آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: سندروم شوگرن یک اختلال مزمن سیستم ایمنی بدن است که در آن بافت‌ها و سلول‌های سالم به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند. چیزی در حدود ۴۰۰ هزار تا ۳.۵ میلیون نفر در جهان به بیماری سندروم شوگرن مبتلا هستند. این وضعیت می‌تواند در هر سنی […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: سندروم شوگرن یک اختلال مزمن سیستم ایمنی بدن است که در آن بافت‌ها و سلول‌های سالم به اشتباه توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند. چیزی در حدود ۴۰۰ هزار تا ۳.۵ میلیون نفر در جهان به بیماری سندروم شوگرن مبتلا هستند. این وضعیت می‌تواند در هر سنی اتفاق بیفتد اما علائم آن معمولاً در سنین ۴۵ تا ۵۵ سالگی ظاهر می‌شود. سندروم شوگرن یک وضعیت جدی است اما درمان به موقع آن می‌تواند به معنای بروز عوارض کمتر باشد و احتمال آسیب بافت کمتر است. پس از درمان، فرد معمولاً می‌تواند شرایط را به خوبی مدیریت کند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر سیامک مرادی،
فوق تخصص درد و دکتر سیروس مومن زاده، فوق تخصص درد شناسی و طب درد گفتگو کرده است. دکتر مرادی در این باره می‌گوید: نشانگان (سندروم) شوگرن نوعی اختلال التهابی مزمن و وابسته به دستگاه ایمنی است که با اختلال در
عملکرد غدد برون ریز و سایر تظاهرات سیستمیک مشخص می‌شود.وی بیان کرد: به طور کلی سندروم شوگرن یک بیماری خود ایمنی مزمن است که به طور طبیعی سیستم ایمنی بدن را از گزند عوامل خارجی محافظت می‌کند اما در بیمار مبتلا به بیماری خود ایمنی سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و سلول‌های خودی حمله می‌کند.این فوق تخصص درد اظهار کرد: در صورت ابتلا به بیماری سندروم شوگرن، سیستم ایمنی به غدد مختلف از جمله غدد بزاقی و اشکی حمله می‌کند و به دنبال این تهاجم خشکی چشم، دهان و نقاط دیگر بدن روی می‌دهد و غدد بزاقی و غدد اشکی که رطوبت دهان را تامین می‌کنند، گرفتار می‌شوند.گرفتاری این غدد موجب کاهش تولید بزاق و اشک چشم شده و در نتیجه خشکی دهان و خشکی چشم به وجود می‌آید.وی ادامه داد: خشکی چشم‌ها را بیماران مبتلا به سندروم شوگرن با عبارتی نظیر احساس وجود شن و خاک در چشم‌ها بیان می‌کنند. بعضی از بیماران دچار تاری دید بوده یا بر اثر نور شدید و نور فلوئورسنت ناراحتی در چشم‌ها پیدا می‌کنند.دکتر مرادی متذکر شد: خشکی دهان موجب اختلال در حس چشایی، صحبت کردن و گاهی اشکال در بلع در این بیماران می‌شود. کمبود بزاق نیز می‌تواند پوسیدگی‌های دندان یا عفونت‌های دهان را هم ایجاد کند.
این فوق تخصص درد توضیح داد: سندروم شوگرن به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود. سندروم شوگرن (كه نام آن را پزشك سوئدی هنریک شوگرن گذاشت و در اوایل دهه ۱۹۰۰ آن را كشف كرد) می‌تواند به عنوان یك بیماری اولیه یا به عنوان یك وضعیت ثانویه به وجود آید.
وی افزود: در صورتی که بیماری خود ایمنی دیگری ندارید، سندروم اولیه شوگرن تشخیص داده می‌شود. سندروم شوگرن هنگامی که همراه با یک بیماری خود ایمنی دیگری رخ دهد، یک بیماری ثانویه محسوب می‌شود.

