دفاع از مرادصحرایی قطعاً از استیضاح او سخت‌تر است با این که حتم داریم با اعلام وصول و قطعی شدن استیضاح مراد صحرایی، استیضاح او منجر به عزل او از وزارت آموزش و پرورش نخواهد شد! آفتاب یزد – رضا بردستانی: تب انتقاد از کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم روی جلد روزنامه ها، تریبون […]

دفاع از مرادصحرایی قطعاً از استیضاح او سخت‌تر است با این که حتم داریم با اعلام وصول و قطعی شدن استیضاح مراد صحرایی،
استیضاح او منجر به عزل او از وزارت آموزش و پرورش نخواهد شد!

آفتاب یزد – رضا بردستانی: تب انتقاد از کمبود معلم و کلاس‌های بدون معلم روی جلد روزنامه ها، تریبون مجلس و رسانه‌های رسمی و غیر رسمی فروکش کرده است ولی، آیا دیگر کلاسی در کشور بدون معلم اداره نمی‌شود؟
آخرین باری که از کمبود معلم شنیدم، یک ماه قبل و دو هفته پیش نبود، دو روز قبل بود، ۱۵ آبان و از زبان «حبیب الله دهمرده»، نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی.
حبیب الله دهمرده در تذکری شفاهی در جلسه علنی نوبت دوم روز ۱۵ آبان در مجلس، با بیان اینکه انتظار می‌رود به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در لایحه برنامه هفتم پرداخته شود، گفت: کلاس‌های درس در مناطق محروم معلم ندارد. کلاس‌های ما در استان سیستان و بلوچستان بدون معلم مانده است. سال‌های گذشته ما از طریق معلمان خرید خدمات و ده‌ها نوع قرارداد دیگر معلم را تامین می‌کردیم که اکنون جلوی آن گرفته شده است. نماینده مردم زابل در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای تامین معلم مناطق محروم به چه کسی پناه ببریم؟ تصریح کرد: متاسفانه فاصله طبقاتی روز به روز بیشتر می‌شود، انتظار می‌رود مساعدت بیشتری در این حوزه صورت گیرد تا معلم برای کلاس درس مناطق محروم تامین شود.

 

فاصله‌ی طبقاتی دردی بدتر از کلاس‌های بدون معلم
در تذکر نماینده‌ی زابل، دو نکته وجود دارد؛ کمبود معلم (کلاس‌های بدون معلم در مناطق محروم) و فاصله طبقاتی.
هفتم تیرماه، المیرا شریفی مقدم در توئیتی نوشت: «چند روزی است در برنامه صبح از وضع مدارس غیردولتی و شهریه‌ها و عدالت آموزشی گفتیم، غافل از این که آقای وزیر در اولین سفر بعد از آن بیست کشور به حج رفته است. قبول باشه حاج آقا.»
دو ماه بعد اما گذر مراد صحرایی به برنامه «صبحانه ایرانی» افتاد تا یکبار دیگر موضوع آزاردهنده و تلخ «عدالت آموزشی» گریبانگیر او بشود. وزیر آموزش و پرورش در مواجهه با سوالی درباره‌ی شهریه‌های نامتعارف در برخی مدارس آن چنانی حرفی زد که شاید سنگ بنای استیضاح او از همان واکنش آغاز شد: «برای کیفیت باید پول هزینه شود مانند افرادی که ماشین لوکس می‌گیرند و هزینه بیشتری می‌کنند.»
علی خضریان، نماینده تهران در توییتی و در واکنش به صحبت‌های مراد صحرایی نوشت: «دفاع غیرمسئولانه جناب رضا مراد صحرایی از طبقاتی شدن مدارس که به قول رهبری این بی‌عدالتی محض به هیچ وجه قابل قبول نیست حاکی ازعدم باور وی به عدالت آموزشی در آموزش و پرورش است. لذابه احترام فرزندانی که آموزش رایگان و با کیفیت حق قانونی آن هاست استیضاح وزیر را پیگیری می‌کنیم.»
تا اینجای ماجرا، داستان مراد صحرایی به مهرماه و آغاز سال تحصیلی نرسیده، با سه چالش عمیق مواجه بود: سفر به بیست کشور خارجی، سفر حج بلافاصله بعد از اخذ رأی اعتماد در مجلس و شهریه‌های نامتعارف در برخی مدارس آن چنانی.
مهرماه که رسید اما کمبود معلم در کنار تغییرات گسترده در سطح مدیران مدارس (جا به جایی ۲۰ هزار مدیر) به چالش‌های قبلی اضافه شد و مراد صحرایی در مدت کمی که به وزارت رسیده بود با سخت‌ترین چالش‌ها خود را تنها یافت.
تذکرات پی در پی نمایندگان مجلس، فشار رسانه‌ها و اعتراض خانواده‌ها دست به دست هم داد تا مراد صحرایی متوجه شود آنچنان هم نشستن بر صندلی وزارت آموزش و پرورش آسان نیست!

