آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به تحولات اخیر در غرب آسیا و شرق اروپا(اوکراین و غزه) می‌گوید:«در سیاست خارجی، همه ی کشورها به منافع خود می‌اندیشند لاجرم چین و روسیه نیز از بحران‌های موجود نهایت بهره‌برداری را خواهند کرد.» عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: چین از […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی – خبرنگار بین الملل: یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به تحولات اخیر در غرب آسیا و شرق اروپا(اوکراین و غزه) می‌گوید:«در سیاست خارجی، همه ی کشورها به منافع خود می‌اندیشند لاجرم چین و روسیه نیز از بحران‌های موجود نهایت بهره‌برداری را خواهند کرد.»
عبدالرضا فرجی راد می‌افزاید: چین از طولانی شدن بحران اوکراین خوشحال‌تر خواهد بود تا پایان جنگ اوکراین زیرا سرگرمی غرب در مسئله ی اوکراین برای پکن سه مزیت نسبی دارد:
ـ انرژی مورد نیاز خود را با قیمتی بسیار پایین تهیه می‌کنند
ـ در صادرات، جایگزین روسیه شده اند
ـ از منظر استراتژیک و ژئوپلیتیک، تا آمریکا و غرب سرگرم اوکراین و غزه هستند به طور طبیعی روی چین فشار کمتری خواهند آورد و چین چندان دغدغه‌ای بابت تقابل با دنیای غرب نخواهد داشت.

چه کسی می‌خواهد جنگ در اوکراین تمام نشود؟!
این استاد دانشگاه با اشاره به این نکته که «بعید می‌دانم هیچ کشوری خواهان ادامه ی جنگ یا تمام نشدن جنگ در اوکراین باشد» تأکید می‌کند: در این که برنده‌های واقعی دو بحران اوکراین و غزه، روسیه و چین هستند هیچ تردیدی وجود ندارد از همین منظر ممکن است در تحلیل‌ها و حتی تیتر رسانه‌های بین‌المللی، نوک پیکان اتهام به سمت چین و روسیه نشانه برود که طبیعی است. بالاخره این دو بحران، برنده و بازندگانی دارند که شناسایی برنده از بازنده با بررسی پیامدها چندان سخت نیست!

 رئیس جمهوری تایوان: چین به قدری گرفتار مشکلات داخلی است که فکر حمله به ما را ندارد
تسای اینگ ون در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفت که رهبری چین به قدری در مشکلات داخلی کشور غرق شده که نمی‌تواند به حمله به تایوان فکر کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، چین که تایوان را بخشی از قلمروی خود می‌داند، فشارهای نظامی خود را در اطراف این جزیره در چهار سال گذشته تشدید کرده که این مسئله نگرانی‌هایی را درباره وقوع درگیری افزایش داده است. اما تسای اینگ ون، رئیس جمهوری تایوان در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز گفته است، چین به قدری درگیر مسائل داخلی است که دیگر زمانی برای فکر کردن به حمله به تایوان را ندارد.
وی افزود: فکر می‌کنم رهبری چین به قدری در مسائل و مشکلات داخلی این کشور غرق شده که دیگر نمی‌تواند به مسئله حمله به تایوان فکر کند. اما وزارت دفاع چین در واکنش به اظهارات رئیس جمهوری تایوان گفت: چین در نهایت و قطعا بار دیگر متحد می‌شود. ارتش آزادی بخش خلق چین تمام اقدامات لازم را برای حفاظت از حاکمیت و تمامیت ارضی چین انجام خواهد داد.
تسای اینگ ون و دولتش بارها خواستار گفت‌وگو با چین شده‌اند؛ اما دولت پکن این مسئله را رد کرده، چون از دیدگاه پکن، تسای و حزب حاکم این جزیره، جدایی طلب هستند. تسای اینگ ون نیز می‌گوید که تنها مردم تایوان هستند که می‌توانند درباره آینده خود تصمیم‌گیری کنند؛ بر کسی پوشیده نیست که چین در تلاش برای مداخله در انتخابات تایوان است.تایوان در میانه کارزارهای انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی است که قرار است ۱۳ ژانویه ۲۰۲۴ برگزار شود.
رئیس جمهوری تایوان ادامه داد: فکر می‌کنم که آنها احتمالا در تلاش خود برای تأثیرگذاری بر انتخابات اینجا موفق نیستند. در درجه اول، به این دلیل که اینجا یک دولت دموکراسی است و مردم می‌دانند که بهترین تصمیم خود را در مورد اینکه چه کسی رهبر بعدی تایوان خواهد شد،
گرفته‌اند.

