آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: ستون فقرات مفاصل زیادی دارد. کیست سینوویال می‌تواند در اطراف هر مفصلی در بدن ایجاد شود اما بیش از ۹۰درصد کیست‌های سینوویال در سطح مفاصل مهره‌های کمری ستون فقرات رخ می‌دهد. این بیماری در صورت‌عدم درمان به موقع و علامت دار شدن می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش داده و […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: ستون فقرات مفاصل زیادی دارد. کیست سینوویال می‌تواند در اطراف هر مفصلی در بدن ایجاد شود اما بیش از ۹۰درصد کیست‌های سینوویال در سطح مفاصل مهره‌های کمری ستون فقرات
رخ می‌دهد. این بیماری در صورت‌عدم درمان به موقع و علامت دار شدن می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش داده و مشکلات جدی برای فرد ایجاد نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص دردشناسی و طب درد و دکتر فاطمه طاهریان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفتگو کرده است.
دکتر صمدیان در اینباره می‌گوید: کیست سینوویال ستون فقرات، نوعی کیست غیرطبیعی پر از مایع است که خوشبختانه خوش‌خیم هستند.
وی بیان کرد: ستون فقرات مفاصل زیادی دارد و کیست‌های سینوویال در مفاصل فاست ستون فقرات ایجاد می‌شوند. این مفاصل بین برآمدگی‌های استخوانی در پشت مهره‌ها هستند. دلیل ایجاد این کیست‌ها، تغییرات دژنراتیو ستون فقرات در اثر افزایش سن است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: کیست‌های سینوویال می‌توانند در سراسر ستون فقرات ایجاد شوند اما اکثراً در ناحیه کمر و قسمت پایینی ستون فقرات مشاهده می‌شوند.
وی ادامه داد: درست است که کیست‌های سینوویال خوش‌خیم هستند اما باعث بروز برخی مشکلات مانند تنگی کانال نخاعی کمر می‌شوند. تنگی ستون فقرات به معنی باریک یا کوچک شدن ستون فقرات است. در این حالت بر روی نخاع و اعصاب داخل ستون فشار وارد می‌شود و با افزایش فشار، علائمی چون گرفتگی پشت و پاها افزایش می‌یابد زیرا به طور معمول در اثر ایستادگی طولانی‌مدت، درد کمر بیشتر هم می‌شود.
دکتر صمدیان متذکر شد: معمولاً کیست سینوویال علائم قابل‌توجهی را بروز نمی‌دهد و درصورتی‌که بزرگ باشد علائم تنگی کانال ستون فقرات رخ می‌دهدکه عبارتند از بی‌حسی، گزگز کردن و ضعف در هر دوپا، گرفتگی دردناک در پاها، احساس درد در نواحی پایین کمر، درد در یک یا هر دو پا، دردی که از پشت ساق پا و پاها منتشر می‌شود، افزایش درد و علائم در هنگام ایستادن و نشستن جهت تسکین درد پا ممکن است کاهش یابد.

 به‌منظور تشخیص کیست سینوویال از‌ام آرآی استفاده می‌شود
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: به‌منظور تشخیص کیست سینوویال از‌ام آرآی استفاده می‌شود. سایر آزمایشات تصویربرداری مانند اشعه ایکس یا سونوگرافی نیز ممکن است قادر به تشخیص این کیست باشند اما به اندازه نتایج‌ام آرآی دقیق نیست.
وی تصریح کرد: در صورت مشاهده کیست سینوویال، ممکن است از شما خواسته شود تا اسکن‌های بیشتری را برای بررسی آسیب ستون فقرات و ستون فقرات انجام دهید. انجام این تست‌ها به پزشک مغز و اعصاب کمک می‌کند تا شدت آسیب وارده به کانال نخاعی و ستون فقرات را به طور دقیق بررسی کند و همچنین بی‌ثباتی کیست قبل از انجام حراجی، باید بررسی شود.
