آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: در دوران بارداری بدن زنان تغییرات و نوسانات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند و طبیعی است که گاهی اوقات کمی احساس گرما کنید. بسیاری از مادران باردار گاهی اوقات گرگرفتگی را تجربه می‌کنند و اغلب بیشتر از حد معمول این احساس در آنها وجود دارد. مهم است که بتوانید […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: در دوران بارداری بدن زنان تغییرات و نوسانات هورمونی زیادی را تجربه می‌کند و طبیعی است که گاهی اوقات کمی احساس گرما کنید. بسیاری از مادران باردار گاهی اوقات گرگرفتگی را تجربه می‌کنند و اغلب بیشتر از حد معمول این احساس در آنها وجود دارد. مهم است که بتوانید تفاوت بین احساس کمی گرمازدگی و تب را تشخیص دهید. تب در دوران بارداری می‌تواند نشانه‌ای از چیزی باشد که می‌تواند برای کودک در حال رشد شما مضر باشد بنابراین باید همیشه مراقب شرایط پزشکی مناسب باشید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان و دکتر فاطمه نعمت اللهی، متخصص زنان و زایمان و دکتر متین ذاکرین، متخصص زنان و زایمان و دکتر اعظم السادات موسوی، متخصص زنان و زایمان گفتگو کرده است.
دکتر جوانمرد خوشدل در این باره می‌گوید: وقتی دمای بدنتان بالاتر از حد طبیعی باشد، دچار تب می‌شوید. تب در اغلب موارد به عنوان یک عارضه خطرناک در نظر گرفته نمی‌شود اما بروز آن در دوران بارداری، ممکن است برای جنین در حال رشد، خطرناک باشد.
وی عنوان کرد: میانگین دمای بدن، معمولاً در حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد است اما ممکن است دمای بدن در طول روز تغییر کند ولی با این حال بالا رفتن جزئی دمای بدن لزوماً به معنای تب نیست.
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: علائم تب عبارتند از خستگی، سرگیجه، تهوع، احساس سرمای شدید، احساس سرما و گرما به طور متناوب و تعریق.
وی مطرح کرد: تب‌ها معمولاً نشانه وجود یک بیماری جدی نیستند اما ممکن است بروز تب در دوران بارداری با عوارضی همراه باشد بنابراین در صورت بروز هر یک از علائم که عبارتند از تشنگی شدید، ادرار کم، ادرار تیره، گیجی، کرامپ‌های (گرفتگی های) شدید، مشکلات تنفسی، کاهش حرکت جنین و عدم کاهش تب در بارداری، در این دوران به پزشک مراجعه کنید.
دکتر جوانمرد خوشدل تصریح کرد: تب، واکنش بدن برای مقابله با عفونت است. برخی از دلایل احتمالی تب عبارتند از سرماخوردگی، آنفلوآنزا در باردار ی، عفونت گوش، عفونت تنفسی، عفونت کلیه، عفونت ادراری در بارداری است.

 تشخیص علت اصلی برای درمان تب بسیار مهم است
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: تشخیص علت اصلی برای درمان تب بسیار مهم است. پزشک با توجه به علت ایجاد تب، داروهای مختلفی را تجویز می‌کند.
وی ادامه داد: اگر تب در اثر یک عفونت باکتریایی به وجود آمده باشد، معمولا آنتی بیوتیک توسط پزشک تجویز می‌شود. به طور کلی، مصرف اکثر آنتی بیوتیک‌ها در دوران بارداری بی‌خطر است. با این حال، پزشک تنها با ارزیابی میزان ریسک و تعیین مقدار مصرف، می‌تواند این داروها را تجویز کند.
دکتر جوانمرد خوشدل متذکر شد: به یاد داشته باشید که به هیچ عنوان سرخود برای درمان تب بدون تجویز پزشک آنتی بیوتیک مصرف نکنید چون دچار عوارض مصرف آنتی بیوتیک در دوران بارداری مثل سقط جنین و ناهنجاری‌های مغزی خواهید شد.
این متخصص زنان و زایمان توصیه کرد: در صورت مشاهده علائم آنفلوآنزا در دوران بارداری، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید. داروهای ضد ویروسی تجویز شده، باید ظرف مدت ۴۸ ساعت پس از مشاهده اولین علائم مصرف شوند.
