توضیحات مفصل یک پزشک و یک برگه کاغذ که شماره تماس و اسامی تعدادی از بیماران دست‌نویش شده است. این‌ها به دست‌مان رسیده تا مشکل بخش رادیوتراپی بیمارستان دکتر فیاض‌بخش را بررسی کنیم. بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش بزرگترین بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی و قطب تروما و سرطان و تنها مرکز ارائه دهنده کامل‌ترین خدمات […]

توضیحات مفصل یک پزشک و یک برگه کاغذ که شماره تماس و اسامی تعدادی از بیماران دست‌نویش شده است. این‌ها به دست‌مان رسیده تا مشکل بخش رادیوتراپی بیمارستان دکتر فیاض‌بخش را بررسی کنیم. بیمارستان شهید دکتر فیاض‌بخش بزرگترین بیمارستان ملکی سازمان تامین اجتماعی و قطب تروما و سرطان و تنها مرکز ارائه دهنده کامل‌ترین خدمات تشخیص و درمان سرطان از جمله CT-Scan، MRI ، ماموگرافی، جراحی، رادیوتراپی و شیمی درمانی در این سازمان است.گفته می‌شود یکی از اصلی‌ترین خدمت درمان سرطان در کنار جراحی، رادیوتراپی است که در بیمارستان فیاض‌بخش ازسال ۱۳۸۴ با دستگاه کبالت درمان رادیوتراپی بیماران انجام می‌گرفت و تا پایان سال ۱۳۸۹ که نیمه عمرمفید سورس کبالت به پایان رسید و در کنار عدم ورود سورس کبالت به کشور و روی کار آمدن دستگاه‌های شتاب‌دهنده، فعالیت بخش رادیوتراپی ملغی شد.

دو هفته خرابی طی یک ماه
در ماه اخیر دستگاه شتاب دهنده خطی در این مرکز به مدت حدود دو هفته خراب شد و درمان بیماران در این مرکز درمانی متوقف شده بود. مراکز رادیوتراپی در تهران محدود است و ۷ مرکز دولتی در کل استان تهران وجود دارد که بغیر از بیمارستان فیاض بخش که متعلق به تامین اجتماعی است ۶ مرکز دیگر تحت مجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی است، با توجه به محدود بودن مراکز رادیوتراپی اگر این بیماران می خواستند، برای ادامه درمان به این مراکز مراجعه کنند، باید ماه‌ها در انتظار بوده و بلافاصله به آن‌ها نوبت داده نمی‌شود. البته بعد از حدود دو هفته خرابی دستگاه رادیوتراپی روز سه شنبه هفته گذشته این دستگاه تعمیر و دوباره به چرخه خدمت بازگشت.یکی از بیماران که چند جلسه از درمان
رادیوتراپی‌اش باقی مانده بود، در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید:
«سه شنبه دو هفته گذشته دوبار دستگاه خراب شد و درمان من نیمه کاره ماند، از ابتدای هفته پیش نیز هر روز تماس می‌گرفتم، اما می‌گفتند دستگاه‌ها خراب است و خودشان با ما تماس می‌گیرند.» او که براساس تجویز پزشک باید ۲۵ جلسه رادیوتراپی انجام دهد، ادامه می‌دهد: «۲۵ جلسه رادیوتراپی داشتم که چند جلسه پایانی آن از سه شنبه هفته پیش انجام نشده و درمانم نیمه کاره مانده بود. اگر مشکلی در دستگاه ایجاد نمی‌شد، درمان من هفته گذشته به پایان می‌رسید.» به گفته یک منبع آگاه در سال ۱۳۹۵ با خرید یک دستگاه شتاب‌دهنده انرژی پایین بخش رادیوتراپی مجددا شروع به فعالیت کرد.دستگاه شتاب‌دهنده خطی یک دستگاه با تکنولوژی پیشرفته است و امکان خرابی و خواب آن وجود دارد که با تامین به موقع قطعات و تعمیر و نگهداری آن؛ میزان خواب دستگاه به حداقل می‌رسد ولی چون درمان بیماران سرطانی بایستی در جلسات متعدد و بطور پیوسته و روزانه و بدون وقفه انجام گیرد؛ وجود یک دستگاه دوم که در کنار دستگاه اول بطور همزمان مشغول فعالیت است، می‌تواند در مواقع خرابی یکدیگر را پوشش دهند؛ و نیز جهت جلوگیری از وقفه درمانی و افزایش کارایی درمان، از الزامات قانونی است که در بخش‌های رادیوتراپی مورد تاکید است.

پاسخ یک مسئول
آن‌طور که بیماران می‌گویند طی دو سال اخیر دستگاه شتاب‌دهنده بخش رادیوتراپی بیمارستان فیاض‌بخش، خطاها و خرابی‌هایی داشته که بدلیل عدم تامین به‌موقع قطعات مورد نیاز آن، کارکرد آن دچار مشکل شده که موجب خواب‌های طولانی تا چندین ماه شده و موجب اختلال در انجام پرتو درمانی بیماران مبتلا به سرطان شده است. بابک عدلی‌، مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان تهران در گفت‌وگو با خبرآنلاین، همه این موضوعات را تایید می‌کند و بخش مهم این مشکل را به تحریم‌ها و آمریکایی بودن شرکت‌ سازنده می‌داند. او می‌گوید: نمایندگی انحصاری ساخت و تعمیر این دستگاه شتاب‌دهنده متعلق به یک شرکت آمریکایی است که اتفاقا بهترین دستگاه‌ها را هم تولید می‌کند. هربار دستگاه خراب می‌شود باید حتما از طریق نمایندگی همین شرکت اقدام کنیم، که به مشکل برمی‌خوریم و روندش طولانی می‌شود. او حتی تایید می‌کند در هفته جاری هم همین مشکل وجود داشته و دو روز رادیوتراپی تعطیل بوده است. عدلی توضیح می‌دهد: اما این مشکلات با راه‌اندازی بیمارستان جدید فیاض‌بخش که ۵۵۰ تخت‌خوابی و مجهز خواهد بود، حل خواهد شد. او در پاسخ به اینکه رنج این بیماران در ایام خرابی دستگاه زیاد است، تاکید می‌کند: به عنوان یک پزشک در جریان این مشکلات هستم ولی روند تعمیر دستگاه متاسفانه با همین مشکل تاخیر نمایندگی و مسائل تحریم روبه‌رو است.با این تفاسیر تنها پاسخی که به بیماران چشم‌به‌راه که علاوه بر رنج بیماری، باید با این تاخیرها طی درمان هم روبه‌رو باشند،‌ می‌توان داد، همچنان صبوری است.