آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه : اوزون درمانی یک گزینه مناسب برای درمان بیماری‌های مختلف در سراسر دنیا است. درد مزمن کمر به دلیل مشکلات ستون فقرات (ستون فقرات) با استفاده از روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی، داروهای خوراکی و تزریقات موضعی از جمله انسدادهای عصبی و استروئیدها کنترل می‌شود. جراحی نیز یک گزینه درمانی است، […]

آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه : اوزون درمانی یک گزینه مناسب برای درمان بیماری‌های مختلف در سراسر دنیا است. درد مزمن کمر به دلیل مشکلات ستون فقرات (ستون فقرات) با استفاده از روش‌های مختلفی مانند فیزیوتراپی، داروهای خوراکی و تزریقات موضعی از جمله انسدادهای عصبی و استروئیدها کنترل می‌شود. جراحی نیز یک گزینه درمانی است، اگرچه همیشه نتایج خوبی ندارد و ممکن است منجر به جراحی تجدید نظر در ستون فقرات هم بشود. اوزون درمانی نیز یکی از راه‌های درمان دیسک کمر است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد
در این‌باره با دکتر کامران غفرانی، فوق تخصص درد و دکتر بنفشه ولییان، فوق تخصص درد و دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد و دکتر حسن محمدی، فوق تخصص درد گفتگو کرده است. دکتر غفرانی در این باره می‌گوید: دیسککتومی اوزون روشی است که با تزریق اوزون در داخل و اطراف دیسک برای تسکین دردهای کمر و پا انجام می‌شود. این روش یک روش جایگزین بسیار مؤثر برای جراحی برای درمان درد کمر، پا یا دست است که در اثر بیرون زدگی دیسک یا پرولاپس کمر یا دیسک گردنی ایجاد می‌شود. وی بیان کرد که دیسککتومی اوزون، تحت بی‌حسی موضعی انجام می‌شود و بیمار پس از یک ریکاوری کوتاه مدت در همان روز به خانه می‌رود. این فوق تخصص درد مطرح کرد: به طور کلی اوزون (O3) یک گاز است که به طور معمول در جو وجود دارد و با تأثیر اشعه ماوراء بنفش نور خورشید بر اکسیژن (O2) تولید می‌شود.
وی تصریح کرد: اوزون پزشکی یک مخلوط از اکسیژن است و در غلظت‌های مختلف استفاده می‌شود و استفاده آن بستگی به شرایط و مورد استفاده خاص دارد.

 اوزون یک ماده ضدعفونی‌کننده قدرتمند است
دکتر غفرانی بیان کرد: اوزون از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است و یک ماده ضدعفونی‌کننده قدرتمند است. این گاز در سال‌های گذشته در چندین زمینه مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفت و اخیراً نیز وارد حوزه پزشکی شده است. خاصیت ضد باکتریایی، قارچ کش و ضد درد اوزون، باعث شده است که در پزشکی، به خصوص در موارد التهاب مزمن، استفاده شود. این ویژگی‌ها اوزون را به یک روش درمانی موثر تبدیل کرده‌اند.
این فوق تخصص درد اظهار کرد: اوزون درمانی فواید مختلفی دارد که عبارتند از این است که ترمیم بافت را با افزایش انتشار فاکتورهای رشد پشتیبانی می‌کند، تنظیم‌کننده رباینده رادیکال آزاد مانند گلوتاتیون پراکسیداز، کاتالاز و سوپراکسید دیسموتاز است، سیستم ایمنی بدن را پشتیبانی و تعدیل می‌کند، با تحریک متابولیسم اکسیژن، انتقال اکسیژن به سلول‌ها را بهبود می‌بخشد، تولید انرژی سلولی را به صورت ATP افزایش می‌دهد، گردش خون را بهبود می‌بخشد و ویسکوزیته خون را کاهش می‌دهد، با فعال کردن مسیر پنتوز، یکپارچگی غشای RBC را حفظ می‌کند، التهاب مزمن را کاهش می‌دهد و سیستم‌های محافظت‌کننده عصبی را فعال می‌کند. وی تصریح کرد: اوزون تراپی به دلیل نتایج خوب، غیرتهاجمی بودن و عدم وجود عوارض عمده در مقایسه با سایر روش‌ها (میکروجراحی، دیسککتومی آندوسکوپی، دیسککتومی جلدی، جراحی باز معمولی)، به عنوان یک روش درمانی با پتانسیل تغییر زندگی افرادی که از درد کمر و پا رنج می‌برند انتخاب می‌شود.
