آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: داشتن تناسب در اجزاء صورت یکی از فاکتورهای زیبایی فرد محسوب می‌شود. به طوری که در صورت عدم داشتن توازن اجزاء صورت باهم تعادل آن برهم می‌خورد. چانه یکی از اجزاء صورت می‌باشد که شکل و موقعیت آن در صورت تاثیر زیادی در زیبایی صورت دارد. بررسی چانه از […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: داشتن تناسب در اجزاء صورت یکی از فاکتورهای زیبایی فرد محسوب می‌شود. به طوری که در صورت عدم داشتن توازن اجزاء صورت باهم تعادل آن برهم می‌خورد. چانه یکی از اجزاء صورت می‌باشد که شکل و موقعیت آن در صورت تاثیر زیادی در زیبایی صورت دارد. بررسی چانه از این جهت اهمیت دارد که در صورت اصلاح نیاز به جراحی زیبایی دیگر نمی‌باشد. این جراحی طرفداران بسیاری دارد و می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر امیر رضا معتبر، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی و دکترمحسن فدایی،
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی گفت و گو کرده است.
دکتر معتبر در اینباره می‌گوید: جراحی چانه که با نام‌های جنیوپلاستی و ژنیوپلاستی نیز شناخته می‌شود از جمله عمل‌های جراحی است که با هدف درمان یا زیبایی بیشتر انجام می‌شود. وی بیان کرد: چانه افراد شکل‌های مختلفی دارد. در صورتی که چانه جلوتر یا عقب‌تر از حد معمول باشد، می‌تواند موجب اختلال در زیبایی و ایجاد مشکلاتی برای افراد شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اشاره کرد: اندازه و فرم چانه تا حد زیادی می‌تواند در زیبایی چهره تاثیر‌گذار باشد. برای مثال چانه بیش از حد کوتاه موجب می‌شود، بینی بزرگتر نشان داده شود و چانه بزرگ و دراز بینی را از حالت طبیعی کوچک‌تر نشان می‌دهد.

جراحی زیبایی چانه با دو تکنیک انجام می‌شود
وی ابرازکرد: جراحی زیبایی چانه با دو تکنیک انجام می‌شود. یکی از راه‌ها کاشت ایمپلنت یا پروتز چانه می‌باشد که در شرایطی که رشد چانه کم باشد انجام می‌شود و به منظور بزرگ کردن و جلو آوردن چانه، جایگذاری پروتز توصیه می‌شود که در این روش پروتز مصنوعی را روی استخوان فک قرار داده و به چانه فرم دلخواه را می‌دهند.
دکتر معتبر ادامه داد: به بیان دیگر می‌توان گفت زمانی که رشد چانه به اندازه کافی و در تناسب با سایر اجزای صورت نباشد، نیاز به بزرگ‌تر کردن چانه می‌باشد که در این شرایط از پروتز استفاده می‌کنند.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: روش دیگر جراحی چانه، ژنیوپلاستی اسلایدینگ یا استئوتومی استخوان چانه می‌باشد که از این روش برای افزایش رشد یا کاهش رشد در تمام ابعاد و تغییر و متقارن کردن فرم چانه استفاده می‌کنند. در این روش، استخوان چانه برش خورده و به جلو یا عقب کشیده می‌شود. این روش در افزایش یا کاهش سایز چانه و تغییر فرم چانه کاربرد دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد درصد رضایت بیمارانی که جراحی استئوتومی انجام داده اند، از بیمارانی که پروتز چانه انجام داده‌اند بیشتر است.
وی مطرح کرد: برای کوچک کردن چانه ابتدا لازم است برشی در پوست ایجاد شود تا به استخوان فک دسترسی پیدا کرد. این برش می‌تواند از دور دهان یا زیر چانه ایجاد شود. معمولا برش‌های دور دهانی با مشکلات زیادی همراه است. اما به هیچ عنوان جای زخم و برش بر روی صورت باقی نمی‌ماند.
