آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: معده، عضو بسیار حساسی در بدن است زیرا وظیفه هضم غذایی که می‌خوریم بر عهده آن است. بنابراین در صورت اختلال در عملکرد آن کل بدن دچار مشکل می‌شود. سرطان معده از بیماری‌های شایع در کشور ما است که بیشتر افراد با سنین بالا را درگیر می‌کند. در صورت […]

آفتاب یزد – نجمه حمزه نیا: معده، عضو بسیار حساسی در بدن است زیرا وظیفه هضم غذایی که می‌خوریم بر عهده آن است. بنابراین در صورت اختلال در عملکرد آن کل بدن دچار مشکل می‌شود. سرطان معده از بیماری‌های شایع در کشور ما است که بیشتر افراد با سنین بالا را درگیر می‌کند. در صورت ابتلا به این بیماری و نجات این عضو حیاتی بدن باید با نشانه‌های این بیماری و روش‌های درمان آن آشنا شوید زیرا این بیماری می‌تواند به صورت جدی کیفیت زندگی افراد را کاهش دهد و مشکلات جدی ایجاد کند لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مسعود صدرالدینی، فوق تخصص گوارش و کبد و دکتر محمد امانی، فوق تخصص گوارش و کبد و دکتر سید امیر منصور رضادوست، فوق تخصص گوارش و کبد گفتگو کرده است.
دکتر صدرالدینی در این باره می‌گوید: سرطان معده با رشد غیرطبیعی سلول‌های معده آغاز می‌شود. در این بیماری سلول‌های سرطانی باعث شکل‌گیری توده‌هایی در دیواره معده می‌شوند که در صورت‌عدم تشخیص و درمان به سایر اندام‌های بدن گسترش می‌یابند.
وی بیان کرد: تشخیص سرطان معده می‌تواند از طریق راه‌های مختلفی توسط پزشک انجام شود. سرطان معده را می‌توان از طریق آزمایش‌ها و روش‌های مختلف تشخیص داد.
این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: توجه به این نکته ضروری است که سرطان معده ممکن است در مراحل اولیه خود هیچ علامتی ایجاد نکند و برخی از علائم ممکن است مشابه علائم سایر بیماری‌ها باشد بنابراین، در صورت مشاهده علائمی مانند کاهش وزن بدون دلیل، درد شدید شکم، حالت تهوع و استفراغ، از دست دادن اشتها، استفراغ خونی یا مدفوع قیری (تیره، چسبناک) ضروری است که به پزشک مراجعه کنید تا سریعا مورد بررسی قرار بگیرید.
وی مطرح کرد: تشخیص سرطان معده مهم است زیرا امکان درمان سرطان معده را در زودترین زمان ممکن فراهم می‌کند که می‌تواند شانس نتیجه موفقیت‌آمیز را افزایش دهد. درصورت مشکوک بودن به سرطان معده، پزشک ممکن است آزمایش‌هایی مانند آندوسکوپی فوقانی با بیوپسی، سی‌تی‌اسکن یا آزمایش بیومارکر را برای تایید تشخیص توصیه کند.
دکتر صدرالدینی ادامه داد: آزمایش‌های غربالگری سرطان معده نیز برای افرادی که در معرض خطر بالای سرطان معده هستند، مانند افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری یا سندرم ژنتیکی دارند که می‌تواند باعث سرطان معده شود، نیز قابل انجام است. تشخیص زودهنگام سرطان معده از طریق غربالگری می‌تواند شانس درمان را افزایش دهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: اگر علائمی دارید که نشان‌دهنده سرطان معده است، پزشک باید بررسی کند که آیا این علائم به دلیل سرطان یا بیماری دیگری است. آن‌ها ممکن است در مورد سابقه پزشکی شخصی و خانوادگی شما بپرسند تا در مورد عوامل خطر احتمالی سرطان معده مطلع شوند. یک معاینه فیزیکی برای پی بردن به هر چیز غیر طبیعی انجام دهند.
وی اضافه کرد: آزمایش خون برای کم خونی و یا آزمایش مدفوع را برای مشاهده خون پنهان انجام دهند و بسته به این نتایج، پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را برای تشخیص سرطان معده توصیه کند.

