آفتاب یزد: از سرتاپایمان تبعیض می‌بارد. این موضوع آنقدر شدت گرفته که فراتر از مردم عادی رفته و گریبان قشر الیت را نیز گرفته است. تا جایی که برخی مردان فوتبالیست ملی‌پوش کشورمان با استفاده از رانت بی‌دلیلی که گرفته‌اند سوار بر خودروهایی نظیر رنجوور، پورشه، مرسدس بنز، بی‌ام و و… می‌شوند اما بانوی فوتبالیست […]

آفتاب یزد: از سرتاپایمان تبعیض می‌بارد. این موضوع آنقدر شدت گرفته که فراتر از مردم عادی رفته و گریبان قشر الیت را نیز گرفته است. تا جایی که برخی مردان فوتبالیست ملی‌پوش کشورمان با استفاده از رانت بی‌دلیلی که گرفته‌اند سوار بر خودروهایی نظیر رنجوور، پورشه، مرسدس بنز، بی‌ام و و… می‌شوند اما بانوی فوتبالیست ملی‌پوش کشورمان سوار بر تیبا تصادف می‌کند و جان خود را از دست می‌دهد!

 ماجرا چیست؟
رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی بم اعلام کرد که واژگونی خودرو تیبا در ورودی شهر بم، دوراهی باغچمک یک فوتی و دو مصدوم داشت. علی طاهری اظهارداشت: این حادثه بامداد دیروز در پنج کیلومتری شهر بم رخ داد. سروان نعیم مفلحی رئیس پلیس راه بم زاهدان نیز در این باره گفت: «بی توجهی به جلو، خستگی و خواب آلودگی راننده و همچنین تخطی از سرعت مطمئنه علت واژگونی خودرو بوده است.» اما جانباخته این حادثه ملیکا محمدی ۲۳ساله هافبک تیم فوتبال خاتون بم و عضو تیم ملی فوتبال زنان کشورمان بود. همچنین بهناز طاهرخانی اهل تاکستان، ۲۸ساله و زهرا خواجویی ۲۴ساله دیگر بازیکنان مجروح این حادثه هستند که در تیم خاتون بم بازی می‌کنند.

 ملیکا محمدی و سکونت در آمریکا
حالا نایب رئیس فدراسیون فوتبال به ضایعه درگذشت بازیکن تیم ملی کشورمان واکنش نشان داده است. مریم منظمی، نایب رئیس بانوان فدراسیون فوتبال، دراین خصوص اظهار داشت: هنوز هم درگذشت ملیکا محمدی را باور ندارم. او یکی از بازیکنان بسیار باشخصیت و خوب تیم ملی بود و واقعا چنین اتفاقی قابل باور نیست. وی با بغض و چشمانی گریان عنوان کرد: این خبر را از رسانه‌ها شنیدم. نایب رئیس بانوان فدراسیون تصریح کرد: او با وجود اقامت خانواده‌اش در آمریکا به دلیل علاقه شدید به مردم ایران و تیم ملی، بازی برای کشورمان را انتخاب کرد و این اتفاق نشان می‌دهد چه قدر شخصیت بزرگ و وطن‌پرستی داشت. اما مریم آزمون سرمربی تیم ملی در این مورد گفت: شوکه هستم و نمی‌توانم باور کنم که ملیکا محمدی را از دست داده‌ایم. وی افزود: از دست دادن او سخت است و هنوز هم در شوک هستم. ملیکا محمدی بی‌نظیر و با اخلاق بود و از همه نظر خوب بود. سرمربی تیم ملی فوتبال اضافه کرد: هفته پیش در شهرآورد بم و بازی خاتون بم با شهرداری سیرجان او را دیدم و با هم صحبت کردیم. از سوی دیگر فوتبالی‌ها هم در فضای مجازی درگذشت این ملی‌پوش فوتبالیست را تسلیت گفته اند.

