«با جوانان، برای جوانان» شاید دقیق‌ترین شعار برای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر باشد که در ۷۶ سال گذشته، یعنی از زمان تصویب اساسنامه‌اش در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۲۶ تاکنون به عنوان درگاه ورودی جمعیت هلال احمر جذب و آموزش اعضا و داوطلبان، ساماندهی آنان در گروه‌های امدادی، معرفی فعالیت‌های جمعیت به جامعه و جلب […]

«با جوانان، برای جوانان» شاید دقیق‌ترین شعار برای سازمان جوانان جمعیت هلال احمر باشد که در ۷۶ سال گذشته، یعنی از زمان تصویب اساسنامه‌اش در تاریخ ۱۴ آبان ۱۳۲۶ تاکنون به عنوان درگاه ورودی جمعیت هلال احمر جذب و آموزش اعضا و داوطلبان، ساماندهی آنان در گروه‌های امدادی، معرفی فعالیت‌های جمعیت به جامعه و جلب همکاری آنان، ایجاد و توسعه فضاهای مناسب برای غنی‌سازی اوقات فراغت جوانان، حمایت از جوانان آسیب‌دیده و مشارکت داوطلبانه جوانان در فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه را بر عهده داشته است.
تاسیس سازمان جوانان به عنوان یک سازمان اجتماعی محور به درخواست جمعیت شیر و خورشید سرخ و با همکاری وزارت فرهنگ و هنر وقت انجام شد. سازمان جوانان در چند دهه عمر خود و با شناخت دقیق‌تر از نیازهای جامعه در مواجهه با آسیب یا حادثه برنامه‌ها و طرح‌های مختلفی را زیر چتر مفهوم «امداد» تعریف و اجرا کرد که امروز بسیاری از آن‌ها برای پیشگیری از حوادث یا توانمندسازی در برابر حوادث طبیعی است.

> رشد برنامه‌های امدادی با هماهنگی درون سازمانی
امداد، درختی تنومند با صدها شاخه است. شناسایی هر یک از این شاخه‌ها حاصل بلوغ و نیازسنجی سازمان از جامعه است. امروز برای پاسخ به این نیازها، طرح‌ها و تیم‌های داوطلب مختلفی با وظایف گوناگون و با حمایت بی‌وقفه جمعیت هلال احمر مشغول فعالیت هستند. جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز یک سازمان غیردولتی و عضو فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر است که داخل ایران و در صورت بروز حوادث طبیعی بزرگ و فاجعه انسانی در دیگر مناطق جهان به فعالیت‌های امدادی و بشردوستانه می‌پردازد. این نهاد در سال ۱۳۰۱ خورشیدی و با نام جمعیت شیر و خورشید سرخ تاسیس شد.
اکنون در این گزارش و به بهانه فرا رسیدن ۱۴ آبان به عملکرد سازمان جوانان با تکیه بر آمار و مستندات رشد طرح‌های ملی می‌پردازیم که شامل پنج طرح سحر، یاس، دادرس، سحاب و پیشگامان و کانون‌های شش‌گانه سازمان است. طرح‌هایی که به گفته رهبر انقلاب نشانه پیشگامی جوانان در عرصه‌های اجتماعی است و برخی از این ایده‌ها بر بنیاد بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته‌اند. این آمارها و مستندات نشان می‌دهد تغییرات درون سازمانی در رده مدیران و پشتیبانی پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت از طرح‌ها و ایده‌های سازمان جوانان و همچنین پشتکار سیدهاشم حسینی المدنی رئیس سازمان جوانان مسبب رشد چندصد درصدی در برخی از این طرح‌ها شده است.

