آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان ضمن تأکید بر این نکته که:«جنگ طولانی مدت و فرسایشی حتماً اسرائیل را از پا خواهد انداخت» به آفتاب یزد گفت: اسرائیل هنوز با قدرت واقعی «جبهه ی مقاومت» مواجه نشده و دارد دست و پا می‌زند که جنگ در […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد روابط بین‌الملل دانشگاه اصفهان ضمن تأکید بر این نکته که:«جنگ طولانی مدت و فرسایشی حتماً اسرائیل را از پا خواهد انداخت» به آفتاب یزد گفت: اسرائیل هنوز با قدرت واقعی «جبهه ی مقاومت» مواجه نشده و دارد دست و پا می‌زند که جنگ در منطقه گسترش پیدا نکند زیرا با طولانی شدن جنگ دیگر چیزی از اسرائیل باقی نخواهد ماند!
محمدعلی بصیری افزود: این که برخی می‌خواهند تحرکات نظامی یمن را کم اهمیت جلوه بدهند بدان جهت است که از تأثیر عمیق این گروه بر سرنوشت هر تحولی در غرب آسیا واقف هستند اما واقعیت آن است که حوثی‌ها حیثیت و ادعای اقتدار اسرائیل را نزد جهانیان از بین بردند تا جایی که نه تنها اسرائیل که متحدان پر قدرت اسرائیل(آمریکا و اروپا) نیز جرأت نزدیک شدن به یمن را ندارند.

آتش‌بازی یمن در دریای سرخ
غزه زیر آتش‌بار ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی است و گذرگاه‌های آبی رژیم اسرائیل زیر آتشبار انصارالله یمن؛ با اینکه حجم آتش این دو جبهه زمینی و دریایی قابل مقایسه نیست، اما تهدید شاهرگ حیات اقتصادی رژیم صهیونیستی از سوی یمن، تحلیلگران بین‌المللی را متوجه خود کرده است. نورنیوز نوشت: هشتم اکتبر، فردای عملیات «طوفان الاقصی» و ساعاتی پس از آنکه رژیم صهیونیستی حملات کور خود به غزه را آغاز کرد، محافل سیاسی، بین‌المللی و رسانه‌ای جهان قبل از هر چیز نگران سرایت آتش به فراتر از مرزهای غزه و سرزمین‌های اشغالی بودند؛ کرانه باختری، لبنان، عراق و سوریه جزء نام‌هایی بود که احتمال می‌رفت پایشان به این نزاع تازه کشیده شود و در این میان دورترین گزینه برای غربی‌هایِ حامی رژیم صهیونیستی «یمن» بود. اما با ورود به سومین ماه از حمله همه‌جانبه رژیم اسرائیل به غزه، یمن، دریای سرخ را به جبهه جدید برای تل‌آویو تبدیل کرده است.

یمن؛ جبهه جدید جنگ؟
چند روز قبل سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن خبر داد که این کشور اجازه
نخواهد داد هیچ محموله‌ای به مقصد فلسطین اشغالی از آبهای یمن عبور کند؛ مگر اینکه حامل دارو و غذا برای مردم غزه باشد. او با اشاره به حملات نیروهای تحت مسئولیتش به بنادر و کشتی‌های اسرائیلی، تأکید کرد: تمامی کشتی‌هایی را که مربوط به رژیم اسرائیل باشد یا به بندرهای اسرائیلی کالا منتقل کند، هدف مشروعی برای یمن می‌داند. سخنگوی نیروهای مسلح یمن به رژیم صهیونیستی هشدار داد: «تا زمانی که اسرائیل حمله به غزه را متوقف نکند، این عملیات‌ها ادامه خواهد داشت.» حمله پهپادهای انفجاری و
موشک‌های بالستیک به سه کشتی مرتبط یا منتسب به رژیم اسرائیل، حمله پهپادی به عمق فلسطین اشغالی، جلوگیری از حرکت کشتی‌های اسرائیلی در دریای مکران، دریای سرخ و باب‌المندب، حمله با موشک بالستیک به بندر ایلات در جنوب اراضی اشغالی و تصرف یک کشتی باری به «نام گالاکسی لیدر» تنها بخشی از عملیاتی بود که انصارالله یمن در دفاع از «برادران خود در غزه» انجام دادند. همزمان با افزایش این تحرکات، شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی به نقل از «زاخی هانگبی»، رئیس شورای امنیت داخلی رژیم صهیونیستی خبر داد که «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به «جو بایدن»، رئیس جمهوری آمریکا و «اولاف شولتس»، صدراعظم آلمان اعلام کرده ‌است که اگر آمریکا در مقابل یمن اقدام نکند، اسرائیل علیه یمن اقدام نظامی خواهد کرد. تهدیدی که با واکنش بلافاصله «ضیف‌الله الشامی»، وزیر اطلاع‌رسانی دولت نجات ملی یمن مواجه شده که خطاب به نتانیاهو گفت: «ما کاملا آماده هرگونه اقدام و تحرک نظامی علیه یمن هستیم.» او که با شبکه «الجزیره» گفتگو می‌‎کرد، با بیان اینکه «ما تمام توانمان را برای مقابله با تجاوز به برادرانمان در غزه به کار گرفته‌ایم»، مواضع نیروی مسلح یمن را تکرار و تأکید کرد: «هر کشتی که برای رساندن کمک یا هر چیز دیگری به صهیونیست‌ها اقدام کند، در تیررس ما قرار خواهد گرفت.» اما سوال اینجاست که یمن با حمله به کشتی‌های حامل بار و کالا از-به رژیم صهیونیستی چه هدفی دنبال می‌کند؟

