آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: کیست یک کیسه توخالی حاوی مایع، چرک، هوا یا سلول است. اکثر کیست‌ها خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند اما گاهی اوقات اگر به اندام‌ها، بافت‌ها یا اعصاب اطراف فشار بیاورند، می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اکثر کیست‌ها، به‌خصوص کیست‌های مغز، مادرزادی هستند. کیست آراکنوئید شایع‌ترین نوع کیست مغزی است. احتمال ایجاد […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: کیست یک کیسه توخالی حاوی مایع، چرک، هوا یا سلول است. اکثر کیست‌ها خوش‌خیم یا غیرسرطانی هستند اما گاهی اوقات اگر به اندام‌ها، بافت‌ها یا اعصاب اطراف فشار بیاورند، می‌توانند مشکلاتی ایجاد کنند. اکثر کیست‌ها، به‌خصوص کیست‌های مغز، مادرزادی هستند. کیست آراکنوئید شایع‌ترین نوع کیست مغزی است. احتمال ایجاد آنها در تمام سنین وجود دارد، اما بیشتر در نوزادان و کودکان مشاهده می‌شوند. احتمال ایجاد کیست آراکنوئید در مردان چهار برابر بیشتر از زنان است و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند کیفیت زندگی افراد را به صورت جدی کاهش دهد و مشکلات جدی را ایجاد نماید لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد صمدیان، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر علیرضا طبیب خوئی، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات و دکتر رضا سنجری، جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت و گو کرده است.
دکترصمدیان در این باره می‌گوید: کیست آراکنوئید، کیسه‌های پر از مایع مغزی- نخاعی هستند که بین مغز یا نخاع و غشای آراکنویید که یکی از سه غشایی است که مغز و نخاع را در بر می‌گیرد، واقع شده‌اند.
وی بیان کرد: به طور کلی کیست آراکنوئید روی غشای آراکنوئید شکل می‌گیرد و در فضای بین سخت شامه و غشای آراکنوئید گسترده می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: کیست‌های آراکنوئیدی، شایع‌ترین نوع کیست مغز هستند. آنها اغلب مادرزادی هستند و در بسیاری از افراد در هنگام تولد (کیست آراکنوئید اولیه) وجود دارد. آسیب یا ترومای سر نیز می‌تواند منجر به کیست ثانویه آراکنوئید شود.
دکتر صمدیان مطرح کرد: کیست ها، کیسه‌های پر از مایع هستند، نه تومور مغزی. بیشتر کیست‌های آراکنوئیدی پایدار هستند و نیازی به درمان ندارند. این کیست‌ها با یک سی تی اسکن یا ‌ام آر‌ای تشخیص داده می‌شوند. درمان، در صورت لزوم، شامل تخلیه مایع از طریق عمل جراحی یا شانت کردن است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: کیست آراکنوئید از انواع شایع کیست‌ها در مغز هستند که به طور مادرزادی از بدو تولد در بدن انسان وجود دارند که به این کیست‌ها کیست آراکنوئید اولیه نیز گفته می‌شود. این کیست کیسه‌ای پر از مایع که بر روی غشا آراکنوئید که مغز و ستون فقرات را پوشش می‌دهد، تشکیل می‌شود.
وی ادامه داد: سه غشای نرم شامه، آراکنوئید و سخت شامه اجزاء سیستم عصبی مرکزی را می‌پوشاند. این کیست بر روی غشا آراکنوئید تشکیل می‌شود که در فضای بین سخت شامه و غشای آراکنوئید گسترده خواهد شد.
دکتر صمدیان ابراز داشت: شایع‌ترین قسمتی که در آن کیست آراکنوئید وجود دارد، داخل جمجمه حفره میانی که نزدیک به لوب تمپورال، ناحیه سوپراسلار که نزدیک بطن سوم و حفره خلفی می‌باشد که شامل مخچه و پل مغزی و بصل النخاع می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: این کیست قادر است تا به اندازه‌های بزرگ رشد و در موارد شدید موجب تغییر در فرم و شکل سر شده و لوب‌های محیطی مغز را جابجا کند.
