آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد روابط بین الملل با تأکید بر این نکته که؛ در مذاکرات صلح، معمولاً به کشور مهاجم اهمیتی نمی‌دهند به آفتاب یزد گفت:«هدف اصلی آمریکا و غربی ها و قرسایشی کردن جنگ و کشانیدن روسیه در شرایط ویران شده، پشت میز مذاکره هستند.» محسن جلیلوند می‌افزاید: من بعید می‌دانم […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد روابط بین الملل با تأکید بر این نکته که؛ در مذاکرات صلح، معمولاً به کشور مهاجم اهمیتی نمی‌دهند به آفتاب یزد گفت:«هدف اصلی آمریکا و غربی ها و قرسایشی کردن جنگ و کشانیدن روسیه در شرایط ویران شده، پشت میز مذاکره هستند.»
محسن جلیلوند می‌افزاید: من بعید می‌دانم غربی‌ها بعد از دو سال جنگ و کشمکش با پوتین در میدان جنگی به نام اوکراین، در نهایت تن به «صلح در برابر زمین» بدهند و ظن قوی‌تر آن است که صلح برای صلح گزینه ی محتمل‌تری باشد.
این استاد دانشگاه با اشاره به شرایط روسیه از لحاظ اقتصادی و نیز وضعیت نظامی اظهار داشت: روس‌ها در وضعیت مناسب از نظر اقتصادی به سر نمی‌برند حتی اگر پوتین در مصاحبه با خبرنگار سابق فاکس نیوز خلاف این را گفته باشد بازهم شرایط روسیه با شرایط این کشور پیش از حمله به خاک اوکراین اصلاً قابل قیاس نیست و مسکو در شرایطی حرف از ادامه ی جنگ می‌زند که از نظر اقتصادی
و زیر ساختی شدیداً فرسوده شده است.

از «دیوانگی» تا «سبک‌سری نگران‌کننده»؛
واکنش‌ها به اظهارات ماکرون در باره اعزام نیرو به اوکراین
امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه برای نخستین بار در اظهاراتی اعزام نیروهای غربی به اوکراین را در آینده «منتفی» ندانست. این سخنان که به نوعی از تمایل آقای ماکرون برای مد نظر قرار دادن احتمال اعزام نیرو از سوی کشورهای غربی به اوکراین و نیز سخت‌تر شدن موضع اروپا در برابر روسیه حکایت دارد بلافاصله با واکنش‌هایی در میان طیف‌های مختلف سیاسی در فرانسه روبرو شد.
امانوئل ماکرون این سخنان را در پایان کنفرانس بین‌المللی حمایت از اوکراین در پاریس ایراد کرد که با حضور ۲۱ رئیس کشور برگزار شد. رئیس جمهوری فرانسه ایده منتفی ندانستن اعزام نیروهای غربی به اوکراین را به عنوان فرضیه‌ای دور از دسترس مطرح کرد زیرا همانطور که وی به صراحت به آن اشاره کرد، متحدان اوکراین هنوز در این خصوص اتفاق نظر ندارند.
امانوئل ماکرون با این حال در پایان این نشست یادآور شد که «اگر این فرضیه برای رسیدن به هدفمان مفید باشد، همه چیز ممکن است.» مارین لوپن، رهبر گروه پارلمانی حزب راست افراطی اجتماع ملی در فرانسه نخستین فردی بود که به سرعت به این اظهارات واکنش نشان داد و ایده مطرح شده توسط امانوئل ماکرون را «جنگ‌طلبانه» خواند. خانم لوپن با انتشار توئیتی در این خصوص تصریح کرد: امانوئل مکرون نقش فرمانده جنگ را بازی می‌کند، اما این زندگی فرزندان ماست که او با این سطح از توجهی و ناآگاهی درباره آن صحبت می‌کند.»
سباستین شُنو، نایب رئیس حزب اجتماع ملی نیز در نشست عمومی مجلس سنای فرانسه گفت: «همه اینها مستلزم بحث و دریافت مجوز از سوی پارلمان است، این حداقل کاری است که باید قبل از تصور امکان اعزام نیرو در هر زمانی مد نظر قرار دهیم؛ ما باید بدانیم به کجا می‌رویم؟»
اولیویه فور، دبیر اول حزب سوسیالیست فرانسه نیز با انتشار مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس «سبک‌سری نگران کننده ریاست جمهوری» را محکوم کرد و افزود: «حمایت از مقاومت اوکراین، آری! اما جنگ با روسیه و درگیر کردن قاره دیوانگی است.»

هیچ چیز در جنگ منتفی نیست
«دیوانگی»، واژه‌ای است که ژان لوک ملانشون، رهبر «فرانسه تسلیم‌ناپذیر»، حزب چپ رادیکال فرانسه نیز آنرا برای توصیف پیشنهاد امانوئل ماکرون به کار برد. این سیاستمدار فرانسوی ساعتی پس از اظهارات امانوئل ماکرون در خصوص منتفی نبودن احتمال اعزام نیرو به اوکراین، این سخنان را «غیرمسئولانه» خواند.
نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری در فرانسه در این خصوص یادآور شد: «فرستادن نیرو به اوکراین ما را در صف متخاصمان قرار می‌دهد؛… این لفاظی شدید جنگ طلبانه از سوی یک قدرت هسته‌ای علیه قدرت هسته‌ای دیگر، اقدامی غیرمسئولانه است.
ژان لوک ملانشون سپس تاکید کرد: «اکنون زمان آن فرا رسیده است که بر سر صلح در اوکراین با گنجاندن بندهای امنیتی متقابل مذاکره کنیم.»

