آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: کیست نابوتین یکی از کیست‌های رایج در بین خانم‌ها است که در دهانه رحم بروز می‌کند و به روش‌های مختلفی قابل درمان است. هر کسی که سرویکس (دهانه رحم) دارد می‌تواند به کیست نابوتین مبتلا شود؛ موضوعی که قابل جلوگیری نیست. با این حال احتمال بروز این کیست‌ها بین دوران […]

آفتاب یزد- نجمه حمزه نیا: کیست نابوتین یکی از کیست‌های رایج در بین خانم‌ها است که در دهانه رحم بروز می‌کند و به روش‌های مختلفی قابل درمان است. هر کسی که سرویکس (دهانه رحم) دارد می‌تواند به کیست نابوتین مبتلا شود؛ موضوعی که قابل جلوگیری نیست. با این حال احتمال بروز این کیست‌ها بین دوران بلوغ و یائسگی بیشتر است و می‌تواند به دلیل بروز علایم ناخوشایند، کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در این باره با دکتر فاطمه نعمت اللهی، متخصص زنان و زایمان و دکتر منیژه جوانمرد خوشدل، متخصص زنان و زایمان و دکتر متین ذاکرین، متخصص زنان و زایمان گفتگو کرده است.
دکتر نعمت اللهی در اینباره می‌گوید: کیست‌های نابوتین (کیست نبوتین، کیست نابوتیان) برآمدگی‌های خوش‌خیم روی سرویکس (دهانه رحم) هستند.
وی ادامه داد: این کیست‌ها پر از مخاطی به رنگ زرد شفاف یا کهربایی رنگ هستند. زنان ممکن است بیش از یک مورد از این کیست‌ها را داشته باشند.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: احتمال آن وجود دارد که زنان پس از زایمان یا بعد از یائسگی دچار کیست نابوتین شوند. این کیست‌ها نرمال هستند و به طور معمول باعث ایجاد هیچ علامتی نمی‌شوند و نشانه سرطان سرویکال (سرطان دهانه رحم) نیز محسوب نمی‌شود.
وی مطرح کرد: غدد کیست نابوتین دهانه رحم را می‌پوشانند و مخاط ترشح می‌کنند. اگر سلول‌های پوست در سرویکس این غدد را بپوشانند، می‌توانند غدد مزبور را مسدود کرده و مانع از ترشح مخاط شوند. وقتی مخاط در غدد مسدود شده انباشته می‌شود، یک توده نرم به نام کیست نابوتین شکل می‌گیرد.
دکتر نعمت اللهی متذکر شد: از آنجا که رشد بافت تازه می‌تواند به شکل‌گیری کیست منجر شود، هر آسیب‌دیدگی یا عفونت در سرویکس مثل سرویست می‌تواند به ایجاد کیست نابوتین بینجامد.
این متخصص زنان و زایمان تصریح کرد: زنان اغلب در سال‌های باروری زندگی خود، پس از زایمان و در زمان پشت سر گذاشتن دوره یائسگی دچار کیست نابوتین می‌شوند.


وی افزود: به هر حال، کیست‌های نابوتین بیشترین شیوع را در زنانی دارند که زایمان داشته‌اند. علت آن است که پس از تولد بچه، توده‌های بافت تازه روی دهانه رحم تشکیل می‌شود که این توده‌ها، غدد کیست نابوتین را که سطح سرویکس را می‌پوشانند مسدود می‌کنند و باعث شکل‌گیری کیست می‌شوند.
دکتر نعمت اللهی عنوان کرد: یک مطالعه گزارش می‌دهد که یک کیست نابوتین بزرگ معبر زایمانی را در یک زن باردار مسدود کرده بود. پزشکان کیست را تخلیه کردند و این کار امکان وضع حمل سالم و تولد یک بچه سالم را ایجاد کرد.
این متخصص زنان و زایمان یادآور شد: کیست‌های نابوتین کوچک به طور معمول باعث ایجاد علایمی نمی‌شوند ولی به هر حال، کیست نابوتین بزرگ‌تر ممکن است باعث بروز علایم مختلفی می‌شود که عبارتند از درد لگن، احساس قاعدگی یا سنگینی در اندام تحتانی، بی‌نظمی قاعدگی است.