سرطان معده یکی از شناخته شده‌ترین سرطان‌ها در جهان است
دکتر صدرالدینی ابراز داشت: با وجود اینکه سرطان معده یکی از شناخته شده‌ترین سرطان‌ها در جهان است، اما سالانه تعداد زیادی از افراد به دلیل‌عدم پیگیر‌های لازم پس از رویت نشانه‌های این بیماری از بین می‌روند. پزشک متخصص برای تشخیص سرطان معده در ابتدا با آزمایش فیزیکی را شروع می‌کند. به منظور تکمیل پرونده پزشکی، متخصص بیماری‌های گوارشی ابتدا سوالاتی در مورد سابقه ابتلا به بیماری‌های معده و همچنین احتمال وجود سرطان در بستگان نزدیکتان می‌پرسد.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: آزمایشات دیگری نیز جهت تشخیص سرطان معده بسیار راهگشا خواهند بود که عبارتند از آزمایش بیومارکر تومور، آزمایش خون، آندوسکوپی معده، سونوگرافی آندوسکوپی، سی تی اسکن، بیوپسی از معده است.
وی بیان کرد: پزشک ممکن است آزمایش‌هایی را بر روی نمونه تومور معده برای شناسایی ژن‌ها، پروتئین‌ها و سایر عوامل منحصر به فرد تومور توصیه کند. این روش (آزمایش بیومارکر تومور) ممکن است آزمایش مولکولی تومور نیز نامیده شود. نتیجه این آزمایش‌ها می‌تواند به تعیین گزینه‌های درمانی شما کمک کند.
دکتر صدرالدینی ادامه داد: آزمایش خون نیز به منظور جستجو برای یافتن نشانه‌های سرطان معده در بدن انجام می‌شود. آزمایش خون نمی‌تواند سرطان معده را تشخیص دهد و تنها می‌تواند سرنخ‌هایی در مورد سلامتی شما به پزشک بدهد.
این فوق تخصص گوارش و کبد عنوان کرد: در روش آندوسکوپی معده به منظور بررسی معده شما، پزشک متخصص از لوله‌ای نرم و حاوی دوربین مخصوصی استفاده می‌کند. این لوله از داخل دهان به معده فرستاده می‌شود. پزشک می‌تواند نمونه‌ای از بافت را به عنوان بیوپسی در طول آندوسکوپی برداشته و آن را برای علائم سرطان بررسی کند.
وی تصریح کرد: سونوگرافی آندوسکوپی مشابه آندوسکوپی است، اما گاستروسکوپ دارای یک پروب سونوگرافی کوچک در انتهای آن است. سونوگرافی از امواج صوتی برای ایجاد تصویری از اندام‌های داخلی استفاده می‌کند. تصویر اولتراسوند از دیواره معده به پزشکان کمک می‌کند تا تعیین کنند سرطان تا چه اندازه در معده و غدد لنفاوی مجاور، بافت و اندام‌ها مانند کبد یا غدد فوق کلیوی گسترش یافته است.
دکتر صدرالدینی خاطرنشان کرد: سی تی اسکن، تصاویر واضحی را به همراه جزئیات کوچک از معده شما تهیه می‌کند. برای اندازه‌گیری اندازه تومور می‌توان از سی تی اسکن استفاده کرد. گاهی اوقات یک رنگ مخصوص به نام ماده کنتراست قبل از اسکن استفاده می‌شود تا جزئیات بهتری بر روی تصویر ارائه شود. این رنگ معمولاً هم به صورت مایع برای بلعیدن و هم به صورت تزریق در رگ بیمار تجویز می‌شود.
این فوق تخصص گوارش و کبد اشاره کرد: برای اکثر انواع سرطان‌ها، بیوپسی تنها راه مطمئنی است که پزشک می‌تواند بداند آیا ناحیه‌ای از بدن سرطان دارد یا خیر. در بیوپسی، پزشک نمونه کوچکی از بافت را برای آزمایش در آزمایشگاه می‌گیرد. اگر بیوپسی امکان‌پذیر نباشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را پیشنهاد کند که به تشخیص کمک می‌کند. بیوپسی می‌تواند به همراه آندوسکوپی از معده انجام گیرد.
