شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه تنها رفتار صهیونیست‌ها در برابر فلسطینی‌ها بلکه کل نظام مبتنی بر قوانین پس از جنگ‌جهانی دوم از جمله اقتدار این دیوان بین‌المللی را مورد آزمون و سنجش قرار داده است. البته هرگز چنین پرونده سطح بالایی در بحبوحه چنین درگیری […]

شکایت آفریقای جنوبی در دیوان بین‌المللی دادگستری نسبت به نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه نه تنها رفتار صهیونیست‌ها در برابر فلسطینی‌ها بلکه کل نظام مبتنی بر قوانین پس از جنگ‌جهانی دوم از جمله اقتدار این دیوان بین‌المللی را مورد آزمون و سنجش قرار داده است. البته هرگز چنین پرونده سطح بالایی در بحبوحه چنین درگیری خونینی مطرح نشده بود و به ندرت پیش آمده که اکثرا برای تحقق نتایج چنین خطری کنند. به گزارش ایسنا، «بلینه نی هراری» وکیل ایرلندی که بخشی از پرونده آفریقای جنوبی را به دیوان بین‌المللی دادگستری ارائه و تدوین کرد، گفت: خطر قریب‌الوقوع مرگ، آسیب و ویرانی که فلسطینی‌ها امروز در غزه با آن مواجه هستند، رای دادگاه را درخصوص اقدامات اضطراری و موقت برای تعلیق فعالیت‌های نظامی اسرائیل توجیه می‌کند. البته شاید برخی بگویند که اعتبار قوانین بین‌المللی به عبارتی توانایی و اراده آن در محافظت از برابری همه مردم، در هاله‌ای از ابهام باشد.
«پاتریک وینتور» روزنامه‌نگار انگلیسی و سردبیر بخش دیپلماتیک روزنامه گاردین در مطلبی برای این روزنامه نوشت: دادگاه به طرز فوق‌العاده‌ای از آنچه به عنوان مسئولیت‌هایش شناخته می‌شود، کوتاهی نکرد. گرچه آتش‌بس کامل رخ نداد، اما دستورات حفاظتی از جمله خاتمه دادن به کشتار فلسطینی‌ها در غزه را صادر کرد؛ اقدامی که فراتر از آن چیزی بود که بسیاری از کارشناسان حقوق بین‌الملل پیش‌بینی کرده بودند.
وی هم‌چنین تاکید کرد: این حکم برای اسرائیل ویرانگر و برای سیاستمدارانی مانند «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه ایالات متحده که گفت این پرونده بی‌فایده است و یا «دیوید کامرون» وزیر امور خارجه بریتانیا که از آفریقای جنوبی خواست که کلماتی مانند نسل‌کشی را بی‌محابا به زبان نیاورد، ناخوشایند است. به گزارش گاردین، از طرفی این پرونده در دیوان بین‌المللی دادگستری موجب ایجاد مشکل در روابط دیپلماتیک می‌شود. یک سند محرمانه از سوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی توسط پایگاه خبری آکسیوس مشاهده شده که می‌گوید: این پرونده می‌تواند پیامدهای بالقوه‌ای را در حوزه روابط دوجانبه، اقتصادی و امنیتی به دنبال داشته باشد.
دیوان بین‌المللی دادگستری مستقر در لاهه در پی شکایت آفریقای جنوبی بابت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در غزه تشکیل جلسه داد و دادستان‌های این دادگاه طی دو روز به بررسی شواهد ارائه شده و نیز پاسخ رژیم صهیونیستی پرداختند. آفریقای جنوبی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در جریان عملیات نظامی‌خود در نوار غزه، کنوانسیون منع نسل‌کشی مورخ ۱۹۴۸ را نقض کرده است، در روز ۲۹ دسامبر شکایتی را علیه اسرائیل در دیوان‌بین‌المللی دادگستری مطرح کرد.