دکتر معتبر تصریح کرد: بعد از ایجاد برش و دسترسی به استخوان‌های فک با دو روش می‌توان در چانه تغییرات را ایجاد کرد که عبارتند از کوچک کردن مستقیم و روش ژنیوپلاستی اسلایدینگ است.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: برای انجام روش کوچک کردن مستقیم به کمک دریل مخصوص جراحی بخش‌های اضافی استخوان را برش می‌دهند و خارج می‌کنند. سپس جراح فرم مناسب چانه را در استخوان فک ایجاد می‌کند و انحنای لازم را به وجود می‌آورد.
وی ادامه داد: در روش ژنیوپلاستی اسلایدینگ نیز ابتدا استخوان فک برش داده شده و بخشی از آن را خارج می‌کنند. سپس بخش عقبی و تکه جلویی فک را با مهره‌های مخصوص و پیچ چفت می‌کنند. با این تکنیک می‌توان بخش جلویی استخوان فک که فرم مناسب و طبیعی دارد، حفظ کرد و فقط بخش‌های میانی آن برداشته شود تا فک فرم کوچک‌تری پیدا کند.
دکتر معتبر اضافه کرد: در این تکنیک جراح بخشی از استخوان چانه که ظاهری شبیه نعل اسب دارد را با ایجاد برش جدا می‌کند و آن را به سمت جلو و یا عقب می‌لغزاند. در نهایت محل مناسبی انتخاب شده و استخوان جدا شده را به وسیله صفحات فلزی مخصوص یا سیم و همچنین پیچ‌های تیتانیومی که با بدن سازگاری دارد، به باقی استخوان فک متصل می‌کنند تا در جای خود محکم شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: عمل بزرگ کردن چانه در افرادی که به صورت طبیعی و از زمان کودکی چانه‌های کوچکی دارند، قابل انجام می‌باشد. از این روش به منظور اصلاح اثرات پیری در صورت نیز استفاده می‌شود زیرا با افزایش سن، پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و بافت‌های چربی زیر پوست از بین می‌رود که در نتیجه پوست صورت و چانه دچار افتادگی خواهد شد و همین مسئله موجب می‌شود چانه عقب‌تر از حد معمول دیده شود. وی ادامه داد: در برخی شرایط نیز ممکن است استخوان فک به دلیل آسیب دیدگی یا ابتلا به بیماری، از دست دادن دندان، استفاده از دندان مصنوعی تحلیل برود که در نتیجه پس روی کرده و کوچک‌تر می‌شود. دکتر معتبر می‌گوید: کوچک بودن چانه علاوه بر ایجاد مشکلات ظاهری در شرایط شدیدتر می‌تواند در بسته شدن کامل دهان نیز مشکلاتی را به وجود بیاورد. جراحی چانه با هدف بزرگ‌تر کردن چانه برای حل تمامی این مشکل‌ها راه مناسبی می‌باشد. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اذعان داشت: جراحی بزرگ کردن چانه نیز مانند کوچک کردن چانه با دو تکنیک قابل انجام می‌باشد. در هر دو تکنیک برش لازم را می‌توان پشت لب پایین و دور دهان و یا در زیر چانه و یا از بیرون این برش‌ها را ایجاد کرد که عبارتند از جایگذاری پروتز و ژنیوپلاستی اسلایدینگ. وی بیان کرد: در شرایطی که از پروتز چانه به منظور بزرگ کردن چانه استفاده شود، لازم است برای وارد کردن پروتز به چانه، درون چانه و در بافت همبند یک فضای خالی ایجاد شود تا پروتز استریل شده را در جای مناسب و روی استخوان چانه جایگذاری کنند. کاشت پروتز عملی سریع و ساده‌تر می‌باشد و در بیشتر موارد نیازی به ایجاد برش و یا تغییر شکل استخوان فک ندارد.
