آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: استرس یک واکنش طبیعی به ناتوانی در کنار آمدن با خواسته‌ها و رویدادهای خاص است، اما استرس مداوم می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. همه ما در موقعیت‌های مختلف زندگی خود استرس را تجربه کرده‌ایم. استرس می‌تواند تاثیر منفی روی جسم و روان داشته باشد لذا به همین دلیل شناخت اثرات […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: استرس یک واکنش طبیعی به ناتوانی
در کنار آمدن با خواسته‌ها و رویدادهای خاص است، اما استرس مداوم می‌تواند تأثیر منفی بگذارد. همه ما در موقعیت‌های مختلف زندگی خود استرس را تجربه کرده‌ایم. استرس می‌تواند تاثیر منفی روی جسم و روان داشته باشد لذا به همین دلیل شناخت اثرات استرس و یادگیری راه‌های مقابله با آن بسیار مهم است. یکی از اعضاء مهم بدن که استرس می‌تواند بر روی آن تاثیر بگذارد، دستگاه گوارش است لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد امانی، فوق تخصص گوارش و کبد و دکتر فرشاد خسروی، متخصص بلع و دکتر عبدالله زندی، متخصص جراحی عمومی و فلوشیپ جراحی‌های کم تهاجمی و چاقی گفتگو کرده است. دکتر امانی در این باره می‌گوید: استرس می‌تواند آثار مخرب فراوانی بر سلامتی ذهنی و فیزیکی انسان داشته باشد. اثرگذاری بر روی روده، سیستم گوارش انسان نیز یکی از پیامدهای ناشی از استرس است. وی بیان کرد: دستگاه گوارش توسط سیستم عصبی مرکزی در مغز کنترل می‌شود‌. شبکه‌ای از سلول‌های عصبی در دستگاه گوارش وجود دارد که دستگاه عصبی روده‌ای نام دارد. در حقیقت سیستم عصبی روده‌ای آن چنان نقش موثری دارد که باعث می‌شود این دستگاه به عنوان مغز دوم بدن انسان شناخته شود. این فوق تخصص گوارش و کبد مطرح کرد: استرس باعث ایجاد واکنش جنگ و گریز و افزایش فعالیت کورتیزول در سیستم عصبی مرکزی فعال می‌شود. مهم‌ترین عامل تاثیر‌گذاری استرس بر روده‌های ما به مدت زمانی بستگی دارد که شما درگیر استرس هستید.وی ادامه داد: در کل نوع استرس و میزان تاثیرات آن به سه دسته تقسیم می‌شوند که عبارتند از استرس کوتاه‌ مدت، استرس بلندمدت و استرس مزمن است. دکتر امانی افزود: استرس کوتاه‌ مدت منجر به از دست دادن اشتها و آهسته شدن گوارش می‌شود و استرس بلند مدت نیز باعث ایجاد مشکلات مرتبط با روده و گوارش از قبیل یبوست، اسهال، سوءهاضمه یا ناراحتی‌های معده می‌گردد. این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: استرس مزمن در طولانی‌مدت منجر به مشکلات جدی‌تر از قبیل سندروم روده تحریک‌پذیر و سایر مشکلات مرتبط با روده و گوارش می‌شود. این نوع از استرس می‌تواند تاثیرات جبران ناپذیری از خود برجای بگذارد.

یکی از راه‌های داشتن گوارش بهتر، مدیریت استرس به‌طور منظم است
وی متذکر شد: یکی از راه‌‌های داشتن گوارش بهتر، مدیریت استرس به‌ طور منظم است. کاهش استرس می‌تواند التهاب را در روده‌ها کاهش دهد، مشکلات روده‌ای و گوارشی را تسکین دهد و همچنین می‌تواند بدن را در حالت تغذیه ‌شده نگه دارد چراکه با مدیریت استرس، بدن ما می‌تواند بر روی جذب مواد غذایی مورد نیاز خود، تمرکز بهتری داشته باشد.