وی توصیه کرد: در صورتی که خود را در خطر ابتلا به سرطان معده می‌بینید، بهتر است سریعا به پزشک متخصص مراجعه کنید. وی با انجام آزمایشات روتین و مخصوصی شما را از هر گونه مشکل در دستگاه گوارشتان مطلع می‌کند.
دکتر صدرالدینی یادآور شد: لاپاراسکوپی یک عمل جراحی جزئی است که درآن جراح یک لوله نازک، نورانی و انعطاف‌پذیر به نام لاپاراسکوپ را در حفره شکمی قرار می‌دهد که برای تشخیص اینکه آیا سرطان به پوشش حفره شکمی یا کبد گسترش یافته است استفاده می‌شود. سی تی اسکن اغلب نمی‌تواند سرطانی را پیدا کند که به این نواحی گسترش یافته است.
این فوق تخصص گوارش و کبد متذکر شد: عوامل ژنتیکی به میزان زیادی در به وجود آمدن سرطان معده دخیل هستند لذا شایسته است افرادی که ریسک ابتلا به این بیماری در آن‌ها بالا است، تحت نظر پزشک متخصص گوارش بوده و درمان‌های لازم و به موقع را جهت تشخیص سرطان معده انجام دهند.
وی ادامه داد: ممکن است بخواهید برای تایید تشخیص سرطان معده و طرح درمان خود، نظر دومی را دریافت کنید. در اینصورت باید نتایج و گزارش‌های مهم پزشکی را از پزشک اول دریافت کنید تا با پزشک دوم در میان بگذارید. پزشک دوم گزارش آسیب‌شناسی، اسلایدها و اسکن‌ها را قبل از ارائه توصیه بررسی می‌کند. دکتری که نظر دوم را می‌دهد ممکن است با پزشک اول شما موافق باشد، تغییرات یا رویکرد دیگری را پیشنهاد کند یا اطلاعات بیشتری در مورد سرطان شما ارائه دهد.

مرحله چهارم سرطان معده، آخرین مرحله از سرطان است
در ادامه نیز دکتر امانی در اینباره خاطرنشان کرد: سرطان معده از آنجا شروع می‌شود که سلول‌های سرطانی در لایه داخلی معده تشکیل می‌شوند. این سلول‌ها می‌توانند به یک تومور تبدیل شوند.
وی اظهار کرد: گاها به بیماری سرطان معده، «گاستیک کنسر» نیز گفته می‌شود و این بیماری معمولا در طی سالیان متمادی رشد می‌کند و تبدیل به سرطان معده بدخیم می‌شود. اگر علائم سرطان معده را بشناسید، این بیماری را می‌توانید زودتر شناسایی کنید و درمان موثرتر خواهد بود.
این فوق تخصص گوارش و کبد ابراز داشت: دانشمندان دقیقا نمی‌دانند چه چیزی باعث می‌شود تا سلول‌های سرطانی در معده شروع به رشد کنند اما چند نکته مشخص وجود دارد که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. یکی از آن‌ها ایجاد عفونت با یک باکتری رایج به نام هلیکوباکترپیلوری است که باعث بروز زخم می‌شود. وی ادامه داد: التهاب روده، گاستریت نامیده می‌شود که باعث تخریب معده و بروز نوعی از کم خونی طولانی مدت به نام کم خونی مخرب می‌شود که باعث رشد پولیپ در معده می‌شود و می‌تواند منجر به بروز سرطان شود.
دکتر امانی اضافه کرد: موارد دیگری که به نظر می‌رسد در افزایش خطر بروز سرطان نقش دارند عبارت است از مصرف دخانیات، داشتن اضافه وزن یا چاقی مفرط، داشتن رژیم غذایی سرشار از مواد دودی، ترش یا شور شده، جراحی معده به دلیل زخم، گروه خونی نوع آ، عفونت ویروس اپشتین بار، ژن‌های خاص، کار کردن در صنایع و معادن ذغال سنگ، فلز، چوب یا لاستیک، قرار گرفتن در معرض آزبست است.
