آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم ملی فوتبال ایران جمعه شب با برتری یک بر صفر برابر هنگ‌کنگ در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، صعود خود را به مرحله یک هشتم نهایی قطعی کرد. اگرچه تیم ملی این دیدار را برد اما با یک عملکرد به شدت ضعیف. به همین خاطر هم است که از آن به […]

آفتاب یزد- گروه شبکه: تیم ملی فوتبال ایران جمعه شب با برتری یک بر صفر برابر هنگ‌کنگ در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳، صعود خود را به مرحله یک هشتم نهایی قطعی کرد. اگرچه تیم ملی این دیدار را برد اما با یک عملکرد به شدت ضعیف. به همین خاطر هم است که از آن به عنوان یک صعود کم فروغ یاد می‌کنند. حتی برخی‌ها معتقدند که شانس آوردیم که با این مدل بازی اعضای تیم ملی، حریف قدرتمندی در برابرمان نبود. اما در انتقاد به عملکرد تیم ملی، مربی پیشین تیم ملی گفت: همه
اذعان دارند سطح تیم ملی خیلی بالاست، اما باید ترکیب تیم ملی ثبات داشته باشد و در هر بازی این همه تغییرات نداشته باشد. محمد مایلی‌کهن، مربی پیشین تیم ملی فوتبال ایران در گفت‌وگو با ایسنا درباره برد تیم ملی مقابل هنگ کنگ در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۳ قطر اظهار کرد: تیم ملی بازی خوبی را مقابل هنگ کنگ انجام نداد و دلیل آن هم تغییرات زیاد ترکیب تیم ملی نسبت به بازی اول برابر فلسطین بود. به نظرم این هم منطقی به نظر نمی‌رسید. او ادامه داد: شاید کادر فنی تیم ملی بابت این همه تغییر دلایل خودشان را داشته‌اند، اما به نظر من این تغییرات باعث شد ناهماهنگی‌های زیادی در طول بازی برای تیم ملی به وجود بیاید. باید بگویم این ضعیف‌ترین بازی تیم ملی در چند سال اخیر بود. امیدوارم تیم ملی در بازی‌های بعدی شرایطش بهتر شود. مایلی‌کهن درباره عملکرد خط دفاعی تیم ملی در این بازی افزود: خط دفاع ما در این بازی عملکرد خوبی نداشت. زمانی که مرتضی پورعلی گنجی مصدوم شد خط دفاع ما دچار مشکل شد. ما در بازی اول هم مقابل فلسطین در خط دفاع عملکرد خوبی نداشتیم اما در کل باید بگویم زوج کنعانی‌زادگان و خلیل‌زاده برای تیم ملی در خط دفاع بهتر است. با این شرایط امیدی برای قهرمانی تیم ملی است؟ مربی پیشین تیم ملی در این باره بیان کرد: همه تیم‌ها با امید به این مسابقات آمده‌اند. سطح تیم‌ها به هم نزدیک است. شما ببینید ژاپن مقابل عراق باخت یا ویتنام با بازی خوبی که در بازی اول انجام داد مقابل اندونزی شکست خورد. اگر بخواهید قهرمان شوید باید همه تیم‌ها را ببرید تا به موفقیت برسید. او درباره این‌که تاکتیک تیم ملی مقابل امارات بهتر است چگونه باشد؟ پاسخ داد: تیم ملی باید مقابل امارات برنده شود تا به عنوان سرگروه صعود کند. البته تیم امارات یک تیم معمولی است و تیم ملی زیاد مشکلی نخواهد داشت. تیم ایران اگر سرگروه شود در مرحله بعد با تیم‌های ضعیف‌تر بازی خواهد کرد و این به نفع تیم ملی خواهد بود. مایلی‌کهن درباره آینده تیم ملی در این مسابقات گفت: همه اذعان دارند سطح تیم ملی خیلی بالاست، اما باید ترکیب تیم ملی ثبات داشته باشد و در هر بازی این همه تغییرات نداشته باشد. اگر به آقایان برنمی‌خورد در مجموع تیم ملی در این دو بازی خوب بازی نکرد. تیم ملی باید در بازی‌های بعدی بهتر شود تا با موفقیت آن گوشه‌ای از مشکلات مردم کم‌تر شود.

 شانس آوردیم حریف‌مان امارات نبود!