دکتر امانی بیان کرد: روش‌هایی وجود دارد که با انجام آنها می‌توان تاثیر استرس مزمن بر روی دستگاه گوارش را کاهش داد. به طور کلی روش‌هایی که کمک می‌کند تا استرس کاهش یابد عبارتند از ورزش کردن و داشتن روتین مشخص برای فعالیت‌های بدنی، کاهش مصرف غذاهای استرس زا، کنترل و مدیریت استرس به کمک یوگا و مدیتیشن، رژیم غذایی مناسب و خواب کافی است.این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: انجام پیاده روی، دویدن، شنا و سایر فعالیت‌های بدنی می‌تواند استرس و افسردگی را کاهش دهد و همچنین به روده کمک می‌کنند در عوض واکنش بیش از اندازه، انقباضات طبیعی داشته باشد.وی متذکر شد: ترشح هورمون استرس با مصرف مواد غذایی مختلف می‌تواند بیشتر یا کمتر شود. بعضی از مواد غذایی مثل شیرین‌کننده‌‌های مصنوعی، الکل و کافئین بیش ‌از‌حد باعث تشدید استرس می‌شوند و از طرف دیگر استفاده از مواد غذایی دیگری مانند بعضی از آجیل‌ها، ماهی‌ها و کربوهیدرات‌ها می‌توانند برای کنترل استرس مفید باشند. دکتر امانی خاطرنشان کرد: انجام مدیتیشن، تنفس آرام، یوگا و… علاوه بر بهبود وضعیت جسمانی، باعث افزایش فعالیت فلور نرمال روده شده و با کاهش ترشح کورتیزول میزان استرس را کاهش می‌دهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد: می‌توانید با جای دادن غذاهای کاهش‌دهنده استرس در برنامه غذایی خود تاثیرات مخرب آن را کاهش دهید. ماهی سالمون حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ به صورت طبیعی باعث بهبود خلق و خو خواهد شد. همچنین بادام سرشار از منیزیم است که سطح کورتیزول خون را کنترل می‌کند و پرتقال و سایر مرکبات، سرشار از ویتامین سی هستند که باعث کاهش فشار خون می‌شود. داشتن روتین خواب منظم نیز به جلوگیری از استرس کمک می‌کند.وی توضیح داد: اختلال سندروم روده تحریک پذیر ارتباط نزدیکی با استرس و اضطراب دارد. حتی افرادی که اختلال سندروم روده تحریک پذیر را تجربه نمی‌کنند، ممکن است زمانی که دچار استرس عصبی یا اضطراب می‌شوند، ناراحتی‌های گوارشی را تجربه کنند. دکتر امانی گفت: در صورت ابتلا به اختلال سندروم روده تحریک پذیر، تعادل بین مغز و روده به هم می‌خورد. استرس و اضطراب می‌تواند سیستم عصبی مرکزی را فعال کند که به نوبه خود هورمون‌هایی را آزاد می‌کند که بر فرآیندهای گوارشی در روده تاثیر می‌گذارد و ممکن است باعث اسهال، یبوست، گاز معده و… شود.

 استرس را می‌توان با روش‌های فیزیولوژی و فیزیکی کنترل کرد
در ادامه نیز دکتر خسروی در اینباره خاطرنشان کرد: استرس می‌تواند موجب مشکلات مختلف گوارشی از جمله تنگی نفس، التهاب و بی‌اشتهایی شود. برای مراقبت از سیستم گوارش باید یاد بگیریم که چگونه سطح استرس را پایین نگه داریم.وی اظهار کرد: به طور کلی مغز و سیستم گوارش به هم متصل و به طور مداوم در حال ارتباط با یکدیگر هستند. طبق یک تحقیق منتشر شده تعداد نورون‌های موجود در سیستم گوارش بیشتر از تعداد نورون‌های موجود در تمام نخاع است.این متخصص بلع اشاره کرد: استرس می‌تواند بر هر بخشی از سیستم گوارش تاثیر بگذارد. سیستم گوارش با سیستم عصبی مرکزی در مغز کنترل می‌شود. علاوه بر این، شبکه نورون‌های خود را نیز در دیواره داخلی سیستم گوارش دارد که با عنوان سیستم عصبی داخلی شناخته می‌شود. در حقیقت سیستم عصبی در دستگاه گوارش آنقدر تاثیرگذار است که محققان سیستم گوارش را مغز دوم در نظر می‌گیرند. وی ابراز کرد: سیستم عصبی درونی با صد میلیون سلول عصبی خود در جداره داخلی سیستم گوارش، از مری گرفته تا رکتوم فرآیند‌های گوارشی مانند بلع،ترشح آنزیم را تنظیم می‌کند. برای تجزیه غذا،دسته‌بندی غذاها به عنوان غذای مغذی یا مضر، استرس می‌تواند به طور قابل توجهی بر روش انجام این فرآیندها در بدن تاثیر بگذارد. دکتر خسروی عنوان کرد: استرس می‌توانند بر تمام بخش‌های سیستم گوارشی تاثیر منفی بگذارد زیرا سیستم گوارش با سیستم عصبی مرکزی در مغز کنترل می‌شود.
