آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام جانداران از طریق قلب زنده هستند. قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد بنابراین هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا تمام جانداران از طریق قلب زنده هستند. قلب انسان وظیفه خون‌رسانی به تمام اعضای بدن را بر عهده دارد بنابراین هر اختلالی در عملکرد قلب باعث به خطر افتادن جان انسان می‌شود. سالانه درصد بالایی از مردم در جهان جان خود را به دلیل بیماری قلبی از دست می‌دهند لذا به همین دلیل حفظ سلامت قلب از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از بیماری‌های جدی قلب، بیماری اندوکاردیت است که می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد و در صورت‌عدم درمان به موقع مشکلات بسیاری را برای فرد ایجاد نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و عروق و دکتر نادر افشاری، متخصص قلب و عروق و دکتر لیلا عسگرپور، متخصص قلب و عروق گفت و گو کرده است.
دکتر خسروی در اینباره می‌گوید: اندوکاردیت عفونی که التهاب درون‌شامه قلب نیز نامیده می‌شود، عفونت و التهابی مربوط به دریچه ‌های قلب و پوشش درونی حفره ‌های آن است لذا جهت تشخیص بیماری و درمان آن باید به متخصص مراجعه شود.
وی اظهار کرد: اندوکاردیت هنگامی که ارگانیزم‌های عفونی مانند باکتری‌ها یا قارچ ‌ها وارد جریان خون شده و در قلب جای می‌گیرند، رخ می‌دهد. این ارگانیزم ‌ها در اغلب موارد از نوع باکتری‌های استرپتوکوکی (استرپ)، استافیلوکوکی (استاف) یا گونه‌هایی از باکتری هستند که به طور معمول بر روی سطوح بدن زندگی می‌کنند.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: ارگانیزم عفونت‌زا از طریق یک ترک پوستی ایجاد شده به وسیلۀ یک اختلال یا جراحت پوستی، یک عمل پزشکی یا دندانپزشکی و یا یک خراش پوستی ناشی از آمپول به ویژه در میان مصرف کنندگان دارو‌هایی که به داخل ورید تزریق می‌گردند، وارد جریان خون می‌شود.
وی تصریح کرد: اندوکاردیت به علت رشد باکتری‌ها بر روی یکی از دریچه‌های قلب به وجود می‌آید که منجر به ایجاد توده‌ای عفونی می‌شود که نام «رشد گیاهی» را به خود می‌گیرد.


دکتر خسروی افزود: عفونت ممکن است در طی دوره‌های کوتاهی از حضور باکتری در جریان خون، مثلا پس از عمل دندانپزشکی، کولونوسکوپی و دیگر اعمال جراحی مشابه به وجود آید. این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: آسیب قلبی ایجاد شده به وسیلۀ بیماری اندوکاردیت با توجه به قدرت تهاجم و عفونی بودن میکروب عفونت‌زا ممکن است حاد و شدید (اندوکاردیت حاد) یا ملایم و با شدت کمتری (اندوکاردیت نیمه حاد) باشد.
وی مطرح کرد: نوع حاد بیماری اندوکاردیت در اغلب موارد هنگامی رخ می‌دهد که یک گونۀ تهاجمی باکتری پوستی و به ویژه یک استافیلوکوکوس وارد جریان خون می‌شود و به یک دریچۀ قلب حمله می‌کند.
دکتر خسروی ادامه داد: معمولا این دریچۀ قلبی عفونی پیش از حمله کارکرد عادی خود را داشته است و وقتی باکتری استافیلوکوکوس شروع به تکثیر در درون قلب می‌کند ممکن است دسته ‌های کوچکی از باکتری‌ها به نام آمبولی عفونی را به درون جریان خون بفرستند. آمبولی عفونی وارد دیگر اندام‌ها به ویژه کلیه ها، شش‌ها و مغز می‌شود.
این متخصص قلب و عروق ابراز داشت: مصرف کنندگان داروهای درون وریدی در خطر بسیار بالایی نسبت به اندوکاردیت حاد قرار دارند زیرا جراحات فراوان ایجاد شده به وسیلۀ آمپول فرصت‌های بسیاری را در اختیار باکتری‌های استافیلوکوک برای ورود به خون از طریق پوست آسیب دیده قرار می‌دهند ولوازم تزریق دارویی کثیف نیز این خطر را افزایش می‌دهند. اگر اندوکاردیت حاد درمان نشود می‌تواند در کمتر از شش هفته مرگ‌آور باشد.
