آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست می‌دهند. این عضو حیاتی بدن در معرض ابتلا به مشکلات […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد. هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست می‌دهند. این عضو حیاتی بدن در معرض ابتلا به مشکلات بسیاری است که یکی از آن‌ها فلوتر دهلیری است. فلوتر دهلیزی یکی از آن دسته بیماری‌هایی است که باعث ریتم غیر طبیعی قلب خواهد شد و می‌تواند منجر به بروز مشکلات شدیدی اعم از سکته مغزی و… شود البته باید گفت خوشبختانه جای نگرانی نیست؛ زیرا امروزه برای این بیماری روش‌های درمانی متنوعی ایجاد شده است که می‌تواند این بیماری را به صورت کامل درمان کند و از بروز آسیب‌های جدی‌تر جلوگیری کند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق و دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است.
دکتر افشاری در اینباره می‌گوید: بیماری فلوتر دهلیزی، نوعی ریتم غیرطبیعی قلب است که می‌تواند منجر به مشکلات دیگری مانند خطر بالای سکته مغزی شود. با این حال، در صورت ابتلا به این بیماری روش‌های درمانی‌ای مانند دارو درمانی و رویه‌های مختلف می‌توانند به بیمار کمک کنند تا ریتم قلب خود را به حالت عادی برگرداند.
وی بیان کرد: فلوتر دهلیزی نوعی آریتمی فوق بطنی یعنی یک ریتم غیرطبیعی قلب است که از حفره‌های بالایی قلب شروع می‌شود. با فلوتر دهلیزی، قلب فرد با الگویی سریع اما ثابت می‌تپد.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: ضربان نرمال قلب در حالت استراحت بین ۶۰ تا ۱۰۰ ضربان در دقیقه است. فلوتر دهلیزی می‌تواند باعث شود که حفره‌های فوقانی قلب ۲۵۰ تا ۳۵۰ بار در دقیقه ضربان داشته باشند. این امر موجب می‌شود که محفظه‌های تحتانی برای واکنش، با سرعت بیشتری (معمولاً به سرعت ۱۵۰ ضربه در دقیقه یا بیشتر) بتپند.
وی اظهار کرد: در فلوتر دهلیزی، حفره‌های قلب نمی‌توانند با سرعت کافی با خون پر شوند زیرا انقباضات به صورت پی‌درپی
رخ می‌دهند. همچنین، زمان کافی برای دهلیزها (حفره‌های فوقانی) وجود ندارد تا تمام خون خود را به داخل بطن‌ها در قسمت پایینی قلب تخلیه کند و این امر باعث می‌شود قلب شخص خون کمتری نسبت به حالت عادی به بدن پمپاژ کند.

فلوتر دهلیزی معمولی، شایع‌ترین نوع آن است
دکتر افشاری مطرح کرد: فلوتر دهلیزی انواع مختلفی دارد که عبارتند از معمولی، معکوس معمولی و فلوتر غیر معمول است. فلوتر دهلیزی معمولی، شایع‌ترین نوع این بیماری است که در آن سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در یک دایره به صورت خلاف عقربه‌های ساعت در دهلیز راست حرکت می‌کنند.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: در صورت ابتلا به بیماری فلوتر دهلیزی معکوس معمولی، سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی در جهت عقربه‌های ساعت در دهلیز راست حرکت می‌کنند.
وی افزود: فلوتر غیر معمول، شایع نیست مگر اینکه بیمار قبلاً عمل جراحی قلب یا ابلیشن انجام داده باشد. سیگنال‌های الکتریکی غیرطبیعی ممکن است در دهلیز چپ یا راست اتفاق بیفتند لذا پزشک می‌تواند بر اساس نتایج الکتروکاردیوگرام (EKG) نوع فلوتر دهلیزی را تشخیص دهد.
دکتر افشاری عنوان کرد: زمانی که شخص دچار فلوتر دهلیزی می‌شود، قلب او آن طور که باید و شاید کار نمی‌کند، در نتیجه ممکن است لخته‌های خون ایجاد شود که می‌توانند باعث سکته مغزی یا حمله قلبی شوند.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: نبض سریع ناشی از فلوتر دهلیزی می‌تواند ماهیچه‌ی قلب را ضعیف کند و در صورت ابتلا به این مشکل هنگامی که قلب بسیار سریع بتپد، بطن‌های قلب نمی‌توانند از خون پر شوند لذا قلب، خون کمتری پمپاژ می‌کند که می‌تواند باعث افت فشار خون و بروز نارسایی قلبی شود.