سندروم شوگرن یک بیماری خودایمنی به شمار می‌رود
دکتر مرادی تشریح کرد: سندروم شوگرن یک بیماری خود ایمنی به شمار می‌رود. در بیماری‌های خودایمن، سیستم ایمنی بدن شما به ‌اشتباه سلول‌ها و بافت‌های خودی را مورد حمله قرار می‌دهد.این فوق تخصص درد مطرح کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان دانشمندان از علت دقیق ابتلای برخی افراد به سندروم شوگرن اطمینان کافی ندارند.وی اضافه کرد: برخی از ژن‌ها افراد را در معرض خطر ابتلا به سندروم شوگرن قرار می‌دهند، اما به نظر می‌رسد که یک عامل تحریک‌کننده مانند عفونت با ویروس خاص یا سویه‌ای از باکتری‌ها نیز مسبب ایجاد این شرایط می‌تواند باشد.دکتر مرادی اشاره کرد: از آنجایی که اکثر مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می‌دهند، یک نظریه بر اساس نقش هورمون زنانه ( استروژن ) در ابتلای به این بیماری وجود دارد. با این‌حال، این نظریه هنوز به اثبات نرسیده است.این فوق تخصص درد عنوان کرد: در صورت ابتلا به بیماری سندروم شوگرن، سیستم ایمنی بدن شما ابتدا غدد سازنده اشک و بزاق را مورد هدف قرار داده، اما علاوه بر این می‌تواند به سایر اعضای بدن مانند مفاصل، غده تیروئید، کلیه‌ها، کبد، ریه‌ها، پوست و اعصاب نیز آسیب برساند. وی در پاسخ به این پرسش که ” بیماری سندروم شوگرن با چه علائمی همراه است “، گفت: بیماری سندروم شوگرن نیز مانند بیماری‌های دیگر معمولا با علائم و نشانه‌های متعددی همراه است اما در حالت کلی ناتوانی بدن در تولید و حفظ رطوبت چشم و دهان به همراه درد مفاصل از جمله بارزترین علائم این بیماری است.دکتر مرادی ادامه داد: سایر علائم بیماری سندروم شوگرن عبارتند ازمشکلات بلع یا بلع دردناک، خشکی غیرعادی و همیشگی دهان، سرفه‌های خشک، مشکلات دهان و دندان به ویژه پوسیدگی دندان، مشکل در جویدن غذا، برفک دهان، تورم غدد بزاقی، تورم غدد اطراف صورت و گردن، وجود عفونت قارچی در دهان، صدای خشن یا ضعیف غیرعادی، تورم پلک، تاری دید، خشکی مداوم چشم، احساس خستگی چشم، احساس خارش در اطراف چشم، حساسیت و تورم چشم، سوزش چشم، حساسیت به نور و ترشح غیرعادی مخاط از چشم است.این فوق تخصص درد اضافه کرد: برخی دیگر از علائم سندروم شوگرن را که تنها در موارد نادری ممکن است بروز کنند عبارتند از احساس خستگی مداوم، گیجی یا سبکی سر، درد شدید عضلات و ماهیچه‌ها بدون هیچ دلیل مشخص، التهاب و درد مفاصل، بی‌حسی گاه و بی‌گاه عضلات دست و پا، احساس بی‌حسی، درد و سردی دست، التهاب رگ‌های خونی، بیماری‌های ریوی است.وی خاطرنشان کرد: در آمریکا حدود ۳ میلیون نفر به سندروم شوگرن مبتلا هستند به طوری که شایع‌ترین بیماری خود ایمنی در آن کشور محسوب می‌شود.دکتر مرادی تصریح کرد: سندروم شوگرن هم در زنان و هم در مردان دیده می‌شود و در تمام سنین گزارش شده است ولی از هر ۱۰ نفر بیمار مبتلا، ۹ نفر زن هستند و بیشتر آنها در سنین ۳۰ سالگی به بعد تشخیص داده می‌شوند.
این فوق تخصص درد با بیان این نکته که “یکی از عوامل خطر برای ابتلا به سندروم شوگرن، یائسگی است “، گفت: با آنکه هنوز جواب قطعی برای این سوال که چرا بیماری سندروم شوگرن در زنان خیلی بیشتر از مردان وجود دارد موجود نیست ولی بسیاری فکر می‌کنند که هورمون استروژن احتمالا نقشی در بیماری دارد.وی بیان کرد: در موارد نادر بچه‌ها هم ممکن است مبتلا به سندروم شوگرن شوند. هنوز یک علت مشخص برای سندروم شوگرن شناخته نشده است ولی محققان معتقدند که مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی و عوامل محیطی دربروز بیماری دخالت دارند.