اهداف واقعی یمن در دریای سرخ و مکران
«دریای سرخ»، «دریای مکران»، «باب‌المندب» و بندر «ایلات» گذرگاه‌ اصلی کشتی‌هایی هستند که یا به رژیم صهیونیستی تعلق دارند یا کالاهای وارداتی و صادراتی این رژیم را جابه‌جا می‌کنند. ناامن‌سازی مسیر کشتی‌های حامل کالاهای اسرائیلی، هزینه‌های مالی سنگینی به این رژیم تحمیل خواهد کرد. رژیم اسرائیل به طور گسترده از این مسیرها برای تجارت استفاده می‌کند و برای نمونه بخش عمده‌ای از مواد غذایی خود را از باب‌المندب وارد می‌کند و در صورت ادامه حملات، هزینه بیمه کشتی‌های اسرائیلی یا کشتی‌های حامل کالا به اراضی اشغالی احتمالاً افزایش خواهد یافت. همچنین ممکن است برخی از کشتی‌ها که خود را به دلیل ارتباط با رژیم اسرائیل در معرض خطر می‌بینند مسیر عبورخود از باب المندب و دریای سرخ را تغییر داده و در عوض به مسیرهای طولانی‌تر دیگری اساسا تغییر شیوه انتقال کالاها متوسل شوند. ایلات، بندر و شهر تفریحی جنوب سرزمین‌های اشغالی در دریای سرخ هم یک مقصد گردشگری است که اگر امنیت آن برای مدت طولانی در آن‌ به خطر بیافتد، آسیب مالی جدی ایجاد خواهد کرد. برای مقابله با چنین آسیب‌هایی بود که هفته پیش «جیک سالیوان»، مشاور امنیت ملی جو بایدن خبر داد؛ امریکا با کشورهای دیگر در حال مذاکره است و می‌کوشد آنها را به تشکیل یک نیروی دریایی بین‌المللی ترغیب کند تا به زعم آنها عبور ایمن کشتی‌ها در دریای سرخ تضمین شود. این اظهارات مربوط به زمانی بود که انصارالله یمن تنها کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار می‌داد، اما حالا اعلام شده هر محموله‌ای که از بنادر رژیم صهیونیستی حرکت کند یا محموله‌هایی که مقصدشان اراضی اشغالی است، اهداف مشروع نیروهای محور مقاومت در یمن هستند. حال باید منتظر ماند و دید که آیا آمریکا و حامیانش توان مقابله با اقدامات یمن در حمله به منافع رژیم صهیونیستی و به‌ویژه مسدودسازی مسیر آبی انتقال کالا به رژیم اسرائیل را دارند یا ائتلاف اعلام شده نیز چون اقدامات مشابه قبلی صرفا نمایشی برای اقتدار نمایی خواهد بود؟

