آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا : آبسه همان التهاب‌های چرکی دردناکی هستند که در همه جای بدن خصوصا در محیط دهان رشد می‌کنند و هر فردی در هر سنی ممکن است با این التهاب دردناک مواجه شود. عوامل بسیار مختلفی برای ایجاد آبسه لثه وجود دارد و روش‌های درمانی آبسه نیز با توجه به […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا : آبسه همان التهاب‌های چرکی دردناکی هستند که در همه جای بدن خصوصا در محیط دهان رشد می‌کنند و هر فردی در هر سنی ممکن است با این التهاب دردناک مواجه شود. عوامل بسیار مختلفی برای ایجاد آبسه لثه وجود دارد و روش‌های درمانی آبسه نیز با توجه به شدت و وضعیت آن می‌تواند مختلف باشد. آبسه لثه در واقع نوعی کیسه ملتهب چرکی بسیار دردناک است که می‌تواند عوارض جدی را در پی داشته باشد بنابراین به همین دلیل آگاهی از علائم آن بسیار مهم است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر پیام حیاتی، دندانپزشک و دکتر علی قمری، دندانپزشک گفتگو کرده است.
دکتر حیاتی در این باره می‌گوید: آبسه لثه یا همان آبسه پریودنتال، معمولا بسیار دردناک است و می‌تواند زمینه ساز مشکلات جدی‌تر باشد. تشخیص هر چه سریع‌تر نشانه‌های ایجاد آبسه، بسیار مهم است و پس از تشخیص نیز باید هر چه زود‌تر نسبت به درمان آن اقدام شود.
وی مطرح کرد: به طورکلی آبسه، کیسه‌ای پر از چرک است که می‌تواند در قسمت‌های مختلف بدن، از جمله داخل دهان، ایجاد شود. برخی از افراد، دچار آبسه دندانی می‌شوند که می‌تواند در لثه نیز به وجود بیاید.
این دندانپزشک اظهار کرد: آبسه‌ها در دهان نسبتا رایج هستند و به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتند. آنها می‌توانند ناخوشایند باشند و درد قابل توجهی را برای بیمار به وجود آورند. آبسه‌ها می‌توانند در نواحی مختلفی از دهان که شامل دندان، بافت لثه و بافت نرم اطراف روکش دندان است، ظاهر شوند.
وی ادامه داد: به طور گسترده آبسه‌ها در دهان به عنوان آبسه دندانی شناخته می‌شوند ولی نمونه‌های معینی به روی لثه‌ها ( آبسه پریودنتال) یا بافت لثه ( آبسه لثه ) نیز وجود دارند که بر روی این نواحی تاثیر می‌گذارند.
دکتر حیاتی عنوان کرد: آبسه لثه یک فضای بافت عفونی در لثه است. دهان و لثه‌ها به طور طبیعی دارای باکتری‌های مفید و مضر هستند. تجمع باکتری‌های مضر باعث ایجاد پلاک و رسوب می‌شود که ممکن است منجر به پوسیدگی دندان و سایر مشکلات دندانی شود. اگر این باکتری‌های مضر راهی به درون بافت لثه پیدا کنند، ممکن است در آنجا فضایی تشکیل دهند و زیاد شوند و در نهایت باعث عفونت شوند.
این دندانپزشک افزود: تورم ناشی از ایجاد عفونت نشان‌دهنده ارسال گلبول‌های سفید بدن برای مبارزه با عفونت است. در نتیجه، منجر به ایجاد بافت متورم و دردناک پر از چرک به نام آبسه می‌شود.
وی بیان کرد: آبسه‌ها به دو صورت ایجاد می‌شوند که عبارتند از آبسه لثه که فقط در بافت لثه ایجاد می‌شود و به هیچ وجه دندان‌ها را درگیر نمی‌کنند. معمولا گیر کردن و نفوذ باقی مانده غذا به لثه باعث عفونت و در نهایت آبسه لثه می‌شود.دکتر حیاتی اضافه کرد: آبسه‌های پریودنتال نیز در فضای بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شوند. این موارد در افراد مبتلا به بیماری پریودنتال شایع‌تر است و به دلیل آسیب دیدگی یا گیر کردن غذا بین دندان‌ها و لثه‌ها ایجاد می‌شوند.این دندانپزشک تشریح کرد: گاهی بیماری‌های دهان و لثه می‌توانند تا عود پیدا کردن به صورت خاموش پیشرفت نمایند البته این عامل در مورد آبسه لثه صدق نخواهد کرد.
