آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: جنین در درون رحم مادر به نوعی در کیسه آمنیوتیک غوطه‌ور است و ممکن است در هفته‌های مختلف بارداری موقعیت قرارگیری جنین چندین بار تغییر کند. مناسب‌ترین حالت برای قرارگیری جنین داخل رحم شرایطی است که پاها به سمت بالا و سر جنین به سمت کانال تولد باشد. در […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: جنین در درون رحم مادر به نوعی در کیسه آمنیوتیک غوطه‌ور است و ممکن است در هفته‌های مختلف بارداری موقعیت قرارگیری جنین چندین بار تغییر کند. مناسب‌ترین حالت برای قرارگیری جنین داخل رحم شرایطی است که پاها به سمت بالا و سر جنین به سمت کانال تولد باشد. در چنین حالتی ابتدا سر نوزاد از دهانه رحم عبور می‌کند. گاهی جنین در بدن مادر می‌چرخد و جنین در وضعیتی قرار می‌گیرد که پاها و باسن او به کانال زایمان نزدیک است، این وضعیت جنین را بریچ می‌گویند. بارداری بریچ می‌تواند خطراتی را برای سلامت جنین داشته باشد هر چند که در اکثر موارد زایمان بدون مشکل بوده است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکتر فاطمه نعمت اللهی، جراح و متخصص زنان و زایمان و دکتر رقیه پورعلی، جراح و متخصص زنان و زایمان گفتگو کرده است.دکتر جوانمرد خوشدل در اینباره می‌گوید: جنین در حالت عادی به صورت عمودی و در وضعیتی قرار می‌گیرد که سرش در دهانه رحم و پاها به سمت ناف باشد اما وضعیت جنین در طول بارداری تغییر کرده و گاهی وارونه می‌شود. وی بیان کرد: در ۹۵ درصد از بارداری‌ها بین هفته ۳۲‌ام تا ۳۸‌ام بارداری سر جنین به سمت دهانه رحم قرار می‌گیرد ولی در بعضی از موارد نیز جنین در هفته ۳۶ بارداری به حالت بریچ یا وارونه باقی می‌ماند و سر نزدیک به دهانه رحم نیست. زایمان در این وضعیت با خطرات و دشواری‌هایی همراه است.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: در حدود ۳ تا ۴ درصد از
زایمان ها، جنین در حالت بریچ یا وارونه است. در این حالت، سر از دهانه رحم دور بوده و پاها یا باسن در دهانه رحم قرار دارند. وی اظهار کرد: انواع حالت‌های بریچ جنین عبارت است از بریچ فرانک، بریچ عرضی، بریچ مایل، بریچ کامل و
بریچ نا کامل یا پایی است.دکتر جوانمرد خوشدل افزود: در بریچ فرانک، باسن جنین در دهانه رحم و پاها به طرف بالا و نزدیک گوش‌ها قرار می‌گیرند. این رایج‌ترین حالت بریچ است که در آن، موقع زایمان اول باسن جنین از رحم خارج می‌شود.این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: در بریچ عرضی نیز جنین به جای حالت عمودی، به صورت افقی در رحم قرار می‌گیرد. بریچ مایل نیز بدین صورت است که سر جنین به سمت دهانه رحم بوده ولی به طرف یکی از باسن‌های مادر چرخیده است.وی اضافه کرد در بریچ کامل نیز سر جنین رو به بالا (سمت ناف مادر) و باسن او به سمت دهانه رحم است. در این وضعیت، پاها به داخل شکم جمع شده‌اند اما در بریچ نا کامل کف پاها به سمت دهانه رحم است و موقع زایمان، اول یکی یا هر دو با هم خارج می‌شوند.

