آفتاب یزد: شما می‌توانید با انجام تغییرات ساده در سبک زندگی خود، تمرکز و حافظه خود را بهبود بخشیده، توان حل خلاقانه مسائل را افزایش داده و هوشتان را بهبود ببخشید. دنیای امروز از هر زمان دیگری رقابتی‌تر است. بنابراین اگر شما سعی دارید در یک شورای محلی انتخاب شوید یا به دنبال یک ارتقا […]

آفتاب یزد: شما می‌توانید با انجام تغییرات ساده در سبک زندگی خود، تمرکز و حافظه خود را بهبود بخشیده، توان حل خلاقانه مسائل را افزایش داده و هوشتان را بهبود ببخشید. دنیای امروز از هر زمان دیگری رقابتی‌تر است. بنابراین اگر شما سعی دارید در یک شورای محلی انتخاب شوید یا به دنبال یک ارتقا ارزشمند هستید، به استفاده از هر برتری ممکن نیاز پیدا خواهید کرد. این یکی از دلایلی است که بسیاری از افراد به دنبال باهوش‌تر شدن هستند. همچنین تقویت قدرت ذهن می‌تواند در آینده مزایایی داشته باشد. به هر حال ممکن است افزایش ضریب هوشی ممکن نباشد ولی تحقیقات نشان می‌دهد که افرادی که اقداماتی برای حفظ سلامت مغز خود انجام می‌دهند می‌توانند از برخی از نواقص شناختی مرتبط با پیری و برخی شرایط پزشکی جلوگیری کنند.

 انواع هوش
در سال ۱۹۸۳، استاد سابق دانشگاه هاروارد، هاوارد گاردنر، نظریه هوش‌های چندگانه را معرفی کرد. او هشت نوع مختلف هوش را شرح داد و اشاره کرد که افراد ممکن است در یک یا چند حوزه قوی‌تر و در حوزه‌های دیگر ضعیف‌تر باشند. این هشت نوع هوش در دسته‌های زیر قرار می‌گیرند:
هوش زبانی: افراد باهوش زبانی در کار با کلمات ماهر هستند. غالبا در نوشتن، خواندن یا سخنرانی عمومی بهترین عملکرد را دارند.
هوش منطقی- ریاضی: افرادی که در کار با اعداد ماهر هستند، احتمالا نمره‌های بالایی در این نوع هوش دارند. آن‌ها قادرند محاسبات را در ذهن انجام دهند و معمولا در موارد تحلیلی بسیار قوی هستند. احتمالا الگو‌ها را متوجه می‌شوند و به راحتی مسائل را حل می‌کنند.
هوش فضایی: افرادی که می‌توانند صندوق عقب یک خودرو را برای یک سفر جاده‌ای به شکل بازی تتریس (شکل‌های هندسی ساده‌ای که با ترکیب چند مربع درست شده‌اند، از بالای یک صفحه سقوط می‌کنند و ما باید آن‌ها را طوری بچرخانیم که در پایین صفحه، کنار هم قرار بگیرند و حفره‌ای باقی نماند) پر کنند. احتمالا هوش فضایی بالایی دارند. این هوش به آن‌ها کمک می‌کند که اشیاء را به صورت سه بعدی ببینند، تصویرسازی کنند و اشیا را در ذهن خود تغییر دهند. این مهارت در زمینه‌های هنری و همچنین در حرفه‌هایی مانند معماری کارآمد است.
هوش موسیقی: افراد با هوش موسیقی قوی به طور طبیعی به تفاوت‌های تن صدا، ریتم و سایر جنبه‌های موسیقی توجه می‌کنند. این ویژگی برای خوانندگان، ترانه‌سراها، و سایر موسیقی‌دانان مفید است.
هوش جسمانی- حرکتی: افرادی که در کارکردن با دست‌های خود ماهر هستند، به طور معمول دارای هوش حرکتی- جسمانی بالا هستند. آن‌ها از نظر فیزیکی هماهنگ هستند و قادر هستند بدن خود را با حرکات جزئی و دقیق حرکت دهند. افرادی با این نوع هوش، ورزشکاران، جراحان و کارگران ساختمانی موفقی خواهند شد.
هوش میان فردی: افرادی که هوش میان فردی بیش ازحد میانگین دارند، معمولاً توانمندی خوبی در تشخیص نشانه‌های اجتماعی دارند و به دیگران ابراز همدردی می‌کنند. همچنین آن‌ها در پروژه‌های گروهی عملکرد خوبی دارند. افراد با این مهارت ممکن است در زمینه‌های فروش، سیاست، تدریس یا خدمات درمانی موفق باشند.
