک‌‌ می‌‌کند تا فرد فشار خون را حفظ کند ، قند خون را تنظیم کند ، التهاب بدن را پایین آورد و غذا را به انرژی تبدیل کند بنابراین وقتی‌ میزان کورتیزول بیش از حد شود،‌‌ می‌‌تواند سیستم‌های دیگر بدن را از کار بیندازد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  اظهار کرد : در بیشتر موارد سندرم کوشینگ قابل درمان است ، هرچند ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم تسکین یابند. این بیماری در زنان بیشتر از مردان است  و اغلب در افراد ۲۵ تا ۴۰ ساله دیده‌‌ می‌‌شود.
در بیشتر موارد، سندرم کوشینگ قابل درمان می باشد
وی مطرح کرد : سندرم کوشینگ زمانی رخ‌ می‌‌دهد که مقدار زیادی کورتیزول در بدن وجود داشته باشد لذا شایع‌ترین علت این  بیماری مربوط به مصرف داروهایی به نام گلوکوکورتیکوئیدها است که معمولا با  نام های کورتیکواستروئیدها، استروئیدها یا پردنیزون نیز شناخته‌ می‌‌شوند. این استروئیدها برای مواردی مانند آسم‌، آرتریت روماتوئید‌، لوپوس یا بعد از پیوند عضو استفاده‌‌ می‌‌شوند زیرا داروهای ضد التهابی قدرتمندی هستند و مصرف زیاد و طولانی مدت  این دارو‌ها‌ می‌‌تواند منجر به سندرم کوشینگ شود.
دکتر صمدیان تصریح کرد : احتمال ابتلا به سندرم کوشینگ از طریق استروئیدهای تزریقی در تصویربرداری مکرر برای درد مفاصل، بورسیت و کمردرد نیز وجود دارد. کرم‌های پوستی استروئیدی که برای اگزما و سایر مشکلات پوستی استفاده‌‌ می‌‌شوند نیز کمتر باعث سندرم کوشینگ‌‌ می‌‌شوند اما احتمال ابتلا از این روش نیز وجود دارد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  متذکر شد : تومور غده هیپوفیز که در قاعده مغز دیده‌‌ می‌‌شود یا تومور در غده فوق کلیه نیز‌‌ می‌‌تواند بدن را به تولید کورتیزول بیش از حد تحریک کندکه‌ می‌‌تواند منجر به کوشینگ شود.
وی عنوان کرد : ” ACTH ” هورمونی است که کورتیزول را تنظیم‌‌ می‌‌کند. در موارد نادر‌، تومور ترشح کننده ACTH باعث سندرم کوشینگ‌ می‌‌شود . این نوع تومور‌‌ می‌‌تواند در اندامی ایجاد شود که به طور طبیعی ACTH تولید نمی‌کند‌  اما به دلیل وجود تومور‌، شروع به ساخت آن‌‌ می‌‌کند.
دکتر صمدیان افزود : این تومورها‌‌ می‌‌توانند سرطانی یا غیرسرطانی باشند. آنها معمولاً در ریه‌ها‌، پانکراس‌، تیروئید یا غده تیموس یافت‌‌ می‌‌شوند.  این بیماری از طریق ژن منتقل نمی‌شود. گرچه در برخی موارد نادر‌ وجود مشکل در ژن‌ها‌ ، احتمال تولید تومور در غدد را بیشتر‌ می‌‌کند که زمینه ساز تولید کورتیزول است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد که علائم بیماری سندرم کوشینگ در هر شخص ممکن است با شخص دیگری متفاوت باشد، اما وقتی بیماری کاملاً شیوع پیدا‌ می‌‌کند، علائم رایج آن عبارتند از داشتن صورت گرد و گلگون ، افزایش وزن به ویژه در قسمت بالای بدن ، تجمع چربی در قسمت فوقانی پشت یا پایه گردن ، آکنه ، خستگی زیاد ، ضعف عضلات، فشار خون بالا ، سطح بالای قند خون ، افسردگی و اضطراب ، پوکی استخوان ، سنگ کلیه ، مشکلات خواب ، رشد موهای زائد ،  قاعدگی های نامنظم و  کاهش قدرت باروری.