وی خاطرنشان کرد: برخی از افراد علائم فلوتر دهلیزی را ندارند اما برای سایر افراد، علائم عبارتند از تنگی نفس، سرگیجه، کمبود انرژی، تپش قلب، نبض سریع، درد قفسه سینه، از حال رفتن و سبکی سر.
دکتر افشاری متذکر شد: عوارض فلوتر دهلیزی شامل ضربان قلب سریع، کاردیومیوپاتی، لخته‌های خونی که می‌توانند حرکت کنند و باعث حمله قلبی یا سکته مغزی و نارسایی احتقانی قلب شوند، است.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: سیگنال‌های الکتریکی که پی در پی رخ می‌دهند موجب بروز فلوتر دهلیزی شده و باعث می‌شوند که حفره‌های بالایی قلب بیش از حد معمول منقبض (پمپاژ) شوند.
وی ابراز داشت: علل مهم بروز فلوتر دهلیزی عبارتند از اختلالات دریچه قلب، وجود بیماری قلبی مادرزادی، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا و تیروئید پرکار.
دکتر افشاری در پاسخ به این پرسش که «عوامل خطر ابتلا به بیماری فلوتر دهلیزی چه مواردی هستند»، گفت: مسن بودن، مرد بودن یا ابتلا به برخی بیماری‌های مانند داشتن مشکلات قلبی نظیر نارسایی قلبی یا مشکل دریچه فشار خون بالا، مشکل تیروئید، دیابت، بیماری ریوی، سابقه پزشکی، آپنه انسدادی خواب و چاقی افراد را در معرض خطر بیشتر بروز فلوتر دهلیزی قرار می‌دهد.
این متخصص قلب و عروق تشریح کرد: پزشک ممکن است از آزمایش‌هایی مختلفی برای تشخیص فلوتر دهلیزی استفاده کند که عبارتند از الکتروکاردیوگرام، اکوکاردیوگرافی، آزمایش‌های خون، تست‌های عملکرد ریه.
وی اظهار کرد: داروها برای بسیاری از افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی به خوبی جواب می‌دهند. هر دارویی می‌تواند عوارض جانبی خود را داشته باشد، اما فواید آن‌ها معمولاً بیشتر از خطرات آن است. هنگامی که داروها جواب نمی‌دهند، پزشک ممکن است روش‌های دیگر را
تجویز کند.
دکتر افشاری ادامه داد: داروهای درمان فلوتر دهلیزی عبارتند از داروهایی برای کاهش ضربان قلب مانند مسدودکننده‌های کانال کلسیم و مسدودکننده‌های بتا و داروهایی برای متوقف کردن ریتم غیرطبیعی مانند داروهای ضد آریتمی.
این متخصص قلب و عروق افزود: فرآیند‌های درمان دیگر فلوتر دهلیزی عبارتند از کاردیوورژن از طریق شوک الکتریکی و ابلیشن کاتتر، روشی که پزشک می‌تواند برای از بین بردن بافتی که سیگنال‌های غیرطبیعی ایجاد می‌کنداز آن استفاده نماید و تغییر موقت در تنظیمات ضربان ساز یا دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت.
وی می‌گوید: به ندرت ممکن است روش ابلیشن جهت درمان فلوتر دهلیزی عوارضی داشته باشد که عبارتند از عفونت، تغییر موقت در تنظیمات ضربان ساز یا دفیبریلاتور کاردیوورتر قابل کاشت، عفونت، خونریزی و آسیب به عروق خونی.
دکتر افشاری تصریح کرد: با اینکه نمی‌توان از برخی عوامل خطرساز فلوتر دهلیزی جلوگیری نمود اما عدم مصرف الکل می‌تواند مفید واقع شود. همچنین، بیمار می‌تواند برای مشکلاتی که باعث فلوتر دهلیزی می‌شوند، تحت مراقبت‌های پزشکی قرار بگیرد. این موارد عبارتند از اختلالات دریچه قلب، نقص مادرزادی در قلب، بیماری عروق کرونر، فشار خون بالا، تیروئید پرکار، آپنه انسدادی خواب و چاقی.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: در صورتی که فلوتر دهلیزی ادامه پیدا کند، می‌تواند باعث ایجاد برخی موارد شود که شامل کاردیومیوپاتی، نارسایی قلبی و سکته مغزی است.