> افزایش ۱۵۰ درصدی داوطلبان طی یک سال
سازمان جوانان بر اساس یکی از اهداف وظایف خود کماکان به جذب گسترده داوطلبان جوان اهتمام دارد. آمار کل اعضا و داوطلبان تا پایان مهر ۱۴۰۲ به یک میلیون و ۶۷۴ هزار و ۲۶۲ تن رسیده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵۰ درصد رشد داشته است. کانون‌های فعال سازمان شش دسته هستند.
-کانون جوانان دارای ۸۶۰ کانون و ۳۶۳ هزار و ۹۷۶ عضو است.
-غنچه‌های هلال دارای ۳ هزار و ۶۳۹ کانون است و اعضای آن تا پایان مهر امسال به ۶ هزار و ۹۷۷ تن رسیده است.
-کانون‌های دانش‌آموزی با ۸ هزار و ۷۵۵ کانون ۱۸۷ هزار و ۹۰۴ عضو دارد.
-کانون‌های دانشجویی هزار و ۴۷۲ کانون در سراسر کشور دارند و اعضای آن ۵۷ هزار و ۳۲۷ تن هستند.
-طلاب کشور دارای ۴۵۰ کانون هستند و ۴ هزار و ۴۴۸ عضو دارند.
-روستاییان نیز هزار و ۶۰۰ کانون با ۱۰ هزار و ۹۲۱ عضو هستند.
بر پایه این آمار مجموع کانون‌های فعال سراسر کشور تا پایان مهر امسال به ۱۶ هزار و ۷۷۶ رسیده که مجموع آن‌ها ۶۳۱ هزار و ۵۵۳ عضو دارند.

> ۹۰۰ درصد رشد در هفت ماه؛ سحر رکورددار طرح‌های ملی
طرح ملی سحر با ۹۰۰درصد رشد، رکورددار رشد در طرح‌های ملی سازمان جوانان است. طرح سحر پشتیبان روانی جامعه بحران‌زده به‌ویژه در ساعات نخست پس از بحران است. «سحر» نام اختصاری سفیران حمایت روانی است و بر این اندیشه بنیاد شده که امداد، با نجات جان و اسکان و تغذیه آسیب‌دیدگان پایان نمی‌پذیرد. پس از حوادث طبیعی همچون زمین‌لرزه، جامعه آسیب‌دیده با بهت و شوک عظیمی روبرو است که می‌تواند منشا اختلالات روحی گسترده و حتی آسیب‌های اجتماعی شود. سال‌هاست که روانشناسان کشور به پشتیبانی روانی از حادثه‌دیدگان تاکید می‌کنند و بر سوگواری سالم جهت کنترل آسیب‌ها و تنش‌های بعدی پافشاری می‌کنند. تیم‌های سحر نیز تحت آموزش مداوم روانشناسان خبره کشور هستند. یکی از رویکردهای طرح ملی سحر توجه ویژه به سلامت روان کودکان بازمانده از سوانح طبیعی است. اکنون به آمار این طرح بنگریم:
تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد تیم‌های سحر ۴۵ تیم بود که در هر استان یک تیم و در استان‌های بزرگ دو تیم فعال بودند. از تاریخ مذکور تا پایان مرداد ۱۴۰۲ این تعداد به ۴۵۰ تیم رسید و اکنون هر شهرستان یک تیم و مراکز استان بیش از ۲ تیم دارند.