برای اولین بار نیست!
مرگ مغزی ناتو از اظهارات معروف مکرون است
اگرچه در متن خبری که «یورونیوز» منتشر کرده، عنوان شده:« رئیس جمهوری فرانسه برای نخستین بار
در اظهاراتی اعزام نیروهای غربی به اوکراین را در آینده «منتفی» ندانست.» اما محسن جلیلوند می‌گوید: مکرون پیشتر نیز شبیه این ادعاها را مطرح کرده بود و برای نخستین بار نیست که از این دست اظهارات را پیش روی رسانه مطرح می‌کند.
این استاد دانشگاه با اشاره به این که قبلاً «مکرون» از «مرگ مغزی» ناتو سخن گفته بود و خواهان آن شده بود تا اروپا به دنبال «ناتوی اروپایی» باشد اظهار داشت: فرانسوی‌ها در زمان «دوگل» از بخش نظامی ناتو خارج شدند و تا زمان «سارکوزی» که فرانسه به بخش نظامی ناتو بازگشت، نقشی در مسائل نظامی ناتو بر عهده نداشت.
این تحلیلگر مسائل بین الملل با پرداختن به:«عدم حضور فرانسوی‌ها در ائتلاف علیه حوثی‌های یمن مثل بسیاری از دیگر کشورهای اروپایی» خاطر نشان می‌کند: اساساً فرانسوی‌ها در این گونه مسائل خودشان تصمیم می‌گیرند و از برنامه‌ها و اهداف نظامی غرب پیروی نمی‌کنند.

پیام غیر مستقیم «الیزه» به «کاخ سفید»
اخیراً ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا و از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۴ در اظهاراتی عجیب مدعی شده بود؛ هر کشوری هزینه‌های ناتو را به اندازه‌ای که باید نپردازد پوتین را تحریک خواهم کرد تا به آن کشور حمله کند. این اظهارات در داخل امریکا و جهان با واکنش‌های بسیار منفی مواجه شد تا جایی که برخی مدعی شدند ترامپ همچنان به دنبال تضعیف ناتو و فروپاشی اتحادیه ی اروپایی است.
محسن جلیلوند با تأیید این مطلب که: گفته‌های مکرون می‌تواند پیامی غیر مستقیم به کاخ سفید باشد؛ اظهار داشت: این مطلب را همیشه در خاطر داشته باشیم که فرانسوی‌ها دوست دارند مستقل از دیگر کشورهای اتحادیه اروپایی باشند.
وی ادامه می‌دهد: تنها دو کشور در اتحادیه ی اروپا «چتر اتمی» دارند؛«بریتانیا و فرانسه» که همین مسئله به عنوان یک مزیت لابد این حق را به سران الیزه می‌دهد که چنین اظهاراتی را بی‌محابا بر زبان بیاورند. جلیلوند معتقد است: الیزه غیر مستقیم به کاخ سفید این پیام را ارسال می‌کند که: حتی بدون ناتو هم می‌توانیم از اروپا دفاع کنیم!
این استاد دانشگاه با اشاره به مخالفت گسترده ی اروپایی‌ها و فرمانده ناتو با این اظهارات مکرون به آفتاب یزد گفت: واقع امر این است که اتحادیه ی اروپایی حتی اگر خواسته باشد نیز توان تجهیز یک نیروی پیاده نظامی که بتواند با ارتش روسیه رو در رو شود ندارد.

اتحادیه اروپا مانند ناتو؛ تمام ۲۸ عضو
محسن جلیلوند در بخش دیگری از گفت و گوی خود با اشاره به پروسه ی طولانی مدت عضویت سوئد در ناتو با اعلام موافقت دیگر هنگام مجارستان تأکید کرد: قوانین اتحادیه ی اروپایی همانند ناتو است و هر تصمیمی باید با اعلام موافقت تمامی اعضای این اتحادیه انجام شود حال چگونه ممکن است برخی کشورها در اروپای شرقی با چنین موضوعی یعنی اعزام نیرو برای مقابله با ارتش روسیه موافقت کنند!؟

فرانسه خود را رهبر امنیتی اروپا می‌داند؟!
محسن جلیلوند در بخش پایانی این گفت و گو با اشاره به توان اتمی و قدرت فضایی فرانسه اظهار داشت: واقع امر این که، فرانسوی‌ها تلاش دارند تا خود را رهبر امنیتی قاره اروپا بدانند زیرا هم خود را دارای سلاح اتمی می‌دانند و هم کشوری قدرتمند در عرصه ی فضا نوردی به همین دو دلیل، می‌توان اظهارات مکرون را در راستای همین خواسته و یا به تعبیری دقیق تر، ادعا تحلیل کرد که رئیس جمهوری فرانسه می‌خواسته به اروپایی‌ها و غربی‌ها به خصوص آمریکا یادآوری کند که فرانسه یا خود را رهبر امنیتی اروپا می‌داند یا تلاش می‌کند خود را در چنین جایگاهی تعریف کند.