وی مطرح کرد: بیماری اندوکاردیت نیمه حاد در اغلب موارد به وسیلۀ یکی از گروه‌های ویریدانز استرپتوکوکی (استرپتوکوکوس سانگوئیز، موتانز، میتیس یا میلری) ایجاد می‌شود که معمولا در دهان و گلو زندگی می‌کنند. استرپتوکوکوس بوویس یا استرپتوکوکوس ایکواینوس نیز می‌توانند باعث ایجاد اندوکاردیت نیمه حاد، در بیمارانی که دچار مشکلی معده و روده مانند دیورتیکول یا سرطان کولون هستند، گردد.
دکتر خسروی بیان کرد: نوع نیمه حاد بیماری اندوکاردیت معمولا دریچه‌های قلبی که حالت عادی ندارند مانند دریچه‌های باریک شده یا منفذ دار را درگیر می‌کند و اغلب باعث ایجاد علائم غیر اختصاصی می‌شود که می‌توانند هفته‌های بسیار پیش از آنکه تشخیصی صورت پذیرد، باقی بمانند.
این متخصص قلب و عروق در پاسخ به این پرسش که «چه کسانی بیشتر درمعرض خطر ابتلا به اندوکاردیت عفونی هستند»، گفت: مردان اغلب بیش از زنان دچار بیماری اندوکاردیت عفونی می‌شوند و این بیماری در میان کسانی که یک یا تعداد بیشتری از عوامل ریسک را دارند معمول‌تر است. وی ادامه داد: عوامل ریسک فاکتور این بیماری عبارتند از ابتلا به یک ناهنجاری ارثی (مادرزادی) قلب یا یک دریچۀ قلب یا پایین افتادگی دریچه میترال همراه با برگشت خون آن، داشتن یک دریچۀ قلب آسیب دیده از تب رماتیسمی یا ضخیم شدن دریچه با بالا رفتن سن همراه با ته نشست‌های کلسیم، داشتن یک دستگاه کار گذاشته شده در قلب (سیم ضربان ساز، دریچۀ قلب مصنوعی) و داشتن سابقه در استفاده از دارو‌های درون وریدی است.

> نوع حاد و نیمه حاد اندوکاردیت هر کدام دارای علائمی هستند
دکتر خسروی بیان کرد: نوع حاد و نیمه حاد اندوکاردیت هر کدام دارای علائمی هستند. علائم اندوکاردیت حاد عبارتند از داشتن تب بالا، درد قفسه سینه، تنگی نفس، سرفه، خستگی شدید است.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: علائم اندوکاردیت نیمه حاد نیز شامل داشتن تب با درجۀ پایین تر، لرز، تعریق شبانه، درد ماهیچه ‌ها و مفاصل، یک احساس خستگی مزمن، سردرد، تنگی نفس، کمی اشتهاء، کاهش وزن، برجستگی‌های کوچک و نازک روی انگشتان دست و پا، وجود مویرگ‌های خونی پاره شده در سفیدی چشمان، سقف دهان، داخل گونه ها، روی سینه یا روی انگشتان دست و پا است. وی اذعان داشت: تشخیص بیماری اندوکاردیت بدین صورت است که پزشک متخصص سابقۀ پزشکی شما را با توجهی خاص به عوامل خطر بالقوه برای اندوکاردیت از جمله بیماری قلبی ارثی، تب روماتیسمی، دریچه قلب مصنوعی یا یک ضربان ساز، سابقه‌ای مربوط به استفاده از دارو‌های درون وریدی و سابقه‌ای از بیماری مزمن مورد بررسی قرار می‌دهد.
دکتر خسروی افزود: همچنین سؤال خواهند کرد که آیا هرگز به شما گفته شده است که مشکلی قلبی دارید یا اینکه اخیرا هیچ عمل جراحی پزشکی یا دندانپزشکی داشته‌اید که در طی آن‌ها یا بعد از آن‌ها باکتری‌ها فرصتی برای وارد شدن به جریان خون‌تان داشته باشند (مواردی مانند جرم گیری دندان، عمل جراحی لثه، تمیز کاری حرفه‌ای دندان ها، برونکوسکوپی، تست‌های تشخیصی معین عمل دستگاه ادراری و کولونوسکوپی).
