آفتاب یزد: معاون اول رئیس جمهور در دیداری صمیمانه با انجمن اوتیسم ایران و جمعی از والدین و فرزندان‌شان به نمایندگی از ۸ هزار خانواده تحت پوشش، تاکید کرد با برگزاری جلسات منظم با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های مربوطه مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها با جدیت در دولت پیگیری می‌شود. دکتر محمد مخبر در این […]

آفتاب یزد: معاون اول رئیس جمهور در دیداری صمیمانه با انجمن اوتیسم ایران و جمعی از والدین و فرزندان‌شان به نمایندگی از ۸ هزار خانواده تحت پوشش، تاکید کرد با برگزاری جلسات منظم با حضور وزرا و مسئولان دستگاه‌های مربوطه مشکلات و دغدغه‌های آن‌ها با جدیت در دولت پیگیری می‌شود.
دکتر محمد مخبر در این جلسه که با حضور برخی از کودکان مبتلا به اوتیسم برگزار شد، از فعالیت‌ها و تلاش‌های انجمن اوتیسم ایران، اعضا، مشاوران و مربیان قدردانی کرد و اظهار داشت: امروز جلسه متفاوتی را تجربه کردم و مطمئن هستم انجام وظایف سنگین برای کمک به خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم یک توفیق الهی است که باید این الگو، اراده و خدمات خالصانه تکثیر و برای جامعه تبیین شود.
معاون اول رئیس جمهور با اشاره به مشکلات کودکان اوتیسم و وظایف سخت و دشوار خانواده‌های آنان، تاکید کرد: غربالگری و شناسایی کودکان مبتلا بویژه در سنین زیر ۷ سال کلیدی‌ترین اقدام در جلوگیری از پیشرفت این بیماری در سنین بالاتر است که باید با کمک وزارت بهداشت غربالگری به صورت جدی به همراه امکانات درمان و مشاوره از راه دور در سرتاسر کشور انجام شود.
وی پوشش بیمه‌ای بیماران اوتیسم برای کاهش هزینه‌های درمان و توانبخشی را بسیار مهم توصیف و ادامه داد: باید در صندوق بیماران خاص و صعب العلاج، سهمی از هزینه‌های مرتبط با مبتلایان به اوتیسم به ویژه در سنین بالا گنجانده شود و همچنین برای بخش‌هایی از جامعه اوتیسم که امکان اشتغال در بزرگسالی دارند، بسترهای لازم برای داشتن شغل فراهم شود.
دکتر مخبر در این جلسه دستور داد به فوریت جلسه‌ای با حضور وزرا و روسای دستگاه‌های مربوطه و مدیران و کارشناسان انجمن اوتیسم ایران تشکیل و درخواست‌ها و مشکلات خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم مورد بررسی دقیق قرار گرفته و راهکارهای لازم برای مساعدت و رفع چالش‌های موجود پیشنهاد شود.
مدیر عامل انجمن اوتیسم ایران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه ۸هزارخانواده خدمات مختلف درمانی توانبخشی و آموزشی دریافت می‌کنند، گفت: متوسط هزینه‌های خانواده‌های دارای فرزند اوتیسم ۱۲ میلیون تومان در ماه است که بسیاری از این خانوارها به دلیل مشکلات مالی و همچنین وظایف سخت نگهداری فرزندان خود با مشکلات بسیار زیاد مالی و خانوادگی روبرو شده‌اند و امیدواریم با مساعدت دولت سیزدهم و شخص معاون اول رئیس جمهور بخشی از فشارها و هزینه‌های درمانی و توانبخشی مبتلایان اوتیسم کاسته شود. وی خاطرنشان کرد: با افزایش مراکز جامع استاندارد برای درمان، آموزش، توانبخشی و حرفه آموزی مبتلایان اوتیسم و همچنین تصویب سند ملی اوتیسم و ابلاغ مسئولیت به سازمان‌ها و دستگاه‌های مربوطه بتوان این بخش از جامعه را در سنین بزرگسالی فعال کرد.
در این جلسه که خانواده‌های دارای فرزندان مبتلا به اوتیسم مشکلات، مسائل و دغدغه‌های خود در زمینه‌هایی چون هزینه‌های بسیار بالای درمانی و توانبخشی، حمایت‌های لازم برای تشخیص زود هنگام مبتلایان، کمک برای نگهداری در خانه و مراکز درمانی، تحت پوشش بیمه قرار دادن بیماران، ایجاد مراکزی برای حرفه آموزی و توانبخشی در سنین بالاتر، اختصاص اماکن تفریحی مختص کودکان اوتیسم، امکانات آموزشی و امکان ادامه تحصیل این بیماران، رفع مشکلات و موانع اداری، توجه به حرفه آموزی و اشتغال زایی، آگاهسازی و همراهی مردم برای کمک به خانواده‌ها و توجه به ایمنی و سلامت مبتلایان را مطرح کردند.
گفتنی است انجمن اوتیسم ایران با ۷ هزار و چهارصد عضو رسمی در ۱۱ خانه امید از سال ۱۳۹۲ تاکنون فعال است و با توجه به اینکه از هر یکصد تولد در کشور، یک کودک با بیماری اوتیسم متولد می‌شود، این انجمن به دنبال درمان کودکان زیر ۷ سال به عنوان سنین طلایی برای جلوگیری از ادامه بیماری و معلولیت در بزرگسالی است.