آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: گاهی برجستگی‌های قرمز رنگی روی پوست کودکان دیده می‌شود که برخی از آن‌ها تومورهای خوش خیم، همانژیوم هستند. شاید جالب باشد بدانید که گاهی این توده‌ها با نام ماه گرفتگی در بین مردم شناخته می‌شود و افسانه‌های زیادی در این باره نقل شده است. همانژیوم یک بیماری مادرزادی عروقی رایج […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: گاهی برجستگی‌های قرمز رنگی روی پوست کودکان دیده می‌شود که برخی از آن‌ها تومورهای خوش خیم، همانژیوم هستند. شاید جالب باشد بدانید که گاهی این توده‌ها با نام ماه گرفتگی در بین مردم شناخته می‌شود و افسانه‌های زیادی در این باره نقل شده است. همانژیوم یک بیماری مادرزادی عروقی رایج است. این برآمدگی‌ها از هر ۱۰۰ نوزاد در ۲ نفر آن‌ها وجود دارند و بیشتر آن‌ها تا سن ده سالگی بروز پیدا می‌کنند. تا کنون هیچ راهی برای جلوگیری از همانژیوم شناخته نشده است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر مهران مرادی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر بهار اشجعی، فوق تخصص جراحی کودکان گفتگو کرده است.
دکتر صمدیان در اینباره می‌گوید: همانژیوم یک بیماری مادرزادی عروقی رایج است که به دلیل رگ‌های خونی اضافی در پوست ایجاد می‌شود. این ضایعه معمولاً یک توده خوش خیم است که دلیل شکل‌گیری آن هنوز به طور کامل مشخص نیست.
وی بیان کرد: گرچه هنوز هیچ ارتباطی بین دلیل شکل‌گیری ضایعه همانژیوم و مسائل ژنتیکی وجود ندارد اما بر اساس مطالعات انجام شده، احتمالاً دیگر افراد خانواده نیز به آن مبتلا بوده اند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: همانژیوم یا همانژیوم نوزادی، رشد غیر سرطانی عروق خونی است که در کودکان بسیار شایع است. این توده‌های غیر سرطانی برای مدتی رشد کرده و بعد از مدتی به خودی خود درمان می‌شوند.
وی ادامه داد: این عارضه به طور معمول در اکثر نوزادان مشکلی ایجاد نمی‌کند ولی با این حال، برخی از همانژیوم‌ها ممکن است باز شوند و خونریزی داشته باشند و در نهایت با زخم و درد همراه شوند.
دکتر صمدیان اشاره کرد: عارضه همانژیوم بسته به اندازه و مکان شکل‌گیری اش، ممکن است که تغییر شکل دهد. علاوه بر این، ممکن است با سایر ناهنجاری‌های سیستم عصبی مرکزی یا ستون فقرات همراه شود. در برخی موارد، این توده در قسمت‌های داخلی بدن، مانند کبد، سیستم گوارش، مغز و اندام‌های دستگاه تنفسی، شکل می‌گیرد.

 همانژیوم در دختران بیشتر از پسران است
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: به طور معمول، همانژیوم‌هایی که روی اندام‌ها رشد می‌کنند، مشکل خاصی برای فرد ایجاد نمی‌کنند. بر اساس مطالعات انجام شده، همانژیوم در دختران بیشتر از پسران است و این عارضه بیشتر در نوزادان نارس و دوقلوها دیده می‌شوند.
وی مطرح کرد: اکثر همانژیوم‌ها چند مرحله رشد دارند؛ در هفته‌های اول زندگی ظاهر می‌شوند و بعد از تکمیل این دوره، طی دو الی سه ماه به طور طبیعی از بین می‌روند. در صورتی که اثری از این ضایعه روی پوست باقی بماند، با استفاده از جراحی و لیزردرمانی می‌توان جای آن‌ها را از بین برد.
