در جریان کاوش‌ها در کاپادوکیه و آناتولی مرکزی، سازه‌ای با بزرگ‌ترین موزاییک کف کشف شد. به گزارش راهنماتو، در جریان کاوش‌هایی که هنوز هم ادامه دارد موزاییک‌های کف یک ویلا که به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد و در استان قیصریه در ترکیه واقع شده است آشکار شد. کاوش‌ها در این ناحیه از ۳ سال پیش […]

در جریان کاوش‌ها در کاپادوکیه و آناتولی مرکزی، سازه‌ای با بزرگ‌ترین موزاییک کف کشف شد.
به گزارش راهنماتو، در جریان کاوش‌هایی که هنوز هم ادامه دارد موزاییک‌های کف یک ویلا که به قرن چهارم میلادی بازمی‌گردد و در استان قیصریه در ترکیه واقع شده است آشکار شد.
کاوش‌ها در این ناحیه از ۳ سال پیش آغاز شده و این سازه هر سال در حال توسعه است. مساحت موزاییکی در ابتدا ۳۰۰ مترمربع تخمین زده شد، اما تاکنون به ۶۰۰ متر مربع رسیده است. این کاوش‌ها در مساحت تقریبی ۴ هزار متر مربع در حال انجام است.
محققان می‌گویند: «در ارزیابی‌های‌مان به این نتیجه رسیدیم که این مکان در قرن چهارم ساخته شده است. شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد این مکان به قرن سوم و حتی فراتر از آن برمی‌گردد. کیفیت استادکارانه‌ای که در ساختن موزاییک‌های کف استفاده شده نشان می‌دهد که این مکان به عنوان یک ویلای بسیار مهم در این منطقه استفاده می‌شده است.»
«در بخشی که به عنوان تالار پذیرایی شناسایی شده یک کتیبه به زبان لاتین پیدا شده است. علاوه‌برآن، کتیبه‌هایی به زبان یونانی نیز کشف شده‌اند. موزاییک‌هایی که با ترکیب هندسی تزیین شده‌اند در همه‌جا حضور دارند.» «این مکان تقریبا ۳۳ اتاق دارد و مساحتی پهناور را در برگرفته و یک اقامتگاه برای افرادی از طبقات بالای جامعه بوده است. ما هنوز به مرزهای احتمالی این اقامتگاه نرسیده‌ایم. اما کف این اقامتگاه دارای موزاییک‌های ارزشمندی است. در ناحیه آناتولی مرکزی که شامل ناحیه کاپادوکیه نیز می‌شود، اقامتگاهی با کف موزاییکی چنین پهناوری تاکنون مشاهده نشده است.» «در دوران روم و بیزانس در کاپادوکیه درباره املاک متعلق به امپراتور می‌دانیم. ما اینجا با نام Hyacinthos روی کتیبه‌ها مواجه شدیم که می‌تواند متعلق به مالک این بنا باشد. به مطالعات بیش‌تری نیاز است تا بتوانیم تأیید کنیم این مکان جزو اموال امپراتوری بوده است.» قیصیریه در ترکیه یک موزه روباز شناخته می‌شود و از آن به عنوان «مهد تمدن آناتولی» یاد می‌شود.