آفتاب یزد – ابوالفضل انتشاری: روده‌ها بخش مهمی از سیستم گوارشی هستند که نقش مهمی در هضم و جذب مواد مغذی دارند. متاسفانه، این بافت حساس می‌تواند به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گرفتار شود که یکی از شایع‌ترین آنها ابتلا به بیماری انگل روده است. انگل‌ها رفتار مرموزی دارند. به سادگی قابل تشخیص نیستند. این موجودات […]

آفتاب یزد – ابوالفضل انتشاری: روده‌ها بخش مهمی از سیستم گوارشی هستند که نقش مهمی در هضم و جذب مواد مغذی دارند. متاسفانه، این بافت حساس می‌تواند به مجموعه‌ای از بیماری‌ها گرفتار شود که یکی از شایع‌ترین آنها ابتلا به بیماری انگل روده است. انگل‌ها رفتار مرموزی دارند. به سادگی قابل تشخیص نیستند. این موجودات زنده بسیار کوچک همیشه از بدن میزبان خود تغذیه می‌کنند و با ورود به روده‌های ما می‌توانند تخم‌گذاری خود را آغاز نمایند و تمامی بدن را آلوده کنند بنابراین ابتلا به بیماری انگل روده به صورت جدی در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر سامان ستوده نیا، فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم و دکتر محمد امانی، فوق تخصص گوارش و کبد و دکترمسعود صدرالدینی، فوق تخصص گوارش وکبد گفتگو کرده است.
دکتر ستوده نیا در این باره می‌گوید: به طور کلی انگل موجود زنده‌ای می‌باشد که در داخل بدن موجود زنده دیگری زندگی می‌کند و از آن تغذیه می‌کند.
وی اظهار کرد: انگل روده هم اصولا به شکل کرم روده هستند و از مواد غذایی بدن انسان تغذیه می‌کنند. بیشتر کرم‌ها، تخم‌ها یا لاروهایی تولید می‌کنند که قبل از اینکه بتوانند افراد را آلوده کنند، در محیط رشد می‌کنند و ممکن است به بدن حیوانات (میزبان واسطه) انتقال یابند. کرم‌ها شامل کرم‌های گرد مانند کرم قلابدار و کرم‌های مسطح مانند کرم‌های نواری می‌باشند.
این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم ادامه داد: انگل تک یاخته‌ها با تقسیم سلولی تکثیر می‌شوند و می‌توانند در درون افراد تکثیر شوند.
تک یاخته‌ها شامل طیف وسیعی از ارگانیسم‌های تک سلولی مانند ژیاردیا که روده را آلوده می‌کند و مالاریا که در جریان خون حرکت می‌کند، می‌باشد.
وی مطرح کرد: انواع انگل‌های روده‌ای عبارتند از اکسیور(کرمک)، کرم کدو(تنیا)، لارو(نوزاد)، اسکاریس است که می‌تواند مشکلات متعددی را برای فرد ایجاد نماید.
دکتر ستوده نیا ادامه داد: اکسیور که به آن کرمک، کرم سنجاقی، تردورم و کرم نشیمنگاهی هم گفته می‌شود یکی از انواع انگل روده‌ای انسان است که احتمال اینکه هر کسی را گرفتار کند وجود دارد، اما احتمال درگیری در کودکان بیشتر است. افرادی که زندگی‌های دسته جمعی دارند بیشتر مستعد این بیماری هستند.

بارزترین نشانه کرمک خارش مقعد به خصوص هنگام شب می‌باشد
این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم افزود: بارزترین نشانه کرمک، خارش مقعد به خصوص هنگام شب می‌باشد که باعث بی‌خوابی و کلافگی فرد می‌شود. این خارش به دلیل خارج شدن کرم ماده بارور از سوراخ مقعد به بیرون و حرکت آن در ناحیه مقعد است که باعث ایجاد تحریک در این ناحیه می‌شود. وی متذکر شد: در اثرخاراندان ناحیه مقعد تخم انگل در زیر ناخن‌های کودک جمع می‌شود و اگر کودک انگشتان خود را در دهان خود بگذارد، تخم انگل را وارد دستگاه گوارش خود می‌کند و باعث می‌شود خود را مجدد آلوده کند البته این انگل توسط آب و غذای آلوده،هوا و خاک آلوده به انگل هم می‌تواند به سایرین سرایت پیدا کند.
