به طور کلی اوزون، نوعی گاز است که متشکل از سه اتم اکسیژن می‌باشد. لازم به ذکر است که وجود اکسیژن کافی در بدن، می‌تواند بسیار مفید واقع شده و در حقیقت درمانی اثربخش در راستای ایجاد تحول در سلامتی بدن محسوب گردد. ازن تراپی در حقیقت، یک درمان جدید و سالم به منظور کنترل […]

به طور کلی اوزون، نوعی گاز است که متشکل از سه اتم اکسیژن می‌باشد. لازم به ذکر است که وجود اکسیژن کافی در بدن، می‌تواند بسیار مفید واقع شده و در حقیقت درمانی اثربخش در راستای ایجاد تحول در سلامتی بدن محسوب گردد. ازن تراپی در حقیقت، یک درمان جدید و سالم به منظور کنترل التهاب و ترمیم آسیب‌های اسکلتی عضلانی به شمار می‌رود. توجه داشته باشید که برای اثربخش‌تر نمودن درمان با ازن، باید مراقبت‌های بعد از ازن تراپی را نیز به دقت مد نظر داشت. اوزون تراپی نوعی درمان جایگزین است که با اوزون انجام می‌شود. اوزون گازی است که به طور طبیعی در جو وجود دارد. با این حال، اوزون پزشکی خالص نیست و با غلظت و دوزهایی که با استفاده از ژنراتور اوزون انتخاب می‌شوند با اکسیژن مخلوط می‌شود. یک بار استفاده و یا استفاده مکرر از اوزون پزشکی در غلظت و مقادیر کم اثر بیولوژیک مفید و موثری بر روی بدن به همراه دارد. کاربردهای پزشکی اوزون به ظرفیت اکسیداتیو آن بستگی دارد و قادر به ایجاد استرس کنترل شده‌ای است که واکنش‌های آنتی‌اکسیدانی را در بدن ما فعال می‌کند. علاوه بر زمان بهبودی کوتاه‌تر و میزان عوارض کمتر نسبت به جراحی، سایر مزایای تزریق اوزون عبارتند ازکم تهاجمی است، این یک روش سرپایی است، زمان کمی برای مدیریت لازم است، هزینه آن بسیار کم‌تر از جراحی است و این یک روش بدون درد است. در واقع، بسیاری از پزشکان و محققان نسبت به تزریق اوزون تردید دارند زیرا درصد زیادی از بیماران مبتلا به فتق دیسک، خود به خود بهبود می‌یابند؛ بنابراین تشخیص اینکه آیا بیماران به دلیل تزریق در حال بهبودی هستند یا خیر، دشوار است. درمان اوزون برای همه مناسب نیست. اگر فلج پاها، مثانه کنترل نشده، دیسک‌های کلسیفیه یا فشردگی طناب نخاعی دارید، جراحی گزینه بهتری است.

 مراقبت‌های لازم بعد از اوزون تراپی
اگر برای بهبود دیسک کمر خود از اوزون تراپی استفاده کرده‌اید، باید به چند نکته جهت مراقبت پس از اوزون تراپی توجه داشته باشید. در این قسمت نکات مربوطه را آورده‌ایم. این نکات عبارتند از؛
بهتر است بعد از اوزون تراپی، دو تا سه روز استراحت کنید و از انجام کارهای سنگین خودداری کنید. با رعایت این کار از بروز مشکل در روند بهبودی جلوگیری می‌کنید.
برای کاهش التهاب، بهتر است ۴۸ ساعت از کمپرس گرم و سپس کمپرس سرد استفاده کنید.
در رژیم غذایی خود برای دو هفته، روغن ماهی و مکمل‌های آن و همچنین پروتئین را بگنجانید. هرچه مصرف پروتئین را بالاتر ببرید، روند بهبودی خوبی خواهید داشت.
اگر در قسمت تزریق اوزون احساس درد داشتید، می‌توانید برای کاهش درد و التهاب از داروهای مسکن معمولی استفاده کنید. مصرف داروهای پیچیده‌تر فقط در صورتی که پزشکتان آن‌ها را تایید می‌کند، مجاز است. از خوردن داروهایی از قبیل ایبوپروفن و آسپرین و داروهای ضد التهاب خودداری نمایید.
افراد بعد از حدود ۲ الی ۳ هفته پس از اوزون تراپی، با رعایت مواردی که در بالا ذکر کردیم، می‌توانند فعالیت فیزیکی خود را
داشته باشند.