آفتاب یزد – شهین نجفی کشایه: علائم بیماری آلزایمر و درمان آن جزو مباحث مهم در بین سالمندان است که در بیشتر مواقع نسبت به این بیماری شناخت کافی ندارند و با تصورات وحشتناک، گاهی از درمان و پیشگیری از این بیماری اجتناب می‌کنند. این عدم مراقبت، به تنهایی می‌تواند آلزایمر پیشرونده ایجاد کرده و […]

آفتاب یزد – شهین نجفی کشایه: علائم بیماری آلزایمر و درمان آن جزو مباحث مهم در بین سالمندان است که در بیشتر مواقع نسبت به این بیماری شناخت کافی ندارند و با تصورات وحشتناک، گاهی از درمان و پیشگیری از این بیماری اجتناب می‌کنند. این عدم مراقبت، به تنهایی می‌تواند آلزایمر پیشرونده ایجاد کرده و روند درمان را سخت‌تر کند. بنابراین، بهتر است نسبت به این بیماری یک شناخت کافی داشته باشیم و با علائم اولیه آن آشنا شویم تا در صورت مشاهده هر یک از علائم به موقع به پزشک مراجعه کنیم؛ همچنین با انجام مراقبت‌های اولیه به درمان آلزایمر کمک کرده و بتوانیم زندگی عادی و طبیعی خود را مانند گذشته حفظ کنیم لذا با توجه به اهمیت موضوع آفتاب یزد در اینباره با دکتر مجید کیهانی فرد، متخصص مغز و اعصاب و دکتر رضا سنجری، متخصص مغز و اعصاب گفت و گو کرده است.
دکتر کیهانی فرد در این باره می‌گوید: سیستم عصبی ما مسئول تمامی اعمال بدن ما است و بدون آن هیچ کدام از اندام‌های ارادی یا غیر ارادی ما از جمله تنفس، ضربان قلب و اندام‌های بدن قادر به اجرای وظایف خود نیستند. اگر در این سیستم اختلالی ایجاد شود طیف وسیعی از بیماری ها، از نقص در تکلم گرفته تا مرگ ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد.
وی بیان کرد: آلزایمر جزو شایع‌ترین بیماری‌های اختلال اعصاب بوده و با مرگ سلول‌های عصبی، از دست رفتن ارتباطات و در نتیجه کوچک‌تر شدن مغز باعث ایجاد فراموشی و حتی سایر آسیب‌های مغزی می‌شود. در این نوع زوال عقل، اختلال حافظه به تدریج پیشرفت کرده و در یک هشتم افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود. این متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد: قبل از مبتلا شدن به آلزایمر در بیمار علائمی دیده می‌شود که در صورت تشخیص به موقع توسط پزشک می‌تواند سیر پیشرفت بیماری را به شدت کاهش دهد. علائمی هشدار دهنده مثل تغییر ناگهانی در حافظه و رفتار، اختلال در توانایی قضاوت، فراموش کردن نکات ساده و یا اعمال عادی در زندگی، اختلال در گفتار، نقص در حافظه کوتاه مدت، زیاد سوال پرسیدن در نتیجه ناتوانی در درک بعضی مسائل، سخت بودن یاد آوری کلمات و غیره. وی مطرح کرد: علائم هشدار دهنده آلزایمر نباید نادیده گرفته شده و باید هر چه سریع‌تر با پزشک متخصص مغز و اعصاب در این باره صحبت شود تا منشاء فراموشی بررسی گردد زیرا در بعضی افراد اختلال حافظه در نتیجه پیشرفت بیماری‌هایی مثل کم کاری تیروئید یا حتی کمبود بعضی ویتامین‌ها است.
دکتر کیهانی فرد مطرح کرد: بیماری آلزایمر با رسوب یکسری پروتئین به نام‌های آملوئید و تاو در بیرون یا درون سلول‌های مغزی و ایجاد پلاک یا گره در این سلول‌ها اتفاق می‌افتد. این اتفاق قبل از پیدایش علائم شروع شده و همین عاملی است که باعث می‌شود تشخیص بیماری قبل از شروع علائم با دستگاه‌های خاصی ممکن باشد.
