آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: به محدوده اتصال مغز، نخاع و مخچه در زبان تخصصی زاویه مغزی (سی‌پی‌انگل) و به آن دسته از تومورهای مغزی که در ناحیه اتصال مغز به ساختار مخچه و طناب نخاعی ایجاد می‌شوند، تومور سی‌پی‌انگل می‌گویند. با توجه به حساسیت بسیار بالای زاویه مغزی، هر نوع از تومور سی‌پی‌انگل […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: به محدوده اتصال مغز، نخاع و مخچه در زبان تخصصی زاویه مغزی (سی‌پی‌انگل) و به آن دسته از تومورهای مغزی که در ناحیه اتصال مغز به ساختار مخچه و طناب نخاعی ایجاد می‌شوند، تومور سی‌پی‌انگل می‌گویند. با توجه به حساسیت بسیار بالای زاویه مغزی، هر نوع از تومور سی‌پی‌انگل در صورت تشکیل شدن، رشد کردن وعدم پیگیری‌های سریع و کامل درمانی می‌تواند خطرهای جدی برای فرد بیمار مبتلا ایجاد نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترمحمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر علیرضا طبیب خوئی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفتگو کرده است.
دکتر صمدیان در اینباره می‌گوید: تومور سی‌پی‌انگل که با نام‌های «نورینوم آکوستیک» و «شوآنوم وستیبولار» نیز شناخته می‌شود، از جمله تومورهای مغزی خوش خیم محسوب می‌شود که در عصب هشتم قرار گرفته است.
وی بیان کرد: تومور سی‌پی‌انگل در واقع حاصل سلول‌های قدامی عصب جمجمه‌ای هستند و سبب بروز فشار به عصب مخچه می‌شود. عصب هشتم از گوش داخلی به مغز منتهی و با عصب شنوایی و تعادل فرد ارتباط دارد. این تومور موجب کاهش شنوایی، زنگ زدن گوش و برهم خوردن تعادل در فرد خواهد شد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: تومور سی‌پی‌انگل را با نام سندرم سی‌پی‌انگل نیز می‌شناسند. ناحیه سی‌پی‌انگل بخش مهمی از مغز محسوب می‌شود، این تومور یک بخش مثلثی در قسمت پسین قاعده جمجمه می‌باشد که از بالا به تنتوریم و از پایین به ساقه مغز و از پشت و پهلو به استخوان گیجگاهی محدود می‌شود.


وی ادامه داد: اهمیت دهلیز سی‌پی‌انگل به این دلیل است که اعصاب مغزی ۴.۵، ۷، و ۸، کانال شنوایی، و سرخرگ پیشین پایینی مخ در آن قرار دارند.
دکتر صمدیان ابراز داشت: همانطور که گفته شد تومور سی‌پی‌انگل، تومور مغزی خوش خیم است و در عصب هشتم جمجمه ایجاد خواهد شد و قابل درمان می‌باشد. در مواردی که نادر نیز می‌باشد این تومور به سرعت رشد می‌کند که به مغز فشار وارد خواهد کرد و در نتیجه عملکردهای حیاتی را تحت تاثیر قرار خواهد داد که در این زمان باید سریعا درمان انجام بگیرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: آسیب به این ناحیه می‌تواند منجر به علائمی مانند از دست دادن شنوایی، وزوز گوش، سرگیجه و خواب آلودگی شود بنابراین شناسایی و تشخیص درست این تومورهای مغزی بسیار اهمیت دارد که توسط متخصص صورت می‌گیرد.
وی خاطرنشان کرد: به طور کلی تومور سی‌پی‌انگل به دو دسته متناوب و همینطور سندروم ارثی تقسیم می‌شود. به طور کلی وقتی صحبت از تومور سی‌پی‌انگل است نوع اول یعنی متناوب مدنظر است و بسیار کم دیده شده است که نوع دوم مدنظر باشد.
دکتر صمدیان اشاره کد: یکی از دلایل بسیار مهم در خصوص بروز تومورهای سی‌پی‌انگل، قرار گرفتن در معرض امواج تلفن و لپ تاپ است و یا وجود پارازیت‌هایی که از سمت ماهواره‌ها ساطع می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات یادآور شد: عموما تومورهای زاویه سی‌پی‌انگل خوش خیم با رشد کم و یا به احتمال خیلی کم بدخیم هستند. به گونه‌ای که فقط یک درصد از آن‌ها سرطانی هستند.