وی ادامه داد : دیگر علایم این  سندرم نیز این است که پوست نازک شده و به راحتی کبود‌‌ می‌‌شود و ممکن است در سراسر بدن به خصوص روی شکم،‌ ران،‌ بازوها و سینه علائم کششی بنفش یا صورتی دیده شود و نیز ممکن است استخوان‌ها ضعیف شوند و حرکات روزمره مانند خم شدن، بلند کردن یا حتی بلند شدن از روی صندلی‌‌ می‌‌تواند باعث کمردرد یا شکستگی در دنده‌ها یا ستون فقرات شود. کودکان مبتلا به سندرم کوشینگ نیز معمولاً بسیار سنگین هستند و رشد‌‌ کندی دارند.
دکتر صمدیان توضیح داد : برای تشخیص سندرم کوشینگ هنگام مراجعه به پزشک، ابتدا معاینه فیزیکی انجام شده و پس از پرسیدن سوالات در مورد علائم، در صورت مشکوک بودن به کوشینگ، پزشک برخی از آزمایشات را برای کمک به غربالگری سندرم کوشینگ توصیه‌ می‌‌کند که  شایع ترین آن  شامل تست کورتیزول ۲۴ ساعته ادرار ، تست سرکوب دگزامتازون و آزمایش سطح کورتیزول بزاقی در اواخر شب است .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود : در آزمایش تست کورتیزول ۲۴ ساعته ادرار، معمولا ۲۴ ساعت ادرار را جمع‌ می‌‌کنند تا‌ میزان کورتیزول موجود در آن را اندازه‌گیری کند.
وی ادامه داد : جهت انجام تست سرکوب دگزامتازون نیز در شب قبل یک قرص استروئید با دوز کم مصرف‌ می‌‌شود و سپس صبح آزمایش خون گرفته‌ می‌‌شود تا مشخص شود که بدن چه مقدار کورتیزول تولید‌ می‌‌کند. در آزمایش سطح کورتیزول بزاقی  نیز در اواخر شب  نیز کورتیزول موجود در بزاق را اندازه‌گیری‌ می‌‌کنند و همانطور که از نامش پیدا است، این آزمایشات شبانه اتفاق‌ می‌‌افتد.
دکتر صمدیان اذعان داشت : اگر فرد به سندرم کوشینگ مبتلا باشد، پزشک وی را به متخصص ارجاع‌ می‌‌دهد تا آزمایشات خون دیگر یا اسکن‎های تصویربرداری انجام دهد تا علت را تشخیص دهد. آزمایش خون‌ میزان هورمون تنظیم‌کننده کورتیزول ACTH را بررسی‌ می‌‌کند و آزمایشات تصویربرداری برای جستجوی تومور انجام‌ می‌‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد : جهت درمان سندرم کوشینگ اولین چیزی که پزشک بررسی‌ می‌‌کند علت تولید بیش از حد کورتیزول است. این امر منجر به تعیین چگونگی درمان بیماری‌‌ می‌‌شود. اگر به دلیل مصرف داروهای استروئیدی،‌ میزان کورتیزول افزایش یافته باشد، پزشک بررسی خواهد کرد که آیا‌ می‌‌توان دوز دارو را به آرامی کاهش داد تا بتوان در حین کنترل آسم، آرتروز یا سایر بیماری‌ها، مشکل  سندرم کوشینگ را نیز کنترل کرد یا نه.
وی اضافه کرد : اگر مشکل سندرم کوشینگ ناشی از تومور باشد، برای برداشتن تومور ممکن است به جراحی نیاز داشته باشید. اگر تومور از بین نرود، ممکن است در کنار جراحی به پرتو درمانی نیز نیاز باشد. همچنین در برخی موارد‌ می‌‌توان از آن به جای جراحی استفاده کرد.
