آفتاب یزد – منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش: بیماری پیش‌ دیابت یا پره دیابت، تشخیص زودهنگام بیماری دیابت است و زنگ هشداری برای دیابت محسوب می‌شود. بیماری پیش دیابت زمانی ایجاد می‌شود که قند خون شما بالاتر از حد نرمال باشد ولی این بالا بودن قند به حدی نیست که دیابت به حساب بیاید. اگر پیش‌ […]

آفتاب یزد – منیرسادات ذوالفقاری اجلال منش: بیماری پیش‌ دیابت یا پره دیابت، تشخیص زودهنگام بیماری دیابت است و زنگ هشداری برای دیابت محسوب می‌شود. بیماری پیش دیابت زمانی ایجاد می‌شود که قند خون شما بالاتر از حد نرمال باشد ولی این بالا بودن قند به حدی نیست که دیابت به حساب بیاید. اگر پیش‌ دیابت به‌ موقع درمان نشود، احتمال ابتلا شما به دیابت بسیار بالا می‌رود و در طولانی مدت عوارضی مثل آسیب‌دیدگی قلب و کلیه برای شما به وجود می‌آید و کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش می دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکترحسین دلشاد، فوق تخصص غدد و متابولیسم و دکتر سید حسین دهقان منشادی ، فوق تخصص غدد و متابولیسم
گفت و گو کرده است .
دکتر دلشاد در این باره می گوید : منظور از عارضه پیش دیابت یا پره دیابت این است که فرد مبتلا قند خون بالایی دارد؛ با این حال قند خون آنقدر بالا نیست که برای فرد مبتلا تشخیص دیابت گذاشته شود.
وی بیان کرد : خوشبختانه عارضه پیش دیابت برگشت‌پذیر است ؛ تغییر رژیم غذایی، ورزش و اصلاح سبک زندگی و درصورت نیاز مصرف دارو همگی می‌توانند از پیشرفت پیش دیابت به سوی دیابت نوع دو جلوگیری کنند. با این حال در صورتی که پیش دیابت به حال خود رها شود، می‌تواند طی مدتی در نهایت تبدیل به دیابت نوع دو شود.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم مطرح کرد : پیش دیابت اغلب علامت خاصی ایجاد نمی‌کند؛ بسیاری از مبتلایان اطلاعی از مبتلایان به پیش دیابت ندارند. با این حال برخی افراد ممکن است شرایطی داشته باشند که زمینه را برای مقاومت به انسولین فراهم ‌‌کند؛ مثل سندروم تخمدان پلی‌کیستیک یا آکانتوزیس نیگریکانس.
وی افزود : در آکانتوزیس نیگریکانس پوست نواحی خاصی از بدن ضخیم، تیره و معمولا ارغوانی می‌شود. این تغییر رنگ اغلب در برخی مکان‌ها که عبارتند از آرنج ، زانو ، گردن ، زیربغل و بند انگشتان رخ می‌دهد .
دکتر دلشاد اشاره کرد : در صورتی که پزشک برایتان تشخیص پره دیابت گذاشت ، در صورت بروز هر یک از موارد که شامل تشنگی بیش از حد، ادرار بیش از حد به خصوص در طول شب، خستگی، تاری دید ، بهبود آهسته زخم‌ها است لازم است فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید زیرا این علائم ممکن است نشان‌دهنده بروز دیابت نوع دو باشند.


این فوق تخصص غدد و متابولیسم تشریح کرد : هر فردی ممکن است روزی دچار پیش دیابت شود؛ با این حال برخی عوامل هستند که می‌توانند احتمال ابتلای شما را به پره دیابت بالا ببرند که مهمترین آن عبارتند از سن بالا به ویژه بالاتر از ۴۵ سال ، مردان با دور کمر بیش از ۱۰۱٫۵ سانتیمتر و زنان با دور کمر بیش از ۸۹ سانتیمتر، داشتن رژیم غذایی ناسالم مثل خوردن بیش از حد گوشت قرمز و نوشیدنی‌های گازدار و غذاهای فرآوری‌شده و عدم مصرف میوه و سبزیجات.
وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن به ویژه چاقی شکمی ، کلسترول و تری گلیسرید بالا در آزمایش خون ، کم تحرکی ، داشتن دیابت بارداری یا داشتن فرزندی با وزن حین تولد بالا ، ابتلا به سندروم تخمدان پلی کیستیک، اختلالات خواب مثل آپنه خواب یا شغل‌هایی که شیفت شب دارند ، سابقه سکته قلبی و مغزی ، فشار خون بالا و مصرف سیگار نیز از دیگر عواملی هستند که می‌توانند احتمال ابتلای شما را به پره دیابت بالا ببرند .
دکتر دلشاد مطرح کرد : عارضه پیش دیابت با آزمایش خون تشخیص داده می‌شود البته آزمایش لازم است تکرار شود تا تشخیص قطعی شود. دستگاه‌های تست قند خون خانگی نیز برای تشخیص نهایی پره دیابت کاربردی ندارند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود : پزشک برای تشخیص پره دیابت ممکن است آزمایشات دیگری را نیز درخواست کند که عبارتند از انجام هموگلوبین A1C ، FBS یا قند خون ناشتا، تست تحمل گلوکز
خوراکی .
وی اضافه کرد : آزمایش هموگلوبین ای وان سی یا به اختصار A1C میانگینی از قند خون ۲ تا ۳ ماه اخیر را می‌دهد؛ این آزمایش نیازی به ناشتایی ندارد و در هر زمانی قابل انجام است. درصورتی که عدد A1C بین ۵٫۷ تا ۶٫۴ باشد، گویای پیش دیابت است. هرچه میزان A1C بالاتر باشد، احتمال ابتلای شما به دیابت نوع دو بیشتر است.
دکتر دلشاد اظهار کرد : برای انجام آزمایش FBS یا قند خون ناشتا ، لازم است حداقل هشت ساعت ناشتا باشید. درصورتی که عدد FBS بین
۱۰۰ تا ۱۲۵ باشد، علامتی از پیش دیابت یا پره دیابت است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم تصریح کرد : در آزمایش تست تحمل گلوکز خوراکی پزشک دوبار قند خون شما را اندازه گیری می‌کند؛ یک بار در بدو مراجعه و سپس دو ساعت بعد، پس از مصرف یک نوشیدنی شیرین. درصورتی که سطح قند خون بین ۱۴۰ تا ۱۹۹ باشد، شما مبتلا به پیش دیابت هستید.
وی متذکر شد : درمان عارضه پره دیابت به معنای پیشگیری از دیابت است بنابراین درصورتی که پیش دیابت را به حال خود رها کنید و درمانش نکنید، این احتمال وجود دارد که در آینده به دیابت مبتلا شوید.
دکتر دلشاد ابراز داشت : اصلاح سبک زندگی تا حد زیادی می‌تواند در درمان پیش دیابت موثر باشد که شامل رعایت رژیم غذایی پر فیبر و کاهش وزن درصورت اضافه وزن زیرا کاهش ۱۰ درصد از وزنتان می‌تواند تغییر بزرگی در وضعیت سلامتی شما ایجاد کند و لازم است حداقل سی دقیقه ورزش متوسط مثل پیاده روی را برای مدت پنج روز در هفته انجام دهید. می‌توانید به تدریج میزان فعالیت خود را بیشتر کنید و نیز عدم مصرف سیگار و کنترل فشار و کلسترول خون نیز در درمان پیش دیابت موثر است .
این فوق تخصص غدد و متابولیسم افزود : درصورت نیاز پزشک ممکن است برایتان دارو هم تجویز کند. درصورتی که درمعرض ابتلا به دیابت باشید، پزشک ممکن است متفورمین تجویز کند.
وی توصیه کرد : انجام ورزش و رعایت رژیم غذایی با چربی، نمک، کالری و قند پایین در پیشگیری از بروز پیش دیابت موثر است علاوه بر این انجام موارد دیگری هم می‌تواند کمک‌کننده باشد که شامل ترک سیگار و الکل، مصرف داروهای کنترل قند خون درصورت توصیه پزشک است.
دکتر دلشاد بیان کرد : درصورتی که پیش دیابت درمان نشود، می‌تواند به دیابت تبدیل شود . دیابت با عوارض مهمی همراهی دارد که شامل ابتلا به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی ،آسیب اعصاب، بیماری‌های کلیوی ، مشکلات چشمی و نابینایی ، آسیب پا که درنهایت ممکن است لازم شود اندام قطع شود ،عفونت پوستی و مشکلات شنوایی است .