وی عنوان کرد: آسیب و ضربه به سر می‌تواند در شکل گیری کیست آراکنوئید در افراد تاثیرگذار باشد. این کیست‌ها همانطور که گفته شد از مایع تشکیل شده‌اند و تومور مغزی محسوب نمی‌شوند.
دکتر صمدیان خاطرنشان کرد: علت تشکیل این کیست‌ها جدا شدن غشاء آراکنوئید از سه لایه بافتی که مغز و ستون فقرات را احاطه می‌کند، می‌باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اضافه کرد: این کیست‌ها از سه لایه بافت‌هایی که در اطراف مغز و ستون فقرات هستند به وجود می‌آیند.

 کیست‌های آراکنوئید در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها است
وی افزود: عموما این کیست‌ها پایدار بوده و نیازی به درمان نخواهند داشت و در آقایان شایع‌تر از خانم‌ها هستند و این میزان حدودا چهار برابر است.
دکتر صمدیان مطرح کرد: برخی از کیست‌های آراکنوئید هرگز علائمی را نشان نمی‌دهند اما برخی دیگر می‌توانند علائم را با فشار آوردن به مغز ایجاد کنند. بسته به اندازه و مکان این کیست، علائم ممکن عبارتند از تشنج، سردرد، سرگیجه، دیوانگی، اختلال در رشد، تهوع، استفراغ، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات شنوایی و بینایی، بی‌حالی یا خستگی بیش از حد، مشکلات در تعادل و پیاده روی، حرکت و تغییر حالت غیر ارادی سر، توده یا برآمدگی قابل مشاهده از سر یا ستون فقرات، هیدروسفالی به دلیل انسداد گردش خون طبیعی مایعات مغزی، مشکلات مربوط به غدد درون ریز یا هورمون‌ها مانند شروع زودرس بلوغ باشد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: علائم کیست آراکنوئید در ستون فقرات نیز عبارتند از کمردرد، اسکولیوز، عدم کنترل ادرار و مدفوع، اسپاسم‌های عضلانی و ضعف در ماهیچه ها، کرخت یا بی‌حس شدن دست و پاها می‌باشد.
وی اظهار کرد: کیست‌های آراکنوئید عموما به علت رشد غیرطبیعی مغز و ستون فقرات جنین در داخل رحم اتفاق می‌افتند. البته علت دقیقی برای این رشد غیرطبیعی یافت نشده است اما اتفاق نظر بر این امر است که این کیست‌ها بیشتر ارثی و ژنتیکی باشند.
دکتر صمدیان افزود: در برخی از موارد کیست‌ها به علت‌های غیرمادرزادی بروز می‌کند و علت‌های گوناگونی دارد. کیست‌های آراکنوئید در کودکان بیشتر مشاهده می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تصریح کرد: از علت‌های ایجاد کیست آراکنوئید می‌توان به مواردی نظیر مننژیت، تومورهای مغزی، ترومای یا آسیب به سر، عوارض ناشی از جراحی مغز یا نخاع اشاره کرد.
وی تشریح کرد: تشخیص کیست آراکنوئید ممکن است بر اساس تاریخچه کامل بیمار، یک معاینه کامل بالینی و انواع آزمایش‌های تخصصی، به ویژه مطالعات تصویربرداری پیشرفته مانند توموگرافی کامپیوتری سی تی اسکن و تصویربرداری رزونانس مغناطیسی یا‌ام ار‌ای انجام گیرد.
دکتر صمدیان افزود: سی تی اسکن یا ام‌ای آر به جراح مغز کمک خواهد کرد که محل و ویژگی‌های این کیست را ببیند و سپس مناسب‌ترین نوع درمان را تعیین می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: عموما اکثر کیست‌های آراکنوئید به صورت اتفاقی تشخیص داده می‌شوند و اندازه آنها تغییری نمی‌کند لذا به همین دلیل عموما پزشکان درمان معمولی و متعادل را پیشنهاد می‌دهند. وی اضافه کرد: اگر این کیست‌ها (آراکنوئید ) بدون علامت باشند به درمان هم نیاز ندارند، تنها کاری که فرد باید انجام دهد این است که باید هر چند وقت تحت نظر قرار بگیرد. در صورتی که علائم خود را نشان دهند وضعیت کیست باید بررسی شود و در صورتی که به درمان نیاز باشد پروسه درمان براساس علائم، اندازه کیست و محل آن در جمجمه مشخص خواهد شد.