دکتر صمدیان اذعان داشت: همانژیوم پوست زمانی ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی به صورت غیر طبیعی در یک ناحیه‌ای از بدن و روی پوست، رشد کنند. گرچه هنوز دلیل مشخصی برای شکل‌گیری این عارضه مشخص نشده است اما برخی از پزشکان معتقد هستند که همانژیوم توسط پروتئین‌های خاصی که در طول بارداری در جفت تولید می‌شوند، ایجاد می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: همانژیوم پوست می‌تواند در لایه بالایی پوست یا در لایه چربی زیرین که لایه زیر جلدی نامیده می‌شود، ایجاد شود. در ابتدا ممکن است که همانژیوم به شکل یک نشان قرمز رنگ و مادرزادی، روی پوست ظاهر شود اما این قرمزی به آرامی رشد می‌کند، از سطح پوست بیرون می‌زند و به سمت بالا رشد می‌کند.
وی تصریح کرد: همانژیوم کبدی در سطح کبد و روی آن ایجاد می‌شود. این نوع همانژیوم معمولاً از همان بدو تولد همراه فرد است یا در طی زمان و به دلیل حساسیت به استروژن ایجاد می‌شود. بارداری و گاهی اوقات استفاده از قرص‌های ضد بار داری، می‌توانند اندازه همانژیوم را افزایش دهند.
دکتر صمدیان گفت: لازم به ذکر است که علاوه بر پوست و کبد، همانژیوم می‌تواند روی نواحی دیگر بدن، مانند کلیه ها، ریه ها، روده بزرگ و مغز رشد کند یا آن‌ها را تحت تاثیر قرار دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: همانطور که گفته شد، دلیل مشخصی برای شکل‌گیری ضایعه همانژیوم وجود ندارد. با این وجود برخی عوامل تاثیرگذار در ایجاد همانژیوم کبدی عبارتند از سن، جنسیت و بارداری می‌باشند.
وی ادامه داد: همانژیوم می‌تواند در هر سنی ایجاد شود، اما بیشتر در افراد ۳۰ تا ۵۰ساله تشخیص داده می‌شود و احتمال ابتلا به همانژیوم کبدی در زنان بیشتر از مردان است.
دکتر صمدیان افزود: احتمال تشخیص همانژیوم کبدی در زنان باردار بیشتر از زنانی است که هرگز باردار نشده اند. اعتقاد بر این است که هورمون استروژن که در دوران بارداری افزایش می‌یابد، ممکن است در رشد همانژیوم کبد نقش داشته باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: بسته به محل و اندازه همانژیوم، علائم و نشانه‌های مختلفی در افراد ظاهر می‌شود. همانژیوم پوست معمولاً به صورت خراش‌های کوچک قرمز رنگ یا برآمدگی ظاهر می‌شود. همانژیوم‌های پوستی به دلیل ظاهر قرمز تیره خود گاهی اوقات همانژیوم توت فرنگی نامیده می‌شوند.
وی ادامه داد: در صورتی که همانژیوم در یکی از اندام‌های داخلی مانند سیستم گوارش رشد یافته باشد، با علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ، درد شکمی، از دست دادن اشت‌ها و احساس پری در شکم همراه است.
دکتر صمدیان، نحوه تشخیص همانژیوم را اینگونه تشریح کرد: در صورتی که همانژیوم روی پوست شکل گرفته باشد، به راحتی و با استفاده از معاینه فیزیکی و بصری، قابل تشخیص است اما در صورتی که این ضایعه روی یکی از اندام‌های داخلی بدن شکل گرفته باشد؛ با استفاده از سونوگرافی،‌ ام آر آی و سی تی اسکن تشخیص داده می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خاطرنشان کرد: جهت درمان همانژیوم حتما تحت نظر پزشک متخصص، بیماری خود یا فرزندتان را پیگیری نمایید و به هیچ عنوان درمان خودسرانه انجام ندهید. در صورتی که همانژیوم یک عدد و در سایز کوچک باشد، نیازی به درمان ندارد و احتمالاً به خودی خود از بین برود ولی با این حال در برخی شرایط، احتمالاً به جراحی یا لیزردرمانی نیاز داشته باشند. به عنوان مثال در شرایطی که زخم شوند و یا در نواحی حساس مانند لب ایجاد شده باشند.
وی عنوان کرد: برخی از رایج‌ترین روش‌های درمان همانژیوم عبارت است از مصرف داروی بتا بلاکرز (مسدود کننده‌های بتا)، کورتیکواستروئید، لیزر درمانی و جراحی است.
