با آغاز رسمی ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان و حضور چهره‌های سرشناس از جمله سیدابراهیم رئیسی و حسن روحانی برخی‌ها برای مطرح کردن کاندیدای مطلوب خود سعی دارند برخی موضوعات دم‌دستی را رسانه‌ای کنند. یکی از این موضوعات این است چرا سیدابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی کاندیدا شده و حسن روحانی از حوزه انتخابیه […]

با آغاز رسمی ثبت‌نام انتخابات مجلس خبرگان و حضور چهره‌های سرشناس از جمله سیدابراهیم رئیسی و حسن روحانی برخی‌ها برای مطرح کردن کاندیدای مطلوب خود سعی دارند برخی موضوعات دم‌دستی را رسانه‌ای کنند. یکی از این موضوعات این است چرا سیدابراهیم رئیسی از حوزه انتخابیه خراسان جنوبی کاندیدا شده و حسن روحانی از حوزه انتخابیه تهران. در واقع این افراد و رسانه‌ها می‌خواهند چنین القاء نمایند که سیدابراهیم رئیسی در رقابت با حسن روحانی آراء کمتری را کسب خواهد نمود و از این رو از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا نشده، هرچند این تفسیر بسیار ابتدایی است و شاید پرداختن به آن مهم نباشد ولی بد نیست چند نکته را قلمی کنم:


۱-سیدابراهیم رئیسی در حال حاضر با رای بالا نماینده مردم شریف خراسان جنوبی در مجلس خبرگان می‌باشد و ثبت نام مجدد وی در این حوزه احترام به دعوت و رأی مردم شریف این حوزه است.
۲-افرادی اصرار دارند بگویند چنانچه وی از حوزه انتخابیه تهران کاندیدا شود در برابر حسن روحانی رأی کمتری را کسب می‌نمود و این برای رئیس‌جمهور مستقر خوب نیست. به این عده باید گفت با فضای رسانه‌ای و مجازی فعلی تمام افراد کشور در یک فضای یکنواخت رسانه‌ای زیست می‌کنند و می‌توانند پس از برگزاری انتخابات آراء کسب شده سیدابراهیم رئیسی و حسن روحانی را به نسبت جمعیت استان مقایسه نمایند.

۳-این عده پس از انتخابات و ارزیابی و مقایسه آراء احتمالا خواهند گفت: حضور مردم در برخی استان‌ها بیشتر از تهران خواهد بود از این رو در این خصوص هم توصیه می‌کنیم مقایسه آراء را از میزان مشارکت‌کنندگان در انتخابات قیاس کنند.
۴-همچنین این گروه احتمالا خواهند گفت اگر سیدابراهیم رئیسی در تهران کاندیدا می‌شد با توجه به عملکرد دولت، رأی کمتری کسب می‌کرد؛ ضمن اینکه قصد دفاع از عملکرد این دولت را ندارم و انتقاد بسیاری نیز به این عملکرد وارد است از جمله در بحث ناپاسخگویی باید گفت بدلیل‌عدم امکانات کافی در برخی استانها به ویژه استان خراسان جنوبی نسبت به استان تهران این اقدام سیدابراهیم رئیسی اتفاقا ریسک بالاتری برای وی دارد زیرا برخی محرومیت‌ها و نواقص در این استان محصول سال‌ها بی‌توجهی است و ربطی به این دولت ندارد. با این حال با توجه به رشد رسانه‌های نوظهور امکان دقیق رصد عملکردها وجود دارد.
علیهذا انتخاب حوزه انتخابیه یک حق طبیعی و شخصی سیدابراهیم رئیسی است که قطعا بنا به دعوت مردم و احترام به رأی آنان در گذشته به ایشان بوده است و اگر بنا به بررسی عملکردهاست چنانچه فضایی فراهم می‌شد که روسای جمهور سابق بتوانند لیست انتخاباتی برای مجلس شورای اسلامی ارائه دهند – از آنجایی‌که مجلس شورای اسلامی با تصویب قوانین و مقررات ارتباط مستقیمی با معیشت مردم دارد – می‌شد فهمید مردم شریف ایران اسلامی به کدام دولت اقبال بیشتری داشته‌اند و کدام سلیقه و جناح را می‌پذیرند. آیا چنین امکانی مهیا می‌شود؟