وی تشریح کرد: پزشک می‌تواند کیست نابوتین را در طول یک معاینه روتین لگن یا بررسی بارداری شناسایی کند. اگر پزشک یک کیست نابوتین را شناسایی کند، ممکن است برای بررسی دقیق‌تر کیست کولپوسکوپی انجام دهد. این کار می‌تواند تعیین کند که آیا توده‌های ایجاد شده کیست نابوتین هستند یا انواع دیگر توده که ممکن است روی دهانه رحم شکل بگیرند.
دکتر نعمت اللهی اضافه کرد: پزشک در عین حال ممکن است برای بررسی کیست نبوتین از اولتراسوند (سونوگرافی)، اسکن‌ام آر آی، یا سی تی اسکن استفاده کند.
دکتر نعمت اللهی توضیح داد: اگر پزشک یک مورد کیست نابوتین بیابد، یک نمونه بافت برای بررسی این موضوع که کیست از انواع دیگر توده‌های روی سرویکس نباشد، خواهد گرفت. کیست نابوتین نمایی مشابه ادنوما مالینیوم دارند که نوع نادری از سرطان سرویکال است.
این متخصص زنان و زایمان می‌گوید اگر زنی دچار ادنوما مالینیوم باشد ممکن است علائمی را تجربه کند که عبارتند از بروز کرامپ‌های دردناک در طول دوران قاعدگی، دوران قاعدگی طولانی‌تر یا سنگین‌تر از حالت معمول و بروز ترشحات به شکل آبکی است.
وی متذکر شد: اگر پزشک ظن به خوش‌خیم نبودن برآمدگی روی سرویکس داشته باشد، برآمدگی یا کیست نابوتین را با عمل جراحی خارج خواهد کرد. این موضوع مهم است که زنان برای بررسی هر گونه وضعیت غیر معمول معاینات روتین سرویکس را انجام دهند.

کیست نابوتین کوچک نیازی به درمان ندارد
دکتر نعمت اللهی ابراز داشت: کیست نابوتین کوچک نیازی به درمان ندارد. کیست نابوتین ممکن است با قطری معادل ۲ تا ۱۰ میلی‌متر ظاهر شود. این نوع کیست معمولاً بدون درمان و خود به خود ناپدید می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: کیست نابوتین بزرگ ممکن است به قطری معادل چهار سانتی‌متر برسد لذا توصیه می‌شود که مردم دچار کیست نابوتین بزرگ‌تر از یک سانتی‌متر به متخصص زنان مراجعه کنند.
وی خاطرنشان کرد: اگر یک کیست نابوتین بزرگ ایجاد علایم کرده باشد نیاز است تا زنان نسبت به خارج کردن آن با عمل جراحی اقدام کنند.
دکتر نعمت اللهی اظهار کرد: پزشک ممکن است از برخی اقدامات را برای خارج کردن کیست نابوتین مورد استفاده قرار دهد. به طور مثال الکتروکوتری، که شامل استفاده از یک کاوشگر کوچک مجهز به جریان الکتریسیته برای سوزاندن و برداشتن کیست است.
این متخصص زنان و زایمان گفت: کیست‌های نابوتین پر از مخاط هستند و امکان پارگی آن‌ها وجود دارد. اگر یک کیست نابوتین بترکد، زنان ممکن است متوجه ترشحات غیر معمول یا بوی بد آن شوند. اگر این وضعیت ادامه داشته باشد، زنان باید برای بررسی وضعیت به پزشک مراجعه کنند.
وی اشاره کرد: در بسیاری موارد کیست نابوتین علتی برای نگرانی محسوب نمی‌شود و اغلب زنان دچار آن‌ها علایمی را تجربه نمی‌کنند. به هر حال کیست‌های نابوتین بزرگ‌تر ممکن است سرویکس را مسدود کنند و برای پزشک بررسی معمول سرویکس را با مشکل مواجه نمایند.
دکتر نعمت اللهی اذعان داشت: کیست نابوتین بزرگ گاهی از اوقات می‌تواند باعث پرولاپس اندام تحتانی شود، اگرچه گزارش‌های مربوط به این مورد نادر است. پرولاپس اندام تحتانی زمانی بروز می‌کند که ارگان‌های لگن، مثل رحم، به سطحی پایین‌تر از محل معمول خود فرو می‌افتند. این وضعیت می‌تواند در ناحیه لگن ناراحتی و حس کشیدگی ایجاد کند. در این موارد، نیاز است تا زنان برای خارج کردن کیست و درمان پرولاپس اندام تحتانی اقدام کنند.