این فوق تخصص گوارش و کبد اشاره کرد: در اوایل، سرطان معده وخیم ممکن است باعث بروز نشانه‌ها یی شود که عبارتند از سوء هاضمه، نفخ شکم، سوزش سردل، حالت تهوع خفیف و از دست دادن اشتها.
وی متذکر شد: سوء هاضمه یا سوزش معده پس از صرف غذا صرفا به معنای ابتلا به سرطان نیست اما اگر این علائم را به طور مکرر احساس می‌کنید، حتما با پزشک خود صحبت کنید. آن‌ها می‌توانند دریابند که آیا شما عوامل خطر (ریسک فاکتورهای) دیگری دارید یا خیر، همچنین شما را مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌دهند تا مشکل اصلی را پیدا کنند.
دکتر امانی یادآورشد: با رشد تومورها در معده، ممکن است علائم جدی‌تری بروز یابد که عبارتند از درد معده، وجود خون در مدفوع، استفراغ، لاغر شدن بدون هیچ دلیل، زرد شدن چشم‌ها یا پوست بدن، ورم معده، یبوست یا اسهال، احساس ضعف یا خستگی، سو زش سردل است.
این فوق تخصص گوارش و کبد توضیح داد: برای آگاهی از ابتلا به سرطان معده بدخیم پزشک ارزیابی خود را با معاینه فیزیکی شروع می‌کند. آن‌ها همچنین در مورد سابقه پزشکی شما پرس و جو می‌کنند تا عوامل خطر را در شما مورد بررسی قرار دهند، همچنین در مورد سابقه خانوادگی ابتلا به سرطان معده نیز از شما پرس و جو می‌کنند.
وی ادامه داد: سپس، پزشک ممکن است انجام برخی از آزمایش‌ها را برای شما تجویز کند که شامل آزمایش خون، آندوسکوپی فوقانی، تست دستگاه گوارش فوقانی، سی‌تی‌اسکن، بیوپسی (نمونه برداری) است.
دکتر امانی افزود: آزمایش خون برای یافتن علائم سرطان معده در بدن انجام می‌شود و برای آندوسکوپی معده، پزشک متخصص یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر که دارای دوربین کوچکی در سر آن است را در گلوی شما قرار می‌دهد تا بتواند معده شما را مورد مشاهده قرار داد. همچنین می‌تواند از کپسول آندوسکوپی استفاده کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد اضافه کرد: جهت انجام تست دستگاه گوارش فوقانی به شما یک نوشیدنی گچی شکل حاوی ماده باریوم داده می‌شود. این مایع معده شما را پوشش می‌دهد و باعث می‌شود که معده در تصاویر اشعه ایکس با وضوح بیشتری قابل رویت باشد.
وی می‌گوید: رویه سی تی اسکن به صورت یک نوع تصویر‌برداری بسیار قدرتمند با استفاده از اشعه ایکس است که تصاویر دقیق و مفصلی را از داخل بدن شما ارائه می‌دهد.
دکتر امانی گفت: هنگام انجام بیوپسی (نمونه برداری) پزشک شما قطعه کوچکی از بافت را از معده شما خارج می‌کند تا در زیر میکروسکوپ علائم سلول‌های سرطانی را بررسی کند. پزشک ممکن است این کار را در طی آندوسکوپی انجام دهند.
این فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد: بسیاری از رویه‌های درمانی می‌توانند با سرطان معده بدخیم مقابله کنند. رویه‌ای که شما و پزشک انتخاب می‌کنید به مدت زمان ابتلا به این بیماری یا میزان شیوع آن در بدن شما که مرحله سرطان نامیده می‌شود بستگی دارد.
وی گفت: مراحل مختلف سرطان معده عبارتند از مرحله صفر، مرحله اول، مرحله دوم، مرحله سوم و مرحله چهارم، سرطان معده بدخیم.