دکتر مرادی ابراز داشت: با اینکه چند ژن خطر بروز سندروم شوگرن را افزایش می‌دهند ولی ژن‌ها به تنهایی عمل نمی‌کنند. در شخصی که از نظر ژنتیکی مستعد به بیماری است یک عامل محیطی مثل یک عفونت ویروسی یا میکروبی سیستم ایمنی را تحریک کرده و در نهایت بیماری ایجاد می‌شود. با تحریک سیستم ایمنی یکی از سلول‌های این سیستم به نام “لنفوسیت” به ارگان‌های مختلف بدن از جمله غدد اشکی و بزاقی حمله می‌کند و سبب کاهش ترشح آنها می‌شود.
این فوق تخصص درد مطرح کرد: شواهد موجود مبین این حقیقت هستند که اگر در افراد فامیل شخص مبتلا به بیماری سندروم شوگرن وجود داشته باشد خطر بروز این بیماری افزایش می‌یابد.
وی اظهار کرد: در ده درصد بیماران مبتلا به سندروم شوگرن، بیماری در افراد فامیل آنها نیز وجود دارد. همچنین افراد فامیل بیمار مبتلا به بیماری سندروم شوگرن بیشتر از معمول به انواع بیماری‌های خودایمنی دیگر نظیر لوپوس و هیپوتیروئیدی
(کم کاری تیروئید) دچار می‌شوند.
دکتر مرادی توضیح داد: پزشکان دقیقا علت اصلی سندروم شوگرن را نمی‌دانند. ممکن است ژنتیک شما سبب افزایش احتمال ابتلا به سندروم شوگرن شود یا عفونت با باکتری و ویروس ممکن است آغاز‌کننده باشد که بیماری را فعال می‌کند. برای مثال فرض کنید شما یک ژن معیوب دارید که مربوط به سندروم شوگرن است سپس به یک عفونت مبتلا می‌شوید و سیستم ایمنی شما وارد عمل می‌شود.
این فوق تخصص درد ادامه داد:گلبول‌های سفید به‌صورت طبیعی به پاتوژن‌ها حمله می‌کنند؛ اما به دلیل آن‌که خطای ژنی وجود دارد، گلبول‌های سفید سلول‌های سالم درون غده‌هایی که اشک و بزاق تولید می‌کنند را مورد هدف قرار می‌دهند.از آنجایی که هیچ کند شدنی در مبارزه وجود ندارد، بنابراین علایم شما ادامه پیدا می‌کند مگر آنکه تحت درمان سندروم شوگرن قرار بگیرید.

 خانم‌ها ده برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به سندروم نسبت به آقایان دارند
وی می‌گوید که موارد دیگری که ممکن است احتمال ابتلا شما را به سندروم شوگرن افزایش دهد، شامل این است که این بیماری اغلب افراد بالاتر از
۴۰ سال را تحت نظر قرار می‌دهد اما بالغین جوان و کودکان نیز می‌توانند به آن مبتلا شوند و خانم‌ها ده برابر احتمال بیشتری برای ابتلا به سندروم نسبت به آقایان دارند و تقریباً نصف افرادی که به سندروم شوگرن مبتلا هستند، سایر بیماری‌های اتوایمیون همچون لوپوس و آرتریت روماتوئید دارند.
دکتر مرادی عنوان کرد: از آن‌جایی که علائم و نشانه‌های بیماری سندروم شوگرن از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده یا علائم ممکن است مشابه بیماری‌های دیگر باشد می‌تواند تشخیص را با مشکل مواجه کند. همچنین عوارض جانبی برخی از داروها ممکن است بعضی از علائم سندروم شوگرن را تقلید کنند.
این فوق تخصص درد اضافه کرد: بیمار مبتلا به این سندروم ممکن است به دلیل علائمی که دارند به متخصصین مختلف مراجعه کند، به عنوان مثال برای خشکی دهان و پوسیدگی دندان‌ها به دندانپزشک و برای خشکی چشم‌ها به چشم پزشک مراجعه کند.