از سوی دیگر بازیکن پیشین تیم ملی فوتبال گفت: ملی‌پوشان ایران برابر هنگ کنگ استرس داشتند و با تمرکز و دقت بازی نمی‌کردند. بهنام ابوالقاسم‌پور در گفت‌وگو با ایسنا در ارزیابی از عملکرد بازی تیم ملی ایران برابر هنگ کنگ در مرحله گروهی از بازی‌های جام ملت‌های آسیا که با نتیجه یک بر صفر به سود ایران به پایان رسید، اظهار کرد: در این بازی با توجه به تغییراتی که داشتیم به نظر می‌رسید که قلعه‌نویی به دنبال این بود که ارنج اصلی تیم را به‌دست آورد. هر چند از نظر فنی خیلی بالاتر از هنگ کنگ بودیم اما آن‌ها خیلی باانگیزه‌تر بازی می‌کردند. در کنار این موضوع، بازیکنان ما تا حدودی استرس داشتند و همین مسئله سبب شد تا موقعیت‌های زیادی را از دست بدهیم. او گفت: اگر بازیکنان با دقت و تمرکز بیشتری بازی می‌کردند قطعا گل‌های بیشتری وارد دروازه هنگ کنگ می‌شد اما چون هدف اصلی قلعه‌نویی ارزیابی، تست کامل بازیکنان و به دست آوردن ارنج اصلی تیم در این دیدار بود، تا حدودی شرایط را برای تیم سخت شد. ابوالقاسم‌پور در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسید قلعه‌نویی از عملکرد بازیکنان تیم راضی نبود؟ تصریح کرد: چهره‌ی او نشان می‌داد که ناراحت است. حال این که ناراحتی او به خاطر چه چیزی بود بر ما روشن نیست. اما به هر صورت فشار بر روی او زیاد است و از این که بازیکنان نتوانند در کنار یکدیگر خوب و هماهنگ بازی کنند، نگران است. این بازیکن پیشین پرسپولیس خاطرنشان کرد: برخلاف بازی برابر فلسطین که بازیکنان یکدست، هماهنگ و با نظم بازی می‌کردند، در این دیدار شرایط به گونه‌ای بود که انگار هنگ کنگ را دست کم گرفته بودند و بازی خوبی را به نمایش نگذاشتند. به همین دلیل نتوانستند گل دوم را به ثمر برسانند. البته بازیکنان هنگ کنگ علاوه بر این که باانگیزه‌تر از تیم ما بازی می‌کردند، دفاع خوبی نیز داشتند. به هر صورت هدف کسب ۳ امتیاز بازی بود که به این امر مهم دست پیدا کردیم. ابوالقاسم‌پور افزود: با وجود این که تیم ما از مهره‌های زیادی برخوردار است اما در دادن پاس مشکل داشت و اگر به جای هنگ کنگ جلوی امارات بازی می‌کردیم، قطعا با مشکل مواجه می‌شدیم و حتی چند گل هم می‌خوردیم. وی در پایان خاطرنشان کرد: اشتباهات فردی بازیکنان در این دیدار زیاد بود. امیدوارم جلوی امارات با ارنج اصلی و شیوه بهتری بازی کنیم. با توجه به این که تیم امارات شناخت کافی نسبت به بازیکنان تیم ما دارد، باید با تمام قدرت و تمرکز بیشتر جلوی این تیم بازی کنیم تا با کسب ۳ امتیاز لازم به عنوان تیم اول از گروه خود صعود کنیم.
جواد خیابانی هم از منتقدان بازی و عملکرد تیم ملی در برابر هنگ کنگ بود. او بر این باور بود که تیم ملی وقت کشی می‌کرده و این تلخ است. خیابانی اظهار امیدواری کرده و گفت: این شیوه بازی یک حادثه باشد و نه یک روال!

 تیم نوجوانان ایران ۳ گل به هنگ کنگ می‌زد!
