آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: اطراف مغز و نخاع توسط مایع مغزی – نخاعی احاطه شده است و این مایع از مغز و نخاع محافظت می‌کند. این مایع در سرتاسر ستون فقرات جریان دارد. وقتی این مایع از کانال خود خارج شود، وارد نخاع شده و در بخشی از نخاع جمع می‌شود و موجب […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: اطراف مغز و نخاع توسط مایع مغزی – نخاعی احاطه شده است و این مایع از مغز و نخاع محافظت می‌کند. این مایع در سرتاسر ستون فقرات جریان دارد. وقتی این مایع از کانال خود خارج شود، وارد نخاع شده و در بخشی از نخاع جمع می‌شود و موجب کیست خواهد شد؛ به این وضعیت سیرنگومیلی یا کیست نخاعی می‌گویند.این بیماری نادر است و از هر صد هزارنفر، هشت نفر به آن مبتلا می‌شوند. این عارضه نزدیک به ۵ درصد از افرادی که از ناحیه پایین تنه فلج هستند را در بر می‌گیرد و می‌تواند کیفیت زندگی آنها را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر علیرضا شیخی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد و دکتر مهران مرادی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفتگو کرده است.
دکتر شیخی در این باره می‌گوید: سیرنگومیلی یا کیست درون نخاع، نوعی اختلال نادری است که به دنبال تشکیل کیست درون بافت نخاع ایجاد می‌شود و به مرور زمان این کیست‌ها بزرگ شده و نخاع درون ستون فقرات را تحت فشار قرارمی دهند و سبب آسیب به این ناحیه می‌شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که ” سیرنگومیلی چگونه تشکیل می‌شود “، گفت: مایع مغزی- نخاعی، مایعی است که مغز و نخاع را در برگرفته و از آن محافظت می‌کند. اختلال سیرنگومیلی زمانی تشکیل می‌شود که مایع مغزی – نخاعی در داخل نخاع جمع شده و کیست پر از مایع را تشکیل می‌دهد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: بیماری‌ها و عارضه‌های مختلفی منجر به ابتلا فرد به بیماری سیرنگومیلی می‌شود که از این میان می‌توان به بروز مننژیت یا التهاب غشای اطراف مغز و نخاع، بدشکلی کیاری که زمانی ایجاد می‌شود که بافت مغز بیرون زده و وارد کانال نخاعی شود، وجود تومور نخاعی که گردش مایع مغزی و نخاعی را دچار اختلال می‌کند، آسیب‌های نخاعی و عارضه‌های مادرزادی همانند طناب نخاعی اشاره کرد.

علائم اختلال سیرنگومیلی به مرور زمان ایجاد می‌شود
وی ابراز کرد: علائم اختلال سیرنگومیلی به مرور زمان ایجاد می‌شود و ممکن است یک یا هر دوطرف بدن را درگیر ‌کند. علائم بیماری بستگی به محل تشکیل کیست و شدت آن دارد.
دکتر شیخی ادامه داد: درد در ناحیه کمر، ضعف و بی‌حسی در دستها و پاها، خشکی و سفتی در ناحیه ستون فقرات، خشکی و سفتی بازوها و پا، سردرد، اختلال در حس لامسه نسبت به گرما و سرما از جمله شایع‌ترین علایم اختلال سیرنگومیلی می‌باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: اختلال سیرنگومیلی نوعی اختلال پیشرونده است که با مرور زمان کیست درون نخاع بزرگترمی شود و در صورتی که به موقع درمان نشود ممکن است آسیب‌های جدی را به عصب داخل نخاع وارد کند که عبارتند از بروز دردهای مزمن و شدید، ایجاد اختلالات حرکتی و خشکی و گرفتگی عضلات و بروز انحناء غیرعادی در ستون فقرات یا اسکولیوز است.
وی خاطرنشان کرد: پزشک با انجام معاینه بالینی و بررسی پرونده پزشکی، تشخیص بیماری سیرنگومیلی را آغاز می‌کند و در صورتی که در بیمار احتمال ابتلا به سیرنگولی را بدهد، دستورانجام آزمایشات دقیق‌تری از قبیل‌ام آرآی یا تصویربرداری تشدید مغناطیسی و توموگرافی رایانه‌ای یا سی تی اسکن را می‌دهد.