این متخصص زنان و زایمان بیان کرد: به طور معمول، کیست نابوتین باعث ایجاد هیچ علامتی نمی‌شود و نیاز به درمان ندارد. کیست‌های کیست نابوتین نسبتاً شایع هستند و بسیاری از زنان دچار این نوع کیست هستند.
وی تصریح کرد: هر زنی که دچار کیست نابوتین باشد باید برای اطمینان از بزرگ نشدن کیست معاینات معمول زنان را انجام دهد. اگر کیست‌ها از نظر اندازه بزرگ‌تر شوند می‌توانند باعث ایجاد علایم گردند.
دکتر نعمت اللهی گفت: اگر زنی بر اثر کیست نابوتین دچار ناراحتی شده باشد یا اگر کیست معاینات معمول سرویکس را با مشکل مواجه کند ممکن است نیاز باشد تا کیست با عمل جراحی خارج گردد.

شیوع کیست نابوتین معمولا در سنین باروری است
در ادامه نیز دکتر جوانمرد خوشدل در اینباره خاطرنشان کرد: کیست نابوتین از کیست‌های دهانه رحم است که در معاینات لگنی تشخیص داده می‌شود.
وی اظهار کرد: طبق منابع معتبر پزشکی کیست نابوتین (کیست احتباس مخاطی یا اپیتلیال) نوعی بیماری شایع و خوش خیم دهانه رحم یا سرویکس در زنان است. شیوع کیست نابوتین معمولا در سنین باروری است و راهی برای پیشگیری از آن وجود ندارد.
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: این نوع کیست‌ها معمولاً به صورت سطحی و حاوی مایع مخاطی هستند و به همین دلیل می‌توان آن را در معاینات لگنی به راحتی تشخیص داد. کیست نابوتین به ندرت اهمیت بالینی دارد و نباید نگران آن باشید.
وی متذکر شد: معمولا اندازه کیست نابوتین کوچک و بین۲/۰ الی ۳/۰ سانتی متر است. ولی اندازه برخی از آن‌ها می‌تواند بیشتر از یک سانتی متر باشد. به ندرت ممکن است اندازه این نوع کیست به بیش از ۴ سانتی متر برسد.
دکتر جوانمرد خوشدل می‌گوید: هر چند معمولا کیست نابوتین خطری ندارد ولی گاهی برای اطمینان، متخصص زنان کیست نابوتین را ارزیابی می‌کند. چون آدنوم بدخیم و ضایعات بدخیم غددی در عمق دهانه رحم ممکن است شبیه کیست نابوتین به نظر برسند لذا به همین دلیل تشخیص درست نوع ضایعه مهم است و پزشکان برای تایید تشخیص به بیوپسی (نمونه برداری) کیست نیاز دارند.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد که کیست‌های نابوتین، برجستگی‌های گرد، متعدد، کوچک و سفیدی هستند که اغلب علائمی ندارند. اما این کیست‌ها در صورت بزرگ یا پیچیده شدن با علائم مختلفی همراه هستند.
وی افزود: این علایم عبارتند از درد در ناحیه لگن، خونریزی نامنظم در دوران قاعدگی و ترشحات غیرطبیعی، سخت شدن انجام تست پاپ اسمیر، بزرگ شدن قابل توجه دهانه رحم به دلیل وجود کیست‌های متعدد و بزرگ در استرومای سرویکس و فشار آوردن کیست‌های بزرگ نابوتین به اندام‌های مجاور مثل راست روده که باعث بروز علائمی مثل مشکلات دفع، احتباس ادرار، آمنوره و درد زیر شکم می‌شود و علاوه بر این، خروج ترشحات مخاطی خون‌آلود و گاهی بدبو از علائم ترکیدن کیست نابوتین هستند که خیلی طول نمی‌کشند.
دکتر جوانمرد خوشدل، دلایل ایجاد کیست نابوتین را اینگونه تشریح کرد: دهانه رحم با غدد و سلول‌هایی پوشیده شده که مخاط ترشح می‌کنند. این غدد با سلول‌هایی به نام اپیتلیوم سنگفرشی پوشیده شده و اپیتلیوم ستونی غدد درون سرویکس نام دارند. زمانی که این غدد مسدود و ترشحات مخاطی در آن‌ها جمع می‌شود، کیست نابوتین دهانه رحم شکل می‌گیرد.