 بریچ بودن جنین را پزشک می‌تواند از معاینه فیزیکی شکم مادر متوجه شود
دکتر جوانمرد خوشدل ابراز داشت: بریچ بودن جنین را پزشک می‌تواند از معاینه فیزیکی شکم مادر متوجه شود. با لمس شکم می‌توان سفتی سر را در نزدیکی ناف مادر تشخیص داد. موارد دیگری هم از علائم بریچ بودن جنین هستند که عبارتند از حساسیت زیر دنده‌ها به لمس، احساس یک توده نامنظم و نرم در لگن و شنیدن صدای ضربان قلب جنین در بالای بند ناف و گاهی برای اطمینان از بریچ بودن جنین از عکس سونوگرافی هم استفاده می‌شود.این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: نقص‌های ساختاری در رحم مثل رحم دوشاخ به جنین فضای کافی برای چرخش نمی‌دهند و باعث وارونگی جنین می‌شوند البته موارد دیگری هم می‌توانند علت بریچ شدن جنین شما باشند که عبارتند از مشکلات رحمی مثل شلی و افتادگی، عفونت شدید، اسکار یا فیبروم، نارس یا کوچک بودن جنین، بزرگی سر جنین، جفت سر راهی یا جفت پایین، کم یا زیاد بودن حجم مایع آمنیوتیک، بند ناف کوتاه و بارداری چند قلویی و همچنین به ندرت ممکن است علت بریچ بودن جنین مربوط به اختلالات سیستم عصبی- عضلانی یا اعصاب مرکزی جنین باشد.وی افزود: علاوه بر عواملی که گفته شد، فاکتورهای دیگری هم می‌توانند ریسک بریچ شدن جنین را افزایش دهند که شامل تجربه زایمان بریچ در گذشته، سابقه زایمان زودرس و سیگار کشیدن در دوران بارداری و حتی اگر شما یا همسرتان در وضعیت بریچ متولد شده باشید، ممکن است فرزند شما هم در وضعیت بریچ متولد شود.دکتر جوانمرد خوشدل عنوان کرد: یکی از عوارض بریچ بودن جنین، فشار زیاد به اندام تحتانی موقع زایمان طبیعی است که می‌تواند به ران نوزاد صدمه بزند. همچنین برخی موارد دیگر که از عوارض وضعیت بریچ جنین موقع زایمان هستند عبارتند از احتمال پارگی بند ناف، زجر جنینی در اثر پیچیدن بند ناف دور گردن جنین و کاهش اکسیژن، زایمان طولانی و دشوار، نیاز به انبر فورسپس به دلیل خارج شدن سر در پایان زایمان و گیر افتادن جنین در کانال زایمانی .
این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: همچنین ممکن است مشکلات زایمان بریچ باعث به خطر افتادن جان جنین یا مادر شود. معمولا برای کاهش ریسک زایمان بریچ، زایمان سزارین انجام می‌شود یا قبل از زایمان، با استفاده از روش‌های پزشکی یا طبیعی سعی می‌شود جنین تا قبل از رسیدن وقت زایمان در رحم بچرخد.وی اشاره کرد: در یک پنجم از بارداری‌ها در نیمه دوم بارداری جنین به حالت بریچ قرار می‌گیرد اما تا هفته ۳۶‌ام بارداری دوباره سر جنین به سمت دهانه رحم می‌چرخد. اگر تا هفته ۳۶‌ام این اتفاق نیفتد، بعد از آن احتمال چرخش جنین به ندرت است و زایمان بریچ در انتظار مادر است.دکتر جوانمرد خوشدل تصریح کرد: برای تشویق جنین بریچ به چرخش می‌توانید از روش‌های طبیعی مثل شنا، ورزش منظم و پیاده روی روزانه استفاده کنید اما اگر این روش‌ها جواب ندهند، می‌توانید برای چرخاندن جنین از هفته ۳۲ به بعد از روش‌های دیگری کمک بگیرید.