همچنین مسعود اقبالی مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا با انتقاد از عملکرد تیم ملی در دیدار مقابل هنگ‌کنگ، گفت: شانس آوردیم حریف قدری نداشتیم و اگر به جای هنگ‌کنگ با یک تیم خوب روبه‌رو می‌شدیم، با چند گل شکست می‌خوردیم. وی در گفتگو با رویداد۲۴ گفت: این روش بازی تیم ملی اصلا قابل پذیرش نیست. اگر همین روند ادامه یابد، نباید به فکر فینال آسیا باشیم. در طول ۹۰ دقیقه بازی برابر هنگ‌کنگ، بازیکنان بی‌هدف بودند و هیچ برنامه‌ای نداشتیم. بهتر بود ۱۰ گل می‌خوردیم اما بازی قشنگی ارائه می‌دادیم. بعد از گذشت دقایقی، سرمربی تیم ملی از شدت عصبانیت روی نیمکت نشست، چون بازیکنان نتوانستند خواسته‌های کادرفنی را در داخل زمین اجرا کنند. در تمام نقاط زمین ضعف داشتیم و اگر حریف کمی خودباوری داشت، با چند گل برنده می‌شد. فکر می‌کنم خوش‌شانس بودیم که دیشب حریف قدری نداشتیم. بازیکنان باتجربه نتوانستند از تجربه خود استفاده کنند و نفرات داخل زمین، درک تاکتیکی از یکدیگر نداشتند. اقبالی بیان کرد: یک بچه ۱۰ساله تا این حد اشتباه نمی‌کند. هافبک‌ها در ۳۰ دقیقه اول فقط به حریفان موقعیت می‌دادند که در یک صحنه نزدیک بود، دروازه ایران باز شود. اگر تیم نوجوانان کشورمان در این بازی حضور داشت، حداقل با ۳ گل برنده می‌شد! این نوع بازی کردن واقعا تاسف‌آور است و اصلا شبیه تاکتیک‌های پپ گواردیولا و منچسترسیتی نبود. مگر اینکه تیم‌های ژاپن، کره‌جنوبی و استرالیا حذف شوند که بتوانیم قهرمان آسیا شویم. با این شیوه فقط می‌توانیم از گروه صعود کنیم و باید خواب قهرمانی را ببینیم. چند ماه قبل در مقدماتی جام‌جهانی توانستیم ۴ گل به هنگ‌کنگ بزنیم و در این دیدار همه انتظار گل‌های بیشتری داشتند که متاسفانه بازی جذابی از ایران ندیدیم.

 برخی با بخل و حسادت می‌خواهند تیم ملی را زمین بزنند
اما قلعه نویی نظر دیگری دارد و معتقد است که تیم ملی بازی خوبی را انجام داده و همه انتقادها از سر بخل و حسادت است. سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: برخی افراد بخل و حسادت می‌کنند و دوست ندارند تیم ملی تحت هدایت من نتیجه بگیرد. امیر قلعه‌نویی، اظهار کرد: خوشحال هستیم سه امتیاز بازی را گرفتیم. بچه‌ها بازی خوبی انجام دادند، اما این همه خراب کردن موقعیت مربی را به سکته می‌اندازد. او ادامه داد: خیلی فوتبال زیبایی ارائه دادند و دنبال پیروزی بودند. ما باتجربه‌تر و حرفه‌ای‌تر بودیم، اما این‌که از شش قدم گل نزنید، کار ایراد دارد. با این حال خوشحالیم بعد از چند وقت کلین شیت کردیم. البته شانس هم آوردیم که گل نخوردیم، اما در مجموع همین که صعود کردیم و سه امتیاز را گرفتیم خوشحالم. از موقعیت خراب کردن‌مان ناراحت هستم. سرمربی تیم ملی درباره شکست ژاپن مقابل عراق و تغییر معادلات در این رقابت‌ها گفت: مربی‌ها معادلاتی را برای خودشان ترسیم می‌کنند، اما به هر حال هر جور فکر کنید در یک مرحله به یکی از این دو تیم می‌خوردیم. پس ما فقط به دنبال بازی‌های خودمان هستیم تا باکیفیت و خوب کار کنیم و به مراحل بالاتر برسیم. طبیعتا به حریف‌هایمان و جدول فکر می‌کنیم، اما بیشتر از آن باید به تیم خودمان فکر کنیم. او در پاسخ به سوالی درباره اشتباهات متعدد مدافعان تیم ملی در این دیدار