دکتر غفرانی ادامه داد: در این روش درمانی برشی وجود ندارد، جای زخمی باقی نمی‌ماند،بدون بیهوشی عمومی انجام می‌شود، نیازی به بستری شدن در بیمارستان وجود ندارد، زمان ریکاوری کوتاه‌تر است.
این فوق تخصص درد بیان کرد: در آسیب شناسی ستون فقرات مانند بیرون زدگی دیسک، سندروم فاست، کمردرد غیر اختصاصی و غیره، کاربرد انواع اوزون درمانی ممکن است درون ماهیچه‌ای (پاراورتبرال)، درون دیسکی یا فورامینال (در کنار ریشه عصبی) باشد. اوزون و اکسیژن در غلظت‌هایی تزریق می‌شود که بسته به فرآیند درمان و تحمل بیمار نسبت به تزریق متفاوت است.
وی اشاره کرد: روش اوزون تراپی در درمان درد کمر و بیرون زدگی دیسک شامل تجویز مخلوطی از اکسیژن (O2) و اوزون (O3) است که به صورت درون ماهیچه‌ای یا مستقیماً به دیسک تزریق می‌شود.
دکتر غفرانی اضافه کرد: در مورد دوم اوزون تراپی از توموگرافی کامپیوتری (CT) به عنوان راهنما استفاده می‌شود. این روش بر پایه این فرضیه استوار است که منشاء درد ممکن است ناشی از مکانیسم‌های بیوشیمیایی مسمومیت عصب اسیدی باشد. این مورد می‌تواند تا حدی مستقل از مشکل مکانیکی باشد و به دلیل یک واکنش خود ایمنی، ایجاد یک واکنش التهابی مزمن و ایجاد یک محیط اسیدی یا یک وضعیت ایسکمی به وجود می‌آید.این فوق تخصص درد ابراز داشت: تجویز اوزون درمانی درون ماهیچه‌ای ستون فقرات به طور معمول در اتاق‌های مشاوره انجام می‌شود و به چهار تا شش جلسه درمانی نیاز دارد. البته تعداد جلسات به میزان و غلظت تجویز آن بستگی دارد.وی اضافه کرد: وقتی ماده اوزون به عضله تزریق می‌شود، می‌تواند تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانی را تحریک کند. این پدیده باعث خنثی کردن محصولات سمی و ضدالتهاب می‌شود که در عصب‌ها التهاب ایجاد می‌کند. علاوه بر این، اثر ضد درد اوزون می‌تواند باعث کاهش انقباضات ماهیچه‌ای دفاعی شود. این انقباضات به صورت فعال به عمل می‌آیند و از ناحیه‌های اطراف بیرون زده‌ دیسک یا دیگر فرآیندهای دردناک کمر محافظت می‌کنند.دکتر غفرانی تشریح کرد: یافته‌ها نشان می‌دهند
زمانی که اوزون با دیسک در تماس قرار می‌گیرد، باعث تخریب ماتریکس خارج سلولی می‌شود و در نتیجه، ریشه‌های عصبی مجاور فشرده می‌شوند بنابراین، به نظر می‌رسد که تزریق داخل دیسکی منجر به تخریب پلی‌ساکاریدها در هسته پالپوس می‌شود و با کاهش این مواد، فشرده‌سازی عصب رخ می‌دهد.