وی اذعان داشت: معیارهای تشخیص قطعی بیماری سندروم شوگرن عبارتند از نیاز به استفاده از قطره اشک بیش از سه بار در روز، احساس سوزش منظم در چشم، خشکی چشم‌ها و دهان بیش از ۳ ماه، تورم در غدد بزاقی بین فک و گوش(غده پاروتید)، هنگام تلاش برای میل کردن غذا نیاز به نوشیدن مکرر داشته باشید، شواهد خشکی چشم در نتایج آزمون چشم، اندازه‌گیری جریان خون بزاق، وجود آنتی بادی‌های SSA یا SSB در خون و بیوپسی لب نشانگر التهاب لنفوسیتی کانونی است.
دکتر مرادی مطرح کرد: تست‌های مختلف می‌توانند برای رد کردن سایر بیماری‌ها و تشخیص دقیق بیماری سندروم شوگرن کمک‌کننده باشند که عبارتند از آزمایش خون، اسلیت لامپ، آزمایش اشک شیرمر، تست فلوئورسانس یا تست رنگ، آزمایش جریان بزاق، بیوپسی غدد بزاقی، سیالوگرافی و اسکنتی‌گرافی بزاق .
این فوق تخصص درد افزود: پزشک شما می‌تواند آزمایش خون را برای بررسی سطوح مختلف سلول‌های خونی، وجود آنتی بادی‌های رایج در سندروم شوگرن، شواهدی از التهاب، علائمی از مشکلات کبد و کلیه شما تجویز کند.
وی ادامه داد: آزمایش اشک شیرمر میزان خشکی چشم‌ها را اندازه‌گیری می‌کند. در این آزمایش پزشک یک تکه کاغذ کوچک را زیر پلک پایینی فرد بیمار قرار می‌دهد تا میزان اشک چشم‌ها را اندازه‌گیری نماید.
دکتر مرادی اضافه کرد: اسلیت لامپ،یک وسیله بزرگنمایی مورد استفاده برای چشم است.در آن، پس از ثابت کردن وضعیت سر و چشم‌هاى بیمار در موقعیت مناسب، پرتوى نورى با عرض، طول و زاویه قابل تنظیم بر سطح قدامى چشم تابانده می‌شود و به این صورت قسمت‌های داخلی مورد معاینه قرار می‌گیرندکه جهت تشخیص این سندروم مفید است.
این فوق تخصص درد عنوان کرد: آنژیوگرافی فلورسئین یک روش پزشکی است که درآن رنگ فلورسنت به جریان خون تزریق می‌شود. این رنگ رگ‌های خونی پشت چشم را برجسته می‌کند تا بتوان از آنها عکس گرفت. پزشک از این آزمایش برای تشخیص محل خشکی چشم در مبتلایان به بیماری سندروم شوگرن استفاده می‌نماید.
وی افزود: جهت تشخیص این بیماری، در آزمایش جریان بزاق، میزان ترشح بزاق در مدت زمان معین اندازه‌گیری می‌شود. بیوپسی غدد بزاقی نیز روش نمونه‌برداری از غدد بزاقی است که به منظور تشخیص تجمع گلبول‌های سفید در آن ناحیه صورت می‌گیرد.
دکتر مرادی تصریح کرد: در روش سیالوگرافی مقداری رنگ در غدد بزاقی جلوی گوش بیمار قرار می‌گیرد و از نوع خاصی از اشعه ایکس برای گرفتن عکس از جریان آن استفاده شود تا میزان ترشح بزاق به صورت دقیق، اندازه‌گیری گردد ودر آزمایش اسکنتی‌گرافی بزاق نیز مقدار کمی ماده رادیواکتیو به غدد بزاقی داده می‌شود و پیشرفت آن در طی یک ساعت بررسی می‌شود.
این فوق تخصص درد متذکر شد: از آنجا که احساس می‌شود سندروم شوگرن ارثی است، هیچ روش خاصی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری وجود ندارد. با این حال، پیشگیری از عوارض سندرم و شوگرن مانند عفونت، سوزش چشم و سایر، با استفاده از روش‌های گفته شده قابل دستیابی است.