 تشخیص پیش دیابت در کودکان تفاوتی با بزرگسالان نمی‌کند
این فوق تخصص غدد و متابولیسم خاطرنشان کرد : تشخیص پیش دیابت در کودکان تفاوتی با بزرگسالان نمی‌کند و همان آزمایشات بزرگسالان نیز در اطفال می‌تواند برای تشخیص پیش دیابت موثر باشد.
وی بیان کرد: انجمن دیابت آمریکا توصیه می‌کند کودکانی که بالای ده سال دارند و اضافه وزن داشته یا چاق هستند و نیز شرایطی مانند اینکه یکی از اعضای خانواده مبتلا به دیابت نوع دو ، ابتلای مادر به دیابت بارداری ، علائم مقاومت به انسولین و یا ناهنجاری‌های مرتبط با آن مثل سندروم تخمدان پلی کیستیک، وزن کم هنگام تولد و فشار خون بالا را دارند، از نظر پیش دیابت باید بررسی شوند.
دکتر دلشاد متذکر شد : درصورتی که کودک مبتلا به پیش دیابت نیست ولی احتمال ابتلای او بالا است، پیشنهاد می‌شود که هر۳ سال یک بار از جهت پره دیابت بررسی شود.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم اذعان داشت : درمان پره دیابت در کودکان فرقی با بالغین نمی‌کند و برخی توصیه‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد که عبارتند از کاهش وزن ، رژیم غذایی پر از فیبر، کمتر غذای آماده خوردن ، انجام حداقل یک ساعت فعالیت فیزیکی در روز ودارو تنها زمانی تجویز می‌شود که اصلاح سبک زندگی در کودک موثر نباشد ولی با این حال درصورت نیاز متفورمین می‌تواند انتخاب مناسبی باشد.
وی مطرح کرد : به نظر می‌رسد که رژیم غذایی با کربوهیدرات کم می‌تواند انتخاب مناسبی برای افراد مبتلا به پیش دیابت باشد البته برخی افراد تصور می‌کنند مصرف ۲۱ الی ۷۰ گرم کربوهیدرات در روز، رژیم کم‌کربوهیدرات محسوب می‌شود. اما واقعیت این است که نمی‌توان عدد دقیقی برای آن تعیین کرد.
دکتر دلشاد افزود : رژیم کم کربوهیدرات ممکن است در مبتلایان به بیماری‌های قلبی، کلیوی و افرادی که کلسترول بالایی دارند، توصیه نشود بنابراین قبل از هر تغییری در رژیم غذایی با پزشک خود مشورت کنید. این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد : همه افراد پیش دیابتی در نهایت به دیابت مبتلا نمی‌شوند ولی فراموش نکنید که پیش دیابت قابل تغییر است و با اصلاح سبک زندگی و در صورت توصیه پزشک با مصرف دارو می‌توانید از پیشرفت و بروز دیابت جلوگیری کنید. وی گفت : تشخیص پره دیابت با آزمایش خون است و پیش از انجام هر تغییری در رژیم غذایی یا مصرف دارو، لازم است در این باره با پزشک خود مشورت کنید.

 تشخیص علائم هشدار دهنده اولیه دیابت، دشوار است
در ادامه نیز دکتر دهقان منشادی در اینباره خاطرنشان کرد : پیش دیابت حالتی است که میزان قند خون در بدن از مقدار طبیعی آن بیشتر است اما هنوز به مقداری نرسیده است که دیابت تشخیص داده شود. این مشکل در صورتی که کنترل نشود می تواند به دیابت نوع دو یا بیماری های قلبی منجر شود .
وی بیان کرد : در صورتی که میزان قند ناشتا بین ۱۰۰ تا ۱۲۵ میلی گرم باشد احتمال پیش دیابت وجود دارد . احتمال ابتلا به دیابت طی ۵ الی ۱۰ سال بعد از ابتلا به پیش دیابت حدود ۵۰ درصد است البته با انجام اقداماتی می توان از تبدیل پیش دیابت به دیابت نوع دو جلوگیری کرد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد : قند خون ناشتا درحالت نرمال مقداری کمتر از ۹۹ میلی گرم است و در صورتی که قند خون بین ۱۰۰ الی ۱۲۵ باید معمولا پیش دیابت تشخیص داده می شود . در صورتی که میزان قند خون بیشتر از ۱۲۶ باشد نشانه ابتلا به دیابت است . در حالت کلی اما ( غیر ناشتا ) بازه نرمال قند خون بین کمتر از ۱۴۰ میلی گرم است و مقدار بیشتر از آن نشانه ابتلا به دیابت است .