وی متذکر شد: برای بعضی افراد کمتر از پنج درصد احتمال وجود دارد که فلوتر دهلیزی دوباره بعد از ابلیشن کاتتر عود کند. برخی دیگر ممکن است به دلیل نوع فلوتر دهلیزی خود، رویه‌های موفق کمتری داشته باشند. افراد مبتلا به موارد پیچیده فلوتر دهلیزی غیر معمول ممکن است تنها ۷۰ درصد موفقیت با روش ابلیشن داشته باشند.
دکتر افشاری افزود: ابلیشن ممکن است باعث عوارضی مانند سکته مغزی شود. حتی پس از ابلیشن موفقیت آمیز، ۲۵ تا ۸۰درصد افراد دچار فیبریلاسیون دهلیزی می‌شوند.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: از آنجایی که هیچ درمانی برای فلوتر دهلیزی وجود ندارد و خطر سکته مغزی در آن بالا است، بیمار در تمام طول زندگی خود به قرار ملاقات‌هایی برای چکاپ نیاز خواهد داشت. حفظ قرار ملاقات با پزشک از اهمیت زیادی برخوردار است، زیرا فلوتر دهلیزی معمولاً به طور مرتب عود می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان از خود در برابر ابتلا به بیماری فلوتر دهلیزی مراقبت کرد»، اذعان داشت: می‌بایست حتماً قرار ملاقات تکمیلی با پزشک ادامه داده شود. پزشک خطر سکته مغزی را به طور سالانه براساس سایر بیماری‌هایی که ممکن است شخص داشته باشد را تشخیص خواهد داد. در صورتی که پزشک معتقد باشد بیمار در معرض خطر سکته مغزی است، ممکن است داروهای ضد انعقاد را
تجزیه کند.
دکتر افشاری توصیه کرد: هنگامی که شخص در هنگام استراحت ضربان قلب سریع داشته باشد (۱۵۰ تپش در دقیقه یا بیشتر) می‌بایست به پزشک مراجعه کند.

فلوتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است
در ادامه نیز دکتر نجفی در اینباره خاطرنشان کرد: فلوتر یا فلاتر دهلیزی یک اختلال ریتم قلبی است و در نتیجه ضربان قلب سریع و گاهی اوقات نامنظم رخ می‌دهد. چنین اختلالاتی، چه در ریتم یا نظم ضربان قلب، به عنوان آریتمی شناخته شده است.
وی اظهار کرد: فلوتر دهلیزی شبیه به فیبریلاسیون دهلیزی می‌باشد که یک اختلال ریتم قلبی است. گاهی اوقات ممکن است شما دوره‌ای از فلوتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی را تجربه کنید. این اختلال می‌تواند گهگاه رخ دهد که به عنوان حمله‌های فلوتر دهلیزی شناخته می‌شود. در اغلب موارد، این بیماری برای روز تا چند هفته طول می‌کشد و به عنوان فلو‌تر دهلیزی مداوم شناخته می‌گردد.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: با درمان مناسب، این بیماری به ندرت تهدیدی برای زندگی به حساب می‌آید. عوارض این بیماری، به ویژه در سکته مغزی، می‌تواند مخرب باشد، اما آن‌ها می‌توانند با داروهای (رقیق‌کننده خون) مانند وارفارین (کومادین) مهار شوند.
وی اشاره کرد: برخی از افراد هیچ نشانه‌ای با فلوتر دهلیزی ندارند. ولی دیگرعلائم توصیف‌کننده آن عبارتند از تپش قلب (یک ضربان قلب سریع یا احساس تپش در قفسه سینه)، احساس تکان و لرزش در قفسه سینه، تنگی نفس، اضطراب و ضعف است.