این متخصص مغز و اعصاب افزود: به مرور زمان و با رسوب این پروتئین‌ها در مغز سطح ناقل‌های عصبی در مغز به شدت کاهش پیدا کرده و مناطق مختلفی در مغز شروع به کوچک شدن می‌کند. اولین منطقه‌ای از مغز که تحت تاثیر قرار می‌گیرد معمولا بخش حافظه است اما ممکن است که ابتدا بخش‌های دیداری یا گفتاری و زبان مغز هم آسیب ببینند.
وی متذکر شد: سن بالا( به ازاء هر ۵ سال بعد از ۶۵ سال ریسک ابتدا دو برابر می‌شود)، سابقه ابتلا به بیماری‌های زوال عقلی در خانواده، داشتن بیماری سندرم داون( مشترک بودن ژن‌های دخیل در هر دو بیماری)، جراحت مغزی شدید، شیوه زندگی کم تحرک، از دست دادن شنوایی، افسردگی و تنهایی و مشکلات قلبی از جمله عواملی هستند که ریسک فرد را برای ابتلا به آلزایمر بیشتر می‌کنند.
دکتر کیهانی فرد اشاره کرد: تشخیص بیماری آلزایمر تنها بر عهده پزشک بوده و با استفاده از تست‌های خاصی مثل تست تعیین وضعیت روانی انجام می‌شود. در روش‌های دیگر متخصصان نقشه‌ای از مغز تهیه کرده و با مقایسه آن با مغز یک فرد آلزایمری سعی در تشخیص بیماری می‌کنند و یا این که اگر فرد تومور یا سکته‌ای در مغز خود داشته است که مسبب فراموشی‌اش است باید به طور کامل از بیماری آلزایمر تفکیک شود.
این متخصص مغز و اعصاب عنوان کرد: زمانی که بیمار به پزشک جهت تشخیص بیماری آلزایمر مراجعه می‌کند ابتدا او سوالاتی درباره مشکلات ذهنی، تغییرات رفتاری و شخصیتی می‌کند. لازم است که بیمار در صورت داشتن علائم فیزیکی مثل اختلالات بینایی یا شنوایی، ضعف و ناتوانی در حفظ تعادل و … آنها را با پزشک در میان بگذارد. همچنین سابقه پزشکی خود بیمار و سابقه خانوادگی او برای تشخیص صحیح پزشک لازم است.
وی افزود: در مرحله بعدی پزشک معاینات بالینی و حتی آزمایشات مختلف انجام می‌دهد تا اگر بیمار مبتلا به بیماری‌ای است که علائم آلزایمر را تقلید کرده مشخص شود.
دکتر کیهانی فرد ادامه داد: بیماری‌هایی مثل نارسایی‌های قلبی، مشکلات کبدی، نارسایی کلیه، اختلالات تیروئیدی، کم خونی، بعضی عفونت‌ها و حتی بیماری‌های ریوی قابلیت ایجاد چنین علائم مشابهی دارند و همچنین پزشک با سنجش توانایی ذهنی بیمار از طریق پرسشنامه‌های مخصوص یا حتی پرسیدن چند سوال که ذهن بیمار را به چالش بکشد میزان آسیب مغزی او را تا حدودی مشخص می‌کند.
این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد که در صورت صلاحدید پزشک تست‌های تشخیصی‌ای مانند سی تی اسکن و‌ام آرآی که معمولا برای تشخیص بیماری‌های زوال عقل به کار می‌رود انجام می‌شود. با این روش ساختار آناتومی مغز و مشکلاتی مثل تومور، سکته، خونریزی و هیدروسفالی پیدا شده و از آلزایمر تفکیک می‌شود.

وی اضافه کرد: همچنین از آنجایی که حجم مغز در طی آلزایمر کاهش می‌یابد می‌توان با این تصویر برداری کاهش توده قسمت‌های خاصی به خصوص هیپوکامپ مغز را که بیشتر مسئول حافظه است را تشخیص داد.