دکتر معتبر اظهارکرد: از ویژگی‌های مهم کار گذاشتن پروتز در چانه به فرم و شکل از پیش ساخته آن می‌توان اشاره کرد که بسیار مناسب و متقارن می‌باشد. جنس پروتزها معمولا از سیلیکون می‌باشد اما از مواد دیگر آلوژنیک نیز می‌توان پروتز چانه را تهیه نمود. البته پروتز چانه ممکن است با مشکلاتی نظیر پس زدگی، حرکت پروتز و یا جابجا شدن نیز همراه باشد لذا به همین علت انتخاب مناسب پروتز در نتیجه عمل بسیار تاثیر‌گذار می‌باشد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: سازگاری پروتز با بدن و ایجاد تغییرات در آن در گذر زمان از جمله مواردی است که باید به آن توجه شود؛ زیرا در نتیجه و ماندگاری پروتز چانه بسیار مهم و تاثیر‌گذار است. وی ادامه داد: پروتزهایی که سطح صاف و یکدستی دارند، می‌توانند موجب تشکیل بافت‌های کپسولی و یا فیبروز در اطراف خود شوند. این پروتزها زمانی که بر روی استخوان قرار می‌گیرند بعد از مدتی موجب تحلیل رفتن استخوان‌های مجاور شده در نتیجه بعد از چند سال می‌تواند، نتیجه عمل را با تغییرات ناخوشایندی رو به رو کند لذا به همین منظور از پروتزهای متخلخل که دارای بافت اسفنجی است، استفاده می‌کنند.
دکتر معتبر افزود: حفره‌های فراوان در این نوع از پروتزها مانع ایجاد فیبروز در اطراف چانه می‌شود و پیچ گونه خوردگی در استخوان فک ایجاد نخواهد شد. این نوع از پروتز‌ها در مقابل عفونت، مقاومت زیادی دارند البته باید توجه کنید که نصب و تراشیدن این نوع از پروتزها به دقت زیادی نیاز دارد.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی خاطرنشان کرد: در شرایطی که چانه بیمار خیلی عقب و یا خیلی کوچک باشد، به نحوی که نتوان با کمک پروتز فرم و اندازه چانه را اصلاح کرد، در این شرایط از ژنیوپلاستی اسلایدینگ استفاده خواهد شد. با این تکنیک در ابتدا استخوان فک برش داده می‌شود و بخشی از چانه به جلو کشیده می‌شود. وی افزود: ممکن است در این روش نیاز به حذف بخشی از استخوان چانه باشد. در نهایت جراح، بخش‌های باقی مانده از جلوی فک را بعد از قرارگیری در جای مناسب به وسیله صفحه و پیچ‌های تیتانیومی در جای خود ثابت می‌کند و در محل‌هایی که برش‌ها ایجاد شده، بخیه زده می‌شود. در برش‌هایی که در داخل دهان ایجاد شده است، می‌توان از بخیه‌های جذبی استفاده کرد تا نیازی به کشیدن بخیه‌ها نباشد. دکتر معتبر بیان کرد: انواع روش ژنیوپلاستی عبارتند از ایمپلنت‌های چینی آلوپلاستیک، ژنیوپلاستی کشویی و ژنیوپلاستی پوکی استخوان .
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: از ایمپلنت‌های چینی آلوپلاستیک برای اصلاح ناهنجاری‌های جزئی چانه استفاده می‌کنند و ظاهری متعادل و متقارن در بیمارانی که چانه آن‌ها عقب نشینی دارد، ایجاد می‌کند.
وی افزود: از ژنیوپلاستی کشویی به منظور اصلاح ناهنجاری‌های پیچیده که در اثر ژنتیک، بیماری و یا زخم ایجاد شده است، به کار برده می‌شود. از این روش برای رفع مشکلات مربوط به ناهنجاری‌های چانه نظیر انسداد راه‌های هوایی استفاده می‌شود. در این روش نیازی به پیوند استخوانی نمی‌باشد.
دکتر معتبر مطرح کرد: از روش ژنیوپلاستی پوکی استخوان می‌توان به صورت عمودی، افقی و یا ترکیبی از این دو انجام داد. ژینوپلاستی افقی برای چانه‌هایی به کار برده می‌شود که از حالت عادی خارج باشد. در صورتی که از ژنیوپلاستی عمودی به منظور از بین بردن یا اضافه کردن بافت‌های استخوانی با هدف افزایش یا کاهش طول چانه استفاده می‌شود. در این روش نیز از صفحه‌های تیتانیومی با سایز ۳ الی ۸ میلی متری برای نگهداری چانه بعد از جراحی استفاده می‌شود.این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی متذکر شد: در تمامی روش‌های جراحی چانه لازم است بیمار را به حالت بیهوشی کامل در بیاورند و برش در زیر چانه و یا در داخل دهان ایجاد می‌شود. نوع برش ایجاد شده به نوع عمل ژنیوپلاستی بستگی داشته و ممکن است با برداشتن یک قطعه استخوان و یا قرار دادن ایمپلنت همراه باشد.