دکتر صمدیان بیان کرد: درمان کیست‌های آراکنوئید، در صورتی که به آن نیازی باشد، شامل تخلیه کردن کیست‌ها از مایع به کمک عمل جراحی یا شانتینگ اتفاق می‌افتد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: در اصل هدف اصلی درمان کیست‌های آراکنوئید، تخلیه مایع از کیست و کاهش فشار است. اگر کیست آراکنوئید کوچک باشد، بافت محیطی مزاحمی وجود نداشته باشد و سبب بروز علائم نشود، برخی پزشکان از برداشتن آن خودداری
می‌کنند.
وی عنوان کرد: در گذشته، پزشکان از قرار دادن شانت در کیست آراکنوئید برای تخلیه مایع درون آن استفاده می‌کردند اما امروزه با پیشرفت تکنیک‌های میکروسرجری و ابزارهای آندوسکوپی که برای جراحی کم تهاجم طراحی شده‌اند، اغلب جراحان ترجیح می‌دهند که غشای کیست را برداشته یا کیست را باز کرده و مایع آن را به مایع مغزی- نخاعی تخلیه کنند.
دکتر صمدیان توضیح داد: شانت گذاری ساده‌ترین روش جراحی برای درمان کیست آراکنوئید است. متخصص جراح یک لوله را به داخل کیست وارد می‌کند که در جای خود باقی می‌ماند و مایع را تخلیه می‌کند. این مایع در جاهای دیگر بدن جذب می‌شود. با این حال، بیمار ممکن است برای جلوگیری از بازگشت نشانه‌ها، وابسته به شانت باشد و زندگی کردن با یک شانت می‌تواند عوارضی مانند انسداد یا عفونت ایجاد کند. این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: از روش کرانیوتومی نیز برای برداشتن دیواره کیست استفاده شده و امکان برقراری ارتباط با مایع- نخاعی را فراهم می‌آورد. روش کرانیوتومی از روش‌های تهاجمی بوده که پزشک به طور مستقیم به کیست دسترسی پیدا خواهد کرد.
وی بیان کرد: امروزه جراحی مغز و جمجمه کم تهاجمی که مبتنی بر روش‌های آندوسکوپی هستند، جایگزین روش‌های تهاجمی شده اند. این روش مدت زمان کمتری برای جراحی نیاز دارد، همین طور عوارض جانبی آن کم و دوره نقاهت و زمان بهبودی آن نیز کوتاه می‌باشد.
دکتر صمدیان متذکر شد: روش درمان به اندازه و محل کیست‌های آراکنوئید متفاوت است. روش جراحی اندوسکوپیک کیست‌های درون مغز را به صورت دقیق و سریع تخلیه می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات توضیح داد: شنت گذاری جزو ساده‌ترین روش‌های جراحی برای درمان کیست آراکنوئید می‌باشد که جراح مغز و اعصاب توسط یک سوزن مایع درون کیست را تخلیه می‌کند.
وی گفت: در برخی از موارد، عمل جراحی و برداشتن کامل کیست‌های آراکنوئید امکان پذیر نیست که در این شرایط، روزنه گذاری کیست یا شانتینگ آن نیاز خواهد بود.

کیست‌های آراکنوئید در مغز یا در نخاع تشکیل می‌شوند
در ادامه نیز دکتر طبیب خوئی در اینباره خاطرنشان کرد: مغز و سیستم عصبی به عنوان مرکز کنترل بدن و اعضاء و جوارح که فرمان و دستور تمام حرکات، اعمال و کنش‌ها و واکنش‌های ارادی و غیرارادی را صادر می‌کند.
وی بیان کرد: مغز یکی از پیچیده‌ترین ساختارها را دارد که به درستی و به طور کامل شناسایی نشده لذا مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن نیز از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار هستند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات تشریح کرد: کیست‌ها، کیسه‌هایی غشایی با فضای بسته هستند که محتوی مایع یا هوا بوده و در هر جایی از بدن، احتمال پیدایش آن‌ها وجود دارد. احتمالاً باید تاول را بر پوست دیده باشید، کیست‌ها نیز از نظر شکل شبیه به آن هستند.