دکتر کیهانی فرد یادآور شد: یکی از اسکن‌های مغزی که اساس آن تعیین میزان اکسیژن و مواد غذایی قسمت‌های مختلف مغز و یا میزان فعالیت آن بخش است، “PET scan ” می‌باشد. در این روش با مشخص کردن قسمت‌های آسیب دیده مغزی می‌توان آلزایمر را از سایر بیماری‌های زوال عقل تفکیک کرد. این متخصص مغز و اعصاب افزود: در یکی از نمونه‌های پیشرفته ” PET scan ” ابتدا ماده‌ای به بدن تزریق می‌شود که خاصیت چسبیدن به پلاک‌های آمیلوئیدی را دارد. سپس با تصویر برداری تجمع این پلاک‌ها را در بخش‌های مختلف مشخص می‌شود. با روش اخیر می‌توان حتی قبل از بروز علائم سریعا بیماری را تشخیص داده و با درمان زود هنگام سیر بیماری را به شدت کند کرد. وی خاطرنشان کرد: به طور کلی پیشرفت بیماری آلزایمر به سه سطح اولیه، میانی و نهایی تقسیم بندی می‌شود که هر کدام بازه زمانی مخصوص به خود را دارند. سطح اولیه یا خفیف بین ۲ تا ۴ سال،سطح میانه یا متوسط بین ۲ تا ۱۰ سال و سطح نهایی یا شدید بین ۱ تا ۳ سال طول می‌کشد. دکتر کیهانی فرد افزود: تقسیم بندی‌های جزئی‌تر این سطوح آلزایمر، متنوع بوده و هیچ روش مشخصی به عنوان معیار وجود ندارد اما طبق یکی از این روش‌ها سیر پیشرفت آلزایمر به هفت سطح تقسیم شده است. این متخصص مغز و اعصاب اشاره کرد: سطح اول که بیماری آلزایمر تحت بالینی نام دارد بدین گونه است که هنوز بیماری ایجاد نشده و ممکن است بیمار به علت مسائلی مثل سابقه خانوادگی در خطر ابتلا به آن باشد. ممکن است سال‌ها طول بکشد و در طی این مدت فرد مستقل بوده و علائم مورد توجهی را نشان نمی‌دهد. وی عنوان کرد: سطح دوم بیماری آلزایمر، فراموشی بسیار خفیف و در حد نرمال است که فرد اختلال بسیار خفیف و در حد نرمال داشته و معمولا در حالت عادی در افراد بالای ۶۵ سال دیده می‌شود. این نوع فراموشی طبیعی بوده و سیر طبیعی زوال عقل در نتیجه افزایش سن است اما این زوال عقل در افراد مبتلا به آلزایمر سریع‌تر از افراد سالم طی می‌شود. دکتر کیهانی فرد ادامه داد: معمولا علائمی که در این مرحله مشاهده می‌شود اختلالی در کار و فعالیت اجتماعی افراد و عمر باقی مانده آنها ایجاد نمی‌کند. به طور مثال علائمی مثل فراموش کردن اسامی و محل قرار دادن اجسام در این مرحله اتفاق می‌افتد که معمولا توسط اطرافیان و خود شخص نادیده گرفته می‌شود. این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: سطح سوم این بیماری، فراموشی خفیف است.این سطح به طور معمول هفت سال طول می‌کشد و در طول این مدت کم‌کم علائم واضح‌تر خواهند شد. علائمی مثل گم شدن در مسیر‌های آشنا، فراموش کردن اسامی، اختلال در حافظه کوتاه مدت و یاد گرفتن مهارت‌های جدید، گم کردن اشیا یا قرار دادن آنها در مکان‌های اشتباه و کاهش تمرکز است. علی رغم داشتن چنین علائمی معمولا افراد سعی در انکار آن داشته و کم‌کم خلق و خوی عصبی پیدا می‌کنند. این افراد برای بهتر اداره کردن شرایط به کمک مشاور و پزشک نیاز دارند. وی اظهار کرد: سطح چهارم که آلزایمر خفیف است، بیماری آلزایمر کم‌کم قابل تشخیص شده و حدودا دو سال طول می‌کشد. فرد در کار‌های روزانه خود با مشکل مواجه شده و علائم و حتی انکار کردن شرایطش بارز‌تر می‌شود. پزشک با دنبال کردن علائمی مثل کاهش آگاهی از حوادث اخیر، فراموش کردن گذشته، مشکل در اداره کردن امور اقتصادی و ناتوانی در شمردن برعکس از ۱۰۰ با کم کردن عدد۷ بیمار را ارزیابی می‌کند. در این سطح بیمار تا حدی می‌تواند مسئولیت خود را بر عهده گیرد اما برای بعضی مسائل خصوصا مالی به کمک نیاز دارد.