دکتر صمدیان اشاره کرد: اگر کیست سینوویال کمر مشکلی ایجاد نکند یعنی علائم تنگی کانال نخاعی را بروز ندهد، پزشک ممکن است پیشنهاد کند که کیست را به حال خود رها کنید. یکی از دلایل این است که کیست ممکن است آن‌قدر بزرگ نشود که علائم ایجاد کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: در صورت بروز علائم، این عارضه باید درمان انجام شود. به‌منظور درمان کیست سینوویال کمر، می‌توان از برخی روش‌های غیر جراحی کمک گرفت و درصورتی که این درمان‌ها پاسخگو نباشند به سراغ جراحی خواهیم رفت.
وی اظهار کرد: گزینه‌های درمانی غیر جراحی برای کیست سینوویال عبارتند از مصرف داروهای ضد درد، اصلاح فعالیت، فیزیوتراپی و تزریقات.
دکتر صمدیان افزود: داروهای مسکن خفیف بدون نسخه مانند استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند درد ناشی از کیست را کاهش دهند. اگر مصرف داروهای مسکن خفیف بدون نسخه کمکی نکند، پزشک ممکن است داروی قوی‌تری تجویز کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: اگر علائم کیست سینوویال را فقط با فعالیت‌های خاصی مانند ورزش یا شغل خود تجربه می‌کنید، پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی برای اصلاح فعالیت‌ها و حرکات خود برای کاهش علائم پیدا کنید. کشش خفیف و ورزش نیز ممکن است کمک کند اما مهم است که ابتدا تأیید پزشک خود را دریافت کنید. و گرما و سرما درمانی می‌تواند ناراحتی و درد را کاهش دهد.
وی عنوان کرد: پزشک شما ممکن است جهت درمان کیست سینوویال، فیزیوتراپی و احتمالاً همراه با تزریق استروئیدهای تسکین‌دهنده درد را پیشنهاد دهد تا تمرینات با حداقل ناراحتی انجام شوند.
دکتر صمدیان ابراز داشت: برای درمان کیست سینوویال از دو نوع تزریق استفاده می‌شود. تزریق فاست می‌تواند مایع را از کیست از طریق مفصل فاست تخلیه کند. یک استروئید پس از برداشتن مایع برای کمک به کاهش تورم و التهاب
وارد می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: نوع دیگری از تزریق، تزریق استروئید اپیدورال است که ممکن است برای درمان درد ناشی از کیست سینوویال استفاده شود. این درمان رایج باعث کاهش یا حذف کیست نمی‌شود. در عوض، هدف تزریق کاهش درد ناشی از کیست است. با این حال، تسکین درد موقتی است و ممکن است برای حفظ اثر به درمان‌های اضافی نیاز
داشته باشید.
وی خاطرنشان کرد: زمانی که درمان‌های غیرجراحی جهت درمان کیست سینوویال کمر موثر نباشند، در صورت نیاز پزشک جراحی را برای برداشتن کیست توصیه می‌کند.
دکتر صمدیان یادآور شد: جراحی کیست سینوویال خیلی سخت نیست اما برای بهبودی نیاز به طی کردن دوران نقاهت طولانی مدت دارید. خوشبختانه تکنیک‌های جدیدتری برای جراحی ایجاد شده، اندازه برشی را که پزشک برای برداشتن کیست باید ایجاد کند را محدود کرده است. این کاهش اندازه، باعث کاهش درد و زمان بهبودی می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: جراحی درمان کیست سینوویال، شبیه جراحی میکرودیسککتومی است. میکرودیسککتومی، یک روش برای درمان فتق دیسک است که در آن فشار روی ریشه نخاعی را
کم می‌کنند
وی بیان کرد: کیست سینوویال به‌ندرت خطرناک است. در برخی موارد که بسیار نادر هم هستند، وضعیتی به نام سندرم دم اسبی ممکن است به دلیل کیست سینوویال ایجاد شود. این سندرم یک بیماری جدی است و نیاز به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی دارد.