این متخصص زنان و زایمان متذکر شد: عوامل مختلفی در تشکیل کیست نابوتین موثر هستند که عبارتند از انسداد مجرای غدد به دلیل ضربه، آسیب و تروماهای دیگر، التهاب مزمن دهانه رحم (سرویسیت مزمن)، دژنراسیون کیستیک لیومیوم رحم، کیست‌های مادرزادی رحم مانند کیست مزونفریک و پارامزوفریک و آدنومیوز کیستیک است.
وی عنوان کرد: کیست نابوتین دهانه رحم اگر بزرگ باشد در بعضی از خانم‌ها باعث بروز مشکلات مختلفی می‌شود که عبارتنداز هماتومتر (انباشت خون در حفره رحم)، در دوران بارداری می‌تواند باعث انسداد مجرای زایمان شود، فشار آوردن به راست روده و ایجاد مشکلات دفع، خونریزی غیرطبیعی رحم، احتباس مزمن ادرار با تنگ شدن مجرای خروجی مثانه، فشرده شدن اعصاب پودندال و خاجی توسط کیست‌های بزرگ که در این موارد برای رفع عوارض کیست نابوتین سرویکس باید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.
دکتر جوانمرد خوشدل اذعان داشت: کیست نابوتین، سرطانی نمی‌شود چون این کیست‌ها خوش خیم هستند و از رشد بافت‌های طبیعی دهانه رحم ایجاد می‌شوند.
این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: کیست نابوتین اگر بدون علائم باشد، نیازی به درمان ندارند. اما در برخی موارد درمان کیست ضروی است که شامل علامت دار شدن کیست، ناباروری در زنان، اندازه کیست بزرگ یا کیست عمیق باشد، احتمال بدخیمی ناشی از سایر تومورهای دهانه رحم و آدنوم بدخیم وجود داشته باشد، انسداد مسیر زایمان طبیعی (قبل از زایمان باید کیست برداشته شود)، به هر دلیلی تشخیص کیست امکان‌پذیر نباشد و احتمال اشتباه گرفتن کیست نابوتین با آدنوم بدخیم وجود داشته باشد.
وی مطرح کرد: در موارد گفته شده، متخصص زنان برای درمان کیست نابوتین سرویکس از روش‌های مختلفی برای برداشتن آن استفاده می‌کند مانند جراحی، الکترو کوتر اَبلیشن، زهکشی و فریز کردن است.
دکتر جوانمرد خوشدل ابراز داشت: کیست‌های عمقی با تیغ جراحی برداشته می‌شوند. در روش الکترو کوتر اَبلیشن نیز با جریان الکتریسیته دستگاه الکتروکوتر کیست سوزانده می‌شود. در روش زهکشی نیز برای رفع انسداد مسیر زایمان، مایع تجمع یافته با پاره کردن کیست تخلیه می‌شود و در روش کرایوتراپی یا فریز کردن با سرما سلول‌های کیست فریز شده و از بین می‌روند اما در نهایت انتخاب نوع روش درمان بستگی به علائم، عوارض و سایز کیست نابوتین دارد.
این متخصص زنان و زایمان گفت: به طور کلی کیست نابوتین دهانه رحم نوعی کیست غیرسرطانی است که در اثر تجمع مایعات مخاطی ایجاد می‌شود. این نوع کیست‌ها بسیار شایع و معمولا بدون علامت هستند که نیازی به درمان ندارند اما اما در صورت بزرگ شدن اندازه کیست نابوتین، پیچیده بودن آن یا بروز علائم و عوارض برای درمان آن‌ها باید به متخصص زنان مراجعه کنید.

کیست‌های نابوتین سرطانی نیستند
در ادامه نیز دکتر ذاکرین در اینباره ابراز داشت: کیست‌های نابوتین سرطانی نیستند و بر روی دهانه رحم تشکیل می‌شوند و معمولا بر غده‌های موجود بر روی دهانه رحم تشکیل می‌شوند.
