آفتاب یزد- رضا بردستانی: بررسی‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری رسمی مجلس و دیگر رسانه‌های رسمی کشور، آخرین باری که موضوع حقآبه در مجلس مطرح شده است باز می‌گردد به ۳۰ آبان و در روزهایی که بررسی لایحه‌ برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار داشت. ۳۰ آبان، […]

آفتاب یزد- رضا بردستانی: بررسی‌های آفتاب یزد نشان می‌دهد بر اساس اخبار منتشر شده در خبرگزاری رسمی مجلس و دیگر رسانه‌های رسمی کشور، آخرین باری که موضوع حقآبه در مجلس مطرح شده است
باز می‌گردد به ۳۰ آبان و در روزهایی که بررسی لایحه‌ برنامه هفتم توسعه در دستور کار مجلس قرار داشت.
۳۰ آبان، خبرگزاری مجلس، خبری را منتشر می‌کند با این تیتر: «تکلیف دولت برای مهار آب‌های مشترک و مرزی و بهره‌برداری از آب‌های ژرف به ویژه در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت بخش غیردولتی». در این خبر می‌خوانیم: «نمایندگان مجلس، دولت را مکلف به مهار آب‌های مشترک و مرزی و بهره‌برداری از آب‌های ژرف به ویژه در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت بخش غیردولتی و افزایش حقآبه از رودخانه هیرمند کردند. نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر سه شنبه، ۳۰ آبان ماه مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، با جزء ۲۲ بند (ب) ماده ۴۸ این لایحه با ۱۴۱ رای موافق، ۱۳ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۲ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.
امیرقلی جعفری بروجنی در مخالفت با جزء ۲۲ بند (ب) ماده مذکور، گفت: در مورد آب ژرف و حوزه سیستان ۲ حکم داریم و تکرار آن وجهی ندارد و تکرار زائد قوانین مشکلی را حل نمی‌کند. مجید نصیرائی در موافقت با جزء مذکور، گفت: یکی از مهم‌ترین مسائل برخی استان‌ها مسئله آب است و این حکم از بهترین حکم‌های برنامه هفتم است و آب ژرف از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد و بحث‌های علمی در مورد آن باید تکمیل شود.
نماینده دولت هم در این رابطه گفت: سرمایه‌گذاری زیادی برای انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان صورت گرفته و بخش خصوصی باید در رابطه با مهار آب‌های مشترک فعال شود و در مورد آب‌های ژرف هم خراسان شمالی و جنوبی در اولویت قرار گرفته است. در جزء ۲۲ بند (ب) ماده ۴۸ این لایحه آمده است: مهار آب‌های مشترک و مرزی، لایروبی اروند و انتقال آب شیرین از دریای عمان به مناطق شرقی و توسعه فناوری و عملیات حفاری و بهره‌برداری از آب‌های ژرف به ویژه در استان سیستان و بلوچستان با مشارکت بخش غیردولتی و افزایش حقآبه از رودخانه هیرمند اقدامات قانونی به عمل آید.»
در همان روز (۳۰ آبان)، یکی از تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور که از سوی عضو هیئت رئیسه قرائت شد تذکر حبیب‌الله دهمرده به رئیس جمهور دیده می‌شود با این عنوان: «لزوم اقدام جدی در خصوص حقابه ایران از رودخانه هیرمند.»
حقآبه؛ صدایی که در حال خاموشی است!