وی عنوان کرد: اندازه کیست‌ها متفاوت بوده و از اندازه‌های بسیار کوچک چند میلیمتری تا اندازه‌های بزرگ متغیر است. کیست‌های کوچک عموماً بی‌خطر بوده، اما کیست‌های بزرگ ممکن است باعث
جابه جایی یا فشار به اندام‌ها شوند که البته آن‌ها نیز در موارد معدود خطرناک بوده و ممکن است سرطانی باشند.
دکتر طبیب خوئی اشاره کرد: کیست‌ها از جنس بافت‌هایی که در آن ایجاد می‌شوند، نبوده و از آن بافت جدا بوده و دارای دیواره مشخص هستند که دیواره کیست نامیده شده و همانند یک کپسول محتویات کیست را دربر می‌گیرد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ادامه داد: به طور معمول کیست‌ها حاوی مایع هستند و زمانی که این مایع عفونی باشد که چرک نامیده می‌شود، آنگاه آن کیست یک آبسه به حساب می‌آید.
وی متذکر شد: تصمیم به اقدام جهت درمان کیست‌ها به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهمترین آن عبارتند از نوع کیست، موقعیت مکانی کیست، ملتهب بودن کیست یا عفونی بودن آن و دردناک بودن یا نبودن محل آن یا بافتی که کیست در آن قرار دارد، است.
دکتر طبیب خوئی مطرح کرد: کیست‌های آراکنوئید در مغز یا در نخاع تشکیل می‌شوند؛ این کیست‌ها عموماً در فضای بین مغز یا نخاع و غشاء اطراف آن‌ها که غشای عنکبوتیه نامیده می‌شود و یا فضای بین مغز و جمجمه به وجود می‌آیند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: همچنین این امکان وجود دارد که کیست آراکنوئید در فضای خالی بطن‌های مغز نیز ظاهر شود.
وی اشاره کرد: این نوع کیست به طور معمول حاوی مایع مغزی – نخاعی است و به دو صورت شکل است که نوع اولیه آن در دورۀ جنینی تشکیل می‌شود و یا ثانویه که در بزرگسالی ایجاد می‌شود، وجود دارد. معمولاً کیست آراکنوئید در وسط یا پشت مغز تشکیل می‌شود.
دکتر طبیب خوئی بیان کرد: کیست آراکنوئید اولیه در اثر رشد غیر طبیعی در ستون فقرات و مغز به وجود آمده و از بدو تولد حضور دارند اما کیست آراکنوئید ثانویه در اثر آسیب به سر، مننژیت، عوارض جراحی مغز یا ضربه به سر در بزرگسالی پدیدار می‌گردد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات افزود: عموماً کیست آراکنوئید اگر بزرگ نشود، عارضۀ خاصی ایجاد نخواهد کرد اما در مواردی که این کیست بزرگ شود، عوارضی درپی خواهد داشت.
وی اظهار کرد: کیست آراکنوئید به ندرت علائمی ایجاد می‌کند و به طور معمول زمانی که برای مشکلات دیگر بیمار مورد بررسی سی‌تی ‌اسکن یا تست‌ام آر‌ای قرار می‌گیرد، جراح از وجود کیست آراکنوئید باخبر می‌گردد.
دکتر طبیب خوئی اذعان داشت: همانطور که گفته شد در مواردی که این کیست‌ها بزرگ شوند، ممکن است عوارض و علائمی ظاهر شود. به طور مثال در اثر رشد این کیست، ممکن است جریان مایع مغزی نخاعی مسدود گردد؛ در چنین وضعیتی فشار داخل جمجمه افزایش پیدا می‌کند و یا اینکه با بروز خونریزی در کیست آراکنوئید، فرد دچار سردرد ناگهانی و شدید شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: در نتیجه می‌توان علائم دیگری را درصورت بزرگ شدن کیست آراکنوئید نام برد که عبارتند از مشکلات شنوایی و بینایی، سردرد و سرگیجه، بی‌حالی و خستگی، تشنج، مشکلات تعادلی، تأخیر رشد، تهوع و استفراغ و زوال عقل است.