وی اظهار کرد: تومورهای سی‌پی‌انگل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از تومورهای منفرد سی‌پی‌انگل و تومورهای سی‌پی‌انگل مرتبط با نوروفیبروماتوز نوع دو است.
دکتر صمدیان می‌گوید: تومورهای منفرد سی‌پی‌انگل، یک طرفه بوده و در یک نیمکره از مغز ایجاد می‌شوند و در دهه‌های ۴ تا ۶ زندگی ایجاد
خواهند شد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: تومورهای سی‌پی‌انگل مرتبط با نوروفیبروماتوز نوع دو، دوطرفه بوده و در دو نیمکره مغز ایجاد می‌شوند و بیشتر به شکل نوروم آکوستیک در بیماران جوان با سابقه ژنتیکی دیده می‌شود. نوروفیبروماتوز نوع دو نتیجه یک جهش در کروموزم ۲۲ می‌باشد. این جهش ژنتیکی منجر به افزایش ریسک بروز انواع گسترده‌ای از تومورهای مغزی در افراد می‌شود.
وی علت بروز تومور سی‌پی‌انگل را اینگونه تشریح کرد: عارضه تومور سی‌پی‌انگل ممکن است به علت وجود یک ژن ناقص در کروموزوم ۲۲ اتفاق بیفتد. این ژن در حالت عادی نوعی پروتئین تولید می‌کند که قادر است رشد سلول‌های «شوآن» را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد تومور شود. علت نقص در این ژن مشخص نیست اما ممکن است به علت امواج گوشی‌های موبایل یا پارازیت‌ها ایجاد شود.
دکتر صمدیان اضافه کرد: علت دیگر آن نیز وجود ژن معیوب در نوروفیبروماتوز نوع دوم است که موجب رشد تومور بر روی عصب‌های تعادلی در دو طرف سر خواهد شد. این اختلال ژنتیکی نادر بوده و درصد کمی از بیماران را تشکیل می‌دهد. نوروفیبروماتوز نوع ۲، نوعی جهش ژنتیکی می‌باشدکه از پدر یا مادر مبتلا، به کودک منتقل می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: علائم تومور سی‌پی‌انگل عبارتند از سردرد، سرگیجه، وزوزگوش، دوبینی، تاری در دید، عدم تعادل و ثبات، افزایش حساسیت صورت، زنگ زدن گوش در طرف آسیب دیده، از دست دادن تعادل و مشکلات در راه رفتن، بی‌حسی در صورت که موجب از بین رفتن قدرت عضلات صورت می‌شود و از دست دادن شنوایی که ممکن است به صورت تدریجی یا یکباره انجام بگیرد.
وی متذکر شد: مانند هر جراحی دیگری، جراحی تومور سی‌پی‌انگل نیز عوارض دارد. عوارض جراحی تومور سی‌پی‌انگل نیز شامل سردرد‌های مداوم، فلج موقت صورت، اختلال در تعادل، التهاب قرنیه، تشنج، هماتوم، مشکلات بلع، مشکلات تنفس، گرفتگی صدا، ضعف عصب پایین مغزی، عفونت در محل جراحی، نشت مایع مغزی نخاعی در محل شانت، زخم قرنیه، فلج دائمی صورت، کم شدن حس یک طرفه صورت، شنیدن صدای زنگ در داخل گوش، مشکلات شنیدن صداهای زیر در گوش سمت جراحی، سکته یا خونریزی مغزی، مننژیت، کاهش شدید شنوایی در سمت جراحی واز بین رفتن همیشگی شنوایی در سمت جراحی است.
دکتر صمدیان عنوان کرد: تشخیص بیماری تومور سی‌پی‌انگل زمانی که در مراحل ابتدایی باشد سخت می‌باشد. ابتدا پزشک معاینه فیزیکی را انجام می‌دهد و وضعیت شنوایی فرد را بررسی می‌کند. آزمایشات مختلفی نیز می‌توانند در تشخیص تومور سی‌پی‌انگل موثر باشند که عبارتند از تست شنوایی‌سنجی، تصویربرداری ام آر آی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: در تست شنوایی‌سنجی، یک تعداد صدا برای بیمار پخش می‌گردد که میزان بلندی و کوتاهی آن متفاوت می‌باشد. پزشک از فرد می‌خواهد که در صورت شنیدن صدا دکمه‌ای که در جلوی وی قرار دارد را فشار می‌دهد. توسط این تست، شنوایی بیمار سنجیده می‌شود.