دکتر کیهانی فرد خاطرنشان کرد: سطح پنجم بیماری آلزایمر، زوال عقل متوسط است.بیمار در این مرحله نیاز به مراقبت و حمایت از طرف اطرافیان دارد، در غیر این صورت عصبی و شکاک می‌شود. او می‌تواند نام خود و اطرافیان نزدیک را به خاطر آورد اما در مواردی مثل آدرس، آب و هوا و حوادث فراموشکار می‌شود. همچنین با این که هنوز از لحاظ توانایی حفظ بهداشت و غذا خوردن مشکلی ندارد اما ممکن است در تشخیص آب و هوا مشکل پیدا کرده و لباس نامناسبی برای بیرون رفتن انتخاب کند.
این متخصص مغز و اعصاب می‌گوید که سطح ششم این بیماری، آلزایمر متوسط رو به شدید می‌باشد. این مرحله علائم واضح و آزار دهنده‌ای دارد از جمله ناتوانی در انتخاب یا حتی پوشیدن لباس، ناتوانی در حمام رفتن و حفظ سلامت دهان و دندان، کثیف کردن دستشویی و از دست دادن کنترل مثانه و روده است. همچنین فرد علاوه بر نشان دادن چنین علائمی حافظه‌اش ضعیف‌تر می‌شود و یا حتی احساس تنهایی، شرم، بی‌قراری، ناامیدی و شک می‌کند. وی گفت: آخرین مرحله آلزایمر بدین صورت است که کم‌کم میزان ارتباطات بیمار با دنیای اطراف کم می‌شود به قدری که نه تنها توانایی صحبت کردن و فهمیدن بقیه را ندارد بلکه کنترل ماهیچه‌های صورت و گردن برایش مشکل است. حرکت بدنش سفت، محکم و دردناک است. بیمار در خوردن و حرکت کردن مشکل پیدا کرده و در مواردی کاملا توانایی حرکتش را از دست می‌دهد. این افراد تا قبل از مرگ کاملا وابسته به اطرافیان هستند.

>میانگین امید به زندگی در هر فرد مبتلا به آلزایمر متفاوت است
وی اذعان داشت: میانگین امید به زندگی در هر فرد مبتلا به آلزایمر متفاوت است. اما به طور متوسط پس از تشخیص بیماری فرد قادر است ۸ تا ۱۰ سال عمر کند. البته بسته به خود فرد این بازه می‌تواند از ۳ سال تا ۲۰ سال را هم شامل شود. متأسفانه این بیماری ممکن است تشخیص داده نشده باشد و میانگین مدت زمان از زمان شروع علائم تا تشخیص بیماری حدود ۲٫۸ سال است. این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: امکان دارد که زوال عقل بیمار به سایر سیستم‌های بدن مثل تنفس هم آسیب بزند. به طور مثال با تحلیل قشر خاکستری مغز و از دست رفتن توانایی فرد برای انجام بعضی اعمال ارادی مثل حرکت دیافراگم، بیمار مستعد ابتلا به بیماری‌هایی مثل ذات‌الریه شده و همین عامل طول عمر او را کاهش می‌دهد. پس نمی‌توان به طور قطع درباره طول عمر یک فرد آلزایمری قضاوت کرد. وی با بیان این نکته که ” شایع‌ترین عامل مرگ در کسی که در سطح هفتم آلزایمر است، ذات‌الریه می‌باشد “، گفت: بیماری آلزایمر لاعلاج بوده و تنها با درمان می‌توان پیشرفت آن را کند کرده یا علائم آن را تا حدی تخفیف داد، به صورتی که تنها مدت زمان کمی به طول عمر این بیماران اضافه می‌شود اما نکته مهم این است که هر چه بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود درمان اثر گذار‌تر است. دکتر کیهانی فرد عنوان کرد: برخی فاکتور‌ها می‌توانند طول عمر بیماران آلزایمری را تحت تاثیر قرار دهند که عبارتند از جنسیت ( زنان به طور متوسط بعد از تشخیص بیماری بیشتر از مردان عمر می‌کنند)، شدت علائم( کسانی که به شدت سیستم عصبی حرکتی آنها تخریب شده باشد کمتر عمر می‌کنند )، مشکلات سیستم عصبی ( هر چه اختلالات مغزی و نخاعی در فرد بیشتر باشد طول عمرش هم کمتر است ) و ابتلا به سایر بیماری‌ها ( بیماری‌هایی مثل مشکلات