وی اظهار کرد: زنان باردار نباید ایبوپروفن مصرف کنند زیرا بر اساس یک مطالعات انجام شده، مصرف ایبوپروفن در سه ماهه دوم بارداری می‌تواند باعث کم شدن وزن نوزاد هنگام تولد شود. استفاده از ایبوپروفن در سه ماهه دوم و سوم نیز، ممکن است منجر به ابتلا کودک به آسم شود. با این حال، مادران باردار در صورت لزوم می‌توانند از استامینوفن استفاده کنند. به نظر می‌رسد استامینوفن ایمن‌‌ترین مسکن در دوران بارداری است.
دکتر جوانمرد خوشدل مطرح کرد: درمان‌های خانگی مانند استراحت و نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، در کاهش علائم تب و کوتاه شدن دوره بسیاری از بیماری‌ها موثر است. اسید فولیک یکی از مکمل‌های مهم در دوران بارداری است که خطر ابتلای نوزادان به نقص لوله عصبی را کاهش می‌دهد.
این متخصص زنان و زایمان افزود: مطالعه‌ای بر روی زنانی که درست قبل از بارداری یا در اوایل بارداری دچار تب شده بودند، انجام شد. نتایج این مطالعه نشان داد احتمال تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی در مادرانی که روزانه کمتر از ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک مصرف می‌کنند، بسیار بالاست. با این حال، به دلیل تاثیر منفی بیماری‌های دوران بارداری بر جنین در حال رشد، قبل از اقدام به هر گونه درمان خانگی، باید به پزشک مراجعه کنید.
وی اذعان داشت: تب در دوران بارداری ممکن است با افزایش احتمال بروز اختلالات مادرزادی و اوتیسم مرتبط باشد. با این حال، تحقیقات در این زمینه تا کنون بی‌نتیجه بوده است.
دکتر جوانمرد خوشدل گفت: مطالعات صورت گرفته نشان می‌دهد بروز تب در سه ماهه اول بارداری،
ممکن است احتمال ابتلای نوزادان به شکاف دهانی (لب شکری)، نقایص مادرزادی قلب و نقص لوله عصبی در حدود یک و نیم تا سه برابر را بالا ببرد.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: براساس گزارش‌ها احتمال تولد نوزادانی با نقص لوله عصبی در مادرانی که در دوران بارداری دچار تب شده اند، حداقل دو برابر دیگر مادران است. اما شواهد نشان می‌دهد مصرف میزان مشخصی از اسید فولیک در دوران بارداری این خطر را کاهش می‌دهد.
وی اظهار کرد: در یکی از مطالعات ارائه شده، رابطه بین تب در دوران بارداری و اوتیسم، مخصوصا در سه ماهه دوم بارداری، نشان داده شده است.این مطالعه نشان داد در صورت بروز تب‌های مکرر، جنین با احتمال بیشتری به اوتیسم مبتلا می‌شود. با این حال، با مصرف داروهای ضد تب در دوران بارداری، این احتمال کم می‌شود.
دکتر جوانمرد خوشدل بیان کرد: حدود ۲۰ درصد از بارداری‌ها با سقط جنین ناخواسته پایان می‌یابند. تب لزوماً باعث سقط جنین نمی‌شود، اما ممکن است نشانه عفونت باشد. عفونت‌های بارداری به احتمال زیاد، باعث سقط جنین می‌شوند.
این متخصص زنان و زایمان تشریح کرد: در یکی از مطالعات براساس نتایج ارائه شده، ۱۵ درصد از سقط جنین‌های زودرس و ۶۶ درصد از سقط جنین‌های دیررس در اثر ابتلا به عفونت رخ می‌دهند.این ارقام
بدین موضوع اشاره دارند که احتمال سقط جنین در اثر تب در دوران بارداری بسیار پایین است. اما اگر به هر دلیلی سقط جنین ناخواسته داشتید نگران بارداری بعد از آن نباشید. فقط کافی است زیر نظر پزشک متخصص این دوران را طی کنید.
وی متذکر شد: پیشگیری از تب اجتناب ناپذیر است اما می‌توان احتمال ابتلا به بیماری را به روش‌های مختلفی کم کرد که عبارتند از تزریق آمپول آنفلوآنزا، شستشوی مکرر دست ها، خودداری از تماس نزدیک با افراد بیمار است.