این متخصص بلع در پاسخ به این پرسش که ” هنگام استرس در بدن چه اتفاقی می‌افتد”، تشریح کرد: زمانی که بدن در مواجهه با یک موقعیت تهدید‌کننده قرار می‌گیرد، سیستم عصبی سمپاتیک، بخشی از سیستم عصبی خودکار که عملکردهای بدن مانند ضربان قلب، تنفس و تنظیم فشار خون را کنترل می‌کند. واکنش جنگ یا گریز با رها‌سازی هورمون استرس کورتیزول بدن را هوشیار و آماده رویارویی با خطر آماده می‌کند. وی خاطرنشان کرد: استرس باعث تغییرات فیزیولوژیکی مانند بالا رفتن سطح هوشیاری، تنفس و ضربان قلب سریع تر، بالا رفتن فشار خون، بالا رفتن کلسترول خون و افزایش تنش عضلانی می‌شود. دکتر خسروی مطرح کرد: استرس با برانگیختن واکنش جنگ یا گریز در سیستم عصبی مرکزی می‌تواند به چند طریق بر سیستم گوارش تاثیر بگذارد، مثلا موجب اسپاسم مری شود، با افزایش اسید معده موجب سوء هاضمه شود، حالت تهوع ایجاد کند وموجب اسهال یا یبوست شود. این متخصص بلع اضافه کرد: در بعضی موارد جدی‌تر با بالا رفتن استرس، جریان خون در معده و اکسیژن‌رسانی به آن کاهش می‌یابد و در نتیجه گرفتگی، التهاب یا عدم تعادل در باکتری‌های سیستم گوارش ایجاد می‌شود.وی افزود: علاوه بر این برخی اختلالات گوارشی مانند مواردی که شامل سندروم روده
تحریک پذیر، بیماری التهابی روده، پپتیک اولسر یا زخم گوارشی و بیماری رفلاکس اسید با استرس تشدید می‌شوند.دکتر خسروی توصیه کرد: با این که شاید استرس تاثیری در ایجاد زخم معده یا بیماری التهابی روده نداشته باشد اما موجب تشدید آنها می‌شود بنابراین مهم است که به فکر کنترل موقعیت‌های استرس زا و یافتن راهی برای آرام نگه داشتن خود باشیم.این متخصص بلع می‌گوید: استرس را می‌توان با روش‌های فیزیولوژی و فیزیکی کنترل کرد اما نمی‌توان از یک تکنیک کاهش استرس یکسان برای تمام افراد استفاده کرد. وی اضافه کرد: چند گزینه برای کاهش استرس وجود دارد که عبارتند از انجام ورزش منظم، روان درمانی، غذاهای کاهش‌دهنده اضطراب.
دکتر خسروی بیان کرد: ورزش منظم یکی از بهترین راه‌های کنترل استرس و حفظ سلامت گوارش است. فعالیت فیزیکی تنش را کاهش داده و رهاسازی مواد شیمیایی در مغز به نام اندورفین‌ها که تسکین‌دهنده طبیعی درد هستند را تحریک می‌کند. اندورفین‌ها با بهبود کیفیت خواب به کاهش استرس کمک می‌کنند. این متخصص بلع متذکر شد: ثابت شده است که درمان‌های شناختی- رفتاری با جایگزین کردن افکار منفی و تحریک‌کننده با افکار مثبت به کاهش اضطراب و استرس کمک می‌کنند.وی عنوان کرد: در یک مطالعه منتشر شده محققان دریافتند که اختلالات مرتبط با غذا خوردن و چاقی می‌تواند باعث استرس روانی در ارتباط شود.کورتیزول هورمونی که از غدد فوق کلیوی آزاد می‌شود اشتها را نیز افزایش می‌دهد.