قلبی و یا دیابت طول عمر بیماران آلزایمری را کمتر خواهند کرد ). این متخصص مغز و اعصاب افزود: تمامی این موارد نشان دهنده این است که طول عمر دقیق این بیماران به طیف گسترده‌ای از عوامل وابسته بوده و علائم آنها می‌تواند بسته به شخص بسیار کند یا بسیار سریع پیشرفت کند. وی عنوان کرد: همان‌طور که گفته شد آلزایمر بیماری‌ای نیست که درمان پذیر باشد و تنها می‌توان تا حدی سیر آن را کند‌تر یا علائمش را خفیف‌تر کرد. اما داروهایی وجود دارند که هر کدام برای سطح خاصی از آلزایمر استفاده شده و شرایط را هم برای بیمار و هم برای مراقبان او راحت‌تر می‌کنند. تعدد این دارو‌ها باعث می‌شود که اگر بیمار نسبت به داروی خاصی واکنش نشان نداد بتوان به راحتی بهترین دارو را برایش انتخاب کرد. دکتر کیهانی فرد ابراز داشت: دارو‌های مورد استفاده در درمان آلزایمر خفیف تا متوسط بدین گونه است که از آنجایی که سطح انتقال دهنده عصبی استیل کولین در بیماران آلزایمری پایین است، با استفاده از داروهایی به نام مهار کننده کولین استراز می‌توان علائم آن‌ها را کاهش داد. این متخصص مغز و اعصاب بیان کرد: درباره دارو‌های مورد استفاده در درمان آلزایمر متوسط تا شدید باید گفت که عملکرد اصلی داروی Namenda که در این دوره استفاده می‌شود این است که با تنظیم کردن ماده‌ای شیمیایی در مغز به اسم گلوتامات علائم را طوری کاهش می‌دهد که بیمار مدت زمان بیشتری( در حد چند ماه) می‌تواند تا حدودی مستقل به زندگی خود ادامه دهد. این دارو قابلیت همراه شدن با دارو‌های مهار کننده کولین استراز هم دارد که در صورت نیاز طبق نظر پزشک تجویز می‌شود. وی توضیح داد: در درمان آلزایمر پزشک بیشتر مواقع از دوز کم شروع کرده و پس از مانیتور کردن بیمار تشخیص می‌دهد که چه دوزی برای او بیشترین سود را دارد. حواستان باشد که دوز بیشتر همیشه به معنای سوددهی بیشتر نیست چراکه همان اندازه که ماده موثره دارو بیشتر می‌شود به همان نسبت عوارض دارو هم افزایش می‌یابد.دکتر کیهانی فرد هشدار داد: تمامی دارو‌های آلزایمر می‌توانند عوارضی مثل حالت تهوع، استفراغ، اسهال و از دست دادن اشتها داشته باشند. آنچه که مهم است این است که بیمار باید مرتبا توسط پزشک مانیتور شود تا اگر دارو عوارض جانبی ناخواسته‌ای ایجاد کرد سریعا عوض شود. همچنین حواستان باشد که بعضی اوقات باید در کنار مصرف دارو از بعضی مکمل‌ها هم استفاده کنید که پزشکتان کاملا شما را از این موارد آگاه خواهد کرد. این متخصص مغز و اعصاب متذکر شد: دارو‌هایی مثل دارو‌های خواب آور، ضد اضطراب، ضد تشنج و ضد روان پریشی خواصی ایجاد می‌کنند که اگر یک فرد آلزایمری با آنها مواجه شود شرایط سخت‌تر و خطرناک‌تری را تجربه خواهد کرد. خواصی مثل خواب آلودگی، سرگیجه، گیجی، تغییرات خلق و خو و حتی افزایش ریسک مرگ در بیماران مبتلا به زوال عقل. وی افزود: از آنجایی که مبتلایان به آلزایمر به خودی خود علائمی مثل خواب آلودگی، ریسک سقوط، سرگردانی، مضطرب بودن، افسردگی و بی‌قراری را دارند مصرف این دارو‌ها مگر در صورت صلاحدید پزشک برایشان ممنوع است.