آفتاب یزد- گروه شبکه: روز سه شنبه معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) مجاز است. در بخشنامه محمد مخبر خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، آمده بود: «واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: روز سه شنبه معاون اول رئیس‌جمهوری در بخشنامه‌ای اعلام کرد که واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز (لوازم خانگی) مجاز است. در بخشنامه محمد مخبر خطاب به وزارتخانه‌های نیرو، کشور، راه، صنعت، آموزش و پرورش، نفت و سازمان ملی استاندارد، آمده بود: «واردات لوازم و تجهیزات برقی و گازسوز مشمول مقررات و اجرای اجباری استاندارد معیار مصرف و برچسب انرژی، فقط با دو رتبه برتر انرژی و بر اساس آخرین ویرایش استاندارد ملی معیار مصرف انرژی تجهیزات انرژی‌بر برقی خانگی و گازسوز مشمول مقررات اجرای اجباری، مجاز بوده و باید از واردات تجهیزات مذکور با رتبه‌های انرژی پایین‌تر جلوگیری به عمل آید.»
در این میان بسیاری، از این بخشنامه این برداشت را کرده‌اند که واردات لوازم خارجی به کشور به سهولت انجام خواهد پذیرفت. یعنی واردات آزاد شده است. این در حالی است که رئیس اتحادیه لوازم خانگی می‌گوید که نامه مخبر برای لوازم خانگی مربوط به کالاهایی است که قبلا هم واردات آن آزاد بوده است. در واقع می‌توان گفت که واردات لوازم خانگی آزاد نشده است. اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، درباره صحت آزادسازی واردات لوازم خانگی به «انتخاب» گفته است: «نامه آقای مخبر برای لوازم خانگی، مربوط به کالاهایی است که قبلا هم واردات آن آزاد بود. تجهیزات گاز سوز و الکتریکی مثل کولر که قبل می‌آمد، اما الان گفته‌اند در مصرف انرژی آن‌ها باید مراقب باشید. مثلا به جز اجاق گاز واردات دیگری در عرصه محصولات گازی نداشتیم، اما آقای مخبر گفتند اگر قرار است وارداتی هم انجام شود در تجهیزات این لوازم مثل موتور یخچال و کولر و مشعل اجاق گاز و.. باید درجه انرژی A باشد. تجهیزات برقی و تجهیزات گازسوز وارداتی از حالا باید سطح کیفی انرژی را رعایت کنند.» وی درباره وضعیت اقتصادی بازار لوازم خانگی اشاره کرد: «وضعیت خیلی خراب است رکود شدیدی در بازار لوازم خانگی وجود دارد، چون مردم قدرت خرید ندارند و قدرت خرید هم از یک طرف به سمت قسطی فروشی و تبلیغات ناسالم رفته است؛ امیدوارم بانک‌ها پول خود را به جای توزیع به تولید ببرند. این بازار هر روز بدتر از دیروز است». او افزود: «ما شب عید هرساله منتظر فروش هستیم، اما امروز با این حقوق‌ها دیگر کسی یخچال و لوازم نو نمی‌خرد. مگر اینکه اینقدر وسیله از بین رفته باشد که قابلیت تعمیر نداشته باشد. در کلیت به دلیل قیمت مواد اولیه بالا و قیمت نهایی، قدرت خرید وجود ندارد. اگر پول به تولید بیاید مثل سال ۹۷ مردم می‌توانند کالا بخرند». پازوکی در رابطه با واردات لوازم خانگی گفت: «آقای مخبر به درستی این نامه را دادند که وقتی ارز کشور با تمام سختی‌ها خارج می‌شود چرا هر نوع تجهیزاتی وارد شود؟ باید کیفیت کالاها ساماندهی شود و بابت تکنولوژی روز دنیا و خط تولید روز دنیا ارز خارج شود. یعنی بعد از واردات باید بتوانیم تولید و صادرات کنیم. از آن طرف امنیتی که در این ۵ سال به تولید‌کننده داخلی دادیم که سرمایه‌گذاری کرده و شغل بیشتر ایجاد کرده برنامه ریزی می‌خواهد و به یکباره نباید واردات بسته و باز شود.»