دکتر شیخی افزود:‌ام آرآی یا “تصویربرداری تشدید مغناطیسی”، یکی از مطمئن‌ترین ابزار برای تشخیص سیرنگومیلی می‌باشد که دراین روش از امواج رادیویی و میدان مغناطیسی برای تهیه تصاویر دقیق استفاده می‌شود. در روش توموگرافی رایانه‌ای یا سی تی اسکن نیز از اشعه ایکس برای تهیه تصاویر دقیق استفاده می‌شود که به وسیله این روش می‌توان دیگر ضایعه‌های نخاعی را نیز مشاهده کرد.

درمان اختلال سیرنگومیلی نیز به شدت و پیشرفت بیماری بستگی دارد
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: درمان اختلال سیرنگومیلی نیز به شدت و پیشرفت بیماری بستگی دارد. از جمله مهمترین و کاربردی‌ترین راه‌های درمان این عارضه می‌توان به انجام عمل جراحی اشاره کرد که هدف از انجام این جراحی برداشتن فشار کیست از روی نخاع و برگرداندن جریان مایع مغزی – نخاعی به حالت اولیه می‌باشد.
وی افزود: جراحی‌های مختلفی برای کاهش فشار روی مغز و نخاع انجام می‌شود به طور مثال از شانت‌گذاری جهت تخلیه مایع کیست استفاده می‌شود، شانت از لوله منعطفی تشکیل شده است که جریان مایع داخل کیست را به حالت اولیه خود برمی گرداند.
دکتر شیخی اضافه کرد: جراحی به منظور بزرگ کردن دهانه قاعده جمجمه و گسترش پوشش سخت شامه نیز جهت برطرف کردن بدشکلی کیاری این بیماران استفاده می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: جراحی به منظور برداشتن مانع نیز در صورتی که زائده یا تومور سبب تشکیل این عارضه شده باشد، مفید است لذا جراح متخصص این مانع را برداشته تا مایع مغزی و نخاعی دوباره به روال عادی خود بازگردد.
وی افزود : جراحی به منظور اصلاح ناهنجاری است در صورتی که اختلال بر اثر ناهنجاری تشکیل شده باشد، انجام می‌شود لذا جراح جهت اصلاح ناهنجاری همچون گیرکردگی طناب نخاعی، دست به تیغ خواهد شد.
دکتر شیخی متذکر شد: دوران بهبود تمام بیماران پس از جراحی سیرنگومیلی با هم یکسان نیست و چگونگی آن عمدتاً به وجود آسیب دائمی ناشی از کیست بستگی دارد لذا دوران بهبود برخی بیماران سال‌ها طول می‌کشد. نکته‌ای که اکثر بیماران به آن توجه نمی‌کنند، این است که از بین رفتن کیست، حتی پس از یک جراحی موفقیت‌آمیز نیز ممکن است بیش از یک سال طول بکشد و حتی بعضی کیست‌ها کاملاً از بین نمی‌رود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: به علاوه برخی بیماران
علائم پس از جراحی سیرنگومیلی را سال‌ها بعد از جراحی تحمل کرده‌اند، بنابراین در حالی که برخی به سرعت بهبود می‌یابند، بهبودی عده‌ای سال‌های متمادی زمان می‌برد.
وی گفت: دوران بهبود بیماران پس از جراحی سیرنگومیلی غالباً فراز و نشیب‌های خاص خود را دارد، پس از یک دوره طولانی تسکین و آرام شدن علائم ممکن است حمله موقتی درد شروع شود.

سیرنگومیلی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در این‌باره خاطرنشان کرد: سیرنگومیلی
یک اصطلاح کلی است که عبارت است از وجود یک حفره پر از مایع مغزی- نخاعی یا یک کیست پر از مایع در داخل طناب نخاعی (در بخش ماده سفید یا خاکستری نخاع) می‌باشد. به این کیست که ممکن است
به مرور زمان بزرگتر شود نیز” سیرنکس ” می‌گویند.
وی ادامه داد: کیست نخاعی یا “سیرنکس ” یکی از علل بدتر شدن پس از آسیب نخاع است و ممکن است دو ماه تا چند سال پس از آسیب نخاع ایجاد شود.گسترش کیست یا حفره منجر به آسیب طناب نخاعی می‌گردد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد بیان کرد: ایجاد کیست ممکن است در هر قسمتی از طناب نخاعی در طول ستون فقرات ایجاد گردد، ولی بیشتر در سطح گردنی رخ می‌دهد. اگر حفره به طرف ساقه مغز گسترش یابد، “سیرنگومیلی” گفته می‌شود.
