آفتاب یزد: به نظر می‌رسد توصیه‌های اخیر انتخاباتی که خطاب آن به نهاد‌های نظارتی انتخاباتی بوده است امیدهایی را حداقل برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد کرده است.پیش‌تر بزرگان این جریان به صورت قاطعانه از عدم ورود به انتخابات می‌گفتند زیرا امکان رقابتی نیست اما گویا قدری شرایط تغییر کرده و اصلاح‌طلبان عدم یا حضور خود […]

آفتاب یزد: به نظر می‌رسد توصیه‌های اخیر انتخاباتی که خطاب آن به نهاد‌های نظارتی انتخاباتی بوده است امیدهایی را حداقل برای فعالان سیاسی اصلاح‌طلب ایجاد کرده است.پیش‌تر بزرگان این جریان به صورت قاطعانه از عدم ورود به انتخابات می‌گفتند زیرا امکان رقابتی نیست اما گویا قدری شرایط تغییر کرده و اصلاح‌طلبان عدم یا حضور خود در انتخابات را موکول به اعلام نهایی تایید شدگان و برگزاری جلسه‌ای کرده‌اند که ذیل جبهه اصلاحات احتمالا این هفته برگزار می‌شود.

 یک توضیح ضروری
هر چند در نگاه عامه و کثیری از نسل تازه روحانیون یک‌سان انگاشته می‌شوند اما این توضیح لازم است که مجمع روحانیون مبارز به موازات جامعه روحانیت مبارز تشکیل و در واقع از آن منشعب شد. چهره‌های اصلی آن سید محمد موسوی خویینی ها، مهدی کروبی و سید محمد خاتمی و هر سه مورد وثوق بودند. خود دبیر کل مجمع (‌مهدی کروبی) البته بعد از انتخابات ۸۴ و به نشان ابراز نارضایتی از ناهمراهی دوستان با کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری جدا شد و حزب اعتماد ملی را پایه گذاشت و در سال ۸۸ هم با نامزد مجمع رقابت کرد. برخی از چهره‌های مشهور آن همچون آیت‌الله توسلی و محتشمی‌پور هم درگذشته‌اند.

 تحرکات روحانیون اصلاح‌طلب
اخیرا دو تشکل روحانی اصلاح‌طلبان یعنی مجمع روحانیون مبارز و مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، در حرم امام خمینی(ره) جلسه مشترکی برگزار کردند که سخنران ویژه این نشست حجت‌الاسلام سید حسن خمینی بود.این دو تشکل به اختصار با نام «مجمعین» شناخته می‌شوند و دبیرکلی یکی از آنها را موسوی تبریزی و دیگری را سید محمد خاتمی برعهده دارد؛ اگرچه بهانه این نشست که بعد از مدت‌ها شکل می‌گرفت، سالگرد تولد امام خمینی(ره) ذکر شده اما درباره انتخابات ۱۱ اسفندماه نیز میان اعضا حرف‌هایی رد و بدل شده است.

 حمایت از روحانی؟
حجت‌الاسلام ابوالفضل موسویان عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم، درباره جزئیات نشست مشترک مجمعین در حرم امام خمینی (ره) گفت: در این نشست درباره مسائل مختلف کشور بحث و تبادل نظر صورت گرفت؛ یکی از دستورکارهای این نشست مسئله مشارکت در انتخابات بود. در این رابطه بحث‌های کلی درباره وضعیت انتخابات مطرح شد و حاضران معتقد بودند که با توجه به وضعیتی که پیش گرفته شده این احساس وجود دارد که مردم تمایلی به شرکت
در انتخابات نداشته باشند.عضو مجمع محققین و مدرسین با ادعای اینکه بزرگترین مانع که قبلا هم وجود داشت مسئله نظارت استصوابی است که باعث می‌شود بسیاری از افراد رد صلاحیت شوند، گفت: این موضوع خلاف سخنان رهبر انقلاب است که می‌فرمایند باید تمامی دیدگاه‌ها و گرایشات سیاسی در سرنوشت خود دخیل باشند. موسویان در پاسخ به این سوال که در این نشست به مصادیق در رابطه با شرکت در انتخابات از جمله حمایت از برخی چهره‌های چون حسن روحانی پرداخته شد یا خیر، اظهار داشت: در این نشست صحبتی درباره شرکت یا عدم شرکت مجمعین در انتخابات خبرگان رهبری یا حمایت از آقای روحانی در انتخابات صورت نگرفت. به هر حال لازمه ارائه لیست برای انتخابات خبرگان رهبری این است که حداقل ۱۶ نفر کاندیدا برای این منظور داشته باشیم.وی ادامه داد: البته با توجه به اینکه ما تفاهم کردیم فعالیت‌های انتخاباتی اصلاح‌طلبان ذیل جبهه اصلاحات ایران صورت گیرد، بنابراین مجمع محققین و مدرسین و مجمع روحانیون مبارز نیز از تصمیم جمعی که در جبهه اصلاحات اتخاذ می‌شود تمکین خواهد کرد و بنا نیست که مجمعین به شکل موردی کنش‌ انتخاباتی داشته باشند.

