شرکتهای باربری، در واقع ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل هستند، جالب است که بدانید که این گروه از خدمات از مصادیق فعالیتهای تجاری محسوب شده و به همین سبب نوعا قواعد و مقررات قانون تجارت بر آنها جاری است. همچنین باید اشاره کنیم که متصدیان حمل و نقل یا همان ارائهدهندگان خدمات حمل و […]
شرکتهای باربری، در واقع ارائه دهندگان خدمات حمل و نقل هستند، جالب است که بدانید که این گروه از خدمات از مصادیق فعالیتهای تجاری محسوب شده و به همین سبب نوعا قواعد و مقررات قانون تجارت بر آنها جاری است.
همچنین باید اشاره کنیم که متصدیان حمل و نقل یا همان ارائهدهندگان خدمات حمل و نقل، نسبت به فرستنده کالا، گیرنده کالا و نیز خود کالا و مرسوله مسئولیتهایی بر عهده دارند. بخشی از این مسئولیت و تعهدها، با توجه به توافقات طرفین قابل شکلگیری و تغییر است، حال آن که بخش قابل توجهی از مقررات، آمره بوده و قابل تغییر نیستند.
در این نوشته قصد داریم با توجه به مقررات قانون مدنی و قانون تجارت، در خصوص تعهدات و وظایف متصدیان حمل و نقل، احتمال ثبت شکایت از نامبردگان به کمک وکیل آنلاین ، نحوه ثبت شکایت و پیگیری آن را بررسی نماییم.
روشهای شکایت از شرکت باربری
همانطور که اشاره کردیم، شرکتهای باربری یا همان متصدیان حمل و نقل، از مقررات قانون مدنی و نیز قانون تجارت پیروی میکنند. همچنین شرکتهای ارائهدهنده این خدمات، برای فعالیت و نیز تاسیس، نیاز به دریافت مجوزهای خاص دارند، مجوزهایی که در نهایت این شرکتها را جزئی از اتحادیه باربری نیز میسازد.
با توجه به ویژگیهای شرکتهای باربری و جنبههای مختلف آنها، و نیز با احتساب گستره قابل توجه خدمات این شرکتها و احتمال بروز انواع حوادث در این مسیر، روشهای مختلفی برای طرح شکایت از شرکتهای یاد شده پیشبینی شده است که در ادامه معرفی خواهند شد.
شماره ۱۳۵
شماره ۱۳۵ مرتبط به سازمان تعزیرات حکومتی است. این سازمان که تحت نظارت قوه قضاییه ایجاد شده و فعالیت دارد، بر اقدامات اصناف و واحدهای تجاری از برخی نظرها نظارت دارد. همچنین سامان تعزیرات حکومتی، ساز و کار رسیدگی به اعتراضات، تحقیق و صدور رای را دارد.
از نکات مثبت سازمان تعزیرات حکومتی، رسیدگی تخصصی اما سریع این سازمان که در نتیجه در مواردی که در صلاحیت سازمان یاد شده قرار داشته باشن، طرح شکایت از این طریق را گزینه مناسبی مینماید.
سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۳۵
سامانه پیامکی یاد شده، اختصاصا برای ثبت اعتراض نسبت به عملکرد شرکتهای باربری پیشبینی شده است. به راحتی و اعلام شکایت از طریق این سامانه پیامکی میتوانید درخواست رسیدگی خود را فعال سازید.
طبیعتا برای پیگیری پرونده و حتی برای تشکیل پرونده، تحقیق، رسیدگی و اعلام نظر حضور بیشتری نسبت به یک پیامک ارسالی از شما انتظار خواهد رفت، لیکن شروع عملکرد با یک پیامک ساده خواهد بود.
مراجعه حضوری به سازمان تعزیرات باربری
سازمان تعزیرات همانطور که اشاره شد وظایف خاصی بر عهده دارد که از جمله آنها مقابله با گرانفروشی است. به همین سبب، چنانچه شرکت باربری طرف دعوا، خدمات خود را با قیمتی مازاد بر تعرفه و یا قیمتی که عرفا مناسب نیست ارائه مینماید، امکان طرح شکایت نزد سازمان تعزیرات حکومتی وجود دارد.
همچنین در نظر داشته باشیم که علاوه بر شماره تماسهای یاد شده، امکان مراجعه حضوری به یکی از دفاتر تعزیرات باربری و ثبت شکایت از مسیر حضوری وجود خواهد داشت.
سامانه شکایت باربری
راه حل و گزینه دیگری که پیشبینی شده است، عبارت است از اختصاص سامانهای خاص برای طرح شکایت از خدمات شرکت باربری.
این سامانه که در آدرس www.141.ir قابل دسترس است، امکان ثبت آنلاین شکایت را از طریق انتخاب گزینه شکایت فراهم ساخته است. طرح شکایت از طریق، اولا پیگیری شکایت را تسهیل میکند، ثانیا امکان ثبت اسناد و مدارک را به راحتی فراهم میسازد و ثانیا در هر ساعتی از شبانه روز در اختیار شما قرار خواهد داشت.