دکتر ستوده نیا بیان کرد: کرم کدو(تنیا) یکی دیگر از انگل‌های روده است که در اثر استفاده از گوشت خام یا نیمه پخته گاو و خوردن آب و سبزیجات آلوده به تخم کدو، به بدن انسان سرایت پیدا می‌کند.
این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم اشاره کرد: کرم لارو (نوزاد) در گوشت آلوده گوساله دیده می‌شود و دارای رنگی کدر یا سبز است. شکل این نوع از کرم‌ها به صورت بندبند می‌باشد و در ناحیه سر، چنگک و قلاب‌های مخصوصی دارند،‌ اندازه آنها بسیار ریز است و به راحتی از بدن خارج نمی‌شوند اما بیشتر در حال تکثیر است و بعد از مدتی بندها مرتباً‌ از راه مدفوع خارج می‌شوند. وی گفت: کرم اسکاریس، کرمی دراز و به شکل استوانه است که دو انتهای آن باریک و به رنگ شیری است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد.دکتر ستوده نیا عنوان کرد: بهترین روش پیشگیری از ابتلا به انگل ها، رعایت نکات بهداشت شخصی و بهداشت محیط و مواد غذایی می‌باشد. در صورتی که یکی از اعضای خانواده مبتلا به نوعی از انگل باشند باید سایر اعضای خانواده هم تحت درمان قرار بگیرند.
این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم ادامه داد: به طور کلی راه‌های پیشگیری از ابتلا به انگل روده شامل دقت در پخت کامل گوشت ها، شست و شوی کامل میوه و سبزیجات، شست و شوی کامل دست‌ها با آب و صابون به خصوص قبل از غذا خوردن و بعد از دستشویی، کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها و جوشاندن آب آشامیدنی نامطمئن است.وی تشریح کرد: مهم‌ترین علائم انگل روده در افراد بروز اختلالات دستگاه گوارش مانند حالت تهوع، استفراغ، شکم درد و… می‌باشد اما برخی از اختلالات دستگاه تنفسی و اختلالات عصبی مانند لرزش و تشنج، تغییر خلق و خو، سردرد و سرگیجه‌های مداوم هم می‌توانند از علائم انگل روده باشند. تخم انواع انگل‌های روده از طریق آب، میوه و سبزیجات، خاک و غذای آلوده وارد بدن انسان می‌شود.
دکتر ستوده نیا اذعان داشت: چند نمونه از رایج‌ترین نشانه‌های وجود کرم در شکم شامل عرق بسیار سرد و بدبو، شکم سفت و سخت شود و یا به اصطلاح باد کند، ایجاد ورم در اندام تحتانی بیمار، رنگ پریدگی چهره، ضعیف شدن نبض، بر اثر شدت درد شکم ممکن است بیمار بر زمین بیفتد و دچار تشنج شود و گاهی بیمار اشتهای بسیار زیاد دارد و گاهی اصلا اشتها ندارد.این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم افزود: خشکی لب، تشنگی بیش از حد، احساس خستگی بیش از حد، عصبانیت، سایش دندان‌ها به خصوص هنگام شب نیز از دیگر نشانه‌های رایج وجود کرم در شکم است.