وی ادامه داد: تصویربرداری ام آر آی می‌تواند به تشخیص تومور کمک کند. در صورتی که اندازه تومور به ۱ الی ۲ سانتی متر برسد قابل تشخیص است. در غیر این صورت خود را نشان نمی‌دهد.

برای درمان تومورهای سی‌پی‌انگل
سه روش انجام می‌شود
دکتر صمدیان توضیح داد: برای درمان تومورهای سی‌پی‌انگل سه روش قابل انجام است؛ روش اول به صورت معاینه مستمر است، در روش دوم از پرتو جراحی استفاده می‌شود و در نهایت به سراغ جراحی خواهند رفت البته قبل از اینکه روش مورد نظر انتخاب شود باید مشخص شود که وضعیت تومور به چه صورت است و همینطور سلامت شنوایی او
بررسی شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: در صورتی که فرد دچار تومور سی‌پی‌انگل خفیف شده باشد بهترین انتخاب معاینه‌های خفیف و همینطور تصویربرداری‌های سالانه است و به این ترتیب متوجه رشد تومور خواهید شد. نوع درمان انتخابی نیز بستگی به اندازه تومور و میزان رشد آن دارد.
وی اشاره کرد: در مرحله‌های اول بیماری تومور سی‌پی‌انگل که علائمی دقیق از خود نشان نمی‌دهد. پزشک در جهت کنترل بیماری برمی‌اید و سعی دارد که اندازه تومور را کنترل کند و آن را مرتب بررسی کند. در صورت کوچک بودن اندازه تومور مشکلی ایجاد نمی‌شود و پزشک از درمان‌های تهاجمی برای بیمار استفاده نمی‌کند. همچنین اگر بیمار سن بالایی داشته باشد یا شرایط مناسب برای جراحی نداشته باشد. در این شرایط بیمار باید هر شش ماه یکبار تحت معاینه قراربگیرد و نتایج شنوایی‌سنجی و عکسبرداری برای میزان رشد تومور انجام بگیرد.
دکتر صمدیان متذکر شد: در صورتی که تومور رشدی سریع داشت پزشک از روش‌های تهاجمی مانند پرتودرمانی و عمل جراحی استفاده خواهد کرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: در روش پرتو درمانی از یک سری پرتوهای همگرا استفاده می‌شود و البته انرژی ساطع شده در این مسیر بسیار زیاد است. هدف این درمان به نوعی کاهش و یا توقف رشد تومور است. البته در این روش یک سری عوارض برای فرد ایجاد می‌شود، مثلا احتمال آسیب به اعصاب جمجمه وجود دارد و امکان بروز نکروز نیز فراهم می‌شود.
وی تصریح کرد: پرتودرمانی جزو اولین روش‌هایی است که برای از بین بردن تومور استفاده خواهد شد که زیر سه سانتی متر است مخصوصا اگر فرد سن بالایی داشته باشد. این روش به این صورت است که از اشعه گاما بسیار کوچک استفاده می‌شود و بر روی بافت تومور تابانده می‌شود. با این کار از رشد تومور و بزرگ شدن آن جلوگیری می‌کنیم و در راستای این عمل قدرت شنوایی و عملکرد اعصاب صورت فرد حفظ خواهد شد.
دکتر صمدیان افزود: پرتودرمانی امکان دارد هفته‌ها و ماه‌ها زمان ببرد. پزشک در زمان درمان و هر چند جلسه یکبار شنوایی‌سنجی و عکسبرداری را برای فرد تجویز می‌کند و برای اینکه بیماری را تحت کنترل قرار دهد، نتایج پرتودرمانی بر روی بدن بیمار را مشاهده خواهد کرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: از جمله عوارضی که پرتودرمانی برای بیمار خواهد داشت می‌توان به افت شنوایی، زنگ زدن گوش، بی‌حسی و ضعف عضلات صورت و مشکلات تعادلی اشاره کرد.
