آفتاب یزد: در خبرها آمده بود؛ «رضا نصری» از یک هراس گفته است، «هراس رژیم صهیونیستی از ابتکار بعدی گوترش در حمایت از فلسطین» و حالا به نقل از «گوترش» می‌خوانیم: «از فراخوانم برای آتش‌بس در غزه دست نمی‌کشم» دبیرکل سازمان ملل در نشست «انجمن دوحه» تاکید کرد هرگز از فراخوان خود برای برقراری آتش‌بس […]

آفتاب یزد: در خبرها آمده بود؛ «رضا نصری» از یک هراس گفته است، «هراس رژیم صهیونیستی از ابتکار بعدی گوترش در حمایت از فلسطین» و حالا به نقل از «گوترش» می‌خوانیم: «از فراخوانم برای آتش‌بس در غزه دست نمی‌کشم»
دبیرکل سازمان ملل در نشست «انجمن دوحه» تاکید کرد هرگز از فراخوان خود برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهد کشید. به گزارش ایسنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست دوحه گفت به تلاش‌های خود برای برقراری آتش‌بس در غزه ادامه خواهد داد.
گوترش اواخر هفته گذشته با استناد به ماده ۹۹ منشور سازمان ملل، از شورای امنیت خواست تا در مورد جنگ غزه اقداماتی انجام دهد. این اقدام کم‌سابقه در حالی صورت می‌گیرد که شورای امنیت هنوز قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس میان رژیم صهیونیستی و مقاومت فلسطین تصویب نکرده است. ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد به دبیرکل این اختیار را می‌دهد که «نظر شورای امنیت را به هر موضوعی که به عقیده او ممکن است حفظ صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید کند، جلب کند».
پس از این درخواست، شورای امنیت تشکیل جلسه داد اما در میانه موافقت ۱۳ کشور و رای ممتنع انگلیس، وتوی امریکا باعث شد پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس بشردوستانه در غزه رأی نیاورد. گوترش در سخنرانی خود در نشست دوحه اظهار کرد: اقتدار و اعتبار شورای امنیت به دلیل ناتوانی در اجرای قطعنامه آتش‌بس غزه ضعیف شد.
گوترش با اشاره به اینکه احتمال فروپاشی ساختار انسانی در نوار غزه وجود دارد، تاکید کرد: هرگز از فراخوانم برای برقراری آتش‌بس انسان‌دوستانه در غزه دست نخواهم کشید. دبیرکل سازمان ملل در ادامه نیز از کشور قطر بابت میانجیگری‌هایش برای برقراری آتش‌بس انسان دوستانه در غزه، آزادی گروگان‌ها و نیز افزایش کمک‌ها تشکر کرد.
«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این نشست اظهار کرد: مایه تاسف است بهانه‌هایی که برای هدف قرار دادن غیرنظامیان مطرح می‌شوند، از نظر برخی پذیرفته هستند. آل‌ثانی گفت: محکومیت کشتار و محاصره غیرنظامیان موضعیگیری ثابتی است که از آن عدول نمی‌کنیم.
نخست‌وزیر قطر در ادامه تاکید کرد: باید با بازنگری ساختار بین‌المللی و انسانی خود شروع کنیم به شکلی که زور و تبعیض هیچ امتیازی نداشته باشد. این مقام قطری افزود: بحران غزه ابعاد شکاف میان شرق و غرب و استانداردهای دوگانه را نشان داد.
او در ادامه گفت: ما باید به مشکلات موجود در ساختار جهانی که اجازه می‌دهد این درگیری ادامه یابد، اذعان کنیم. آل‌ثانی همچنین گفت: اسرا با مذاکرات و نه با عملیات‌های نظامی «اسرائیل» آزاد شدند.
همچنین ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن در همایش دوحه اظهار کرد: سیاست «اسرائیل» بر استمرار اخراج ساکنان از نوار غزه اصرار دارد. الصفدی گفت: اسرائیل جهان را به چالش کشیده و در حال نقض قوانین بین‌المللی و ارتکاب جنایات جنگی است و جهان در برابر این اقدامات ناتوان مانده است. وزیر خارجه اردن افزود: آنچه در غزه در حال وقوع است، نمی‌تواند ادامه یابد و خطر کل منطقه را تهدید می‌کند.