دکتر کیهانی فرد اظهار کرد: علت اصلی ایجاد بیماری آلزایمر نامشخص بوده و همین عامل باعث شده است که نتوان راه حل دقیقی برای پیشگیری از آن در نظر گرفت. اما به طور کلی دنبال کردن سبک زندگی سالم و دوری کردن از ریسک فاکتور‌های آلزایمر می‌تواند به شما برای کاهش ریسک ابتلا کمک کند. این متخصص مغز و اعصاب توضیح داد:کار‌هایی که برای پیشگیری از ابتلا به بیماری آلزایمر می‌توان انجام داد شامل سیگار نکشیدن، عدم مصرف الکل، داشتن رژیم سالم و متوازن، که روزانه شامل حداقل پنج بخش میوه و سبزیجات باشد،حداقل ۱۵۰ دقیقه در هفته ورزش هوازی با شدت متوسط( مثل دوچرخه سواری و یا دو سریع)، یا هر چقدر که می‌توانید، اطمینان پیدا کردن از این که فشار خون شما با تست‌های معمول چک و کنترل می‌شود و اگر که دیابت دارید مطمئن شوید که رژیم غذایی درستی داشته و داروهایتان را مصرف می‌کنید. وی گفت: همان‌طور که می‌دانید هر چقدر که از ذهنتان بیشتر کار کشیده و آن را فعال‌تر نگه دارید فاصله تان را از بیماری‌های زوال عقل بیشتر می‌کنید. شما می‌توانید با انجام کار‌هایی مثل یادگیری موسیقی، زبان جدید، کتاب خواندن، مشارکت کردن در فعالیت‌های جمعی، ورزش جمعی و حتی یادگیری عادت‌های جدید بیشتر از زندگی لذت ببرید.

>بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است
در ادامه نیز دکتر سنجری در این‌باره خاطرنشان کرد: بیماری آلزایمر یک نوع اختلال عملکرد مغزی است که به تدریج توانایی‌های ذهنی بیمار تحلیل می‌رود و فرد مبتلا را به فراموشی دچار می‌سازد. وی اظهار کرد: بیماری آلزایمر در اثر فاسد شدن سلول‌های منطقه هیپو کامپ که معمولا مقدار زیادی استیل کولین تولید می‌کنند به وجود می‌آید، سلول‌های مغزی یا نورون‌هایی که آسیب دیده‌اند پلاک‌هایی جمع می‌کنند و به تعداد زیادی می‌میرند.این متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد: یکی از نشانه‌های اصلی بیماری آلزایمر عدم توانایی در شکل دادن رویداد‌های جدید (مثل یادآوری آدرس تازه) و عدم توانایی در یادآوری خاطرات گذشته است.وی گفت: آلزایمر پنج علامت کلی دارد که عبارتند از اینکه کاهش توانایی در به یادآوری اطلاعات یا به خاطر سپردن آنها که باعث می‌شود بیمار سوالات و مکالمات تکراری داشته باشد، وسایل شخصی خود را گم کند، در یک مسیر آشنا گم شود و حوادث و قرار‌های ملاقات را فراموش کند.دکتر سنجری افزود: اختلال در استدلال، انجام قضاوت و وظایف پیچیده مثل عدم توانایی در برنامه ریزی، عدم توانایی در تصمیم گیری‌های بزرگ، عدم توانایی در انجام فعالیت‌های متوالی یا پیچیده، عدم توانایی در مدیریت امور مالی و عدم درک درست از خطرات ایمنی نیز از دیگر نشانه‌های این بیماری است. این متخصص مغز و اعصاب گفت: اختلال در صحبت کردن، نوشتن و خواندن مثل تردید در صحبت کردن، پیدا کردن کلمات در حال صحبت کردن، املای خطادار و دیگر اختلال تجسمی که به علت وجود مشکلات در بینایی چشم بروز می‌کند و نیز عدم توانایی در استفاده از ابزارهای ساده مانند پوشیدن لباس، عدم توانایی در یافتن اشیا در نمای مستقیم، اشیاء مشترک و تشخیص چهره از دیگر نشانه‌های ابتلا به آلزایمر است.وی گفت: تغییر در شخصیت و رفتار مثل تغییرات رفتاری خارج از شخصیت مانند آشفتگی، اجتماع گریزی، عدم علاقه، انگیزه و ابتکار، اجتماع گریزی و غیره نیز نشانه دیگر این بیماری می‌باشد.دکتر سنجری افزود: سایر علائم اولیه آلزایمر عبارتند از از دست دادن حس بویایی، کاهش شنوایی، افسردگی، اثر انگشت غیر طبیعی، اختلال فضای بینایی است. این متخصص مغز و اعصاب مطرح کرد: مهمترین علت ابتلا به آلزایمر را می‌توان سالخوردگی و وجود سابقه خانوادگی نام برد.