وی اظهار کرد : تشخیص علائم هشداردهنده اولیه دیابت، دشوار است و گاهی با استرس یا خستگی اشتباه گرفته می شود. علائم اولیه دیابت در همه افراد یکسان نیست. برخی علائم مشخصی از این بیماری را در خود نشان می دهند، درحالی که برخی دیگر علائم نادر و کمیابی را تجربه می کنند.
دکتر دهقان منشادی متذکر شد : برخی از علائم غیرعادی و هشداردهنده دیابت خاموش عبارتند از تکرر ادرار، تشنگی بیش از حد ، گرسنگی شدید، ضعف و خستگی، احساس سوزن سوزن شدن یا بی حسی در پاها، تاری دید، خارش پوست، ترمیم آهسته زخم ها و افزایش عفونت های پوستی، تغییرات خلق و خو، عفونت های دستگاه ادراری و عفونت های قارچی است .
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد : ​مردم عادی تقریبا روزانه چهار تا هفت بار به دستشویی می روند. اگر تعداد دستشویی رفتن شما در طول روز بیشتر است، به خصوص شب ها، چندین بار برای دستشویی رفتن از خواب بیدار می شوید، ممکن است نشانه این باشد که کلیه شما برای دفع قند اضافی بدنتان، بیشتر از حد معمول کار می کند. البته زیاد ادرار کردن همیشه نشانه دیابت نیست و می تواند دلایل دیگری مانند نوشیدن آب زیاد، به خصوص در هنگام عصر باشد.
وی ادامه داد : اگر درطول شب، بیش از یک یا دو بار برای دستشویی از خواب بیدار می شوید، سعی کنید بعد از ساعت پنج بعدازظهر،
نوشیدنی های کافئین دار مصرف نکنید. درصورتی که با رعایت این موارد، بازهم چندین بار در طول شب از خواب بیدار می شوید،ممکن است نشانه دیابت خاموش باشد. بنابراین، تکرر ادرار، حتی زمانی که مصرف آب و کافئین را محدود کرده اید، می تواند یکی از علائم پیش دیابت باشد.
دکتر دهقان منشادی اشاره کرد : ادرار زیاد نیز باعث تشنگی می شود. اگر در طول روز بیش از چهار لیتر یا یک گالن آب می نوشید، اما احساس تشنگی تان رفع نمی شود، ممکن است به دلیل قند خون بالا باشد. یکی از اشتباهاتی که افراد مبتلا به دیابت انجام می دهند، این است که در مواقع تشنگی از نوشیدنی هایی مانند آبمیوه و نوشابه استفاده کرده که باعث می شوند که قند اضافه وارد جریان خون آنها شده و مشکلات بدتری را ایجاد کنند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم عنوان کرد : زمانی که میزان قندخون در بدن به درستی تنظیم نشود، پیام های متناقضی درمورد احساس نیاز به غذا، به مغز ارسال می شود. این حالت ممکن است حتی بعد از خوردن غذا نیز احساس شود.
وی مطرح کرد : زمانی که قند خون نمی تواند به سلول های بدن وارد شده و تبدیل به انرژی شود، کلیه ها مجبورهستند وارد عمل شده و بیش از حد کار کنند. این حالت می تواند باعث خستگی و ضعف بیمار شده و آنها را از انجام فعالیت های روزمره بازدارد. درواقع، بسیاری از بیماران دیابتی تصور می کنند که افسردگی دارند، درحالی که، آنها علائم بهبودی پس از تثبیت قندخون را تجربه می کنند.
دکتر دهقان منشادی تصریح کرد : وجود قند اضافی در خون می تواند به پایانه های اعصاب، به خصوص اعصاب دور از نخاع، مانند پاها، آسیب برساند. اگر هنگام بیدار شدن از خواب، احساس بی حسی یا گزگز در پاهای خود دارید، به پزشک مراجعه کنید.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم ابراز داشت : تجمع قند در خون می تواند باعث التهاب عدسی چشم و کاهش تمرکز آن شود. معمولا زمانی که قندخون به میزان طبیعی می رسد، این حالت، از بین می رود بنابراین، اگر در زمان های مختلف از روز ، وضوح علائم رانندگی، منوها،
کتاب ها یا صفحه کامپیوتر کم می شود، ممکن است به دیابت خاموش مبتلا شده باشید.