> استیضاح وزیر آموزش و پرورش سیاسی نیست اما سؤال این جا است؛
چقدر جدی است؟
۱۶ مهرماه بود که علی خضریان، نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران از ثبت استیضاح وزیر آموزش و پرورش و آغاز روند قانونی آن خبر داد و اظهار داشت: در مدت تصدی مسئولیت وزارت آموزش و پرورش توسط آقای صحرایی نه‌تنها آنچه در برنامه ایشان به نمایندگان اعلام شده بود، محقق نشده است، بلکه در موارد متعددی عکس آن نیز در حال انجام می‌باشد. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس افزود: استیضاح وزیر آموزش و پرورش با محورهای متعددی همچون ضعف در برنامه‌ریزی برای تأمین معلمان موردنیاز پیش از آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ و در نتیجه کمبود معلم در بسیاری از مناطق کشور، تاخیر در اعلام نتایج آزمون آموزگاری و دبیری، فقدان برنامه‌ای منسجم برای اجرای سند تحول بنیادین و پرداخت افراطی به کارهای حاشیه‌ای و گفتمانی، اظهارنظرهای غیرحساب‌شده و فقدان مدیریتی صحیح مسائل آموزش و پرورش در رسانه، تراکم بالای کلاس‌های درسی و شرایط نامناسب مدارس در آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ – ۱۴۰۲ به ثبت رسیده است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس در تشریح دیگر محورهای استیضاح وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: مسئله تعمیق ناعدالتی‌های آموزشی و عدم رسیدگی به مصادیق فقر آموزشی از جمله بی‌سواد مطلق و بازماندگان و تارکان از تحصیل، مطالب زائد و حافظه‌محوری در کتب درسی و در روش‌های تدریس و ارزیابی با وجود تذکر چندباره رهبر معظم انقلاب و کارشناسان، وضعیت فرهنگی اسفناک در مدارس و ضعف برنامه‌ریزی مسئولان آموزش و پرورش که موجب آسیب‌های اجتماعی شدیدی شده است و همچنین تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان و عدم تمکین به قانون مجلس برای اصلاح اساسنامه در سامانه مجلس جهت جمع‌آوری امضای نمایندگان ثبت شده و با توجه به امضای دیگر نمایندگان، این استیضاح تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.
خضریان با اشاره به بازگشایی مدارس در مهرماه سال جاری گفت: متأسفانه شاهدیم به‌دلیل کسری قابل‌توجه معلم بسیاری از مدارس کشور با فقدان معلم مواجه شده‌اند، به‌عنوان مثال در تهران بیش‌از ۴۰۰۰ نفر کمبود معلم وجود دارد که این مسئله عملاً موجب تعطیلی مدارس یا افت شدید کیفیت آموزشی شده است، این در حالی است که پیش از این مشخص بود در سال جاری به‌دلیل نهایی شدن اجرای رتبه‌بندی و افزایش حقوق‌ها، بسیاری از معلمان در شرف بازنشستگی درخواست بازنشستگی خواهند داد. خضریان با انتقاد از اظهارنظرهای غیرحساب‌شده و فقدان مدیریتی صحیح مسائل آموزش و پرورش در رسانه گفت: در طول مدت وزارت فعلی آموزش و پرورش بارها شاهد اظهارنظرهای