وی عنوان کرد: قبل از جراحی چانه در ابتدا لازم است اگر به بیماری خاصی مانند دیابت، بیماری‌های قلبی و یا غیره هستید به جراح اطلاع دهید. همچنین لازم است مصرف برخی داروها قبل از جراحی زیبایی چانه قطع شود.
دکتر معتبر اشاره کرد: رعایت بهداشت دهان و دندان از نکات مورد توجه بعد از جراحی چانه می‌باشد. به منظور کاهش درد و تورم بعد از جراحی می‌توانید از مسکن‌های تجویز شده و کمپرس سرد و گرم استفاده کنید و غذاهایی نرم که نیازی به جویدن ندارد، مصرف کنید. همچنین از صحبت کردن زیاد و تکان دادن فک لازم است خودداری شود و سر خود را بالاتر از بدن نگه دارید و خم نکنید. در هنگام استراحت و خواب نیز سر باید بالاتر از بدن قرار بگیرد. از خوابیدن به پهلو خودداری کنید؛ زیرا موجب ایجاد فشار به چانه می‌شود.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی یادآور شد: دوره نقاهت جراحی کوچک کردن چانه طولانی نیست اما به هر حال نیاز دارید تا به مدت دو هفته در منزل استراحت کافی داشته باشید و از انجام فعالیت‌های سنگین خودداری نمایید. بعد از ۱۴ روز می‌توانید به انجام فعالیت‌های روزانه خود بپردازید اما باید تا ۸ هفته از انجام ورزش‌های شدید و یا هر نوع فعالیتی که موجب فشار و تماس چانه و صورت می‌شود پرهیز نمایید و دستورالعمل‌های مراقبتی لازم را رعایت کنید.
وی مطرح کرد: به صورت کلی جراحی چانه با درد و ناراحتی زیادی همراه نیست و در طی مدت زمان کوتاهی عوارض و درد ناشی از عمل چانه از بین می‌رود. احساس درد بعد از انجام این جراحی متوسط بوده و با قرمزی، بی‌حسی، تورم و کبودی، سفتی در ناحیه چانه همراه است که تمامی این موارد کاملا رایج و طبیعی است. با کمک کمپرس و داروهای تجویز شده می‌توانید عارضه‌های جانبی بعد از عمل را کنترل نمایید.
دکتر معتبر تشریح کرد: از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مزایای جراحی چانه می‌توان به ایجاد تغییرات ظاهری اشاره نمود. این جراحی را در صورت لزوم می‌توان همزمان با جراحی زیبایی بینی انجام داد که در این صورت نتیجه جراحی با تغییرات مثبت و چشمگیر زیادی همراه خواهد بود.