دکتر امانی مطرح کرد: در مرحله صفر سرطان معده، پوشش داخلی معده شما دارای گروهی از سلول‌های ناسالم است که ممکن است به سرطان تبدیل شوند و جراحی معمولا می‌تواند آن را درمان می‌کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: در مرحله اول سرطان معده نیز شما یک تومور در پوشش معده خود دارید و ممکن است به غدد لنفاوی شما گسترش یافته باشد. همانند مرحله صفر، پزشک احتمالا بخشی از معده و غدد لنفاوی اطراف آن را حذف خواهد کرد. همچنین ممکن است به شیمی درمانی یا پرتو درمانی احتیاج داشته باشید. از این رویه‌های درمانی می‌توان قبل از جراحی برای کوچک کردن تومور و سپس برای از بین بردن سرطانی که باقی مانده است، استفاده کرد. در شیمی درمانی از داروهایی برای حمله به سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود. در پرتو درمانی، هم از دارو و هم از پرتوهای پر انرژی استفاده می‌شود تا سلول‌های سرطانی باقی مانده را از بین ببرند.
وی اظهار کرد: در مرحله دوم، سرطان به لایه‌های عمیق‌تر معده و شاید به غدد لنفاوی مجاور گسترش یافته است. جراحی برای برداشتن بخشی از معده یا کل معده و همچنین حذف کردن گره‌های لنفاوی مجاور، هنوز درمان اصلی محسوب می‌شود. به احتمال زیاد شما قبلا شیمی درمانی یا پرتو درمانی انجام داده‌اید و ممکن است بعد از آن هم به این رویه‌ها همچنان احتیاج داشته باشید تا باقی مانده سلول‌های سرطانی از بین بروند.
دکتر امانی ابراز داشت: در مرحله سوم سرطان اکنون ممکن است در تمام لایه‌های معده و همچنین سایر اندام‌های نزدیک به معده مانند طحال یا روده بزرگ رسیده باشد. سرطان حتی ممکن است کوچکتر باشد، اما به عمق غدد لنفاوی شما رسیده باشد. شما معمولا برای برداشتن کل معده تحت عمل جراحی قرار می‌گیرید و رویه‌های شیمی درمانی یا پرتو درمانی را دریافت می‌کنید. این روش گاها ممکن است سرطان را درمان کند و در غیر این صورت، حداقل می‌تواند به بهبود علائم کمک کند.
این فوق تخصص گوارش و کبد افزود: اگر برای انجام عمل جراحی بیش از حد بیمار باشید، بسته به این که بدن شما توان چه رویه‌ای را داشته باشد ممکن است تحت شیمی درمانی، پرتوی یا هر دو قرار بگیرید.
وی اظهار کرد: مرحله چهارم سرطان معده، آخرین مرحله از سرطان است که در واقع سرطان معده بدخیم به همین مرحله اشاره دارد. در این مرحله، سرطان به اندام‌هایی مانند کبد، ریه‌ها یا مغز گسترش یافته است. درمان در این مرحله بسیار دشوارتر است، اما پزشک می‌تواند به شما در کنترل آن کمک کند و تا حدی علائم شما را بهبود دهد.
دکتر امانی می‌گوید: اگر تومور بخشی از سیستم دستگاه گوارشی شما را مسدود کرده باشد، ممکن است به برخی موارد احتیاج داشته باشید که عبارتند از بین بردن بخشی از تومور به وسیله لیزر آندوسکوپ (یک لوله‌ی نازک که از درون گلو وارد بدن می‌شود)، استفاده از استنت (یک لوله فلزی نازک) که می‌تواند مسیر را باز کند، ممکن است لازم باشد بین معده و مری یا بین معده و روده کوچک استنت قرار داده شود و جراحی بای پس معده برای ایجاد مسیری در اطراف تومور و جراحی باز برای برداشتن بخشی از معده شما.
این فوق تخصص گوارش و کبد گفت: در مرحله جراحی باز برای برداشتن بخشی از معده شما نیز ممکن است از شیمی درمانی، پرتو درمانی و یا هر دو استفاده شود. همچنین ممکن است درمان هدفمندی برای شما در نظر گرفته شود. این داروها به سلول‌های سرطانی حمله می‌کنند و با سلول‌های سالم کاری ندارند و این رویه ممکن است عوارض جانبی کمتری
داشته باشد.