هوش طبیعت شناختی: افرادی که به طور معمول قادر به تشخیص قارچ خوراکی لذیذ از قارچ‌های مسموم در طبیعت هستند، معمولاً می‌توان گفت هوش طبیعت‌شناختی بالایی دارند. آن‌ها دارای توانایی ذاتی برای شناسایی و تفکیک گیاهان و حیوانات مختلف و درک نیازهای آن‌ها هستند. این افراد ممکن است در زمینه‌های حمایت از محیط‌زیست، گیاه‌شناسی یا هواشناسی محققان و فعالان بسیار خوبی باشند.

 ده راه برای باهوش‌تر شدن
اکنون که شما یک درک بهتر از انواع مختلف هوش دارید، زمان آن فرارسیده است که به پیشنهادهایی در مورد چگونگی افزایش هوش در هر زمینه بپردازیم.
۱- به علاقه درونی خود به کتابخوانی بپردازید
نه تنها خواندن یک روش عالی برای آرام شدن و کاهش استرس است، بلکه تحقیقات نشان می‌دهد که خواندن نیز برای افزایش توانایی ذهنی شما اهمیت دارد. این به شما کمک می‌کند تا تمرکز کنید، حافظه بسازید، مشکلات را از دیدگاه‌های متعدد مشاهده کنید و ایده‌های جدید یاد بگیرید؛ علاوه بر این، به افزایش دایره واژگان شما نیز کمک می‌کند. زمان کافی برای خواندن تمام کتبی که می‌خواهید وجود ندارد؟ یاد بگیرید چگونه سریع‌تر بخوانید.
۲- به یک فرهنگ لغت انسانی تبدیل شوید
زمانی که دایره واژگان خود را گسترش می‌دهید، توانایی بهتری برای درک مطالبی که می‌خوانید و می‌شنوید پیدا می‌کنید، همچنین قادربه ابراز ایده‌های خود به صورت واضح و مختصر میشوید. این مهارت‌ها می‌توانند به طور چشمگیری به موفقیت در محیط‌های تحصیلی و حرفه‌ای
کمک کنند.
۳ – ذهن خود را سرگرم کنید
اگر از بازی کردن لذت می‌برید، چرا به بازی‌های مغزی نپردازید؟ در حالی که تاکنون هنوزنظر کاملا قطعی راجع به اینکه بازی‌های آموزش مغز واقعاً هوش شما را افزایش می‌دهند یا خیر وجود ندارد، تحقیقات اولیه امیدوارکننده است. یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ نشان داد که افرادی که در رده‌سنی ۵۰ تا ۹۳ ساله، بیش از یک بار در روز معماهای عددی حل می‌کردند، عملکرد شناختی برتری در ۱۰ اندازه‌گیری مختلف داشتند. اگر معماهای منطقی، جدول، شبکه‌های سودوکو، چیستان یا معماهای تفکر جانبی حل می‌کنید، یا حتی یک اپلیکیشن برای بازی‌های این چنینی دانلود می‌کنید، مطمئناً مهارت‌های استدلال، حل مسئله و حافظه خود را درگیر کرده و هوش خود را تقویت خواهید کرد.
۴ – حافظه خود را به چالش بکشید
فکر می‌کنید حافظه‌ی یک فیل را دارید؟ اثبات کنید که خود را با به یادآوری اطلاعات به جای جستجو یا نوشتن لیست‌های طولانی به چالش میکشید. گری اسمال، دکترای پزشکی و رئیس گروه روانپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه هکنسک و نویسنده کتاب «۲ هفته تا مغز جوانت میگوید» اگرتکنیک‌های به حافظه سپردن را یاد بگیرید، عملکرد حافظه‌تان بهبود خواهد یافت و اگر از آن‌ها استفاده نکنید، حافظه‌تان کاهش خواهد یافت.
۵- باغریبه‌ها صحبت کنید
خب، بدیهی است که ما می‌خواهیم شما امنیت داشته باشید. شاید بهتر باشد به غریبه‌ها در کوچه‌های تاریک نزدیک نشوید، اما سعی کنید فرصت‌هایی برای گسترش دایره اجتماعی‌تان پیدا کنید، حتی اگر این به معنای گفتگو با فروشنده فروشگاه محلی یا گفت‌وگو با پستچی شما باشد. یک توده گسترده از تحقیقات نشان می‌دهد که منزوی شدن از لحاظ اجتماعی می‌تواند منجر به کاهش حافظه، عملکرد اجرایی و سایر جنبه‌های سلامت مغزی شود. همزمان با این کار، هر چه بیشتر با افراد جدید آشنا شوید و با آن‌ها تعامل داشته باشید، بیشتر به دیدگاه‌ها و تجربیات مختلف نگاه خواهید کرد. شما یاد خواهید گرفت به دنیا به نحو متفاوتی نگاه کنید.
