مسئولیت اجتماعی تکلیفی است که همه اقشار یک جامعه نسبت به انجام آن موظف و مکلف هستند، حال نسبت، میزان و نوع آن متناسب با جایگاه و موقعیت اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است. مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و گویی با ما ضمن بیان این مطلب افزود: هنگامی که هر […]

مسئولیت اجتماعی تکلیفی است که همه اقشار یک جامعه نسبت به انجام آن موظف و مکلف هستند، حال نسبت، میزان و نوع آن متناسب با جایگاه و موقعیت اشخاص حقیقی و حقوقی متفاوت است.
مدیر عامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت و گویی با ما ضمن بیان این مطلب افزود: هنگامی که هر یک از افراد جامعه برا ی نیازمندان، امور زیست محیطی بهداشت و درمان و… مشارکت می‌کنند در حقیقت به مسئولیت اجتماعی خود عمل می‌نمایند. بدیهی است این تکلیف در ابعاد بزرگتر آن بر دوش دستگاهها، نهادهای اصلی متولی واحدهای خدماتی و تولیدی و صنعتی است که به نوعی از منابع عامه بهره می‌گیرند.
«مسئولیت اجتماعی شرکتها »تکلیفی است که آنها را مجاب می‌سازد در فضای کسب و کار خود به آن عمل کنند تا پاسخگوی انتظارات جامعه باشند، از طرفی نباید فراموش کرد شرکت‌ها مسئولیت‌های بزرگی نیز در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، تأمین کنندگان و تمامی ذینفعان بر عهده دارند و باید نسبت به هر دو بخش به تعهدات خود عمل کنند.
مهندس امیر علی طاهر زاده با یاد آوری اینکه: هرسازمانی ملزم است تا در جهت حل مشکلات، مسائل و بهبود کیفیت زندگی کارکنان شاغل در مجموعه خود و همچنین رفع برخی نیازهای اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی منطقه‌ای که متاثر از فعالیتش می‌باشد همت گمارد افزود: در این خصوص شرکت چادرملو به عنوان یک شرکت اثر گذار در اقتصاد کشور علاوه بر انجام تعهدات در چارچوب قوانین کار نسبت به کارکنان خود تلاش نموده است با انسجام بخشی و ضابطه مند نمودن مکانیزم هزینه کرد اعتبارات مسئولیت اجتماعی، در جهت رفع نیازها و ارتقاء کیفیت زندگی ساکنین و با رعایت الزامات قانونی و اولویت بخشیدن به بهداشت و درمان، آموزش و پرورش
فقر زدایی مناطق محروم، حمایت از خانواده‌های کم برخوردار و عمران و بهسازی، مبالغی را صرف بهبود شاخص‌های توسعه در زمینه‌های علمی آموزشی- بهداشتی- فرهنگی- مذهبی – ورزشی –
عمرانی و فقر زدایی نماید.
وی یادآوری کرد: تنها در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۲۸۰ میلیارد ریال اعتبار بر اساس مصوبه مجمع عمومی شرکت چادرملو در قالب بودجه مسئولیت اجتماعی تخصیص داده شده است.


مدیر عامل چادرملو تصریح کرد: سازمانهای مسئولیت پذیر و متعهد، پیش از بروز معضلات و مشکلات و پیش از آنکه درخواستی از آنها شود باید بر مبنای اصول تبیین شده در دورنمای توسعه خود، در برابر بحرانهای آتی که ممکن است جوامع را به مخاطره بیاندازد پیش بینی‌های لازم و اقدامات عملی انجام دهند.
لذا این شرکت با اعتقاد راسخ در تحقق این امر از جمله ارتقاء شاخص‌های زیست محیطی نه تنها با رعایت الزامات مصرح در قانون برای کاهش آلاینده‌های ناشی از فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی خود اقدام کرده، بلکه تدابیری فراتر از وظایف برای پیشگیری از بحرانهای آتی را نیز اتخاذ نموده است. ازجمله این اقدامات حیاتی، پیش بینی بحران آینده کشور به ویژه مناطق کویری در تامین آب بوده است. به طوریکه چادرملو همراه با دو شرکت گل گهر و مس سرچشمه با تدبیری دور اندیشانه از چند سال پیش اقدام به عملی ساختن طرح شیرین سازی آب خلیج فارس و انتقال به مناطق مرکزی ایران از جمله استان یزد و شهرستان اردکان نموده است.