این متخصص قلب و عروق ادامه داد: سپس پزشک شما را معاینه و تب را اندازه گیری خواهند کرد و علائم پوستی اندوکاردیت (خونریزی اندک زیر پوستی و برجستگی‌های نازک روی انگشتان دست و پا) و یک مشکل قلبی که آسیب دریچۀ قلب بالقوه را نشان می‌دهد را مورد بررسی قرار خواهند داد.
وی بیان کرد: آزمایش‌های مورد استفاده برای تشخیص دقیق بیماری اندوکاردیت شامل انجام کشت‌های خونی، اکوکاردیوگرافی، تست ‌های سرم شناختی است.
دکترخسروی ادامه داد: در آزمایش‌های کشت‌های خونی چندین
نمونه‌ی خونی در طی یک دوره ۲۴ساعته گرفته خواهند شد. این نمونه‌های خونی به شیشه ‌های کشت که حاوی مواد مغذی برای کمک به رشد باکتریایی هستند اضافه خواهند شد. اگر باکتری ‌های زنده ‌ای در جریان خون شما موجود باشند در این صورت در درون شیشه‌های کشت در آزمایشگاه رشد خواهند کرد. در هنگام رشد باکتری‌ها گونه‌های خاص تشخیص داده می‌شوند و این موارد می‌تواند برای حساسیتشان نسبت به انواع مختلف آنتی بیوتیک ‌ها مورد بررسی قرار گیرند.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: نتایج تست کشت‌های خونی به پزشک شما کمک خواهد کرد تا آنتی بیوتیک برای عفونت قلب که به بهترین شکل به درمان اندوکاردیت کمک خواهد را انتخاب کند.
وی اظهار کرد: در تست اکوکاردیوگرافی نیز امواج صوتی برای به دست آوردن طرح کلی قلب، حفره ‌های قلبی و دریچه ‌های قلب مورد استفاده قرار می‌گیرند. پزشک با استفاده از اکوکاردیوگرافی می‌تواند رشد‌های غیر معمول که حاوی ارگانیزم‌های عفونی (رویش ‌های گیاهی) درون قلب هستند را مورد بررسی قرار دهد.
دکتر خسروی ادامه داد: پزشک همچنین می‌تواند به جستجوی دمل‌های چرکی داخل قلب و نشانه‌های آسیب به دریچه ‌های قلب طبیعی یا مصنوعی بپردازد.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: بهترین نوع اکوکاردیوگرافی برای ارزیابی دریچه‌های قلب اکو از راه مری است که در آن یک لوله در درون دهان و مری شما قرار می‌گیرد و تصویربرداری از قلب را درست از عقب آن ممکن می‌سازد. این تست درصورتی می‌تواند پیشنهاد شود که تشخیص پس از اکو ترانس توراسیک هنوز قطعی نباشد. اکوکاردیوگرافی از طریق مری همچنین تست بهتری برای ارزیابی دریچه‌های قلب مصنوعی است.
وی خاطرنشان کرد: تست ‌های سرم شناختی نیز تست‌های خونی برای دستیابی به شواهد افزایش فعالیت سیستم ایمنی که نشانه‌ای از عفونت است هستند که می‌توانند زمانی که کشت‌های خونی رشد باکتریایی را نشان نمی‌دهند، مفید باشند.
دکتر خسروی توصیه کرد: اگر به خاطر یک دریچۀ قلبی آسیب دیده یا دیگر مشکلات پزشکی در خطر ابتلا به اندوکاردیت قرار دارید، این موضوع را با پزشک در میان بگذارید. متخصص قلب برای پیشگیری از اندوکاردیت می‌تواند پیش از آنکه هیچگونه عمل پزشکی یا دندانپزشکی داشته باشید که در آن‌ها باکتری‌ها شانسی برای ورود به خون‌تان داشته باشند آنتی بیوتیک‌هایی را برای‌تان تجویز کند که به آن‌ها آنتی بیوتیک‌های پیشگیری کننده می‌گویند.
این متخصص قلب و عروق می‌گوید: آنتی بیوتیک‌های پیشگیری کننده معمولا به افراد دارای دریچه‌های مصنوعی، افرادی که در گذشته مبتلا به اندوکاردیت بوده‌اند و افرادی که تحت شرایط پرخطر قرار دارند، داده می‌شوند. اغلب افراد مبتلا به پایین افتادگی دریچه میترال و دیگر ناهنجاری‌های خفیف ساختار قلب نیازی به دریافت آنتی بیوتیک‌ها پیش از اعمال جراحی پزشکی و دندانپزشکی ندارند.