مصوبه اصلاً ارتباطی با آزادسازی ندارد
عباس هاشمی، رئیس انجمن لوازم خانگی نیز در پاسخ به این پرسش که آیا این بخشنامه به‌معنای آزادسازی لوازم خانگی است؟ به دیجیاتو گفته است: «درحال‌حاضر آزادسازی صورت نگرفته است؛ درواقع این بحث در وزارت صمت مطرح شده بود و صحبت‌هایی مبنی بر اینکه آزادسازی صورت بگیرد، با فعالین مطرح شد. وزارت صمت اعتقاد دارد که اگر از محل صادرات محصولات لوازم خانگی بتوان کالایی را وارد کرد، آزادسازی می‌تواند صورت بگیرد. البته این صحبت هنوز هم به نتیجه نرسیده است.» او در ادامه اظهار کرد که مصوبه روز سه شنبه اصلاً ارتباطی با آزادسازی ندارد، زیرا درحال‌حاضر با وجود محدودیت ها، برخی کالاها ورودشان آزاد است. » او در این رابطه ادامه داد: «به‌دلیل کافی نبودن تولیدات داخلی، هم‌اکنون کالاهایی مثل اسپلیت، سشوار و برخی اقلام لوازم خانگی کوچک به کشور وارد می‌شوند. این وسایل از طریق راه‌هایی مثل کولبری، ته‌لنجی، بازار مرزی، پیله‌وری و مناطق آزاد، به‌صورت محدود وارد می‌شود.» هاشمی ادامه داد: «این مصوبه می‌گوید اگر کالایی می‌خواهد وارد کشور شود، باید استانداردهای بالای انرژی را داشته باشد، اما این به‌معنای آزادسازی نیست. درنتیجه این مصوبه هیئت دولت درواقع برای واردات کالاهای با رتبه انرژی A و B است. یعنی دراصل محدودیتی قائل شده‌اند که ازاین‌پس کالایی با رتبه انرژی پایین‌تر از آنچه اعلام شد، به کشور وارد نشود.»

> این بخشنامه درخواست سازمان ملی استاندارد بود
از سوی دیگر محمدرضا شهیدی، رئیس انجمن وسایل صوتی و تصویری، این بخشنامه را صرفاً بحثی در رابطه با استاندارد دانست و اعلام کرد که فرایند آزادسازی واردات در آن مطرح نشده است. او به دیجیاتو گفت: «سازمان توسعه تجارت الکترونیکی هم به این نکته اشاره داشت که در صورت واردات لوازم خانگی، باید این کالاها دارای گرید A در مصرف انرژی باشند، اما این به‌معنای آزادسازی واردات نیست. در بخشنامه هم آمده است که بنا به درخواست سازمان ملی استاندارد، تنها استاندارد واردات ارتقا یافته است. البته در تولیدات داخلی تلویزیون نیز درحال‌حاضر همه کالاهای تولیدی دارای گرید A و حتی برخی A پلاس هستند و مشکل استانداری نداریم.» او در این رابطه افزود: «بحث ممنوعیت واردات مربوط به سال ۹۷ است؛ زمانی که مشکلات ارزی برای کشور به‌وجود آمد و واردات کل کالاهایی که گروه‌بندی شده بود، ممنوع گردید. درواقع اعلام شد که ورود کالاهایی که امکان تولید آن‌ها در داخل کشور وجود دارد، ممنوع شود اما واردات کالاهایی مثل کولر گازی که در داخل تولید نمی‌شوند، ممنوع نیست. ما با واردات قانونی از گمرکات مشکلی نداریم، اما می‌بینیم که واردات کالای قاچاق آزاد است و این مسئله ماست. مادامی که ممنوعیت واردات کالای قاچاق ایجاد نشود، رفع ممنوعیت واردات قانونی کالا مشکلی ندارد.» او در ارتباط با فعالیت دولت در مقابله با قاچاق گفت: «این ممنوعیت را هم دولت بایستی اعمال کند که تاکنون کاری نکرده است. اگر واردکننده‌ای در گمرک احراز هویت شود، کالای وارداتی دارای گارانتی باشد و اصالت کالا مشخص باشد، ایرادی ندارد.»