آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه : ریه نیز همانند بقیه اعضای بدن از بافت و عضله تشکیل‌ شده که هزاران مویرگ و رگ خونی از آن عبور کرده است و دچار بیماری مختلفی می‌شود. آب آوردن ریه یا ادم ریه یکی از بیماری‌های ریه بسیار جدی است که در آن آب جای هوا را در […]

آفتاب یزد- شهین نجفی کشایه : ریه نیز همانند بقیه اعضای بدن از بافت و عضله تشکیل‌ شده که هزاران مویرگ و رگ خونی از آن عبور کرده است و دچار بیماری مختلفی می‌شود. آب آوردن ریه یا ادم ریه یکی از بیماری‌های ریه بسیار جدی است که در آن آب جای هوا را در ریه‌ها می‌گیرد. در حالت عادی زمانی که افراد نفس می‌کشند ریه‌ها پر از هوا می‌شود اما در صورت وجود این بیماری، در زمان تنفس، ریه پر از آب شده که مشکلات جدی را برای فرد ایجاد می‌کند و کیفیت زندگی فرد را به صورت جدی کاهش می‌دهد لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر محمد حسین نجفی، متخصص قلب و عروق و دکتر آرزو خسروی، متخصص قلب و عروق گفتگو کرده است.
دکتر نجفی در این باره می‌گوید: ادم ریه یک بیماری ناشی از مایع اضافی در ریه‌ها است. این مایع جمع شده در کیسه‌های هوایی ریه ها، نفس کشیدن را دشوار می‌سازد. علایم ادم ریوی به صورت ناگهانی، در دراز مدت یا در ارتفاعات رخ می‌دهند.
وی بیان کرد: در اغلب موارد، مشکلات قلبی باعث ادم ریوی می‌شود اما مایع می‌تواند به دلایل دیگر، از جمله ذات الریه، قرار گرفتن در معرض سموم و داروها، تروما ( ضربه ) به قفسه سینه و ورزش یا زندگی در ارتفاعات بالا جمع شود.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: ادم ریوی ایجاد شده به طور ناگهانی (ادم حاد ریوی) یک اورژانس پزشکی است که به مراقبت‌های فوری نیاز دارد. درمان این بیماری بسته به علت آن، متنوع است اما به طور کلی شامل داروها و اکسیژن مکمل است.
وی اظهار کرد: علایم ادم ریوی ناگهانی (حاد) عبارتند از کوتاهی شدید تنفس یا اشکال در تنفس (تنگی نفس) که زمانی که دراز می‌کشید، بدتر می‌شود، احساس خفگی و یا غرق شدن، خس خس سینه یا نفس نفس زدن، اضطراب، بی‌قراری یا حس دلهره، سرفه‌هایی که خلط کف آلود تولید می‌کنند و ممکن است آغشته به خون باشد، درد قفسه سینه و تپش قلب.
دکتر نجفی ادامه داد: اگر هر یک از علائم و نشانه‌های گفته شده در شما گسترش یافت، با اورژانس تماس بگیرید زیرا ادم ریوی اگر درمان نشود می‌تواند کشنده باشد.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: علائم بیماری ادم ریه در بلند مدت
( مزمن ) شامل داشتن تنگی نفس بیشتر از حد نرمال هنگامی که شما فعالیت فیزیکی دارید، مشکل در تنفس با فعالیت، مشکل در تنفس وقتی که شما به صورت صاف دراز می‌کشید،خس خس سینه و بیداری در شب با احساس تنگی نفس که ممکن است با نشستن تسکین یابد، است.
وی مطرح کرد: ادم ریوی به عنوان یک نتیجه از نارسایی گرفتگی قلب گسترش می‌یابد، وضعیتی که در آن قلب شما، خون خیلی کمی برای رفع نیازهای بدن شما پمپ می‌کند. افزایش وزن ناشی از تجمع مایعات در بدن، به خصوص در پاها نیز مشاهده می‌شود.
دکتر نجفی تصریح کرد: علایم ادم ریوی در ارتفاع بالا عبارتند از تنگی نفس پس از فعالیت، سرفه کردن، مشکل در راه رفتن، تب، سرفه‌هایی که خلط کف آلود تولید می‌کنند و ممکن است آغشته به خون باشد، ضربان قلب سریع، نامنظم، ناراحتی قفسه سینه و سردرد که ممکن است اولین نشانه باشد.