دکتر صمدیان افزود: پروپرانولول خوراکی اولین خط دفاعی برای همانژیوم است که نیاز به درمان سیستمیک دارد. بتا بلوکرهای موضعی، مانند ژل تیمولول را می‌توان برای درمان همانژیوم‌های کوچک و سطحی استفاده کرد. استفاده از این روش درمان موضعی برای همانژیوم‌هایی که در سطح پوست شکل گرفته‌اند و سایز بزرگی ندارند، مناسب است. در صورتی که استفاده از این دارو توسط پزشک متخصص تجویز شده باشد؛ مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد شد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: کورتیکواستروئیدها ممکن است به همانژیوم تزریق شوند تا رشد آن را کاهش دهند و التهاب را متوقف کنند. مصرف استروئیدهای سیستمیک، مانند پردنیزون و پردنیزولون، معمولاً توصیه نمی‌شود اما در صورتی که فرد قادر به استفاده از دیگر داروها مانند بلاکرزهای بتا نباشند، استفاده از این دسته دارویی توصیه می‌شود.
وی اشاره کرد: لیزر درمانی می‌تواند برای از بین بردن همانژیوم در لایه‌های بالایی پوست استفاده شود. در برخی موارد، جراح ممکن است از لیزر درمانی برای کاهش قرمزی و بهبود ظاهر جای آن استفاده کند.
دکتر صمدیان مطرح کرد: اگر همانژیوم به اندازه کافی کوچک باشد که بتوان آن را با جراحی برداشت، پزشک ممکن است جراحی را یک گزینه درمانی در نظر بگیرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: در صورتی که همانژیوم روی یکی از اندام‌های داخلی شکل گرفته باشد، بیش از حد بزرگ باشد و احساس درد در فرد ایجاد کند، احتمالاً به یک روش درمانی جدی نیاز دارد. در این شرایط معمولاً روش‌های مختلفی برای درمان همانژیوم پیشنهاد می‌شود که عبارتند از برداشتن همانژیوم با جراحی، برداشتن اندام آسیب دیده یا ناحیه آسیب دیده با جراحی و در همانژیوم کبد، بستن منبع خون اصلی به همانژیوم ممکن است یک گزینه درمانی باشد.

 همانژیوم در اولین سال پس از تولد رشد می‌کند
در ادامه نیز دکتر مرادی در اینباره خاطرنشان کرد: همانژیوم توده‌ای غیرسرطانی از سلول‌ها است که به‌علت تجمع غیرطبیعی رگ‌های خونی ظاهر می‌شود. این توده‌ها اغلب روی پوست یا اندام‌های داخلی ظاهر می‌شوند و معمولاً مادرزادی هستند؛ یعنی در بیشتر افراد قبل از تولد در هنگام رشد در رحم ظاهر می‌شوند.
وی اظهار کرد: همانژیوم در اولین سال پس از تولد رشد می‌کند اما با گذر زمان از بین می‌رود. کودکی که در نوزادی دچار همانژیوم بوده معمولاً نشانه قابل مشاهده کوچکی در ۱۰ سالگی خواهد داشت.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: همانژیوم‌هایی که روی اندام‌های داخلی مانند کبد وجود دارند معمولا نشانه خاصی ندارند و تا زمان انجام آزمایشی دیگر روی اندام مورد نظر کشف نمی‌شوند. در کودکان به شکل خراش‌های کوچکی وجود دارند که با افزایش سن بزرگ‌تر می‌شوند.
وی تصریح کرد: همانژیوم می‌تواند در هر نقطه‌ای از بدن ایجاد شود، اما اغلب در صورت، پوست سر، سینه و پشت رشد می‌کند. این ضایعه نیازی به درمان ندارد، مگر اینکه در دید یا تنفس تداخل ایجاد کنند.
دکتر مرادی ادامه داد: این برآمدگی‌ها ازهر ۱۰۰ نوزاد در ۲نفر آن‌ها وجود دارند و بیشتر آن‌ها تا سن ۱۰ سالگی بروز پیدا می‌کنند. تا کنون هیچ راهی برای جلوگیری از همانژیوم شناخته نشده است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت: همانژیوم پوست زمانی به وجود می‌آیند که گروهی از رگ‌های خونی جمع شده و تشکیل توده‌ای را می‌دهند. پزشکان علت دقیق جمع شدن این رگ‌های خونی را نمی‌دانند اما احتمال می‌دهند به علت تولید پروتئین خاصی در زمان شکل‌گیری جفت در رحم رخ می‌دهد.