وی ادامه داد: می‌توانید ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در روز به صورت جنینی استراحت کنید. این کار می‌تواند جنین را تشویق به چرخش و تغییر حالت بریچ کند.این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: به روش سراشیبی نیز چرخش بریچ یا چرخش لگن هم گفته می‌شود. برای انجام این روش باید روزانه سه بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه به حالت شیب دار بخوابید. این تمرین را بهتر است زمانی انجام دهید که جنین حرکت دارد. وی افزود: در روش” CEV” نیز پزشکان با تجربه، با کمک دارو رحم مادر را آرام می‌کنند. سپس با نوعی ماساژ عمیق شکمی و با فشار آوردن به شکم مادر و سر جنین، جنین را تشویق به چرخیدن می‌کنند. در ۸۵ درصد از موارد این روش به خوبی جواب می‌دهد.دکتر جوانمرد خوشدل یاد‌آور شد: روش خم شدن به جلو باعث ایجاد نیروی کشش در رحم و آرام شدن عضلات لگن و در نهایت، چرخش جنین در رحم تان می‌شود. این جراح و متخصص زنان و زایمان بیان کرد: جنین به صداهای پیرامون واکنش نشان می‌دهد. هر چند از نظر پزشکی اثبات نشده ولی در مواردی پخش کردن موسیقی در ناحیه پایین شکم توانسته باعث چرخش سر جنین از زیر دنده‌ها به سمت دهانه رحم شود.وی عنوان کرد: زایمان بریچ با توجه به نوع وضعیت بریچ جنین و سلامتی مادر به دو صورت انجام می‌شود و اگر در روز زایمان همچنان جنین در حالت وارونه باشد، پزشک از روش چرخش بریچ تحت شرایط خاصی که عبارتند از کیسه آب جنینی هنوز پاره نشده باشد ومادر در مراحل آخر زایمان نباشد، استفاده می‌کند.دکتر جوانمرد خوشدل مطرح کرد: حدود ۸۵ درصد از زایمان‌های بریچ به روش سزارین انجام می‌شوند که ایمن‌ترین روش زایمان برای حالت بریچ بودن جنین است.این جراح و متخصص زنان و زایمان توضیح داد: زمانی پزشک برای زایمان طبیعی جنین بریچ اقدام می‌کند که شرایط خاصی را داشته باشید که عبارتند از اینکه جنین دارای جثه کوچک بوده و در وضعیت بریچ فرانک و در آخرین مراحل زایمان باشد، لگن مادر کوچک نبوده و مادر سابقه زایمان طبیعی داشته باشد، عدم بروز بیماریهایی مثل دیابت بارداری، فشار خون بالا یا پره اکلامپسی در طول حاملگی، دستگاه ها، استرس جنین را نشان ندهند، بارداری دوقلویی که یکی از جنین‌ها به حالت سفالیک (سر به سمت دهانه رحم) و دیگری به حالت بریچ است.
وی گفت: اگر موقع زایمان طبیعی مشکلاتی مثل کند باز شدن دهانه رحم یا گیر افتادن جنین در کانال زایمانی رخ دهد، ممکن است جراح مجبور به عمل سزارین شود. معمولا زایمان طبیعی برای جنین بریچ را کسی انجام می‌دهد که در این زمینه تجربه دارد. پس باید موقع انتخاب پزشک به این موضوع دقت کنید.

 جنین معمولا تا قبل از هفته ۳۵ یا ۳۶ بارداری به وضعیت بریچ در نمی‌آید
در ادامه نیز دکتر نعمت اللهی در اینباره خاطرنشان کرد: زایمان بریچ یا بریچ نوزادان حالتی است که سر نوزاد بالای رحم و پای آن به سمت مجرای زایمان باشد.حدود ۳ الی ۴ درصد از بارداری‌ها به زایمان بریچ منجر می‌شود.