وی اشاره کرد : گردش خون ضعیف همراه با از دست دادن مایعات به دلیل تکرر ادرار، می تواند باعث خشکی و خارش پوست شود. اگر حتی پس از افزایش مصرف آب، همچنان خارش پوست دارید، می تواند به معنی ابتلا به دیابت باشد.
دکتر دهقان منشادی خاطرنشان کرد : ماندگاری قند در خون، رگ ها و شریان ها را آسیب زده و گردش خون را مختل می کند. بدون گردش خون، روند بهبودی بریدگی و کبودی ها طولانی شده و پوست را مستعد عفونت های پوستی می کند. اگر زخم هایی دارید که چندروز طول می کشد تا از بین بروند، می تواند از علامت دیابت خاموش باشد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآور شد : قندخون ناپایدارمی تواند بر خلق و خوی فرد تاثیر بگذارد. به عنوان مثال، قندخون بالا ممکن است باعث بروز علائم افسردگی مانند انرژی کم و تمایل به خواب شود. اگر شما به طور قابل توجهی بدخلق یا عصبی هستید، می تواند نشانه ای از دیابت تشخیص داده نشده باشد البته این تغییرات رفتاری موقتی بوده و با پایدار شدن سطح قندخون، به حالت طبیعی بازمی گردد.
وی توضیح داد : دیابت می تواند سیستم ایمنی بدن را ضعیف کرده و بدن را مستعد ابتلا به عفونت و بیماری های دیگر کند. درواقع، زمانی که قندخون بیش از حد باشد، گلبول های سفید برای عبور از جریان خون به مشکل می خورند و توانایی بدن برای مبارزه با عفونت کاهش می یابد. همچنین، سطح بالای قندخون در ادرار، محل رشد باکتری و مخمرها رشد باکتری ها و مخمرها در نزدیکی اندام تحتانی است.
دکتر دهقان منشادی افزود : برخی از عفونت های رایجی که می توانند از علائم پیش دیابت باشند، عفونت های اندام تحتانی، قارچی، مثانه و پوستی هستند. عفونت دستگاه ادراری با احساس سوزش هنگام ادرار، ادرار کدر،تیره یا بد بو همراه است. عفونت های قارچی نیز با خارش، سوزش و ترشح همراه است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم تشریح کرد : افرادی که برخی از عوامل را دارا هستند، ممکن است در معرض پیش دیابت باشند. این عوامل عبارتند از سن بالای ٤٥ سال، دور کمر بزرگتر از ١٠٠ سانتی متر در آقایان و ٩٠ سانتی متر در خانم ها،مصرف زیاد گوشت قرمز، مواد غذایی فرآوری شده و نوشیدنی های شیرین ،عدم استفاده از میوه، سبزیجات، آجیل، غلات کامل یا روغن زیتون، افراد آفریقایی، آمریکایی، بومی آمریکا، لاتین تبار، یا اهل جزایر اقیانوس آرام، اضافه وزن و چاقی، به خصوص چربی شکمی، کلسترول بالا، تری گلیسیرید بالا، کلسترول خوب پایین و کلسترول بد بالا، نداشتن فعالیت بدنی و ورزش، داشتن دیابت حاملگی یا به دنیا آوردن نوزادی با وزن بیش از چهار کیلوگرم، داشتن سندروم تخمدان پلی کیستیک، داشتن مشکل خواب، مانند آپنه خواب، تغییر شیفت کاری یا شیفت شب است.
وی افزود : اگر موارد گفته شده در مورد شما صدق می کند، حتما تست پیش دیابت انجام دهید ، همچنین اگر میزان قند خون غیرعادی و بیماری قلبی دارید.
دکتر دهقان منشادی تصریح کرد : اگرعلائم مقاومت به انسولین را دارید. به این معنی که بدن شما انسولین می سازد اما آنطور که باید به آن پاسخ نمی دهد. این علائم شامل تیرگی پوست، مشکل در تمرکز، خستگی یا گرسنگی بیشتر از حد معمول است.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم بیان کرد : درصورتی که دارای علائم پیش دیابت شده باشید، پزشک حداقل آزمایشات مختلفی را انجام خواهد داد که شامل آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا ، تست تحمل گلوکز خوراکی، آزمایش هموگلوبین یا ” C 1 A ” است.
