عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در حل معضل آلودگی هوا، گفت: حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما فقط نظاره گر شدت‌گیری این مسئله هستیم.معین الدین سعیدی در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از بی‌اهمیت بودن مسئله آلودگی هوا برای مسئولان به وضعیت بحرانی این معضل […]

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در حل معضل آلودگی هوا، گفت: حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما فقط نظاره گر شدت‌گیری این مسئله هستیم.معین الدین سعیدی در گفتگو با خانه ملت با انتقاد از بی‌اهمیت بودن مسئله آلودگی هوا برای مسئولان به وضعیت بحرانی این معضل در کلانشهرها به ویژه پایتخت اشاره کرد و گفت: دیگر تعطیلی مدارس و اداره‌ها حلال معضل آلودگی هوا نیست در این بین نه تنها خبری از وزش باد و باران برای نجات پایتخت نشینان نیست بلکه سایر استان‌ها همچون اصفهان و دیگر کلانشهرها در محاصره دود غلیظ ناشی از پسماند سوزی و اگزوز بدون فیلتر خودروها هستند و طبق گفته مسئولان، این بار هم متهم اصلی آلودگی هوا مردم شدند! نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند، دشتیاری و زرآباد در مجلس افزود: رابطه تنگاتنگی بین حیات بشر و محیط زیست وجود دارد زمانی که آمار مرگ و میر ۲۶ هزار نفری ناشی از آلودگی هوا منتشر می‌شود، با تمام خسارات جانی که این آلودگی از خود بجای می‌گذارد باز مسئولان و متولیان برای حل این مسئله به دنبال وزش باد هستند و خبر از رشد بیماران قلبی، عروقی و مرگ و میرهای سکته قلبی و مغزی شهر ندارند؛ حتما باید وزیر بهداشت برای چنین بحرانی به مجلس گزارش تکمیلی ارائه دهد.

قانون هوای پاک در گوشه طاقچه دولت خاک می‌خورد
سعیدی با انتقاد از عملکرد دولت‌ها در حل معضل آلودگی هوا، یادآور شد: حل معضل آلودگی هوا موضوع لاینحلی نیست اما فقط نظاره گر شدت‌گیری این مسئله هستیم، در چند دهه اخیر برای کنترل این مسئله از طرف دولت‌ها و مسئولان تکیه زده بر جایگاه مدیریت نه تنها برنامه کارآمدی ارائه نشده بلکه قانون تصویب شده هوای پاک را در لابه لای قوانین در کیانه طاقچه افتخارات خود گذاشته‌اند که مبادا‌بندی از بندهای آن خوانده و اجرایی شود.عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به گزارش رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت از محیط زیست از میزان خسارات جانی آلودگی هوا، اظهار داشت: طبق بررسی‌های انجام شده توسط وزارت بهداشت از ۳۳ شهر در سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۶ هزار نفر به‌دلیل مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا جان خود را از دست دادند که خسارت آن معادل ۱۱.۳ میلیارد دلار برآورد شده است، تهران بیش از ۶ هزار مرگ‌ومیر منتسب به آلودگی هوا داشته که خسارت آن معادل ۳ میلیارد دلار است که در نوع خود یک جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود، بدون ورود مدعی العمومی به لایه‌های پنهانی آمار این جنایت!نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه سوخت بی‌کیفیت خودروها سال‌ها نقل مجالس بوده و امروز همپای مازوت سوزی خود را در آلودگی هوا نشان داده است، یادآور شد: گازوئیل مصرفی برخی از خودروها هم با محتوای سولفور بالا به‌جهت کارکردی مانند مازوت عمل می‌کند؛ در واقع فقط نامش گازوئیل است اما به‌ لحاظ عملکرد تفاوتی با مازوت ندارد، این مسئله در شرایطی عنوان می‌شود که وزیر نفت ادعا می‌کند ما سوخت باکیفیت تولید می‌کنیم و سایر مسئولان تاکید دارند که مازوت سوزی نداریم.سعیدی در ادامه یادآور شد: تمام معضل آلودگی هوا به بی‌کیفیتی سوخت و خودرو در نهایت کاشت درختان که آرزوی وزیر آموزش و پرورش است ختم نمی‌شود، شهرداری و شورای شهر پذیرفته‌اند که ناوگان حمل و نقل عمومی کشور فرسوده است اما مردم را به تحمل و بردباری دعوت می‌کند و خودروهای تک سرنشین را مقصر اول و آخر می‌داند.

مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است
عضو کمیسیون کشاورزی در ادامه با بیان اینکه دولت‌های مختلف در حل معضل آلودگی هوا باید پروژه‌هایی را عملیاتی می‌کردند که در مسیر توسعه پایدار بود، اظهار داشت: سال‌هاست بحث سوخت بی‌کیفیت مطرح است و دم از گازوئیل‌هایی زده می‌شود که درصد گوگرد بالایی را به خود اختصاص داده‌اند در برابر این مسائل تنها با تعطیلی مدارس روبرو هستیم، مسئله آلودگی هوا موضوعی حاکمیتی است که امروز در ظاهر به نام مردم تمام می‌شود.وی با تاکید بر اینکه هزینه بی‌تفاوتی مسئولان در خصوص آلودگی هوا را مردم با جانشان پرداخت می‌کنند، گفت: امروز نه تنها مسئولان و متولیانی که نقشی در کنترل آلودگی هوا دارند از سازمان محیط زیست گرفته تا سایر نهادها پاسخگوی وکلای مردم در خانه ملت نیستند، این مسئله جز کلیشه‌ای و ویترینی بودن مشکلات محیط زیستی پیامی ندارد و این حجم از آلودگی نه تنها به قیمت جان مردم تمام می‌شود بلکه بسیاری از قوانین تصویب شده که برای سلامتی و آسایش آحاد جامعه است را زیر سوال برده بی‌تردید ادامه این وضعیت تبعات گرانی به دنبال خواهد داشت.

رفع آلودگی هوا تنها با تعطیلی مدارس محقق می‌شود؟
از سوی دیگر تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها تنها راهی برای کنترل لحظه‌ای آلودگی هواست، یک اقدام اساسی برای حل مسئله آلودگی هوا نیست.آسمان و هوای پاک،هر زمانی که این کلمات به گوشمان می‌رسد لبخند بر صورتمان نقش می‌بندد و به دنبال آسمانی آبی و صاف می‌گردیم اما این روزها نه تنها خبری از لبخند نیست بلکه نفس هایمان هم به شمارش در آمده است. خبری از باران و هوای سرد زمستانه نیست و تا چشم کارمی کند هوایی تیره و تار دیده می‌شود. هوای آلوده‌ای که دست از سر کلانشهر‌ها بر نمی‌دارد. در این شرایط هم خانواده‌ها دوباره نگران می‌شوند.به خصوص مادرانی که شاغل هستند؛ از طرفی کارها و برنامه‌های روزمره خودشان از طرف دیگر فاصله گرفتن فرزندانشان از مدارس ذهنشان را به شدت درگیر می‌کند. بهانه‌ای که درهای مدارس کشور را بسته کرد. اتفاق تلخی که بارها و بارها مسئولان نظام آموزشی کشور هشدار دادند و پیگیری کردند اما به نتیجه نرسیدند. در این بین سال‌ها می‌گذرد و شرایط آلودگی هوا نسبت به گذشته بیشتر و بیشتر می‌شود و نشده که زمستانی بدون آلودگی هوا داشته باشیم. به گزارش باشگاه خبرنگاران، داریوش گل‌علیزاده، رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با تداوم آلودگی هوا در بسیاری از کلانشهر‌های کشور این چنین گفت: راهکار اساسی کاهش آلودگی هوا اجرای قانون هوای پاک است. در این جهت اصلی‌ترین و موثرترین اقدام، توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی است. طبق ماده ۲ قانون هوای پاک، سازمان حفاظت محیط زیست بر حسن اجرای این قانون نظارت دارد و بازرسی کل کشور به این موضوع ورود کرده که بگوید سازمان محیط زیست به وظیفه نظارتی خود به خوبی عمل نکرده است. او ادامه داد: متاسفانه با توجه به ایجاد وارونگی دمایی و بروز آلودگی هوا در اکثر کلانشهر‌های کشور، کارگروه‌های شرایط اضطرار آلودگی هوای استان تشکیل و به استناد دستورالعمل ابلاغی، برخی از محدودیت‌ها از جمله تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در کلانشهر‌های مختلف در دستور کار قرار دادند که تداوم این شرایط، خسارت‌های غیرقابل جبرانی به سلامت شهروندان و اقتصاد کشور وارد می‌کند و این موضوع بسیار نگران‌کننده است. رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست بیان کرد: برای خارج شدن از شرایط فعلی نباید تنها به تعطیلی اکتفا کرد بلکه تمام دستگاه‌های ذی ربط باید دست به کار شوند. طی ابلاغیه‌ای به کلیه ادارات کل حفاظت محیط زیست استان و دستگاه‌های اجرایی ذی‌ربط، متذکر شدیم تا با هماهنگی و هم‌افزایی ظرفیت‌های موجود در سطح هر استان، پایش و نظارت بیشتری در جهت کنترل منابع انتشار آلاینده‌ها اعمال شود.