این متخصص قلب و عروق ابراز کرد: ادم ریوی که به طور ناگهانی بروز می‌یابد (ادم حاد ریه) تهدید‌کننده زندگی است لذا اگر شما هر گونه از علائم و نشانه‌های ادم حاد ریه را دارید به کمک‌های اورژانسی نیاز دارید.

 دادن اکسیژن اولین گام در درمان ادم ریوی است
وی خاطرنشان کرد: دادن اکسیژن اولین گام در درمان ادم ریوی است. شما معمولا اکسیژن از طریق ماسک صورت یا کانول بینی (یک لوله پلاستیکی انعطاف پذیر با دو دهانه که اکسیژن به هر سوراخ بینی می‌رساند) دریافت خواهید کرد تا پزشک شما سطح اکسیژن تان را از نزدیک نظارت داشته باشد. گاهی اوقات ممکن است کمک به تنفس شما از طریق دستگاهی مانند تهویه مکانیکی لازم باشد.
این متخصص قلب و عروق اشاره کرد: بسته به وضعیت شما و دلیل ادم ریوی، شما ممکن است یک یا داروهای بیشتری دریافت کنید. داروهای کاهش‌دهنده پیش بار قلبی، فشار ناشی از مایع ورودی به قلب و ریه شما را کاهش می‌دهند. پزشکان معمولا نیتروگلیسیرین و دیورتیک مانند فوروزماید برای درمان ادم ریوی تجویز می‌کنند. دیورتیک ممکن است دفع ادرار شما را در ابتدا زیاد کند و در صورتیکه شما در بیمارستان هستید که ممکن است طور موقت شما به یک سوند ادراری نیاز داشته باشید. داروی نیفدیپین گاهی اوقات ممکن است تجویز شود.
وی ادامه داد: داروهای کاهنده‌های پس بار نیز برای این بیماران مفید است. این داروها، مانند نیتروپروساید با گشاد شدن عروق خونی، فشار بطن چپ قلب شما کاهش میدهند.
دکتر نجفی مطرح کرد: اگر شما دارای فشار خون بالا هستید زمانی که ادم ریوی شما پیشرفت کرد، برای شما دارو کنترل‌کننده آن داده می‌شود. روش دیگر، اگر فشار خون شما پایین باشد، به احتمال زیاد به شما داروهایی داده می‌شود، که آن را افزایش دهند.اگر ادم ریوی شما با شرایط دیگری مانند یک بیماری سیستم عصبی ایجاد می‌شود، پزشک شما شرایطی که ایجاد‌کننده آن و ادم ریوی است را درمان خواهد کرد.
این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: اگر شما به ارتفاعات بالا صعود می‌کنید و علائم خفیفی از ادم ریوی را در ارتفاع بالا تجربه می‌کنید، باید فعالیت فیزیکی تان را کاهش دهید و خودتان را گرم نگه دارید، فعالیت بدنی و سرما می‌تواند شرایط ادم ریوی شما را بدتر کند.
وی عنوان کرد: اکسیژن معمولا درمان اول این بیماری است و اغلب می‌تواند علائم شما را از بین ببرد. اگر اکسیژن مکمل در دسترس نیست، شما ممکن است از یک اتاق پرفشار قابل حمل استفاده کنید که تقلیدی از یک شرایط پایین برای چند ساعت است تا زمانی که شما بتوانید به یک ارتفاع کمتر فرود بیایید.
دکتر نجفی افزود: علاوه بر اکسیژن و فرودآمدن به ارتفاع پایین تر، داروی نیفدیپین ممکن است به کاهش فشار در شریان ریوی و بهبود شرایط ادم ریوی کمک کند.هنگامی که علائم شدید‌تر است، شما به احتمال زیاد نیاز به کمک در ارتفاعات پایین‌تر دارید.
این متخصص قلب و عروق بیان کرد: بسته به وضعیت شما، پزشک شما ممکن است تغییراتی در شیوه زندگی تان جهت درمان ادم ریوی توصیه کند که مهمترین آن عبارتند از اینکه فشار خون بالای خودتان را کنترل کنید، کنترل چربی و فشار خون را انجام دهید، سیگار نکشید، رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش کنید و وزن خود را ثابت نگه دارید.