وی مطرح کرد: مصرف مایعات بخصوص آب فراوان می‌تواند علائم سندروم شوگرن را تسکین دهد و همچنین برای مرطوب شدن دهان خود می‌توانید آدامس بدون قند بجوید یا از آبنبات‌های سفت استفاده کنید، برای مرطوب نگه داشتن چشم به طور مرتب از اشک مصنوعی و پماد استفاده کنید، از اسپری نمکی برای بینی خود استفاده کنید،برای کاهش خشکی چشم، بینی، دهان و پوست یک دستگاه مرطوب‌کننده در خانه نصب کنید.، هر دارویی را که مصرف می‌کنید به پزشک چشم خود بگویید، زیرا برخی از آن‌ها مانند
آنتی هیستامین‌ها برای آلرژی‌ها می‌توانند باعث خشکی شوند وسیگار نکشید و از مصرف الکل خودداری کنید.
دکتر مرادی تصریح کرد: عارضه ناشی از عفونت در افراد مبتلا به بیماری سندروم شوگرن امری غیر معمول نیست. عفونت‌هایی که در این بیماران شایع هستند شامل، عفونت‌های دندانی، عفونت‌های چشمی، سینوزیت، برونشیت است.برخی از افراد مبتلا به این بیماری می‌توانند دچار التهاب غده پاروتید در گونه‌ها شوند که این عارضه می‌تواند منجر به خشکی مجاری تخلیه غده شود و سنگ‌هایی ایجاد کنند که این لوله‌های تخلیه را مسدود می‌کنند. این مشکل می‌تواند جدی باشد و به آنتی بیوتیک‌های تهاجمی و جراحی جهت درمان نیاز داشته باشد.
این فوق تخصص درد عنوان کرد: درصد کمی از بیماران مبتلا به سندروم شوگرن به سرطان غدد لنفاوی (لنفوم) مبتلا می‌شوند. این مورد معمولاً فقط پس از سال‌ها با بیماری ایجاد می‌شود.
وی ادامه داد: یک بیماری نادر و جدی که به طور غیرمعمول با سندروم شوگرن در ارتباط است، سیروز صفراوی اولیه است که یک بیماری خود ایمن کبد است که منجر به زخم شدن بافت کبد می‌شود و یکی دیگر از عوارض نادر جدی این عارضه نیز التهاب رگ‌های خونی (واسکولیت) است که می‌تواند به بافت‌های بدن که توسط این عروق تأمین می‌شوند، آسیب برساند.
دکتر مرادی گفت: برای درمان بیماری سندروم شوگرن از راه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که عبارتند از مصرف دارو‌های تحریک‌کننده بزاق، بزاق مصنوعی، اشک مصنوعی، قطره‌های چشمی، عینک‌های محافظ رطوبت، مصرف دارو برای برای دهان خشک، گلو و هوای فوقانی و درد مفاصل.
این فوق تخصص درد افزود: دارو‌های تحریک‌کننده بزاق برای افراد مبتلا به این بیماری مفید هستند.پیلوکارپین و سولیمین نمونه‌هایی از این دارو‌ها هستند. تاثیر آنها کوتاه مدت است( تنها برای چند ساعت) به همین دلیل باید چند نوبت در روز استفاده شوند.
وی متذکر شد: جایگزین‌های بزاق و ژل‌های پوشاننده دهان می‌توانند خشکی دهان را بر طرف کنند. این دارو‌ها به شکل اسپری، سواب از پیش عمل آورده شده و مایعات هستند.مصرف این دارو‌ها در شب موثر‌تر است زیرا دهان هنگام خواب خشک می‌شود.
دکتر مرادی تصریح کرد: اشک مصنوعی می‌تواند به روان‌سازی چشم کمک کند و بدون نیاز به نسخه می‌توانید آنها را از دارو خانه تهیه کنید. مدل‌های نسخه‌ای هم مانند امولسیون چشمی سیکلوسپورین و گلوله‌های هیدروکسی پروپیل سلولز موجود هستند که نیاز به اشک مصنوعی را کاهش می‌دهند.
این فوق تخصص درد اشاره کرد: قطره‌های چشمی مانند سیکلوسپورین و لیفتینگ که برای تهیه آنها به نسخه نیاز دارید می‌تواند علایم بیماری سندروم شوگرن را در افراد کاهش دهد. عینک‌های محافظ رطوبت نیز می‌توانند مواد تحریک‌کننده را دفع کند و رطوبت را حفظ کند.