دکتر صمدیان مطرح کرد: سندرم دم اسبی می‌تواند روی ریشه‌های عصبی در ستون فقرات کمری تأثیر بگذارد. هنگامی که این ریشه‌های عصبی فشرده می‌شوند، ممکن است حس و توانایی حرکت را از دست بدهید. این وضعیت ممکن است بر روی اعصاب دیگر مانند اعصاب متصل به روده و مثانه نیز تأثیر بگذارد. اگر این بیماری به‌سرعت درمان نشود، آسیب ممکن است دائمی باشد و بازیابی عملکرد کامل ممکن است دشوار باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: به طورکلی به شما توصیه می‌کنیم در صورت داشتن علامت کیست سینوویال، اقدام به درمان کنید چرا که این علائم باعث ایجاد حس ناراحتی در طول روز و همین طور کاهش دامنه حرکات می‌شود.

 مفصل سینوویال، پیچیده‌ترین نوع مفصل در بدن است
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره خاطرنشان کرد: مفصل سینوویال، متداول‌ترین و پیچیده‌ترین نوع مفصل در بدن است. این مفصل قسمتی از دستگاه اسکلتی است که تحرک بیشتر و ساختمان پیچیده‌تری نسبت به مفاصل دیگر (یعنی مفاصل لیفی و غضروفی) دارد. این مفاصل در حرکات روزمره اهمیت بسزایی دارند بنابراین مفاصل سینوویال، مفاصل متحرک نیز نامیده می‌شوند.
وی بیان کرد: کیست سینوویال، کیسه‌ای پر از مایع است که در امتداد ستون فقرات ایجاد می‌شود. این کیست در اثر تحلیل روی مفاصل بین مهره‌ای موجود در ستون فقرات تشکیل می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد اظهار کرد: اغلب کیست‌های سینوویال در بخش پایینی ستون فقرات مشاهده می‌شوند. این کیست‌ها رایج، سرطانی یا خطرناک نبوده و اغلب سبب ایجاد علائم نمی‌شوند. با این حال، این موارد می‌تواند سبب مشکلاتی همچون استنوز در ستون فقرات شوند.
وی ادامه داد: استنوز ستون فقرات به تنگی یا کوچک‌تر شدن این مجرا گفته می‌شود. همگام با کاهش فضای موجود در ستون فقرات، فشار وارد شده بر طناب نخاعی و اعصاب افزایش می‌یابد. با افزایش یافتن فشار، علائم نیز بیشتر می‌شوند.
دکتر مومن زاده ابراز داشت: علائم استنوز ستون فقرات شامل درد و گرفتگی کمر و پا‌ها می‌شوند. این ناراحتی اغلب در هنگام ایستادن بدتر می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد تصریح کرد: انواع کیست سینوویال عبارتند از کیست سینوویال مچ پا، کیست سینوویال کمر، کیست سینوویال زانو و کیست سینوویال مچ دست است. شایع‌ترین محل به‌وجود آمدن کیست سینوویال در پشت دست و مچ دست است ولی در مچ پا و زانو نیز دیده می‌شود. در بند انتهایی انگشتان نیز شایع است.
وی در پاسخ به این پرسش که «کیست سینوویال چگونه ایجاد می‌شود»، تشریح کرد: هنگامی که یکی از مفاصل بین مهره‌ای ستون فقرات دچار پارگی می‌شود، بیشتر از دیگر مفاصل سالم مایعات تولید کرده و کیست سینوویال را ایجاد می‌کند. این مایع برای ترمیم مفاصل آسیب دیده مفید است. مایع یاد شده به حرکات مفصلی کمک کرده و آن‌ها را روان می‌کند. با تجمع مایع در بافت سینوویال مفصل، در نهایت کیست به وجود می‌آید.
دکتر مومن زاده ادامه داد: مایع درون کیست خطرناک یا تحت فشار نبوده و تا زمانی که به ستون فقرات فشار وارد نکند سبب بروز مشکل نمی‌شود. حتی کیست‌های بسیار بزرگ هم به ندرت مشکلی به وجود می‌آورند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد در پاسخ به این پرسش که «کیست سینوویال برای چه کسانی اتفاق می‌افتد»، گفت: کیست‌های سینوویال به دلیل آن که در نتیجه تحلیل روی ستون فقرات به وجود می‌آیند، بیشتر افراد مسن را به خود درگیر می‌کنند. ابتلا به کیست سینوویال در سن زیر ۵۰ سال نادر است.