در ادامه نیز دکتر فدایی در اینباره خاطرنشان کرد: جراحی چانه به منظور شکل دهی به چانه انجام می‌شود که هم می‌توان آن را برجسته کرد که با پروتز یا جراحی فک انجام می‌شود و یا اینکه آن را کوچک‌تر کرد. وی عنوان کرد: بسیاری از اوقات جراح همزمان با عمل جراحی بینی جراحی چانه را نیز به بیمار توصیه می‌کند. تا تناسب در صورت بهتر برقرار گردد. جراحی چانه تناسب را در صورت شما افزایش می‌دهد. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: جراحی چانه از جمله جراحی‌های پروتز‌های صورت نیز محسوب می‌شود. از نظر درمانی برای کسانی انجام می‌شود که چانه عقب رفته‌ای دارند و بعد از این عمل، ابعاد اجزای صورتشان هماهنگ‌تر می‌شود. وی مطرح کرد: اولین قدم برای انجام جراحی چانه بررسی زوایای فکی و وضعیت قرارگیری دندان‌های بالا و پایین روی هم است. به طور مثال اگر دندان‌های فک پایین خیلی عقب‌تر از دندان‌های فک بالا باشد، جراحی پروتز چانه تاثیری روی وضعیت بیمار ندارد. اگر زاویه‌های مورد نظر ما در ناحیه فک مشکلی نداشتند، می‌توانیم کوچکی چانه را با روش‌های جایگذاری پروتز بر چانه بیمار جبران کنیم. دکتر فدایی ابراز کرد: جراحان متخصص برای بزرگ کردن چانه بیمار از موادی استفاده می‌کنند که عبارتند از ایمپلنت‌هایی با جنس سیلیکون یا مدپور. این
فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی توضیح داد: ممکن است ایمپلنت‌های سیلیکونی بعد از جایگذاری در بدن دچار واکنش‌های شیمیایی شوند یا کمی حرکت کنند، اما مدپورها چسبندگی بهتری دارند، کمتر حرکت می‌کنند و به ندرت واکنش می‌دهند. اگرچه در قدیم ایمپلنت سیلیکونی کاربرد بیشتری داشت اما امروزه ایمپلنت‌های مدپور بیشتر مورد توجه هستند. وی توضیح داد: همان طور که گفته شد در گذشته جراحان از ایمپلنت‌های سیلیکونی استفاده می‌کردند. این تغییرات مشهود بود زیرا سیلیکون در اثر فشارهای احتمالی به ناحیه از محل جایگذاری خود، سر می‌خورد اما انواع جدید ایمپلنت یا مدپور به دلیل چسبندگی خوبی که با بافت بدن دارند معمولا از همان ابتدا که جراح توازن اولیه را برای ایمپلنت و صورت بیمار برقرار می‌کند، ایمپلنت از جای خود تکان نمی‌خورد. دکتر فدایی متذکر شد: هنگام انجام جراحی چانه انتخاب اندازه ایمپلنت و نحوه پیچ گذاری‌های ظریف در ثابت ماندن این پروتز ها، اهمیت دارد و به تجربه و دانش جراح پلاستیک بستگی دارد. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اظهار کرد: در صورت استفاده از ایمپلنت‌های سیلیکونی هنگام انجام جراحی چانه، امکان بروز عفونت وجود دارد اما در انواع مدپور این احتمال کم است. البته این را هم باید متذکر شد که اگر جراح به هر دلیلی ایمپلنت مدپور را تثبیت نکرده باشد و لازم باشد با جراحی مجدد آن را جابه جا کند، احتمال ایجاد چسبندگی در ناحیه بالا می‌رود. وی تشریح کرد: بیمار کاندیدای جراحی ایمپلنت چانه باید رشد فکی کاملی داشته و به مرحله تثبیت وضعیت فکی رسیده باشد. حال اگر بیمار میانسال است و با توجه به
اطلاع رسانی‌های گسترده امروزی به این جراحی علاقه مند شده اما نمی‌داند که
از نظر سنی کاندیدای مناسبی هست یا خیر باید بگویم که ما جراحان برای این جراحی حد بالای سنی را نمی‌بینیم اما دقت می‌کنیم که بیمار در وضعیت مناسبی تصمیم به این جراحی گرفته باشد.
دکتر فدایی ادامه داد: نکته دیگر این است که ما گاهی راه حل‌های جایگزینی برای پروتز چانه داریم مثلا نمایان‌تر کردن چانه به کمک جراحی.
این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی مطرح کرد: جراحی پروتز چانه می‌تواند تحت بیهوشی کامل یا بی‌حسی موضعی و توسط جراح پلاستیک انجام شود، با توجه به شرایط جسمانی شما و موارد دیگر، جراح تصمیم می‌گیرد که کدام نوع بیهوشی برای شما مناسب‌تر است.
وی ادامه داد: پس از بیهوشی ابتدا یک برش در پوست زیر چانه ایجاد می‌شود و سپس پروتز چانه که اندازه‌ی آن قبلاُ متناسب با چهره‌ شما انتخاب شده است در زیر بافت نرم و در نقطه‌ی مرکزی چانه قرار می‌گیرد تا برآمدگی چانه را اصلاح نماید. سپس ناحیه مورد نظر بخیه می‌شود. عمل پروتز چانه و گونه را می‌توان با خارج کردن چربی از ناحیه چانه و گردن به صورت همزمان انجام داد تا نتایج مطلوب‌تری ایجاد شود.