وی توضیح داد: مواردی که باعث کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود عبارتند از انجام ورزش‌های منظم، رژیم غذایی سالم و متنوع، کنترل بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، چاقی، فشار خون بالا و چاقی، حفظ سلامت سیستم قلبی عروقی است. دکتر سنجری متذکر شد: برخی مواد غذایی که اثرات ضدالتهابی طولانی مدت دارند، هنگامی که به رژیم غذایی فرد اضافه می‌گردند، ممکن است اختلالات حاصل از پیری را به تأخیر بیندازند. به کمک این مواد غذایی می‌توان از ابتلا به بیماری آلزایمر جلوگیری کرد که عبارتند از کاکائو، ماهی سالمون، سیب، زردچوبه، گردو و سویا. این متخصص مغز و اعصاب افزود: فلاوونوئید موجود در کاکائو جریان خون را به طرف مغز افزایش می‌دهد و ممکن است در مواقعی که جریان خون به مغز کاهش یابد (مثل دیمانس و سکته مغزی)از مغز محافظت کند. وی ادامه داد: مصرف سه وعده غذایی در هفته ماهی روغنی به دلیل داشتن اسید‌های چرب ضروری امگا-۳ و ویتامین D و ویتامین B12 به جلوگیری از برخی اختلالات عصبی کمک می‌کند و مصرف حداقل روزی یک عدد سیب با پوست،بسیار موثر است،سیب قرمز در مقایسه با سیب زرد و سبزآانتی اکسیدان بیشتری دارد و موثر‌تر است. دکتر سنجری متذکر شد: به دلیل داشتن خواص در التهابی وآکسیدانی این ماده در مواد غذایی می‌تواند در درمان و پیشگیری بیماری‌هایی مانند سرطان و آلزایمر بهره برد.این متخصص مغز و اعصاب افزود: گردو، به غذاي مغز شناخته ميشود، براي درست عمل كردن مغز به امگا-٣ نياز داريم، آنتي اكسيدان موجود در گردو در بين آجيل‌ها از همه بيشتر است و به پيشگيري آلزايمر كمك كند. وی گفت: سويا را سلطان لسيتين معرفي كرده اند. اگر در دوران جواني ذخيره كافي لسيتين داشته باشم بسيار كمتر از ديگران دچار كمبود حافظه مي شويم. دکتر سنجری مطرح کرد: راه‌های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر این است که به اندازه کافی بخوابید زیرا طبق تحقیقات انجام شده افرادی که مشکلات مزمن خواب دارند بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر هستند و در اجتماع فعالیت داشته باشید زیرا تحقیقات نشان داده است که افرادی که در شبکه‌های اجتماعی بزرگ فعالیت دارند کمتر دچار زوال عقل و آلزایمر می‌شوند. این متخصص مغز و اعصاب افزود: راه‌های پیشگیری از ابتلا به آلزایمر این است که همیشه در حال آموختن باشید. آموزش باعث ایجاد ذخایر شناختی میشود و مغز را در مقابل صدمات عصبی مقاوم‌تر می‌کند و دو زبان یاد بگیرید. با توجه به تحقیقات انجام شده صحبت کردن به دو زبان فرد را در مقابل خطر ابتلا به آلزایمر و زوال عقل ایمن می‌کند.وی عنوان کرد: بیماریهایی مثل دیابت، فشار خون بالا، کلسترول بالا که باعث ایجاد بیماری‌های قلبی می‌شود خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد لذا باید مراقب باشید و کارهای تعمیراتی را خودتان انجام دهید. ایجاد چالش‌های جدید در مغز حافظه را همراه با سن بالا می‌برد. دکتر سنجری تصریح کرد: اسکن پایه مغز را در صورت مشاهده علائم انجام دهید زیرا یکی از راه‌های شناسایی آلزایمر در مراحل اولیه استفاده از تصویربرداری‌ام آرآی یا سی تی اسکن است. این متخصص مغز و اعصاب در پایان گفت: در صورتی که علائم آلزایمر را در خود یا اطرافیانتان مشاهده کردید می‌توانید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده و با پزشک در مورد اختلال حواس و کمبود حافظه مشورت نمایید.در صورتی که علائم قابل مشاهده باشد پزشک با انجام آزمایشات مختلف در مورد تشخیص این بیماری اقدام خواهد کرد.