این فوق تخصص درد افزود: این عمل می‌تواند همراه با بهبود گردش خون (اکسیژن‌رسانی به ریشه‌های عصبی)، کاهش اسید لاکتیک و سیتوکین‌های التهابی و کاهش درد کمر و سیاتیک منجر شود.
وی توضیح داد: تجویز درون دیسکی اوزون در اتاق عمل و با آرام بخش و به کمک رادیوگرافی انجام می‌شود. تزریق درون دیسکی تخریب پلی ساکاریدهای موجود در هسته پالپوس را تسریع می‌کند و باعث کاهش حجم فتق و بهبود علائم می‌شود.دکتر غفرانی تصریح کرد: استفاده از هر دو روش اوزون درمانی همیشه ضروری نیست. متخصص تعیین خواهد کرد که کدام تکنیک و همچنین چه میزان، غلظت و مساحتی برای شما مناسب است.این فوق تخصص درد گفت: عامل اصلی تعیین‌کننده موفقیت اوزون تراپی، غربالگری صحیح کاندیدای بیمار برای معالجه خواهد بود. این روش به خصوص در بیمارانی که درد کمر خفیف یا متوسط دارند و در مواردی که اختلالات رادیولوژیکی قابل توجهی وجود دارد و درد بیمار ناشی از تغییرات التهابی در سطح مهره‌ها و انقباض عضلات ثانویه در این فرآیند است، بسیار مفید خواهد بود.وی یادآور شد: موفقیت تکنیک اوزون تراپی حدود ۸۰ الی ۸۵ درصد گزارش شده است. مشروط بر اینکه معیارهای انتخاب خوبی وجود داشته باشد. در مواردی که این روش مؤثر نباشد، بیومکانیک ستون فقرات به هیچ وجه تغییر نمی‌کند. فقط در بیماران مبتلا به فاویسم و پرکاری تیروئید ثانویه منع مصرف این روش وجود دارد.دکتر غفرانی مطرح کرد: می‌توان از روش تزریق اوزون برای بیرون زدگی دیسک گردنی و کمری استفاده کرد. در دیسک کمری، بیمار به دلیل فشار وارده بر اعصاب، احساس درد در قسمت کمر و تابش درد در پاها را دارد. بیمار نمی‌تواند مسافت طولانی پیاده‌روی کند و یک یا هر دو پای او سنگین می‌شود. هنگامی که فشار بر اعصاب بیشتر باشد، بیمار ممکن است دچار فلج یا از دست دادن احساس شود. علائم مشابه در پرولاپس دیسک گردن در دست و اندام فوقانی ظاهر می‌شود. تزریق اوزون یک روش درمانی جایگزین برای بیرون زدگی دیسک است.این فوق تخصص درد اظهار کرد: بیماران مبتلا به درد شدید کمر، پا یا دست به دلیل فتق دیسک، دردی که به چهار هفته درمان محافظه کارانه (استراحت، داروهای ضد درد، فیزیوتراپی) پاسخ نداده است، بیرون زدگی دیسک گردن یا کمر که توسط‌ام آر‌ای یا سی‌تی اسکن تأیید شده است می‌توانند جهت درمان از روش اوزون تراپی استفاده کنند.وی متذکر شد: بیماران مبتلا به کمردرد در شرایطی که دیسک به وسیله سی تی اسکن و‌ام آرآی،طبیعی به نظر می‌رسد و مبتلایان به سرطان یا سایر تومورهای نخاعی، سل یا سایر عفونت‌های نخاعی، تنگی شدید ستون فقرات به دلیل تغییرات دژنراتیو در ستون فقرات و دیسک‌ها و اسپوندیلولیستزیس که باعث بی‌ثباتی ستون فقرات می‌شود نمی‌توانند جهت درمان از روش اوزون تراپی استفاده کنند.