سرطان معده رشد غیرطبیعی سلول‌ها است که از معده آغاز می‌شود
در ادامه نیز دکتر رضادوست در اینباره ابراز داشت: سرطان معده رشد غیرطبیعی سلول‌ها است که از معده آغاز می‌شود. معده یک کیسه عضلانی است که در قسمت میانی بالای شکم و درست زیر دنده‌ها قرار دارد. غذایی که می‌خورید وارد معده شده، در آنجا نگه داشته شده و سپس تجزیه و هضم می‌شود. سرطان معده که با نام سرطان گاستریک نیز شناخته می‌شود می‌تواند بر هر قسمت از معده تاثیر بگذارد.
وی بیان کرد: در اکثر نقاط جهان سرطان معده در قسمت اصلی معده ایجاد می‌شود ولی به طور کلی محل ایجاد سرطان در معده یکی از مواردی است که پزشکان متخصص انکولوژی هنگام تعیین گزینه‌های درمانی در نظر می‌گیرند.
این فوق تخصص گوارش و کبد اظهار کرد: درمان سرطان معده معمولا شامل جراحی برای از بین بردن سرطان معده است و احتمال دارد درمان‌های دیگر نیز مانند شیمی درمانی و پرتودرمانی قبل و بعد از جراحی توصیه شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که «چه عواملی باعث ایجاد سرطان معده می‌شوند»، گفت: دانشمندان دقیقاً نمی‌دانند چه چیزی باعث می‌شود سلول‌های سرطانی در معده شروع به رشد کنند اما آن‌ها چند نکته را می‌دانند که می‌تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد. یکی از آن‌ها عفونت با باکتری رایج هلیکوباکترپیلوری است که باعث ایجاد زخم معده و ورم معده می‌شود.
دکتر رضادوست اشاره کرد: عواملی که می‌توانند شما را به سرطان معده مبتلا کنند یا می‌توانند در افزایش خطر ابتلا به سرطان معده نقش داشته باشند عبارتند از التهاب یا ورم معده، نوع خاصی از کم خونی طولانی مدت به نام کم خونی مخرب، پولیپ معده، مصرف دخانیات و سیگار کشیدن، اضافه وزن یا چاقی، رژیم غذایی حاوی غذاهای دودی، ترشی یا نمکی، رژیم غذایی کم میوه و سبزیجات، جراحی معده برای رفع زخم معده، عفونت ویروسی اپشتین بار، برخی ژن‌های خاص، کار کردن در صنایع مربوط به زغال سنگ، فلز، چوب، رنگ یا لاستیک، سابقه خانوادگی سرطان معده و بیماری ریفلاکس معده است.
این فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد: طبق منابع پزشکی معتبر، علائم سرطان معده به طور معمول در مراحل اولیه، خودش را نشان نمی‌دهند. متاسفانه این بدان معنا است که تا زمانی که سرطان به مرحله پیشرفته نرسد، فرد معمولا متوجه نخواهد شد که سرطان معده دارد. وی می‌گوید: برخی از رایج‌ترین علائم سرطان پیشرفته معده عبارتند از تهوع و استفراغ خونی، ترش کردن معده مکرر، کاهش اشت‌ها، سوء هاضمه، نفخ مداوم معده، احساس مشکل در بلعیدن غذا، سیری زودرس (احساس سیری بعد از خوردن فقط مقدار کمی غذا)، مدفوع خونی، گرفتن بیماری یرقان یا زردی، احساس ضعف یا خستگی مفرط و معده درد شدید (که ممکن است بعد از غذا خوردن شدیدتر هم بشود) است.
وی خاطرنشان کرد که برخی آزمایش‌های غربالگری می‌توانند برای بررسی علائم سرطان معده توسط متخصص انکولوژی استفاده شوند که عبارتند از معاینه بدنی، آندوسکوپی و نمونه برداری، تست‌های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون، مدفوع و ادرار، تست‌های تصویربرداری مانند اشعه ایکس و سی تی اسکن، آزمایشات ژنتیکی و بررسی سوابق پزشکی
خانوادگی.