> دادرس، تبدیل دانش‌آموزان از قربانی به امدادرسان
طرح ملی دادرس معرف «دانش‌آموز آماده در روزهای سخت» است. این طرح پس از ۵ سال وقفه و با ۱۲ ایده نو در رقابت‌های دانش‌آموزی احیا و اجرا شد. طرح دادرس به منظور افزایش آگاهی و آموزش دانش‌آموزان در عرصه امداد و کمک‌های اولیه با تکیه بر خودامدادی، دگرامدادی، بشردوستی، مدیریت همسالان و تقویت فرهنگ کار گروهی است. این طرح با امضای تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان جوانان و معاونت تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش اجرایی شده و هزاران دانش‌آموز طی آن آموزش دیده‌اند. بر پایه مستندات، از تیر تا شهریور ۱۴۰۱ تعداد ۲۲۷ هزار و ۷۷۶ دانش‌آموز در ۶ هزار و ۴۷۴ دوره شرکت کردند و از مهر ۱۴۰۱ تا مرداد ۱۴۰۲ بیش از ۲۴۹ هزار و ۷۳ دانش‌آموز در ۸ هزار ۷۶۵ دوره آموزشی به این مهارت‌ها مجهز شدند.
یازدهمین دوره رقابت‌های دانش‌آموزی در شهریور ۱۴۰۲ و پس از ۵ سال وقفه با ۱۲ ایده نو در آیتم‌های رقابتی برگزار شد. ایده‌های جدید این طرح جهت شبیه‌سازی بیشتر صحنه مسابقه به صحنه حادثه طراحی شده است. برای نمونه در آیتم شبیه‌سازی الوار، اطفاء حریق و پناه‌گیری برای نخستین بار صحنه واقعی حادثه طراحی شد و در آیتم حمل مصدوم بالاترین مساحت در مقایسه با دوره‌های پیش اختصاص یافت و با رعایت نکات ایمنی، مسیرسازی طراحی شد. بزرگ‌ترین سازه شبیه‌سازی زلزله کلاس درس با کمترین هزینه به دست تیم مهندسی سازمان و طرح جدیدی از مانکن مصدوم از مواد ارزان، سبک و ساده به دست داوران مسابقه ساخته شدند. همچنین برای نخستین بار هشت چادر اسکان اضطراری بر مبنای الگوی اردوگاهی برپا شد. بخش نمایشگاهی فنی و استقرار خودروهای نجات برای آشنایی دانش‌آموزان از تازه‌های دیگر این دوره مسابقات بود. سازمان جوانان به منظور مستندسازی این رقابت‌ها از هلی‌شات و سایر ابزارهای نوین مستندسازی بهره گرفت. این سازمان طی هماهنگی‌های انجام شده با نهادهای مرتبط بین‌المللی، با توجه به سابقه ۱۲ساله برگزاری و ظرفیت اجرایی، محتوا و پشتوانه علمی غنی، مربیان توانا، گستره مخاطبان و استعداد و توان کشور، طرح دادرس را به کشورهای همکار پیشنهاد داده و اجرا می‌کند. پس از آن رقابت‌های دانش‌آموزی در سطح بین‌المللی برگزار می‌شود.
در طرح ملی دادرس، تیم‌های دانش‌آموزی با جمعیت هلال احمر آشنا شده و در شاخه‌های حوادث طبیعی، کمک‌های اولیه، پناه‌گیری، تخلیه، کنترل علائم حیاتی، احیای قلبی و ریوی، آسیب‌های مفصلی، اسکلتی و بافت نرم، نحوه حمل و انتقال مصدوم، سوختگی، اطفای حریق و اسکان اضطراری آموزش می‌بینند. سپس برای آزمودن این مهارت‌ها مسابقات رقابتی با رویکرد امدادی و تفریحی میان مدارس، مناطق و شهرستان‌ها برگزار می‌شود.
> ۴۸ درصد رشد در تعداد مربیان دادرسان پیشرفته
طرح دادرس پیشرفته یا داوطلب آماده در روزهای سخت، ویژه دانشجویان و جوانان بالای ۱۸ سال است که آموزش و عضوگیری آن با همکاری سازمان امداد و نجات و معاونت آموزش و فناوری سازمان جوانان هلال احمر انجام می‌شود. تفاوت آن با دادرس دانش‌آموزی، کسب مهارت‌های اسکان اضطراری و توزیع مواد غذایی، بهداشتی و ایمنی است. دادرسان پیشرفته در بحران‌ها راهنمای فعال شهروندان و آسیب‌دیدگان هستند.
آموزش دیدگان دادرس پیشرفته از آغاز تا دی ۱۴۰۱ هزار و ۱۰۰ تن بود و این تعداد در هفت ماه منتهی به مرداد ۱۴۰۲ بیش از ۸۰۰ نفر بود که در مقایسه با مدت مشابه پیشین، ۴۶ درصد رشد را نشان می‌دهد. کل اعضای آموزش دیده تا پایان مرداد به هزار و ۹۰۰ تن رسیده است.