دکتر صمدیان اظهار کرد : هنگامی که عمل جراحی و پرتو درمانی جهت درمان سندرم کوشینگ موثر نباشد،‌ داروهای کنترل تولید کورتیزول گزینه بعدی هستند اما این داروها‌‌ می‌‌توانند عوارض جانبی جدی داشته باشند. در برخی موارد نیز‌ خود تومور یا روش درمان آن بر سایر هورمون‌های تولید شده توسط هیپوفیز یا غده فوق کلیه تأثیر‌‌ می‌‌گذارد که در اینصورت ممکن است به داروی جایگزین هورمون نیاز باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد : تغییر در سبک زندگی به کنترل سندرم کوشینگ کمک‌ می‌‌کند. خوب غذا خوردن قسمت مهمی از زندگی با سندرم کوشینگ است. یک رژیم غذایی سالم‌ می‌‌تواند برخی علائم را کاهش داده و از برخی دیگر جلوگیری کند. با خوردن غذاهای حاوی کلسیم و ویتامین D از استخوان‌ها محافظت‌ می‌‌شود. مقدار مصرف غذاهای سدیم‌دار و چرب نیز باید محدود شود. در این مواقع متخصص تغذیه‌‌ می‌‌تواند کمک خوبی جهت تنظیم برنامه غذایی مناسب داشته باشد.
وی گفت : مورد دیگری که‌ می‌‌توان جهت کنترل سندرم کوشینگ پیش گرفت  استفاده  از وان حمام گرم، ماساژ و ورزش‌های آرام مانند ایروبیک در آب و تای چی است که درد را تسکین‌ می‌‌دهد.
سندرم کوشینگ در زنان بیشتر از مردان است
در ادامه نیز دکتر سنجری در اینباره خاطرنشان کرد : سندرم کوشینگ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد، دریافت درمان می‌تواند به شما در مدیریت سطح کورتیزول کمک کند اما عدم دریافت درمان، می‌تواند این وضعیت را به یک وضعیت جدی پزشکی تبدیل کند. وی عنوان کرد : سندرم کوشینگ یک اختلال هورمونی است که به دلیل سطح بالای هورمون کورتیزول در بدن شما ایجاد می‌شود. همچنین به عنوان هایپرکورتیزولیسم شناخته می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد : کورتیزول از غدد فوق کلیوی شما که در بالای کلیه‌های شما قرار دارد ، می‌آید و به بدن شما کمک می‌کند تا فشارخون را در سطح نرمال حفظ کنید ، قند خون را تنظیم کنید ، کاهش التهاب داشته باشید ، غذایی که می‌خورید را به انرژی تبدیل کنید اما وقتی کورتیزول بیش‌ازحد در بدن تولید می‌شود، می‌تواند سایر سیستم‌های بدن شما را از بین ببرد.
وی تصریح کرد که در اکثر موارد سندرم کوشینگ قابل‌درمان هستند، اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا علائم شما کاهش یابد و همچنین شایان ذکر است که این بیماری در زنان شایع‌تر از مردان است و بیشتر در افراد ۲۵ تا ۴۰ ساله دیده می‌شود.
دکتر سنجری می گوید : شایع‌ترین علائم بیماری سندرم کوشینگ عبارتند از داشتن افزایش وزن ، وجود رسوبات چربی به ویژه در قسمت میانی، صورت (باعث ایجاد صورت گرد و ماه مانند) و بین شانه‌ها و قسمت بالایی پشت (باعث قوز) می‌شود ، علائم کشش بنفش روی برخی از اندام ها ، نازک شدن پوست یعنی پوست به‌راحتی کبود می‌شود ،آسیب‌های پوستی که دیر بهبود می‌یابند ، آکنه ، خستگی و ضعف عضلانی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد : علاوه بر علائم رایج سندرم کوشینگ که گفته  شد ، علائم دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است در افراد مبتلا به سندرم کوشینگ مشاهده شود.این موارد می‌تواند شامل نوسانات خلقی ، اضطراب ، تحریک‌پذیری ، افسردگی ، افزایش بروز عفونت‌ها ، قند خون بالا ، افزایش تشنگی ، افزایش ادرار ، پوکی استخوان و فشارخون بالا باشد.
وی اشاره کرد : کودکان نیز ممکن است به سندرم کوشینگ مبتلا شوند، اگرچه کمتر از بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند. طبق یک مطالعه صورت گرفته ، حدود ۱۰ درصد از موارد جدید سندرم کوشینگ هرساله در کودکان رخ می‌دهد.