دکتر غفرانی در پاسخ به این پرسش که ” اوزون چگونه بر دیسک بیرون زده تاثیر می‌گذارد”، گفت: اوزون با محتوای آب دیسک که ۸۰ درصد از کل حجم دیسک است، واکنش می‌دهد بنابراین دیسک را مومیایی می‌کند و شکاف دیسک که باعث فشار بر اعصاب می‌شود کاهش می‌یابد و فشار روی عصب آزاد می‌شود.این فوق تخصص درد توصیه کرد: بیماران باید پس از تزریق اوزون، مدتی (دو تا سه ساعت) در بیمارستان بمانند و سپس می‌توانند به خانه بروند.وی مطرح کرد: پس از تزریق اوزون، توصیه می‌شود در طول ۴۸ ساعت اول استراحت کامل در تختخواب داشته باشند،.از روز سوم، توصیه می‌شود به مدت ۱۰الی ۱۵ دقیقه پیاده روی کنند و بیماران می‌توانند از روز ششم فعالیت‌های روزمره را انجام دهند، به استثنای فعالیت‌های شدید و خم شدن به جلو و بلند کردن اجسام برای مدت چهار هفته مجاز نیست و باید اجتناب شود و در نهایت تمرینات مربوط به ستون فقرات تنها پس از سه هفته و با مشورت پزشک می‌تواند آغاز شود.
دکتر غفرانی گفت: تزریق اوزون یک درمان بسیار بی‌خطر است و در حال حاضر در بسیاری از کشورها به عنوان اولین روش درمانی برای فتق دیسک مورد استفاده قرار می‌گیرد. این درمان به طور رایگان و عاری از عوارض جانبی است.

 عارضه‌های جزیی مانند درد زودگذر در محل تزریق اوزون شایع است
در ادامه نیز دکتر ولییان در اینباره خاطرنشان کرد: اوزون تراپی دیسک کمر، یک روش کم تهاجم و مقرون به صرفه برای درمان فتق دیسک کمر است. وی اظهار کرد: فتق دیسک کمر یکی از شایع‌ترین علل کمردرد و رادیکولوپاتی است. پاتوژنز درد ناشی از فتق دیسک کمر به احتمال زیاد به عوامل مکانیکی و یا التهابی مربوط می‌شود. اگر درمان اولیه از جمله استراحت، داروها و فیزیوتراپی در تسکین درد ناکام باشد، برای رفع فشار دیسک کمر از روش‌های درمانی دیگری استفاده می‌شود.این فوق تخصص درد متذکر شد: امروزه با پیشرفت علم و روش‌های درمانی، درمان جراحی غیر مطلوب است و جراحی عوارض قابل توجهی را در بر دارد بنابراین بسیاری از تکنیک‌های کم تهاجمی رفع فشار دیسک در چند دهه گذشته برای کاهش نیاز به جراحی توسعه یافته‌اند. وی افزود: تکنیک‌های کم تهاجمی شامل فشرده‌سازی دیسک، لیزر، فرکانس رادیویی(نوکلئوپلاستی) و شمونوکلئولیز (اوزون ) با استفاده از الکل ژله‌ای یا مخلوط اکسیژن و اوزون است. شمونوکلئولیز یا همان اوزون، به اندازه سایر تکنیک‌های فشرده‌سازی دیسک از راه پوست موثر است و میزان موفقیت درمانی بالایی با کمترین هزینه و عوارض را دارد.دکتر ولییان تشریح کرد: قبل از درمان اوزون تراپی دیسک کمر، بیماران تحت آزمایش خون و الکتروکاردیوگرام قرار می‌گیرند تا پزشک وجود نقایص انعقادی، علائم عفونت یا بیماری قلبی و دیابت آن‌هارا تشخیص دهد. بیمار هیچ آنتی بیوتیک پیشگیرانه‌ای دریافت نمی‌کند و این روش بدون بیهوشی عمومی یا موضعی انجام می‌شود تا از تماس تصادفی با ریشه‌های عصبی جلوگیری شود.