ثبت شکایت از طریق اتحادیه باربری
اتحادیه باربری، مرجعی است متشکل از شرکتهای باربری که نه تنها از منافع مشترک آنها حمایت میکند، بلکه مدیریت و نظارت بر عملکرد شرکتها، اقدامات پیشگیرانه و پیگیری شکایات واصله را نیز به عهده دارد.
ثبت شکایت از طریق اتحادیه باربری، این ریسک را بر عهده دارد که با وجود تمام تلاشها باز هم با اندکی جانبداری نسبت به شرکت باربری همراه باشد. با این حال این اتحادیه شان نظارتی داشته و به همین سبب میتواند در رفع و رجوع بسیاری از شکایات واصله موثر واقع شوند.
اتحادیه باربری همچنین شماره تماسهایی را در اختیار اشخاص قرار داده است که به عوض مراجعه حضوری، نسبت به اعلام شکایت از طریق تلفنی اقدام نمایند. طبیعتا ادامه پیگیری در اتحادیه مزبور، موکول است به پیگیری، ارائه مدارک و اصلا طرح مسئله به صورت مبسوط.
شکایت از طریق مرجع قضایی
آخرین گزینه، طولانیترین مسیر و نیز منصفانهترین مسیر برای شکایت از شرکتهای باربری را باید در روش شکایت از طریق مرجع قضایی جستجو کرد.
جالب است بدانید که محاکم قضایی، به عنوان مرجع عام تظلمخواهی، تقریبا به هر موضوعی رسیدگی میکنند، حتی اگر موضوع شکایت از مواردی باشد که رسیدگیهای غیر قضایی، نتیجهای مطلوب به همراه نیاورده باشد، امکان ثبت شکایت مجدد و حتی استناد به اقدامات سابق در مرجع قضایی برای اشخاص مهیا است.
ثبت شکایت در مراجع قضایی، در حال حاضر از طریق حضور در یکی از دفاتر خدمات قضایی و ثبت آنلاین شکایت، ادله و مستندات و لوایح انجام میگیرد.
در نهایت باید اشاره کنیم که رای صادره از مرجع قضایی نه تنها لازم الاجرا بوده و خوانده در صورتی که راسا نسبت به اجرای رای اقدام ننماید، از طریق اجرای احکام الزام به اجرای رای خواهد شد، بلکه میتواند جوانب مختلفی همچون جبران خسارت، الزام به انجام تعهد، الزام به تحویل مرسوله یا هر خواسته دیگری را نیز به همراه داشته باشد.
و نیز باید اشاره شود که در رسیدگی قضایی، نه تنها امکان تعیین شخص یا اشخاص مسئول وجود دارد، بلکه دامنه تقصیر هر کدام، و مسئولیت و نقش هر کدام در جبران آنچه که اتفاق افتاده و در اجرای رای نیز وجود خواهد داشت.
از شرکتهای باربری در رابطه با چه موضوعاتی میتوان شکایت کرد؟
حال که مفصلا با انواع روشهایی که برای طرح شکایت علیه شرکتهای باربری وجود دارد آشنا شدیم، باید به این پرسش پاسخ دهیم که شکایت از شرکتهای باربری برای چه عناوین مجرمانه یا دعاوی حقوقی ممکن است؟
الزام به اجرای تعهد
شرکتهای باربری تعهدات چندگانهای بر عهده دارند که حداقل آنها تحویل سالم و امن مرسوله در زمان مقرر یا در مدت زمان معقول و متعارف است. البته که دامنه تعهدات این شرکتها فراتر از صرف تحویل مرسوله است. برخی از این تعهدات در مواد قانونی بر عهده شرکت نهاده شده و برخی در طول زمان و به واسطه عرف مسلم، به عنوان تعهدات شرکتهای یاد شده در آمده است.
در هر صورت، میتوان الزام به اجرای تعهد را از محاکم درخواست کرده و محکمه رسیدگیکننده، شرکت باربری را در صورت تخلف الزام به اجرای رای خواهد نمود.
الزام به جبران خسارت
انواع خساراتی که در اثر رفتار متصدیان حمل و نقل ممکن است به فرستنده یا گیرنده تحمیل شود، فقط در تحویل نشدن مرسوله نیست. برای مثال ممکن است که مرسوله خارج از وقت مقرر یا معقول تحویل شده باشد، ممکن است که سلامت و تمامیت مرسوله مخدوش شده باشد.
مثالهای متعدد دیگری نیز میتوانیم درباره انواع خسارات وارده به مرسوله معرفی نماییم، جبران خسارات که اصولا از طریق پرداخت وجه نقد صورت میگیرد، تنها از طریق حکم قضایی میسر خواهد بود. و اتفاقا این نوع از دعاوی نیز گستره قابل توجهی دارند.
قیمت مازاد بر تعرفه
شاید بیشترین گستردگی اعتراضات و شکایات علیه شرکتهای باربری به موضوع خروج آنها از قیمتهای مصوب باز گردد. خوشبختانه این موضوع از مواردی نیست که رسیدگی تخصصی قضایی را مطالبه کند و لذا میتوان از کلیه مسیرهای طرح شکایت که پیش از این معرفی شد، برای اعتراض نسبت به خروج شرکت باربری از قیمتهای مصوب استفاده نمود.
منتشر شده توسط تریبون
Saturday, 27 April , 2024