اجتناب از استرس کاملاً غیرممکن است، اما این نکات به شما کمک می‌کند آن را تحت کنترل درآورید تا زندگی شما را تحت کنترل نگیرد. ۱- به افراد دیگر تکیه کنید مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که تماس اجتماعی می‌تواند به کاهش پاسخ فیزیکی بدن به استرس کمک کند. حتی می‌تواند ایمنی را […]

اجتناب از استرس کاملاً غیرممکن است، اما این نکات به شما کمک می‌کند آن را تحت کنترل درآورید تا زندگی شما را تحت کنترل نگیرد.
۱- به افراد دیگر تکیه کنید
مطالعات روی حیوانات و انسان‌ها نشان می‌دهد که تماس اجتماعی می‌تواند به کاهش پاسخ فیزیکی بدن به استرس کمک کند. حتی می‌تواند ایمنی را تقویت کند. بنابراین شبکه‌ای از افرادی را پرورش دهید که می‌توانید به آن‌ها مراجعه کنید. آنچه را که شما را آزار می‌دهد با یک دوست در میان بگذارید و از او راهنمایی مفید بخواهید. از افرادی که همیشه به چیزی نیاز دارند بدون اینکه جبران کنند یا همیشه کوتاهی در رفتار با شما دارند دوری کنید.
۲-دنیای خود را مرتب کنید
جمع‌آوری مجلات قدیمی را متوقف کنید و رسیدهای قدیمی را که دیگر به آن نیاز ندارید دور بیندازید. محیط مرتب مانع از ناامیدی ناشی از ناتوانی در یافتن چیزی که نیاز دارید می‌شود و به شما این اطمینان را می‌دهد که همه چیز در جای خود قرار دارد.
۳- عجله‌های لحظه آخری را حذف کنید
برای قرار ملاقات ۱۵ دقیقه زودتر از خانه خارج شوید، سیستمی برای پرداخت قبوض خود راه‌اندازی کنید (از بانک خود در مورد پرداخت خودکار صورتحساب بپرسید)، نسخه‌های خود را یک هفته زودتر تعویض کنید و هر زمانی که افرادی که دوست دارید را می‌بینید، کارت‌های تولد را تهیه و ذخیره کنید. کمی برنامه ریزی از قبل می‌تواند شما را از سردردهای زیادی نجات دهد!
۴-یک دفتر خاطرات داشته باشید
به روز، احساسات و اهداف شخصی خود فکر کنید. هر چیزی که به شما استرس می‌دهد را بگنجانید تا بتوانید الگوها را بشناسید و اقدامات مناسب را انجام دهید. همچنین نوشتن هم یک راه عالی برای آرامش و در نظر گرفتن همه چیز است.
۵-ماساژ بگیرید
ماساژ نه تنها ماهیچه‌های منقبض را آرام می‌کند، بلکه سطح هورمون‌های استرس را در جریان خون کاهش می‌دهد و ترشح سروتونین، یک ماده شیمیایی مغزی مرتبط با آرامش و احساس تندرستی را تحریک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ماساژ حتی می‌تواند ضربان قلب و فشار خون شما را کاهش دهد.
۶-سازماندهی کنید
مکانی را برای صورتحساب ها، کاغذبازی‌ها و نامه‌ها در نظر بگیرید. اقلامی را که بیشتر استفاده می‌کنید در مکان‌های قابل دسترس نگهداری کنید. در پایان روز پنج دقیقه را صرف مرتب کردن دفتر یا محل زندگی اصلی خود کنید. یک تقویم دوربرد و یک لیست کارهای کوتاه برد داشته باشید. به محض اتمام آن‌ها، موارد را بررسی کنید.
۷- برای خود وقت بگذارید
اولویت بیشتری به زمان «آرامش و تجدید» خود بدهید. حداقل یک روز در میان آن را در برنامه خود بگنجانید. اگر مجبورید فعالیتی را کنار بگذارید تا برای سرگرمی خود وقت بگذارید – یا یک حمام گرم- سپس کار را انجام دهید. یا مدتی را به تنهایی صرف خواندن یا گوش دادن به موسیقی مورد علاقه خود کنید.
۸- لیست کارهای خود را نصف کنید
بسیاری از ما میله را خیلی بالا می‌گذاریم. بعد از اینکه لیست کارهایتان را نوشتید، تصمیم بگیرید که در درازمدت چه چیزی برایتان مهم است، سپس لیست را نصف کنید. اگر نمی‌توانید وظایف خاصی را حذف کنید، سعی کنید از شخص دیگری بخواهید آن‌ها را انجام دهد. به عنوان مثال، یک نوجوان از محله را برای چمن زنی استخدام کنید یا از پختن غذا صرف نظر کنید و غذای آماده سفارش دهید.
۹-کمی بخندید
وقتی می‌خندید، مواد شیمیایی به نام اندورفین را به مغزتان می‌فرستید که درد را تسکین می‌دهد و احساس خوشبختی شما را تقویت می‌کند. خنده همچنین قلب، ریه‌ها و ماهیچه‌های شما را تحریک می‌کند و مقاومت شما را در برابر عفونت افزایش می‌دهد.
اگر به مدت ۲۰ ثانیه بخندید، بدن شما همان مقدار اکسیژن مفید را دریافت می‌کند – که برای کاهش استرس بسیار مفید است – همانطور که در سه دقیقه ورزش هوازی دریافت می‌کند. به علاوه، تقریباً غیرممکن است که در حین خندیدن ناراحت بمانید. کارتون‌ها، ویدیوها، برنامه‌های تلویزیونی، نویسندگان و کمیک‌هایی که شما را می‌خنداند پیدا کنید. جوک‌ها را با دوستان از طریق ایمیل به اشتراک بگذارید.
۱۰- از شلوغی دوری کنید
سفر خود را طوری برنامه ریزی کنید که از ترافیک دوری کنید، ۱۵ دقیقه قبل از شلوغی معمول برای ناهار بروید، بجای شنبه، پنج شنبه را برای بیرون رفتن شبانه خود قرار دهید، در یک شب از هفته مواد غذایی را خریداری کنید و لباس‌ها و داروهای خود را از طریق پست سفارش دهید.
اگر احساس می‌کنید استرس بیشتری از آنچه که می‌توانید مدیریت کنید، تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید با پزشک عمومی خود درباره دریافت کمک صحبت کنید.
منبع: مجله ریدرز دایجست