وی اظهار کرد : در آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا شما به مدت هشت ساعت غذا نخواهید خورد و سپس برای انجام آزمایش سطح قند، از شما خون گرفته می شود.
دکتر دهقان منشادی می گوید : درتست تحمل گلوکز خوراکی نیز ابتدا آزمایش گلوکز پلاسما ناشتا انجام خواهید داد. سپس، یک مایع شیرینی می نوشید. دو ساعت پس از آن، خون بیشتری از شما گرفته شده و آزمایش می کنند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم ابراز داشت : آزمایش هموگلوبین یا ” C 1 A ” ، میانگین سطح قند خون شما را در ٢ تا ٣ ماه گذشته نشان می دهد. پزشکان این آزمایش را از افرادی که دیابت دارند می گیرند تا ببینند آیا سطح قند خون آنها تحت کنترل است یا خیر. همچنین برای تشخیص پیش دیابت یا دیابت نیز استفاده می شود.
وی توضیح داد : پزشکان، پیش دیابت را بر اساس میزان قند خون، بدون توجه به سن فرد، تشخیص می دهند. براساس نظر برخی محققان، کودکان ١٠ ساله و بزرگتر، باید در صورت اضافه وزن و چاقی یا داشتن مواردی نظیر یکی از اعضای خانواده مبتلا به دیابت نوع دو باشد، مادری که در دوران بارداری کودک مبتلا به دیابت بارداری بوده است، بومیان آمریکا، آفریقایی آمریکایی، اسپانیایی، آسیایی آمریکایی، یا جزایر اقیانوس آرام این آزمایش را انجام دهند .
دکتر دهقان منشادی مطرح کرد : توصیه می شود که اگر کودکی شانس بالایی برای ابتلا به پیش دیابت دارد اما نتایج آزمایش طبیعی داشته است، حداقل هر سه سال یک بار دوباره آزمایش دهد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم متذکر شد : درصورتی که پیش دیابت درمان نشود، می تواند به دیابت نوع دو تبدیل شود یا مشکلات جدی دیگری از جمله بیماری کلیوی، نابینایی، فشار خون بالا، نوروپاتی محیطی (مشکلات عصبی)، از دست دادن اندام (قطع عضو) به وجود بیاید .
وی عنوان کرد : بسیاری از افراد تصور می کنند، زمانی که پزشک، تشخیص ابتلا به پیش دیابت داده است، دیگر نیازی به درمان نیست، یا برعکس، تصور می کنند که به دیابت مبتلا شده اند. اما اینطور نیست لذا پیش دیابت را باید جدی گرفت، اما، باید بدانید که حتی اگر بلافاصله پس از تشخیص، شروع به درمان پیش دیابت کنید، باز هم برای بهبودی کامل زمان نیاز دارید.
دکتر دهقان منشادی گفت : مهمترین هدف برای جلوگیری از پیشرفت پیش دیابت و ابتلا به دیابت، حفظ میزان قند خون در محدوده طبیعی است و هرگونه اقدامی که در این زمینه انجام شود، تاثیر زیادی در پیشگیری از آن دارد.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم ادامه داد : یکی از موثرترین کارهایی که می توان برای پیشگیری از پیش دیابت انجام داد، تغییر سبک زندگی است که حتی از مصرف صرف داروهای ضد دیابتی نیز موثرتر است.
وی توضیح داد : در یکی از مطالعات صورت گرفته که روی تعدادی از افراد مبتلا به پیش دیابت انجام شد، افرادی که با تغییر سبک زندگی، مقدار کمی از وزن خود را از طریق رژیم و ورزش کاهش دادند، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ را تا ۵۸ درصد کاهش دادند. این میزان در افرادی که فقط نسخه دریافتی از پزشک خود را دنبال کردند، ۳۱ درصد بود بنابراین، برای پیشگیری از ابتلا به دیابت نوع دو ناشی از پیشرفت پیش دیابت، بهتر است که درکنار مصرف داروهای تجویز شده توسط پزشک، سبک زندگی خود را نیز تغییر دهید.