> ۱۷ هزار دختر یاریگر در طرح ملی یاس؛ رشد ۲۵ درصدی دختران داوطلب
طرح ملی یاس یا یاران آسیب ستیز، یکی از سازنده‌ترین برنامه‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در راستای شکوفا کردن توانمندی‌های دختران جوان و استفاده از این ظرفیت‌ها برای کمک به دختران و بانوان نیازمند حمایت است. تجربه نشان داده که هیچ امدادی موثرتر از کمک فردی که دردی مشابه مددجویان را تجربه کرده و بر آن درد فائق آمده، نیست. سازمان جوانان، تیم‌های یاس را برای توانمندسازی اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و روانشناختی جوامع محلی، کم‌برخوردار یا آسیب‌دیده سامان داده است. دختران یاس علاوه بر کسب و ارتقای توانایی‌های شخصی، در قالب تیم‌های یاس مددکار جامعه خود می‌شوند. یکی از مهم‌ترین کنشگری‌های یاس، توانمندی و استقلال اقتصادی از طریق توسعه کسب‌وکارهای خانگی و کارآفرینی محلی است. اکنون نشانه‌های رشد طرح ملی یاس را ببینیم:
تا دی ماه ۱۴۰۱ در طرح ملی یاس ۸ هزار و ۵۰۰ دختر فعال شناسایی و آموزش داده شدند. این عدد در پایان مهر ۱۴۰۲ به ۱۷ هزار و ۷۹۷ تن رسید که رشد ۲۵ درصدی را نشان می‌دهد.

> سحاب؛ رشد ۳۵۰ درصدی از پیش‌بینی تا اجرا
سحاب، اکیپ‌های امدادی سیار و بشردوستانه سازمان جوانان هستند که در قالب گروه‌های دو نفره پیاده وچرخه‌سوار یا در پست‌های جاده‌ای بر ایمنی و سلامت سفر و تفریح شهروندان نظارت کرده و در صورت نیاز آنان را درباره مخاطرات آگاه می‌کنند و در زمان وقوع آسیب غیرمترقبه به یاری‌شان می‌شتابند. این تیم‌ها در مناسبت‌هایی مانند نوروز و سایر تعطیلات در جاده‌ها و تفریحگاه‌های پرتردد، زیارتگاه‌ها، طبیعت، ساحل و اماکن گردشی مستقر هستند. طرح ملی سحاب یکی از نمودهای حمایت از محیط زیست و میراث فرهنگی جمعیت هلال احمر است زیرا شهروندان را درباره نگهداری از این مواریث بشری آگاه می‌کنند.
درباره ضریب رشد این طرح شاید اشاره به این نکته کافی باشد که برای نوروز ۱۴۰۲ تعداد ۱۵۰ اکیپ برای استقرار و گشت‌زنی پیش‌بینی شده بود که این اکیپ‌های فعال با افزایش تعداد داوطلبان به ۳۵۰ اکیپ رسید و از پیش‌بینی تا اجرا ۱۳۸ درصد رشد کرد.