وی اضافه کرد: از علائم آبسه لثه می‌توان به مواردی نظیر درد شدید، تورم و قرمزی، حساسیت به سرما یا گرما هنگام مصرف نوشیدنی یا غذا، درد در هنگام جویدن، طعم بد در دهان، دندان لق، تب و ترشح چرک اشاره کرد لذا توصیه می‌شود که در صورت مشاهده این علایم اقدامات درمانی لازم انجام شود و در صورت طولانی شدن این بیماری حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید.دکتر حیاتی ابراز داشت: علل زیادی می‌توانند سبب بروز آبسه لثه در دهان فرد شوند و هر یک از موارد به تنهایی یا حتی در کنار علل دیگر می‌توانند سبب تشکیل آبسه لثه شوند. شناخت این علت‌ها به شما در جلوگیری یا حتی پیشگیری از بروز این عارضه می‌تواند کمک‌کننده باشد. این دندانپزشک اضافه کرد: مواردی که می‌توانند سبب بروز آبسه لثه در دهان فرد شوند عبارتند از اینکه ایجاد عفونت زیرا گاهی اوقات تعداد باکتری‌های موجود در دهان فرد، آنقدر زیاد می‌شوند که سبب ایجاد عفونت در بافت لثه می‌شوند. این عفونت خود عاملی برای ایجاد این عارضه است.وی ادامه داد: رعایت نکردن بهداشت دهان توسط بیمار، باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری پریودنتال می‎شود. این بیماری خود عاملی برای بروز عارضه آبسه لثه است.دکتر حیاتی متذکر شد: با توجه به اینکه پاکت‌های پریودنتال عمیق، محل مناسبی برای رشد باکتری‎های دهان هستند، می‌توانند جزو عواملی باشند که در ایجاد آبسه لثه دخیل هستند و همچنین با توجه به اینکه سیستم ایمنی عاملی مهمی در از بین بردن عفونت‌های بدن است، اگر ضعفی در این سیستم وجود داشته باشد، احتمال ایجاد عفونت در فرد بالاتر می‌رود.این دندانپزشک ادامه داد: خستگی و استرس خود عاملی برای ضعف سیستم ایمنی به شمار می‌روند و از این طریق، به صورت غیر مستقیم سبب بروز عارضه آبسه لثه خواهند شد.وی خاطرنشان کرد: تشخیص به موقع بیماری آبسه لثه می‌تواند در روند بهبودی کمک بسیاری زیادی داشته باشد لذا به همین دلیل لازم است بدانید که در صورت درد لثه، حساسیت به لمس یا وجود چرک که از علائم آبسه لثه می‌باشد، این موارد را نادیده نگیرید ودر اسرع وقت به دندانپزشکی مراجعه و درمان را از آنجا شروع نمایید. دکتر حیاتی ادامه داد: دندانپزشک ممکن است ابتدا اقدام به معاینه لثه‌های شما نماید و دنبال علایمی از عفونت بگردد. همچنین در کنار مشاهده بصری برای بررسی دندان عفونی یا بیماری پریودنتال اقدام به تجویز عکس رادیوگرافی دندان نیز نماید. با کمک عکس‌برداری با اشعه ایکس این امکان برای متخصص ایجاد می‌شود تا ارزیابی بهتر از احوالات دندان‌های بیمار داشته و بداند به دلیل عفونت دچار تحلیل استخوان شده است یا خیر.این دندانپزشک تصریح کرد: طی چند روز امکان دارد آبسه لثه و علائم آن بهبود یابد ولی حتی در صورت پاره شدن آبسه و تخلیه چرک، باز هم برای درمان عفونت بایستی به دندانپزشک مراجعه شود. دندانپزشک با توجه به تخصص و تشخیص مشکل اقدامات درمانی لازم را برای شما انجام خواهد داد و از بروز مشکلات جدی‌تر برای سلامت دهان و دندان شما جلوگیری می‌کند.
وی تفاوت جوش‌های لثه و آبسه لثه را اینگونه تشریح کرد: جوش‌های لثه خیلی رایج هستند. یک جوش لثه یا پارولیس یک برآمدگی از چرک است که روی بافت نرم لثه به وجود می‌آید. جوش‌های لثه معمولا شبیه یک جوش کوچک در دهان است که نقاط تخلیه آبسه‌هایی هستند که در ریشه دندان به وجود می‌آیند.