 احتمال برگزاری یک جلسه مهم
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: با توجه به اینکه تعداد نامزدهای تایید صلاحیت شده اصلاح‌طلبان در روزهای آینده مشخص می‌شود، احتمالاً جبهه اصلاحات در هفته جاری جلسه‌ای داشته باشد تا درباره نحوه کنش‌گری اصلاح‌طلبان در دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری تصمیم‌ نهایی را اتخاذ کند. موسویان خاطرنشان کرد: هنوز آمار دقیقی از تعداد نامزدهای مجمع روحانیون مبارز که در انتخابات مجلس خبرگان رهبری شرکت کرده‌اند نداریم ولی طبیعتاً پس از مشخص شدن تعداد افراد تایید صلاحیت شده ما نیز وارد بحث مصداقی برای انتخابات خبرگان خواهیم شد.
 روایتی دقیق تر
اما آیت الله ایازی از روحانیون اصلاح‌طلب روایت دقیق‌تری از این جلسه دارد.او می‌گوید در مورد جزییات انتخابات مسئله‌ای مطرح نشده بلکه در مورد کلیات آن مباحثی مطرح گردیده است.براساس گزارش عصر ایران، آیت‌الله ایازی می‌گوید: با توجه به صحبت‌هایی که مطرح شد، نظر مجمعین در مجموع این نبود که مردم را به مشارکت در انتخابات دعوت کنند یا دعوت نکنند. نظرشان بیشتر این بود که چگونه می‌توان در باره انتخابات سخن گفت و چگونه به جامعه گفته شود که وضعیت کشور درباره انتخابات چگونه است. بی‌شک امروز زمینه‌‌های رقابت وجود ندارد، به دلیل اینکه برای افرادی زمینه ثبت‌نام فراهم نشده است و کسانی که به صورت نادر ثبت‌نام کرده‌اند ردصلاحیت شده‌اند.
اساساً سیستم هیئت اجرایی که داریم، اعتمادبرانگیز نیست تا بتواند مردم را تهییج و تشویق کند و نوعی امید را برای مشارک فراهم کند. موضوع دیگری که مطرح شد، این بود که امروز مجلس واقعاً تا چه قدر کارآیی و قدرت تصمیم‌گیری دارد؟ امروزه برای بسیاری از کارها در جاهای دیگر تصمیم گرفته می‌شود و مجلسی که حضرت امام (ره) درباره آن گفته بود در رأس امور است، جایگاه مناسب خود را پیدا نمی‌کند. فضائی درست کردند که می‌گویند یک کیلوگلابی داریم، حال این گلابی چیست و با چه کیفیتی است؟ مشخص نیست. همین طور بیایید و در انتخابات شرکت کنید. به خاطر نظام حضور پیدا کنید و اگر بیایید وضعیت اقتصادی کشور درست می‌شود اگر بیائید گرانی تمام می‌شود مجلس چگونه می‌تواند این مشکلات را حل کند؟! این‌ها مسائلی بود که درباره انتخابات
مطرح شد. مد نظر مجمعین این بود که ما این مباحث را به جامعه بازگو کنیم تا مردم خودشان تصمیم بگیرند چه کار می‌کنند و چه تصمیمی می‌گیرند.

 باید منتظر ماند
به نظر می‌رسد باید منتظر ماند تا مشخص شود تصمیم نهایی اصلاح‌طلبان چیست.نکته‌ای که روشن است این است که اصلاح‌طلبان در این انتخابات هماهنگ و ذیل جبهه اصلاحات عمل خواهند کرد. استراتژی اصلاح‌طلبان هم فعلا سکوت و انتظار است تا از ابهامات و سوالات موجود کاسته شود.