وی ابراز داشت: در روش جراحی برای درمان تومورهای سی‌پی‌انگل کوچک‌ترین تومور هم شناسایی و خارج می‌شود. این جراحی به این صورت است که تومور از داخل گوش خارج خواهد شد یا اینکه به تشخیص پزشک شکافی در جمجمه ایجاد می‌شود لذا پزشک تلاش می‌کند که تومور را خارج کند، البته این کار در برخی از موارد غیر ممکن است.
دکتر صمدیان ادامه داد: موارد غیرممکن یعنی زمانی که تومور به اعصاب صورت چسبیده باشد یا در نزدیکی بخش‌های مهم مغز قرار گرفته باشد که قابل برداشت نباشد یا برداشتن آن دشوار باشد؛ در این حالت ممکن است که بیمار در زمان جراحی، شنوایی خود را از دست بدهد یا مشکلاتی در تعادل و اعصاب وی
ایجاد شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: میزان موفقیت جراحی جهت درمان تومورهای سی‌پی‌انگل بستگی به محل قرار گرفتن تومور و همینطور سایز آن دارد. به طور کلی عمل جراحی تومورهای سی‌پی‌انگل کاری دشوار و پرخطر محسوب می‌شود لذا پیشنهاد می‌شود در این خصوص حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.
وی اضافه کرد: انواع درمان‌های جراحی برای این تومور عبارتند از جراحی ترنس لابیرنتین، جراحی ساب اکسی پیتال (رترو سیگموئید)، جراحی برش از میانه قاعده جمجمه، جراحی نورو آندوسکوپی تومورهای سی ‌پی ‌انگل، جراحی شانت‌گذاری است.
دکتر صمدیان ابراز داشت: درمان حمایتی پزشک شامل برطرف کردن علائم یا عوارض تومور سی‌پی‌انگل مانند سرگیجه و مشکلات تعادل می‌باشد. کاشت حلزون می‌تواند یکی از این درمان‌ها باشد. انتخاب روش حمایتی مناسب به علائم بیمار بستگی دارد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: این امکان وجود دارد که تا مدت‌ها تومور سی‌پی‌انگل علائمی نداشته باشد. در این شرایط ممکن است تومور بزرگ شده و به ساقه مغز فشار وارد کند، فشار مغز از جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی جلوگیری می‌کند و موجب جمع شدن آن در داخل سر شده و منجر به بیماری هیدروسفالی می‌شود.
وی افزود: هیدروسفالی بیماری است که در آن به جمجمه فشار وارد می‌شود و می‌تواند منجر به مرگ بیمار شود لذا بهتر است تومور سریعا تشخیص و درمان شود. در صورتی که علائمی همچون اختلال در شنوایی یا زنگ زدن گوش را تجربه می‌کنید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید.
دکتر صمدیان اظهار کرد: باید به خاطر داشته باشید که پیش از ادغام روش‌های طب سنتی برای درمان تومورهای سی‌پی‌انگل، لازم است با جراح مغز و اعصاب خود مشورت نمایید. با توجه با اینکه حتی اگر موارد مورد استفاده توسط شما گیاهی باشند، باز هم اجزاء موثر آن‌ها مولکول‌های شیمیایی بوده و تنها روش تولید آن‌ها متفاوت است بنابراین پیش از مصرف هر ماده‌ای باید مشخص شود که احیاناً با داروها و شیوه درمانی فعلی شما تداخل ایجاد نکرده و یا حتی خدای ناکرده منجر به آسیب و تهدید سلامتی و جان شما نشود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد که برخی نکات تغذیه‌ای به شما برای کاهش و مدیریت علایم و عوارض تومورهای سی‌پی‌انگل کمک شایانی خواهند کرد به طور مثال کاهش مواد غذایی حساسیت‌زا همچون لبنیات (شیر، ماست، پنیر، دوغ، بستنی، کشک، و …)، سویا، گلوتن، ذرت، موارد نگه دارنده، غذاهای کنسروی، فست فود و غذاهای فرآوری شده است.
وی ادامه داد: کاهش مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ، سوسیس و کالباس، افزایش مصرف گوشت سفید، ماهی، و لوبیا به عنوان منبع پروتئین، کاهش مصرف ۳۰ الی۴۰ درصدی در کالری دریافتی روزانه، افزایش مصرف سبزیجات و میوه‌های تازه و کاهش غذاهای سرخ کردنی، سیب زمینی سرخ کرده، کیک، کلوچه، بیسکویت، دونات، کره، مارگارین و روغن‌های اشباع شده، افزایش مصرف روغن نارگیل و روغن زیتون، قطع مصرف الکل، دخانیات نیز برای کاهش و مدیریت علایم و عوارض تومورهای سی‌پی‌انگل مفید است.