«هم میهن» طی گزارشی با عنوان: «پشت پرده دخالت ترکیه و اعراب در حقابه هامون/طالبان از اهرم آب
 برای فشار آوردن به ایران استفاده می‌کند» می‌نویسد: «چندی پیش مولوی عبداللطیف منصور، سرپرست وزارت انرژی و آب طالبان درباره حقابه ایران گفته بود: «خشکسالی نه‌تنها مشکل جمهوری اسلامی ایران، بلکه مشکل
 افغانستان هم است… خشکسالی یک امتحان بزرگ الهی است. دعا می‌کنیم که باران ببارد و این مسئله هم حل خواهد شد‎.» این جمله او که البته برای ایران سخت گران آمد، تقریباً همزمان بود با خبری که تا اندازه‌ای عجیب بود؛ برنامه ساخت یک سد (بند) در خاشرود ولایت نیمروز در نزدیکی مرز ایران براساس «حکم فوق‌العاده» رهبر طالبان، آن هم با هدف تأمین آب فقط هشت‌هزار هکتار زمین زراعی در ولسوالی‌های (شهرستان‌های) گلستان، دلارام، خاشرود، غوری و چخانسوری در ولایت (استان) نیمروز افغانستان. این خبر از آنجایی عجیب بود که بیش از آنکه منشأ نرسیدن آب به ایران شود، کانون جدید گردوخاک در هامون پوزک (بخشی از هامون که بیشتر آن در افغانستان قرار دارد) خواهد شد و دودش به چشم شهرهای لشکرگاه و قندهار و حتی کابل می‌رود. »
در همین رابطه آفتاب یزد نیز طی گزارش‌هایی با این عناوین: «طالبان و سدسازی دوباره؛ این بار در منطقه «نیمروز» / ما هیچ، ما نگاه! /کدام وعده‌ی شفاهی، کدام رهاسازی؛ حقآبه‌ی هیرمند چه شد؟! » – «حقآبه در ازای بهره مندی از مواهب چابهار» و «حقآبه؛ مجلس یازدهم – دولت سیزدهم/یک اظهار نظر از رئیس دولت و دو روایت از مسئولان محیط زیست؛ روایت درست کدام است؟»، موضوع حقآبه را همچنان در دست پیگیری دارد.
نکته‌ی مهم و تازه‌ای که «هم میهن» بدان اشاره می‌کند از لا به لای گفته‌های رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع طبیعی استان سیستان‌وبلوچستان بیرون می‌آید؛ آن جایی که حسین سرگزی، رئیس اداره آبخیزداری و حفاظت خاک اداره‌کل منابع طبیعی استان سیستان‌وبلوچستان و یکی از کارشناسان خبره منابع طبیعی این استان در این‌باره، می‌گوید: «این برای اولین‌بار است که این بخش از هامون خشک شده و خاک زیادی از آن برداشته می‌شود. این خشکی عمدتاً خود افغانستان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، زیرا جهت وزش باد طوری است که شهر لشکرگاه و قندهار را متأثر می‌کند.» با این همه آثار زیان‌بار آن بر سیستان را هم نمی‌توان کتمان کرد. این کارشناس منابع طبیعی در این گفتگو، از پشت‌پرده سدسازی‌های پی در پی در افغانستان می‌گوید که نشان از ردپای کشورهای عربی و ترکیه برای تبدیل اهرم آب برای فشار بر ایران دارد؛ موضوعی که البته طالبان نیز در ادامه حکمرانان قبلی افغانستان از آن برای دریافت سوخت ارزان‌تر، حق ترانزیت کمتر و… استفاده می‌کند. البته در این بین، دست ایران چندان بسته نیست و می‌تواند با ابزارهای دیپلماتیک، حقابه ایران را بازستاند، اما به شرطی‌که حاکمیت، اهمیت موضوع زیست‌محیطی را نسبت به مسئله شرب در منطقه دریابد و بپذیرد که این اقدامات افغانستان دیگر دوستانه نیست و نباید از افغانستان در مورد حقوق محیط‌زیست که در حد حقوق بشر است، بگذرد. »
علی رغم گزارش‌های پی در پی آفتاب یزد، دیگر رسانه‌ها و پیگیری‌های صورت پذیرفته از سوی نمایندگان مجلس (عمدتاً نمایندگان استان سیستان و بلوچستان)، بازهم شاهدیم این روزها کمتر صدایی درباره‌ی سرنوشت «حقآبه ایران از رود هیرمند»، حداقل از مجلس به گوش می‌رسد.
علاوه بر آن که در آذرماه، نمایندگان
– حتی – سیستان و بلوچستان در مجلس پیرامون حقآبه سخنی نگفته اند، بررسی‌ها نشان می‌دهد کل اظهار نظر مجلس درباره‌ «حقآبه» در آبان نیز منحصر می‌شود در این چند خبر:
– بازدید نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس از پروژه‌های راهسازی در استان سیستان و بلوچستان (دهم آبان ماه) که در این بازدید اشاره‌ای نیز به حقآبه شده است: «در ادامه بازدیدهای اعضای کمیسیون عمران مجلس از پروژه‌های عمرانی شهر زابل، نمایندگان مجلس به همراه استاندار سیستان و بلوچستان از محل احداث و حفر ۶۵ چاه
در دشت‌های دارای ظرفیت آبی از جمله دشت حرمک و نیز تاسیسات برقی و آب شیرین کن این منطقه بازدید کردند. با توجه به بدعهدی کشور افغانستان در خصوص تحویل حقابه هیرمند، برنامه‌ریزی برای تأمین آب منطقه سیستان و زاهدان با روش مذکور جهت تامین اضطراری آب منطقه در دستور کار قرارگرفت.»