دکتر فدایی عنوان کرد: برای پروتز گونه، برش‌هایی داخل دهان و دقیقاً بالای خطوط لثه دندان‌های بالایی ایجاد می‌شود و هیچ گونه جای زخمی در روی صورت قابل مشاهده نمی‌باشد. پروتز گونه از طریق برش ایجاد شده روی استخوان گونه قرار می‌گیرد و سپس محل برش توسط بخیه‌های جذبی دوخته می‌شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی اذعان داشت: کل مراحل جراحی چانه حدود یک ساعت زمان می‌برد و سپس شما به اتاق ریکاوری منتقل می‌شوید، بعد از گذشت چند ساعت در صورتی که حال عمومی شما خوب باشد می‌توانید به منزل باز گردید. همچنین به مدت یک الی دو روز باید در منزل تحت مراقبت باشید.وی می‌گوید: جراحی‌چانه گاهی همراه با لیفت صورت و جراحی بینی، پیوند استخوان، تزریق چربی و … ممکن است انجام ‌شود تا تاثیرات بهتری داشته باشد. بخیه‌ها پس از یک هفته در طی اولین ویزیت در مطب خارج خواهند شد. دکتر فدایی بیان کرد: عوارض احتمالی که پس از پروتز چانه و گونه ممکن است به وجود بیاید عبارتند از عفونت، تغییر محل پروتز است. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی افزود: عفونت در اکثر جراحی‌ها ممکن است پیش بیاید، جهت جلوگیری از ایجاد عفونت پیش از جراحی و پس از جراحی باید آنتی‌بیوتیک‌هایی که پزشک برای شما تجویز نموده است را مصرف کنید، در صورتی که عفونت برطرف نشود لازم است که پروتز‌ها به صورت موقت برداشته شوند. وی ادامه داد: پروتز‌ها ممکن است از محلی که قرار گرفته‌اند کمی خارج شوند و تناسب چهره از بین برود، در این مورد لازم است طی یک جراحی دیگر پروتز به محل اولیه خود برگردانده شود. دکتر فدایی عنوان کرد: جراحی پروتز چانه ممکن است جهت زیبایی انجام شود یا به منظور برطرف نمودن نقایص ژنتیکی یا آسیبی که طی یک حادثه وارد شده است، استفاده می‌شود. این جراحی جزو جراحی‌های زیبایی کم عارضه است و تاثیر زیادی در زیبایی چهره فرد دارد و حتما باید توسط جراح پلاستیک صورت انجام شود. این فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی ابراز کرد: عمده‌ترین علت اینکه این روزها آمار جراحی پروتز چانه افزایش یافته است را می‌توان در تغییر ارزش‌های مورد توجه برخی افراد جامعه دانست. برخی مردم، این روزها تاییدشدن و مورد توجه قرار گرفتن را در داشتن چهره مد روز می‌دانند. وی اضافه کرد: مورد دوم افزایش انجام جراحی پروتز چانه، افزایش پزشکان معدودی است که با استفاده از خلأهای قانونی به حیطه کاری پزشکان فوق تخصص جراحی پلاستیک وارد شده اند. برای این گروه از پزشکان که تنها دوره چند جلسه‌ای ایمپلنت را گذرانده اند، بهترین و آسان‌ترین روش جلب بیمار این است که او را به گذاشتن پروتزی که شاید اصلا احتیاج نداشته باشد تشویق کنند. این افراد دانش کافی یک جراح فوق تخصص جراحی پلاستیک که راه‌های علمی اصلاح نواقص ظاهری بدن را می‌داند، ندارند. دکتر فدایی گفت: فرم دادن به اجزای بدن نیاز به علم تخصصی و تجربه لازم دارد و جراح باید بتواند ضمن ایجاد شکلی مناسب، سلامت اعصاب و دیگر بافت‌های ناحیه را حفظ کند.