وی متذکر شد: همانژیومی که روی سطح پوست است، در ابتدا شبیه ماه‌گرفتگی به نظر آمده و سپس به تدریج برجسته خواهند شد. این نوع همانژیوم می‌تواند روی خارجی‌ترین لایه‌ی پوست یا روی لایه‌ی چربی زیرین آن که لایه‌ی زیرجلدی نام دارد، شکل گیرد.
دکتر مرادی مطرح کرد: همانژیوم سطح کبد به میزان استروژن بدن حساس هستند. در زمان یائسگی که میزان این هورمون به حداقل خود می‌رسد، بسیاری از بانوان برای کاهش مشکلاتی از قبیل گرگرفتگی، عرق کردن مکرر شبانه و تغییرات حالات روحی، استروژن را به شکل قرص یا ژل مصرف می‌کنند که این مصرف استروژن می‌تواند سبب بروز همانژیم روی سطح کبد شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: همانژیوم‌ها می‌توانند در سایر نقاط بدن نظیر کلیه، شش، روده بزرگ و مغز نیز رشد کنند و همچنین می‌توانند در سایر حفرات بدن رشد کنند که در آن صورت همانژیوم غاری نامیده می‌شوند.
وی مطرح کرد: همانژیوم ممکن است هنگام تولد ایجاد شود، اما اغلب در طول چند ماه اول زندگی ایجاد می‌شود. در ابتدا به صورت یک علامت قرمز در هر نقطه‌ای از بدن شروع می‌شود. معمولاً هر بچه تنها یک همانژیوم دارد. برخی کودکان ممکن است چندین همانژیوم داشته باشند به خصوص در موارد چندقلویی.
دکتر مرادی می‌گوید: در طول اولین سال زندگی نوزاد، علامت قرمز رنگ روی پوست به سرعت رشد کرده و به توده‌ای اسفنجی تبدیل می‌شود که از پوست برجسته می‌شود. پس از آن همانژیوم وارد فاز استراحت شده و در نهایت به آرامی ناپدید می‌شود.
وی یادآور شد: در حالت نرمال، همانژیوم‌ها در حین شکل‌گیری یا پس از آن علائم خاصی ایجاد نمی‌کنند اما در صورتی که اندازه آن‌ها از حد طبیعی بیشتر شده یا در ناحیه‌ای از بدن چندین همانژیوم شکل بگیرند و یا در صورتی که درناحیه بسیار حساسی در بدن رشد کنند، می‌توانند علائمی ایجاد کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز کرد: همانژیوم پوستی به شکل خطوط کوچک و قرمزی است که در صورت رشد می‌تواند به شکل خال‌های قرمز تیره ظاهرشوند. به این نوع همانژیوم، همانژیم توت فرنگی مانند نیز گفته می‌شود و احتمال بروز آن در ناحیه گردن، صورت، شانه‌ها و پوست‌سر بیشتر است.
وی متذکر شد: تقریباً نیمی از همانژیوم‌ها تا پنج سالگی رفع می‌شوند و نزدیک به تمام آن‌ها تا ۱۰ سالگی از بین می‌روند. گرچه رنگ علامت مادرزادی محو می‌شود- اما دائمی است و تغییر رنگ پوست یا پوست اضافی ممکن است باقی بماند.
دکتر مرادی اضافه کرد: همانژیوم اندام‌های داخلی نیز در حالت نرمال بدون نشانه است و در صورت بزرگ شدن یا شکل‌گیری چندین همانژیوم ممکن است نشانه‌هایی را داشته باشد که عبارتند از حالت تهوع، استفراغ، درد در ناحیه‌ی شکم، کاهش اشت‌ها و کاهش وزن است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات خاطرنشان کرد: آزمایش خاصی برای تشخیص همانژیوم وجود ندارد. همانژیوم پوستی با معاینه بالینی پزشک قابل تشخیص است ولی همانژیوم‌های داخلی نیز در تست‌هایی مانند‌ام آر‌ای و سی تی اسکن قابل شناسایی هستند.