دکتر حیاتی ادامه داد: هنگامی که عصب دندان از بین می‌رود (نکروز) بدن تعداد زیادی گلبول سفید را به نقطه‌ای که عصب از بین رفته ارسال می‌کند تا تلاش کند عفونت را از بین ببرد. هنگامی که سلول‌ها از بین می‌روند، سپس یک آبسه شکل می‌گیرد و در برخی موارد آنها می‌توانند از میان بافت لثه شکاف خورده و به عنوان نقطه تخلیه آبسه، جوش لثه را ایجاد کنند.این دندانپزشک اشاره کرد: جدا از آبسه دندان، آبسه‌های لثه وجود دارند که می‌توانند روی بافت نرم یا ناحیه اتصال لثه با دندان یا کیسه‌های پریودنتال اثر بگذارند.


وی مطرح کرد: به طور کلی آبسه‌ها می‌توانند به عنوان یک مجموعه‌ای از چرک در بافت دهان توصیف شوند ولی آبسه‌های لثه متفاوت از آبسه‌های دندان هستند زیرا آنها در نتیجه عفونت ناشی از دندان از بین رفته به وجود نمی‌آیند بلکه به عنوان عفونت‌های باکتریایی مربوط به دندان زنده به وجود می‌آیند.
دکتر حیاتی توصیه کرد: در صورتی که آبسه لثه در دهان بیمار باقی بماند، می‌تواند سبب بروز مشکلاتی جدی برای سلامت و بهداشت دهان و دندان‌های شما شود لذا به همین دلیل است که دندانپزشکان توصیه می‌کنند به محض مشاهده این مورد و عدم بهبودی آن حتما اقدامات لازم برای مراجعه به دندانپزشکی و درمان آن صورت گیرد.این دندانپزشک متذکر شد: در صورت عدم توجه به آبسه لثه برخی از عوارض ممکن است برای بیمار ایجاد شود که شایع‌ترین آن عبارتند از، از دست دادن دندان، تحلیل استخوان و از دست رفتن لیگامنت پریودنتال است.

عدم توجه به آبسه لثه می‌تواند باعث از دست دادن دندان‌ها شود
وی ادامه داد: توجه داشته باشید که عدم توجه به آبسه لثه می‌تواند باعث از دست دادن دندان‌های شما شود. با توجه به اینکه عفونت می‌تواند به بافت دندان هم برسد، می‌تواند سبب از دست رفتن دندان شود لذا به همین دلیل به محض مشاهده اولین نشانه‌های این عارضه لازم است که اقدامات درمانی لازم انجام شود.
دکتر حیاتی توضیح داد: اگر عفونتی که به سبب آبسه لثه به وجود می‌آید خیلی گسترش پیدا کند، می‌تواند در دراز مدت سبب تحلیل استخوان فک شود. در چنین شرایطی، اگر دندان خود را از دست بدهید، قادر به گذاشتن ایمپلنت نیز نخواهید بود. به طور ساده باید بگوییم عدم توجه به یک مشکل ساده و پیش پا افتاده می‌تواند مشکلات بزرگی را برای سلامتی شما فراهم آورد که نه تنها سلامتی شما را به خطر می‌اندازد بلکه می‌تواند برای شما هزینه‌های گزاف درمانی را نیز در بر داشته باشد.
این دندانپزشک تصریح کرد: لیگامنت‌های پریودنتال سبب نگه داشتن دندان در بافت لثه و استخوان می‌شوند. اگر آبسه درمان نشود، می‌تواند سبب از بین رفتن این اتصالات و در نتیجه تحلیل لثه شود لذا به همین دلیل است توصیه می‌شود که هر چه سریع‌تر اقدامات درمانی لازم برای جلوگیری از گسترش عفونت انجام شود.
وی یادآور شد که در نظر داشته باشید که آبسه لثه، به صورت خود به خود، بهبودی کامل پیدا نمی‌کند لذا به همین دلیل، مراجعه به دندانپزشک و آغاز درمان تخصصی برای افراد ضروری است.