وی بیان کرد: به طور کلی، آنتی بیوتیک‌ها یک تا دو ساعت قبل از یک عمل جراحی پر خطر و تا هشت ساعت پس از آن داده می‌شوند. پیش از یک عمل جراحی دندانپزشکی، یک شست شوی دهانی ضد عفونی کننده نیز می‌تواند انجام شود، به ویژه اگر ماده شستشو دهنده حاوی کلروهیگزیدین باشد و شما همچنین می‌توانید با اجتناب از تزریق وریدی از اندوکاردیت جلوگیری کنید.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: مدت و شدت درمان اندوکاردیت (التهاب درون شامه قلب) بر شدت عفونت و نوع ارگانیزم باکتریایی مسئول عفونت مبتنی است.
وی عنوان کرد: درمان اصلی اندوکاردیت عفونی شامل ارائه آنتی‌بیوتیک‌های تهاجمی است که عموما به صورت درون‌وریدی تزریق می‌شوند معمولا برای ۴ تا ۶ هفته می‌شود.
این متخصص قلب و عروق گفت: در مواردی که دریچه قلب به شدت به واسطه عفونت اندوکاردیت آسیب دیده که منجر به کارکرد غیر معمول دریچه شده است، جایگزین ساختن دریچه با عمل جراحی مورد نیاز باشد.

> اندوکاردیوم، یکی از سه لایه دیواره قلب است
درادامه نیزدکترافشاری دراینباره خاطرنشان کرد: آندوکاردیوم، یک بافت نازک و صاف است که پوشش داخلی اتاقک‌ها و دریچه‌های قلب را تشکیل می‌دهد. وی بیان کرد: داخلی‌ترین لایه دیواره قلب (حاوی رگ‌های خونی لازم)، که به عنوان سدی بین عضلات قلب و جریان خون عمل می‌کند «آندوکاردیوم» نام دارد. این بافت همچنین سیستم هدایت قلب را در خود جای داده است که فعالیت عضلات قلب را تنظیم می‌کند.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: با توجه به این نقش حیاتی (هم هدایت خون از طریق قلب و هم تنظیم کننده ضربان قلب) مشکلات موجود در آندوکاردیوم، می‌تواند برای سلامتی فرد مضر باشد. از مهمترین این موارد، آندوکاردیت، عفونت و التهاب این بافت است که به طور خاص، دریچه‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
وی توضیح داد: قلب، وظیفه پمپاژ خون در سراسر بدن را به عهده دارد و از چهار اتاقک، با پوشش آندوکارد، تشکیل شده است. اندوکارد، به عنوان داخلی‌ترین لایه دیواره‌های قلب، دو عملکرد مهم دارد یعنی اندوکاردیوم، بافتی است که داخل قلب را پوشانده و خون را از میوکاردیوم (عضلات قلب) جدا می‌کند. همچنین دریچه‌هایی را که برای تنظیم جریان خون در اتاقک‌های قلب، باز و بسته می‌شوند، را تشکیل می‌دهد.
دکترافشاری اضافه کرد: فعالیت و ریتم قلب، توسط سیگنال‌های الکتریکی، از طریق اعصاب موجود در اندوکارد، تنظیم می‌گردد. این اعصاب به میوکارد متصل شده و باعث انقباض و شل شدن عضلات و در نهایت پمپاژ خون از بدن می‌شوند.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: درک موقعیت و ساختار اندوکارد نیز، علاوه بر عملکرد آن، مهم است. به عنوان پوشش داخلی قلب، اندوکاردیوم در امتداد دیواره‌های چهار اتاقک قلب (بطن‌ها و دهلیزهای چپ و راست) یافت می‌شود. به علاوه، این بافت، لایه خارجی دریچه‌های سه لختی، ریوی، میترال و آئورت را تشکیل می‌دهد که در بین اتاقک‌ها قرار دارند.
وی اظهار کرد: اندوکاردیوم، یکی از سه لایه دیواره قلب است و به عنوان درونی‌ترین لایه، به میوکارد، که ضخیم‌ترین لایه بوده و از عضلات قلبی تشکیل شده است، متصل می‌گردد. در اطراف میوکارد، «اپی کاردیوم» وجود دارد، که شامل اعصاب اولیه، ورید‌ها و شریان‌هایی است که به خود قلب کمک می‌کنند.