وی اشاره کرد: سیرنکس (حفره کیستیک) ممکن است راه اسپاینوتالامیک، راه هرمی (کورتیکواسپاینال) و سلول‌های شاخ قدامی نخاع را تحت فشار قرار داده که در نتیجه آسیب این بخش ها، مشکلات حسی- حرکتی بروز می‌کند. سیرنگومیلی در مردان نسبت به زنان شایع‌تر است.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: به افزایش مایع مغزی- نخاعی در کانال مرکزی طناب نخاعی، هیدرومیلی می‌گویند. اگر هیدرومیلی همراه با سیرنگومیلی باشد، اصطلاح سیرنگوهیدرومیلی به کار می‌رود که اشاره به کیست طناب نخاعی و تجمع مایع مغزی- نخاعی در کانال مرکزی طناب نخاعی دارد. تمایز این دو حتی پس از یک بررسی دقیق بافت شناسی ممکن است مشکل باشد. در سیرنگومیلی حفره در خارج کانال مرکزی قرار می‌گیرد.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد مطرح کرد: اختلال یا انسداد در جریان مایع مغزی- نخاعی (CSF) از عوامل مهم سیرنگومیلی است که تئوری‌های مختلفی در این ارتباط مطرح شده است. سیرنگومیلی ممکن است مادرزادی یا اکتسابی باشد.
وی اذعان داشت: به طورکلی بیماری‌ها و اختلالاتی که باعث ایجاد حفره یا کیست در سیرنگومیلی می‌گردند ممکن است در ارتباط با موارد مختلفی باشند.
دکتر مومن زاده ادامه داد: ناهنجاری آرنولد-کیاری از عوامل مهم سیرنگومیلی است. در این ناهنجاری، مخچه و بصل النخاع در موقعیت طبیعی آناتومیک خود قرار ندارند و به داخل کانال مهره‌ای رانده می‌شوند، یعنی پایین‌تر از سوراخ بزرگ پس سری (فورامن ماگنوم) قرار می‌گیرند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد افزود: التهاب پرده عنکبوتیه که آراکنوئیدیت می‌گویند، اسپینا بیفیدا مانند مننگوسل و مننگومیلوسل، تومورهای طناب نخاعی،ضربه به ستون فقرات، آرتروز فقرات گردنی، تنگی مجرای نخاعی، بافت اسکار نخاعی، مننژیت،آسیب طناب نخاعی و خونریزی (هموراژی) در مجاورت طناب نخاعی، اسکولیوز، مالتیپل اسکلروزیس (ام اس ) و در برخی موارد نیز داشتن علت نامشخص (ایدیوپاتیک) از جمله بیماری‌ها و اختلالاتی که باعث ایجاد حفره یا کیست در سیرنگومیلی می‌گردند.
وی اضافه کرد: سندروم طناب نخاعی افسار زده به علت اختلال در حرکت طبیعی طناب نخاعی ایجاد می‌گردد و شامل مجموعه‌ای از عوامل است (مثلا به علت رشته انتهایی ضخیم و کوتاه، بافت اسکار و اسپینا بیفیدا). نتیجه چنین اختلالی می‌تواند کشش طناب نخاعی باشد که باعث بروز بیماری سیرنگومیلی می‌گردد.
دکتر مومن زاده توضیح داد: از شایع‌ترین علائم در ابتدای بیماری سیرنگومیلی، درد است که می‌تواند در محل آسیب باشد یا به صورت درد تیرکشنده در دست‌ها باشد. بیمار آن را به صورت درد یا سوزش توصیف می‌کند که با سرفه، عطسه، زور زدن، نشستن (نسبت به خوابیدن) یا حرکت ویلچر یا ماشین بر سطوح ناهموار بدتر می‌شود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد اضافه کرد: دومین علامت شایع بیماری سیرنگومیلی کاهش حس است که از انتهای اندام به سمت بالا کشیده می‌شود. در این حالت حس درد و حس سرما و گرما کم شده ولی لمس و وضعیت سالم می‌ماند. احساس بدتر شدن ضعف عضله نیز در ۳۰ تا ۸۰ درصد بیماران دیده می‌شود.