دکتر حیاتی تشریح کرد: در پروسه درمان، آبسه تخلیه می‌شود. رسوبات و مواد موجود در پاکت‌های پریودنتال نیز، به طور کامل از بین برده می‌شوند. دندانپزشک ممکن است تمیز کردن عمیق یا همان جرم‌گیری و تسطیح سطح ریشه را برای بیمار انجام دهد. در تمیز کردن عمیق، پلاک و تارتار موجود در زیر و روی خط لثه، پاک می‌شود.این دندانپزشک عنوان کرد: تخلیه آبسه برای توقف عفونت و پیشگیری از مشکلات جدی تر، ضروری است. برای تخلیه، برشی بر روی آبسه زده می‌شود. قبل از انجام این کار، دندانپزشک معمولا از کرمی مخصوص برای بی‌حس کردن ناحیه مورد نظر استفاده می‌کند.وی اشاره کرد: پریودنتیست، با بررسی عکس رادیوگرافی بیمار می‌تواند پی ببرد که آیا آبسه منجر به تحلیل لثه شده است یا خیر. بسته به میزان تحلیل استخوان، دندانپزشک ممکن است کشیدن دندان را به بیمار توصیه کند و همچنین، روش‌های متعددی برای بازسازی و احیای استخوان یا لثه تحلیل رفته وجود دارد که در صورت لزوم پزشک توصیه خواهد کرد.دکتر حیاتی بیان کرد: در برخی موارد، آبسه لثه بر پالپ دندان‌ها اثر می‌گذارد. پالپ، قسمت مرکزی دندان است و شامل مویرگ‌های خونی، اعصاب و بافت پیوندی می‌شود. در صورتی که پالپ درگیر شود، برای برداشتن قسمت خراب دندان از روت کانال استفاده می‌شود.این دندانپزشک در پاسخ به این پرسش که
” برای درمان آبسه لثه از چه داروهای می‌توان استفاده کرد “، گفت: به منظور درمان آبسه پریودنتال به غیر از اقدامات دندانپزشکی برای حذف و درمان عفونت امکان دارد که دندانپزشک نتواند به طور کامل آبسه را تخلیه نماید. به همین منظور با کمک آنتی بیوتیک‌ها می‌توان به کاهش تورم کمک بسزایی نمود. با کمک این دارو همچنین می‌توان عود کردن مجدد و گسترش عفونت تا حد بالایی و انتقال آن به سایر نواحی بدن جلوگیری کرد.وی اضافه کرد: در صورتی هم که احساس درد داشته باشید، دندانپزشک داروهای ضد درد را می‌تواند تجویز نماید. توجه داشته باشید هیچ درمان خانگی برای درمان آبسه لثه وجود ندارد و برای کاهش حساسیت و درد تا زمانی که نزد دندانپزشک بروید، می‌توانید دهان خود را با آب نمک گرم شستشو و غرغره کنید. یا اینکه از داروهای ضد درد که بدون نسخه می‌توان آنها را تهیه نمود، همچون ایبوپروفن برای کاهش التهاب استفاده کرد.
دکترحیاتی توصیه کرد: باید پس از درمان آبسه لثه، دستورالعمل‌های دندانپزشک را جدی بگیرید تا این عفونت دوباره عود نکند. به خاطر داشته باشید رعایت نکات مراقبتی بعد از هر درمان از جمله آبسه لثه می‌تواند به شما در بالا بردن روند بهبودی کمک بسیاری زیادی داشته باشد.
این دندانپزشک افزود: دستورالعمل‌های مراقبتی بعد از درمان آبسه لثه شامل این است که در صورتی که پس از برش ایجاد شده روی آبسه درد داشته باشید، بهتر از مسکن‌های تجویز شده استفاده نمایید، باید برای جلوگیری از عود مجدد عفونت و چرکی شدن آبسه، از آنتی بیوتیک‌های تجویزی استفاده کنید، خوردن غذاهای نرم غذاهایی مانند سوپ می‌توانند در بهبود وضعیت آبسه کمک‌کننده باشند، رعایت بهداشت دهان دقت داشته باشید که اگر بعد از درمان از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، دوباره بعد از چند مدت با چنین عارضه‎‌ای بر خواهید گشت و پرهیز از خوردن خوراکی‌های شیرین زیرا این مواد خوراکی‌ها با توجه به میزان کربوهیدرات بالایی که دارند، می‌توانند فرصت خوبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد کنند. همین موضوع سبب بروز عفونت و آبسه می‌شود.وی تشریح کرد: آبسه از جمله مشکلاتی است که چه در دهان یا لثه می‌تواند مشکلات فراوانی را برای شما ایجاد نماید لذا به همین دلیل است که توصیه می‌کنیم با مراقبت‌های درست و اصولی از بروز این مشکل در هر کجای دهان خود جلوگیری نمایید. لازم است بدانید که اولین و اصلی‌ترین عامل پیشگیری از این ضایعات رعایت بهداشت دهان و دندان و پیشگیری از بروز پوسیدگی‌های دندانی است.