دکتر افشاری تصریح کرد: اندوکاردیوم، از سه زیر لایه تشکیل شده است که عملکرد آن را ایجاد می‌کنند. این زیرلایه‌ها عبارتند از اندوتلیوم، بافت الاستیک و ساب اندوکارد.
این متخصص قلب و عروق افزود: اندوتلیوم، داخلی‌ترین زیرلایه است که تبادل هر ماده ای، بین خون و عضلات قلبی را، کنترل می‌کند. این زیرلایه، از سلول‌های اندوتلیال تخصصی، مشابه موارد موجود در دیواره ورید‌ها و شریان ها، تشکیل شده است.
وی ابراز داشت که بافت الاستیک، از عضله صاف تشکیل شده است که به رگ‌هایی که از لایه، عبور می‌کنند و بافت همبند، فشار وارد می‌کند.
دکتر افشاری گفت: ساب اندوکارد، خارجی‌ترین زیرلایه اندوکاردیوم است که به عنوان یک بافت پیوندی به عضله قلبی عمل می‌کند. علاوه بر اعصاب و عروق، حاوی سلول‌های کلاژن فیبری است که ساختار و پایداری قلب را حفظ می‌کنند. همچنین الیاف پورکینژ موجود در این زیرلایه، سیگنال‌های الکتریکی را نیز به قلب می‌رسانند.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: با توجه به نقش اصلی این لایه در قلب، بیماری‌های اندوکاردیت، می‌تواند پیامدهای جدی به همراه داشته باشد. اندوکاردیت، به وجود عفونت و التهاب در اندوکاردیوم اشاره دارد و قابل توجه‌ترین و شایع‌ترین بیماری اندوکارد می‌باشد.
وی بیان کرد: به طور کلی، اندوکاردیت منجر به بروز طیف وسیعی از علائم می‌شود که عبارتند از تب، لرز، خستگی، درد قفسه سینه، تورم در اندام‌های انتهایی یا شکم، تعریق شبانه و دردهای عضلانی و مفصلی می‌باشد و در صورت‌عدم کنترل بیماری، تأثیرات گسترده‌تری بر سلامتی مشاهده می‌گردد.
دکتر افشاری گفت: بیماری اندوکاردیت معمولاً در اثر عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود (که به آن اندوکاردیت عفونی گفته می‌شود)، گرچه می‌تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: در صورت مشکوک بودن به اندوکاردیت، پزشک با انجام آزمایش خون، و تصویربرداری قلب (مانند اکوکاردیوگرام، تصویربرداری با تشدید مغناطیسی (‌ام آر آی) و آنژیوگرافی قلب)، این بیماری را تشخیص می‌دهد.
وی ابراز داشت: بیماری اندوکاردیت معمولاً هنگامی ایجاد می‌شود که بیماران مشکلات قلبی دیگر یا دریچه مصنوعی قلبی داشته باشند، پیش آگهی اندوکاردیت نسبتاً ضعیف است و حدود ۱۰ تا ۲۶ درصد از بیماران با مرگ و میر در بیمارستان روبه‌رو هستند و همچنین تخمین زده شده است که ۶۰ تا ۷۰درصد بیماران تا پنج سال زنده می‌مانند. این بیماری به شدت تحت تاثیر سن بیمار و سابقه پزشکی او قرار دارد.

> برای تشخیص اندوکاردیت باکتریایی
پزشک ابتدا علائم بیمار را بررسی می‌کند
در ادامه نیز دکتر عسگرپور در اینباره ابراز داشت: بیماری اندوکاردیت، از جمله بیماری‌های قلبی است که به علت عفونت باکتریایی ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: درمان این بیماری شامل مصرف آنتی بیوتیک‌ها یا سایر داروها و گاهی اوقات عمل جراحی است. درمان فوری و تهاجمی، به بهبود بسیاری از افراد کمک می‌کند. اندوکاردیت قلبی در صورت‌عدم درمان، می‌تواند بسیار خطرناک و کشنده باشد.