وی مطرح کرد: معمولا نشانه‌های بیماری سیرنگومیلی بین سنین ۴۰ الی ۲۵ شروع می‌شوند. علایم سیرنگومیلی بسیار متنوع بوده که به محل، اندازه حفره و امتداد آن بستگی دارد. یک سرفه شدید یا زور زدن ممکن است باعث بدتر شدن علایم گردد.
دکتر مومن زاده عنوان کرد: معمولا علایم سیرنگومیلی به آهستگی طی زمان افزایش می‌یابد. بزرگ شدن کیست احتمال فشار به طناب نخاعی را تشدید می‌کند که تخریب طناب نخاعی را به همراه خواهد داشت. کیست‌هایی که در سطح ناحیه گردنی تشکیل می‌شوند، علایم و نشانه‌های بالینی بیشتری نسبت به کیست‌های نواحی سینه‌ای و مخروط انتهایی (انتهایی‌ترین قسمت نخاع) ایجاد می‌کنند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد مطرح کرد: نشانه‌ها در سیرنگومیلی ممکن است درارتباط با موارد مختلفی باشند. از اولین نشانه‌های سیرینکس ازبین رفتن رفلکس‌های عمقی و‌تری است که از انتها ی اندام شروع می‌شود.سایر علایم شامل دیس رفلکسی خود مختار است.
وی افزود: درد، ضعف عضلانی، ازبین رفتن حس درد، کاهش یا افزایش سفتی عضلات(اسپاستیسیتی)، افزایش تعریق، آتروفی عضلات کوچک دست و ازبین رفتن رفلکس آنها، تشدید رفلکس‌ها و وجود رفلکس بابنسکی در پاها، اختلال در عملکرد مثانه و روده (اختلال سیستم سمپاتیک)، سندرم هورنر به علت درگیری راه سمپاتیک نزولی، سردرد، تجربه درد به هنگام لمس پوست، درد مزمن، اختلال در راه رفتن، از دست دادن حس‌های اندام‌ها همانند گرما و سرما به ویژه در دست ها، خستگی عضلات گردن با نشستن طولانی مدت، کاهش تخلیه رفلاکس ادرار، بدتر شدن
افت وضعیتی فشارخون، اسکولیوز و تنگی مردمک همراه با تعریق در صورت از دیگرنشانه‌های بیماری سیرنگومیلی است.
دکتر مومن زاده اظهار کرد: انجام‌ام آر‌ای مهمترین ابزار تشخیصی‌های بیماری سیرنگومیلی است. سی تی اسکن و گاهی میلوگرافی نیز ممکن توسط پزشک جهت تشخیص درخواست گردد.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد گفت: در برخی موارد هنگام انجام‌ام آر‌ای یا سی تی اسکن که با هدف دیگری درخواست شده است، یک کیست مبین سیرنگومیلی ممکن است به طور اتفاقی کشف گردد.

سیرنگومیلی، اختلالی نادر در ستون فقرات است
در ادامه نیز دکتر مرادی در اینباره ابراز داشت: سیرنگومیلی، اختلالی نادر در ستون فقرات است که در اثر آن شکاف‌هایی در داخل نخاع ایجاد می‌شود. این شکاف‌ها، که به آن اصطلاحا کیست گفته می‌شود، از مایعاتی پر شده‌اند.
وی اضافه کرد: کیست نخاعی به مرور زمان بزرگ‌تر و بلند‌تر شده و بخش بیشتری از کانال نخاعی را در برمی‎گیرد و به نخاع فشار وارد می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: بیماری سیرنگومیلی در برخی موارد هیچ مشکلی را برای بیمار ایجاد نمی‌کند و نیاز به درمان ندارد، اما گاهی اوقات بزرگ‌ شدن کیست آسیب شدیدی را به نخاع وارد کرده و مشکلاتی را برای بیمار به وجود می‌آورد که باید مورد درمان قرار گیرد.