وی ادامه داد: ظهور کیست آراکنوئید در ستون فقرات، ممکن است عوارضی نظیر بی‌حسی در دست و پا، کمر درد، مشکل در کنترل دفع در مثانه و روده و اسپاسم و گرفتگی عضلانی را ایجاد کند.
دکتر طبیب خوئی تشریح کرد: کیست‌های آراکنوئید در اثر آسیب به سر یا نخاع، تومورهای مغزی و ضایعات مغزی و نخاعی، مننژیت و آسیب یا ضربه به سر و یا رشد غیرطبیعی مغز و نخاع در دوران جنینی نیز ایجاد می‌شوند و در برخی گزارشات احتمال ظهور آن در مردان بیش از زنان ذکر شده است و برخی بروز آن را تحت تأثیر ژنتیک دانسته‌اند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات می‌گوید که هنگامی که جراح تومور مغزی با اطلاع از علائم و عوارض ایجاد شده، به وجود کیست آراکنوئید مشکوک شود، برای تشخیص دقیق توصیه به انجام سی‌تی ‌اسکن و تست ام‌آر‌آی می‌کند تا بدین طریق احتمال وجود کیست آراکنوئید از دیگر ضایعات مغزی، تشخیص داده شود.
وی افزود: در این وضعیت با انجام این روش‌های تشخیصی و اطمینان از وجود این کیست، پزشک تصمیم می‌گیرد که بسته به وضعیت کیست که کوچک است یا بزرگ، اقدام درمانی را انجام دهد.
دکتر طبیب خوئی ابراز داشت: عموماً کیست‌های کوچک آراکنوئید که در حین بررسی مشکلات دیگر تشخیص داده می‌شوند، فقط نیاز به کنترل دارند تا رشد احتمالی آن‌ها تحت نظر باشد اما کیست‌های بزرگ نیاز به اقدام درمانی خاص دارد.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: با توجه به اینکه وجود کیست آراکنوئید ممکن است علائمی مشابه با دیگر ضایعات و مشکلات مغز و سیستم عصبی ایجاد کند، بعد از تشخیص کیست و اطمینان از وجود آن، پزشک تصمیم می‌گیرد تا با درخواست انجام بررسی‌ها و تست‌های تشخیصی منظم سی‌تی اسکن و ام‌آر‌آی از روند رشد و وضعیت کیست مطلع شود.
وی مطرح کرد: دو مورد مهم در انتخاب و تصمیم‌گیری برای اقدام به درمان در مورد کیست‌های آراکنوئید، مهم هستند که عبارتند از رشد کیست و افزایش اندازه آن و فشاری که ممکن است کیست به سایر ساختارهای مغز، نخاع و سیستم عصبی وارد آورد.
دکتر طبیب خوئی تصریح کرد: بسته به اینکه کیست رشد کرده و بزرگ شده است و به اعضاء مجاور فشار وارد می‌کند، پزشک یکی از راه‌های درمانی را انتخاب کرده و توصیه می‌کند که عبارتند از روش آندوسکوپیک، روش روزنه‌گشایی در کیست به صورت کرانیوتومی، استفاده از شنت، جراحی و برداشتن کیست استفاده شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات گفت: در روش آندوسکوپیک، متخصص و جراح با استفاده از لوله‌های بسیار باریک سوزنی شکل و ظریف آندوسکوپی که مجهز به دوربین است، اقدام به تخلیه کیست و یا ایجاد شکاف در آن می‌نماید. این روش از طریق وارد کردن این لوله‌های ظریف از راه بینی یا سینوس‌ها یا از راه ایجاد شکافی بسیار کوچک در جمجمه انجام می‌شود.
وی ادامه داد که با جراحی آندوسکوپی مغز اندازه کیست کوچک شده و از فشار وارده به بافت‌های مجاور و افزایش فشار داخل جمجمه، کاسته خواهد شد.