وی مطرح کرد: در حاملگی عادی، زمان زایمان سر نوزاد می‌چرخد و داخل لگن قرار می‌گیرد. اما در حاملگی بریچ یا همان خارج شدن نوزاد از رحم با پا برای مادر و نوزاد چالش‌های زیادی را به همراه دارد.این جراح و متخصص زنان و زایمان متذکر شد: در بیشتر موارد، هنگام زایمان و در حدود هفته‌های ۳۶ و ۳۷ و پس از آن، کودک در رحم مادر به حالت سفالیک قرار می‌گیرد، به شکلی که سر کودک به سمت پایین قرار می‌گیرد و آماده خروج با سر می‌شود اما در موارد معدودی ممکن است این چرخش در زمان مناسب اتفاق نیفتد و کودک هنگام زایمان به شکلی قرار بگیرد که پاهای او به سمت پایین باشد. این وضعیت بریچ یا وارونه نامیده می‌شود.وی افزود: بریچ حالت‌های مختلفی دارد که شامل فرانک بریچ، بریچ کامل و بریچ ناکامل است.در حالت فرانک بریچ، کودک در وضعیتی است که ابتدا با باسن خارج خواهد شد. پاهای او در امتداد بدن و به سمت سر او است. دکتر نعمت اللهی اضافه کرد: در حالت بریچ کامل نیز کودک در وضعیتی است که با باسن خارج خواهد شد و پاها توی شکم کودک جمع شده است و بریچ ناکامل نیز بدین صورت است که یک یا هر دو پا به نحوی قرار گرفته‌اند که ابتدا پا خارج می‌شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: وضعیت‌های نادر دیگری نیز وجود دارد که در آن ممکن است کودک به پهلو، با آرنج یا پشت خارج شود. با شروع سه ماهۀ سوم ممکن است پزشک از طریق لمس شکمتان تشخیص دهد که کودک شما در چه وضعیتی قرار گرفته است و مکان قرارگیری سر، پشت و باسن او را شناسایی کند. حدود یک چهارم کودکان در این زمان در حالت بریچ یا وارونه قرار دارند، اما اکثر آنها معمولاً در طول دو ماه بعدی خود‌به‌خود می‌چرخند و در وضعیت سفالیک قرار می‌گیرند، به‌صورتی‌که سر آنها به سمت پایین خواهد بود.
وی افزود: اگر در هفتۀ ۳۶‌ام بارداری، وضعیت کودک شما با استفاده از معاینۀ شکم مشخص نشود، ممکن است پزشک برای بررسی این موضوع که کدام قسمت کودک در لگن قرار دارد، از معاینۀ اندام تحتانی استفاده کند. در برخی موارد ممکن است برای تعیین وضعیت قرارگیری کودک، سونوگرافی انجام شود.
دکتر نعمت اللهی ابراز داشت: کودکانی که در زمان تولد هنوز در وضعیت بریچ قرار دارند، بعید است که دیگر خودشان بچرخند و در وضعیت درست قرار بگیرند بنابراین اگر در هفتۀ ۳۷ هنوز کودک شما در وضعیت بریچ است، پزشک ممکن است با توجه به شرایط شما کارهایی را برای کمک کردن به چرخش کودک و قرارگیری او در وضعیت سفالیک انجام دهد. این فرآیند، چرخش سفالیک خارجی یا ECV نامیده می‌شود.این جراح و متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در این روش پزشک سعی می‌کند با استفاده از فشار آوردن بر شکم شما و هدایت کودک با دست، کودک را در موقعیت مناسب قرار دهد و کمک کند تا سر کودک به سمت پایین قرار گیرد. گاهی پس از اجرای موفقیت‌آمیز این روش، کودک مجدداً از وضعیت جدید خارج می‌شود.وی مطرح کرد: در‌صورتی‌که اولین بارداری شما نباشد، شانس موفقیت استفاده از روش چرخش سفالیک خارجی بیشتر است. همۀ زنان نمی‌توانند از روش چرخش سفالیک خارجی استفاده کنند. اگر چندقلو باردار هستید یا بارداری شما به علت خونریزی پیچیده شده است یا حجم مایع آمنیوتیک شما کم است، امکان استفاده از این روش وجود ندارد. همچنین اگر قرار است سزارین داشته باشید، دیگر نیازی به استفاده از این روش وجود ندارد.
دکتر نعمت اللهی تشریح کرد: جنین به دلایل مختلفی در وضعیت بریچ قرار می‌گیرد که عبارتند از جنین نارس یا به خصوص کوچک باشد، مقدار زیادی مایع آمنیوتیک وجود داشته باشد، در این صورت فضای بیشتری برای چرخیدن به اطراف وجود دارد، نقص عضو مادرزادی رحم وجود داشته باشد به عنوان مثال رحم دو شاخی یا به شکل T باشد، وجود فیبروم‌هایی که بر حفره رحم اثر‌گذار باشد، دچار جفت سر راهی باشید، دوقلو یا چند قلو داشته باشید، رحم شما به دلیل زایمان‌های متعدد قبلی شل شده باشد.