– دهمرده: شاهد مرگ تدریجی هامون هستیم (۱۴ آبان ماه): حبیب الله دهمرده با اشاره به سفر رئیس سازمان محیط زیست به سیستان برای چاره اندیشی مسئله ریزگردها، گفت: شانزدهمین نشست ستاد ملی مقابله با پدیده گرد و غبار در شهر زابل برگزار شد، در این نشست نمایندگانی از دستگاه‌های مختلف همچون سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، نفت، صمت، جهاد کشاورزی، وزارت بهداشت، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری و… بر حسب وظیفه حضور داشتند. نماینده مردم زابل، زهک و نیمروز در مجلس شورای اسلامی افزود: گرد و غبار به قدری در سیستان و بلوچستان افزایش یافته که به کانون ریزگردها تبدیل شده است، در این جلسه درخواست‌ها و پیشنهادات مختلفی ارائه شد که باید منتظر ماند تا ببینیم چه میزان از این پیشنهادات محقق شده و از قالب شعار خارج می‌شوند.
دهمرده با بیان اینکه دریاچه هامون ثبت جهانی شده و در سایه بی‌توجهی‌ها شاهد مرگ تدریجی آن بودیم، اظهارداشت: به دلیل جهانی بودن هامون مقرر شد حقابه‌ای جداگانه برای آن از افغانستان مطالبه کند البته ناگفته نماند این حقابه جدا از حقابه سالانه است که باید به هامون پرداخت شود، برای دریافت آن مردان دیپلماسی، مسئولان و متولیان امر از ظرفیت‌های جهانی بهره گرفته تا چنین حقابه‌ای را دریافت کنند. عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان با اشاره به شکل‌گیری ستادی برای احیای تالاب هامون، تاکید کرد: در نشست اضطراری کنترل ریزگردها مقرر شد ستادی همچون ستاد احیای دریاچه ارومیه برای تالاب هیرمند شکل بگیرد، تا عواملی که موجب تشدید خشکی آن می‌شود را کنترل کنند.
دهمرده با اشاره به نقش چرای بی‌رویه دام و به ویژه شترها در نابودی پوشش گیاهی اطراف تالاب هامون، اظهار کرد: مشابه اتفاقی که در هامون رخ داده را در تالاب صالحیه کرج شاهد بودیم که تبدیل به منشا گرد و غبار شده است. در آنجا نیز چرای شترها مشکل ساز بود اما با دستور شخص رئیس جمهور معضل چرای شترها ساماندهی شد امروز در منطقه هامون باید چنین اتفاقی رخ دهد. نماینده مردم زابل با بیان اینکه برای کنترل ریزگردهای جهان اقداماتی صورت گرفته، گفت: در بسیاری از نقاط جهان در کشورهای مختلف اقدامات کنترل کننده‌ای برای مهار ریزگردها در نظر گرفته‌اند، که می‌توانیم الگوبرداری کرده و یکبار برای همیشه مسئله ریزگردها که سلامتی مردم را به مخاطره انداخته حل کنیم. وی با تاکید بر اینکه مصوبات سفر معاون رئیس جمهور برای کنترل ریزگردها نیازمند بودجه است، اظهار داشت: تمام مصوبات جلسه باید در هیئت وزیران مطرح و برای اجرای آن‌ها ردیف اعتبارات مشخصی در نظر گرفته شود، در نظر داشته باشیم کنترل کانون ریزگردها در هامون سه کشور ایران، افغانستان و حتی پاکستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد
و باید این سه کشور مذاکراتی برای کنترل آن داشته باشند. دهمرده با انتقاد از رفتارهای افغانستان مبنی برعدم پرداخت حقابه هیرمند، گفت: بخش اعظمی از مشکلاتی که امروز در سیستان و بلوچستان مشاهده می‌کنیم از مهاجرت گرفته تا رشد گردو غبار ریشه درعدم پرداخت حقابه توسط افغانستان و بستن بند کمال خان بوده که همگی این مشکلات در پشت پرده خبر از همکاری آمریکا، انگلستان و آل سعود دارد. نماینده مردم زابل در ادامه یادآور شد: آنچه امروز در سیستان شاهد آن هستیم شباهت بسیاری به غزه دارد، خالی شدن سیستان و بلوچستان کم بی‌شباهت با شرایط امروزی غزه ندارد. »