وی اشاره کرد که کیست‌های نابوتین بسیار رایج هستند و معمولا طی یک معاینه لگنی روتین کشف می‌شوند. به طور کلی این کیست‌ها موجب علائمی نمی‌شوند و درمان خاصی نیز نیاز ندارد.
این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: کیست‌های نابوتین، کیست‌های کوچکی هستند که بر روی سطح دهانه رحم شکل می‌گیرند. دهانه رحم، بخشی است که اندام تحتانی را به رحم متصل می‌کند و گاهی اوقات به این دهانه، گردنه رحم نیز گفته می‌شود.
دکتر ذاکرین می‌گوید: کیست‌های نابوتین پر از مخاطی هستند که توسط غدد رحم ترشح می‌شود. گاهی اوقات به این برآمدگی‌های کوچک کیستی، کیست‌های دهانه رحم، کیست‌های نگهدارنده مخاط یا کیست‌های الپتیال نیز گفته می‌شود.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: به طور کلی کیست نابوتین نوعی کیست رایج است که غالبا سلامتی فرد را تهدید نمی‌کنند و نشانه‌ای از سرطانی شدن دهانه رحم نیستند.
وی علل ایجاد کیست نابوتین را اینگونه تشریح کرد: کیست‌های نابوتین زمانی به وجود می‌آیند که غدد تولید‌کننده مخاط موجود در دهانه رحم با سلول‌های پوست پوشانده شده و مسدود می‌شوند. سلول‌های پوستی، غدد تولید‌کننده مخاط را مسدود می‌کنند و باعث می‌شوند که مخاط انباشته شود. این کار باعث می‌شود که کیست‌هایی بر روی دهانه رحم ایجاد شود که شبیه برجستگی‌های کوچک سفید رنگ هستند.
دکتر ذاکرین اذعان داشت: زایمان و آسیب و جراحت در ناحیه دهانه رحم می‌تواند در بعضی از زنان باعث ایجاد کیست نابوتین شود زیرا در طول زایمان، سلول‌های پوستی می‌توانند روی غدد تولید‌کننده مخاط را بپوشانند و باعث ایجاد این نوع کیست‌ها شوند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: آسیب‌های فیزیکی وارد شده به دهانه رحم نیز می‌توانند در طول دوره بهبود باعث تولید بافت‌های اضافه در بالای غدد مخاطی شوند که موجب به دام افتادن مخاط در این بافت‌های اضافه شده و سبب ایجاد این نوع کیست‌ها خواهد شد.
وی مطرح کرد: ایجاد کیست‌های نابوتین ناشی از آسیب‌های فیزیکی به خصوص در حین بهبودی عفونت‌های مزمن که باعث التهاب بافت دهانه رحم می‌شوند، بسیار رایج است.
دکتر ذاکرین عنوان کرد: اگر باردار هستید یا در سنین باروری هستید، این احتمال وجود دارد که کیست نابوتین در بدن‌تان رشد کند. سن باروری، از زمان بلوغ شروع می‌شود و تا زمان شروع یائسگی یعنی تا سنین ۴۰ یا ۵۰ سالگی ادامه خواهد داشت و این دوران درست زمانی است که بدن مستعد ابتلا به کیست نابوتین است.
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: همچنین نوعی آدنوکارسینوم دهانه رحم که از جمله سرطان‌های بدخیم ولی نادر است نیز می‌تواند منجر به بروز کیست‌های مشابهی شود. این عارضه در واقع نوعی نئوپلازی است که بر تولید مخاط موجود در دهانه رحم تاثیر می‌گذارد و باعث تولید کیست‌هایی می‌شود که مشابه کیست نابوتین هستند.
وی توصیه کرد: اگر نگران هستید که کیست شما ناشی از این نوع سرطان است، از پزشکتان بخواهید تا تست‌های غربالگری این بیماری را برای شما انجام دهد.
دکتر ذاکرین توضیح داد: کیست‌های نابوتین دارای اندازه‌های مختلفی هستند که قطر آن‌ها ممکن است از چند میلی متر تا چهار سانتیمتر متفاوت باشد، دارای بافت نرمی هستند و معمولا رنگی سفید یا زرد دارند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: پزشک شما ممکن است یک یا چند کیست را در طی انجام معاینه لگنی مشاهده کند. این کیست‌ها باعث بروز درد، ناراحتی یا علائم دیگری نمی‌شوند بنابراین این احتمال وجود دارد که پزشک این کیست‌ها را زمانی کشف کند که دهانه رحمتان را به دلیل سایر مشکلات بررسی می‌کند.