تبعیض تا کجا؟
اما ماجرای تبعیض میان ورزشکاران کشور از صحبت‌های کنعانی زادگان ملی‌پوش کشورمان وارد فاز تازه‌ای شده بطوریکه خیلی‌ها را وادار به واکنش کرد. درحالی‌که مقصر اصلی این بلبشو نه فوتبالیست‌ها که مسئولان فوتبال‌زده‌ای هستند که هرگز نتوانستند نگاه عادلانه‌ای به موفقیت‌های ورزشی داشته باشند، اما دود این بی‌عدالتی تنها به چشم منهای فوتبال نرفته و فوتبالی‌ها را نیز درگیر خود کرده است. البته به شکلی متفاوت و با حس ناخوشایندی که اینطور مواقع خود را نشان می‌دهد. درگیری‌های لفظی در فضای مجازی و حتی رسانه‌ها به شدت بالا گرفته و رسماً طی چند روز گذشته ورزشکاران به جان هم افتاده‌اند. هرچند که عده‌ای سعی در آرام کردن جو داشتند، اما اکثراً به جانبداری پرداختند و همین مسئله اوضاع را به شدت به‌هم ریخته، به‌طوری‌که اصل ماجرا رسماً فراموش شده است. اینکه مشکل از کجا آب می‌خورد و چرا باید اوضاع به شکلی باشد که فوتبال و منهای فوتبال مقابل هم قرار بگیرند. حال و هوای این روزهای ورزش کشور مصداق بارز شخصی است که سنگی به چاه انداخت که ۱۰۰ نفر توان بیرون کشیدن آن را نداشتند. متاسفانه در این آشفته‌بازار برخی نیز آدرس را اشتباه رفته و قدم در بیراهه گذاشته‌اند.

 رانتی که حذف شد؟
دولت پس از برگزاری جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به‌عنوان پاداش، قول ارائه حواله یک دستگاه خودروی وارداتی را به بازیکنان داده و سپس مجوز آن را صادر کرد. به عبارت جامع‌تر می‌توان گفت که پس از صعود تیم ملی فوتبال ایران به جام جهانی قطر، از سوی هیئت وزیران مصوب شد که امتیاز واردات یک دستگاه خودرو به بازیکنان تیم ملی و گروه کادر فنی تیم ملی فوتبال ایران (اعلامی از سوی وزارت ورزش و جوانان) داده شود و بازیکنان بتوانند یک دستگاه از خودروهای وارداتی را با سود بازرگانی صفر درصد و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه، وارد کنند. گفتنی است که این موضوع اعتراض گسترده ورزشکاران سایر رشته‌های ورزشی را به دنبال داشت؛ اما حاشیه‌های این مجوز (واردات خودروی فوتبالیست‌ها) زمانی بیشتر شد که حسین کنعانی‌زادگان در مصاحبه‌ای تلویزیونی اعلام کرد با مجوز داده شده، یک رنج‌روور ۱۰۰ میلیارد تومانی وارد کرده است. این اقدام برای برخی بازیکنان که امکان پرداخت وجه خودرو را داشته، اجرایی شده و خودروی خریداری شده توسط برخی بازیکنان از گمرک ترخیص و تحویل شد و خودروی برخی دیگر که هنوز تسویه نشده در گمرکات کشور است. ماجرا از آنجایی شروع شد که پس از مصاحبه کنعانی‌زادگان، دیوان عدالت ادارای این موضوع را در صحن به رای گذاشته و در نهایت رای به ابطال این مصوبه هیئت وزیران داد؛ براین اساس سه‌شنبه هفته گذشته (۲۸ آذر ماه) دیوان عدالت اداری، رای به ابطال مصوبه واردات خودرو توسط فوتبالیست‌ها داد. دیوان عدالت تاکید کرد اینگونه پاداش‌ها باید یا برای تمامی قهرمانان لحاظ شود، یا برای هیچ ورزشکار رشته خاصی قابلیت اجرا نداشته باشد؛ بنابراین دلیل این ابطال توسط دیوان عدالت اداری، «ایجاد تبعیض ناروا بین ورزشکاران» اعلام شد. در جلسه هیئت عمومی دیوان عدالت اداری در جلسه ۲۸ آذر ماه، قضات عضو این هیئت با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به هر کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی مصداق تبعیض ناروا دانست. همچنین در جلسه مذکور، اعمال ماده ۱۳ قانون دیوان عدالت اداری که زمان اجرای آرای هیئت عمومی را مشخص می‌کند به رای گذاشته شد و با پذیرش آن، تاریخ ابطال مصوبه به زمان صدور آن بازگشت؛ از این‌رو گفته شد که بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کرده بودند نیز مشمول رای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری خواهند شد.