او گفت: وزارت کشور نیز به عنوان نهاد هماهنگ کننده، مراتب را به کلیه استانداران و شهرداری‌های کلانشهر‌ها ابلاغ کرده و پیگیری‌های لازم را به عمل آورده است. در همین راستا، کلیه دستگاه‌های اجرایی ملی ذی‌ربط، مسئول پیگیری و نظارت بر اجرای امور از طریق ادارات استانی خود بوده و ادارات کل حفاظت محیط زیست استان نیز مکلف شده‌اند، ضمن انجام تکالیف اجرایی و نظارتی خود، به عنوان دبیرخانه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، اجرای مصوبات را پیگیری کرده و گزارش عملکرد سازمان‌های مکلف را به صورت هفتگی تهیه و به سازمان ارسال کنند.او تصریح کرد: تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها یا ادارات و ایجاد محدودیت‌های زمانی، مکانی و نوعی در شرایط اضطرار آلودگی هوا، صرفاً یک اقدام عاجل و اضطراری با هدف کاهش مواجهه شهروندان با خطرات بهداشتی آلودگی هوا و پیشگیری از تشدید آلودگی هوا است، نه یک اقدام اساسی برای حل مسئله آلودگی هوا. در این راستا علی سلاجقه معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره فصل سرما و آلودگی هوای پیش رو اظهار کرد: یکی از اقدامات و تمرکزات ما بحث گازسوز کردن وسایل نقلیه در سراسر کشور است تا بتوانیم وسایل عمومی و نقلیه‌ای که معضل بزرگ کشور شده‌اند را رفع کنیم. در بحث صنایع ثابت هم موضوع فیلتراسیون باید به خوبی انجام شود تا بتوانیم مانع ایجاد آلودگی هوا شویم. صنایع متحرک هم موضوعی است که هر روزه سمت و سوی خاص خود را دارد که ما با افتتاح زیاد ایستگاه‌های مترو مانع ایجاد آلودگی هایشان می‌شویم. سلاجقه در ادامه گفت:البته نباید موضوع ایجاد زباله‌ها را توسط انسان‌ها نادیده بگیریم. تا به الان ۱/۳ میلیارد تن زباله در سطح دنیا تولید شده که از این میزان ۱۸ میلیون تن زباله به کشور ما اختصاص داده شده است. ما نباید تنها فقط هر ساله جلسات مختلف تشکیل دهیم باید تمام تصمیمات در راستای جلوگیری از آلودگی هوا را اجرایی کنیم، زیرا موضوعی شوخی بردار نیست و با سلامتی انسان‌ها سر و کار دارد. مصطفی بهزادفر استاد دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه بانک جهانی شش منبع آلودگی‌زا را معرفی کرده است، درباره این معضل این چنین گفت: وسایل نقلیه، انرژی مصرفی گرمایش و سرمایش ساختمان‌ها، برق مصرفی جهت روشن کردن خیابان و فضای همگانی و ساختمان، فرآیند‌های صنعتی، مدیریت پسماند و کربن نهان در زیرساخت‌های شهری شش منبع آلودگی‌زا هستند، اما راهکاری اجرایی و عملی تاکنون برای آن در ایران انجام نشده است.این استاد دانشگاه گفت: در ایران به ازای هر خانوار یک وسیله نقلیه و به ازای هر دو خانوار یک موتورسیکلت وجود دارد.میثم سعیدی مدیر روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست هم درباره اتفاقات اخیر آلودگی هوا این چنین گفت:دلایل فوق باعث شده تا بر اساس میزان اثربخشی و زمان و هزینه، برنامه‌های پیش‌بینی شده اولویت‌بندی و هدف‌گذاری شود، اما متاسفانه بسیاری از سیاست‌ها و طرح‌ها در کلانشهر‌ها مغایر سیاست‌های کاهش آلودگی هوا اجرا شده است و در حال حاضر شاهد لجام گسیختگی در حوزه مصرف انرژی هستیم که برای رفع ناترازی و کاهش وابستگی تولید انرژی کشور به سوخت‌های فسیلی و برون رفت از وضعیت موجود هوای کلانشهرها، کاهش آلودگی هوا در دستور کار دولت قرار گرفته است. او در ادامه گفت: کارشناسان و مسئولان مربوطه بار‌ها در این خصوص اذعان داشتند که آلودگی هوای شهر تهران و شهر‌های بزرگ ناشی از ترک فعل نهاد‌هایی از جمله شورا‌های شهر، شهرداری‌ها و دستگاه‌های اجرایی است که از عدم توجه به اجرای قانون هوا نشات می‌گیرد. البته کمبود بودجه، عدم وجود سازوکاری برای نظارت سازمان حفاظت محیط زیست بر هزینه کرد منابع پیش‌بینی شده قانون هوای پاک و بی‌توجهی به لزوم توسعه زیرساخت‌ها در این حوزه از جمله عوامل اصلی تشدید آلودگی هوا است که به‌نظر اصلاح قانون و تولی‌گری سازمان محیط زیست در حوزه اجرا و تخصیص بودجه می‌تواند یکی از راهکار‌های اصلی کاهش و کنترل آلودگی هوا مورد بحث و بررسی نهاد‌های قانون‌گذار قرار گیرد، راهکاری که باعث می‌شود آلودگی هوا در کشور یک پاسخگو داشته باشد.