دکتر نجفی ادامه داد: افرادی با بیماری‌های قلبی یا ریوی که فلوتر دهلیزی دارند ممکن است علایم و نشانه‌ها را بصورت قابل توجهی تجربه کنند که عبارتند از آنژین صدری (درد سینه یا قلبی)، احساس ضعف یا سردرد خفیف و غش کردن (سنکوپ) است.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: فلوتر دهلیزی ممکن است با اختلالات قلبی یا با بیماری‌های قلبی، یا بیماری‌های نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهند ایجاد گردد. این بیماری همچنین ممکن است با مصرف موادی که مسیر پالس‌های الکتریکی منتقله از طریق قلب را تغییر می‌دهند
ایجاد شود.
وی ادامه داد: بیماری فلوتر دهلیزی می‌تواند پس از عمل جراحی قلب باز رخ دهد البته در تعداد کمی از مردم، هیچ علت زمینه‌ای تا کنون پیدا نشده است.
دکتر نجفی مطرح کرد: بیماری‌های قلبی و یا اختلالاتی که می‌تواند باعث فلوتر دهلیزی شود شامل کاهش جریان خون به قلب (ایسکمی) به علت بیماری عروق کرونر قلب، سخت شدن رگ‌ها (تصلب شرایین یا آترواسکلروزیس) یا حمله قلبی، فشار خون بالا، بیماری عضله قلب (کاردیومیوپاتی)، اختلالات دریچه‌های قلبی به خصوص دریچه میترال و وجود یک حفره غیر طبیعی بزرگ شده در قلب (هایپرتروفی) است.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: برخی بیماری‌ها در نقاط دیگر بدن که قلب را تحت تاثیر قرار می‌دهد شامل پرکاری غده تیروئید، وجود یک لخته خون در یک رگ خونی در ریه‌ها (آمبولی ریوی)، بیماری‌های ریوی مزمن (مداوم، بلند مدت) مانند بیماری انسداد مزمن ریوی و آمفیزم، که میزان اکسیژن در خون پایین‌تر است.
وی ابراز داشت: فلوتر دهلیزی به طور نزدیکی با آریتمی دیگری به نام فیبریلاسیون دهلیزی ارتباط دارد. فلوتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی گاهی اوقات با هم رخ می‌دهند.
دکتر نجفی توضیح داد: جهت تشخیص فلاتر دهلیزی پزشک ممکن است بعد از معاینه به آریتمی مشکوک شود. از آنجا که بسیاری آریتمی‌های مختلف می‌توانند علائم مشابهی ایجاد کنند، ارزیابی در ابتدا بر روی رد کردن آن‌هایی که خطرناک‌تر هستند، تمرکز دارد.
این متخصص قلب و عروق افزود: تشخیص فلوتر دهلیزی به کمک نوار قلب بدین صورت است که یک آزمون ساده، نوار قلب، می‌تواند کمک زیادی در مورد آنچه در قلب اتفاق افتاده، خبر دهد. نوار قلب و ثبت سابقه پالس‌های الکتریکی می‌تواند وضعیت ضربان قلب را کنترل کند و یافته نوار قلب بی‌نظمی در ضربان قلب و اختلال در قلب برجسته می‌کنند.
وی اضافه کرد: در نوار قلب همچنین نشانه‌هایی از حمله قلبی، ایسکمی قلبی، بزرگ شدن غیر طبیعی قلب (هایپرتروفی)، اختلالات انتقال، و اختلالات شیمیایی و الکترولیت‌های خاص در بافت قلب را نشان می‌دهد.
دکتر نجفی بیان کرد: در صورت ابتلا به آریتمی، الکتروکاردیوگرام می‌تواند به تعیین دقیق نوع آریتمی و جایی از قلب که از آن منشا می‌گیرد کمک کند.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: گاهی اوقات افراد علائم آریتمی نشان می‌دهند اما زمانی که نوار قلب ثبت شد، نتیجه طبیعی است. این بدین معنا است که آریتمی گهگاه رخ می‌دهد.
وی عنوان کرد: اگر نتیجه نوار قلبی طبیعی است، یک نوار قلب سیار ممکن است برای ۲۴ ساعت با استفاده از یک مانیتور هولتر انجام شود. نوار قلب سیار شامل این است که یک فرد یک دستگاه مانیتور برای چند روز در حالی فعالیت‌های عادی خود را انجام می‌دهد بپوشد. هدف از نوار قلب سیار به دست آوردن مستنداتی از آریتمی است.