دکتر صمدیان گفت: قطع مصرف مواد محرک کافئین دار (انواع قهوه) و تئین‌دار (انواع چای)، فعالیت ورزشی حداقل پنج بار در هفته به مدت ۴۰دقیقه، مصرف مکمل‌های پرو بیوتیک، افزایش مصرف امگا-۳، مصرف
۲ تا ۶ میلی گرم ملاتونین پیش از خواب و مصرف اسطوخودوس، ترنج و بابونه هم بعنوان دمنوش خوراکی و هم بصورت روغن به پوست نیز برای کاهش و مدیریت علایم و عوارض تومورهای سی‌پی‌انگل موثر است.

تومور سی‌پی‌انگل یکی از تومورهای مغزی شایع است
در ادامه نیز دکتر طبیب خوئی در اینباره خاطرنشان کرد: تومور سی‌پی‌انگل یکی از تومورهای مغزی شایع است. در گذشته، تشخیص تومورهای سی‌پی‌انگل به راحتی امکان‌پذیر نبود و در نتیجه به ندرت درمان می‌شدند. اما امروزه به سبب پیشرفت‌های خوبی که در روش‌های تشخیص، درمان و جراحی تومور سی‌پی‌انگل حاصل شده است؛ تقریبا همه تومورهای سی‌پی‌انگل تشخیص داده شده و نتیجه بیشتر جراحی ها، به طور کامل رضایت بخش است.
وی بیان کرد: سی‌پی‌انگل که به طور خلاصه به آن CPA نیز گفته می‌شود یک فضای مثلثی شکل است که در پشت بخش هرمی مغز قرار گرفته است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: ناحیه سی‌پی‌انگل اهمیت زیادی دارد زیرا بخش‌های مهمی از مغز شامل برخی اعصاب مغزی، عصب صورت، کانال شنوایی، سرخرگ‌های مخچه و غیره در آن قرار دارند. از این رو، این ناحیه بخش مهمی از مغز محسوب شده و هرگونه مشکل و یا آسیب به آن می‌تواند مشکلات مختلفی برای فرد ایجاد کند.
وی ابراز داشت: تومور مغزی سی‌پی‌انگل یا سندرم سی‌پی‌انگل یک نوع تومور مغزی خوش خیم است که در عصب هشتم جمجمه ایجاد می‌شود و دلیل آن رشد کند سلول‌های شوآن است.
دکتر طبیب خوئی مطرح کرد: تومور سی‌پی‌انگل سرطانی نیست و قابل درمان است؛ اما ممکن است در موارد نادری، این تومور به سرعت رشد کرده و به اندازه‌ای بزرگ شود که به مغز فشار وارد کند و در نتیجه عملکردهای حیاتی مغز را تحت تاثیر قرار دهد لذا در این صورت وضعیت بیمار بسیار خطرناک بوده و مشکلاتی را برای او ایجاد می‌کند که باید به سرعت فرآیند درمان آغاز شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: علت بروز تومور سی‌پی‌انگل هنوز ناشناخته است و در بیشتر موارد این مشکل بدون هیچ علت خاصی رخ می‌دهند ولی با این حال، به نظر می‌رسد وضعیت ژنتیکی افراد تنها عاملی است که می‌تواند احتمال ابتلا به این نوع تومور را افزایش دهد.
وی افزود: به عنوان مثال، افرادی که به بیماری ژنتیکی نورو فیبروماتوز نوع دو مبتلا هستند، مستعد ابتلا به تومور سی‌پی‌انگل نیز خواهند بود. نوروفیبروماتوز نوع دو، نوعی جهش ژنتیکی است که از پدر یا مادر مبتلا، به کودک منتقل می‌شود. همچنین، ممکن است این مشکل در اثر مواردی چون امواج تلفن همراه یا وجود پارازیت‌ها اتفاق بیفتد.
دکتر طبیب خوئی می‌گوید: پیش از آنکه جراحی تومور سی‌پی‌انگل انجام شود، باید نوع آن مشخص گردد. به طور کلی، تومورهای سی‌پی‌انگل را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد که عبارتند از تومورهای منفرد و تومورهای مرتبط با نوروفیبروماتوز نوع دو.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: تومورهای منفرد در یک نیم کره مغز ایجاد می‌شوند و به همین دلیل به تومور یک طرفه نیز معروف هستند. تومورهای منفرد معمولا در میان سالی ایجاد می‌شوند.