وی اضافه کرد: داروهای تجویز شده برای علائم دهان خشک، گلو و هوای فوقانی در این بیماران شامل سولیملین، پیلوکارپین، عصاره لین، سوربیتول یا اسید مالیک هستند. استفاده از خلط آورهایی مانند گایافنزین نیز ممکن است به خشکی گلو و دستگاه تنفسی کمک کند.
دکتر مرادی اذعان داشت: یک پزشک ممکن است داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند ایبوپروفن و ناپروکسن را برای کاهش درد و سفتی مفصل و تسکین دردهای عضلانی این بیماران توصیه کند.داروهای ضد روماتیسم اصلاح كننده بیماری مانند هیدروکسی كلروكین یا متوتركسات، ممكن است برای كمك به جوش، خستگی و دردهای مفصلی افراد مبتلا به بیماری سندروم شوگرن تجویز شوند.
این فوق تخصص درد اظهار کرد: اگر عضلات، اعصاب، کلیه‌‌ها یا ریه‌‌ها نیز تحت تأثیر این بیماری قرار بگیرند، پزشک ممکن است کورتیکواستروئیدها قوی‌تری مانند آزاتیوپرین یا سیکلوفسفامید را توصیه کند.
وی گفت: جهت رفع علایم در چشم افراد مبتلا به بیماری سندروم شوگرن در برخی موارد جراحی جزئی برای سوراخ کردن مجاری اشکی به کار می‌رود که در این روش با انسداد پلاک‌های پونکتوم باعث افزایش ترشح اشک شده و در نتیجه خشکی چشم کاهش پیدا می‌کند. شاخه‌های کلاژن یا سیلیکون به مجاری اشکی وارد شده تا ترشح اشک در آن‌ها حفظ شود.

 در حال حاضر هیچ درمانی برای سندروم شوگرن وجود ندارد
در ادامه نیز دکتر مومن زاده در اینباره خاطرنشان کرد: به طور کلی سندرو م شوگرن یک بیماری خودایمن با علائمی شامل خشکی چشم، دهان و پوست است. این امر باعث می‌شود که سیستم ایمنی بدن غدد مسئول تولید اشک در چشم و غدد سایر قسمت‌های بدن را از بین ببرد.
وی عنوان کرد: بیماری سندرو م شوگرن بیشتر در خانم‌ها اتفاق می‌افتد و اغلب به سایر موارد مانند آرتریت (التهاب مفاصل) مرتبط است.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد اضافه کرد: این بیماری معمولاً در افراد ۴۰ تا ۶۰ ساله شروع می‌شود و یک بیماری طولانی مدت است که می‌تواند زندگی روزمره شما را تحت تأثیر قرار دهد اما روش‌های درمانی برای تسکین علائم وجود دارد. وی مطرح کرد: گاهی اوقات، مبتلایان به سندروم شوگرن دارای بیماری‌های خود ایمنی دیگری مانند آرتریت روماتوئید یا لوپوس نیز هستند که این به عنوان سندروم شوگرن ثانویه شناخته می‌شود و سندروم اولیه شوگرن زمانی است که شما هیچ بیماری مرتبط دیگری ندارید.
دکتر مومن زاده مطرح کرد: مبتلایان به سندروم شوگرن معمولاً خشکی چشم را تجربه می‌کنند که ممکن است با تاری دید، حساسیت به نور و تحریک چشم همراه باشد. با این حال، خشکی چشم می‌تواند دلایل متعدد دیگری نیز داشته باشد و لزوماً از علائم سندروم شوگرن نیست. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد بیان کرد: گذشته از خشکی چشم، افراد مبتلا به این بیماری خشکی دهان دارند که ممکن است منجر به ناتوانی در جویدن و بلعیدن آسان شود.وی افزود: بیماری سندروم شوگرن همچنین می‌تواند باعث ایجاد سینوس‌های خشک شود که می‌تواند منجر به وقوع بالای عفونت‌های سینوسی شود. مبتلایان می‌توانند پوست خشک و دردناک را نیز تجربه کنند و درد مفاصل و عضلات نیز در آنها شایع است و این بیماری می‌تواند به همراه آرتریت در برخی افراد رخ دهد.دکتر مومن زاده ادامه داد: سایر علائم بیماری سندروم شوگرن عبارتند از خستگی، درد عضله یا مفصل، تورم بین فک و گوش (غدد بزاقی متورم)، بثورات (به ویژه پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب) است. این فوق تخصص درد شناسی و طب درد توضیح داد: با توجه به تحقیقات انجام شده توسط محققان دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث بروز بیماری سندروم شوگرن می‌شود. تصور می‌شود که با زمینه ژنتیکی مرتبط باشد، اما ممکن است با عفونت باکتریایی یا ویروسی نیز مرتبط باشد. وی اظهار کرد: شانس ابتلا به این بیماری در بعضی از افراد بیشتر از سایرین است. زنان مسن بیشتر در معرض خطر هستند و حدود ۹۰ درصد افراد مبتلا به سندروم شوگرن زن هستند. این بیماری می‌تواند به خودی خود بروز کند اما در برخی از افراد سندروم شوگرن در کنار سایر اختلالات خود ایمنی مانند لوپوس و آرتریت رخ می‌دهد.