دکتر طبیب خوئی عنوان کرد: در روش روزنه‌گشایی در کیست به صورت کرانیوتومی نیز جراح با ایجاد برش در جمجه و باز کردن بخشی از آن به روش کرانیوتومی، امکان دسترسی به کیست را ایجاد کرده و با ایجاد برش‌ها یا شکاف‌هایی در کیست، اجازه می‌دهد تا مایع درون آن تخلیه شده و توسط مغز جذب شود. در این روش بعد از انجام این عمل، استخوان جمجمه، مجدد در جای خود قرار می‌گیرد و بسته می‌شود.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات ابراز داشت: روش دیگر برای خارج ساختن مایع داخل کیست و کاهش فشار داخل جمجمه، استفاده از شنت مغزی و شنت‌گذاری در مغز است. این شنت که شنت cp نیز نامیده می‌شود، از یک سوی در کیست قرار گرفته و از سوی دیگر از طریق لولۀ سیلیکونی بلندی که دارد، مایع کیست را از مغز خارج کرده و آن را وارد شکم می‌نماید تا دفع شود.
وی می‌گوید: در روش جراحی و برداشتن کیست نیز جراح با گشودن جمجمه و برداشتن کامل کیست، اقدام به درمان می‌نماید. البته این روش در مورد ستون فقرات نیز اعمال می‌شود.
دکتر طبیب خوئی مطرح کرد: لازم است بدانیم که که تشخیص بیماری کیست آراکنوئید و انتخاب روش‌های درمان، توسط جراح متخصص صورت می‌گیرد؛ چرا که با توجه به اندازه، رشد و موقعیت قرار گرفتن کیست در مغز یا در نخاع و سیستم عصبی، جراح هر یک از روش‌های درمان گفته شده را برمی‌گزیند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات عنوان کرد: امکان جلوگیری از بروز کیست آراکنوئید به صورت ژنتیکی و در حالت اولیه، وجود ندارد؛ اما تا جایی که مقدور است باید از وارد آمدن ضربه و آسیب به سر جلوگیری کرد. در صورت تشخیص باید تحت نظر بود و در صورت لزوم از روش‌های درمانی توصیه شده توسط جراح و متخصص استفاده نمود.
وی گفت: کیست‌های آراکنوئید علامت‌دار و بزرگ، ممکن است باعث بروز آسیب‌های جدی به بافت‌های مجاور در مغز و نخاع شوند. همچنین بعد از درمان نیز باید تحت نظر بود؛ چرا که امکان بازگشت مجدد وجود دارد.

کیست آراکنوئید رایج‌ترین نوع کیست مغزی هستند
در ادامه نیز دکتر سنجری در اینباره ابراز داشت: کیست آراکنوئید، رایج‌ترین نوع کیست مغزی هستند که غالباً مادرزادی هستند و یا از بدو تولد وجود دارند (کیست‌های اولیه) و آسیب به سر یا ضربه نیز می‌تواند منجر به کیست ثانویه آراکنوئید شود.
وی مطرح کرد: کیست‌ها، کیسه‌های پر از مایع هستند، تومور نیستند. علت احتمالی آن شکاف غشای حلزونی‌، یکی از سه لایه بافتی است که مغز و نخاع را احاطه کرده و از آن محافظت می‌کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اظهار کرد: کیست‌های آراکنوئید کیسه‌هایی پر از مایع مغزی – نخاعی هستند که بین مغز و نخاع در فضایی به نام غشای عنکبوتیه ایجاد می‌شوند.
وی ابراز داشت: کیست‌های آراکنوئید در فضای بین مغز یا نخاع و غشای عنکبوتیه قرار دارند. غشاء عنکبوتیه یکی از سه غشاء مغز و نخاع است. کیست‌ها در مغز یا ستون فقرات ایجاد می‌شوند و در درجه اول در منطقه‌ای خارج از لوب گیجگاهی مغز رشد می‌کنند که به عنوان حفره جمجمه میانی شناخته می‌شود.
دکتر سنجری تشریح کرد: پیش بینی درخصوص کیست در مغز به پایداری کیست بستگی دارد و اینکه آیا گسترش آن یا خونریزی داخل کیست باعث آسیب به مغز یا نخاع می‌شود یا خیر. در حالت شدید، اگر کیست ناپایدار شود و درمان نشود، می‌تواند آسیب شدید عصبی ایجاد نماید. با این حال، بیشتر کیست‌های آراکنوئید نیازی به درمان ندارند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات متذکر شد: اگر کیست‌های آراکنوئید دارای علائم باشند، مهم است که برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه نمایید. علائم معمولاً با درمان برطرف می‌شوند یا بهبود می‌یابند.