دکتر جوانمرد خوشدل تصریح کرد: تب‌ها معمولاً به معنی وجود یک مشکل جدی نیستند، اما اگر خانم بارداری دچار تب شد باید حتما به پزشک مراجعه کند تا علت اصلی آن مشخص شود. براساس برخی از تحقیقات، تب در دوران بارداری عوارض و خطراتی را برای مادر و جنین به همراه دارد اما اگر پزشک تجربه کافی در درمان تب داشته باشد خطری متوجه مادر و جنین نمی‌شود.
این متخصص زنان و زایمان گفت: بروز تب در دوران بارداری اجتناب ناپذیر است و اگر خانم باردار به تمام توصیه‌های پزشک معالج خود گوش دهد عارضه منفی‌ای برای جنین و مادر وجود نخواهد داشت.

عوارض تب بالا می‌توانند روی روند زایمان یا سلامت جنین اثر منفی بگذارند
در ادامه نیز دکتر نعمت اللهی در اینباره خاطرنشان کرد: تب همیشه دلیلی برای نگرانی است، اما تب در دوران بارداری می‌تواند نگران‌کننده باشد.
وی ادامه داد: وقتی باردار هستید، تشخیص اینکه آیا تب دارید یا فقط کمی گرم می‌شوید، دشوار است مانند بسیاری از مادران باردار، شما ممکن است احساس گرمای بیش از حد داشته باشید و حتی ممکن است گاه به گاه گرگرفتگی را، به لطف نوسانات هورمونی و تابش گرمای کودک در هنگام رشد تجربه کنید.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: اگر باردار هستید و دمای بدنتان بالاتر از ۳۸ سانتی‌گراد است، یعنی دچار تب شده‌اید. تب در بارداری می‌تواند نشانه عفونت باشد. برای مثال، سرماخوردگی یا عفونت ادراری در ایجاد تب بی‌اثر نیستند.
وی بیان کرد: عوارض تب بالا جدی‌ هستند و می‌توانند روی روند زایمان یا سلامت جنین اثر منفی بگذارند. برای رفع تب در حاملگی می‌توانید دوش آب ولرم بگیرید، آب زیادی بنوشید و اگر دمای بدنتان بالا رفته، آب بدنتان کم شده و لرز هم در شما به‌وجود آمده، حتما به متخصص مراجعه کنید و برای مصرف هر دارو و استفاده از هر راهکاری باید نظر پزشک را جویا شوید و هرگز بی‌گدار به آب نزنید.
دکتر نعمت اللهی تصریح کرد: علائم تب شامل خستگی، سرگیجه، تهوع، احساس سرمای شدید، احساس سرما و گرما به طور متناوب و تعریق است.
این متخصص زنان و زایمان اذعان داشت: تب‌ها معمولاً نشانه وجود یک بیماری جدی نیستند اما ممکن است بروز تب در دوران بارداری با عوارضی همراه باشد. در صورت بروز برخی از علائم در دوران بارداری باید به پزشک مراجعه کنید که شامل عدم کاهش تب، تشنگی شدید، ادرار کم، ادرار تیره، گیجی، کرامپ‌های (گرفتگی های) شدید، مشکلات تنفسی و کاهش حرکت جنین است.
وی تشریح کرد: تب طولانی مدت، در دوران بارداری می‌تواند منجر به مشکلات سنتز پروتئین شود و در نتیجه آسیب‌های مختلف و نقایص مادرزادی نوزاد را به همراه داشته باشد.
دکتر نعمت اللهی ادامه داد: تب در دوران بارداری بر جفت تاثیر می‌گذارد که اغلب باعث زایمان زود هنگام می‌شود. درجه حرارت بالای بدن، در طول بارداری می‌تواند باعث اختلالات مادرزادی در اندام و سیستم‌های داخلی نوزاد شود.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: تب بالا در دوران بارداری می‌تواند به سقط جنین یا تولد نوزاد مرده منجر شود و همچنین بررسی نشان داد تب دوران بارداری می‌تواند ابتلای نوزاد به اوتیسم را تا حدود ۴۰ درصد افزایش دهد. تب در سه ماهه دوم بارداری و هفته دوازدهم به بعد می‌تواند تا ۳۰۰ درصد احتمال ابتلای نوزاد به اوتیسم را افزایش دهد.