دکتر سنجری مطرح کرد :  بیماری سندرم کوشینگ در زنان بیشتر از مردان است و طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت  ، نسبت ابتلا زنان به مردان به سندرم کوشینگ ۳ به ۱ است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  ابراز کرد که  : زنان مبتلا به بیماری  سندرم کوشینگ ممکن است موهای زائد در صورت و بدن داشته باشند. علاوه بر این، زنان مبتلا به این بیماری ممکن است قاعدگی نامنظم را تجربه کنند و در برخی موارد نیز  قاعدگی به‌ طورکلی وجود ندارد  و همچنین سندرم کوشینگ درمان‌نشده در زنان می‌تواند منجر به بروز  مشکلات باردار شدن شود.
وی بیان کرد : مردان مبتلا به سندرم کوشینگ نیز مانند زنان و کودکان، ممکن است برخی علائم اضافی را تجربه کنند.مردان مبتلا به سندرم کوشینگ ممکن است دچار کاهش قدرت باروری گردند .
دکتر سنجری اذعان داشت : به طور کلی بیماری سندرم کوشینگ ناشایع است. بیشتر افرادی را مبتلا می‌کند که برای مدت طولانی از داروهای استروئیدی به ویژه قرص‌های استروئیدی استفاده می‌کنند. استروئیدها حاوی یک نسخه مصنوعی از کورتیزول هستند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  گفت :به‌ندرت، ابتلا  به سندرم کوشینگ می‌تواند ناشی از تولید بیش‌ازحد کورتیزول در بدن باشد که  معمولاً نتیجه مواردی مانند رشد (تومور) در غده هیپوفیز در مغز ،تومور در یکی از غدد فوق کلیوی بالای کلیه‌ها  است . تومورها معمولاً غیر سرطانی (خوش‌خیم) هستند و بیشتر در زنان جوان شایع هستند.
وی اظهار کرد : سندرم کوشینگ به دلیل ترشح بیش‌ازحد هورمون کورتیزول ایجاد می‌شود. غدد
 فوق کلیوی شما کورتیزول تولید می‌کنند.کورتیزول، به تعدادی از عملکردهای بدن شما کمک می‌کند که عبارتند از تنظیم فشارخون و سیستم قلبی عروقی ، کاهش پاسخ التهابی سیستم ایمنی ، تبدیل کربوهیدرات‌ها، چربی‌ها و پروتئین‌ها به انرژی ، متعادل کردن اثرات انسولین و پاسخ دادن به استرس است .
دکتر سنجری متذکر شد : بدن شما ممکن است سطوح بالایی از کورتیزول را به دلایل مختلفی تولید کند، از جمله سطوح استرس بالا،  تمرینات ورزشی سنگین ،سوءتغذیه  ، مصرف الکل و افسردگی، اختلالات هراس است . این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  مطرح کرد : شایع‌ترین علت سندرم کوشینگ استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون در دوزهای بالا برای مدت طولانی است. پزشک می‌تواند این‌ها را برای درمان بیماری‌های التهابی مانند لوپوس یا جلوگیری از رد عضو پیوند شده تجویز کنند.
وی ادامه داد : دوزهای بالای استروئیدهای تزریقی برای درمان کمردرد نیز می‌تواند باعث سندرم کوشینگ شود. با این حال، استروئیدهای با دوز کمتر به شکل مواد استنشاقی، مانند آن‌هایی که برای آسم استفاده می‌شوند، یا کرم‌هایی مانند آن‌هایی که برای اگزما تجویز می‌شوند، معمولاً برای ایجاد این بیماری کافی نیستند.
دکتر سنجری تصریح کرد : انواع مختلفی از تومورها نیز می‌توانند منجر به تولید بالاتر کورتیزول شوند که برخی از این موارد عبارتند از تومورهای غده هیپوفیز ، تومورهای نابجا، ناهنجاری یا تومور غده فوق کلیوی و سندرم کوشینگ خانوادگی .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  افزود : غده هیپوفیز بیش‌ازحد هورمون آدرنوکورتیکوتروپیک (ACTH) ترشح می‌کند که باعث تحریک تولید کورتیزول در غدد فوق کلیوی می‌شود. به این بیماری کوشینگ می‌گویند و تومورهای نابجا نیز  تومورهای خارج از هیپوفیز هستند که ACTH تولید می‌کنند و معمولاً در ریه، لوزالمعده، تیروئید یا غده تیموس رخ می‌دهند.