این فوق تخصص درد ادامه داد: تزریق داخل دیسک و پریگانگلیونیک با استفاده از سوزن مخصوص انجام می‌شودکه برای دیسکوگرافی تحت هدایت فلوروسکوپی کاربرد دارد. تزریق از همان سمت محل اصلی علائم انجام می‌شود. این مخلوط گاز با استفاده از سرنگ پلی پروپیلن با اتصال فیلتر میلی متری تزریق می‌شود. زمان تزریق ۱۵ ثانیه است.وی اشاره کرد: روش اوزون تراپی کمر درد در مقایسه با جراحی هم برای بیمار و هم برای پزشک، خطر بسیار کمتری دارد و زمان بسیار کوتاه‌تری می‌برد بنابراین بسیاری از عارضه‌های ناشی از جراحی و بیهوشی عمومی پیش نمی‌آیند.دکتر ولییان یادآور شد: هر چند اوزون تراپی دیسک کمر، یک روش درمانی کم تهاجمی است اما به ندرت پیش می‌آید که عوارض داشته باشد. این عوارض‌ها عبارتند از آسیب ریشه‌های اعصاب، عفونت دیسک یا به اصطلاح دیسکایتیس و خونریزی رتینال (شبکیه) است اما خوشبختانه تاکنون، بعد از انجام اوزون تراپی دیسک کمر هیچ یک از این عوارض مشاهد نشده است. عارضه‌های جزیی مانند درد زودگذر در محل تزریق اوزون شایع است و معمولا از این درد گلایه دارند.این فوق تخصص درد توصیه کرد: بعد از اوزون تراپی دیسک کمر، بيمار به مدت ۳۰ دقيقه در دكوبيتوس جانبی و سپس به مدت حداقل ۲ ساعت در دكوبيتوس پشت خوابيده قرار می‌گیرد. به بیماران استراحت نسبی در تختخواب در روز اول پس از تزریق و استراحت در منزل حداقل برای دو روز بعد آموزش داده می‌شود.وی اضافه کرد: بیمار بعد از اوزون تراپی باید فعالیت‌های فیزیکی خود را محدود کند و از بلند کردن، نشستن طولانی مدت، خم شدن یا پیچاندن ستون فقرات در دو هفته بعد از اوزون تراپی اجتناب کند.دکتر ولییان گفت: در برخی مواردی بهتر است از اوزون تراپی استفاده کرد که شامل برای درمان کمر درد، برای درد‌های شدید مفصل کمر، آسیب دیدگی تاندون روتاتور کاف، برای آرتروز زانو و لگن، بیرون زدگی و فرسودگی دیسک کمر و گردن، سندروم تونل کارپال، درد رگ و عصب سیاتیک، سینوزیت، اختلال آرنج تنیس بازان، درد و اختلالات لگن، بهبودی بعد از جراحی مفاصل، شکستگی‌های غیر قابل درمان و آسیب دیدگی‌های ورزشی می‌باشد.

 اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره ابراز کرد: اوزون ترکیب اکسیژن با یک اتم اضافی است. این اتم اضافه قدرت اکسیژن را افزایش می‌دهد و در واقع یک اکسیژن قدرتمند در اختیار سیستم درمانی قرار می‌گیرد که با این اتم اضافه کارایی زیادی را به وجود می‌آورد.وی بیان کرد: اوزون فرم مولکولی از اکسیژن است که در آن سه اتم اکسیژن در آن به هم متصل هستند. این حالت از اکسیژن ناپایدار بوده و بوی خاصی دارد. اتم اضافی در این ساختار آن را به قوی‌ترین اکسید‌کننده و ضد عفونی‌کننده تبدیل کرده است. اوزون با متصل شدن به پروتئین‌های ضروری برای تنفس یاخته به عنوان یک میکروب کش عمل می‌نماید.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد مطرح کرد: اوزون یا اوزون تراپی روشی است که تزریق اوزون انجام می‌شود و با افزایش جریان خون در مفصل و مهیا کردن مواد لازم برای ترمیم بافت‌های آسیب دیده باعث درمان می‌شود.