وی در ادامه در پاسخ به دغدغه فعالان محیط زیست در خصوص پساب تصفیه خانه دشت سپیدان گفت: شرکت چادرملو از زمان برداشت آب نا متعارف سپیدان بر اساس شاخصهای وزارت نیرو نسبت به رعایت ضوابط وشاخص‌های تبیین شده از سوی مراجع ذی ربط اهتمام وافر داشته و خود را متعهد به انجام کلیه ملاحظات زیست محیطی و استفاده از آخرین تکنولوژی تصفیه آب به روش اسموز معکوس می‌دانسته است. در عین حال هم اکنون گروهی از کارشناسان یکی از مراکز علمی کشور درحال مطالعه و ارزیابی این موضوع هستند و مطمئناً این آمادگی در چادرملو وجود دارد تا به راهکارهای پیشنهادی برای رفع هر گونه آلایندگی زیست محیطی احتمالی در دشت سپیدان اهتمام ورزد.
مهندس طاهر زاده همچنین در ادامه این گفت و گو به اقدامات گسترده چادرملو در راستای توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی اشاره کرد که اهم آن شامل:
– ساخت نیروگاه ۱۰ مگاواتی خورشیدی در مجاورت نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی این شرکت در اردکان.
– پروژه احداث تصفيه خانه فاضلاب شهر اردكان و انتقال بخشی از آن به مجتمع صنعتي چادرملوکه تاثیر قابل توجهی در ارتقاء سطح بهداشت ساکنین شهر و نیز جلوگیری ازهدر رفت آب دارد،
– آغاز عملیات انتقال آب شیرین سازی شده خلیج فارس به شهرستان اردکان توسط شرکت معدنی و صنعتی چادرملو با پیش بینی اولیه قطر حدود ۸۰۰ تا ۵۰۰ میلیمتر و با حجم ۳۰۰ لیتر بر ثانیه و قابل افزایش تا ۶۰۰ لیتر بر ثانیه از مخزن مجتمع صنعتی چادرملو به صنایع شهرستان اردکان با پیش بینی سرمایه گذاری حدود ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال.
– آغاز عملیات احداث نیروگاه خورشیدی چادرملو به ظرفیت ۱۰۰ مگاوات در منطقه خضرآباد استان یزد به مساحت ۱۵۰ هکتار و پیش بینی هزینه‌ای بالغ بر ۶۰ میلیون یورو.
وی از دیگر طرح‌های مهم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی که از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انجام و یا در حال اجرا می‌باشد را
– مشارکت در تاسیس شرکت هواپیمایی با سرمایه اولیه ۹ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با هدف توسعه زیر ساختهای اقتصادی استان.
– اجرای طرح بزرگ مجموعه فرهنگی ورزشی شهید قاسم سلیمانی اردکان در محدوده‌ای به وسعت ۴۲ هکتار بهره‌برداری از سالن چند منظوره ۶ هزار نفری آن؛ که برای اجرای این پروژه بیش از
۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری ازسوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو انجام شده است.
– تاسیس موسسه فرهنگی و هنری در اردکان به منظور تقویت بنیه فرهنگی و ایجاد زمینه‌های نشاط آفرینی و رشد و ارتقاء شاخص‌های اجتماعی و فرهنگی به ویژه در بین نوجوانان و جوانان.
– آغاز ساخت ۲ باب مدرسه ۱۲ و ۱۵ کلاسه با مجموع زیر بنای ۴۹۳۵ متر مربع و مجموع هزینه پیش بینی شده بالغ بر ۵۰۰ میلیارد ریال.