وی ابراز داشت: پیشگیری از سرماخوردگی در دوران بارداری به دلیل تاثیر سرماخوردگی بر جنین از طریق مصرف داروها بسیار ضروری است. ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید این است که دست‌های خود را به طور مداوم با آب و صابون بشویید، از تماس نزدیک با اقوام و دوستان پرهیز کنید، خواب کافی داشته باشید، رژیم غذایی متعادل و سرشار از سبزیجات و میوه‌های تازه داشته باشید، استرس نداشته باشید، ورزش را فراموش نکنید و هوای خانه را مرطوب نگه دارید زیرا هوای خشک باعث حساسیت گلو و بینی می‌شود بنابراین می‌توانید از دستگاه‌های مرطوب‌کننده هوا استفاده کنید.
دکتر نعمت اللهی بیان کرد: زنان باردار نسبت به زنان همسن خود که باردار نیستند بیشتر در معرض ابتلا به آنفلوآنزا و عوارض آن که شامل پونومونی و عفونت‌های ویروسی هستند. در صورتی که سیستم ایمنی ضعیفی دارید و قصد بارداری دارید بهتر است قبل از بارداری با نظر پزشک از واکسن آنفلوآنزا استفاده کنید. ایمنی این واکسن تا شش ماه بعد از زایمان برای مادر و نوزاد باقی می‌ماند.
این متخصص زنان و زایمان گفت: اگر تب ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک آنتی بیوتیک تجویز می‌کند. اگر عامل نوعی ویروس باشد، به احتمال زیاد باید منتظر بمانید تا عفونت به خودی خود بهبود پیدا کند. در هر صورت، مهم است که بدن را هیدراته نگه دارید، یعنی به آن آب کافی برسانید و به پزشک مراجعه کنید.

 تب کم در سه ماهه اول بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند
در ادامه نیز دکتر ذاکرین در اینباره ابراز داشت: میانگین دمای دهان و بدن ۳۶ الی۳۷ درجه سانتیگراد است. اما هنگامی که دما به بیش از ۳۸٫۳ درجه سانتیگراد افزایش یابد، تب محسوب می‌شود و با علائم خاصی مانند لرز، تعریق، سردرد، کمبود آب بدن، درد عضلانی و خستگی همراه است.
وی بیان کرد: در دوران بارداری، سیستم ایمنی بدن ضعیف می‌شود زیرا بدن کارهای بیشتری را برای محافظت از مادر و کودک انجام می‌دهد بنابراین، خانم‌ها در دوران بارداری مستعد ابتلا به عفونت، لرز یا تب هستند.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: دلایل دیگری نیز می‌تواند برای بروز تب وجود داشته باشد، از جمله سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت دستگاه ادراری، حمله ویروس به دستگاه گوارش، کوریوآمنیونیت با بوی بد، بیماری پنجم یا پاروویروس B19 و لیستریوز.
وی مطرح کرد: سرماخوردگی معمولاً همراه با تب است. علائم آن مشابه آنفلوآنزا و شامل آبریزش بینی، سرفه، گلودرد و دشواری در تنفس است. این علائم معمولاً طی سه تا ۱۵ روز کاهش می‌یابد. اگر حتی پس از گذراندن این دوره هنوز تب و علائم را دارید، باید به دنبال مشاوره پزشکی باشید.
دکتر ذاکرین افزود: کارهایی که باید انجام دهید تا ازتب و سرماخوردگی جلوگیری کنید، شامل این است که منزل و محل کار خود را مرتب تمیز نگه دارید، دستان خود را مرتباً بشویید و از تماس با کسانی که سرما
خورده اند، خودداری کنید.
این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: آنفلوآنزا یکی دیگر از دلایل عمده تب در دوران بارداری است. علائم مربوط به آنفلوآنزا شامل درد، تب، سرفه، استفراغ و حالت تهوع است. در صورت ادامه علائم، به دنبال کمک پزشکی باشید. کارهایی که خودتان می‌توانید برای درمان آنفلوآنزا انجام دهید شامل این است که مایعات زیادی بنوشید، استراحت مناسب داشته باشید و واکسن‌های توصیه شده برای آنفلوآنزا را نادیده نگیرید.