وی اشاره کرد: اوزون درمانی مانند هر روش درمانی دیگری باید براساس معاینه بیمار انجام شود. این روش درمانی در بعضی بیماران مفید است ولی در بعضی بیماران موثر نیست.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: اوزون تراپی با کمک سه مکانیسم درمانی باعث درمان می‌شود.در ابتدا اکسیژن به بهبود بافت‌های آسیب دیده کمک می‌کند. دومین تاثیر اوزون نیز این است که اوزون یک ماده بی‌ثبات است و به سرعت به اکسیژن تبدیل می‌شود درحین روند تبدیل، هر مولکول اکسیژن می‌تواند بافت‌ها را اکسید کند و تحقیقات نشان می‌دهد که اکسیداسیون باعث تحریک موارد رشد می‌شود.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد اضافه کرد: گاز اوزون حاوی سه مولکول اکسیژن است و به دلیل ساختاری که این گاز دارد می‌تواند روند اکسیداسیون را انجام دهد و بلافاصله اکسیژن مورد نیاز بافت‌ها را فراهم کند و باعث تحریک رشد بافت‌ها و بازسازی و توانبخشی آنها شود.
وی اذعان داشت: سومین راهی که اوزون تراپی باعث درمان می‌شود بهبودی بدن با استفاده ازهومیوپاتی (همسان درمانی) ضدالتهابی است. در این روند ویتامین‌ها و موادمعدنی برای کاهش التهاب و افزایش جریان خون در بافت‌های آسیب دیده تزریق می‌شود. این کار باعث رساندن مواد مغذی و مواد رشد به بافت‌ها می‌شود و بافت‌ها را بازسازی می‌کند. دکتر مومن زاده ادامه داد: این درمان در مدت زمان ۶ ماه و طی ۳ تا ۵ مرحله تزریق، انجام می‌شود و به صورت دائمی باعث اصلاح بافت‌های آسیب دیده و کاهش درد که در مراحل اولیه درمان آشکار است، می‌شود. این فوق تخصص دردشناسی و طب درد می‌گوید: اوزون به تنهایی در درمان موثر نیست و باید از روش‌های همراه مانند ورزش درمانی، لیزر یا مشابه آن استفاده شود.وی خاطرنشان کرد: اوزون‌ تراپی کمر درد یک روش درمانی مناسب است که در آن از گاز اوزونی که توسط دستگاه مخصوصی از اکسیژن به دست می‌آید، استفاده می‌شود. غلظت اوزون پزشکی توسط پزشک تعیین می‌گردد که معمولاً بین ۲۰ تا ۵۰ میکروگرم در میلی‌لیتر است. این نوع از اوزون دارای خواص مختلفی است که از جمله آنها می‌توان به خاصیت ضد التهاب بودن، ضد درد بودن و اثرات رژنراتیو (ترمیمی) آن اشاره کرد.دکتر مومن زاده تصریح کرد: یکی از کاربردهای خوب گاز اوزون، درمان دیسک کمر است. در نتایج تحقیقی که بر روی ۸ هزار بیمار درمان شده با گاز اوزون صورت گرفته، نشان داده شد که میزان اثربخشی این روش برابر با جراحی باز و اندوسکوپیک دیسک است و ایجاد عوارض ناخواسته نیز بسیار کمتر بود.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد توضیح داد: در روش اوزون تراپی پزشک متخصص با هدایت تجهیزات تصویربرداری بدون ایجاد برش مرسوم، سوزنی بسیار ظریف را وارد فضای دیسک می‌کند و با تزریق گاز اوزون در شرایط استاندارد درمان صورت می‌گیرد. این نوع درمان نیازی به بیهوشی ندارد و تنها با بی‌حسی موضعی و بدون درد انجام می‌شود. همچنین بیمار عموما دو ساعت پس از درمان مرخص می‌شود.