علت اصلی حملات حماس علیه اسرائیل؛ سه نگاه، سه دیدگاه
محمد علی بصیری در ادامه با اشاره به دیدگاه‌های متفاوتی که پیرامون واقعیت حمله ی حماس به اسرائیل وجود دارد به آفتاب یزد گفت: عملاً سه نوع تحلیل، دیدگاه و نگاه به اصل و ریشه ی حملات حماس علیه رژیم صهیونیستی وجود دارد:
دیدگاه نخست: سیستم‌های نظامی، امنیتی، اطلاعاتی و مراقبتی اسرائیل توسط نیروهای حماس «هک» شدند تا جایی که حتی «گنبد آهنین» نیز از کار افتاد. تحلیلگران در این دسته معتقدند؛ حماس با استفاده از اصل «غافلگیری» توانست ضربات سختی به اسرائیل در ابعاد نظامی، امنیتی، اقتصادی، اطلاعاتی و انسانی وارد کند همانی که به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان«شکست ترمیم ناپذیر» نامیده شد.دیدگاه دوم: عده‌ای از تحلیلگران بر این باور هستند که اساساً خودِ اسرائیلی‌ها از این حملات باخبر بوده‌اند و حتی در حال طراحی حملات گسترده به حماس نیز بودند اما اجازه دادند تا حماس به آن‌ها حمله کند تا با استفاده از بهانه ی حملات حماس به غزه لشگرکشی کنند و برای همیشه پرونده ی این گروه را ببندند مضافاً این که تلاش داشتند تا در مجموع محور مقاومت را تضعیف کنند و مسیر برای اجرایی و نهایی شدن «صلح ابراهیم» را هموار کنند در ضمن مقدمات اجرایی شدن کریدور هند اسرائیل را نیز فراهم آورند.
دیدگاه سوم: دسته ی سومی هم هستند که همچنان روسیه را پشت این حملات می‌دانند و گواه و دلیل آنان نیز این است که به این وسیله می‌خواستند نگاه‌ها از اوکراین به غرب آسیا معطوف شود تا آنان بتوانند تکلیف جنگ اوکراین را به اصطلاح یکسره کنند.
بصیری می‌گوید: اگر خواسته باشیم سبدی به این سه تحلیل نگاه کنیم باید اذعان کنیم در نهایت و بر اساس هر سه دیدگاه، اسرائیل متحمل شکست‌های سختی شده است و اگر نتواند از این باتلاق خارج شود عملاً نابود خواهد شد.

تفاوت‌های «توفان الاقصی»، قبل و بعدِ آتش بس موقت
محمدعلی بصیری در پاسخ به این پرسش که فضای حاکم بر جنگ، قبل و بعد آتش بس موقت که به پایان
رسید چه تفاوت‌هایی با هم دارد؟ اظهار داشت: اگر بر مبنای آن سه دیدگاه بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم باید بگوییم در ابتدا و تا زمان برقراری آتش بس، دست برتر با حماس بود و اسرائیل در موضع ضعف و شکست قرار داشت. تل آویو متحمل خسارت‌ها و هزینه‌های هنگفتی شد، درگیر بحث خروج سرمایه، مهاجرت معکوس و لطمات اساسی به هیمنه ی اسرائیل نیز شد اما با برقراری آتش بس که لازم بود(هم برای حماس و هم برای اسرائیل) تا دو طرف بتوانند نفسی تازه کنند و در آرایش‌های نظامی خود تغییراتی به وجود آورند و شروع مجدد حملات، این بار این اسرائیل بود که با یورش‌های جنون آمیز نخست به شمال
غزه و سپس مرکز و جنوب، حداقل در میدان جنگ ورق را برگردانید اما در این دور نیز متحمل تلفات بالایی شد، افکار عمومی جهانی را علیه خود بسیج کرد، در صف متحدان و حامیان اسرائیل شکاف جدی افتاد و منتقدان نتانیاهو در عرصه بین‌الملل عریان‌تر به سیاست‌های نخست وزیر اسرائیل ابراز عقیده کردند. بصیری می‌افزاید: اگرچه اسرائیلی‌ها با بمباران‌های وحشیانه ضمن کشتار وسیع غیر نظامی‌ها، به زیرساخت‌های غزه نیز آسیب‌های جدی زدند اما همچنان اسرایی در دست حماس دارند که نتوانسته‌اند آن‌ها را آزاد کنند. این استاد دانشگاه اصفهان با اشاره به خوی وحشیگری اسرائیل و روش همیشگی آن‌ها یعنی تسخیر و اشغالگری ادامه می‌دهد: اگرچه اسرائیل با تکیه بر سیاست اشغال و تسخیر توانست ضربه‌هایی به حماس وارد کند اما طولانی شدن جنگ در مجموع به زیان اسرائیل در حرکت است زیرا تجربه ثابت کرده اسرائیلی‌ها توان حضور در جنگ‌های طولانی مدت و فرسایشی ندارند و عملاً با به طول انجامیدن جنگ بیشتر در موضع ضعف قرار می‌گیرند.