وی اظهار کرد: پزشکان مشکوک به عفونت انگلی در افرادی هستند که علائم این بیماری را دارند و در مناطقی زندگی می‌کنند یا به منطقه‌ای سفر کرده‌اند که بهداشت ضعیف است یا جایی که چنین عفونتی شناخته شده است.دکتر ستوده نیا بیان کرد: روش‌های که از وجود انگل روده فرد را مطمئن می‌کند عبارتند از تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌های خون، مدفوع، ادرار، پوست یا خلط (بلغم) است. این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم افزود: تجزیه و تحلیل آزمایشگاهی نمونه‌ها و آزمایش‌های برای شناسایی پروتئین‌های آزاد شده توسط انگل (آزمایش آنتی ژن) یا مواد ژنتیکی (دی ان ای) از انگل، ممکن است مورد نیاز باشد و بسته به اینکه پزشکان به دنبال چه نوع انگلی هستند، ممکن است از نمونه‌های خون، مدفوع، ادرار، پوست یا خلط استفاده شود.
وی خاطرنشان کرد: پزشکان ممکن است نمونه‌های خون را برای وجود آنتی بادی علیه انگل آزمایش کنند. آنتی بادی‌ها پروتئین‌هایی هستند که توسط سیستم ایمنی تولید می‌شوند تا به دفاع از بدن در برابر یک حمله خاص از جمله حمله انگل‌ها کمک کنند و پزشکان همچنین ممکن است از بافتی که ممکن است حاوی انگل باشد، نمونه‌برداری کنند. به عنوان مثال، بیوپسی ممکن است برای به دست آوردن نمونه‌ای از روده یا سایر بافت‌های عفونی انجام شود. دکتر ستوده نیا ابراز داشت: اگر انگل‌ها در مجرای روده زندگی می‌کنند، انگل یا تخم‌ها یا کیست‌های آن (شکل خفته و مقاوم انگل) ممکن است در مدفوع فرد هنگام بررسی نمونه زیر میکروسکوپ یافت شود و یا انگل‌ها ممکن است با آزمایش مدفوع برای پروتئین‌های آزاد شده توسط انگل یا مواد ژنتیکی از انگل شناسایی شوند. آنتی بیوتیک ها، ملین‌ها و آنتی اسیدها نباید تا زمانی که نمونه مدفوع جمع‌آوری شده
است استفاده شود. این داروها می‌توانند تعداد انگل‌ها را به اندازه‌ای کاهش دهند که دیدن انگل‌ها در نمونه مدفوع را دشوار کند.این فوق تخصص جراحی کولون ورکتوم می‌گوید: زمانی که شما متوجه می‌شوید به چه نوع انگل روده‌ای دچار هستید، می‌توانید نوع درمان خود را انتخاب کنید. وی اضافه کرد: بعضی از انگل‌ها با رعایت اصول بهداشتی از بین می‌روند اما برای انگل‌هایی که خود به خود از بین نمی‌روند و علائم خطرناکی دارند و باید به پزشک مراجعه کنید، پزشک معمولا با تجویز داروهای خوراکی نسبت به درمان آن اقدام می‌کند و اصولا داروهای تجویز شده می‌تواند به بهبود فرد کمک شایانی کنند.دکتر ستوده نیا توصیه کرد: انگل‌های روده از مواردی هستند که منجر به بروز علائمی نظیر اشتهای کاذب یا بی‌اشتهایی، عصبی بودن، اختلال در خواب، درد بدنی و درد شکم می‌گردند بنابراین اگر هر یک از این علائم را دارید به جهت اطمینان از عدم ابتلا به انگل به متخصص مراجعه نمایید.