وی تشریح کرد: به طور کلی اطراف مغز و نخاع توسط یک مایع احاطه شده است که به آن مایع مغزی – نخاعی گفته می‌شود. مایع مغزی نخاعی در یک کانال بسیار باریک قرار داشته و سراسر کانال نخاعی را فرا گرفته است. این کانال از همان دوران کودکی از مایع پر می‌شود و هرچه سن انسان افزایش پیدا می‌کند، بخش پایینی کانال به سمت بالا تنگ‌تر می‌شود تا در نهایت به طور کامل بسته شود. دکتر مرادی ادامه داد:در صورتی که بخش‌هایی از کانال زودتر از موعد مقرر بسته شوند یا تنگ شوند، مایع مغزی نخاعی در آن قسمت جمع شده و تشکیل کیست مایع را می‌دهد. به این کیست سرینیکس گفته می‌شود که اغلب در مهره‌های ناحیه گردنی یا سینه‌ای بروز پیدا می‌کند. هرچه حجم شکاف ایجادشده بیشتر باشد، فشار بیشتری بر روی نخاع و اعصاب وارد شده و اختلالاتی را برای بیمار ایجاد می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: درد، بی‌حسی و ضعف عضلانی از جمله علائم این بیماری است که در ابتدای بیماری به طور محدود مشاهده می‌شود و با پیشرفت بیماری افزایش می‌یابد.
وی بیان کرد: سیر پیشرفت بیماری سیرنگومیلی چندان قابل پیش‌بینی نیست. در برخی موارد این بیماری به تدریج شدت پیدا می‌کند و حتی ده‌ها سال طول می‌کشد تا خود را نشان دهد، اما اگر به مراحل پیشرفته‌تر برسد، اختلالات و عوارض جدی را برای بیمار به دنبال دارددکتر مرادی اضافه کرد: از بین این اختلالات و عوارض جدی می‌توان به موارد مختلفی اشاره کرد. انحنای غیرعادی ستون فقرات یکی از عوارض بیماری سیرنگومیلی می‌باشد که در اصطلاح به آن اسکولیوز گفته می‌شود. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود:درد شدید و مزمنی که در اثر آسیب دیدن نخاع ایجاد می‌شود، ضعف، خشکی، گرفتگی عضلات و بروز مشکلات حرکتی که در نهایت باعث تغییر در راه رفتن بیمار می‌شود نیز از دیگر عوارض این بیماری است.
وی اذعان داشت: بیماری سیرنگومیلی و تشکیل کیست مایع در کانال نخاعی دلیل مشخصی ندارد و ممکن است علت‌های مختلفی داشته باشد.
دکتر مرادی مطرح کرد: شایع‌ترین بیماری‌هایی که احتمال بروز سیرنگومیلی را افزایش می‌دهند، عبارتند از بدشکلی کیاری، مننژیت، تومور نخاعی، عارضه‌های مادرزادی و آسیب نخاعی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: بدشکلی کیاری، عارضه‌ای است که در آن بافت مغزی گسترش یافته و وارد کانال نخاعی می‌شود و مننژیت نیز نوعی بیماری مغزی است که در آن غشاهای اطراف مغز و نخاع دچار التهاب می‌شوند.
وی متذکر شد: تومورهایی که در داخل کانال نخاعی یا بر روی استخوان‌های ستون فقرات ایجاد می‌شوند، از دیگر دلایل ابتلا به بیماری سیرنگومیلی هستند. این تومورها گردش طبیعی مایع مغزی نخاعی را مختل می‌کنند و از این طریق باعث ایجاد کیست می‌شوند.
دکتر مرادی بیان کرد: برخی از عارضه‌های مادرزادی نیز باعث ایجاد بیماری سیرنگومیلی می‌شوند. اختلال طناب نخاعی گیر افتاده یکی از این عوارض است که باعث محدودیت حرکت نخاع در کانال می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: آسیب‌های نخاعی از دیگر دلایل ابتلا به بیماری سیرنگومیلی هستند که ممکن است سال‌ها طول بکشد تا برای بیمار مشکل ایجاد کنند.
وی توضیح داد: علائم و نشانه‌های بیماری سیرنگومیلی به میزان بزرگی کیست و مکان آن بستگی دارد. مهم‌ترین علائم عبارتند از درد، بی‌حسی یا گزگز در عضلات، ایجاد ضعف و ناتوانی حرکتی در دست‌ها و پاها، خشکی و سفتی در ناحیه گردن، شانه، بازو، کمر و پاها، سردرد، عدم تعادل، از دست دادن کنترل روده و مثانه، از دست دادن حساسیت بدن نسبت به سرما و گرما به خصوص در ناحیه دست‌ها و انحنای غیرعادی ستون فقرات است.