آب آوردن ریه مسئله‌ای اورژانسی است
در ادامه نیز دکتر خسروی در اینباره خاطرنشان کرد: به طور کلی ادم ریوی مشکلی است که در آن ریه‌ها با مایع پر می‌شوند که معمولا به آن آب آوردن ریه می‌گویند. همچنین به این مشکل احتقان ریه، آب ریه و احتقان شش نیز می‌گویند.وی بیان کرد که زمانی که آب آوردن ریه رخ دهد، بدن سعی می‌کند که مقدار کافی اکسیژن دریافت کند و شروع به نفس‌های کوتاه می‌کند.این متخصص قلب و عروق توضیح داد: به تجمع مایعات در ریه‌ها آب آوردن ریه می‌گویند. این بیماری منجر به اختلالات زیادی در بدن می‌شود. در ابتدا ریه‌ها به خوبی کار نمی‌کنند و سپس بر روی قلب نیز تاثیر منفی می‌گذارد.وی ادامه داد: آب آوردن ریه باعث ایجاد مشکلات تنفسی زیادی می‌گردد و یک مسئله اورژانسی است و نیاز به پیگیری سریع دارد اگر این بیماری سریعا درمان نشود می‌تواند زندگی فرد را به خطر بیندازد.
دکتر خسروی اذعان داشت: علایم آب آوردن ریه در افراد مختلف، متفاوت خواهد بود. در موارد ادم ریوی، بدن شما برای گرفتن اکسیژن تقلا خواهد کرد. در این احتقان ریوی است که مقدار افزایش یافته مایع در ریه‌های شما از انتقال اکسیژن به جریان خون شما پیشگیری خواهد کرد. این علائم تا زمانی که پزشک شما مایعات را خارج کند، بدتر خواهند شد. این متخصص قلب و عروق می‌گوید: علائم بستگی به نوع ادم ریوی شما خواهد داشت. علائم ادم ریوی طولانی مدت شامل تنگی نفس هنگام فعالیت جسمانی، سختی در نفس کشیدن هنگام دراز شدن، خس خس کردن ریه، بیدار شدن از خواب با احساس خفگی (کمبود هوا) که با بلند شدن از بین می‌رود، اضافه وزن سریع به ویژه در پاها، تورم در قسمت‌های تحتانی بدن و خستگی است.
وی تصریح کرد: ادم ریوی که به دلیل بیماری ارتفاع، یا عدم وجود اکسیژن کافی در هوا رخ داده است، علائمی مانند سردرد، تپش قلب نامنظم و سریع، تنگی نفس بعد از فعالیت و هنگام استراحت، سرفه کردن، تب و مشکل در راه رفتن در مسیر‌های سربالایی و صاف در فرد مشاهده می‌گردد اما توصیه می‌شود که اگر این علائم شروع به بدتر شدن کردند بی‌درنگ به پزشک مراجعه کنید و برای رسیدن به بیمارستان خودتان رانندگی
نکنید.
دکتر خسروی گفت: اگر دچار هر یک از علائم که شامل مشکل شدید در نفس کشیدن، یا تنگی نفس مانند خفگی یا غرق شدن، عدم توانایی برای تنفس، اضطراب مرتبط با سختی در نفس کشیدن، سرفه‌ای که خلط کف دار و صورتی رنگی که با بزاق مخلوط است را داشته باشد، درد قفسه سینه، تپش قلب سریع و نامنظم، آبی یا خاکستری شدن پوست، تعریق به همراه مشکل در تنفس است، شدید سریعا با اورژانس تماس بگیرید زیرا این‌ها ممکن است علامت ادم حاد ریوی باشند. ادم حاد ریوی به صورت ناگهانی رخ می‌دهد. اگر بدون درمان بماند، مایعات موجود در ریه می‌توانند شما را خفه کنند.
این متخصص قلب و عروق مطرح کرد: برخی از علت‌های مهم آب آوردن ریه عبارتند از نارسایی احتقانی قلب و آب آوردن ریه در اثر کرونا.
وی اضافه کرد: متداول‌ترین علت آب آوردن ریه نارسایی احتقانی قلب است. نارسایی قلب زمانی است که قلب دیگر نتواند خون را به صورت مناسب به بدن پمپ کند. این یک فشار برعکس در عروق کوچک خونی ریه ایجاد می‌کند، چیزی که باعث می‌شود مایعات از عروق تراوش کنند.
دکتر خسروی ادامه داد: در بدن سالم، ریه‌ها اکسیژن را از هوایی که تنفس کرده‌اید می‌گیرند و آن را وارد جریان خون می‌کنند اما وقتی مایعات ریه را پر کرده باشند، ریه‌ها نمی‌توانند اکسیژن را به جریان خون وارد کنند. این موضوع باعث محروم شدن تمام بدن از اکسیژن می‌شود.