 وی متذکر شد : یک ناهنجاری آدرنال یا تومور می‌تواند منجر به الگوهای نامنظم تولید کورتیزول شود که می‌تواند باعث بروز سندرم کوشینگ گردد و دیگر اینکه اگرچه سندرم کوشینگ به طور معمول ارثی نیست ولی ممکن است تمایل ارثی به ایجاد تومورهای غدد درون‌ریز در برخی افراد وجود داشته باشد.
دکتر سنجری یادآور شد : هدف کلی درمان سندرم کوشینگ کاهش سطح کورتیزول در بدن شما است که. این را می‌توان به روش‌های مختلفی انجام داد. درمانی که دریافت می‌کنید بستگی به این دارد که چه چیزی باعث بیماری شما شده است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  افزود : پزشک متخصص شما ممکن است دارویی برای کمک به مدیریت سطح کورتیزول تجویز کند. برخی از داروها باعث کاهش تولید کورتیزول در غدد فوق کلیوی یا کاهش تولید ACTH در غده هیپوفیز می‌شوند و سایر داروها اثر کورتیزول را بر بافت‌های شما مسدود می‌کنند.
وی ادامه داد :  جهت درمان  این بیماری ، اگر از کورتیکواستروئیدها استفاده می‌کنید، ممکن است تغییر در دارو یا دوز لازم باشد اما خودتان سعی نکنید دوز را تغییر دهید. شما باید این کار را تحت نظارت دقیق پزشکی انجام دهید.
دکتر سنجری گفت : تومورها می‌توانند بدخیم به معنای سرطانی یا خوش‌خیم به معنای غیر سرطانی باشند. اگر بیماری سندرم کوشینگ شما ناشی از تومور باشد، ممکن است پزشک بخواهد تومور را با جراحی خارج کند. اگر تومور را نمی‌توان برداشت، پزشک متخصص شما ممکن است پرتودرمانی یا شیمی‌درمانی را نیز توصیه کند.
 هدف کلی درمان سندرم کوشینگ کاهش سطح کورتیزول بدن است
در ادامه نیز دکتر مرادی در  اینباره ابراز کرد : سندرم کوشینگ یا هیپرکورتیزولیسم به دلیل سطوح بالای غیرطبیعی هورمون کورتیزول رخ می‌دهد. کورتیزول را غدد فوق کلیوی می‌سازند.
وی ادامه داد : سندرم کوشینگ ممکن است به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد. در بیشتر موارد، دریافت درمان می‌تواند به فرد در مدیریت سطح کورتیزول کمک کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات  بیان کرد : کورتیزول گاهی اوقات هورمون استرس نیز نامیده می‌شود زیرا به بدن کمک می‌کند تا به استرس پاسخ دهد و آن را کاهش دهد. همچنین کورتیزول در حفظ فشار خون، تنظیم قند خون، کاهش التهاب، تبدیل کردن انرژی از غذایی که می‌خورید نقش دارد.
وی تشریح کرد : شایع‌ترین علائم بیماری سندرم کوشینگ عبارتند از افزایش وزن، ایجاد رسوبات چربی به خصوص در قسمت شکم، صورت (باعث ایجاد صورت گرد) و بین شانه ها و قسمت بالایی پشت (باعث ایجاد قوز می‌شود) علائم کشش بنفش روی بدن، نازک شدن پوست که به راحتی کبود می‌شود، آسیب‌های پوستی که دیر بهبود می‌یابند،آکنه، خستگی و  ضعف عضلانی است .
دکتر مرادی افزود : علاوه بر علائم رایج  گفته شده ، علائم دیگری نیز وجود دارد که گاهی اوقات ممکن است در افراد مبتلا به این بیماری مشاهده شود که می‌تواند شامل قند خون بالا، افزایش تشنگی ، افزایش ادرار ، پوکی استخوان ، فشار خون بالا ، سردرد ، نوسانات خلقی ، اضطراب ، تحریک پذیری ، افسردگی و افزایش بروز عفونت‌ها باشد .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد : کودکان نیز ممکن است به  بیماری سندرم کوشینگ  مبتلا شوند، اگرچه کمتر از بزرگسالان به آن مبتلا می‌شوند.