– موج جدید ورود مهاجران افغان به ایران/ ساماندهی اتباع بیگانه هر چه سریع‌تر انجام شود (۱۶ آبان): معین الدین سعیدی در مورد طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت، گفت: آمار متفاوتی از حضور اتباع افغانی در کشور وجود دارد که در خوشبینانه‌ترین حالت حدود ۷ میلیون نفر تبعه افغانی در ایران زندگی می‌کنند. در حال حاضر طرح تشکیل سازمان ملی مهاجرت در کمیسیون شوراها در حال بررسی است و بر همین مبنا کارت هویتی برای آن‌ها صادر می‌شود. نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند در مجلس شورای اسلامی با اشاره به جزئیات طرح مذکور یادآور شد: جمهوری اسلامی همواره بر اساس حسن همجواری و ملاحظات انسان دوستانه بیشترین همراهی را با کشور همسایه افغانستان داشته و با اجرایی شدن این طرح شاهد ساماندهی اتباع در حوزه بهداشت، درمان و تحصیل آنان خواهیم بود.
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل وجود مسائل اقتصادی و مشکلات امنیتی که مهاجران غیر قانونی دارند منجر به ایجاد دوگانگی شده است که تشکیل سازمان ملی مهاجرت زیر مجموعه وزارت کشور قرار می‌گیرد و یا به دلیل گستردگی نیازمند نهاد فراقوه‌ای و یا ساختاری جدا از چارچوب وزارت کشور است. سعیدی با اشاره به اخراج اتباع افغانی از کشور پاکستان، یادآور شد: اخراج اتباع افغانی از کشور پاکستان باعث ایجاد نگرانی‌ها و اظهار نظرهایی توسط برخی از مقامات از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل شده است که عنوان کرده‌اند ما نسبت به اسکان اتباع افغانی در ایران و پاکستان اقدام خواهیم داشت! بسیاری از مهاجران افغانستانی ساکن در ایران هستند و مشکلاتی ایجاد نکرده‌اند اما امروز مهاجرت مهاجران از اصل خود خارج شده و بحث‌های امنیتی و اجتماعی را به دنبال دارد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم با تاکید بر اینکه بسیاری از اتباع افغانی ساکن در ایران قابل احترام هستند، گفت: بسیاری از مهاجران افغانی در تولید، کشاورزی، صنعت و… زحمتکش هستند و نمی‌توان به مجموعه مهاجران افغانی اَنگ ضد امنیتی و آسیب‌های اجتماعی زد اما باید بپذیریم در بسیاری از نابسامانی‌ها و آسیب‌های اجتماعی که در مناطق مختلف در حال رخداد است اتباع افغانی سهمی در شکل‌گیری آن‌ها دارند. سعیدی با انتقاد از استفاده یارانه پنهان اتباع در برخی از خدماتی که ارائه می‌شود، گفت: در برخی از استان‌های مهاجرپذیر حضور مهاجران در میزان سرانه آب و نان آن‌ها تاثیرگذار بوده است، باید در مورد حضور بیش از اندازه اتباع در کشور ایران نگران بود، در اصل برای ساماندهی اتباع بیگانه باید هر چه سریع‌تر اقدامات لازم صورت پذیرد. این نماینده مردم در مجلس یازدهم در پایان خاطرنشان کرد: گروه طالبان به هیچکدام از اصول حقوق بین‌المللی خود پایبند نبوده‌اند مهمترین مثال آن حقابه هیرمند است؛ در چنین شرایطی گروه طالبان سفرهای متعددی به ایران دارند که به نوعی وجاهت بخشی نسبت به گروه طالبان در حال شکل‌گیری است که بسیار محل شائبه دارد، امیدوارم مسئولان در دستگاه دیپلماسی نسبت به استیفای حقوق ملت ایران اقدام کنند و در ادامه بر مبنای اصول انسان دوستانه حتما ما بیشترین سطح روابط را با کشور افغانستان خواهیم داشت اما این روابط باید ارتباطی دوسویه باشد. »