دکتر حیاتی ادامه داد: پوسیدگی به تنهایی می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات دهان و دندان از جمله آبسه باشد لذا به همین منظور برخی از اقدامات پیشگیرانه که می‌توانند برای جلوگیری از بروز آبسه و سایر مشکلات دهان و دندان مفید باشند و به شما در جلوگیری و یا حتی در مواردی کنترل بیماری کمک بسیار زیادی داشته باشند، توصیه می‌شود. این دندانپزشک گفت: موارد پیشگیرانه بروز پوسیدگی‌های دندانی عبارتند از اینکه از آب آشامیدنی حاوی فلوراید استفاده کنید،دندان‌های خود را حداقل دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید،برای تمیز کردن بین دندان‌ها به طور روزانه از نخ دندان یا پاک‌کننده بین دندانی استفاده کنید، مسواک خود را هر سه یا چهار ماه یکبار یا هر زمان که موهای آن ساییده شده است تعویض کنید، غذای سالم بخورید، مواد قندی را محدود کنید و میان وعده‌های بین وعده‌های غذایی را محدود کنید، برای معاینات منظم و تمیز کردن حرفه‌ای به دندانپزشک خود مراجعه کنید و استفاده از یک ضد عفونی‌کننده یا دهانشویه حاوی فلوراید را در نظر بگیرید تا یک لایه محافظ اضافی در برابر پوسیدگی دندان اضافه کنید.

 آبسه لثه، کیسه‌ای چرکی است که فقط بافت لثه را درگیر می‌کند
در ادامه نیز دکتر قمری در اینباره خاطرنشان کرد: آبسه معمولا در قسمت‌های مختلف بدن، به صورت کیسه‌ چرکی به وجود می‌آید اما آبسه لثه، کیسه‌ای چرکی است که فقط بافت لثه را درگیر می‌کند.
وی بیان کرد دقت داشته باشید که عارضه آبسه لثه گاهی اوقات با نام آبسه پریودنتال نیز شناخته می‌شود. اگر فردی به چنین عفونتی دچار شود، معمولا درد بسیارشدیدی را تجربه می‌کند. معمولا شکل این آبسه‌ها، همانند توپ‌های قرمز رنگی هستند که در بافت لثه نمایان می‌شوند.
این دندانپزشک مطرح کرد: آبسه لثه با توجه به علائمی که دارد، می‌تواند خیلی سریع توسط دندانپزشک تشخیص داده شود. معمولا این نوع آبسه با علائم مختلفی همراه است که عبارتند از اینکه افرادی که در لثه خود چنین آبسه‌هایی را تجربه می‌کنند، معمولا با درد خیلی شدیدی مواجه می‌شوند که گاهی اوقات تحمل آن را سخت می‌کند. معمولا در اطراف آبسه‌های لثه، عفونت نیز دیده می‌شود که می‌تواند به تشخیص بیماری کمک کند.وی اضافه کرد: نمای قرمز رنگی در اطراف آبسه لثه دیده می‌شود. اگر در هنگام خوردن غذاهای خیلی گرم یا سرد، احساس ناراحتی و حساسیت به شما دست می‌دهد، احتمالا دچار این عارضه شده اید. البته حساسیت به تنهایی نمی‌تواند نشان‌دهنده وجود آبسه باشد چرا که از علائم سایر بیماری‌های دهان نیز به شمار می‌رود و فرد در هنگام جویدن غذا احساس درد می‌کند. این درد احتمالا به دلیل التهابی است که در لثه به وجود آمده است.
دکتر قمری اضافه کرد: یکی از عوارضی است که آبسه در لثه به جا می‌گذارد، از دست دادن اتصال لثه به دندان است. همین موضوع باعث لق شدن دندان بیمار می‌شود و با توجه به اینکه در چنین افرادی، چرک از آبسه لثه ترشح می‌شود، گاهی اوقات احساس مزه بدی در دهان خود می‌کنند.
