سخنگوی کرملین تاکید کرد، اینکه کی‌یف اجازه به بیانیه‌های تبعیض آمیز علیه روس‌های ساکن در اوکراین می دهد مشخصه این است که در این کشور نه یک حکومت بلکه یک رژیم وجود دارد. به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیا-۱» در واکنش به اظهاراتی که اخیرا از سوی «روسلان […]

سخنگوی کرملین تاکید کرد، اینکه کی‌یف اجازه به بیانیه‌های تبعیض آمیز علیه روس‌های ساکن در اوکراین می دهد مشخصه این است که در این کشور نه یک حکومت بلکه یک رژیم وجود دارد. به گزارش ایسنا، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین در مصاحبه با شبکه تلویزیونی «روسیا-۱» در واکنش به اظهاراتی که اخیرا از سوی «روسلان استفانچوک» رئیس پارلمان اوکراین با مضمون نقض حقوق روس‌های ساکن اوکراین ایراد شد، گفت: «این جوهره رژیم کی‌یف است. به همین دلیل ما به آن رژیم کی‌یف می‌گوییم. همین که ما برای توصیف آن از لفظ رژیم استفاده می‌کنیم گویای همه چیز است چون رهبران عادی یک کشور چنین بیاناتی مطرح
نمی کنند. در این کشور میلیون‌ها روس زندگی می‌کنند. بنا بر این یک چنین بیانیه‌هایی تنها از سوی یک رژیم می‌توانند مطرح شوند.» پسکوف تاکید کرد، این رژیم باعث شکوفایی ملی‌گرایی افراطی و احساسات علنا نازیستی در اوکراین شد. سخنگوی کرملین خاطر نشان کرد، کودتایی که یک دهه پیش در کی‌یف به وقوع پیوست باعث سرنگونی حاکمیت مشروع در اوکراین شد.
۱۰ سال پیش، در ۲۱ نوامبر ۲۰۱۴ اعتراضات در کی‌یف آغاز شد که منجر به کودتای «میدان» و برکناری دولت «ویکتور یانوکوویچ» شد.
او تصریح کرد: «این کودتا باعث شکوفایی احساسات ملی‌گرایی افراطی و علنا نازیستی در اوکراین شد. پس از آن یک چنین رژیمی که یک رژیم خطرناک برای ما بود وضعیتی اضطراری به وجود آورده و خطر را متوجه بخشی از مردمش یعنی روس‌ها کرد و متاسفانه این رژیم با توجه به تراژدی‌هایی که هر روز در اوکراین شاهد هستیم به طرزی تاسف برانگیز به رویکرد خود ادامه می‌دهد.» او متذکر شد: «در آن زمان کودتا به وقوع پیوست و قدرت مشروع در کی‌یف سرنگون شد و بدتر از آن این بود که این سرنگونی به رغم امضای تضمین‌هایی از سوی کشورهای اروپایی به وقوع پیوست.»
پسکوف ادامه داد، پوپولیسم بی اهمیت هم اکنون در میان سیاستمداران اروپایی باب شده و هیچ وضعیتی خوبی به بار نیاورده است.او اضافه کرد، تصورش سخت بود که مقام‌های آمریکا و اروپا از وقوع کودتاها در کشورهایشان خوشحال شوند.پسکوف در ادامه این مصاحبه بیان داشت، سیاستمداران غربی در حالی تلاش می‌کنند که روسیه را از منطقه قره‌باغ بیرون برانند که هیچ‌کس نمی‌تواند صلح و ثباتی که مسکو در آنجا به ارمغان می‌آورد را تضمین کند.او تاکید کرد: «این حقیقت دارد که سیاستمداران غربی تلاش دارند ما را از آنجا بیرون برانند و ما این را می‌دانیم اما تاکنون هیچ کس به جز روسیه نتوانسته این چنین به عنوان متضمن صلح و ثبات در این منطقه ایفای نقش کند و روسیه به تلاش‌هایش ادامه می‌دهد.»
او خاطرنشان کرد، کشورهای غربی دیگر نیاتشان در قبال جنوب قفقاز را پنهان نکرده و این رویکرد، شایستگی آن‌ها به عنوان میانجی‌گر را تضعیف کرده است.
پسکوف خاطرنشان کرد: «شاید سه، چهار یا پنج سال قبل آن‌ها نبرد را با ماسک دیپلماتیک
پیش می‌بردند. اما خیلی وقت است که ماسک‌های آن‌ها افتاده است. و نبرد حالا به صورت مستقیم و تمام عیار به پیش برده می‌شود. در حقیقت تعدادی از کشورها تلاش دارند وضعیت را پیرامون قره باغ بی‌ثبات کنند و این مساله منجر به این شد که جمهوری آذربایجان رسما اعلام کند این کشورها نمی‌توانند مدعی ایفای نقش به عنوان میانجی‌گر شوند چون یک موضع یک طرفه را اتخاذ کرده‌اند.»