وی ابراز داشت: کیست سینوویال تا زمانی که در عملکرد ستون فقرات اختلال ایجاد نکند، به ندرت سبب بروز علائم قابل تشخیص می‌شود. با این حال، مواردی مانند درد در ناحیه پایینی کمر، درد در یک یا هر دو پا، درد تیر کشنده که تا به پشت یا کف پا کشیده می‌شود، گرفتگی دردناک پا‌ها، بی‌حسی یا گزگز یک یا هر دو پا و افزایش درد و علائم در هنگام ایستادن و تسکین در هنگام نشستن از جمله علائمی هستند که در اثر استنوز ستون فقرات به وجود می‌آیند.
دکتر مومن زاده می‌گوید: بهترین روش تشخیص کیست سینوویال انجام آزمایش تصویر برداری‌ام آرآی است. این تصویر‌برداری امکان مشاهده درون ستون فقرات و یافتن هر گونه کیست یا مورد مشکوک به ایجاد علائم را برای پزشک فراهم می‌کند. دیگر آزمایش‌های تصویر‌برداری همچون اشعه ایکس یا سونوگرافی نیز ممکن است قادر به تشخیص این کیست باشند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد اضافه کرد: در صورتی که پزشک وجود یک کیست را تشخیص دهد، جهت بررسی احتمال آسیب به ستون فقرات و طناب نخاعی انجام آزمایش‌های بیشتری را تجویز می‌کند. ارزیابی احتمال هرگونه آسیب به ستون فقرات برای پزشک اهمیت دارد. همچنین، جراح قبل از انجام فرآیند برداشت کیست، وجود هر گونه مشکل را بررسی می‌کند.
وی توضیح داد: بسیاری از کیست‌های کوچک یا کیست‌های بدون درد سینوویال نیازی به درمان ندارند. درمان کیست به دو روش انجام می‌شود بعضی از آن‌ها که قوام نرم دارند و مایع داخل آن آبکی و شل است با روش تخلیه با سوزن درمان می‌شوند و آن‌هایی که سفت و بزرگ هستند نیاز به جراحی و خارج کردن تمام کیست دارند.
دکتر مومن زاده هشدار داد: درمان‌های خانگی برای کیست سینوویال مثل ضربه زدن برای ترکاندن کیست یا گذاشتن جسم سخت روی آن و بستن با فشار، توصیه نمی‌گردد و ممکن است با عوارض همراه باشد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد می‌گوید که گزینه‌های درمانی غیرجراحی کیست سینوویال شامل مصرف دارو‌های مسکن، اصلاح شیوه زندگی، درمان تزریقی است.
وی اظهار داشت: دارو‌های مسکن بدون نسخه و ملایم همچون استامینوفن و ایبوپروفن می‌توانند درد ناشی از کیست سینوویال را تسکین دهند. در صورتی که درمان‌های بدون نسخه پاسخگو نباشند، پزشک یک مسکن قوی‌تر را تجویز خواهد کرد.
دکتر مومن زاده افزود: در صورتی که کیست سینوویال هیچ گونه علامتی ایجاد نکرده باشد، ممکن است پزشک آن را بدون درمان رها کند. امکان دارد کیست به اندازه‌ای بزرگ نشود که علائمی را به وجود آورد. البته، در صورت بروز علائم، گزینه‌های درمانی مناسب برای فرد بررسی می‌شوند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد عنوان کرد: اگر علائم کیست سینوویال تنها با فعالیت‌های مشخصی همچون ورزش کردن یا کار کردن بروز دهند، پزشک می‌تواند با هدف کاهش علائم، روش‌هایی را جهت اصلاح فعالیت و حرکات بیمار به او پیشنهاد دهد. با این که ورزش‌ها و تمرینات کششی ملایم مفید هستند اما باید قبل از انجام آن‌ها با پزشک خود مشورت کرد. سرما و گرما درمانی در تسکین درد و ناراحتی موثر هستند.