این متخصص قلب و عروق عنوان کرد: اندوکاردیت عفونی به معنی التهاب پوشش دریچه‌های قلب و گاهی اوقات حفره‌های قلب می‌باشد. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتد که میکروب‌ها (معمولا باکتری ها) از سایر قسمت‌های بدن وارد جریان خون شده و به پوشش دریچه‌ها و یا حفره‌های قلب متصل می‌شوند و بیماری را ایجاد می‌کنند. این بیماری، آندوکاردیت باکتریایی یا آندوکاردیت باکتریایی حاد، تحت حاد یا مزمن نیز نامیده می‌شود.
وی اشاره کرد: برخی از علائم رایج عفونت اندوکاردیت عبارتند از تب بالا، تعریق (به خصوص تعریق شبانه) یا لرز، راش پوستی، درد، حساسیت به لمس، قرمزی یا تورم، زخم یا بریدگی که خوب نمی‌شود، زخم قرمز، گرم یا دارای ترشحات، گلودرد، خارش گلو یا احساس درد هنگام بلع، سینوزیت، گرفتگی بینی، سردرد یا احساس درد در امتداد استخوان گونه، سرفه مداوم که بیشتر از دو روز طول بکشد، لکه‌های سفید داخل دهان یا روی زبان است.
دکتر عسگرپور افزود: تهوع، استفراغ یا اسهال، آمبولی (تشکیل لخته‌های خونی کوچک)، خونریزی (خونریزی داخلی) یا سکته مغزی، تنگی نفس، کاهش اشتها یا کاهش وزن و دردهای عضلانی و مفصلی نیز از دیگر علایم این بیماری است.
این متخصص قلب و عروق تشریح کرد: مداخلات دندانپزشکی (به ویژه کشیدن دندان) و معاینات آندوسکوپی می‌توانند باعث ورود باکتری‌ها به جریان خون شوند. گاهی اوقات، باکتری‌ها ممکن است از راه دهان، پوست، روده، دستگاه تنفس یا مجاری ادراری وارد جریان خون شوند. برای مثال هنگام غذا خوردن، مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن و دفع ادرار یا مدفوع و این اتفاق می‌تواند منجر به اندوکاردیت شود.
وی اضافه کرد: باکتری‌ها به سرعت رشد می‌کنند، تقسیم می‌شوند و آنزیم‌هایی تولید می‌کنند که بافت اطراف را از بین می‌برد و عفونت را ایجاد می‌کند. دریچه‌های قلب در برابر عفونت بسیار مقاوم هستند. اما در صورتی که روی پوشش دریچه‌های قلب، نقص یا آسیبی وجود داشته باشد، باکتری‌ها می‌توانند به این قسمت‌ها متصل شوند و عفونت ایجاد کنند. افرادی که دریچه قلب مصنوعی دارند، بیشتر در معرض ابتلا به عفونت هستند.
دکتر عسگرپور در پاسخ به این پرسش که «اندوکاردیت چگونه بدن را تحت تاثیر قرار می‌دهد»، گفت: باکتری ها، سموم و آنزیم‌هایی را تولید می‌کنند که باعث از بین رفتن و آسیب به بافت می‌شوند و در نتیجه، سوراخ‌هایی درون دریچه ایجاد می‌شود.
این متخصص قلب و عروق افزود: عوارض ناشی از این اتفاق عبارتند از نشت دریچه، آمبولی موادی که باکتری‌ها تولید می‌کنند (که می‌تواند مانع از جریان خون شود)، بلوک قلبی، ریتم غیرطبیعی قلب، ایجاد آبسه اطراف دریچه، نارسایی قلبی و سپسیس است.
وی توضیح داد: برای تشخیص اندوکاردیت باکتریایی پزشک ابتدا علائم بیمار را بررسی می‌کند و یک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد. در همین راستا ممکن است آزمایشات تشخیصی لازم را نیز درخواست بدهد.
دکتر عسگرپور مطرح کرد: آزمایشات تشخیصی اندوکاردیت قلبی عبارتند از آزمایش کشت خون، آزمایش شمارش کامل خون، اکوکاردیوگرافی، توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یا پت اسکن است.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: آزمایش کشت خون، وجود باکتری‌ها یا میکروارگانیسم‌هایی که ممکن است عامل آندوکاردیت باشند را نشان می‌دهد. برای اطمینان از تشخیص صحیح، آزمایش کشت خون باید قبل از شروع درمان با آنتی‌بیوتیک‌ها انجام شود.