 لاغری، مهمترین کلید در درمان پیش دیابت است
دکتر دهقان منشادی اذعان داشت : لاغری مهمترین کلید در درمان پیش دیابت است. براساس تحقیقات صورت گرفته، با کاهش حداقل ۵ تا ۱۰ درصد از وزن بدن، سطح قند خون به محدوده طبیعی بازگشته و شروع ابتلا به دیابت را جلوگیری یا به تاخیر می اندازد. برای رسیدن به این هدف، میزان غذای مصرفی خود را محدود کنید. مصرف کالری، غذاهای حاوی چربی (مخصوصاً چربی اشباع شده)، قند و کربوهیدرات را کاهش دهید و در مقابل، طیف گسترده ای از میوه ها، سبزیجات، پروتئین بدون چربی و غلات کامل را مصرف کنید. این فوق تخصص غدد و متابولیسم ابراز داشت : زندگی فعال یک ضرورت برای پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری ها از جمله دیابت است. ۳۰ دقیقه ورزش هوازی مانند
پیاده روی، دوچرخه سواری یا شنا را پنج روز در هفته (١٥٠ دقیقه در هفته)، انجام دهید تا ضربان قلب شما را افزایش دهد. همچنین، برخی تمرینات قدرتی مانند وزنه برداری یا استفاده از نوارهای مقاومتی را حداقل دو بار در هفته انجام دهید.
وی افزود : ورزش های قدرتی، باعث عضله سازی شده، سطح قند خون را کاهش داده و به بدن کمک می کند تا به انسولین (که قند خون را کنترل می کند) بهتر پاسخ دهد و حتی زمانی که فرد حرکت نمی کند هم کالری می سوزاند.
دکتر دهقان منشادی توضیح داد : کشیدن سیگار به شدت با ابتلا به دیابت ارتباط دارد. افرادی که سیگار می کشند ٣٠ تا ٤٠ درصد بیشتر از افرادی که سیگار نمی کشند در معرض ابتلا به دیابت نوع ٢ هستند و افراد مبتلا به دیابت که به سیگار کشیدن ادامه می دهند ، بیشتر در معرض عوارضی مانند بیماری قلبی و نابینایی هستند. بنابراین، بهتر است که هر چه زودتر سیگار را کنار بگذارید.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم متذکر شد : هیچ رژیم غذایی رسمی برای پیش دیابت وجود ندارد، اما برخی تغییرات می تواند پیش دیابت را معکوس کند و شانس ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.
وی افزود : این تغییرات عبارتند از اینکه غلات کامل و محصولات غلات کامل را به جای کربوهیدرات های فرآوری شده مانند نان سفید، سیب زمینی و غلات صبحانه انتخاب کنید.به جای نوشیدنی های شیرین، قهوه، آب و چای بنوشید و چربی های خوب مانند روغن های گیاهی، آجیل و دانه ها را به جای چربی های موجود در مارگارین، غذاهای پخته شده و غذاهای سرخ شده انتخاب کنید و به جای گوشت قرمز و گوشت های فرآوری شده، آجیل، غلات کامل، مرغ و ماهی بخورید.
دکتر دهقان منشادی اظهار کرد : با وجود اینکه تغییر در سبک زندگی می تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از پیشروی پیش دیابت داشته باشد، اما برخی افرادی که به پیش دیابت مبتلا هستند، باید داروهای ضددیابت مصرف کنند.
این فوق تخصص غدد و متابولیسم یادآور شد : یکی از داروهایی که در ابتدای درمان برای مبتلایان به پیش دیابت تجویز می شود، متفورمین است. توصیه می شود که این دارو را با ایجاد تغییرات گفته شده درسبک زندگی مصرف کنید تا نتیجه بهتری از روند درمان خود
بگیرید.
وی مطرح کرد : داروی متفورمین درصورتی که فرد دارای عوامل ریسکی خاص مانند سطوح پایین کلسترول خوب، تری گلیسیرید بالا (نوعی چربی خون)، والدین یا خواهر یا برادر مبتلا به دیابت یا اضافه وزن باشد، مفید است .
دکتر دهقان منشادی در پایان گفت : توجه داشته باشید که اگر پزشک، برای شما متفورمین تجویز کرد، باید همواره با ایشان در ارتباط بوده و سبک زندگی سالم را دنبال کنید . هرچه زودتر برای درمان اقدام کنید، همانقدر بهتر خواهد بود. درصورت نیاز می توانید در روند درمان، از پزشک، متخصص تغذیه یا مشاور شخصی خود کمک و راهنمایی بیشتری را بخواهید .