وی توضیح داد: پزشک کودک را در طول چکاپ‌های روتین بررسی خواهد کرد. اگر همانژیوم شروع به خونریزی کرده، سوراخ شده و یا عفونت کند باید به پزشک مراجعه شود و اگر همانژیوم با بینایی، تنفس و شنوایی کودک تداخل کند باید فوراً به اورژانس مراجعه شود.
دکتر مرادی مطرح کرد: همانژیوم کوچک و منفرد معمولا نیاز به درمان خاصی ندارد و پس از مدتی خود به خود از بین می‌رود اما در برخی موارد همانژیم به درمان نیاز دارد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: در صورتی که همانژیوم منجر به ایجاد زخم یا ضایعه در محل شود نیاز به درمان است. راه‌های معمول درمان آن عبارتند از مصرف داروهای کورتیکواستروئید زیرا باعث کاهش رشد و از بین رفتن التهاب در محل می‌شوند و در صورتی که همانژیوم بسیار بزرگ باشد یا در نقطه‌ای حساس مانند چشم رشد یافته باشد، استفاده از عمل جراحی ضروری است.
وی عنوان کرد: استفاده از ژل‌های مخصوص مانند بکاپلرمین برای درمان زخم‌های سطحی ایجاد شده توسط همانژیوم کاربرد دارد و تاثیری روی خود همانژیوم ندارد.
دکتر مرادی اظهار کرد: در صورتی که همانژیوم داخلی بزرگ شود یا باعث درد و مشکلاتی دیگر شود به درمان نیاز دارد. راه‌های مختلف درمان این نوع همانژیوم عبارتند از برداشتن با عمل جراحی، برداشتن قسمتی از ارگان یا ناحیه آسیب دیده و مسدود کردن عروق خونی تغذیه‌کننده همانژیوم است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: مشکلات ناشی از بیماری همانژیوم بیشتر از جنبه زیبایی مدنظر هستند و دربیشتر موارد، نیاز به درمان خاصی وجود ندارد. در صورتی که هرگونه نگرانی در قبال پیشرفت آن دارید توصیه می‌شود با پزشک متخصص مشورت کنید.

 همانژیوم مویرگی رایج‌ترین نوع بیماری همانژیوم است
در ادامه نیز دکتر اشجعی در اینباره ابراز داشت: همانژیوم یا اصطلاحاً توده عروقی غیر سرطانی، یک تومور خوش خیم است که رگ‌های خونی را تحت تاثیر قرار می‎دهد. این بیماری هنگام تولد و یا هفته‌های اول یا دوم زندگی نوزاد به صورت لکه‌های قرمز رنگ و متورم در هر نقطه از بدن کودک یا نوزاد مشاهده می‌شود.
وی افزود: این لکه‌های متورم قرمز رنگ از سلول‌های مشابه سلول‌های سازنده رگ‌های خونی تشکیل شدند که با تکثیر این سلول‌های سازنده، لکه‌ها بزرگ‌تر و ضخیم‌تر می‌شوند.
این فوق تخصص جراحی کودکان مطرح کرد: همانژیوم یا همانژیوما در کودکان در ابتدا به صورت یک خال کوچک ظاهر می‌شود و به مرور تا سن دو سالگی شروع به رشد و بزرگ شدن می‌کند.
وی عنوان کرد: دلیل به وجود آمدن انواع همانژیوم متفاوت است و با این وجود هنوز علت دقیق بروز همانژیوم در کودکان به درستی مشخص نیست. برای مثال در نوزادان همانژیوم می‌تواند به دلیل بروز خطاهایی در سیستم عروقی نوزاد رخ دهد که این خطا می‌تواند به رشد در دوران جنینی بازگردد ولی با این حال در بسیاری از موارد علت بروز این بیماری مشخص نیست.
دکتر اشجعی ادامه داد: از نظر برخی از پزشکان همانژیوم کودکان به دلیل افزایش نوعی پروتئین در زمان بارداری در جفت به وجود می‌آید البته علت و دلیل اصلی پیدایش همانژیوم هنوز مشخص نشده است.
این فوق تخصص جراحی کودکان خاطرنشان کرد: به طور کلی برخی از عواملی که می‌تواند در بروز همانژیوم در نوزادان و کودکان نقش داشته باشد عبارتند از دختر بودن نوزاد، سفید پوست بودن نوزادان، نارس بودن نوزادان، جراحت پوستی در کودکان و نوزادان و ناهنجاری‌های ژنتیکی است.