> زنجیره هزار نفری جوانان هلال احمر در پویش ملی «غرق نشویم»
پویش ملی «غرق نشویم» با شعار «بی‌گدار به آب نزنیم» با توجه به ضرورت حفاظت از گردشگران سه استان شمالی کشور یعنی استان‌های گیلان، مازندران و گلستان از خطر غرق شدن شکل گرفت. در مناسبت‌های پرسفر سال این خطر بیش از پیش گردشگران را تهدید می‌کند. جمعیت هلال احمر بر اساس اهداف بشردوستانه‌اش در حفظ سلامت انسان‌ها طرح «جام نشاط و پویایی در سواحل شمالی کشور» را اجرا می‌کند. برخی از اهداف این طرح حفظ سلامت انسان‌ها، کمک به شناخت خطرات شنا در دریا، ارتقای فرهنگ مراقبت از محیط زیست و منابع طبیعی در میان مسافران، افزایش نشاط و آرامش برای خانواده‌ها، فرهنگ‌سازی برای رعایت بهداشت عمومی، سالم‌سازی محیط و کاهش آسیب‌های اجتماعی و آموزش مراقبت از خود و دیگران است. این پویش توسط تیم‌های سحر، دادرس و سحاب از طریق آموزش‌های ایستگاهی و برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و هنری اهداف خود را دنبال می‌کند.

> امدادگران مناطق حاشیه‌نشینی ۱۵۰ درصد افزایش داشتند
طرح ملی پیشگامان پیشرفت و عدالت از بشردوستانه‌ترین طرح‌های امدادی است و بیش از سایر طرح‌های سازمان جوانان جمعیت هلال احمر تجلی بیانیه گام دوم انقلاب است. پیشگامان، پیشگام کنترل و امداد آسیب‌های اجتماعی در میان حاشیه‌نشینان و گروه‌های آسیب‌رسان و آسیب‌پذیر هستند. مزیت پیشگامان در کنترل این آسیب‌ها، همکاری داوطلبان بومی آن محله یا منطقه است که به دلیل شناخت عمیق از محیط بیشترین اثربخشی را در مدیریت آسیب دارند. کاهش آسیب‌های اجتماعی همچون اعتیاد، خشونت خیابانی، تشویق مردم به رعایت بهداشت عمومی و حتی تعیین کمک‌هزینه‌های معیشتی برای مبارزه با فقر بخش‌های دیگر طرح پیشگامان است.
تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد مربیان آموزش دیده طرح ملی پیشگامان ۸۰ نفر بود. در فاصله این تاریخ تا مرداد ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۰ نفر به این افراد اضافه شد و اکنون مربیان حرفه‌ای پیشگامان به ۲۸۰ نفر رسیده‌اند. این نسبت به معنای رشد ۱۵۰ درصدی تعداد مربیان و آموزش آن‌ها است.

> شتاب؛ رکورددار کاشت نهال
سامانه شتاب «شبکه تغییرات اقلیمی بوم زیست» جوانان در راستای کنترل تغییرات اقلیمی شکل گرفته و طرح دوستدار محیط زیست است. زیرا تغییرات اقلیمی نخستین چالش جهانی توسط فدراسیون صلیب سرخ جهانی و هلال احمر تا پایان دهه ۲۰۳۰ اعلام شده است. سازمان جوانان هلال احمر با طراحی این سامانه قصد دارد برای ایده‌های دوستدار محیط زیست و فعالیت‌های سازگار با آن فرهنگ‌سازی کند و برای بهبود شرایط اقدام کند. در این راستا تا پایان دی ۱۴۰۱ تعداد ۶۵ هزار اصله نهال در قالب سامانه شتاب و متناسب با هر اقلیم با نظارت سازمان منابع طبیعی کاشته شد. از این تاریخ تا پایان خرداد ۱۴۰۲ تعداد ۱۳۰ هزار اصله نهال کشت و مراقبت شد که نشانه رشد ۱۰۰ درصدی تنها در طی چند ماه است. ولی رکورد کاشت نهال در کمترین زمان نیز به سامانه شتاب تعلق دارد که جوانان آن توانستند در کمتر از ۲۰ دقیقه ۱۳۰ هزار نهال بکارند و این رکورد را به خود اختصاص دهند. پیش‌بینی شده است که طی یک سال آینده سه میلیون نهال به خاک کشور تقدیم کنند و در نهایت چشم‌انداز این سامانه کاشت و نگهداشت یک میلیارد اصله نهال است.