وی توصیه کرد: اگر در بین دوره‌های قاعدگی دچار خونریزی، ترشحات غیر معمولی یا درد لگن شدید، بهتر است برای معاینه به پزشک مراجعه کنید. این علائم ممکن است نشان‌دهنده عفونت یا سایر اختلالاتی باشند که نیاز به بررسی‌های بیشتری دارند.
دکتر ذاکرین اشاره کرد: در بیشتر موارد کیست‌های نابوتین در طی معاینه لگنی تشخیص داده می‌شوند. گاهی اوقات ممکن است این کیست‌ها در طی سونوگرافی لگن،‌ام آر آی، یا سی تی اسکن دهانه رحم مشاهده شوند. علاوه بر این پزشک شما می‌تواند از کولپوسکوپی برای تشخیص دقیق این کیست‌ها استفاده کند.
این متخصص زنان و زایمان ابراز داشت: به منظور تشخیص کیست نابوتین از دیگر انواع کیست ها، کولپوسکوپ بر بخش‌های مختلف دهانه رحم زوم می‌کند و این بخش‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.
وی اشاره کرد: اگر پزشک شک داشته باشد که ممکن است مبتلا به نئوپلازی بدخیم دهانه رحم باشید از کیست نمونه بر می‌دارد و برای بررسی به آزمایشگاه می‌فرستد البته این عارضه بسیار نادر است و چندان جای نگرانی نیست.
دکتر ذاکرین خاطرنشان کرد: کیست نابوتین خوش خیم است و معمولا به درمان خاصی نیاز ندارد. در موارد نادری، این کیست‌ها ممکن است بزرگ شده و باعث تغییر شکل و اندازه دهانه رحم شوند. اگر این اتفاق بیفتد، معاینه‌های رایج رحم دشوار یا غیر ممکن خواهد شد. در این مورد، ممکن است پزشک توصیه کند که کیست را بردارید.
این متخصص زنان و زایمان اظهار کرد: در هر بار مراجعه به پزشک زنان، دهانه رحم شما باید معاینه شود. این نوع معاینه می‌تواند سلامت باروری‌تان را تضمین کند و به پزشک‌تان کمک کند تا مشکلات دهانه رحم را در اسرع وقت تشخیص داده و به درمان آن‌ها بپردازد.
وی اذعان داشت: کیست‌های نابوتین معمولا نیازی به درمان ندارند ولی می‌توان آن‌ها را با جراحی برداشت یا با روش الکتروکوتر سوزاند.
دکتر ذاکرین اضافه کرد: در طی جراحی پزشک با استفاده از تیغ جراحی، کیست را بر می‌دارد. اما در هنگام استفاده از الکتروکوتر، برای از بین بردن کیست‌ها از جریان برق استفاده می‌شود. این دستگاه با استفاده از جریان برق، تولید جریان حرارتی می‌کند و پزشک با استفاده از این جریان حرارتی می‌تواند کیست را بسوزاند. در بعضی موارد، پزشک ممکن است مایع کیست را تخلیه کند زیرا مقدار خونی که بیمار در طی این روش از دست می‌دهد بسیار اندک است.
این متخصص زنان و زایمان مطرح کرد: پزشک شما ممکن است از کرایوتراپی یا روش فریز برای برداشتن کیست استفاده کند. در این روش پزشک از نیتروژن مایع برای فریز کردن و از بین بردن کیست استفاده می‌کند. این روش نسبت به جراحی یا الکتروکوتر، کمتر تهاجمی است.
وی ابراز داشت: روش درمان کیست‌های نابوتین معمولا با مشورت با پزشک و بر اساس اندازه و تعداد کیست‌های موجود در دهانه رحم تعیین می‌شوند.
دکتر ذاکرین متذکر شد: کیست‌های نابوتین معمولا عوارض جدی ندارند. این کیست‌ها ممکن است در نتیجه هیسترکتومی به وجود آیند که همان عمل برداشتن رحم است اما غالبا مشکلی برای سلامتی زنان ایجاد نمی‌کنند.