– دولت مصوبات کاغذی کنترل ریزگردها را اجرایی کند/ هزینه زندگی در شمال سیستان گران است (بیستم آبان) محمد سرگزی عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت مصوبات کاغذی کنترل ریزگردها را اجرایی کند، گفت: تعطیلی اصناف، رشد بیماری قلبی و عروقی و… هزینه زندگی در شمال سیستان و بلوچستان را بالا برده است، از ابتدای سال تا به امروز ما فقط ده روز هوای پاک را تجربه کرده‌ایم و بسیاری از این روزها به دلیل شدت‌گیری گرد و غبار شهر تعطیل بوده است. وی
با اشاره به تشکیل ستاد مبارزه با ریزگردها در زابل، گفت: در تشکیل ستاد مبارزه با ریزگردها سیستان نماینده‌ای از دستگاه‌های مرتبط حضور داشتند و از نزدیک در جریان عمق فاجعه ریزگردها که در بستر تالاب هامون ایجاد شده قرار گرفتند.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس با بیان اینکه حل مشکلات زیست محیطی سیستان و بلوچستان را فقط به بازدیدهای میدانی و جلسات ختم نکنید، افزود: ستاد مبارزه با ریزگردها مواردی را به عنوان مصوبات جلسات پیش‌بینی کردند، انتظار می‌رود این مصوبات به مرحله عملیاتی شدن برسد. وی در ادامه تاکید کرد: این ستاد باید بتواند تثبیت شن‌های روان، خدمات دهی به مردمی که در میانه ریزگردها بیمار شده‌اند، تلاش برای دریافت حقابه هیرمند را در دستور کار قرار دهد. از طرفی این ستاد وظیفه دارد، پیشنهادات و اقدامات لازم را به هیئت دولت بدهد برای اینکه به نوعی شرایط زندگی مردمی که اطراف هامون خشک شده هستند تسهیل ببخشند و همچنین در این حوزه هم پیشنهاداتی ارائه شد. عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هزینه زندگی برای کسانی که در اوج گرد و غبار زندگی می‌کنند به دفعات بیشتر از سایر گروه‌های دیگر است، اظهار داشت: تعطیلی اصناف، رشد بیماری قلبی و عروقی و … هزینه زندگی در شمال سیستان و بلوچستان را بالا برده است، از ابتدای سال تا به امروز ما فقط ده روز هوای پاک را تجربه کرده‌ایم و بسیاری از این روزها به دلیل شدت‌گیری گرد و غبار شهر تعطیل بوده است.
سرگزی با اشاره به جزئیات مبادلات مرزنشینان، اظهار داشت: اقداماتی در خصوص مبادلات ۴۰۰ دلاری مرزنشینان و فعال‌سازی بازارچه‌های مرزی صورت گرفته است، اجرایی شدن آن نیازمند همت بلند وزارت صمت است، این مسئله در دولت مصوب شده است، اما وزارت صمت اولین مانع در جهت‌عدم اجرایی شدن آن است
به این بهانه که این مصوبه خلاف قانون بوده؛ مگر وزارت صمت به عنوان بخشی از هیئت دولت می‌تواند اعلام کند که مصوبه هیئت دولت را اجرایی نمی‌کند!
رئیس فراکسیون حقوق بشر و حقوق شهروندی مجلس با بیان اینکه طرح رزاق در منطقه سیستان به مرحله عملیاتی شدن رسیده است، خاطرنشان کرد: بهسازی معابر شهری در حوزه حاشیه شهرها تامین آب شرب از منابع داخلی همچون آبخوان شیله و دشت هامون از مواردی بود که پیگیری شد و همچنین مقام معظم رهبری هم در این راستا حدود ۷هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه رهبری سفارش کردند تا در جهت رفع مشکل بی‌آبی سیستان و بلوچستان اختصاص یابد، مقرر شد ظرف مدت دو سال آینده مشکل تامین آب در شمال استان سیستان رفع شود.