> ۵۰۰ طلبه عضو کانون طلاب جمعیت آماده خدمات بشردوستانه
ضرورت تشکیل کانون طلاب جمعیت هلال احمر با هدف گسترش و تعمیق آموزه‌های دینی و انسانی در میان جوانان، بسترسازی دینی مناسب برای مشارکت بیشتر جوانان در خدمات بشردوستانه و جذب طلاب بااستعداد جوان برای ارائه خدمات داوطلبانه پیش، حین و پس از حادثه و همچنین تطابق اهداف متعالی اسلام با اصول اساسی جمعیت هلال احمر بوده است. بر اساس تاکید رهبر انقلاب، طلاب باید با کسب آگاهی و صلاحیت‌های لازم در دنیای متفاوت امروز، برای ایفای مسئولیت‌های تعیین‌کننده آماده شوند. پس لازم است تدابیر لازم برای ایفای نقش آنان در جامعه برای کمک به فرهنگ بشردوستی اندیشیده شود. زیرا وظایف جمعیت هلال احمر در بازآفرینی امید، روحیه و آرامش بخشیدن به جان‌های خسته فارغ از مرزبندی‌های جغرافیایی، سیاسی، دینی و نژادی منطبق با تعالیم و دستورهای دین مبین اسلام است. بر این اساس پس از برگزاری نشست‌هایی به میزبانی دفتر نمایندگی ولی فقیه در جمعیت هلال احمر و با حضور صاحب‌نظران کشوری و ستادی، تیم طاها با محورهای سه‌گانه امدادی، فرهنگی و بشردوستانه آغاز به کار کرد. طرح طاها «طلبه آماده هلال احمری» منطبق با مبانی و راهکارهای اسناد بالادستی جمعیت هلال احمر است و کمک شایانی به اهداف بنیادین جمعیت خواهد کرد. در این راستا نخستین مجمع کشوری دبیران منتخب کانون‌های طلب جمعیت هلال احمر در مردادماه برگزار شد و ۵۰۰ تن از طلاب زن و مرد استان‌های تهران، مرکزی، گیلان و سه استان خراسان در آن شرکت کردند. برای آشنایی طلاب تیم طاها با فعالیت‌های امدادی، آموزش‌های امداد و نجات در بخش‌های احیای قلبی و ریوی، اسکان اضطراری، مخاطرات، کنترل خونریزی، آتل‌بندی و شکستگی، پناه‌گیری و اطفاء حریق به آنان ارائه شد.

> تقویت روحیه ایثار در امدادگران
با هدف تقویت روحیه دلاوری و شجاعت و با اقدام سازمان جوانان، ۲ هزار امدادگر طی پنج ماه در قالب اردوهای راهیان نور به بازدید از مناطق جنگ‌زده غرب و جنوب غرب کشور رفتند و از نزدیک با نشانه‌های جانفشانی جوانان کشور آشنا شدند. قرار است تا پایان سال جاری ۴ هزار نفر از اعضای داوطلب سازمان به بازدید مناطق جنگی اعزام شوند. این اقدام برای نخستین بار در سازمان جوانان جمعیت هلال احمر و به هدف نهادینه کردن فرهنگ ایثار و شهادت در امدادگران و جوانان داوطلب جمعیت صورت می‌گیرد.

> احیای اردوگاه کشوری مهر انزلی پس از ۸ سال
اردوگاه کشوری ۱۰۰ هزار مترمربعی مهر انزلی در بندر انزلی یکی از متعلقات جمعیت هلال احمر برای ارائه خدمات رفاهی به اعضا، برگزاری گردهمایی‌ها و طرح‌های اجرایی جمعیت است که پس از ۸ سال دوباره به بهره‌برداری رسید و در مهر ماه اردوی تیم‌های سحر در آن برگزار شد. این اردوگاه اهمیت بسزایی در برگزاری اردوهای سازمان جوانان دارد که با تاکید رئیس و پیگیری دبیرکل جمعیت در سال‌های گذشته بازسازی شد و دوباره به بهره‌برداری رسید. اردوگاه مهر انزلی دارای امکانات رفاهی و شرایط کافی برای برگزاری اردوها و گردهمایی اعضا است. این اردوگاه دارای قابلیت بهره‌برداری در طرح‌های ورزشی، گردشگری و بومگردی است.