این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: استفاده از روش چرخش سفالیک خارجی کاملاً بدون خطر نیست و برای برخی از زنان باردار ممکن است کمی آزاردهنده باشد. شما باید در مورد مزایا و معایب آن با پزشک صحبت کنید.
وی افزود: اگرچه مشکلات احتمالی در سفالیک خارجی خیلی شایع نیست اما ممکن است خیلی خطرناک باشد. سفالیک خارجی در موارد معدودی ممکن است موجب جدا شدن جفت از رحم شود که در نتیجۀ آن کودک شما باید به سرعت از طریق سزارین خارج شود. همچنین ممکن است موجب کاهش ضربان قلب کودک شما شود البته درصورتی‌که این اتفاق بیفتد و خودبه‌خود و به سرعت برطرف نشود، شما نیازمند زایمان فوری هستید.
دکتر نعمت اللهی ادامه داد: به همین دلیل، پزشک معمولا این فرآیند را در بیمارستان انجام می‌دهد و آمادگی لازم را برای زایمان سزارین خواهد داشت. همچنین به شما گفته خواهد شد که در شب قبل، از نیمه‌شب به بعد چیزی نخورید یا ننوشید تا در صورت نیاز به جراحی سزارین آمادگی کافی را داشته باشید.
این جراح و متخصص زنان و زایمان توضیح داد: در طول فرآیند سفالیک خارجی، ممکن است سرمی برای ورود مایعات به شما بزنند تا مانع پایین آمدن فشار خون شما شود. همچنین در مورد زنانی که Rh خون آنها منفی است، پیش از شروع عمل، تزریق پادتن Rh انجام خواهد شد تا از اختلال خونی احتمالی جلوگیری شود و ضربان قلب کودک، قبل و بعد از عمل کنترل می‌شود.
وی افزود: پیش از شروع عمل نیز پزشک با استفاده از سونوگرافی، وضعیت کودک شما، مکان قرارگیری جفت و حجم مایع آمنیوتیک را بررسی خواهد کرد. پس از آن نیز مجدداً سونوگرافی انجام می‌شود. همچنین ممکن است در طول عمل نیز پزشک با استفاده از سونوگرافی وضعیت را تحت نظر قرار دهد.
دکتر نعمت اللهی متذکر شد: در همه انواع زایمان بریچ، نوزاد قصد دارد با پا از مجرای طبیعی زایمان خارج شود. پزشکان هنوز هم مطمئن نیستند که چه چیز باعث ایجاد حاملگی بریچ می‌شود.این جراح و متخصص زنان و زایمان ادامه داد: برخی از دلایلی که باعث می‌شوند که نوزاد موقعیت اشتباهی را برای به دنیا آمدن انتخاب کند عبارتند از اینکه در صورتی که مادر تا به حال تولد نوزاد نارس داشته باشد، در صورتی که رحم بیش از حد و یا کمتر از حد مایع آمنیوتیک داشته باشد زیرا زیاد بودن مایع آمنیوتیک باعث می‌شود نوزاد آزادانه حرکت کند و کم بودن آن حرکت و چرخش را برای جنین سخت می‌کند، در صورتی که رحم مادر به دلایل مختلف مانند فیبروم در رحم، شکل طبیعی نداشته باشد و در صورتی که جفت سرراهی در بارداری وجود داشته باشد.وی تشریح کرد: جنین معمولا تا قبل از هفته ۳۵ یا ۳۶ بارداری به وضعیت بریچ در نمی‌آید. البته طی دوران بارداری و در حالت طبیعی پیش می‌آید که سر نوزاد پایین بیاید اما این به معنی آماده شدن او برای زایمان نیست. در واقع پایین آمدن سر نوزاد تا قبل از هفته ۳۵ طبیعی است اما بعد از این تاریخ، چرخیدن نوزاد با بزرگتر شدنش سخت‌تر می‌شود و ممکن است در هفته‌های بالا، به دلیل بزرگ شدن، جنین در حالت بریچ قرار گیرد و نتواند بچرخد.