وی متذکر شد: دو نوع تزریق برای درمان کیست‌های سینوویال انجام می‌شود. در روش اول، مایع درون کیست با یک سوزن خارج شده و سپس جهت کمک به کاهش تورم و التهاب مقداری داروی استروئیدی تزریق می‌شود. در روش دوم، از تزریق اپیدورال داروی استروئید جهت درمان درد ناشی از کیست سینوویال استفاده می‌شود. این درمان رایج نیازی به کاهش حجم یا برداشت کیست ندارد. البته، تسکین درد در این روش موقتی بوده و جهت حفظ نتایج ناشی از آن به درمان‌های بیشتر نیاز است.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: کیست‌های سینوویال به ندرت خطرناک هستند. در برخی موارد، ممکن است مشکلی به نام سندرم دم اسبی در اثر کیست سینوویال به وجود آید. این سندرم یک مشکل جدی و نیازمند درمان پزشکی اورژانسی است.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد افزود: سندرم دم اسبی ریشه‌های عصبی ناحیه تحتانی ستون فقرات را درگیر می‌کند. هنگامی که ریشه اعصاب فشرده می‌شوند، امکان دارد احساس و توانایی حرکت از دست برود. این شرایط دیگر اعصاب را نیز تحت تاثیر قرار داده و حرکات روده و تخلیه مثانه را با مشکل مواجه می‌کند. در صورتی که درمان به سرعت شروع نشود، آسیب دائمی شده و احیای کامل عملکرد‌ها دشوار می‌شود.
وی در پاسخ به این پرسش که «تفاوت کیست سینوویال و گانگلیون چیست»، عنوان کرد: کیست گانگلیون یک کیسه پر از مایع است که اغلب در مچ دست و پا تشکیل می‌شود. پزشکان به ندرت می‌توانند تنها با مشاهده این دو کیست را از یکدیگر تشخیص دهند. این دو کیست تنها پس از نمونه‌برداری و آزمایش از یکدیگر تمایز داده می‌شوند.
دکتر مومن زاده ادامه داد: کیست سینوویال یک لایه بافتی نازک (سینوویوم) به دور خود دارد که در گانگلیون چنین بافتی مشاهده نمی‌شود. به دلیل آن که هر دوی این کیست‌ها به یک روش درمان می‌شوند، چندان نیازی به تمایز آن‌ها نیست.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد گفت: اگر کیست سینوویال نخاعی علائم ایجاد می‌کند، درمان‌هایی وجود دارد که می‌تواند کمک کند. اگر کیست شما علائمی ایجاد نمی‌کند، پزشک شما را برای نظارت بر علائم بیماری دژنراتیو دیسک، تنگی نخاع یا سندرم دم اسبی را در شما پیگیری می‌کند.
> کیست سینوویال کمر در افراد مسن بسیار شایع‌تر است
در ادامه نیز دکتر طاهریان در اینباره ابراز داشت: کیست سینوویال کمر، کیسه‌ای پر از مایع است که در امتداد ستون فقرات ایجاد می‌شود. این عارضه ممکن است منجر به علائمی از جمله درد، سوزن سوزن شدن، گرفتگی در ناحیه پاها و کمر شود.
وی مطرح کرد: معمولا راهکارهای درمانی که برای این بیماری در نظر می‌گیرند، شامل مواردی از جمله تزریق، تجویز دارو و بررسی فیزیکی توسط پزشک است.
این متخصص ارتوپد اظهار کرد: کیست سینوویال کمر به دنبال انحطاط مفصل فاست مهره‌های ستون فقرات رخ می‌دهد. اکثر این کیست‌ها در قسمت پایین ستون فقرات ایجاد می‌شود. معمولا این عارضه نادر است و علائمی ندارد. لازم به ذکر است که این کیست‌ها سرطانی یا کشنده نیستند. با این حال باعث ایجاد مشکلاتی در ستون فقرات از جمله تنگی کانال نخاعی می‌شوند.
وی چگونگی تشکیل کیست سینوویال را اینگونه تشریح کرد: زمانی که مفصل فاست در ستون فقرات تجزیه می‌شود، باعث تولید مایع بیشتری نسبت به یک مفصل سالم خواهد شد. این مایع تولید شده برای مفصل آسیب دیده موثر عمل می‌کند. مایع تولید شده به روانکاری و حرکت راحت‌تر مفصل کمک می‌کند ولی با این حال گاهی اوقات در واکنش به این مایع تولید شده، کیست ایجاد می‌شود. مایع تجمع یافته در کیست خطرناک نیست.