دکتر نجفی می‌گوید: تشخیص فلوتر دهلیزی به کمک دستگاه هولتر مانیتورینگ بدین صورت است که یک دستگاهی که با عنوان هولتر مانیتورینگ شناخته شده معمولا ریتم قلب به طور مستمر برای ۴۸ الی۲۴ ساعت ثبت میکند. برخی از ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی ترجیح می‌دهند که دستگاه برای بیش از ۴۸الی ۲۴ ساعت برای ثبت متناوب ریتم قلب،
پوشیده شود.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: تشخیص فلوتر دهیلیزی به کمک اکوکاردیوگرام نیز انجام می‌شود. اکوکاردیوگرام یک تست اولتراسوند است که از امواج صوتی یک تصویر از داخل قلب در حال تپش ایجاد می‌کند. در این آزمایش، یک پروب سونوگرافی بر روی دیوار قفسه سینه بیرونی قرار می‌گیرد و تصاویر به دست آمده در یک مانیتور مشاهده می‌گردد. این تست برای شناسایی مشکلات دریچه قلب، و بررسی عملکرد بطن، و یا برای دیدن لخته‌های خونی در دهلیز انجام می‌شود.
وی افزود: اکوکاردیوگرافی تست غیر تهاجمی ایمن از تکنیکی مشابه آنچه که برای ارزیابی جنین در دوران بارداری استفاده می‌شود، به کار می‌رود. این آزمایش همیشه در اورژانس انجام نمی‌شود.
دکتر نجفی ابراز داشت: گهگاه، فلاتر دهلیزی در افرادی بدون هیچ علائمی، زمانی که ارائه دهندگان مراقبت‌های بهداشتی‌تان شما را به دلایل دیگری معاینه می‌کنند، ممکن است تشخیص داده شود. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ممکن است متوجه صداهای غیر طبیعی قلب و یا یک پالس غیر معمول در معاینه فیزیکی شوند، و ممکن است یک نوار قلبی از شما بخواهند.
این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: اگر یک فرد هر یک از علائم مطرح شده برای فلوتر دهلیزی تجربه کند، باید برای تنظیم یک قرار ملاقات با پزشک تماس بگیرد. اگر علایم شدید و یا هشدار‌دهنده است، باید از اورژانس پزشکی کمک خواست.
وی ادامه داد: اگر یک فرد هر نوع دارو برای فلوتر دهلیزی مصرف و یک تغییر و یا بدتر شدن علائم، تجربه کند باید با یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرد.
دکتر نجفی گفت: اگر یک فرد با اختلال فلوتر دهلیزی تشخیص داده شد و در حال درمان است، اگر هر یک از علائم مانند درد قفسه سینه، احساس ضعف یا سردرد خفیف و غش کردن را تجربه کرد مراقبت‌های پزشکی باید فورا در بخش اورژانس بیمارستان پیگیری شود.

فلوتر دهلیزی یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی قلبی است
در ادامه نیز دکتر عسگرپور در اینباره ابراز داشت: فلوتر دهلیزی یکی از شایع‌ترین انواع آریتمی قلبی است. این آریتمی ناشی از یک مدار الکتریکی غیرعادی در حفره‌های فوقانی قلب (دهلیزها) است که باعث می‌شود دهلیزها به‌جای پر شدن کامل،
به سرعت بتپند.
وی ادامه داد: این امر می‌تواند منجر به تپش سریع قلب می‌شود و قلب آنطور که باید کار نمی‌کند. این مسئله خطر سکته مغزی را افزایش می‌دهد و ممکن است باعث ایجاد احساسی ناخوشایند در فرد شود.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: در قلب دارای عملکرد طبیعی، پالس‌های الکتریکی از گره سینوسی (گره SA) در دهلیز راست ارسال می‌شوند. این گره ضربان قلب و زمان ضربان قلب را کنترل می‌کند. تکانه‌های الکتریکی از طریق عضله قلبی در دهلیزها حرکت می‌کنند؛ این امر موجب انقباض ماهیچه می‌شود.