دکتر خسروی تصریح کرد: استرس می‌تواند ترجیحات غذایی را نیز تغییر دهد. مطالعات انجام شده توسط محققان نشان داده‌اند که ناراحتی‌های جسمی و روحی باعث افزایش مصرف غذاهای پرچرب، شیرین یا هر دو می‌شود. این متخصص بلع افزود: از طرفی نشان داده شده است که بعضی غذاها اضطراب را کاهش می‌دهند. ماهی سالمون حاوی اسید چرب امگا ۳ است که یک شادی بخش طبیعی به حساب می‌آید. بادام‌ها سرشار از منیزیم هستند و منیزیم به کنترل سطح کورتیزول در بدن کمک می‌کند.پرتقال‌ها و دیگر مرکبات حاوی ویتامین سی هستند که فشار خون را کاهش می‌دهد. وی گفت: یوگا که تمرین ذهن و بدن است، حرکات و تمرینات فیزیکی را با تکنیک‌های تنفسی و مدیتیشن ترکیب می‌کند و در کاهش استرس و عوارض ناشی از آن موثراست.

 یکی از علائم معده درد عصبی، رفلاکس معده است
در ادامه نیز دکتر زندی در اینباره ابراز داشت: درد معده ممکن است به دلیل بیماری‌های مختلفی از جمله التهاب معده، زخم معده، مشکلات عصبی و همچنین استفاده از داروهای خاص به وجود آید. وی ادامه داد: به طور کلی، درد معده عصبی به عنوان نوعی درد شایع در بین افراد با اختلالات عصبی مطرح است. این نوع درد ممکن است به دلیل عواملی مانند استرس، فشار روحی، اضطراب و یا اختلالات خواب ایجاد شود. همچنین، عواملی مانند کم‌خونی، کمبود ویتامین‌ها، عفونت‌های باکتریایی و ویروسی نیز ممکن است در ایجاد درد معده عصبی نقش داشته باشند.این متخصص جراحی عمومی عنوان کرد: علائم درد معده عصبی یا علائم اسید معده عصبی می‌تواند متنوع باشد و ممکن است در بین افراد متفاوت باشد. در برخی موارد، این درد می‌تواند با درد شبیه به سوزش در ناحیه معده همراه با موارد دیگر باشد که عبارتند از درد شکم، اسهال، تهوع، استفراغ، احساس تنگی نفس، سردرد، خستگی، افت اشتها، سرگیجه، تعریض عروق صورت و گردن، احساس بی‌خوابی، اضطراب و نگرانی است.وی متذکر شد: وضعیت معده درد عصبی ممکن است به دلیل استرس، اضطراب و یا نگرانی رخ دهد بنابراین، شناسایی درست علایم درد معده عصبی برای تشخیص دقیق و درمان صحیح ضروری است. در صورتی که درد معده با سایر علائم گوارشی همراه باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های معده مانند زخم معده، التهاب معده و یا عفونت‌های باکتریایی و ویروسی بیشتر است. دکتر زندی مطرح کرد: یکی از علائم معده درد عصبی، ریفلاکس معده است که به صورت عامیانه «ترش کردن» گفته می‌شود. ریفلاکس معده حالتی است که در آن محتویات معده به مری باز می‌گردد و باعث سوزش قفسه سینه می‌شود. در این گونه مواقع فرد ممکن است دچار احساس تنگی نفس شود. این متخصص جراحی عمومی افزود: ارتباط دقیق بین آسم و ریفلاکس معده هنوز کاملاً مشخص نیست. یکی از احتمالات این است که بازگشت مکرر اسید معده به مری باعث آسیب به پوشش داخلی نای و مسیر هوایی می‌شود. این مسئله می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی و سرفه‌های مداوم شود. از طرفی، قرار گرفتن مکرر در معرض اسید ممکن است ریه‌ها را نسبت به محرک‌هایی مانند گرد و غبار و گرده که همگی محرک آسم و تنگی نفس هستند حساس‌تر کند. همچنین، ریفلاکس اسید ممکن است باعث ایجاد پاسخ عصبی شود.