این دندانپزشک متذکر شد: یکی از علائم وجود آبسه لثه، همین ترشحات چرکی است. اگر ضایعه‌ای در بافت لثه شما به وجود آمده باشد که شکل آن شبیه آبسه باشد اما ترشح چرکی نداشته باشد، آن ضایعه دیگر آبسه نخواهد بود و هر زمان که در بافتی از بدن التهاب وجود داشته باشد مانند آبسه لثه، به دنبال آن تب هم به وجود خواهد آمد. وی تشریح کرد: جهت تشخیص آبسه لثه دندانپزشک معمولا در ابتدا بیمار را معاینه می‌کند تا بتواند علائمی از این بیماری پیدا کند. همچنین، یکسری سوالات از بیمار خود می‌پرسد تا بتواند از این طریق، سر نخ‌هایی از وجود آبسه لثه در دهان وی پیدا کند. بعد از اینکه معاینه خارج دهانی صورت گرفت، به سراغ معاینه بافت‌های داخل دهان می‌رود.دکتر قمری افزود: اگر آبسه‌ای روی بافت لثه وجود داشته باشد قطعا همراه با یکسری علائم است که می‌توانند در تشخیص آن، به دندانپزشک کمک کنند. در چنین شرایطی معمولا بیمار از وجود درد، عفونت و چرک در دهان خود شکایت‌‌هایی می‌کند. وجود این علائم در کنار مشاهده کلینیکی دهان بیمار، می‌تواند به تشخیص قطعی آبسه لثه کمک کند.
این دندانپزشک مطرح کرد: با توجه به اینکه عفونت لثه از جمله بیماری‌هایی است که همراه با عفونت است، باید حتما برای درمان آن به دندانپزشک مراجعه کنید. در چنین شرایطی و با توجه به وضعیت آن، دندانپزشک از روش‌های مختلفی را به کار خواهد گرفت که عبارتند از تخلیه چرک موجود در آبسه، حذف پلاک و جرم موجود در پاکت پریودنتال، تجویز آنتی بیوتیک است.وی ادامه داد: برای اینکه دندانپزشک بتواند درد و تورم بیمار را کاهش دهد، در ابتدا با استفاده از یک سری ابزارها، چرک موجود در این آبسه را تخلیه می‌کند. برای تخلیه آبسه معمولا روی آن برشی ایجاد می‌کنند و با توجه به اینکه جرم و پلاک موجود در پاکت پریودنتال سبب بروز این آبسه می‌شوند، دندانپزشک باید این موارد را به سرعت پاکسازی کند.
دکتر قمری افزود: بعد از اینکه عفونت را از داخل آبسه خارج می‌کنند، معمولا آنتی بیوتیک‌ تجویز می‌کنند تا باکتری‌های باقی مانده نتوانند دوباره سبب بروز عفونت شوند.
این دندانپزشک ابراز داشت: یکی از روش‌هایی که افراد اغلب برای درمان مشکلات و بیماری‌های خود از جمله مشکلات دهان و دندان مانند آبسه لثه، تمایل دارند از آنها استفاده کنند، درمان‌های ساده خانگی هستند. دلیل این امر نیز این است که ممکن است در شرایطی قرار داشته باشند که امکان مراجعه به کلینیک دندانپزشکی برای آنها سخت باشد و بخواهند تا زمانی که شرایط مراجعه برای آنها فراهم شود، از این روش‌ها استفاده کنند.
وی مطرح کرد: درمان آبسه لثه در طب سنتی و با استفاده از روش‌های خانگی ممکن است بتواند نتایج موقتی داشته باشد و علائم را تا حدودی کاهش داده و درد ناشی از آن را تسکین دهد اما باید این نکته مهم را در نظر داشته باشید که علت ایجاد این آبسه باید تشخیص داده شود و بیمار بر اساس دلیل ایجاد آن، تحت درمان قرار بگیرد تا دچار عوارض بعدی ناشی از این مشکل نشود.دکتر قمری خاطرنشان کرد: در صورتی که آبسه لثه در دهان بیمار باقی بماند، می‌تواند سبب بروز برخی از عوارض شود که عبارتند از از دست دادن دندان، تحلیل استخوان و از دست رفتن لیگامنت پریودنتال .