دکتر مرادی تشریح کرد: پزشک برای تشخیص بیماری سیرنگومیلی ابتدا پرونده پزشکی بیمار را مورد بررسی قرار داده و معایناتی را انجام می‌دهد. دانستن علائم بیماری و مشکلات و اختلالاتی که برای بیمار ایجاد شده است در تشخیص بیماری بسیار موثر می‌باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: در صورتی که پزشک احتمال بیماری سیرنگومیلی را بدهد، آزمایشات مختلفی را برای بیمار تجویز می‌کند که عبارتند از سی تی اسکن و ‌ام آر‌ای ستون فقرات.
وی افزود: سی تی اسکن مجموعه‌ای از پرتوهای اشعه ایکس است که بر روی نقطه موردنظر تابیده و تصاویری از ستون فقرات و نخاع را به نمایش می‌گذارد. از این روش برای تشخیص تومور یا دیگر اختلالات نخاعی استفاده می‌شود.
دکتر مرادی اضافه کرد:‌ام آر‌ای تصاویری دقیق از نخاع و اجزای داخلی ستون فقرات را به پزشک نشان می‌دهد. از این رو، در صورتی که کیست مایع یا سیرنگومیلی در کانال نخاعی وجود داشته باشد، در تصاویر دیده شده و به راحتی قابل تشخیص است. در واقع این روش مطمئن‌ترین روش برای تشخیص بیماری سیرنگومیلی است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: روش درمانی سیرنگومیلی بسته به شدت بیماری و علائمی که از خود نشان می‌دهد، متفاوت است. گاهی اوقات بیمار هیچ علامتی از این بیماری ندارد. برخی بیماران زمانی که برای مشکلات دیگر خود به پزشک مراجعه می‌کنند در تصویربرداری و‌ام آر‌ای متوجه کیست می‌شوند. در صورتی که بیمار در چنین وضعیتی قرار داشته باشد و هیچ‌گونه نشانه‌ای از بیماری در او نباشد، طبق دستور پزشک باید به صورت دوره‌ای مورد معاینه قرار گیرد تا در صورت پیشرفت بیماری، درمان آغاز گردد.وی ادامه داد: در صورتی که بیماری سیرنگومیلی علائمی را از خود نشان دهد و مشکلاتی را در زندگی روزمره فرد ایجاد کند، پزشک عمل جراحی را به او پیشنهاد می‌کند تا جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد.
دکتر مرادی متذکر شد: هدف از جراحی سیرنگومیلی، برداشتن فشار کیست از روی نخاع و به جریان انداختن دوباره‌ مایع مغزی- نخاعی است. جراحی سیرنگومیلی با روش‌های مختلفی انجام می‌شود که نوع آن نیز بستگی به علت ایجاد کیست، اندازه و محل آن دارد. این روش‌ها عبارتند از درمان بدشکلی کیاری، عمل تخلیه کیست و برداشتن مانع است.این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: زمانی که جمجمه به صورت غیرعادی کوچک باشد یا بد شکل گرفته باشد، بافت مغز تحت فشار قرار گرفته و به سمت پایین حرکت می‌کند. این مسئله باعث فشار بر روی نخاع شده و در نهایت منجر به بیماری سیرنگومیلی می‌گردد. اگر بیماری سیرنگومیلی به دلیل بدشکلی کیاری اتفاق افتاده باشد، جراح دهانه جمجمه را بزرگ کرده و قسمت سخت‌شامه را گسترش می‌دهد تا مغز به راحتی درون پوشش خود جا شود.
وی مطرح کرد: تخلیه کیست در مبتلایان به بیماری سیرنگومیلی با استفاده از روش‌ شانت‌گذاری نیز انجام می‌شود. در این روش یک لوله باریک و منعطف وارد کیست شده و مایع درون کیست را به سمت بخش دیگری از بدن، مانند شکم، هدایت می‌کند. در واقع جراح با این کار مایع درون کیست را تخلیه کرده و با کوچک کردن اندازه آن، فشار وارد شده بر نخاع را کاهش می‌دهد.