وی افزود: آزمایش شمارش کامل خون (CBC) نیز تعداد سلول‌های خونی را اندازه گیری می‌کند. بالا بودن غیرطبیعی تعداد گلبول‌های سفید در خون، می‌تواند نشان دهنده وجود عفونت باشد. آزمایش خون برای بررسی مواردی مانند پروتئین واکنش گر C است که می‌تواند نشان دهنده التهاب باشد.
دکتر عسگرپور مطرح کرد: اکوکاردیوگرافی (اکو قلب) می‌تواند مواردی مانند رشد باکتری‌ها روی دریچه‌های قلب، آبسه (سوراخ)، نارسایی یا نشت دریچه، تنگی دریچه و یا دریچه مصنوعی که از بافت قلب جدا شده است را به پزشک نشان دهد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: توموگرافی انتشار پوزیترون (PET) یا پت اسکن نیز روشی است که با استفاده از مواد رادیواکتیو انجام می‌شود، تصاویری به دست می‌آید که می‌تواند محل عفونت را نشان دهد.
وی اذعان داشت: اندوکاردیت می‌تواند بسیار خطرناک باشد و برای جلوگیری از آسیب به دریچه‌های قلب و عوارض جدی تر، بیمار باید فورا تحت درمان قرار بگیرد.
دکتر عسگرپور متذکر شد: پزشک درمان اندوکاردیت را با تجویز آنتی بیوتیک‌های وریدی (IV) شروع می‌کند. برای درمان عفونت، معمولا باید به مدت ۶ هفته از این آنتی بیوتیک‌ها استفاده شود. پزشک در طول درمان علائم بیمار را کنترل می‌کند تا ببیند که آیا درمان موثر بوده یا خیر. آزمایش کشت خون نیز مجددا تجویز می‌شود.
این متخصص قلب و عروق اظهار کرد: در صورتی که اندوکاردیت، به دریچه‌های قلب و یا قسمت دیگری از قلب آسیب برساند، ممکن است برای ترمیم دریچه و بهبود عملکرد قلب، بیمار به عمل جراحی نیاز داشته باشد.
وی اشاره کرد: پس از تکمیل درمان، پزشک منشا باکتری‌های درون خون (به عنوان مثال، عفونت دندان) را تعیین کرده و آن را درمان می‌کند.
دکتر عسگرپور در پاسخ به این پرسش که «چگونه می‌توان خطر ابتلا به اندوکاردیت را کاهش داد»، می‌گوید: رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند تا حد زیادی خطر ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی را کاهش دهد. تاثیر سلامت دهان و دندان در کاهش خطر ابتلا به این عارضه، از مصرف داروهای آنتی بیوتیک هم بیشتر است.
این متخصص قلب و عروق افزود: بنابراین باید تا حد امکان از دندان‌ها و لثه‌های خود مراقبت کنید که شامل این می‌شود که هر شش ماه یکبار وضعیت دندان‌های خود را بررسی کنید، دندان‌های خود را به طور منظم مسواک بزنید و نخ دندان بکشید و اگر از دندان مصنوعی استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که به درستی در جای خود قرار می‌گیرند.
وی اذعان داشت: انجمن قلب آمریکا سابقا توصیه کرده بود که برای کاهش خطر ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی، افراد در معرض خطر بهتر است قبل از انجام برخی اقدامات درمانی، آنتی‌بیوتیک (جهت پیشگیری) مصرف کنند. اما این سازمان دیگر امر را توصیه نمی‌کند. زیرا اندوکاردیت به احتمال زیاد ناشی از قرار گرفتن روزانه در معرض باکتری‌ها است.
دکتر عسگرپور افزود: علاوه بر این، مصرف آنتی بیوتیک‌ها قبل از یک مداخله درمانی (جهت پیشگیری) ممکن است خطرات بیشتری نسبت به مزایای احتمالی آن داشته باشد بنابراین، فقط افرادی که بیشترین خطر ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی را دارند، از مصرف آنتی بیوتیک‌ها قبل از انجام برخی اقدامات درمانی سود می‌برند.
این متخصص قلب و عروق در پایان گفت: برخی موارد می‌توانند خطر ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی را افزایش دهند که شامل داشتن دریچه مصنوعی قلب، ترمیم دریچه قلب، سابقه ابتلا به اندوکاردیت باکتریایی، بیماری قلبی مادرزادی سیانوتیک درمان نشده و بیماری دریچه قلب (نارسایی دریچه) که بعد از پیوند قلب ایجاد می‌شود، است.