این متخصص قلب و عروق توضیح داد: ویروس کووید – ۱۹ دارای علائم و عوارض زیادی می‌باشد. در تحقیقات اخیر که بر روی تعدادی از افرادی که به کرونا مبتلا بودند، مشخص شد که یکی از عوارض نادر ویروس کرونا آب آوردن ریه می‌باشد.
وی عنوان کرد: دیگر مشکلات سلامت که با شیوع کمتر می‌توانند باعث ادم ریوی شوند، شامل بروز حمله قلبی، یا دیگر بیماری‌های قلبی، دریچه‌های قلبی آسیب دیده، تنگ شده یا نارسا، فشار خون بالای ناگهانی، پنومونی، نارسایی کلیه، آسیب ریه که به دلیل عفونت شدید رخ داده باشد، سپسیس شدید خون، یا آلوده شدن خون با عفونت و التهاب پانکراس است. دکتر خسروی تصریح کرد: استرس نیز می‌تواند باعث آب آوردن ریه شود. بر اساس تحقیقات انجام شده، استرس شدید روانی، به ویژه برای بیماران مبتلا به تنگی آئورت، خطر قابل توجهی در آب آوردن ریه دارد.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: بعضی از عوامل خارجی می‌توانند فشار اضافه‌ای روی قلب و ریه‌ها وارد کنند و باعث ادم ریوی شوند. این عوامل خارجی شامل قرار‌گیری در ارتفاع بالا، استفاده از مواد مخدر یا مصرف زیاد دارو (اوردوز)، آسیب ریه که توسط تنفس سموم ایجاد شده باشد، جراحت شدید، صدمه جدی، غرق شدن ناقص است.
وی گفت: افراد دارای مشکلات قلبی یا نارسایی قلبی احتمال بیشتری برای ابتلا به ادم ریوی دارند. دیگر عوامل که ممکن است فرد را در خطر ابتلا قرار دهد شامل پیشینه‌ای از بیماری‌های ریوی، مانند سِل یا بیماری مزمن انسدادی ریه و داشتن اختلالات خونی یا عروقی است.
دکتر خسروی درباره راه‌های تشخیص ادم ریوی توضیح داد: جهت تشخیص ادم ریوی پزشک متخصص قلب و عروق به دنبال وجود مایع در ریه‌های شما یا علائمی که به دلیل این موضوع ایجاد شده اند، خواهد بود. پزشک متخصص یک معاینه بالینی اساسی انجام خواهد داد و با گوشی پزشکی به صدای ریه‌های شما گوش خواهد داد، تا به دنبال مواردی مانند افزایش تپش‌های قلبی، تنفس سریع، صدای کراکل در ریه‌های شما و هرگونه صدای قلب غیر طبیعی بگردد.
این متخصص قلب و عروق اضافه کرد: همچنین ممکن است پزشک شما گردن شما را برای تجمع مایع، پاها و شکم شما را برای وجود تورم بررسی کند و همچنین این که آیا رنگ پوست شما رنگ پریده یا آبی رنگ باشد. همچنین درباره علائمی که دارید با شما صحبت خواهد کرد و درمورد پیشینه پزشکی شما سوالاتی خواهد پرسید.
وی اظهار کرد: اگر پزشک متخصص تشخیص دهد که در ریه‌های شما مایع وجود دارد، آزمایش‌های بیشتری برای شما درخواست خواهد کرد. برخی از این آزمایش‌هایی که برای تشخیص ادم ریوی استفاده می‌شوند، شامل آزمایش خون، انجام اکو قلبی، برای بررسی فعالیت غیر طبیعی قلب، عکس قفسه سینه برای مشاهده مایعات، آزمایش خون برای بررسی مقدار اکسیژن خون، اکو قلبی، برای مشاهده این که آیا در ماهیچه‌های قلبی مشکلی وجود دارد یا خیر و نوار قلب برای بررسی مشکلات ریتم قلبی یا نشانه‌ای از حمله قلبی است.