 کرمک، روزانه بیشتر از ۱۵۰۰۰ تخم می‌گذارد
در ادامه نیز دکتر امانی در اینباره خاطرنشان کرد: انگل از جمله موجوداتی است که ورود آن به بدن می‌تواند مشکلات و بیماری‌های مختلفی را
به همراه آورد. انگل‌‌ها انواع مختلفی داشته و قسمت‌های متفاوتی از بدن را درگیر می‌کنند. وی ادامه داد: انگل از میکروارگانیسم‌هایی است که در بدن موجودات زنده که میزبان نامیده می‌شوند، زندگی می‌کند. انگل بستگی
به میزان نیاز خود برای بقا آسیب‌های مختلفی را برای میزبان به همراه دارد. بدون وجود میزبان انگل نمی‌تواند زندگی کند یا رشد و تکثیر یابد لذا
به همین دلیل، به ندرت میزبان را می‌کشد اما می‌تواند بیماری را گسترش دهد و بعضی از انواع این موجودات می‌توانند مرگبار باشند. این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: انگل‌ها اغلب بسیار کوچکتر از میزبانشان هستند و با سرعت بیشتری تولید می‌شوند. این میکروارگانیسم‌ها ظاهری متفاوت دارند و حدود ۷۰ درصد از آنها با چشم انسان قابل مشاهده نیستند اما برخی از انواع آن می‌توانند تا ۳۰ متر نیز طول داشته باشند. وی بیان کرد: انگل بیماری نیست، بلکه می‌تواند بیماری‌ها را گسترش دهد. در حالت کلی انگل‌ها شامل دو دسته هستند که عبارتند از “پروتوزوا ” یعنی
تک سلولی‌هایی که با چشم غیر مسلح دیده نمی‌شوند و در بدن میزبان رشد و تکثیر می‌یابند و دسته دوم “هلمینت‌ها” می‌باشند که بزرگ و بلند هستند و با چشم دیده می‌شوند.دکتر امانی در ادامه ابراز کرد که شایع‌ترین نوع انگل‌ها عبارتند از انگل روده، کرم کدو، کرمک، کرم شلاقی و کرم پهن‌.
این فوق تخصص گوارش وکبد افزود: انگل روده، روزانه دویست هزار عدد تخم گذاشته و بیماری‌هایی مانند آپاندیس، التهاب صفاق، خونریزی داخلی، دمل یا ورم چرکی در کبد و پانکراس را ایجاد می‌کند و کرم کدو نیز روزانه بیش از یک میلیون تخم گذاشته و می‌تواند طولی تا یک متر نیز داشته باشد.وی اضافه کرد: کرمک، روزانه بیشتر از ۱۵۰۰۰ تخم می‌گذارد. از علائم کرمک می‌توان به خارش و سوزش مقعد،مشکلات گوارشی، بی‌خوابی و تحریک پذیری اشاره کرد. دکتر امانی مطرح کرد: کرم شلاقی نیز نوعی کرم است که مشکلاتی مانند درد در قسمت پایینی شکم، افتادگی مقعد، کم خونی یا خونریزی، عفونت‌های باکتریایی، مدفوع خونی و … را به همراه دارد و کرم پهن نیز عامل بروز بیماری‌هایی نظیر بیماری‌های ریوی، مجاری ادرار، کبد، خون و گوارشی می‌شود.این فوق تخصص گوارش وکبد عنوان کرد: انگل‌ها انواع مختلفی دارند و به طبع علائم متفاوتی را ایجاد می‌کنند، گاهی اوقات علائم وجود انگل با سایر بیماری‌ها مشابه مانند ذات الریه، مشکلات هورمونی و مسمومیت غذایی به اشتباه تشخیص داده می‌شود. وی اظهار کرد: برخی از علائم شایع وجود انگل در افراد عبارتند از بروز نفخ و مشکلات گوارشی، مشکلات پوستی، کاهش وزن، افزایش اشتها و یا هر دو، سندروم روده تحریک پذیر، مشکلات روحی، آلرژی و عفونت ها، ضعف و احساس ناخوشایند عمومی است.