چین اسیر مشکلات داخلی نیست اما از «تحریم» شدن به شدت می‌ترسد
عبدالرضا فرجی راد در واکنش به گفته‌های رئیس جمهوری تایوان به آفتاب یزد گفت: این که چین به تایوان «حمله ی نظامی» نمی‌کند دلایل قابل قبول‌تری از درگیر بودن در مشکلات داخلی دارد.
وی افزود: تایوان جغرافیای محدودی دارد و چین یک نیروی دریایی و نیروی هوایی بسیار قوی، فلذا تسخیر تایوان از منظر نظامی نمی‌تواند برای پکن چندان سخت باشد اما نکته این جا است که اولین واکنش غرب(آمریکا و متحدان اروپایی و غیر اروپایی اش) استفاده از سلاح ویران کننده‌ای به نام «تحریم»ها است و از این جهت باید گفت: دلیل عدم اقدام نظامی چین علیه تایوان، درگیر بودن در مشکلات داخلی نیست، چینی‌ها نمی‌خواهند شامل تحریم‌ها بشوند.
این استاد دانشگاه می‌گوید: چین کشوری مبتنی بر فعالیت‌های اقتصادی و تجاری است و درگیر شدن با تحریم‌ها می‌تواند به شدت به اقتصاد و توسعه ی چین لطمه وارد کند به همین دلیل است که چینی‌ها تا به این لحظه خود را مجاب به تصرف تایوان نکرده اند.
فرجی راد با کوچک دانستن وسعت تایوان می‌گوید: تایوان کشوری با جغرافیای محدودی است که خیلی زود و با شلیک اولین گلوله دچار بحران‌های شدید می‌شود این را مقامات تایوانی نیز می‌دانند اما حمایت‌های همه جانبه غرب از تایوان و تهدید به تحریم چین باعث شده این جزیره ی کوچک همچنان پابرجا و تقریباً مستقل اداره شود.

وزیر خارجه اوکراین: کشورهای ناتو از جنگ خسته نشده‌اند
وزیر خارجه اوکراین تاکید کرد که کشورهای ناتو هیچ نشانه‌ای از خستگی از جنگ روسیه علیه اوکراین از خود بروز نمی‌دهند. به گزارش ایسنا، دیمیتری کولبا، وزیر خارجه اوکراین در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آسوشیتدپرس پس از دیدار با همتایان خود در کشورهای عضو ناتو در بروکسل گفت: به هر اشاره‌ای به خستگی یک “نه” واضح و برای افزایش حمایت از اوکراین یک “بله” شنیدم. وی همچنین با بیان اینکه برخی از متحدان ناتو پیشنهادهای جدید برای حمایت از اوکراین مطرح کردند، از ارائه جزئیات بیشتر در این باره امتناع کرد.
این دیپلمات ارشد اوکراینی در ادامه خاطرنشان کرد: آنها می‌دانند که برای ایمن ماندن خود و برای اینکه در موقعیتی قرار نگیرند که سربازان ناتو مجبور به جنگیدن شوند، اوکراین باید در این جنگ پیروز شود. وزیر خارجه اوکراین در ادامه تاکید کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه اگر بخواهد جنگی را که آغاز کرده، حداقل تا انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ آمریکا ادامه دهد، اشتباه می‌کند. پوتین همیشه منتظر است تا انتخابات در کشور دیگری برگزار شود و دولت جدید و رهبری جدید نگرش خود را تغییر دهند اما پوتین همیشه در انتظاراتش شکست خورده است. وی افزود: ممکن است در میان متحدان غربی درباره راه‌های مهار روسیه اختلاف نظر وجود داشته باشد، اما درک این موضوع که روسیه تهدید است، یک اجماع و توافق نظر وجود دارد و من تغییری در آن نمی‌بینم. جوزپ بورل، نماینده رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیشتر گفته بود که هیچ نشانه‌ای از “خستگی جنگ” در میان کشورهای اروپایی نمی‌بیند و مطمئن است که کمک به اوکراین ادامه خواهد یافت. ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز ابراز اطمینان کرد که کشورهای عضو به ارائه مقادیر قابل توجهی کمک نظامی به اوکراین ادامه خواهند داد.