دکتر رضادوست مطرح کرد: جهت تشخیص سرطان معده پزشک ممکن است استفاده از یک دوربین کوچک برای دیدن داخل معده (آندوسکوپی فوقانی) را توصیه کند لذا پزشک آندوسکوپ را از راه دهان وارد مری می‌کند و سپس آن را به سمت معده و بخش ابتدایی روده کوچک هدایت می‌کند. آندوسکوپ ازکانال‌های فیبرنوری تشکیل می‌شود که نور را از خود عبور می‌دهند و مشاهده داخل معده و بخش ابتدای روده کوچک را ممکن می‌سازند.
این فوق تخصص گوارش و کبد ادامه داد: اگر هنگام انجام آندوسکوپی قسمت‌های مشکوکی مشاهده شوند می‌توان از ابزارهایی ویژه برای برداشتن نمونه بافت و آزمایش استفاده کرد و سپس نمونه برای بررسی به آزمایشگاه ارسال خواهد شد.
وی عنوان کرد: سی تی اسکن و نوعی آزمایش اشعه ایکس خاص به نام بلع باریم و آزمایشات تصویربرداری، آزمایشاتی هستند که از آن‌ها برای یافتن سرطان معده استفاده می‌شود.
دکتر رضادوست تشریح کرد: درمان سرطان معده با توجه به تشخیص پزشک متخصص انکولوژی (انکولوژیست) صورت می‌گیرد که عبارتند از جراحی، شیمی درمانی و
پرتودرمانی است.
این فوق تخصص گوارش و کبد تصریح کرد: روش درمان سرطان معده با توجه به عامل‌های گوناگونی مانند میزان پیشرفت سرطان و بزرگی تومور، مرحله سرطان (انتشار یافتن آن)، وضعیت سلامت عمومی بدن انتخاب می‌شود
وی گفت: با برداشتن تومور در مراحل اولیه سرطان معده می‌توان آن را درمان کرد؛ معمولاً بخش آسیب دیده و سرطانی معده و گاهی اوقات تمام معده از بدن خارج می‌شود. این عمل گاهی توسط جراحی لاپاروسکوپی یا لاپاراسکوپی (جراحی سوراخ کلید) صورت می‌پذیرد.
دکتر رضادوست افزود: با بهره‌گیری از بعضی تکنیک‌های جراحی حتی در صورت پیشرفته بودن سرطان و قابل علاج نبودن آن می‌توان علائم را تا حدی تسکین داد، برای مثال با برداشتن بخشی از معده در عمل جراحی با لیزر یا عمل کوچک کردن معده می‌توان انسداد را برطرف نمود.
این فوق تخصص گوارش و کبد تشریح کرد: شیمی درمانی سرطان معده یکی از روش‌های درمان سرطان معده با داروهای ضد سرطانی است که سلول‌های سرطانی را از بین می‌برد یا تکثیر آن‌ها را متوقف می‌سازد. شیمی درمانی تکمیلی، درمانی است که در آن از عمل جراحی در کنار شیمی درمانی استفاده می‌شود، برای مثال، احتمالا یک دوره شیمی درمانی پس از عمل جراحی سرطان معده تجویز می‌شود تا هر گونه سلول سرطانی انتشار یافته از تومور اولیه نابود شود.
وی متذکر شد: البته گاهی اوقات شیمی درمانی پیش از جراحی برای کوچک‌تر کردن تومور و تسهیل عمل جراحی انجام می‌شود، این شیوه‌ی درمان سرطان معده را نئوادجونت گویند.
دکتر رضادوست یادآور شد: در پرتودرمانی سرطان معده، متخصص انکولوژی پرتوهای تابشی با انرژی بالا بر روی بافت سرطانی متمرکز می‌شود تا سلول‌های سرطانی از بین بروند یا تکثیرشان متوقف گردد. پرتو درمانی معمولا برای درمان سرطان معده به کار برده نمی‌شود، اما گاهی اوقات برای کوچک کردن بخش خاصی از تومور سرطانی دامن زننده به سرطان کاربرد دارد.
این فوق تخصص گوارش و کبد در پایان گفت: در بعضی موارد ترکیبی از پرتو درمانی و شیمی درمانی (پرتو – شیمی درمانی) علاوه بر عمل جراحی جهت درمان سرطان معده مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش درمان سرطان معده معمولا نزدیک به زمان انجام عمل جراحی بر روی بیمار انجام می‌شود.