دکتر امانی ادامه داد: سایر مشکلاتی که انگل برای بدن به همراه دارد، عبارتند از مشکلات خواب، خارش و سوزش مقعد، گرفتگی عضلات، کم خونی، درد‌ها و تب. این فوق تخصص گوارش وکبد توضیح داد: علت وجود انگل در بدن افراد شامل نوشیدن آب آلوده، مصرف گوشت‌هایی که به طور کامل پخته نشده اند، سیستم ایمنی ضعیف، استخر‌ها آلوده، حیوانات خانگی، سوء تغذیه، زندگی پر استرس و یبوست (این مورد به علت آنکه موجب می‌شود، مواد غذایی برای مدت طولانی در بدن باقی بماند به انتشار بیشتر و تشدید انگل‌ها کمک می‌کند.) می‌باشد. وی در پاسخ به این پرسش که ” چگونه بیماری انگل را درمان کنیم، ” گفت: برای درمان بیماری انگل لازم است با پزشک متخصص در این زمینه مشورت نمایید، ساده‌ترین راهکار دفع این موجودات‌ها از بدن، مصرف قرص‌های ضد انگل است. این دارو تمامی این موجودات زنده را از بدن خارج می‌کنند. معمولاً پس از طی چندین هفته مصرف این دارو‌ها بیماری در بدن از بین می‌رود. اما در صورتی که به مشکل حاد بوده یا به سایر نواحی بدن حمله کند، با تشخیص پزشک نیاز به انجام جراحی است.دکتر امانی ادامه داد: رژیم غذایی این بیماران باید شامل مقدار زیادی فیبر باشد، زیرا به دفع راحت‌تر میکروارگانیسم از بدن کمک می‌کند. مصرف برخی از مواد طبیعی در کنار مصرف دارو‌ها به تسریع در فرآیند درمان کمک می‌کند که عبارتند از چای آویشن، آب هویج و آب کلم بروکلی است. این فوق تخصص گوارش وکبد مطرح کرد:همیشه پیشگیری بهتر از درمان است. راه‌های پیشگیری از ابتلا به انگل عبارتند از اینکه به مناطقی مطمئن و به دور از آلودگی سفر کنید، سعی کنید به مناطقی که تعداد زیادی پشته وجود دارد، نروید، غذاهایی مثل ماهی و گوشت را به خوبی بپزید، از آب‌های آلوده استفاده نکنید، در دریاچه‌های آب شیرین و یا رودخانه‌ها شنا نکنید و رعایت بهداشت و شستشوی مرتب دستها (قبل از غذا، بعد از رفتن به توالت و ….)در پیشگیری موثر است. وی گفت: ضد عفونی کردن وسایل آشپزخانه، تمیز کردن فضولات حیوانات، پرهیز از قرار دادن پا بر روی خاک آلوده و تهیه بهداشتی غذا نیز از دیگر راه‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری انگل روده می‌باشد.

درمان انگل‌ روده، اهمیت بسیاری دارد
در ادامه نیز دکتر صدر الدینی در اینباره ابراز داشت: انگل‌های روده همگی دارای ریخت شناسی مشترکی هستند و ارگانیسم‌های چند سلولی محسوب می‌شوند که با چشم غیر مسلح نیز قابل رویت می‌باشند. کرم‌ها غالبا در خاک آلوده در کشورهای گرم و مرطوب که اصول بهداشتی در آنها در سطح استاندارد قرار ندارد، مشاهده می‌شوند.وی اظهار کرد: اگر حیوان یا انسان آلوده در خاک مدفوع کند، تخم‌های انگل روده موجود در مدفوع باعث آلوده شدن خاک می‌شوند. این تخم‌ها به بلوغ می‌رسند و تخم ریزی کرده و لاروهایی را تولید می‌کنند که رشد کرده و به کرم‌های جوانی تبدیل می‌شوند که طول آنها گاه به ۱۳ میلی متر نیز می‌رسد. این فوق تخصص گوارش وکبد ادامه داد: این کرم‌های جوان می‌توانند در پوست انسان نفوذ کنند و این در شرایطی اتفاق می‌افتد که شخص در خاک آلوده راه برود. سپس کرم‌ها وارد جریان خون شده و به سمت ریه‌ها و نیز گلو، مهاجرت می‌کنند. هنگامی که کرم‌ها به گلو راه پیدا می‌کنند، توسط فرد آلوده، بلعیده می‌شوند و به این ترتیب، به روده انتقال داده می‌شوند.