دکتر مرادی می‌گوید: همان‌طور که گفته شد، سیرنگومیلی زمانی رخ می‌دهد که جریان مایع مغزی ـ نخاعی مختل شده باشد. در صورتی که این اختلال به دلیل وجود تومور یا ضایعات دیگر ایجاد شده باشد، پزشک این موانع را برمی‌دارد تا مایع دوباره به جریان بیفتد و از درون کیست خارج شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اشاره کرد: عمل جراحی تنها راه درمانی بیماری سیرنگومیلی است که با توجه به پیشرفت بیماری و دلیل ایجاد آن به بیمار پیشنهاد می‌شود و روش‌های مختلفی نیز دارد. نکته‌ای که در مورد درمان این بیماری وجود دارد این است که سیرنگومیلی ممکن است پس از عمل جراحی نیز دوباره عود کند یا بهبودی کامل بیمار سال‌ها به طول بینجامد. وی افزود: در واقع بیمار باید به نوعی با این بیماری کنار بیاید و همیشه تحت نظر پزشک باشد تا در صورت رشد دوباره کیست، درمان‌های تکمیلی برای او انجام شود.
دکتر مرادی خاطرنشان کرد: اگر به بیماری سیرنگومیلی دچار هستید باید برخی نکات را مدنظر داشته باشید و بدانید که دوران بهبودی سیرنگومیلی در تمامی بیماران یکسان نیست. برخی از کیست‌ها هرگز از بین نمی‌روند و برخی دیگر سال‌ها طول می‌کشد تا بهبود یابند و برخی از افراد در اثر این بیماری دچار آسیب‌های نخاعی شدیدی می‌شوند که به طور دائمی در آن‌ها وجود دارد و حتی پس از عمل نیز بهبود نمی‌یابد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید: افرادی که دارای بیماری سیرنگومیلی هستند باید بر روی فعالیت‌های خود دقت بیشتری داشته باشند و از بلند کردن اجسام سنگین و ایجاد فشار بر روی ستون فقرات خودداری نمایند.
وی مطرح کرد: در صورتی که بیماری سیرنگومیلی باعث ایجاد مشکلات عصبی مانند درد، ضعف عضلانی، گرفتگی، خشکی و خستگی شود، پزشک از بیمار می‌خواهد تا ورزش‌هایی را انجام دهد و از این طریق برخی از اختلالات ایجاد شده را برطرف نماید. ممکن است پزشکتان برای انجام این کار یک متخصص طب فیزیکی را به شما معرفی نماید.
دکتر مرادی ابراز داشت که متأسفانه امکان جلوگیری از عارضه سیرنگومیلی وجود ندارد اما تشخیص و درمان به‌موقع به‌ یافتن علائم کمک می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات بیان کرد: پیش‌آگهی سیرنگومیلی برای بیمارانی که تحت درمان قرار گرفته‌اند و جراحی موفقی داشته‌اند، یکسان نیست. آسیب‌دیدگی نخاع گاهی آن‌قدر شدید است که مشکلات عصبی دائمی را ایجاد می‌کند. برخی بیماران دچار ضعف دائمی دست و یا پا می‌شوند و راه رفتن برایشان مشکل می‌شود. انتظار می‌رود که این عارضه‌ها پس از درمان کیست به تدریج و با بهره‌گیری از طب فیزیکی برطرف شود.
وی اظهار کرد: زندگی کردن با سیرنگومیلی و عوارض آن چالش دشواری است. شاید احساس کنید که سیرنگومیلی تمام جوانب زندگی‌تان را تحت الشعاع قرار داده و آرزو کنید که کاش می‌شد فقط یک روز به این بیماری فکر نکنید، اما متاسفانه یاد آورهای مداومی مانند درد مزمن یا مشکلات عصبی این عارضه را هر لحظه زنده
می‌کند.
دکتر مرادی افزود: در صورت ابتلا به این بیماری داشتن فردی که بتوانید با او درد دل کنید و به او تکیه کنید، بسیار با ارزش است. این فرد می‌تواند دوست مورد اعتماد یا مشاوری باشد که با گوش دادن به ناراحتی‌هایتان به شما دلگرمی ‌دهد. همچنین می‌توانید از پشتیبانی و اطلاع‌رسانی گروه‌های حمایتی سیرنگومیلی بهره بگیرید. از پزشکتان بخواهید که گروه فعالی را در در نزدیکی محل سکونتتان به شما معرفی کنند یا گروه‌های اینترنتی سیرنگومیلی را پیدا کنید. در انجمن‌های گفتگوی این گروه‌ها می‌توانید تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید و از اطلاعات و توصیه‌های افرادی استفاده کنید که مانند خودتان با این ضایعه دست و پنجه نرم می‌کنند.