وی تصریح کرد: سیگنالی که در نتیجه ورود اسید معده به مری به مغز فرستاده می‌شود منجر به ریفلاکس عصبی و در نهایت منقبض شدن و باریک‌تر شدن مسیر هوایی شده که باعث تنگی نفس و یا نفس‌های کوتاه‌تر می‌شود.دکتر زندی اظهار کرد: تشخیص علت درد معده عصبی ممکن است به دلیل تنوع علائم و عوامل مختلفی که می‌تواند در ایجاد آن نقش داشته باشند، کاری چالش‌برانگیز باشد اما به طور کلی، برای تشخیص علت درد معده عصبی، در ابتدا پزشک شما ممکن است به شما سؤالات مربوط به شدت درد، زمان شروع، مکان درد، علائم همراه و تاریخچه پزشکی خودتان را بپرسد. این متخصص جراحی عمومی ادامه داد: پس از معاینه، پزشک ممکن است موارد مختلفی را برای شما در نظر بگیرید که شامل آزمایش‌های خون و مدفوع، آزمایش‌های تصویری مانند آندوسکوپی و سی‌تی‌اسکن و آزمایش‌های تنفسی مثل تست تنفس کربن‌دی‌اکسید است و همچنین، برای تشخیص بیماری‌های مرتبط با گوارش مانند سندرم روده تحریک‌پذیر و التهاب روده، ممکن است نیاز به انجام آزمایش‌های دقیق‌تر مانند آزمایش کالپروتکتین و آزمایش آنتی‌تی‌تی‌جی‌ای باشد.وی اظهار کرد: علت بروز درد معده عصبی می‌تواند به دلیل عوامل مختلفی باشد. برخی از این عوامل عبارتند از استرس، تغییرات در رژیم غذایی، عفونت‌های باکتریایی، بیماری‌های معده، سابقه جراحی معده، مصرف برخی داروها و بیماری‌های روده است. دکتر زندی افزود: استرس می‌تواند یکی از عوامل اصلی بروز درد معده عصبی باشد. استرس باعث افزایش ترشح اسید معده می‌شود که باعث تحریک مخاطی معده و ایجاد درد معده می‌شود. به طور کلی، افرادی که با استرس دائمی مواجه هستند، می‌توانند به طور منظم پاسخ معده درد را تجربه کنند. علاوه بر این، مواردی مانند ارائه یا آزمون، مشکلات رابطه، تغییرات در کار، مرگ عزیزان، مسائل مالی
و … ممکن است معده درد عصبی را تحریک کنند.این متخصص جراحی عمومی هشدار داد: مصرف غذاهای چرب و سنگین، الکل، نوشابه و قهوه می‌تواند باعث تحریک مخاطی معده شود و درد معده عصبی را تشدید کند.وی افزود: برخی از عفونت‌های باکتریایی مانند هلیکوباکتر پیلوری می‌تواند باعث التهاب معده و در نتیجه درد معده عصبی شود و برخی از بیماری‌های معده مانند زخم معده، التهاب معده و عفونت‌های باکتریایی نیز می‌توانند درد معده عصبی را ایجاد کنند.دکتر زندی تصریح کرد: در صورتی که شما سابقه جراحی معده داشته باشید، احتمال بروز درد معده عصبی بیشتر است و مصرف برخی داروها نیزمانند آسپرین، آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدالتهاب‌ها و یا داروهای آرامشی می‌تواند باعث تحریک مخاطی معده و در نتیجه درد معده عصبی شود.
این متخصص جراحی عمومی گفت: برخی از بیماری‌های روده مانند سندروم روده تحریک‌پذیر، بیماری کرون و یا التهاب روده نیز ممکن است باعث درد معده عصبی شوند. وی تشریح کرد: معده درد عصبی می‌تواند نشان‌دهنده ابتلا به برخی بیماری‌های گوارشی مانند سندروم روده‌ی تحریک پذیر یا بیماری کرون و گاستریت باشد.دکتر زندی ادامه داد: گاستریت به نوعی التهاب پوشش داخلی معده است. این التهاب می‌تواند از تحریک یا فرسایش پوشش داخلی معده به وجود آمده باشد و یکی از شایع‌ترین بیماری‌های گوارشی شناخته شده است. این متخصص جراحی عمومی می‌گوید: ورم معده‌ عصبی علائمی همچون نفخ شکم، احساس درد در ناحیه‌ شکم و معده، سکسکه، حالت تهوع و سوزش معده دارد. وی اذعان داشت: بهترین روش‌های درمان برای معده درد عصبی عبارتند از مشاوره با روان‌شناس، دارو درمانی است. درد معده عصبی ممکن است با مشکلات روانی مانند اضطراب و افسردگی همراه باشد. در این صورت، مشاوره با یک روان‌شناس می‌تواند به کاهش درد معده عصبی کمک کند.