وی مطرح کرد: در فلوتر دهلیزی، یک مدار الکتریکی غیر طبیعی در دهلیزها شکل می‌گیرد و موجب انقباضات غیرعادی مکرر در حفرات فوقانی می‌شود. این مدار جدید ریتم و ضربان قلب را کنترل می‌کند و ممکن است باعث شود حفرات پایینی قلب (بطن‌ها) نیز سریع تر، اما عموماً نه به سرعت دهلیزها، بزنند. این مسئله اغلب پس از شماری از انواع جراحی قلب، آسیب عضله قلب یا سایر تغییرات قلبی روی می‌دهد.
دکتر عسگرپور اظهار کرد: فلوتر دهلیزی بسته به محل اتصال کوتاه – مسیری که به سیگنال الکتریکی اجازه می‌دهد به سرعت در قلب حرکت کند – در قالب فلوتر معمول یا غیر معمول طبقه‌بندی می‌شود. اگرچه این دو علائم مشابهی دارند اما درمان آن‌ها ممکن است متفاوت باشد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: فلوتر دهلیزی معمول به دهلیز راست محدود است. این نوع فلوتر دهلیزی را می‌توان با روش سرپایی کوتاه ابلیشن کاتتر درمان کرد.
وی خاطرنشان کرد: فلوتر دهلیزی غیرمعمول به فلوتر دهلیزی اشاره دارد که در دهلیز چپ ایجاد می‌شود. بیشتر انواع فلوترهای دهلیزی غیرمعمول نیز می‌توانند با ابلیشن کاتتر تحت درمان قرار گیرند، اما این فرآیند طولانی‌تر و پیچیده‌تر است.
دکتر عسگرپور گفت: اگر برخی از موارد در مورد شما صدق کند، احتمال ابتلا به فلوتر دهلیزی در شما بیشتر خواهد بود که عبارتند از این است که هر چه سن شما بیشتر باشد، خطر ابتلا به این بیماری بیشتر است. فشار خون بالا، دیابت، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی، بیماری قلبی مادرزادی، سابقه جراحی قلب، چاقی، مصرف الکل، بیماری ریوی، تیروئید پرکار، آپنه خواب، ورزش بیش از حد مانند ورزشکاران استقامتی، سابقه خانوادگی می‌باشد.
این متخصص قلب و عروق یادآور شد: فلوتر دهلیزی می‌تواند پمپاژ رو به جلو قلب را کاهش دهد. این حالت می‌تواند ضربان قلب را به طور غیر طبیعی تند کند اما برخی از افراد هیچ گونه علائمی ندارند یا با علائم جزئی همراه هستند اما این مسئله در صورتی صادق است که ضربان قلب این افراد کنترل شده باشد و قلب آن‌ها همانطور که باید کار کند. علائم در صورت وجود می‌توانند شامل تنگی نفس، خستگی، درد قفسه سینه، تپش قلب، سبکی سر، غش کردن وتورم پاها و ساق پاها (احتباس مایعات) در صورت داشتن نارسایی قلبی باشد.
وی بیان کرد: برای تشخیص فلوتر دهلیزی، پزشک باید ریتم قلب شما را ثبت کند. این امر می‌تواند شامل گرفتن نوار قلب، هولتر ریتم قلب، مانیتور کاشتنی است.
دکتر عسگرپور افزود: نوار قلب روشی است که فعالیت الکتریکی قلب را از طریق پچ‌های کوچکی که روی سینه قرار می‌گیرد اندازه‌گیری می‌کند. پچ‌ها به دستگاهی متصل هستند که ضربان و ریتم قلب را ثبت می‌کند.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: هولتر ریتم قلب نیز یک الکتروکاردیوگرافی پرتابل است که با استفاده از آن می‌توانید ریتم قلب خود را به مدت ۲۴ ساعت ضبط کنید. برخی از مدل‌ها را می‌توان تا چند هفته استفاده کرد. اگر دستگاه خاموش و روشن شود یا تنها چند دقیقه طول بکشد، گرفتن فلوتر دهلیزی دشوار خواهد شد. هر چه زمان ضبط ریتم قلب طولانی‌تر باشد، احتمال ثبت فلوتر دهلیزی بیشتر می‌شود.
وی مطرح کرد: در برخی موارد، یک مانیتور کاشتنی (ضبط‌کننده حلقه) را می‌توان با جراحی زیر پوست روی قلب قرار داد. این دستگاه می‌تواند تحت مانیتورینگ مداوم قلب تا ۳ سال در جای خود باقی بماند.