فضای حاکم بر اسرائیل به زیان نتانیاهو و افراطی‌های جنگ طلب
این استاد دانشگاه اصفهان در بخش دیگری از این گفتگو خاطرنشان می‌کند: از مدت‌ها قبل از آغاز توفان الاقصی، فضای عمومی اسرائیل به دلیل عملکرد نتانیاهو به شدت متشنج و علیه نخست وزیر اسرائیل بود و با آغاز این جنگ و شکست‌هایی که اسرائیل متحمل شد شرایط به شدت وخیم‌تر نیز شد. بصیری ادامه می‌دهد: واقعیت حاکم بر اسرائیل گواه این واقعیت است که اتمام جنگ با هر نتیجه‌ای به منزله ی پایان نتانیاهو است و این نخست وزیر افراطی اسرائیل باید کم کم خود را برای کناره‌گیری از قدرت آماده کند زیرا نه مردم اسرائیل او را تحمل خواهند کرد و نه حامیان اسرائیل باقی ماندن او بر سر قدرت را خواهند پذیرفت.

یمن ثابت کرد اسرائیل از خانه عنکبوت هم پوشالی‌تر است!
بصیری با اشاره به ضربات سختی که یمنی‌ها به اسرائیل در ابعاد نظامی و حیثیتی به تل آویو وارد آوردند تأکید می‌کند: یمنی‌ها ثابت کردند حق با «سید حسن نصرالله» است که گفته بود:«اسرائیل از خانه عنکبوت نیز پوشالی‌تر است». این حملات سه مسئله را روشن کرد:
ـ نیروی دریایی و هوایی اسرائیل فاقد هر گونه کارایی است
ـ اسرائیل توان مقابله به مثل علیه یمن را ندارد حال چگونه می‌خواهد با حزب الله لبنان که قدرتی ده‌ها برابر بیشتر از یمن دارد و ایران که صدها برابر قوی‌تر است، مقابله به مثل کند؟ این سؤالی است که جامعه ی جهانی را دچار تردیدهایی جدی کرده است؛
ـ حامیان اسرائیل نیز توان و جرأت مقابله با یمنی‌ها را پیدا نکردند و از این منظر می‌توان گفت یمن کار بزرگی انجام داد و پرده‌های دروغین قدرت اسرائیل را کنار زد تا همه به ضعف مفرط اسرائیل و حامیان او پی ببرند.

افکار عمومی جهانی، لحظه به لحظه علیه اسرائیل و نتانیاهو
بصیری در پایان با اشاره به فضای حاکم بر جنگ ـ قبل و بعد از آتش بس ـ به آفتاب یزد گفت: نکته ی مهمی که نباید از نظر دور داشت این که؛ با ادامه ی جنگ، افکار عمومی جهانی یکپارچه علیه اسرائیل تغییر مسیر داد و برخی از کشورها که پیشتر تلویحاً از سیاست‌های اسرائیل و نتانیاهو انتقاد می‌کردند این بار علنی با آن به مقابله پرداختند. اسپانیا، آلمان، کشورهای شمال اروپا و دیگر نقاط جهان اینک همه بر ضد اسرائیل موضع گرفته اند.

اسرائیل هنوز با قدرت واقعی «مقاومت» رو در رو نشده است
بصیری در انتها تأکید می‌کند: این گفته ی من نیست، سرسخت‌ترین کارشناسان اسرائیلی نیز معتقدند هنوز «جبهه ی مقاومت» دست خود را رو نکرده و هنوز اسرائیل با قدرت واقعی «مقاومت» رو در رو نشده است و این یعنی بی‌جهت نیست که تل آویو دارد دست و پا می‌زند تا جنگ گسترش پیدا نکند!