دکتر زندی اضافه کرد: برخی از داروهای معمول برای درمان معده درد عصبی شامل آنتی‌اسیدها مانند آن تاکید، پروتون‌پمپ‌ها مانند اُمپرازول، ضد دردهایی مانند پاراستامول و نوعی دارو به نام‌تری سیکلیک‌ها مانند آمیتریپتیلین هستند. البته در هر صورت بهتر است با پزشک خود درباره داروهای درمانی برای معده درد عصبی مشورت کنید. این متخصص جراحی عمومی توصیه کرد: بهترین راهکار برای درمان درد معده عصبی، مشاوره با پزشک و متخصص مربوطه است. پزشک شما می‌تواند با توجه به نوع درد، علت آن و وضعیت شما، به شما راهنمایی‌های لازم را خواهند داد. همچنین، اگر شما از عوارض جانبی داروها گزارش می‌دهید، پزشک شما می‌تواند به شما داروی دیگری تجویز کند. در نهایت، توصیه می‌شود که همواره با پزشک خود در تماس باشید و هرگونه تغییر در درمان درمانی و داروهای مصرفی را با او مشاوره کنید.وی بیان کرد: بعضی از روش‌های خانگی برای درد معده عصبی عبارتند از استفاده از کمپرس گرم، استفاده از روش‌های طب سنتی، تغییر در رژیم غذایی، محدود کردن مصرف غذاهای تحریک‌کننده، کاهش استرس و ورزش و تمرین منظم است. دکتر زندی افزود: استفاده از کمپرس گرم که باعث افزایش جریان خون در معده و انبساط رگ‌های خونی می‌شود در کاهش و تسکین معده‌ درد عصبی تاثیر دارد. در این حالت دوش گرفتن آب گرم یا قرار دادن حوله داغ به‌مدت ۲۰ دقیقه روی معده مفید است. این متخصص جراحی عمومی اظهار کرد: برخی از روش‌های طب سنتی مانند استفاده از گیاهان دم‌کرده، مصرف عسل، استفاده از روغن‌های گیاهی، تزریق‌های تری‌پان و استفاده از اسیدآمینه گلوتامین می‌تواند به کاهش درد معده عصبی کمک کند. وی گفت: مصرف غذاهای سالم و نگهداری از وزن مناسب می‌تواند بهبود درد معده عصبی را تسریع کند. بهتر است از مصرف غذاهای چرب، تند و سرد خودداری کنید و به‌جای آن، از غذاهای سبزیجات، میوه‌ها و غلات کامل استفاده کنید. این را بدانید که وقتی استرس دارید و هضم غذا دچار مشکل می‌شود، هضم برخی غذاها برای بدن سخت‌تر است. غذاهای سرخ‌شده، شکر تصفیه‌شده، لبنیات و گوشت از جمله این موارد هستند که بسیاری از افراد با پرهیز از این غذاها علائم معده درد عصبی خود را کاهش می‌دهند.دکتر زندی توصیه کرد: محدود کردن مصرف غذاهایی مانند قهوه، نوشابه، شکلات، سیب‌زمینی، گوجه‌فرنگی و سایر عوامل تحریک‌کنندة معده می‌تواند به کاهش درد معده عصبی کمک کند.