وی ادامه داد: تومورهای مرتبط با نوروفیبروماتوز نوع دو، در دو نیم کره مغز ایجاد شده و به همین دلیل به تومور دو طرفه هم معروف هستند. این مشکل بیشتر به شکل نوروم آکوستیک در افراد جوان‌تر با سابقه ژنتیکی دیده می‌شود.
دکتر طبیب خوئی متذکر شد: شناسایی و تشخیص درست و به موقع تومور سی‌پی‌انگل اهمیت زیادی دارد تا در صورت نیاز، به سرعت برای جراحی تومور سی‌پی‌انگل اقدام شود. تشخیص این نوع تومور معمولا توسط جراح مغز و اعصاب صورت می‌گیرد. نشانه‌های اولیه این مشکل چندان مشخص و قابل تفکیک با دیگر بیماری‌ها نیست و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا خود را نشان دهد. در واقع، می‌توان گفت این مشکل به صورت تدریجی خود را نشان می‌دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: تومور سی‌پی‌انگل در ابتدا بیشتر روی شنوایی و تعادل بیمار اثر می‌گذارد اما اگر رشد کرده و بخش‌های دیگری از مغز و عضلات صورت را نیز تحت تاثیر قرار دهد، عوارض بیشتر و شدیدتری خواهد داشت.
وی اذعان داشت: برخی از شایع‌ترین نشانه‌های این نوع تومور مغزی عبارتند از کم شنوایی یا از دست دادن قدرت شنوایی (به صورت تدریجی و یا یکباره)، شنیدن صدای وز وز یا زنگ زدن در گوش، سر گیجه، سر درد، خواب آلودگی، عدم تعادل، بی‌حسی صورت، بروز ضعف در عضلات صورت، مشکلات بینایی مانند دو بینی و مشکلات بلع است.
دکتر طبیب خوئی خاطرنشان کرد: تشخیص بیماری تومور سی‌پی‌انگل در مراحل اولیه چندان آسان نیست. برای این منظور در ابتدا بیمار توسط پزشک معاینه شده و از او می‌خواهند به پرسش‌هایی پاسخ دهد. همچنین وضعیت شنوایی بیمار هم باید مورد بررسی قرار گیرد. سپس آزمایش‌هایی برای بیمار تجویز می‌شود که شامل آزمون شنوایی‌سنجی، تصویر برداری
‌ام آر آی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز کرد: از آنجا که مشکلات شنوایی در میان بیماران مبتلا به تومور سی‌پی‌انگل بسیار شایع است، آزمون شنوایی‌سنجی برای تشخیص تومور سی‌پی‌انگل توسط کارشناس شنوایی‌سنجی انجام می‌شود. در این آزمون، بیمار در یک اتاقک مخصوص قرار می‌گیرد و صداهایی با میزان بلندی متفاوت برای او پخش می‌شود. سپس از بیمار می‌خواهند تا در صورت تشخیص صدا دکمه مخصوصی را فشار دهد. با استفاده از این روش می‌توان میزان شنوایی بیمار را
تشخیص داد.
وی اظهار کرد: استفاده از آزمون شنوایی سنجی به تنهایی برای تشخیص تومور سی‌پی‌انگل کافی نیست و کاهش قدرت شنوایی دلیل کافی برای ابتلا به آن نیست. معمولا متخصصان برای تشخیص بهتر و دقیق تر، از روش‌های تصویر‌برداری مغزی مانند‌ام آر‌ای نیز بهره می‌برند البته بیان این نکته لازم است که اگر تومور به اندازه ۱ تا ۲ سانتی متر رسیده باشد، قابل تشخیص است؛ در غیر این صورت، این روش کارایی ندارد.
دکتر طبیب خوئی بیان کرد: روش‌های درمان تومور سی‌پی‌انگل زیر نظر جراح مغز و اعصاب دنبال می‌شود. پس از تشخیص دقیق نوع تومور، روش‌های درمان شامل روش جراحی تومور سی‌پی‌انگل و غیر جراحی بر اساس عواملی چون نوع تومور، محل، اندازه، منشاء، میزان گسترش، گرید، عوارض و دیگر موارد تعیین خواهد شد. افزون بر این، عوامل دیگری مانند سن، وضعیت سلامت عمومی و توان بدنی بیمار نقش مهمی در انتخاب نوع درمان خواهند داشت.