وی خاطرنشان کرد: حدود ده درصد زنان در دوران بارداری خود دچار عفونت ادراری می‌شوند. عفونت ادراری زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری از راست روده تا مجرای ادرار و مثانه عبور کند. در نتیجه ادرار کدر یا خونی، تب، لرز و احساس سوزش هنگام ادرار ایجاد می‌شود.
دکتر ذاکرین ادامه داد: کارهایی که خودتان برای درمان عفونت ادراری می‌توانید انجام دهید این است که آب زیادی بنوشید و آنتی بیوتیک‌های تجویز شده را مصرف کنید. در صورت عدم درمان عفونت‌های ادراری احتمال دارد عفونت کلیه را ایجاد کرده و همچنین منجر به عوارض مختلف بارداری شوند. آزمایش ادرار می‌تواند
به بررسی وضعیت کمک کند.
این متخصص زنان و زایمان هشدار داد: هنگامی که یک ویروس به دستگاه گوارش حمله می‌کند، با علائمی مانند تب، استفراغ، اسهال و کمبود آب همراه است. همه این علائم در صورت عدم درمان به موقع می‌توانند باعث زایمان زودرس شوند.
وی افزود: برای تسکین موقتی، رژیم غذایی سالم مانند سیب، نان، برنج و موز می‌تواند برای درمان و کاهش علائم ویروس دستگاه گوارش مفید باشد. همچنین، نوشیدن مقدار زیادی آب ضروری است. اگر از درجه حرارت بالا و استفراغ خون و کمبود آب بدن رنج می‌برید، باید سریعاً با پزشک تماس بگیرید.
دکتر ذاکرین عنوان کرد: کوریوآمونیونیت در یک تا دو درصد از بارداری‌ها رخ می‌دهد. این یک عفونت باکتریایی از مایع آمنیوتیک اطراف کودک است و علائم رایج آن ضربان قلب سریع، رحم حساس، داشتن ترشحات، تعریق، تب شدید و لرز است. اگر کوریوآمنیونیت در مراحل پیشرفته بارداری اتفاق بیفتد، پزشک احتمال دارد برای پیشگیری از عفونت به نوزاد، سزارین فوری را توصیه کند. پزشک آنتی بیوتیک‌هایی را تجویز می‌کند که حتی پس از زایمان ادامه خواهد داشت تا از بروز هرگونه عفونت بیشتر پیشگیری کند.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد تنها پنج درصد از زنان باردار به عفونت مسری نادری مانند پاروویروس B19 مبتلا می‌شوند. علائم رایج آن شامل بثورات، درد در مفاصل، سردرد، گلودرد و تب است. پاروویروس B19 می‌تواند منجر به عوارضی مانند سقط جنین، کم خونی جنین، مرده زایی و التهاب قلب در جنین شود.
وی هشدار داد: در صورت مصرف آب و غذای آلوده، لیستریوز رخ می‌دهد. علائم رایج شامل تب بالا، حالت تهوع، دردهای عضلانی، اسهال، سردرد، سفتی گردن یا تشنج است. در صورت عدم درمان، می‌تواند منجر به عوارض جدی مانند زایمان زودرس، مرده زایی و سقط جنین شود. برای پیشگیری از آن بهتر است ازمصرف گوشت و شیر غیر پاستوریزه و غذاهای دریایی دودی خودداری شود. غذایی را که کاملاً پخته شده مصرف کنید.
دکتر ذاکرین اذعان داشت: تب کم در سه ماهه اول بارداری مشکلی ایجاد نمی‌کند اما درجه حرارت بالا می‌تواند برای جنین خطرناک باشد. به این دلیل که رشد و نمو جنین در مراحل اولیه بسیار وابسته به فعالیت پروتئینی است که به دما حساس است. اگر دما از ۶/۹۸ به ۱۰۲ درجه فارنهایت افزایش یابد، مانع عملکرد پروتئین‌ها می‌شود و می‌تواند منجر به سقط شود.
این متخصص زنان و زایمان افزود:طبق یک بررسی، تب دراوایل بارداری خطر شکاف دهانی در نوزادان را افزایش می‌دهد. با این حال، استفاده از داروهای ضد تب (دارو برای کاهش تب) می‌تواند اثرات مضر را کاهش دهد. تب در سه ماهه سوم برای کودک مشکلی ایجاد نمی‌کند مگر اینکه به پوشش رحم مربوط باشد.