غیرحساب‌شده از سوی جناب وزیر بودیم که متاسفانه با واکنش‌های بسیاری در محیط اجتماعی همراه بود. حاشیه‌سازی با اعلام تغییر ۲۰هزار مدیر مدرسه، اظهارنظر عجیب در خصوص وضعیت مدارس غیردولتی، واکنش عجیب به منوی غذایی منتشرشده از یکی از مدارس غیردولتی و شانه خالی کردن از مسئولیت وزارت در خصوص نظارت بر مدارس غیردولتی، از جمله این موارد بوده است. وی با انتقاد از وجود مطالب زائد و حافظه‌محوری در کتب درسی و روش‌های تدریس و ارزیابی افزود: با وجود اینکه بارها کارشناسان حوزه آموزش و پرورش از حافظه‌محوری در کتب درسی و روش‌های تدریس و ارزیابی انتقاد کرده‌اند و بسیاری از مطالب کتاب درسی را زائد شمرده‌اند، اما همچنان تغییر محسوسی در کتب درسی دیده نمی‌شود. رهبر معظم انقلاب نیز در دیدار اخیر با فرهنگیان از محتوای زائد در کتب درسی انتقاد کردند که با وجود وعده مسئولان اما همچنان اتفاقی نیفتاده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که متاسفانه ریشه این‌عدم اصلاح به آنجا بازمی‌گردد که بسیاری از مسئولان تدوین کتب درسی اساساً اعتقادی به ایرادات واردشده ندارند و جناب آقای صحرایی نیز تحولی در این خصوص را دنبال نمی‌کند.
خضریان یکی از نقاط قابل‌تأسف در مدارس را وضعیت فرهنگی اسفناک دانست و افزود: متأسفانه آمار آسیب‌های اجتماعی اعم‌از اعتیاد، خودکشی، بزهکاری و همچنین کنش‌های دانش‌آموزان در ایام اغتشاشات ۱۴۰۱ و مراسمات بازگشایی مدارس در ابتدای سال تحصیلی جدید که مواردی را به آقای صحرایی نیز مستقیماً گوشزد کردم، نشان داد که فضای فرهنگی و پرورشی مدارس دچار چالش‌های اساسی است که برنامه‌ریزی عالمانه و دقیقی نیز برای آن وجود ندارد. کمبود مربی و معاون پرورشی و همچنین مشاور در مدارس نیز موجب تشدید این شرایط شده است که برنامه جامع، تخصصی و دقیقی نیز جز مسائل روزمره و برنامه‌های سالیانه مرسوم در مدارس دیده نمی‌شود. عضو هیئت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به تخلفات مالی در صندوق ذخیره فرهنگیان وعدم تمکین به قانون مجلس برای اصلاح اساسنامه این صندوق، گفت: انتشار یک فیش حقوقی از صندوق ذخیره فرهنگیان در ماه گذشته که نشان از اضافه‌کار عجیب یکی از معاونین صندوق داشت، نشان از عدم نظارت بر این صندوق می‌باشد. بنده با علم به همین مشکلات در قانون بودجه ۱۴۰۰ پیشنهادی را مبنی بر اینکه صندوق را مکلف به اصلاح اساسنامه کرده بود، ارائه دادم که با توجه به تصویب مجلس شورای اسلامی، متاسفانه با ترک‌فعل مسئولان این صندوق تاکنون همراه بوده است. فقدان شفافیت صندوق ذخیره فرهنگیان و گستردگی هلدینگ‌های آن وعدم پرداخت سهمی از سود به فرهنگیان از جمله موارد دیگری است که موجب نارضایتی فرهنگیان از این صندوق و کاهش عضویت در آن شده است که متأسفانه جناب وزیر نیز در خصوص این تخلفات منفعل است.