– سرگزی در دیدار با معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان عنوان کرد: راه حل خارج شدن افغانستان از وضعیت کنونی، تشکیل دولت فراگیر است (هشتم آبان)
عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس در دیدار با معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان، گفت: جمهوری اسلامی ایران راه حل خارج شدن افغانستان از وضعیت کنونی را تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های سیاسی و قومی آن کشور می‌داند. نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با مارکس پوتزل، معاون سیاسی دبیرکل سازمان ملل متحد در امور افغانستان (یوناما)
 دیدار و گفتگو کرد.
این نماینده مجلس در دوره یازدهم با اشاره به نگرانی‌های موجود در افغانستان و تبعات ناشی از آن در منطقه، گفت: اعمال تبعیض‌های جدی قومی و زبانی طالبان علیه اقوام غیر پشتون علاوه بر تشدید مهاجرت مردم این کشور، جذب عناصر بریده از طالبان را به داعش افزایش
 داده است.
نماینده مردم زابل، زهک، هیرمند، نیمروز و هامون در مجلس شورای اسلامی ضمن اشاره به رفتار نامناسب هیئت حاکمه افغانستان با همسایگان، اظهار کرد: استفاده ابزاری طالبان از گروه‌های معارض دولت‌های همسایه، منطقه را برای شناسایی این گروه با تردیدهای جدی مواجه نموده است. وی افزود: طالبان در دو سال گذشته چندین برابر حقابه ما را به بیابان منحرف کردند. تصاویر ماهواره‌ای نشان ازعدم کمبود آب به ویژه در سد کجکی دارد، از این رو، می‌طلبد که هیئت حاکمه افغانستان به تعهداتش در این خصوص عمل کند. مسیر تعامل یکطرفه نیست و باید تعامل لازم از سوی طالبان نیز صورت پذیرد.
عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جریان مستمر آوارگی مردم افغانستان به ایران را نتیجه سیاست‌های غلط طالبان دانست و تصریح کرد: بر اساس ارزیابی‌های صورت گرفته حدود ۸ میلیون افغان در ایران اقامت دارند و از یارانه‌های مالی و همه امکاناتی که اتباع ایرانی بهره‌مند هستند، استفاده می‌کنند. این حضور گسترده برای ما تهدیداتی در زمینه‌های مختلف از جمله ایجاد محدودیت در فرصت‌های اشتغال برای مردم ایران، دشواری در مدیریت هزینه‌های آوارگان، فشار زیاد بر سیستم آموزش و پرورش، فشار بر نظام بهداشت و درمان، بروز نگرانی‌های امنیتی و نگرانی از تنش‌های اجتماعی میان جامعه میزبان و آواره ایجاد کرده است.
سرگزی با بیان اینکه تغییر روند تولید و قاچاق
 مواد مخدر در افغانستان از سنتی به صنعتی، تهدیدی جدید و جدی است، گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد با آژانس‌های ذیربط سازمان ملل در زمینه فرهنگ سازی، مقابله با اعتیاد، درمان و مقابله با قاچاق در این خصوص تعامل و چاره اندیشی نماید. نماینده مردم استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر نگرانی‌های موجود و ضرورت رفع آن از سازمان ملل و کشورهای کمک‌کننده خواست تا نقش فعالتر و سهم بیشتری در مدیریت وضعیت کنونی آوارگان افغان در ایران بر عهده بگیرند.
وی یادآور شد: عبور از مشکلات جاری در زمینه مدیریت جریان آوارگی نیازمند مشورت‌های مداوم و مهمتر از آن کمک‌های مالی قابل قبول جامعه جهانی به جمهوری اسلامی ایران است.
سرگزی در پایان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران
 راه حل خارج شدن افغانستان از وضعیت کنونی را تشکیل دولت فراگیر با حضور همه گروه‌های سیاسی و قومی آن کشور می‌داند و مانند گذشته آماده است تا از تمام امکانات خود برای گسترش تعاملات میان گروه‌های مختلف افغانی استفاده نماید.
 از بین هشت نماینده سیستان و بلوچستان فقط توانستیم با اسماعیل حسین زهی گفتگو کنیم!