دکتر مومن زاده تشریح کرد: بیماری سندروم شوگرن توسط سیستم ایمنی بدن (دفاع بدن در برابر عفونت) ایجاد می‌شود و به قسمت‌های سالم بدن آسیب می‌رساند. این بیماری به عنوان یک بیماری خود ایمنی شناخته می‌شود و معمولاً مناطقی از بدن را که مایعات تولید می‌کنند، مانند اشک و بزاق درگیر می‌کند اما سایر قسمت‌های بدن مانند اعصاب و مفاصل نیز می‌توانند تحت تأثیر قرار گیرند.
این فوق تخصص درد شناسی و طب درد گفت: تاکنون مشخص نیست که چرا سیستم ایمنی بدن به درستی در اثر ابتلا به این بیماری کار می‌کند. ممکن است به مواردی نظیر ژنتیک و هورمون‌ها مرتبط شود زیرا برخی از افراد ممکن است با ژن‌هایی متولد شوند که احتمال ابتلا به یک بیماری خود ایمنی را در آنها ایجاد می‌کند و هورمون زنانه (استروژن ) ممکن است در این امر نقش داشته باشد، زیرا این بیماری در زنان بسیار بیشتر از مردان است.
وی اذعان داشت: در حال حاضر هیچ درمانی برای بیماری سندروم شوگرن وجود ندارد، اما چندین روش درمانی وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند. درمان‌ها به طور کلی بر روی علائم متمرکز هستند زیرا علت آن هنوز ناشناخته است. درمان‌های خشکی چشم بسته به شدت بیماری از قطره‌های ساده چشم گرفته تا جراحی متفاوت است.
دکتر مومن زاده ادامه داد: درمان‌های رایج این بیماری عبارتند از استفاده از قطره‌های چشمی که چشمان شما را خیس نگه می‌دارد (اشک مصنوعی)، اسپری، پاستیل (شیرینی‌های دارویی) و ژل‌هایی که دهان شما را مرطوب نگه می‌دارند (جایگزین بزاق)، دارویی که به بدن شما کمک می‌کند تا اشک و بزاق بیشتری تولید کند.
این فوق تخصص دردشناسی و طب درد ادامه داد: کارهایی که می‌توانید در صورت ابتلا به سندروم شوگرن جهت تسکین علائم سندروم شوگرن استفاده شود شامل این است که از مکان‌های خشک، دودی یا بادگیر اجتناب کنید، از خواندن، تماشای تلویزیون یا نگاه کردن به صفحه نمایش برای مدت طولانی خودداری کنید، اطمینان حاصل کنید که بهداشت دهان و دندان را به خوبی حفظ کرده‌اید و سیگار نکشید و الکل مصرف نکنید.
وی اظهار کرد: سندروم شوگرن یک بیماری طولانی مدت است که معمولاً به خودی خود بهتر نمی‌شود، اگرچه علائم اغلب قابل درمان هستند.برای برخی از افراد ممکن است کمی آزار‌دهنده باشد، در حالی که برای برخی دیگر می‌تواند تأثیر زیادی در زندگی روزمره آنها داشته باشد.
دکتر مومن زاده در پایان گفت: برخی از افراد مبتلا ممکن است دچار عوارض سندروم شوگرن مانند مشکلات بینایی یا ریه شوند و همچنین خطر ابتلا به نوعی سرطان به نام لنفوم غیر هوچکین کمی افزایش می‌یابد.