دکتر طاهریان متذکر شد: تا زمانی که کیست سینوویال کمر فشاری به ستون فقرات ایجاد نکند، مشکلی پیش نخواهد آمد حتی کیست‌های بزرگ نیز به ندرت باعث ایجاد مشکل می‌شوند.
این متخصص ارتوپد عنوان کرد: عارضه کیست سینوویال به ندرت باعث ایجاد علائم می‌شود. در برخی موارد این کیست به قدری بزرگ می‌شود که باعث اختلال در ستون فقرات شده که در این مواقع است که بیمار متوجه این کیست می‌شود. در این مرحله ممکن است کیست شروع به ایجاد علائم تنگی کانال نخاعی کند.
وی ادامه داد: از علائم عارضه تنگی کانال نخاعی می‌توان به برخی موارد اشاره کرد که عبارتند از احساس درد در قسمت پایین کمر، افزایش درد و علائم هنگام ایستادن و تسکین هنگام نشستن، احساس درد در یک یا هر دو پا، بی‌حسی یا گزگز در یک یا هر دو پا، احساس درد از پشت ساق پا تا پایین، احساس گرفتگی دردناک در پاها است.
دکتر طاهریان خاطرنشان کرد: کیست سینوویال کمر در افراد مسن بسیار شایع‌تر است چرا که این عارضه به دنبال تحلیل رفتن ستون فقرات رخ می‌دهد. به ندرت مشاهده می‌شود که افراد زیر ۵۰ سال دچار چنین مشکلی شوند.
این متخصص ارتوپد مطرح کرد: عارضه کیست سینوویال کمر با انجام ام آر‌ آی
قابل مشاهده است. با انجام این عکسبرداری به پزشک این امکان داده می‌شود تا داخل ستون فقرات قابل مشاهده باشد و هرگونه مشکل تشخیص داده شود.
وی افزود: سایر آزمایشات تصویربرداری مانند سونوگرافی یا اشعه ایکس گاهی به تشخیص این کیست کمک می‌کند. در صورتی که پزشک کیست را پیدا کند، ممکن است به شما توصیه کند تا اسکن‌های بیشتری برای بررسی هرگونه آسیب احتمالی به ستون فقرات انجام دهید.
دکتر طاهریان می‌گوید: به ندرت کیست سینوویال کمر خطرناک می‌شود. در برخی موارد ممکن است این بیماری باعث وضعیتی به نام سندرم دم اسبی شود. این سندرم یک وضعیت جدی است و نیاز به مراقبت‌های فوری توسط پزشک دارد.
این متخصص ارتوپد افزود: این بیماری می‌تواند در ستون فقرات کمر تاثیرگذار باشد. زمانی که ریشه‌های عصبی تحت فشار قرار گیرند، حس و توانایی حرکت خود را از دست می‌دهید. چنین وضعیتی می‌تواند اعصاب دیگر مانند اعصاب متصل به مثانه و روده را نیز تحت تاثیر قرار دهد. اگر برای درمان این بیماری سریع اقدام نکنید می‌تواند همراه با آسیب دائمی باشد و برای بازیابی عملکرد خود دچار مشکل شوید.
وی تصریح کرد: از گزینه‌های غیرجراحی درمانی کیست سینوویال کمر می‌توان به مواردی مانند مصرف داروی مسکن، بررسی کیست، خودداری از برخی فعالیت‌ها و تزریقات اشاره کرد.
دکتر طاهریان اضافه کرد: داروهای مسکن بدون نسخه به کاهش درد ناشی از کیست سینوویال کمک می‌کند. در صورتی که این موارد کمک‌کننده نباشد، پزشک داروهای قوی‌تری را تجویز می‌کند.
این متخصص ارتوپد افزود: گاهی اوقات ممکن است پس از معاینه، پزشک این پیشنهاد را به شما بدهد که اگر علائم اذیت کننده‌ای ندارید، هیچ اقدامی برای رفع کیست سینوویال انجام ندهید و فقط در صورتی که کیست بزرگ و باعث ایجاد علائم شد می‌توانید برای درمان اقدام کنید.