دکتر خسروی می‌گوید: ادم ریوی یک مشکل جدی است که نیازمند درمان سریع می‌باشد. اکسیژن همیشه خط اول درمانی برای این مشکل است. گروه درمانی تان اکسیژن صد درصد از طریق ماسک اکسیژن، سوند (کانولا) بینی یا ماسک فشار مثبت به شما می‌دهند و همچنین پزشک شما علت ایجاد ادم ریوی را تشخیص خواهد داد و درمان مناسبی برای علت زمینه‌ای تجویز خواهد کرد. این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: بسته به مشکل شما و علت ادم ریوی، ممکن است پزشکتان برای درمان آب آوردن ریه داروهای مختلفی را به شما دهد که شامل کاهنده‌های پیش بار، کاهنده‌های پس بار، داروهای قلبی، کاتتر ساکشن است.
وی ادامه داد: داروهای کاهنده‌های پیش بار کمک می‌کنند که فشار به رفتن مایعات از ریه‌ها و قلب کاهش یابد. همچنین دیورتیک‌ها (ادرار آورها) این فشار را با تولید ادرار کاهش می‌دهند، چیزی که باعث کاهش مقدار مایع بدن می‌شود. داروهای کاهنده پس بار نیز عروق خونی شما را متسع می‌کنند و فشار را از روی قلب برمی دارند.
دکتر خسروی اضافه کرد: داروهای قلبی، تپیدن قلب شما را کنترل می‌کنند، فشار خون بالای شما را کاهش می‌دهند و فشار درون شریان‌ها و وریدها را کاهش می‌دهند و یک کاتتر ساکشن کوچک نیز ممکن است برای کمک به خارج کردن مایعات از ریه‌ها استفاده شود.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: در موارد شدید، افرادی که ادم ریوی دارند ممکن است نیاز به درمان جدی یا بحرانی داشته باشند. بعضی از موارد ادم ریوی ممکن است نیاز به درمان با یاری تنفس داشته باشند که یک دستگاه اکسیژن تحت فشار را برای کمک به ورود هوای بیشتر به ریه‌ها خواهد داد.بعضی اوقات این کار با کمک ماسک یا سوند (کانولا) بینی که همچنین به آن CPAP می‌گویند، انجام می‌شود یا ممکن است پزشک شما نیاز به وارد کردن یک لوله درون تراشه ای، یا لوله تنفس، به درون گلوی شما و استفاده از ماشین ونتیلاتور داشته باشد.
وی ابراز داشت: ادم ریوی یک بیماری پزشکی است که در آن ریه‌های فرد با مایعات پر می‌شود. این بیماری بیشتر در نتیجه نارسایی احتقانی قلب است، اما همچنین می‌تواند به دلایل غیر قلبی نیز ایجاد شود. در حالی که کمک به یک متخصص پزشکی ضروری است، دانستن چگونگی درمان ادم ریوی در خانه نیز بسیار مهم است.
دکتر خسروی افزود: اگر علائم ادم ریوی شدید باشد، باید فوراً به پزشک مراجعه نمایید. در موارد جدی، پزشکان جراحی به نام توراسانتیس را انجام می‌دهند که در آن سوزنی بین دیواره قفسه سینه و ریه‌ها قرار داده می‌شود تا از آب اضافی ریه‌ها خارج شود.
این متخصص قلب و عروق گفت: برخی از روش‌های خانگی برای درمان آب آوردن ریه عبارتند از رژیم غذایی مناسبی داشته باشید، فشار خون را کنترل کنید، سایر بیماری‌های خود را کنترل کنید، سیگار نکشید، نمک کمتری بخورید، وزن خود را مدیریت کنید و ورزش منظم داشته باشید. وی افزود: برای اینکه بدانید چه نوع رژیم غذایی هنگام آب آوردن ریه‌ها برای شما مفید است، باید با یک پزشک یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید. اگرچه این رژیم از یک بیمار به بیمار دیگر بسته به بدن و شدت مشکل متفاوت خواهد بود، اما موارد مهمی وجود دارد که باید در رژیم روزانه بگنجانید که عبارتند از مصرف میوه‌های تازه و سبزیجات سبز، مصرف پروتئین که در تخم مرغ، مرغ، ماهی، آجیل و حبوبات است، مصرف منابع ویتامین D مانند تخم مرغ، ماهی، گوشت، آب پرتقال، شیر و غلات غنی شده، مواد دارای منابع پتاسیم و منیزیم مانند سبزیجات برگ دار، موز، دانه‌ها و زردآلو مفید
است.