دکتر نعمت اللهی مطرح کرد: معمولا پزشکان با معاینه فیزیکی می‌توانند وضعیت بریچ را تشخیص دهند. در این حالت همان طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، سر نوزاد بر روی معده مادر قرار دارد. اما در صورتی که معاینه فیزیکی امکان پذیر نبود و یا در مورد این موقعیت ابهام وجود داشت سونوگرافی می‌تواند دقیقا حاملگی بریچ را تشخیص دهد.این جراح و متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: به طور کلی، حاملگی بریچ، تا زمانی که وقت زایمان فرا نرسد و درد زایمان شروع نشود، خطرناک نیست. اما زایمان بریچ به دلیل آن که در کانال زایمان ارتباط نوزاد با بند ناف قطع شده و ممکن است اکسیژن به بدن نوزاد نرسد، می‌تواند خطرات بسیاری را به دنبال داشته باشد لذا به هر حال باید بدانید که زایمان بریچ عوارضی بیشتر از یک زایمان طبیعی را به همراه دارد.وی می‌گوید: مطالعه‌ای که در کشور‌های مختلف انجام شد نشان می‌دهد که در حالت بریج، زایمان به روش سزارین بسیار امن‌تر از زایمان طبیعی است. در این زنان، نرخ مرگ و میر در نوزادان بریچ که با سزارین به دنیا آمده بودند به طور قابل توجهی نسبت به نوزاد مبتلا و به دنیا آمده از روش زایمان طبیعی، پایین‌تر بود. با این حال عوارض ایجاد شده برای مادر در گروهی که سزارین شده بودند بیشتر بود زیرا در هر حال سزارین یک عمل جراحی است و بدن طی آن شکاف داده می‌شود. دکتر نعمت اللهی ادامه داد: یک مطالعه مشابه نیز نشان داد که زنانی که بارداری بریچ دارند، هنوز هم شانس زایمان طبیعی را دارند اما اکثر متخصصان ترجیح می‌دهند امن‌ترین روش که همان سزارین است را برای این مادران انتخاب کنند. وی اظهار کرد: در حالتی که با بارداری بریچ مواجه می‌شوید علاوه بر این که باید با پزشک متخصص در مورد آن صحبت کرده و خود را برای سزارین آماده کنید، روش‌هایی وجود دارد که می‌توانند موقعیت جنین را تغییر دهند. اما میزان موفقیت این روش‌ها برای چرخاندن نوزاد، بستگی به علتی دارد که موجب بریچ نوزاد شده است اما تا زمانی که مطمئن نشده‌اید که این روش‌ها فایده‌ای ندارد، انجام این روش‌ها ضرری برای شما نخواهد داشت.
این جراح و متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: روشEV نیز روشی است که دکتر سعی خواهد کرد تا با دست موقعیت نوزاد را تصحیح کند. برای این کار از روی معده شروع می‌کند. وی اضافه کرد: بر اساس گزارش به دست آمده، پزشکان اغلب روش EV را باید بین هفته ۳۶ تا ۳۸ بارداری برای چرخاندن نوزاد استفاده کنند. برای این کار باید در بیمارستان بستری شد که اگر در هر لحظه زایمان شروع شد، دسترسی به وسایل پزشکی وجود داشته باشد. این محققان اعلام کرده است که حدود نیمی از بارداری‌های بریچ موفق به کسب نتیجه از این روش می‌شوند.
دکتر نعمت اللهی اذعان داشت: برخی از مادران برای تحریک حرکت نوزاد به روی شکم خود روغن‌های مفید و گیاهی مانند روغن نعنا می‌مالند. این روش نیز باید با تایید و مشورت پزشک انجام شود.
این جراح و متخصص زنان و زایمان گفت: یکی دیگر از روش برای زنان با نوزادان بریچ این است که بدن خود را معکوس کرده و نوزاد را تشویق به چرخیدن می‌کنند. برای این کار روش‌های مختلفی وجود دارد. مادرانی که قدرت بدنی بالایی دارند ممکن است بتوانند با ایستادن بر روی دست‌ها این کار را انجام دهند اما روش‌های دیگر مانند راه رفتن در استخر، تکیه دادن باسن به بالش و یا بالا رفتن از پله‌ها می‌تواند موجب چرخش نوزاد شود.