وی ادامه داد: اگر علائم این عارضه تنها با فعالیت‌های خاصی مانند ورزش یا به واسطه شغلی که دارید رخ می‌دهد، پزشک توصیه به اصلاح برخی از فعالیت‌های شما می‌کند تا در نهایت به کاهش علائم کمک کند. تمرینات کششی ملایم و انجام برخی از تمرینات ورزشی نیز می‌تواند در تسکین کمک‌کننده باشد اما قبل از انجام هر اقدامی برای درمان باید با پزشک مشورت داشته باشید.
دکتر طاهریان بیان کرد: برای درمان کیست سینوویال کمر از دو نوع تزریق کمک گرفته می‌شود. مورد اول اینکه با تزریق، مایع را از کیست تخلیه می‌کنند. در نهایت پس از خارج کردن مایع، استروئید برای کاهش التهاب و تورم
وارد می‌شود.
این متخصص ارتوپد افزود: مورد دوم تزریق، تزریق استروئید اپیدورال است. این مورد برای تسکین درد ناشی از کیست سینوویال مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمانی برای رفع کیست نیست، تنها برای تسکین درد تجویز می‌شود.
وی بیان کرد: فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌تواند نقش اساسی در روند بهبودی شما داشته باشد. پس از بهبود درد حاد، پزشک یا یک متخصص فیزیوتراپی می‌تواند برای پیشگیری از عود آسیب‌ها، یک برنامه توان‌بخشی را برای شما طراحی کند.
دکتر طاهریان اضافه کرد: این برنامه‌ها معمولاً شامل گرما درمانی، سرمادرمانی و الکتروتراپی برای کاهش درد، کاهش تورم، افزایش قدرت و تسریع روند بهبودی می‌شوند. روش‌های به‌کاررفته در فیزیوتراپی همچنین شامل ورزش‌درمانی، درمان دستی، آموزش عملکردی (چگونگی انجام صحیح کارها) و استفاده از وسایل کمکی و تجهیزات تطبیقی جهت افزایش قدرت، دامنه حرکت، استقامت، بهبود آسیب و استقلال در عمل می‌باشند.
این متخصص ارتوپد ابراز داشت: در موارد شدیدتر یا مداوم بودن علائم کیست سینوویال کمر، پزشکان ممکن است عمل جراحی فشارزدایی را با برداشتن کیست و استخوان اطراف آن به بیماران توصیه کنند که این عمل می‌بایست فشار وارد بر ریشه عصب را تسکین دهد.
وی افزود: چندین گزینه برای انجام این عمل جراحی وجود دارد، از روش‌های آندوسکوپی با حداقل تهاجمی گرفته تا جراحی‌های باز و تهاجمی‌تر.
دکتر طاهریان ابراز داشت: بهترین گزینه جراحی برای هر بیمار، بسته به‌شدت وضعیت او و اینکه آیا اختلالات دیگری همراه با مشکل اصلی وجود دارد
متفاوت است.
این متخصص ارتوپد می‌گوید: لامینکتومی، عمل جراحی جهت برداشتن ساختار استخوانی است که کانال نخاعی (لامینا) را پوشش می‌دهد، یکی از این گزینه‌ها است. روش همی لامینکتومی، یک روش لامینکتومی اصلاح شده که قسمت کمتری از لایه برداشته می‌شود، می‌تواند گزینه دیگری برای این جراحی باشد.
وی اضافه کرد: هر یک از این روش‌ها ممکن است همراه با جراحی فاستکتومی باشد که در آن، قسمتی از مفصل فاست که در آن کیست سینوویال قرار دارد، جدا می‌شود. ممکن است عمل فیوژن مفاصل فاست و مهره‌ها (برای کاهش حرکت در ناحیه) انجام شود یا ممکن است انجام نگیرد.
در پایان نیز دکتر طاهریان گفت: اکثر افراد مبتلا به کیست سینوویال کمر پس از انجام لامینکتومی یا همیلامینکتومی، تسکین فوری درد را تجربه می‌کنند اما بهبودی محل‌های فیوژن ممکن است شش تا نه ماه طول بکشد.