دکتر خسروی متذکر شد: اگر فشار خون دارید، داروهای خود را طبق تجویز مصرف کنید و مرتباً فشار خون خود را چک کنید. نتایج را ثبت کنید. فشار خون مورد نظر خود را از پزشک خود بخواهید و همچنین در صورت ابتلا به هرگونه بیماری پزشکی زمینه‌ای از جمله دیابت به کنترل سطح گلوکز خود رسیدگی کنید.
این متخصص قلب و عروق متذکر شد: ترک سیگار همیشه ایده‌ای سالم است. اگر به ترک کمک نیاز دارید، با پزشک خود صحبت کنید. او می‌تواند نکاتی و گاهی داروهایی برای کمک به شما در ترک سیگار ارائه دهد.
وی اشاره کرد: نمک به بدن شما کمک می‌کند مایعات را حفظ کند. در برخی از افراد با عملکرد بطن چپ به شدت آسیب دیده، دریافت نمک زیاد ممکن است برای تحریک نارسایی احتقانی قلب کافی باشد. پزشک شما ممکن است رژیم کم نمکی را توصیه کند. اگر جهت درمان به کمک نیاز دارید، یک متخصص تغذیه می‌تواند نحوه تعیین میزان نمک در غذاها و ایجاد یک رژیم غذایی مغذی و خوش طعم را به شما نشان دهد. به طور کلی، بیشتر افراد باید روزانه کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم نمک (سدیم) مصرف کنند. از پزشک خود بپرسید چه سطح برای شما بی‌خطر است.
دکتر خسروی متذکر شد: حتی کمی اضافه وزن خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی را افزایش می‌دهد. از طرف دیگر، حتی کاهش مقدار کمی وزن می‌تواند فشار خون و کلسترول شما را کاهش دهد و خطر ابتلا به دیابت را کاهش دهد. این متخصص قلب و عروق توصیه کرد: بزرگسالان سالم باید حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت هوازی متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت هوازی شدید در هفته یا ترکیبی از این دو داشته باشند. اگر عادت به ورزش ندارید، آهسته شروع کنید و به تدریج پیشرفت کنید.
وی تشریح کرد: یکی از روش‌های تخلیه آب ریه روش استفاده از توراسنتز می‌باشد که تنها در چند دقیقه آب ریه تخلیه می‌شود و دیگر به ساعت یا روز نمی‌کشد. برای انجام این کار روی تخت یا صندلی می‌نشینید، در حالی که دستان خود را روی میز قرار داده اید. این حرکت موقعیت فضای بین دنده‌ها را گسترش می‌دهد. محلی که سوزن در آن قرار می‌گیرد تمیز و بی‌حس می‌شود. دکتر خسروی افزود: گاهی اوقات به کودکان کوچکتر دارویی داده می‌شود که باعث خواب آلودگی آنها می‌شود. پزشک سوزن را بین دنده‌ها در پشت شما فرو می‌کند و مایعات ریه خارج می‌شود. پزشک ممکن است از شما بخواهد در زمان‌های مختلف بی‌حرکت باشید، نفس خود را بیرون دهید یا نفس خود را حفظ کنید. پس از تخلیه مایعات کافی، سوزن برداشته می‌شود و محل پانسمان می‌شود. نقطه‌ای که سوزن وارد آن می‌شود بدون هیچ بخیه‌ای بسته می‌شود. این متخصص قلب و عروق ادامه داد: این روش تخلیه آب ریه به طور معمول یک روش ۱۵ دقیقه‌ای است اما اگر مایعات زیادی برای از بین بردن وجود داشته باشد، ممکن است بیشتر طول بکشد.
وی می‌گوید: راهی برای پیشگیری کامل از ادم ریوی وجود ندارد. کسانی که در خطر بالایی قرار دارند باید در صورت ایجاد علائم این بیماری به سرعت به پزشک مراجعه کنند. دکتر خسروی توصیه کرد: بهترین راه برای پیشگیری از آب آوردن ریه یا احتقان ریه مراقبت خوب سلامتی است بنابراین می‌توانید واکسن پنومونی و واکسن آنفلوآنزا بزنید به خصوص اگر مشکل قلبی دارید یا سن شما بالا است وهمچنین شما می‌توانید خطر ابتلایتان به نارسایی قلبی که شایع‌ترین علت ایجاد ادم ریوی است با مواردی مانند منظم ویزیت شوید،سیگار نکشید یا از مواد مخدر تفریحی استفاده نکنید،منظم ورزش کنید،غذاهای سالم بخورید و وزنتان را در محدوده سالم نگه دارید و کاهش دهید.