وی توضیح داد: برای رفع تب در بارداری می‌توانید غذاهایی بخورید که با عفونت‌ها مقابله می‌کنند، از جمله اینکه فلفل، سینوس‌ها را باز کرده و مخاط ریه‌ها را می‌شکند، خردل و ترب کوهی مخاط موجود در مجاری هوا را از بین می‌برد، زغال اخته به مهار تب و اسهال کمک می‌کند،پیاز حاوی مواد شیمیایی است که از برونشیت و ذات الریه جلوگیری می‌کند، قره قاط از چسبیدن باکتری‌ها به غشای مثانه و مجاری ادراری جلوگیری می‌کند.
دکتر ذاکرین اضافه کرد: اگر همراه با تب اسهال دارید، از غذاهای ضد عفونت مانند موز و برنج استفاده کنید، ویتامین C موجود در مواد غذایی ایمنی بدن را برای مبارزه موثر با تب تقویت می‌کند و چای‌های سیاه و سبز دارای کاتچین هستند، ماده شیمیایی گیاهی که یک آنتی بیوتیک طبیعی است و موجب تسکین اسهال می‌شود.

مهم است که تفاوت بین احساس گرما و گرگرفتگی و تب را تشخیص دهیم
در ادامه نیز دکتر موسوی در اینباره اظهار داشت: میانگین طبیعی دمای بدن معمولاً حدود ۳۷ درجه سانتی‎گراد است. زمانی که باردار هستید، بدن شما دچار تغییرات و نوسانات هورمونی زیادی می‌شود و ممکن است علائم و عوارضی را تجربه کنید که قبلا نداشتید. افزایش متابولیسم، سطح بالای هورمون‎هایی مثل پروژسترون و افزایش وزن بدن در دوران بارداری باعث افزایش گردش خون شده که به افزایش دمای بدن منجر شود.
وی عنوان کرد: خیلی از مادران باردار از حالت گرگرفتگی در بارداری شکایت می‎کنند. اما وقتی نوبت به تب می‌رسد، باید همیشه به دنبال مراقبت‌های پزشکی مناسب باشید. مهم است که بتوانیم تفاوت بین احساس گرما و گرگرفتگی و تب را تشخیص دهیم چرا که تب در بارداری می‎تواند نشانه‌ای از مشکلی باشد که ممکن است برای کودک در حال رشد شما خطرناک باشد.
این متخصص زنان و زایمان تشریح کرد: هر زمانی که دمای بدن شما به بالاتر از حد طبیعی برسد، تب محسوب می‌شود و نیاز به بررسی و درمان دارد زیرا تب بدون دلیل اتفاق نمی‌افتد و مطمئنا علتی باعث آن شده است. از طرفی تب در بارداری می‎تواند برای جنین خطرناک باشد.
وی اضافه کرد: از خطرات تب در بارداری برای جنین به ویژه تب در سه ماهه اول بارداری می‎توان به افزایش احتمال نقایص و ناهنجاری‎‌های جنین اشاره کرد. برای همین درمان تب در بارداری و پایین آوردن تب در بارداری خیلی مهم است.
دکتر موسوی بیان کرد: تب، واکنش بدن برای مقابله با عفونت است. همان دلایلی که می‎تواند در دوران غیر بارداری باعث تب شود، در بارداری هم تب ایجاد می‎کند.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: از دلایل رایج تب در بارداری می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد که عبارتند از عفونت دستگاه ادراری، مسمومیت غذایی، ویروس ‎های تنفسی مانند آنفلوآنزا، سرماخوردگی در بارداری و…، ویروس‎‌های گوارشی و عفونت گوش است.
وی توضیح داد: تب وقتی است که دمای بدن شما بیش‌تر از ۳۷ درجه باشد. شایع ‎ترین علامتی که در چنین شرایطی تجربه خواهید کرد، احساس گرما و گرگرفتگی است.
دکتر موسوی ابراز کرد: مادران باردار باید به علائم همراه با تب توجه کنند و به پزشک خود اطلاع دهند. این علائم می‌تواند شامل تنگی نفس، خستگی، سرگیجه، حالت تهوع شدید در بارداری، تعریق، کمر درد، لرز، درد شکم و سفتی گردن باشد. این علائم می‏تواند با علائم ادراری مثل سوزش ادرار، وجود خون در ادرار و یا تکرر ادرار همراه باشد.