تشخیص وضعیت بریج در سونوگرافی راحت است
در ادامه نیز دکتر پور علی در اینباره ابراز داشت: زایمان بریچ، زایمانی است که طبیعی بوده اما با مشکلات خاصی انجام می‌شود و علل اصلی آن شرایط خاص بدن مادر و حرکت جنین در دوران بارداری است. وی بیان کرد: به طور معمول جنین‌ها به صورت سر به پایین در رحم مادر قرار دارند و هنگام زایمان ابتدا سرشان خارج می‌شود. هنگامی که جنین در وضعیتی برعکس حالت فوق قرار می‌گیرد و در هنگام زایمان ابتدا با باسن یا پا خارج می‌شود، این وضعیت قرارگیری در رحم را نمایش بریچ و زایمان را زایمان بریچ می‌نامیم. این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: شیوع نمایش سفالیک (سر) در زایمان ۹۵درصد و نمایش بریج ۳ الی ۴ درصد است البته در اواسط حاملگی ممکن است جنین در وضعیت بریچ باشد ولی معمولا در رحم چرخیده و به صورت معمول در می‌آید؛ اگر تا هفته ۳۶ حاملگی این چرخش روی ندهد به دلیل نزول جنین به داخل لگن، احتمال تصحیح آن بسیار کاهش می‌یابد و جنین اغلب بریچ باقی می‌ماند. وی اذعان داشت: تشخیص وضعیت بریج در سونوگرافی راحت است ولی با مانورهای لئوپولد و سمع قلب جنین (محل صدای قلب در بریج بالای ناف است) نیز می‌توان به نتایجی دست یافت. دکتر پور علی اشاره کرد: نوزادانی که به طور زودرس متولد می‌شوند، با احتمال بیشتری نسبت به سایر نوزادان در وضعیت بریچ در رحم قرار می‌گیرند. همچنین اگر بیش از یک جنین در رحم باشد، یا جنین هیدروسفالی (بزرگی سر) داشته باشد احتمال زایمان بریچ بیشتری وجود دارد. این جراح و متخصص زنان و زایمان افزود: لانه گزینی جفت در سگمان تحتانی رحم، وجود سپتوم داخل رحمی و حالت‌های خاص جنینی مثل اکستانسیون شدید ستون مهره‌ها نیز سایر علل بریچ هستند.وی بیان کرد: اصولا انجام زایمان بریج از زایمان عادی دشوارتر است و امکان گیرکردن نوزاد هنگام زایمان و عوارض آن بالا است لذا اغلب پزشکان ترجیح می‌دهند چنین نوزادانی را بخصوص در صورت تنگی لگن مادر با روش سزارین به دنیا بیاورند.دکتر پور علی می‌گوید: جنین‌هایی که در وضعیت بریچ قرار دارند را می‌توان به نحوی بی‌خطر با زایمان طبیعی به دنیا آورد. اما برای اجتناب از عوارض احتمالی، بسیاری از پزشکان جنین‌هایی را در وضعیت بریچ قرار دارند با عمل سزارین به دنیا می‌آورند.این جراح و متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: نوزادانی که به طور زودرس متولد می‌شوند، با احتمال بیشتری نسبت به نوزادانی که دوره کامل بارداری را گذرانده‌اند، در وضعیت بریچ در رحم قرار می‌گیرند. همچنین اگر بیش از یک جنین در رحم باشد نیز احتمال بیشتر زایمان بریچ وجود دارد.وی در پایان گفت: مادری که بارداری قبلی داشته است، مادری که حاملگی چندقلو دارد، مادری که مایع آمنیونیک داخل رحم او خیلی کم یا خیلی زیاد است، مادری که رحمش شکلی نابه هنجار دارد، یا توده‌های غیرمعمولی مانند فیبروئیدها در آن رشد کرده است و مادری که جفت او به طور کامل یا نسبی دهانه رحم را مسدود کرده است، بیشتر تحت زایمان بریچ قرار می‌گیرد.