> بیش از سه هزار جوان در خدمت زوار امام رضا (ع)
«قدم به قدم تا بهشت» نام پویش اعضای جمعیت هلال احمر در دهه پایانی ماه صفر بود که برای خدمت‌رسانی اعضای داوطلب به زائران مشهد مقدس اجرا شد. در این طرح ۳ هزار و ۲۰۰ نفر از جمله طلاب و دانشجویان عضو جمعیت از استان‌های سراسر کشور برای ارائه خدمت به سالمندان و افراد ناتوان زائر امام رضا (ع) با ۸۰۰ ویلچر و در ۱۵ ایستگاه در مشهد مقدس حاضر شدند. قدم به قدم تا بهشت برنامه‌ای تربیتی و هویت‌بخش به‌شمار می‌رود و در این ایام فعالیت‌های دیگری همچون ایجاد ظرفیت‌های اسکان در مواکب برای زائران، برگزاری مسابقه عکس لحظات تاثیرگذار، مسابقات کتابخوانی و خاطره نویسی، انجام کارهای فوق برنامه اردویی و ابتکاری و برپایی موکب و نمایشگاه فرهنگی توسط اعضای جمعیت اجرا شد.

> کشور خطرخیز، امدادگران همیشه آماده
در کشوری که ۹۰ درصد مساحت آن بر روی گسل است و ۹۷ درصد شهرها در معرض زلزله هستند، ۶۰۰ شهر در معرض سیل و ۳۰۰ دشت در خطر فرونشست و خشکسالی هستند، نهادهای امدادی پیوسته باید در تدبیر، چاره، جذب داوطلب، مهارت آموزی و پیشگیری باشند. از این‌رو جمعیت هلال احمر و نهادهای وابسته به آن مانند سازمان جوانان همواره و شتابان به جذب جوانان داوطلب می‌پردازند و طرح‌هایی را در گستره ملی برای آماده‌سازی جامعه، کاهش آسیب‌های اجتماعی و روانی و در حوادث غیرمترقبه برنامه‌های امدادی را اجرا می‌کنند. طی این سال‌ها سازمان جوانان هلال احمر نیز سیر رشد خود را داشته و در دهه‌های پس از انقلاب تغییرات بزرگی را تجربه کرده است. پس از پیروزی انقلاب و خانه‌های جوانان با تهیه و امضای دستورالعمل سرپرست جمعیت هلال احمر و قائم مقام وزارت آموزش و پرورش به کار خود ادامه دادند. در سال ۱۳۶۱ و با تصویب هیئت اجرایی جمعیت، خانه‌های جوان به سرپرستی مراکز پرورش اسلامی جوانان هلال احمر تغییر نام داد و به عنوان زیرمجموعه معاونت اجتماعی جمعیت به کار ادامه داد. در سال ۱۳۷۳ از معاونت اجتماعی جدا شده و به معاونت فرهنگی ارتقا یافت. در سال ۱۳۷۸ معاونت فرهنگی و سازمان جوانان سابق ادغام شده و نام سازمان جوانان جمعیت هلال احمر بر خود گرفتند. اکنون نام این سازمان حفظ شده ولی دیگر داوطلبان و اعضا محدود به دانش‌آموزان نیست و نوع فعالیت‌ها گسترش چشمگیری داشته است. در این راستا پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال احمر وعده داده است که قرارگاه عملیاتی بیانیه گام دوم انقلاب در سازمان جوانان تشکیل شود. زیرا گسترش ارزش‌هایی چون خیرخواهی و کمک به نیازمند با تکیه بر اراده جوانان داوطلب جمعیت امکان‌پذیر است.