این متخصص زنان و زایمان می‌گوید: تب در دوران بارداری طبیعی نیست و نباید آن را نادیده بگیرید. اما حفظ آرامش نیز مهم است. با پزشک خود صحبت کنید و ببینید چه دارویی برای شما مناسب است. در بیشتر موارد در صورتی که تب به خوبی کنترل شود، تأثیر نامطلوبی بر بارداری و سلامت جنین در حال رشد شما نخواهد گذاشت. اما اگر تب بیش‎تر شود، وضعیت می‎تواند جدی‌تر شود.
وی بیان کرد: تب و سرماخوردگی در بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری می‎تواند برای کودک شما مشکلاتی ایجاد کند. از خطرات تب در بارداری برای جنین می‎توان افزایش احتمال بروز نقایص مادرزادی اشاره کرد.
دکتر موسوی خاطرنشان کرد: شواهد نشان می‌دهد که احتمال داشتن نوزادی با نقص لوله عصبی در افرادی که درست قبل یا در اوایل بارداری تب داشتند، بیش از دو برابر بیشتر از افرادی بوده که تب نداشتند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: تب و لرز در اوایل بارداری و دمای بالاتر از ۳۹.۴ درجه سانتی‎گراد ممکن است خطر ابتلا به موارد مختلفی را هم افزایش دهد که عبارتند از اختلال طیف اوتیسم، شکاف لب و شکاف کام، نقایص مادرزادی قلب و سقط جنین و داشتن تب در اواخر بارداری همچنین ممکن است خطر زایمان زودرس را افزایش دهد.
وی تصریح کرد: به طور کلی تب و سرماخوردگی در بارداری لزوماً باعث از دست دادن بارداری نمی‌شود، اما این تب می‎تواند نشانه عفونت باشد که یکی از علل سقط شدن جنین و از دست رفتن بارداری است.
دکتر موسوی اذعان داشت: از آنجایی که ابتلا به هر بیماری طی بارداری می‌تواند سلامت جنین در حال رشد را به خطر بیندازد، ضروری است برای درمان تب در بارداری قبل از انجام هر نوع درمان خانگی به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مراجعه کنید. برای کاهش دمای بدن و پایین آوردن تب در بارداری معمولا از استامینوفن کمک گرفته می‌شود. به نظر می‌رسد این دارو بی‌خطرترین داروی تسکین درد و درمان تب در بارداری باشد.
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: اگر علت تب و لرز در بارداری عفونت باکتریایی باشد، ممکن است
آنتی بیوتیک هم برای شما تجویز شود. زنان در دوران بارداری نباید ایبوپروفن مصرف کنند زیرا استفاده از ایبوپروفن در سه ماهه دوم با وزن کم هنگام تولد نوزاد همراه است.
وی می‌گوید: راهکار‌های مختلفی می‎تواند در کنار درمان‌های دارویی به درمان تب و لرز در بارداری به شما کمک کند مانند اینکه یک حمام یا دوش ولرم بگیرید، برای خنک شدن و جلوگیری از کم آبی مقدار زیادی آب و سایر نوشیدنی‌های سرد بنوشید، لباس نازک بپوشید و محیط را خنک نگه دارید.
دکتر موسوی توصیه کرد: برای کنترل بهتر تب و لرز در بارداری غذاهای غنی از مایعات، آب، چای داغ، آب میوه تازه بنوشید. مصرف غذاهای غنی از مایعات مانند آب مرغ، سوپ‌های رقیق، آب نارگیل توصیه می‌شود. میوه‌هایی مانند سیب، پرتقال، هندوانه، آناناس، کیوی سرشار از ویتامین C هستند و با تقویت سیستم ایمنی می‎توانند به بهبود علائم سرماخوردگی در بارداری کمک کنند.
این متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: بهترین راه برای جلوگیری از تب در بارداری این است که اقداماتی را انجام دهید تا بیمار نشوید. حتما دست‌های خود را مرتب بشویید یا از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید، از افراد بیمار دوری کنید، غذاهای سالم بخورید و به اندازه کافی بخوابید.