این متخصص زنان و زایمان اضافه کرد: در برخی موارد، در صورتی که کیست‌های نابوتین بزرگ شده باشند یا تعداد کیست‌ها در دهانه رحم زیاد باشد، پاپ اسمیر که آزمایش روتین غربالگری سرطان دهانه رحم است، ممکن است بسیار دردناک یا حتی غیر ممکن شود. اگر این مورد برای شما اتفاق افتاد، بهتر است از پزشکتان بخواهید تا کیست‌های شما را با روش مناسبی بردارد.
وی تصریح کرد: کیست‌های نابوتین پر از مایع و مخاط دهانه رحم هستند و ممکن است که خود به خود بترکند. هنگامی که کیست نابوتین پاره شود، ممکن است ترشحات و خونریزی مشاهده شود. اگر بو و ترشحات غیر معمولی ادامه دار بودند حتما به پزشک مراجعه کنید.
دکتر ذاکرین ادامه داد: در موارد نادری، ممکن است کیست‌های نابوتین بزرگ با تومور بدخیم اشتباه گرفته شوند که درمان تومور بدخیم هیسترکتومی یا همان برداشتن رحم است. البته به راحتی می‌توان کیست نابوتین یا بدخیمی تومور را با سونوگرافی مشخص کرد و کیست را بدون مشکل و دردسر اضافی تخلیه کرد.
وی گفت: بیشترکیست‌های نابوتین به طورتصادفی در طی معاینات روتین بارداری کشف می‌شوند. بروز این کیست‌ها در طی بارداری بسیار رایج هستند.
این متخصص زنان و زایمان توضیح داد: در حالت غیر بارداری، دهانه رحم باز است تا خون قاعدگی از رحم بگذرد و از طریق اندام تحتانی از بدن خارج شود.
وی اضافه کرد: در طی بارداری، دهانه رحم بسته است تا جنین در حال رشد در رحم باقی بماند. پس از به دنیا آمدن نوزاد، بافت‌های جدید بر روی غده‌های مخاط رحم رشد می‌کنند. در این روند که متاپلازی نامیده می‌شود، سلول‌های پوستی اضافه تولید می‌شوند و مانع خارج شدن مخاط از غده‌ها می‌شوند. در طی زمان، کیست‌های پر از مخاط رحم در اثر این اتفاق به وجود می‌آیند.
دکتر ذاکرین تصریح کرد: در صورتی که دچار درد یا هرگونه ترشح و خونریزی غیر عادی بین دو قاعدگی یا لکه بینی داشتید حتما برای بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کنید زیرا این علائم ممکن است نشانه کیست نابوتین بزرگ باشند.
این متخصص زنان و زایمان عنوان کرد: در صورتی که مبتلا به کیست نابوتین شده‌اید و هیچ علائمی ندارید، پزشک به شما توصیه نخواهد کرد تا کیست نابوتین خود را جراحی کنید. اگر پزشک متوجه شود که شما به کیست نابوتین مبتلا شده اید، از شما می‌خواهد تا به طور مرتب برای چکاپ مراجعه کنید تا در صورت پیدا شدن مشکل یا علائم دیگر یا بزرگ شدن کیست ها، درمان آن‌ها را شروع کند.
وی افزود: در موارد نادری اگر کیست شما نشان‌دهنده مشکل جدی دیگری باشد، بررسی‌های بیشتری برای تایید ابتلای شما به این بیماری مورد نیاز است.
دکتر ذاکرین اظهار کرد: روش‌های جراحی و تخلیه کیست نابوتین معمولا سرپایی بوده و نیازمند بستری در بیمارستان نیستند و در عرض چند روز یا در نهایت چند هفته می‌توانید به کارهای عادی خود بازگردید.
این متخصص زنان و زایمان در پایان گفت: دورنمای کلی کیست نابوتین بسیار مثبت و بدون نگرانی است. البته هیچ راهی برای پیشگیری از ابتلا به کیست نابوتین وجود ندارد. این کیست‌ها خوش خیم و معمولا بسیار کوچک هستند و معمولا موجب مشکلاتی در طی کوتاه مدت یا دراز مدت نمی‌شوند. تا زمانی که کیست نابوتین مشکلی در زندگی روزمره شما ایجاد نکند یا موجب درد در دهانه رحم نشود یا جواب پاپ اسمیر شما غیر طبیعی نباشد، نیازی به نگرانی دربارهاین نوع کیست وجود ندارد.