تلاش‌های خبرنگار آفتاب یزد برای مصاحبه با نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس (از بین هشت نماینده با ۵ نماینده تماس گرفتیم و…) تقریبا بی‌نتیجه بود زیرا فقط موفق به گفتگو با اسماعیل حسین زهی شدیم، گفتگویی که حاوی نکات مهمی بود!
 اهمال وزارتین خارجه و نیرو غیر قابل کتمان است
حسین زهی در همان ابتدا می‌گوید: این که این روزها کمتر درباره‌ی «حقآبه» سخنی می‌شنوید به دلیل درگیری مجلس با تصویب لایحه‌ی برنامه هفتم و نیز شرکت در کمیسیون تلفیق بودجه است اما این به معنای‌عدم پیگیری نیست زیرا در جلسات، نشست‌ها و گفتگوها دائماً موضوع «حقآبه ایران از رود هیرمند» گوشزد می‌شود اما در این زمینه‌ی خاص، اهمال وزارتین خارجه و نیرو
غیر قابل کتمان است.
وی ادامه می‌دهد: تلاش‌هایی برای انتقال آب از دریای عمان به نقاطی از استان سیستان و بلوچستان در حال انجام است اما این آب به منظور شرب است و پاسخگوی همه‌ نیازهای این استان به آب نیست.
 از حقآبه مهم تر، مدیریت منابع آبی است
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی ادامه می‌دهد: مهمتر از کم آبی، حقآبه، مشکلات اقتصادی و معیشتی ناشی از بی‌آبی البته مدیریت منابع آبی است.
حسین زهی تأکید می‌کند: عدم اهتمام دولت‌ها در تأسیس سد به منظور کنترل و مدیریت منابع آبی حاصل از بارندگی‌های سیل آسا باعث شده تا همه‌ی آب‌ها یا راهی کشور همسایه (پاکستان) بشود و در نتیجه چین و
اسلام آباد از آن بهره‌مند شوند یا این آب‌ها به صورت سرگردان راهی دریا می‌شود.
 سیستان و بلوچستان در سال ۱۴۰۳ دچار بحران‌هایی جدی خواهد شد!
حسین زهی با اشاره به مظلومیت و صبوری مردمان سختکوش استان سیستان و بلوچستان و با اشاره به این موضوع که، باور نمی‌کنید اما مردم برخی مناطق از همان آبی استفاده می‌کنند که برای کشاورزی استفاده می‌شود خاطرنشان کرد: بحران آب، معضلات شدید اقتصادی، فقر، بیکاری، حقآبه و بسیاری مشکلات دیگر باعث شده تا مردمان سیستان و بلوچستان در سخت‌ترین شرایط ممکن زندگی کنند که اگر چاره‌ای اندیشیده نشود این استان در سال ۱۴۰۳ دچار بحران‌هایی بسیار جدی خواهد شد.
 در سدسازی غفلت کردیم
اسماعیل حسین زهی در ادامه با اشاره به کاستی‌هایی در حوزه‌ی آبخیزداری و سدسازی به آفتاب یزد گفت: این گونه نیست که در استان سیستان و بلوچستان اصلاً بارندگی نداشته باشیم اما به دلیل کاستی‌هایی که در حوزه‌ی آبخیز داری داشته‌ایم و نیز عدم توجه به سدسازی، این بارندگی‌ها هیچ نفعی برای مردم ندارد در حالی که اگر در پایین دست به میزان کافی سد ساخته بودیم و مدیریت منابع آبی نیز بهینه شده بود لاجرم از این نعمت آسمانی و الهی بیشتر و بهتر بهره‌مند می‌شدیم.
 مردم اعتماد کردند اما قدر ندانستیم
اسماعیل حسین زهی در پایان با اشاره به اعتماد مردم به مسئولان و صبوری قابل تقدیر مردمان سیستان و بلوچستان گفت: اگرچه مردم اعتماد کردند اما مسئولان در اجرایی کردن مصوباتی که خودشان در متن و بطن تصویب آن بوده‌اند کوتاهی کردند که در جای خود قابل بررسی و آسیب‌شناسی است.
وی ادامه می‌دهد: مشکل سوخت در سیستان و بلوچستان برای بخش کشاورزی به یک معضل خیلی جدی تبدیل شده و اگر در این زمینه تدبیری نیاندیشیم حتماً کشاورزان شاهد از بین رفتن سرمایه‌های خود خواهند بود.