وی گفت: اوزون یک گاز ضد عفونی‌کننده قوی است و انجام این روش خطر عفونت را ندارد، وسیله مصرفی زیادی نیاز نداشته و استفاده از یک دستگاه تولید‌کننده اوزون طبی تایید شده که از اکسیژن، اوزون را تولید می‌کند، برای انجام کار کافی است. مزیت بکارگیری این دستگاه، انجام این روش را به عنوان یک روش بی‌عارضه و کم هزینه با تاثیر زیاد و تهاجم کم نسبت به سایر روش‌های بسته درمان دیسک مطرح کرده است.

 اوزون تراپی معمولا به صورت عضلانی تزریق می‌شود
در ادامه نیز دکتر محمدی در اینباره اذعان داشت: اوزون، گاز بی‌رنگی است که از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است. از این گاز، در بهبود عملکرد بدن، استفاده از اکسیژن و تقویت سیستم ایمنی استفاده می‌شود.
وی مطرح کرد: اوزون درمانی یا همان اوزون تراپی، روشی است که با استفاده از گاز اوزون، در درمان بیماری‌ها و زخم‌ها استفاده می‌شود. این فوق تخصص درد بیان کرد: اوزون درمانی، روشی است که از رشد باکتری‌ها و ویروس‌های مضر جلوگیری می‌کند. به طور مثال، در صورتی که عفونتی وارد بدن شما شده باشد، اوزون تراپی مانع از گسترش عفونت و باکتری خواهد شد. اوزون تراپی یکی از موثرترین روش‌ها در درمان عفونت‌های ایجاد شده توسط باکتری، ویروس، قارچ و مخمر می‌باشد.وی گفت: شایع‌ترین موارد استفاده اوزون درمانی عبارتند از جهت درمان مشکلات تنفسی، دیابت و اختلالات سیستم ایمنی دکتر محمدی افزود: افرادی که از مشکلات تنفسی رنج می‌برند، می‌توانند تحت اوزون تراپی قرار بگیرند. در چنین شرایطی، با رسیدن اکسیژن بیشتر به خون، فشار وارده به ریه‌ها کم می‌شود و فرد راحت‌تر قادر به تنفس خواهد بود. به همین خاطر، از اوزون درمانی در درمان آسم و بیماری‌های ریوی استفاده می‌شود.
این فوق تخصص درد اضافه کرد: از آن جایی که روند بهبود زخم، به خصوص زخم پا، در افراد دیابتی به آهستگی صورت می‌گیرد، اوزون درمانی با رساندن اکسیژن تازه به بافت ها، به تسریع روند بهبود زخم و تولید بافت جدید کمک می‌کند.وی ادامه داد: افرادی که از اختلالات و نقص سیستم ایمنی رنج می‌برند مانند افراد مبتلا به ایدز نیز می‌توانند از اوزون تراپی استفاده کنند.دکتر محمدی ابراز داشت: علاوه بر موارد گفته شده، از اوزون درمانی در درمان موارد دیگری نیز استفاده می‌شود که عبارتند از زخم‌های عفونی، آرتروز، سرطان، بیماری‌های دهانی و اختلالات مربوط به سیستم گردش خون می‌باشد.این فوق تخصص درد متذکر شد: مزایای اوزون درمانی عبارتند از غیر فعال کردن باکتری ها، ویروس‌ها و قارچ ها، تحریک سیستم ایمنی و تسریع روند بهبودی، بهبود جریان خونرسانی، تصفیه خون و غدد لنفاوی، متعادل کردن روند تولید هورمون‌ها و آنزیم ها، دارای خاصیت ضد التهابی، تسکین درد، توقف خونریزی، پیشگیری از سکته و دیابت، بهبود و تقویت عملکرد مغز و حافظه و پیشگیری از آریتمی قلبی می‌باشد. وی افزود: در کنار موارد گفته