وی یادآور شد: به طور معمول اگر تومور سی‌پی‌انگل کوچک باشد، در ابتدا تنها با تصویر برداری‌های منظم و دوره‌ای به مراقبت و پایش آن می‌پردازند اما در صورتی که تومور بزرگ بوده و عوارض ناشی از آن زیاد باشد، از روش‌های درمانی دیگر مانند عمل جراحی تومور سی‌پی‌انگل و شیمی درمانی یا پرتودرمانی استفاده می‌کنند اما بیان این نکته لازم است که عمل جراحی تومور سی‌پی‌انگل مطمئن‌ترین و اصلی‌ترین روش درمان است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: داروهای مورد استفاده در درمان تومور سی‌پی‌انگل که بیشتر آرام بخش هستند، معمولا برای کاهش علائم و عوارض ناشی از تومور کاربرد دارند. دارو به روش‌های مختلف خوراکی یا تزریقی بر اساس تشخیص پزشک در دوره درمان مورد استفاده بیماران قرار می‌گیرد. البته توجه داشته باشید که این داروها حتما باید با تجویز پزشک مصرف شود؛ چرا که ممکن است، مصرف برخی داروها وضعیت بیمار را بدتر نماید و یا به سلامتی او آسیب جدی وارد کند.
وی متذکر شد: به طور معمول از انواع روش جراحی تومور سی‌پی‌انگل برای درمان این مشکل استفاده می‌شود. این جراحی به منظور تخلیه کامل تومور تا جای ممکن و آزادسازی اعصاب شنوایی و صورت انجام می‌شود.
دکتر طبیب خوئی عنوان کرد: جراحی تومورسی‌پی‌انگل می‌تواند دارای عوارضی چون مشکلات تعادلی، خون ریزی در محل جراحی، عفونت، التهاب، سر درد، کاهش شنوایی، ضعف عضلات صورت و غیره باشد که همه این موارد به راحتی قابل درمان و کنترل هستند. همچنین، بسیاری از این مشکلات با استراحت در خانه وعدم انجام فعالیت‌های بدنی سنگین تا چند روز پس از عمل جراحی، قابل پیشگیری هستند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: شیمی درمانی بیشتر برای تومورهای بدخیم و سرطانی سی‌پی‌انگل تجویز می‌شود. علاوه بر این، در مواردی که تومور نزدیک به نواحی حساس مغزی یا اعصاب صورت بیمار قرار دارد، ممکن است امکان تخلیه آن به طور کامل از طریق جراحی تومور سی‌پی‌انگل وجود نداشته باشد لذا به همین دلیل، پس از جراحی ممکن است از روش‌های شیمی درمانی و یا پرتو درمانی نیز استفاده شود. برخی از تومورها با گرید پایین را نیز می‌توان با شیمی درمانی و پرتو درمانی کنترل کرد.
وی اشاره کرد: پرتو درمانی برای از بین بردن تومورهای کوچک و درمان افراد کهنسال کاربرد دارد. در این روش سعی می‌شود تا با استفاده از اشعه گاما از بزرگ شدن تومور و پیشرفت آن جلوگیری شود. از این طریق به حفظ قدرت شنوایی و عملکرد اعصاب صورت بیمار کمک می‌شود. برای تومورهای بزرگ، غالبا از روش‌های جراحی تومور سی‌پی‌انگل استفاده می‌شود.
دکتر طبیب خوئی ابراز داشت: پرتو درمانی می‌تواند بسیار زمانبر باشد و ماه‌ها و حتی سال‌های زیادی به طول انجامد. پزشک در طول دوره درمان می‌بایست با انجام آزمایش‌های شنوایی سنجی و عکس‌برداری مغزی، وضعیت بیمار را تحت نظر داشته و نتایج پرتو درمانی را بر روی وضعیت سلامتی بیمار بررسی نماید.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: همان طور که جراحی تومور سی‌پی‌انگل عوارضی دارد، روش پرتو درمانی هم ممکن است با عوارضی چون کاهش شنوایی، عدم تعادل، بی‌حسی و ضعف عضلات صورت همراه باشد.