 

مگر صحرایی چه کرده که می‌خواهند استیضاحش کنند؟
«مگر صحرایی چه کرده که می‌خواهند استیضاحش کنند؟» این سوال «آفتاب یزد» نیست، پرسش یک عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس است که نه تنها عملکرد وزیر آموزش و پرورش را بسیار خوب ارزیابی کرده است بلکه شاکی و مدعی پرسیده: «چه دلیلی دارد که نمایندگان بخواهند وزیری که هنوز یک سال از دوران وزارتش نگذشته را استیضاح کنند. به نظرم باید دستگاه‌های نظارتی دقت و نظارت داشته باشند که هدف از استیضاح چه چیزی است.»
علیرضا پاک فطرت که در واکنش به تقاضای عده‌ای از نمایندگان برای استیضاح رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش سخن می‌گفت، ابراز داشت: «متاسفانه وزارت آموزش و پرورش را سیاسی کردند. این همه وزارتخانه عریض و طویل وجود دارد که معلوم نیست چه کاری انجام می‌دهند و کسی هم کاری به کارشان ندارد.» وی ادامه داد: «وزارت آموزش و پرورش با ۱۶ میلیون دانش‌آموز و یک میلیون کارمند و معلم مسئولیت تعلیم و تربیت کشور را به عهده دارد؛ اکنون که در آستانه انتخابات قرار داریم عده‌ای از نمایندگان می‌خواهند آدم‌های خودشان را در جاهای مختلف منصوب کنند و وقتی این اتفاق رخ نمی‌دهد دست به چنین حرکاتی می‌زنند که خیلی هم زشت است. وضعیت به گونه‌ای است که بعضی‌ها حتی می‌گویند گزینه مد نظرشان در کدام مدرسه مدیر شود. اینها همه در شرایطی است که رهبری فرمودند نماینده حق دخالت در عزل و نصب‌ها را ندارد.» این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بیان کرد: «اگر حداقل دو سال از عمر فعالیت وزیر آموزش و پرورش می‌گذشت و عملکردش ضعیف بود و بحران ایجاد می‌کرد، دنبال کردن استیضاح توجیه داشت ولی هنوز یک سال از وزارت وزیر آموزش و پرورش نگذشته است؛ این حرکات در شأن مجلس نیست». پاک فطرت در ادامه گفت: «چه دلیلی وجود دارد که وزیر آموزش و پرورش استیضاح شود. مگر او چه کرده که قصد استیضاحش را دارند. جز اینکه قانون را در بحث استخدام‌ها و آموزش و تعلیم و تربیت اجرا کرده است؟ اتفاقا عملکرد مجلس بسیار هم خوب بوده است. لازم است دستگاه‌های نظارتی در این باره دقت و نظارت داشته باشند که هدف از استیضاح چیست؟ و آن‌هایی که استیضاح را مطرح کرده‌اند چه مشکلی دارند؟»

> وزیر را می‌توان حتی یک روز پس از وزیر شدن استیضاح کرد اما…
بین گفته‌های پاک فطرت (مخالف استیضاح) و خضریان (یکی از بانیان استیضاح رضا مراد صحرایی) فاصله بسیار است اما در واکنش به گفته‌های پاک فطرت می‌توان چند نکته را یادآور شد:
– نخست این که؛ استیضاح می‌تواند بر اساس ناکرده ها (ترک فعل، تعلل، تغافل، عدم توانایی) شکل بگیرد پس در جواب سؤال پاک‌فطرت که می‌پرسد: مگر وزیر چه کرده؟ باید گفت: وزیر چه کارهایی باید انجام می‌داده و نداده!
– دوم این که؛ شش ماهه بودن دوران وزارت با دوساله و چندساله بودن تفاوتی ندارد. نمایندگان مجلس بر اساس قانون می‌توانند هر زمان که احساس کردند وزیر قادر به انجام وظایف خود نیست او را استیضاح کنند حالا می‌خواهد شش ماه پس از وزارت باشد می‌خواهد فردای اخذ رأی اعتماد!
– سوم این که؛ آقای پاک فطرت لااقل از روی دلایل استیضاح که از سوی همکاران خود تنظیم شده یک بار می‌خواند و بعد می‌پرسید؛ مگر وزیر چه کرده!؟
– و چهارم این که؛ دفاع از مرادصحرایی قطعاً از استیضاح او سخت‌تر است با این که حتم داریم با اعلام وصول و قطعی شدن استیضاح مراد صحرایی، استیضاح او منجر به عزل او از وزارت آموزش و پرورش نخواهد شد!