محمد آشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این همایش اظهار کرد: میزان قتل و کشتار در غزه بی‌سابقه است و ساکنان آن در معرض گرسنگی قرار دارند. نخست وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین روز یکشنبه در حاشیه شرکت در نشست دوحه گفت که آمریکا نیز باید مسئولیت حملات اسرائیل به غزه و تلفات فلسطینی‌ها را بپذیرد.
آشتیه تاکید کرد: باید تحریم‌هایی علیه اسرائیل اعمال شود، نمی‌توان اجازه داد که اسرائیل به نقض قوانین بین‌المللی ادامه دهد. نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین در ادامه نیز گفت: درگیری دو طرف فلسطینی و اسرائیلی به راه‌حلی سیاسی و نه نظامی نیاز دارد.
«تمیم بن حمد آل‌ثانی» امیر قطر بیست‌ویکمین انجمن دوحه را با حضور گوترش و تعدادی از سران کشورها و روسای نهادهای منطقه‌ای و بین‌المللی با شعار «با هم به سوی ایجاد فردایی درخشان» در میان شرایط و چالش‌های پرشتاب بین‌المللی و منطقه‌ای افتتاح کرد.
قرار است در این نشست به مسائل مربوط به امنیت و صلح جهانی از جمله تحولات منطقه و به شکل خاص اراضی فلسطین اشغالی و حملات، ویرانی و کشتار جمعی که از هفتم اکتبر در نوار غزه انجام می‌شود، پرداخته شود.
تحقق احتمالی پیش‌بینی «رضا نصری»، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل درباره‌ی هراس رژیم صهیونیستی از ابتکار بعدی گوترش در حمایت از فلسطین
و اما پیش‌بینی رضا نصری چه بود؟! رضا نصری با اشاره به اقدام دبیر کل سازمان ملل متحد در استفاده از اختیارات خود تحت ماده ۹۹ منشور ملل متحد جهت درخواست از شورای امنیت برای توقف حملات رژیم اسرائیل در غزه گفته بود…
… آقای گوترش با این اقدام از قدرت سیاسی که منشورسازمان ملل در اختیارش گذاشته استفاده کرده تا هزینه حیثیتی مخالفت با آتش‌بس در غزه را بالا ببرد و هم این که به نحوی مکانیسم‌های معطل‌مانده و منفعل‌مانده سازمان ملل را احیا کند.
«رضا نصری»، کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایسنا در مورد این اقدام اخیر آنتونیو گوترش و نامه‌اش به شورای امنیت می‌گوید: دبیرکل سازمان ملل در نامه‌اش با عدد و رقم تلفات سنگین در میان غیرنظامیان غزه، وضعیت اسفناک بیمارستان‌ها، از کار افتادگی سیستم بهداشتی، دشواری‌های کمک‌رسانی و دیگر مصائب جنگ را به تصویر کشیده و «بمباران‌های بی‌وقفه» اسرائیل را عامل «فروپاشی کامل نظم عمومی» خوانده و نسبت به تبعات انسانی «برگشت‌ناپذیر» آن هشدار داده است. وی ادامه داد: آقای گوترش «مسئولیت جامعه جهانی» در متوقف کردن این بحران انسانی را نیز یادآور شده و این وضعیت بحرانی را توجیه توسل خود به اختیارات دبیرکل وفق ماده ۹۹ منشور سازمان ملل دانسته است. در واقع، او از قدرت سیاسی‌ای که منشور در اختیارش گذاشته استفاده کرده تا بلکه هزینه حیثیتی مخالفت با آتش‌بس را بالا ببرد به امید اینکه به نحوی مکانیسم‌های معطل‌مانده و منفعل‌مانده سازمان ملل را احیا کند.
نصری تاکید کرد: این رویکرد آقای گوترش این نوید را می‌دهد که او احتمالاً با استفاده از همین اختیارات به تشکیل کمیسیون‌های حقیقت‌یاب، اعزام فرستاده ویژه (Special Representative) یا ایفای نقش مستقیم به عنوان میانجی نیز مبادرت خواهد کرد.
با اظهارات دبیر کل سازمان ملل متحد در قطر این احتمال وجود دارد که بر اساس آن چه رضا نصری پیش‌بینی کرده بود، گوترش از باقی اختیارات خود برای برقراری آتش بس در غزه استفاده کند. حال باید منتظر ماند و دید واکنش امریکا و رژیم صهیونیستی در این رابطه چیست!؟