وی مطرح کرد: یک روش دیگر دچار شدن به عفونت با انگل‌های روده، از طریق خوردن گوشت خام حیوانات عفونی از قبیل گاو یا ماهی می‌باشد. برخی علل دیگر که به بروز عفونت انگل منجر می‌شود شامل مصرف آب آلوده، تماس با مدفوع‌های آلوده به انگل روده و عدم رعایت بهداشت است.دکتر صدرالدینی افزود: وقتی شما با این عوامل انتقال آلودگی در تماس مستقیم قرار می‌گیرید، انگل سفر خود را به روده شما آغاز می‌کند. سپس در روده، تولید مثل و رشد را انجام می‌دهد. وقتی تخم‌های تولید شده از نظر اندازه بزرگ می‌شوند، بروز علائم آغاز می‌شود. این فوق تخصص گوارش وکبد ادامه داد: در برخی موارد، علائم وجود انگل در روده به اندازه‌ای خفیف است که هیچ نشانه بیرونی را از خود بروز نداده و انگل، به راحتی به زندگی خود در بدن ما ادامه می‌دهد. وی ادامه داد: برخی از علائمی که می‌توان آنها را به وجود انگل روده در بدن نسبت داد شامل احساس حالت تهوع، اسهال، احساس درد در ناحیه شکم، بی‌اشتهایی، کاهش بی‌دلیل وزن و احساس ضعف در بدن است.دکتر صدرالدینی عنوان کرد: برای تائید تشخیص وجود انگل روده در بدن، مدت زمان زیادی وقت لازم بوده و تشخیص آن در طول یک مدت زمان کوتاه، امکان پذیر نمی‌باشد. این فوق تخصص گوارش وکبد متذکر شد: کودکان به دلیل بازی کردن در محیط‌های دارای خاک آلوده به این انگل، در معرض بیشترین خطر ابتلا به انگل روده قرار دارند. افراد بزرگسال نیز به دلیل ضعیف شدن سیستم ایمنی در معرض خطر ابتلا قرار می‌گیرند.وی اذعان داشت: درمان انگل‌ روده، اهمیت بسیاری دارد، زیرا این انگل‌ها می‌توانند عوارض جدی برای سلامتی فرد به همراه داشته باشند. روش‌های مدرن درمان با داروهای ضدانگل و توصیه‌های پزشکی، می‌توانند این نوع انگل‌ها را با موفقیت درمان کنند.دکتر صدرالدینی خاطرنشان کرد: بهترین راه دفاع در برابر انگل‌ها، رعایت بهداشت و پاکیزگی است. با
شدت یافتن علائم باید به کمک راه‌های درمانی مختلف، عفونت‌های انگلی را
درمان نمود. معمولاً طول دوره درمان کوتاه است (حداکثر چند روز) که به نوع کرم و داروهای تجویز شده بستگی دارد. این فوق تخصص گوارش وکبد تشریح کرد: به طور کلی درمان انگل روده امکان پذیر است. برنامه درمانی بر اساس نوع کرم روده فرد و وضعیت بیمار تعیین خواهد شد. برای جلوگیری از آلودگی مجدد، رعایت اصول بهداشتی دقیق مانند شستن مرتب دست‌ها با آب گرم و صابون قبل و بعد از استفاده از توالت و قبل از غذا خوردن ضروری است.وی متذکر شد: اگر سیستم ایمنی قوی و رژیم غذایی و سبک زندگی سالمی داشته باشید، برخی از انواع کرم‌های روده، مانند کرم‌های نواری، ممکن است خود به خود ناپدید شوند. با این حال، بسته به نوع عفونت کرم روده، ممکن است نیاز به درمان با داروهای ضد انگلی داشته باشید.