وی متذکر شد که هیچ ارتباط تایید شده‌ای بین مواد رادیواکتیو و شیمیایی که در محیط اطراف کودکان و نوزادان وجود دارد و بیماری همانژیوم وجود ندارد و علاوه بر آن هیچ دارو، غذا و فعالیتی در دوران بارداری به مادران توصیه نشده است که بتواند از بروز همانژیوم در کودکان آن‌ها
جلوگیری کند.
دکتر اشجعی توضیح داد: علائم بیماری همانژیوم در کودکان وابسته به نوع بیماری است. علائم همانژیوم سطحی یا همانژیوم توت فرنگی به صورت برجستگی‌های با بافت نرم به رنگ قرمز و گاهی آبی ظاهر می‌شود.
این فوق تخصص جراحی کودکان افزود: همانژیوم اغلب به صورت یک برآمدگی روی پوست ظاهر می‌شود، این ضایعات ممکن است خونریزی کنند و یا به یک زخم تبدیل شوند مخصوصا زمانی که به آن‌ها فشار وارد شود یا آسیبی
وارد شود.
وی مطرح کرد: همانژیوم‌های عمیق که در ماهیچه‌ها قرار دارند می‌توانند موجب ایجاد درد و ورم در اطراف توده همانژیوم شوند که با افزایش فعالیت کودک این درد و ورم‌ها بیشتر نیز می‌شود.
دکتر اشجعی افزود: همانژیوم عمقی به دلیل اینکه در بافت‌های عضلانی و استخوانی رخ می‌دهد، علائم متفاوتی نسبت علائم همانژیوم سطحی دارد. این علائم شامل استفراغ، درد در نواحی مختلف، کاهش اشت‌ها و بزرگ شدن استخوان‌ها در کودکان می‌شود.
این فوق تخصص جراحی کودکان بیان کرد: به طورکلی بیماری همانژیوم در کودکان یکی از اذیت کننده‌ترین بیماری‌هایی است که ممکن است فرزند شما در سال‌های ابتدایی زندگی خود تجربه کند. همانژیوم در صورت بی‌توجهی و پشت گوش انداختن می‌تواند بسیار خطرناک و گاهی مرگبار باشد.
وی عنوان کرد: بیماری همانژیوم در هر نقطه‌ای از بدن کودکان می‌تواند به وجود‌اید و اغلب در پوست مشاهده می‌شود ولی ممکن است در نواحی داخلی بدن نیز ایجاد شود. به طور کلی بیماری همانژیوم کودکان در سه دسته از نواحی بدن یافت می‌شود که عبارتند از همانژیوم در نواحی سطحی، همانژیوم در نواحی عمقی و همانژیوم مختلط.
دکتر اشجعی اظهار کرد: همانژیوم مویرگی رایج‌ترین نوع بیماری همانژیوم است. این نوع همانژیوم از مویرگ‌های کوچکی که ابعاد و قطر طبیعی دارد ساخته می‌شود و تعداد زیادی از آن‌ها در یک محل ایجاد می‌شوند.
این فوق تخصص جراحی کودکان ادامه داد: همانژیوم‌های مویرگی در نواحی سطحی بدن در لایه‌ای سطحی پوست مانند سطوح دست، پا، صورت، قفسه سینه و…. دیده می‌شوند.
وی افزود: به دلیل نزدیکی بیش از حد این مویرگ‌ها به سطح پوست نوزادان و کودکان این نوع همانِژیوم به صورت لکه‌هایی به رنگ قرمز روشن تا ارغوانی دیده می‌شود. به این نوع، همانژیوم توت فرنگی نیز گفته می‌شود.
دکتر اشجعی اظهار کرد: همانژیوم غاری در مقایسه با همانژیوم مویرگی از رگ‌های بزرگتری ساخته شده است که این رگ‌ها به طور معمول بزرگ و گشاد می‌شوند.
این فوق تخصص جراحی کودکان اضافه کرد: در همانژیوم غاری، رگ‌های خونی بر خلاف همانژیوم مویرگی به یکدیگر متصل نیستند و فاصله بین آن‌ها با خون پر شده است. گاهی می‌توان این نوع همانژِوم را در زیر پوست و بصورت ورم آبی رنگ مشاهده کرد.