دکتر عسگرپور اذعان داشت: هدف از درمان فلوتر دهلیزی، کنترل ضربان قلب، جلوگیری از سکته مغزی و حفظ ریتم طبیعی قلب است. برای کنترل ضربان قلب، ممکن است دارویی برای شما تجویز شود که می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد.
این متخصص قلب و عروق افزود: برای جلوگیری از سکته مغزی، پزشک ممکن است یک رقیق‌کننده خون (ضد انعقاد) برای جلوگیری از لخته شدن خون در قلب تجویز کند زیرا این لخته می‌تواند آزاد شود و به مغز برود.
وی متذکر شد: کنترل ریتم قلب شامل مصرف دارو یا استفاده از یک روش پزشکی است. داروهای ضد آریتمی را می‌توان در صورت لزوم برای توقف یک حمله مصرف کرد یا می‌توان آن‌ها را هر روز برای جلوگیری از فلوتر دهلیزی در آینده مصرف کرد.
دکتر عسگرپور توضیح داد: کاردیوورژن الکتریکی نیز روشی سرپایی است که در آن پچ‌های الکترود بزرگی روی سینه و پشت قرار می‌گیرد. انرژی از طریق این پچ‌ها در قالب شوکی که با ضربان قلب هماهنگ است، ارسال می‌شود. در بسیاری از موارد، این روش موجب بازیابی ریتم طبیعی می‌شود.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: این روش معمولاً با مصرف آرام‌بخش انجام می‌شود تا شوک حس نشود. گاهی اوقات پزشک ممکن است در زمان کاردیوورژن دارویی ضد آریتمی را نیز شروع کند. این کار به حفظ ریتم طبیعی برای مدت‌زمان طولانی بعد از کاردیوورژن کمک می‌کند و یا ممکن است به موفقیت‌آمیز بودن کاردیوورژن کمک کند.
وی تشریح کرد: ابلیشن قلبی نیز یک روش غیر جراحی و مبتنی بر کاتتر است که اغلب در درمان فلوتر دهلیزی مؤثر است. این روش شامل هدایت سیم‌هایی از طریق ورید پا به سمت قلب است که برای از بین بردن مدار غیرعادی از انرژی گرمایی یا انرژی سرمایی استفاده می‌شود.
دکتر عسگرپور درباره تفاوت فیبریلاسیون دهلیزی با فلوتر دهلیزی گفت: فلوتر دهلیزی و فیبریلاسیون دهلیزی هر دو ریتم‌های غیر طبیعی قلب هستند. آن‌ها زمانی رخ می‌دهند که مشکلی در سیگنال‌های الکتریکی و مسیرهای قلب وجود داشته باشد که معمولاً به تپش سازمان یافته و مؤثر آن کمک می‌کنند.
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: به طور معمول، حفره‌های بالایی (دهلیزها) منقبض می‌شوند و خون را به داخل حفره‌های پایینی (بطن ها) می‌فشارند. در فیبریلاسیون دهلیزی، دهلیزها به طور نامنظم می‌زنند. در فلوتر دهلیزی، دهلیزها به طور منظم، اما سریع‌تر از حد معمول و بیشتر از بطن‌ها زنش دارند، بنابراین ممکن است در هر ضربان بطنی، چهار ضربان دهلیزی وجود داشته باشد.
وی یادآور شد: فلوتر دهلیزی شیوع کمتری نسبت به فیبریلاسیون دهلیزی دارد، اما با علائم مشابهی همراه است (احساس ضعف، خستگی، تپش قلب، تنگی نفس یا سرگیجه). برخی افراد علائم خفیفی دارند، برخی دیگر هیچ گونه علامتی ندارند. حدود یک‌سوم افراد مبتلا به فلوتر دهلیزی به فیبریلاسیون دهلیزی نیز ابتلا دارند.
دکتر عسگرپور در پایان گفت: کاتتر ابلیشن معمولاً بهترین درمان فلوتر دهلیزی در نظر گرفته می‌شود، در حالی که دارو اغلب به عنوان اولین درمان فیبریلاسیون دهلیزی مطرح می‌شود. کاتتر ابلیشن روشی است که تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود، و در آن از انرژی فرکانس رادیویی برای تخریب ناحیه‌ای در داخل قلب که باعث ریتم غیرطبیعی قلب می‌شود، استفاده می‌شود.