دکتر صدرالدینی مطرح کرد: برنامه درمان انگل روده بر اساس نوع کرم روده‌ای که دارید و علائم شما تعیین می‌شود. پزشک داروهایی را در مقادیر مناسب برای از بین بردن کرم‌ها و درمان انگل‌ روده شما تجویز می‌کندلذا باید مراقب باشید که داروها را دقیقاً در مقادیر تجویز شده مصرف نمایید زیرا در غیر این صورت ممکن است داروها جواب ندهند.این فوق تخصص گوارش وکبد ادامه داد: تغذیه مناسب و مصرف مکمل‌ها نیز در درمان انگل موثر است به طور مثال از مصرف هیدروکربنات‌های ساده اجتناب کنید، سیر خام، تخم کدو، انار، چغندر و هویج که به طور سنتی برای کشتن انگل‌ها مصرف می‌شده‌اند را بیشتر مصرف کنید، فیبر بیشتری بخورید تا از شر کرم‌ها رهایی یابید و از مواد پروبیوتیک استفاده کنید.وی ادامه داد: آنزیم‌های گوارشی مانند پاپی که می‌تواند در گیاه پاپایا یافت شود، به کشتن کرم‌ها کمک می‌کند. این گیاه باید ۳۰ دقیقه قبل از خوردن غذا مصرف شود و ویتامین سی و روی که سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند را استفاده کنید. دکتر صدرالدینی خاطرنشان کرد: داروهای گیاهی می‌توانند سیستم ایمنی بدن را تقویت کنند. بسیاری از داروهای گیاهی که در درمان انگل‌ روده به کار برده می‌شوند اما ممکن است عوارض جانبی سمی داشته و با داروهای دیگر تداخل دارویی داشته باشند بنابراین این داروها را تحت نظر پزشک مجرب مصرف کنید. برخی داروهای گیاهی که ممکن است در درمان انگل‌ روده به کار برده شوند عبارتند از سیر، زرشک، انگور اورگان، رازیانه، بومادران، نعنا و گردو است.این فوق تخصص گوارش وکبد اذعان داشت: اکثر انواع کرم‌هایی که انسان را آلوده می‌کنند فقط علائم خفیف ایجاد می‌کنند اما همچنان مهم است که اگر مشکوک به عفونت کرمی هستید به پزشک مراجعه کنید تا بتوانید زودتر درمان شوید. دارو اغلب در خلاص شدن از شر کرم‌ها موثر است.وی متذکر شد: بهتر است در برخی موارد به پزشک مراجعه کنید که عبارتند از اینکه خون یا چرک در مدفوع شما وجود دارد، روزانه یا مکرر استفراغ می‌کنید، دمای بدنتان بالا است، به شدت خسته و کم آب هستید، بدون هیچ دلیل واضحی وزن کم می‌کنید، احساس بیماری، اسهال یا درد معده برای بیش از دو هفته مشاهده شود و بثورات قرمز و خارش دار روی پوست شما ایجاد گردد. دکتر صدرالدینی گفت: بهداشت خوب دست و کوتاه نگه داشتن ناخن‌ها بهترین راه برای پیشگیری کردن از کرم‌های نخی است. آنها بیشتر در مناطق گرمسیری یا نیمه گرمسیری دیده می‌شوند. این فوق تخصص گوارش وکبد در پایان گفت: نکات مهمی که در درمان انگل روده باید در نظر بگیرید عبارتند از اینکه همیشه قبل از خوردن، آشامیدن دست‌های خود را بشویید، همیشه میوه‌ها و سبزیجات را قبل از خوردن بشویید، زمانی که در مناطقی با خاک مرطوب و شنی قرار دارید یا ممکن است با مدفوع سگ آلوده شده باشد، کفش بپوشید، پس از دست زدن به سگ دست‌های خود را بشویید و اگر از سگی نگهداری می‌کنید برآن نظارت کنید تا نتوانند از حیوانات مرده یا حیوانات وحشی تغذیه کنند.