– و تاسیس مرکز نوآوری در استان یزد، در راستای ارزش آفرینی پایدار و ارتقای سطح همکاری با مراکز علمی و حمایت از ایده‌های نوآورانه و خلاقانه
دانش آموختگان دانشگاهی و نیز مراکز دانش بنیان که البته نتیجه آن افزایش مزیت‌های رقابتی شرکت بخصوص در بازارهای بین‌المللی خواهد بود،
عنوان کرد.
مدیر عامل چادرملو مهمترین اقدامات این شرکت در جهت تقویت زیر ساختهای بهداشتی و تعمیم خدمات درمانی را نیز به این شرح برشمرد:
– ساخت و افتتاح مرکز توانبخشی معلولان باغ بهشت اردکان. این مرکز که
با زیر بنای ۵۰۰ متر مربع و اعتباری بالغ بر ۷۳ میلیارد ریال احداث شده است دارای بخش‌های مختلف درمانی از جمله بخش توانبخشی، اتاق ماساژ، فیزیوتراپی، پزشک و مشاوره و بخش کاردرمانی است.
– ساخت مرکز درمانی دی کلینیک بهاباد با زیر بنای ۲۸۰ متر مربع به انضمام یک باب مسجد در مجاورت بیمارستان حکیم بهاباد.همچنین با توجه به اهمیت تجهیزبیمارستان حکیم بهاباد، چادرملو اقدام به خرید و اهدای یکدستگاه دیالیز به این بیمارستان نمود.
– خدمات رسانی ۲ دستگاه آمبولانس با تمام تجهیزات مدرن درمانی و تحویل به مراکز بهداشت و درمان اردکان.
– مشارکت در ساخت و تجهیز مجتمع جامع ICU بيمارستان ضيايي اردکان.
– خرید دستگاه پت اسکن و تجهیزات تشخیص و درمان سرطان
برای بیمارستانهای تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی یزد.
و شروع عملیات احداث کشتارگاه صنعتی و مرکز بازیافت زباله بهاباد.
مهندس طاهر زاده افزود: چادرملو در قالب طرح اقتصاد مقاومتی، بمنظور تقویت بنیه اقتصادی خانواده‌های کم برخوردار منطقه حوزه فعالیت خود در استان یزد و شهرستان اردکان طی ۲ سال و نیم گذشته با اجرای ۱۴۲۱ طرح خود اشتغالی و کار آفرینی، موفق به اشتغال ۱۹۹۳ نفر از افراد توانمند ولی فاقد سرمایه به منظور ایجاد مشاغل خرد و خانگی شده است. برای اجرای این طرح تاکنون بیش از ۶۷۴ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره بانکی جهت ایجاد اشتغال
به واجدین شرایط این طرح در شهرستان اردکان و ابرکوه اختصاص داده شده است که ۸۷ درصد از
تسهیلات گیرندگان بانوان می‌باشند.
وی در خصوص اجرای طرح‌های عمرانی و زیست محیطی نیز افزود: – مشارکت در پروژه ساخت جاده بهاباد به دربند یزد به طول ۱۰۵ کیلومتر که منجر به خروج شهرستان بهاباد از بن بست ارتباطی می‌گردد، برای اجرای این طرح بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال از سوی شرکت معدنی و صنعتی چادرملو پرداخت شده است.
– انجام فعالیت‌های عمرانی از قبیل بهسازی مساجد، مدارس و…
– مشارکت در اجرای طرح‌های
زیر ساختی در استان متناسب با بودجه مصوب مسئولیت اجتماعی.
– اجرای عملیات طرح کمربند سبز از عقدا تا اردکان بطول ۳۵ کیلومتر و کاشت ۲۲۰ هزار اصله نهال.
– ایجاد بیش از ۳۰ هکتار باغ میوه و ۲۱۸ هکتار درختکاری از گونه‌های غیر مثمر و مقاوم در شرایط کویری در مجتمع صنعتی اردکان و ۸۵ هکتار فضای سبز در مجتمع معدنی هم از دیگر اقداماتی است که شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در راستای ایفای مسئولیت اجتماعی انجام داده است.