وی توضیح داد: علائم کیست‌های آراکنوئید هنگامی که شروع می‌شوند، معمولاً به اندازه و محل آن بستگی دارد. اکثر افراد مبتلا به کیست‌های اولیه آراکنوئید هستند.
دکتر سنجری ادامه داد: مهمترین علائم این بیماری عبارتند از سردرد، تهوع و استفراغ، تشنج، سرگیجه، تأخیر در رشد، مشکل در شنیدن یا دیدن، برجستگی‌ها یا برجستگی‌های قابل مشاهده در ناحیه سر، بی‌حالی، از جمله خستگی مفرط یا انرژی کم، هیدروسفالی به دلیل انسداد گردش طبیعی مایع مغزی نخاعی، مسائل غدد درون ریز (مرتبط با هورمون)، مانند شروع زودرس بلوغ، تکان دادن غیر ارادی سر را قبل از ۲۰ سالگی تجربه می‌کنند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: اگر کیست آراکنوئید در اطراف نخاع وجود داشته باشد، که کمتر شایع است، ممکن است عوارض جانبی دیگری مانند بی‌حسی، گزگز یا درد در بازوها، پشت و پاها را نیز تجربه کنید.
وی اشاره کرد: کیست‌های آرکنوئید معمولاً با آزمایشات تصویربرداری، از جمله اسکن تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (ام‌ای آر) از مغز یا ستون فقرات، تشخیص داده می‌شوند. ممکن است پزشک برای تهیه تصاویر دقیق از ستون فقرات شما از ام‌ای آر استفاده کند. این آزمایش به آن‌ها کمک می‌کند تا مکان و مشخصات دقیق کیست را تعیین کنند.
دکتر سنجری افزود: پزشک شما همچنین ممکن است از سی تی اسکن کیست آراکنوئید برای تولید تصاویر مغز شما استفاده کند.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات اذعان داشت: این که آیا شما به درمان کیست‌های آرکنوئید نیاز دارید به شدت علائم و اندازه و محل کیست بستگی دارد. اندازه کیست‌های آرکنوئید متفاوت است. اندازه متوسط کیست آرکنوئید کمتر از ۳ سانتی‌متر است. اندازه کیست آرکنوئید ۳ سانتی متر یا بیشتر خطرناک در نظر گرفته می‌شود.
وی اظهار کرد: اگر کیست آرکنوئید شما در یک مکان خطرناک باشد، اندازه کافی داشته باشد و علائمی ایجاد نماید، جراحی با حداقل تهاجم ممکن است یک گزینه باشد.
دکتر سنجری عنوان کرد: درمان کیست آرکنوئید بدون جراحی نیز امکان‌پذیر است. حتی کیست‌های بزرگی که علائمی ایجاد نمی‌کنند، فقط با نظارت و ارزیابی مجدد زیرنظر گرفته می‌شوند. در این موارد، درمان بر روی کاهش یا پیشگیری از علائم خاص متمرکز است.
این جراح مغز و اعصاب و ستون فقرات مطرح کرد: در روش کرانیوتومی جهت درمان کیست آراکنوئید جراح با ایجاد سوراخ در دیواره کیست و اطمینان از جریان طبیعی مایع مغزی نخاعی، جراحی کرانیوتومی را توصیه می‌کند. این یک روش تهاجمی است اما به جراح مغز و اعصاب اجازه می‌دهد کیست را مستقیماً مورد بررسی و درمان قرار دهد. به ندرت، کیست با مایعات پر می‌شود و نیاز به درمان مجدد دارد.
وی درپایان گفت: شانت کیست آراکنوئید گزینه درمانی دیگری است. متخصص جراح یک لوله را به داخل کیست وارد می‌کند که در جای خود باقی می‌ماند و مایع را تخلیه می‌کند. این مایع در جاهای دیگر بدن جذب خواهد شد.