۶ – برای پیشرفت کردن مثل کانون یک لیزر متمرکز شوید
ما جامعه‌ای از افراد چندکاره شده ایم، اما تحقیقات نشان می‌دهد که سعی در انجام بیش از یک کار به طور همزمان برای مغزهای ما مضر است. هرچه بتوانید از حواس‌پرتی‌ها دور شوید و تمرکز خود را به شدت افزایش دهید، اطلاعات بیشتری را می‌توانید جذب کنید و بعدها به یاد بیاورید. همچنین قادر خواهید بود تمام توجه خود را به کار در دست اختصاص دهید، که بدون شک به بهبود عملکرد شما کمک خواهد کرد، بدون توجه به نوع کار.
۷- یک مهارت جدید یاد بگیرید
نشان داده شده است که یادگیری یک مهارت جدید تغییرات ساختاری در مغز ایجاد می‌کند که به عنوان نوروپلاستیسیته شناخته می‌شود. نه‌تنها یادگیری چیز جدید به شکل اتصالات عصبی جدید کمک می‌کند، بلکه ممکن است اندازه بخش‌های خاصی از مغز را نیز تغییر دهد.
به‌عنوان مثال، یک راننده تاکسی که نیاز دارد تا نقشه شهر را حفظ کند، احتمالاً یک هیپوکمپوس بزرگتر خواهد داشت؛ این منطقه از مغز مسئول حافظه و مسیریابی است. راه‌های فراوانی برای به کار‌گیری این اصل وجود دارد. می‌توانید به بازی پیکل‌بال (نوعی بازی شبیه به تنیس) بپردازید، یاد بگیرید تردستی کنید، سفالگری را امتحان کنید یا یک زبان جدید یاد بگیرید. هر چیزی که به شما کمک کند مغزتان را به شکل جدیدی درگیر کنید، موثر خواهد بود.
۸- کنجکاو باشید
درباره فواید یک دیدگاه رشدی در مقابل یک دیدگاه ثابت بسیار گفته شده است. یکی از ویژگی‌های دیدگاه رشدی، کنجکاوی و پرسش‌ها در مورد اینکه چگونه چیزها می‌توانند متفاوت یا بهتر باشند است. این ممکن است به تفکر خلاقانه بیشتر انگیزه بخشد. داشتن ذهن پذیرا نسبت به ایده‌های جدید همچنین می‌تواند منجر به آشنایی با افراد جدید با دیدگاه‌های مختلف شود که، همانطور که در بالا ذکر شد، به حفظ سلامت مغز کمک می‌کند. به علاوه، کنجکاوی شمارا به پرسیدن سوق میدهد که منجر به یادگیری اطلاعات جدید می‌شود که هوش شما را تقویت می‌کند.
۹- از زامبی‌ها فرار کنید
اتاق‌های فرار خیلی بیشتر از یک سرگرمی خوب هستند؛ آن‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا تمرکز، حافظه، خلاقیت و مهارت‌های حل مسئله‌تان را به چالش بکشید. علاوه بر این، می‌توانند به شما کمک کنند که به صورت کارآمدتر با همکاران، همکلاسی‌ها یا دوستان خود کار کنید. در اتاق‌های فرار سعی می‌کنید از زامبی‌های خورنده مغز فرار کنید.
۱۰- از منطقه امن خود خارج شوید
اگر همیشه رویای زیپ‌لاینینگ از طریق جنگل را داشته‌اید ولی شجاعت امتحان آن را نداشته‌اید، شاید کمک کند که بدانید امتحان کردن چیزهای جدید مغز شما را با افزایش دوپامین – هورمون خوشحالی – تقویت می‌کند. این همچنین به ساخت اتصالات عصبی جدید کمک می‌کند و خلاقیت را افزایش می‌دهد. شما می‌توانید به سادگی یک مسیر پیاده روی جدید را طی کنید، غذای جدیدی بخورید، نوع دیگری از موسیقی را گوش کنید یا یک نوع دیگری از فیلم را ببینید.
نویسنده: لوری بادگار