> زور استیضاح‌کنندگان به حامیان مراد صحرایی، بیرون و اندرون بهارستان نمی‌رسد!

واکنش‌ها به خبر اعلام وصول استیضاح صحرایی
اگرچه گفته شده، مشکلات آموزش و پرورش زیر پای وزیر را خالی کرد و استیضاح رضا مراد صحرایی کلید خورد (اعلام وصول شد) اما بعید می‌دانیم زور استیضاح‌کنندگان مراد صحرایی به حامیان وزیر آموزش و پرورش – بیرون و اندرون بهارستان – برسد و این یعنی معتقدیم استیضاح مرادصحرایی فقط وقت مجلس را در آخرین ماه‌ها خواهد گرفت.
طرح استیضاح صحرایی وزیر آموزش و پرورش واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است. جلال محمودزاده نماینده مهاباد و از طراحان استیضاح وزیر آموزش و پرورش در گفتگو با تسنیم، با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۵۶ نفر از نمایندگان مجلس طرح استیضاح آقای صحرایی را امضا کرده‌اند، گفت: با توجه به عملکرد غیرقابل دفاع وزیر آ – پ در مدت اخیر به ویژه در بحث کمبود معلم در مدارس، بعید به نظر می‌رسد که نمایندگان از امضاهای خود برای استیضاح ایشان عقب‌نشینی کنند. در عین حال عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: در آغاز سال و با گذشت ۵ ماه از رای اعتماد به وزیر آموزش و پرورش، استیضاح صحرایی حکیمانه نیست. مهرداد ویس کرمی در گفتگو با ایرنا با اشاره به طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش گفت: استیضاح صحرایی در شرایط فعلی کار حکیمانه‌ای نیست. وی افزود: صحرایی زمان کوتاهی است که بر سر کار آمده و در این زمان کوتاه نمی‌توان ارزیابی دقیقی از کار وزیر داشت و لذا باید اجازه دهیم که وزیر برنامه‌های خود را اجرایی کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس اظهار داشت: وزارت آموزش و پرورش و وزارت صمت دچار مشکلات زیادی هستند به همین دلیل تغییرات مدیریتی در این دو وزارتخانه با سرعت انجام می‌شود. ویس کرمی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر سال تحصیلی تازه آغاز شده و وزارتخانه مهم آموزش و پرورش نیازمند یک انسجام داخلی است و نمایندگان مجلس باید به صحرایی در وزارت آموزش و پرورش فرصت دهند تا بتواند کارها را سامان دهد.
وی افزود: چه برای وزیر آموزش و پرورش و چه برای هر وزیر دیگری، پنج ماه زمان خوبی برای ارزیابی عملک

رد وی نیست و مجلس حداقل باید یک سال به وزیر فرصت دهد تا ببیند چگونه عمل خواهد کرد. به گزارش ایرنا، ۱۵ آبان احمد نادری عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح استیضاح وزیر آموزش و پرورش در هیئت رئیسه مجلس اعلام وصول شده است. این در حالی است که خرداد ماه امسال صحرایی از مجلس رای اعتماد گرفت و حدود یک ماه و نیم از آغاز سال تحصیلی می‌گذرد.