این دندانپزشک افزود: با توجه به اینکه عفونت می‌تواند به بافت دندان هم برسد، می‌تواند سبب از دست رفتن دندان شود و اگر عفونتی که به سبب آبسه لثه به وجود می‌آید خیلی گسترش پیدا کند، می‌تواند در دراز مدت سبب تحلیل استخوان فک شود. در چنین شرایطی، اگر دندان خود را از دست بدهید، قادر به گذاشتن ایمپلنت نیز نخواهید بود. وی ادامه داد: لیگامنت‌های پریودنتال سبب نگه داشتن دندان در بافت لثه و استخوان می‌شوند. اگر آبسه درمان نشود، می‌تواند سبب از بین رفتن این اتصالات و در نتیجه تحلیل لثه شود.دکتر قمری توضیح داد: علل زیادی می‌توانند سبب بروز آبسه لثه در دهان فرد شوند البته هر یک از این موارد به تنهایی و یا حتی در کنار علل دیگر می‌توانند سبب تشکیل آبسه لثه شوند.این دندانپزشک افزود: ایجاد عفونت گاهی اوقات تعداد باکتری‌های موجود در دهان فرد، آنقدر زیاد می‌شوند که سبب ایجاد عفونت در بافت لثه می‌شوند. این عفونت خود عاملی برای ایجاد این عارضه است و رعایت نکردن بهداشت دهان رعایت نکردن بهداشت توسط بیمار، باعث ایجاد بیماری‌هایی مثل بیماری پریودنتال می‎شود. این بیماری خود عاملی برای بروز آبسه لثه است.وی اشاره کرد: پاکت‌های پریودنتال عمیق با توجه به اینکه این پاکت پریودنتال محل مناسبی برای رشد باکتری‎های دهان هستند، می‌توانند جزو عواملی باشند که در ایجاد آبسه لثه دخیل هستند. دکتر قمری می‌گوید: با توجه به اینکه سیستم ایمنی عاملی مهمی در از بین بردن عفونت‌های بدن است، اگر ضعفی در این سیستم وجود داشته باشد، احتمال ایجاد عفونت در فرد بالاتر می‌رود. خستگی و استرس خستگی و استرس خود عاملی برای ضعف سیستم ایمنی به شمار می‌روند و از این طریق، به صورت غیر مستقیم سبب بروز عارضه آبسه لثه افراد خواهند شد.این دندانپزشک تصریح کرد: پس از درمان آبسه لثه باید دستورالعمل‌های دندانپزشک را جدی بگیرید تا این عفونت دوباره عود نکند. این دستورالعمل‌ها شامل مصرف مسکن در صورتی که پس از برش ایجاد شده روی آبسه درد داشته باشید، مصرف آنتی بیوتیک برای جلوگیری از عود مجدد عفونت و چرکی شدن آبسه، خوردن غذاهای نرم غذاهایی مانند آش و سوپ که می‌توانند در بهبود وضعیت آبسه کمک‌کننده باشند.وی توصیه کرد باید به رعایت بهداشت دهان خویش دقت کافی داشته باشید زیرا اگر بعد از درمان از مسواک و نخ دندان استفاده نکنید، دوباره بعد از چند مدت با عارضه‎‌ای آبسه لثه برخورد خواهید کرد. دکتر قمری متذکر شد: پرهیز از خوردن خوراکی‌های شیرین نیز می‌تواند از بروز مجدد آبسه لثه جلوگیری کند زیرا این مواد خوراکی با توجه به میزان کربوهیدرات بالایی که دارند، می‌توانند فرصت خوبی برای رشد باکتری‌ها ایجاد کنند. همین موضوع سبب بروز عفونت و آبسه می‌شود.این دندانپزشک افزود: برای پیشگیری از بروز آبسه لثه، باید برخی نکات را رعایت کرد که مهمترین آن عبارتند از اینکه دهان باید حتما روزی دو مرتبه از مسواک برای تمیز کردن پلاک زیر لثه استفاده کنید. استفاده از نخ دندان نیز می‌توان کمک زیادی به حذف پلاک‌ بکند. باید هر چند مدت یک بار برای بررسی وضعیت دهان خود به دندانپزشک مراجعه کنید. این موضوع می‌تواند با تشخیص زودهنگام برخی از علائم، از شدت گرفتن این بیماری نیز پیشگیری کند.
وی در پایان گفت: اگر بهداشت دهان شما کافی نباشد، دندانپزشک روش‌های موثرتری برای بهبود وضعیت لثه و دندان‌های شما در اختیارتان قرار می‌دهد تا از بروز چنین بیماری‌هایی پیشگیری کند.