 واکنش عجیب فدراسیون
به دنبال این موضوع، فدراسیون فوتبال به ابطال این مصوبه واکنش نشان داده و اعلام کرد: در راستای صیانت از حقوق مکتسبه بازیکنان تیم ملی که بر مبنای مصوبه هیئت دولت ایجاد شده و در زمان اعتبار مصوبه با پرداخت وجوه توسط خود بازیکنان به منظور خرید خودرو، حقوق گمرکی و سایر عوارض قانونی نسبت به واردات خودرو اقدام کرده‌اند، با احترام کامل به آرای قضات شریف دیوان عدالت اداری، تمامی راهکارهای قانونی را طی کرده و مساعی خویش را در حدود قوانین و مقررات به کار بندد تا به امید خداوند متعال، مراتب منتهی به حصول نتایج منصفانه شود.

 از تیبا تا رنجوور
این ماجرا بازتاب‌های بسیاری داشته است. مرگ دلخراش بانوی فوتبالیست را برخی به موضوع تبعیض ارتباط داده و باعث و بانی آن را مسئولان می‌دانند. برای مثال گفته می‌شود چرا ورزش باید برخی را آنقدر بزرگ کند که از انباشتگی پول خودشان را گم کنند و حاصل همان ورزش برای یک ورزشکار دیگر در همان سطح (تیم ملی) خودروی تیبا، یا به عبارت دیگر بی‌کیفیت‌ترین خودروی تولیدی حال حاضر کشور باشد؟ برای ورزش زنان جز پرچم به دست دادن در رژه‌ها چه کرده‌ایم؟ جز پاداش‌های عقب‌افتاده، دستمزد پایین و قراردادهای خنده‌دار چه چیزی نصیب‌شان کرده‌ایم؟ با چه رویی به خانواده‌ها بگوییم دختران دلبندشان را به ورزش مشغول کنند؟ چه افقی پیش روی ورزش زنان قرار داده‌ایم؟
و یا یکی دیگر در این باره نوشته: خوب می‌دانیم که در همه جای دنیا فوتبالیست‌های زن، قراردادهای کمتری نسبت به مردان دارند. اما چقدر کمتر؟ دو برابر سه برابر، نه صد برابر نه پانصد برابر! می‌دانیم ورزشکاران حرفه‌ای‌شان اندازه مسی و رونالدو پول در نمی‌آورند اما آن قدری هم وضعشان خراب نیست که پایین‌ترین خودرو و بدترین کیفیت زندگی را داشته باشند. این شکاف از کجا آمد؟ مگر شعار ورزش برابری نبود؟ فاصله بین تیبا و رنجروور وارداتی چقدر است؟ چند تا تیبا یک رنجور می‌شود؟ سی تا، چهل تا، پنجاه تا، صدتا؟ نمی‌دانیم. بروید از همانی بپرسید که متکبرانه فخرفروشی می‌کند و در آنتن پخش زنده پز ماشین آخرین مدل وارداتی‌اش را می‌دهد.
بخش تلخ ماجرا اما اینجاست: فدراسیون فوتبال به زودی پیام تسلیتی صادر می‌کند و مرگ تلخ بازیکن تیم ملی را تسلیت می‌گوید. بعد از این پیام تسلیت هم به کار خودش مشغول می‌شود تا بتواند از طریق وزارت ورزش مصوبه هیئت دولت درباره پاداش فعلا معلق شده بازیکنان تیم ملی را پیگیری کند!