وی متذکر شد : بیماری سندرم کوشینگ در زنان بیشتر از مردان  است.  زنان مبتلا به این بیماری ممکن است موهای زائد در صورت و بدن داشته باشند و همچنین ممکن است قاعدگی نامنظمی را تجربه کنند و در برخی موارد، قاعدگی به طور کلی وجود ندارد. سندرم کوشینگ درمان نشده در زنان می‌تواند منجر به مشکلات باردار شدن شود.
دکتر مرادی گفت : شایع‌ترین علت ابتلا به این بیماری استفاده از داروهای کورتیکواستروئیدی مانند پردنیزون در دوزهای بالا برای مدت طولانی است. پزشکان می‌توانند این‌ها را برای درمان بیماری‌های التهابی مانند لوپوس یا جلوگیری از رد عضو پیوند شده تجویز کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد : دوز بالای استروئیدهای تزریقی برای درمان کمردرد نیز می‌تواند باعث سندرم کوشینگ شود. با این حال، استروئیدهای با دوز کمتر به شکل مواد استنشاقی، مانند آن‌هایی که برای آسم استفاده می‌شوند یا کرم‌هایی مانند آن‌هایی که برای اگزما تجویز می‌شوند، معمولاً جهت ایجاد این بیماری کافی نیستند.
 وی بیان کرد : انواع مختلفی از تومورها نیز می‌توانند منجر به تولید بالاتر کورتیزول شوند. برخی از این موارد عبارتند از تومورهای غده هیپوفیز ،ناهنجاری یا تومور غده فوق کلیوی  است .
دکتر مرادی مطرح کرد : اگر سندرم کوشینگ ناشی از تولید بیش از حد ACTH توسط غده هیپوفیز باشد که به نوبه خود تبدیل به کورتیزول می‌شود، به آن بیماری کوشینگ می‌گویندکه مانند سندرم کوشینگ زنان را بیشتر از مردان مبتلا می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان  داشت : تشخیص سندرم کوشینگ می‌تواند دشوار باشد و  این به این دلیل است که بسیاری از علائم، مانند افزایش وزن یا خستگی، می‌توانند دلایل دیگری داشته باشند. علاوه بر این، خود سندرم کوشینگ می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.
وی ادامه داد : پزشک برای تشخیص  بیماری سندرم کوشینگ ابتدا، سابقه پزشکی فرد را بررسی می‌کند. آن‌ها در مورد علائم، هر گونه شرایط سلامتی که ممکن است داشته باشید و هر دارویی که ممکن است برای شما تجویز شود، سوال می‌پرسند. همچنین یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهند که در آن علائمی مانند قوز، علائم کشش و کبودی را جستجو می‌کنند.
دکتر مرادی افزود : در مرحله بعد تشخیص این بیماری ، پزشک ممکن است آزمایش‌های آزمایشگاهی را تجویز کنند که شامل آزمایش کورتیزول بدون ادرار ۲۴ ساعته ، اندازه گیری کورتیزول بزاقی، تست دگزامتازون با دوز پایین است .
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می گوید : پس از دریافت تشخیص سندرم کوشینگ، پزشک همچنان باید علت تولید بیش از حد کورتیزول را تعیین کند. آزمایش‌هایی برای کمک به تعیین علت ممکن است شامل آزمایش هورمون آدرنوکورتیکوتروپین خون (ACTH)، تست تحریک هورمون
 آزاد کننده کورتیکوتروپین (CRH)، تست دگزامتازون با دوز بالا، نمونه برداری از سینوس پتروزال و انجام مطالعات تصویربرداری است .
وی در پایان گفت : هدف کلی درمان سندرم کوشینگ ،کاهش سطح کورتیزول در بدن است که می‌توان آن را به روش‌های مختلفی انجام داد. درمانی که دریافت می‌کنید بستگی به این دارد که چه چیزی باعث بیماری شده است. پزشک ممکن است دارویی برای کمک به مدیریت سطح کورتیزول تجویز کند. برخی از داروها باعث کاهش تولید کورتیزول در غده فوق کلیه می‌شوند.