وی ابراز داشت: همانژیوم مختلط یکی از انواع بیماری همانژیوم در کودکان است که در آن هم همانژیوم سطحی (مویرگی) و هم عمقی (غاری) مشاهده می‌شود.
دکتر اشجعی توضیح داد: از آنجایی که ضربه دیدن محل برجستگی همانژیوم می‌تواند باعث خونریزی شود، والدین کودکان مبتلا به بیماری همانژیوم می‌بایست برای جلوگیری از ضربه دیدن محل عارضه، از فرزندان خود مراقبت بیشتری به عمل آورند. خطر مرگ یکی از عوامل تهدید‌کننده در صورت پارگی برجستگی بیماری وعدم جلوگیری از خونریزی است. از این رو مراقبت از کودک اهمیت زیادی دارد.
این فوق تخصص جراحی کودکان مطرح کرد: پزشک و متخصص اطفال تنها با نگاه کردن و معاینه پوست بیمار می‌تواند ضایعه همانژیوم را تشخیص دهد. معمولا برای تشخیص این عارضه پوستی نیازی به انجام آزمایش نیست و متخصص اطفال می‌تواند با یک نگاه آن را تشخیص دهد.
وی تصریح کرد: در مواردی که بیماری همانژیوم درکودکان حاد نباشد (بیماری پیشرفت نکند و در مراحل ابتدایی باقی بماند) و عارضه نزدیک به اعضای حساس بدن کودک مانند چشم نباشد، با گذر زمان احتمال بهبود خود به خودی وجود دارد.
دکتر اشجعی اذعان داشت: در صورت پیشرفت بیماری همانژیوم در کودکان، از روش‌های درمانی مختلفی می‌توان استفاده کرد که شامل دارو درمانی، لیزر درمانی و درمان جراحی است.
این فوق تخصص جراحی کودکان می‌گوید: در درمان بیماری همانژیوم با دارو بنا به صلاحدید پزشک معالج کودک، از داروهای تزریقی و خوراکی استفاده می‌شود. دارو‌های کورتیکو استروئید و داروهای بتا بلاکر از متداول‌ترین دسته‌های دارویی مناسب برای دارو درمانی همانژیوم کودکان بشمار می‌آیند.
وی اضافه کرد: یکی از بهترین روش‌های درمانی بیماری همانژیوم در کودکان لیزر درمانی است که به عنوان یکی از موثرترین روش‌های درمانی همانژیوم کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
دکتر اشجعی مطرح کرد: درمان جراحی همانژِیوم در صورتی که ضایعات در حال تخریب بافت‌های سالم اطراف باشند برای همانژیوم غاری به دستور پزشک تجویز می‌شود.
این فوق تخصص جراحی کودکان می‌گوید: در صورتی که روش‌های لیزر درمانی و دارو درمانی برای بیماران موثر واقع نشود، می‌توان از جراحی همانژیوم کودکان استفاده شود که البته از روش لیزر درمانی درد بیشتری خواهد داشت و همچنین در صورتیکه همانژیوم علائم دردناکی را در بدن نوزاد ایجاد کند، دکتر و متخصص اطفال می‌تواند برای درمان سریع آن، جراحی را انتخاب کند.
وی اظهار کرد: درمان همانژیوم نوزاد (همانژیوم نوزادی) معمولاً مورد نیاز نیست زیرا با گذشت زمان از بین می‌رود. کودکی که در دوران شیرخوارگی به این بیماری مبتلا می‌شود، معمولاً تا سن ۱۰ سالگی اثر کمی از رشدش مشاهده می‌شود.
دکتر اشجعی در پایان گفت: ممکن است بیماری همانژیوم در مراحل اولیه خود باقی بماند و خود به خود همانژیوم کودک درمان شود اما در صورت پیشرفت بیماری و قرارگیری برجستگی‌های همانژیوم نزدیک ارگان‌های حساس بدن کودک، بهتر است حتما به یک متخصص جراحی اطفال مراجعه کنید تا روند درمان بیماری همانژیوم کودک هرچه سریع‌تر آغاز شود.