اوکراین ـ غزه؛ اختلافات در اروپا هر روز شعله ور‌تر می‌شود
بررسی اخبار اوکراین و بحران غزه حکایت از آن دارد که هنوز نشانه‌ای از پایان جنگ در دست نیست. اوکراینی‌ها و روس‌ها همچنان در جبهه‌ها علیه هم می‌جنگند از غزه هم خبر‌ها از شروع محدود جنگ می‌گوید. با این حساب باید گفت: همه ی تحلیل‌ها طی چند روز آینده می‌تواند دستخوش تغییرات عمده شود.
فرجی راد اما با اشاره به ایجاد اختلاف و انشقاق شدید در اروپا پیرامون جنگ اوکراین و بحران غزه می‌گوید: همه ی تلاش‌ها برای آتش بس با شروع جنگ‌هایی محدود در مناطقی از غزه در حال رنگ باختن است اما نشانه‌هایی این هشدار را صادر می‌کند که در اروپا و حتی آمریکا، ادامه ی جنگ در اوکراین و غزه باعث ایجاد اختلافات شدید شده است.
وی ادامه می‌دهد: هم بسیاری از کشورها با ادامه ی کمک‌ها به اوکراین مخالفت کرده‌اند و هم از ادامه ی جنگ طلبی نتانیاهو و همین مسئله می‌تواند فشارها بر تل آویو را گسترش دهد.
در صحنه ی سیاست داخلی آمریکا و اروپا، اندک اندک، مخالفان بر موافقان پیشی می‌گیرند ضمن آن که تلاش‌ها در غزه مبتنی بر پایان جنگ و آغاز پروژه دو کشور مستقل؛ یکی فلسطینی و دیگری اسرائیلی است که با ادامه ی جنگ این پروژه حتی ممکن است به شکست منتهی شود.

دکترین موفق پوتین، موازنه در دو جبهه ی اوکراین و غزه
عبدالرضا فرجی راد در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به مباحثی که پیرامون دخالت روسیه در جنگ غزه در رسانه‌ها مطرح شد یا همین حالا که انگشت اتهام در مورد جنگ در اوکراین به سمت چین گرفته شده، خاطرنشان کرد: در نتیجه ی به وجود آمده، حضور و عدم حضور چین در متن و حاشیه ی بحران‌های اوکراین و غزه هیچ تفاوتی ندارد اما حتی اگر روسیه در حد کمک‌های اطلاعاتی در بحران غزه نقش داشته باید گفت در ایجاد موازنه موفق بوده زیرا با معطوف شدن حواس‌ها به سمت غزه عملاً اوکراین از حافظه‌ها حتی پاک شد و روسیه در همین ۵۰-۴۰ روز توانست مواضعی را در شرق اوکراین در شُرُف اشغال و تصرف قرار دهد که در صورت پیش کشیده شدن مسئله ی آتش بس از دست بالاتری برخوردار باشد.

اسرائیل، گیج و منگ!
تمام تلاش‌ها برای رسیدن به یک آتش بس دائم در حال شکست است. فرجی راد می‌گوید: در صورت برقراری آتش بس دائم، اسرائیل دچار شکستی بزرگ خواهد شد برای همین موضوع می‌بینیم که حملات محدودی را آغاز کرده است.
این استاد دانشگاه ادامه می‌دهد: آتش بس بشود یا نشود در موضع‌گیری عرب‌ها هیچ تغییری ایجاد نخواهد شد زیرا بسیاری از کشورهای عربی اساساً با «حماس» چندان موافق نیستند اما به نظر می‌رسد تلاش برای رسیدن به یک آتش بس طولانی مدت‌تر ادامه پیدا کند.
این استاد ژئوپلیتیک دانشگاه با اشاره به این موضوع که:«اوضاع در سرزمین‌های اشغالی چندان به نفع نتانیاهو نیست» ادامه داد: حماس مراقب است تا تمام«آس»‌های خود را رو نکند در مقابل اسرائیل هم نمی‌خواهد با ادامه ی تبادل اُسرا در عمل متحمل شکست سنگینی شود.
وی ادامه داد: در ذهن نتانیاهو ادامه ی حملات و پاکسازی کامل حماس نقش بسته است اما این که تا چه میزان به این تفکر بتواند جامه عمل بپوشاند در روزهای پیش رو مشخص خواهد شد. نکته این جا است که جامعه ی جهانی علیه اسرائیل است و بیشتر کشورهای اروپایی در مخالفت با ادامه ی کُشت و کُشتار در سرزمین‌های اشغالی شروع به اعلام موضع کرده اند؛ آلمان، انگلستان، اسپانیا و بسیاری از کشورهای شمال اروپا با سیاست‌های نتانیاهو مخالف هستند.


فرجی راد در انتها می‌گوید: در این مدت که جنگ در اسرائیل آغاز شده، قطری‌ها دیپلماسی فعالی برای برقراری آتش بس را دنبال کردند و در سایه ی این دیپلماسی توانستند اعتباری جهانی کسب کنند!