شده، برخی دیگر مزایای روش اوزون درمانی شامل روشی با کمترین میزان تهاجم، روش سرپایی، مدت زمان انجام کوتاه این روش، هزینه‌ای به مراتب کمتر از روش‌های جراحی، روشی فاقد درد است. دکتر محمدی توضیح داد: جهت انجام اوزون درمانی، خون گرفته شده از بیمار، با اوزون ترکیب شده و جایگزین خون خود فرد خواهد شد. بهتر است فرد شب قبل خوب استراحت کند و صبح روز انجام این روش، صبحانه خوبی بخورد. پیش از انجام اوزون درمانی، نوشیدن آب و مایعات به میزان کافی نیز توصیه می‌شود.این فوق تخصص درد عنوان کرد: روش‌های زیادی برای انجام اوزون درمانی وجود دارد که بهترین آن برای فرد در نظر گرفته خواهد شد. این روش‌ها شامل مستقیم به بافت، داخل وریدی و عضلانی است.وی ابراز داشت: در صورتی که هدف از انجام اوزون درمانی، درمان زخم باشد، گاز اوزون مستقیما به بافت ناحیه هدف تزریق می‌شود.دکتر محمدی ادامه داد: در درمان اختلالات داخلی مانند ایدز، گاز اکسیژن در خون حل می‌شود و به همین خاطر، اکسیژن با خون فرد ترکیب و به صورت داخل وریدی به فرد تزریق خواهد شد.این فوق تخصص درد مطرح کرد: اوزون تراپی معمولا به صورت عضلانی تزریق می‌شود. به این صورت که ابتدا گاز اوزون با خون و یا آب استریل ترکیب و سپس تزریق انجام می‌شود. وی اظهار کرد: مطالعات، اثر بخشی اوزون درمانی در درمان آرتروز زانو و یا سایر بیماری‌های التهابی را اثبات کرده‌اند و اوزون، به بهبود جریان خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها کمک می‌کند.
دکتر محمدی اشاره کرد: در اوزون درمانی، موادی از دیواره رگ‌ها آزاد و به گشاد شدن رگ‌ها و افزایش جریان خونرسانی کمک می‌کنند.این کار به افزایش سطح آنزیم ۲,۳ DPG در خون کمک می‌کند و باعث می‌شود تا اکسیژن بیشتری به بافت‌ها منتقل شود.این فوق تخصص درد اشاره کرد: اوزون، ماده‌ای است که بر روی عملکرد ایمنی بدن نیز تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، از میزان سیتوکینین‌ها که مسئول تولید التهاب در بدن هستند، تا حد زیادی می‌کاهد.وی ابراز داشت: درمان با اوزون، روند طبیعی را به دنبال دارد و امروزه طرفداران خود را پیدا کرده است اما این نکته را در نظر داشته باشید که این شیوه درمانی برای تمامی افراد مناسب نیست. افرادی که از ناحیه پا فلج هستند و یا افرادی که کنترلی بر فعالیت مثانه خود ندارند بهتر است از روش‌های جراحی استفاده کنند.دکتر محمدی متذکر شد: تمامی افرادی که خواهان انجام اوزون درمانی هستند، حتما بایستی با پزشک مشاوره داشته باشند و از تمامی جهات مورد ارزیابی قرار گرفته باشند.
این فوق تخصص درد در پایان گفت: برای اکثر افراد یک مرحله درمان با اوزون کافی است و کاهش علائم بیماری بوسیله این روش رضایت بخش خواهد بود و بیمار به درمان مجدد نیازی ندارد. بیماران برای بازسازی و ترمیم بافت، این روش را انجام می‌دهند و هیچ محدودیتی برای تزریق این ماده وجود ندارد.