بیان کرد: یکی از مشکلات بازیکنان ایرانی این است که کیفیتی که در هر بازی باید داشته باشند را ندارند. من به عنوان یک مربی با این نوع بازیکنان مشکل دارم. بازیکنان معمولا کیفیت ۷۰ تا ۸۰ درصد دارند، اما نمی‌دانم چه شد. شاید تاثیر بازی ژاپن بود یا تیم هنگ کنگ را دست کم گرفتیم. سرمربی تیم ملی اضافه کرد: البته این که دویدند و موقعیت‌های خوبی ایجاد کردند نشان می‌دهد تیم به بلوغ تاکتیکی رسیده است، اما ببینید موقعیت‌هایمان گل می‌شد، شکل سوال پرسیدن‌ها هم فرق می‌کرد. این‌که تیم ایجاد موقعیت می‌کند و ساختار دفاعی هم بهتر از قبل بود، من را راضی کرده است، اما موقعیت خراب کردن ما مسئله خوبی نبود. باید تمرکز بیشتری داشته باشیم و متاسفانه این مشکل در تیم‌های ایرانی وجود دارد. او در پاسخ به این سوال که استفاده دوباره از هتل و کمپ تمرینی تیم ملی در جام جهانی انگیزه بازیکنان را کم نکرده است، بیان کرد: مدیریت هتل نهایت همکاری را با ما دارد. یک سالن بدنسازی در طبقات برای بازیکنان تجهیز کردیم که اگر هتل دیگری بود این کار را نمی‌کرد. به نظرم هتل و شرایط خوب است. قلعه‌نویی درباره نقطه ضعف‌های ایران که در این دیدار دیده شد و برنامه‌اش برای ادامه رقابت‌ها عنوان کرد: اگر توپ‌هایمان گل می‌شد، سوال‌ها برعکس بود. ما می‌خواهیم از نظر بدنی برخی از بازیکنان را برای مراحل حذفی حفظ کنیم. میلاد و رامین بسیار خوب بودند. شهریار هم خیلی زحمت کشید و از آن چیزی که می‌خواستیم بهتر بود. ما می‌خواهیم بازیکنان را در شرایط مسابقه نگه داریم.

 انتقادها باعث پیشرفت ما شد
او درباره موقعیت‌هایی که در این دیدار به هنگ‌کنگ دادند، عنوان کرد: ابتدا باید از همه تشکر کنم که در این شش ماه ما را همراهی کردند. انتقادها هم باعث پیشرفت ما شد. ما با یک گل از حریف پیش بودیم و وقتی موقعیت‌هایمان گل نمی‌شد، به ساختار دفاعی‌مان فشار می‌آمد. این فشار باعث شد یکی دو کرنر بدهیم. به جز صحنه‌ای که چشمی توپ را لو داد موقعیت‌های زیادی به حریف ندادیم. باید اشتباهات بچگانه را در تیم برطرف کنیم. سرمربی تیم ملی درباره ضعف ایران در خارج‌شدن از فشار حریف گفت: ایران ۱۰ سال بود مدل دیگری بازی می‌کرد. در زمان کوتاه نمی‌شود نگرش را عوض کرد و اگر بخواهید این کار را انجام دهید، کمی هزینه دارد و زمانبر است. در بازی روسیه تا آخرین بازی فاصله تیمی دفاع تا حمله بیش از ۳۰ متر بود و در بازی‌های قبلی به ۲۵ متر رسید. در این موضوع موفق بودیم. در بحث بازی‌سازی به آقای بیرانوند گفتیم وقتی تیم حریف فشار می‌آورد باید بلند توپ بندازد. او اضافه کرد: در مجموع شاید با بازی‌های مهم‌تر کارمان سخت‌تر می‌شود، اما ما این کار را تمرین کردیم و به نظرم امروز هم کار را خوب انجام دادیم. ساختار تیم ما با این همه خلق موقعیت جواب داد. البته قبول دارم ضعف داریم و باید شرایط را بهتر کنیم. سرمربی تیم ملی اضافه کرد: ما اردن را شکست دادیم. ببینید این تیم چه فوتبالی را در این مسابقات بازی کرد. هر تیمی را می‌بریم به ما حمله می‌شود. من می‌گویم ایران را دوست داشته باشید. انتقاد کنید و، اما این بچه‌ها را زیر سوال نبرید. ما در چند بازی گذشته بیش از ۴۰ گل به ثمر رساندیم. حریفانمان ضعیف نیستند. انتقاد کنید، اما حب و بغض را کنار بگذارید.