این متخصص جراحی عمومی بیان کرد: استرس و اضطراب می‌تواند شدت درد معده عصبی را بیشتر کند. برای کاهش استرس می‌توانید از روش‌های مانند تمرینات یوگا، مدیتیشن، تنفس عمیق، موسیقی و ماساژ استفاده کنید. وی خاطرنشان کرد: ورزش و تمرین منظم می‌تواند به کاهش استرس و تحریک مخاطی معده کمک کند و در نتیجه بهبود درد معده عصبی را تسریع کند.دکتر زندی ابراز داشت: بهترین روش‌های پیشگیری از معده درد عصبی عبارتند از تغذیه سالم و متنوع، کنترل استرس، مصرف داروهای مناسب، مدیریت سبک زندگی، انجام آزمایش‌های پزشکی، خودمراقبتی، خوردن وعده‌های کم‌حجم و مکرر، خوردن غذا با آرامش، استفاده از تکنیک‌های تسکینی و نوشیدن آب است. وی ادامه داد: می‌توانید با خوردن غذاهایی که حاوی فیبر و ویتامین‌های مورد نیاز بدن هستند، از معده درد عصبی پیشگیری کنید و بهتر است از خوردن غذاهای چرب و سرد، غذاهای فریب‌دهنده، قندی و نمکی بپرهیزید.وی افزود: تمرینات یوگا، تنفس عمیق و روش‌های دیگر کنترل استرس می‌تواند به پیشگیری از معده درد عصبی کمک کند. همچنین، می‌توانید با قراردادن فعالیت‌هایی مانند دویدن و پیاده‌روی در برنامه روزانه، از استرس کاسته و احتمال بروز معده درد عصبی کاهش دهید.دکتر زندی مطرح کرد: در صورت نیاز، بهتر است با مشاوره پزشک داروهایی مانند آنتی‌دپرسانت‌ها و ضد اضطراب‌ها را مصرف کنید. با این‌حال، مصرف داروهای ضد درد غیراستروئیدی به دلیل اثرات جانبی آن‌ها بر روی معده، بهتر است با احتیاط مصرف شوند. این متخصص جراحی عمومی یاد آورشد: بهتر است از استفاده از ترکیبی از روش‌های متنوعی
مانند تمرینات ورزشی، کاهش استرس، خواب کافی و سبک زندگی سالم استفاده
کنید. وی می‌گوید: در صورت بروز علائم معده درد عصبی، بهتر است به پزشک مراجعه کنید و آزمایشاتی مانند آندوسکوپی و سی‌تی‌اسکن انجام دهید تا بیماری‌های دیگری که با معده درد عصبی شبیه هستند، از بین برده شوند و درمان مناسب برای معده درد عصبی صورت پذیرد.دکتر زندی تصریح کرد: بهتر است از ناخنک‌زدن و مصرف بیش از حد قهوه خودداری کنید. همچنین، بهتر است پس از غذاخوردن حداقل دو ساعت قبل از خواب به خوردن غذا ادامه ندهید.این متخصص جراحی عمومی توصیه کرد: به‌جای خوردن وعده‌های بزرگ و کمتر، بهتر است از وعده‌های کم‌حجم و مکرر استفاده کنید. این کار به جذب غذا توسط معده کمک می‌کند و باعث کاهش فشار بر روی معده می‌شود و بهتر است قبل از خوردن غذا، آرامش خود را بیشتر کنید و در هنگام خوردن غذا، آهسته و با تمرکز خوردن را آغاز کنید.وی بیان کرد: اگر به صورت دوره‌ای با معده درد عصبی مواجه هستید، می‌توانید از تکنیک‌های تسکینی مانند گرم کردن معده با یک دستمال گرم، استفاده از یک پتو گرم، استفاده از یک پد گرم، ماساژ دادن به معده و تمرینات تنفسی عمیق استفاده کنید. این تکنیک‌ها به کاهش درد و تسکین علائم معده درد عصبی کمک می‌کنند و نوشیدن آب نیز همیشه برای سلامتی بدن توسط پزشکان توصیه شده است.دکتر زندی اظهار کرد: هنگام مواجهه با معده درد عصبی، مهم است که بر روی غذاهایی با هضم آسان تمرکز کنید که بدون تشدید ناراحتی گوارشی، مواد مورد نیاز بدن شما را تأمین می‌کنند. چند گزینه غذایی مناسب برای صبحانه، ناهار و شام عبارتند از بلغور جو دوسر، موز، نان تست، سوپ، برنج کته، پروتئین سبک، پروتئین‌های بدون چربی و با هضم راحت مانند مرغ کبابی، ماهی کبابی یا بخارپز، پوره سیب زمینی و سبزیجات
بخارپز است.