آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به وضعیت حاکم بر جبهه‌های جنگ و رسیدن به بن بست به آفتاب یزد گفت:« نه تنها پوتین و زلنسکی که غرب نیز از استمرار جنگ در اوکراین خسته شده است.» محمدعلی بصیری می‌افزاید: اتمام جنگ در شرایط فعلی عملاً بخش‌های […]

آفتاب یزد ـ رضا بردستانی: یک استاد روابط بین الملل دانشگاه اصفهان با اشاره به وضعیت حاکم بر جبهه‌های جنگ و رسیدن به بن بست به آفتاب یزد گفت:« نه تنها پوتین و زلنسکی که غرب نیز از استمرار جنگ در اوکراین خسته شده است.»
محمدعلی بصیری می‌افزاید: اتمام جنگ در شرایط فعلی عملاً بخش‌های عمده‌ای از مطالبات روسیه و غرب را پاسخ خواهد داد زیرا:
اولاً: روسیه تقریباً یک سوم از خاک اوکراین را در اختیار دارد و این یعنی پیروزی
ثانیاً: غرب به این نتیجه رسیده که روسیه را از منظر اقتصادی ـ نظامی و امنیتی به شدت دچار ضعف کرده و زیرساخت‌های روسیه را از بین برده است
ثالثاً: اوکراین دیگر قادر به هیچ مقاومتی حتی با پشتیبانی غرب نیست زیرا طی تقریباً یکسال گذشته به هیچ دستاوردی نرسیده است
رابعاً: در اروپا شکاف و چند دستگی ایجاد شده و ادامه ی جنگ اوکراین را خسارت محض می‌دانند
خامساً: اکنون موازنه ی جنگ به نقطه‌ای رسیده که دو طرف هیچ دستآوردی را نمی‌توانند متصور باشند ضمن آن که زور اوکراین برای بیرون راندن روسیه از خاک خود کافی نیست و غرب نیز تمایلی برای حمایت بیشتر ندارد
سادساً: غرب با توجه به طولانی و حساس شدن بحران در خاورمیانه می‌کوشد همه ی تمرکز خود را بر این منطقه از جهان معطوف دارد و اندیشیدن به اوکراین یک دردسر مضاعف محسوب می‌شود

پنتاگون: سایه شکست‌های فراوان بر سر ارتش اوکراین افتاده است
پنتاگون زنگ خطر را درخصوص شکست‌های نظامی متعدد اوکراین به صدا در آورده و خواستار تصویب میلیاردها دلار کمک برای این کشور از سوی واشنگتن شد. به گزارش ایسنا، در حالی که رسانه‌ها از عقب نشینی ارتش اوکراین از شهر کوچک آودیوکا در شرق این کشور بعد از ماه‌ها محاصره توسط روسیه خبر دادند، یک مقام ارشد پنتاگون با استناد به وخامت اوضاع برای کی‌یف در آودیوکا گفت که دولت اوکراین با فوریت نیازمند میلیاردها دلار کمک بیشتر از سوی آمریکا است.
به نوشته پایگاه «راشاتودی»، مجلس سنای آمریکا چند روز پیش بعد از ماه‌ها مناقشه و بن‌بست، بسته بودجه درخواستی جو بایدن، رئیس جمهور این کشور به ارزش ۹۵ میلیارد دلار را که شامل ۶۱ میلیارد کمک جدید برای ارتش اوکراین می‌شد، تصویب کرد. با این وجود این بسته که شامل کمک‌هایی برای تایوان و رژیم صهیونیستی نیز هست در مجلس نمایندگان آمریکا به رای گذاشته نشده و این مجلس تا ۲۸ فوریه ۲۰۲۴ به تعطیلی رفته است.
یک مقام ارشد پنتاگون که نامش را فاش نساخت، گفت: «مطمئنا ما شاهدیم که اوکراین در حال کمبود پیدا کردن در زمینه اقلام حیاتی به ویژه مهمات است. اگر ما این بودجه مکمل را دریافت نکنیم این وضعیت پیام‌آور اتفاقات ناگوار بعدی است.»
این مقام اضافه کرد، اوکراین بدون دریافت این پول هیچ شانسی در مقابل ارتش «برتر» روسیه نخواهد داشت و «ما همچنین با درگیر شدن مواضع متعدد دیگر در خط مقدم جنگ با کمبود مهمات حیاتی و اقلام لازم مواجه می‌شویم.»
پیشتر اما جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا در گفتگو با خبرنگاران با استناد به وضعیت وخیم اوکراینی‌ها در شهر آودیوکا این را دلیلی برای آنکه کنگره باید کمک‌ها برای اوکراین را تصویب کند، دانست. در چند هفته گذشته چندین رسانه غربی گزارش‌هایی هشدار دهنده درباره مشکلات اوکراین در خط مقدم منتشر کردند. نیویورک تایمز اخیرا در گزارشی پیش‌بینی کرد که ارتش اوکراین در صورت دریافت نکردن میلیاردها دلار کمک از سوی غرب، در مقطعی در سال جاری میلادی گرفتار «زنجیره شکست‌ها در طول خط مقدم جنگ» خواهد شد. همچنین روزنامه فایننشال تایمز نیز نسبت به کمبود مهمات توپخانه در ارتش اوکراین هشدار داد و واشنگتن پست نیز کمبود نیروی انسانی ارتش اوکراین که با هیچ حجمی از کمک‌های غربی قابل جبران خواهد بود را برجسته کرد. ارتش اوکراین اعلام کرد، نیروهای خود را از آودیوکا، یک شهر کوچک اما مهم در شرق این کشور که چند ماه از چند جهت تحت محاصره نیروهای روسیه بود، خارج کرده است.
این عقب نشینی پس از آن انجام شد که روسیه حملاتش را علیه آودیوکا در هفته‌های اخیر تشدید کرده و حملات هوایی به همراه حملات توپخانه‌ای و حضور نیروهای زمینی مجهز به خودروهای زرهی و سربازان بیشتر را روانه این منطقه کرده بود. «اولکساندر تارناوسکی»، فرماندهی نیروهای جنوبی ارتش اوکراین در پستی تلگرامی با بیان اینکه چند تن از نیروهای این کشور در جریان عقب نشینی اسیر شده‌اند، گفت: این عقب نشینی تنها راه حل درست بود.
این تصمیم برای عقب نشینی چند روز پس از آن انجام شد که «اولکساندر سیرسکی»، رئیس جدید ارتش اوکراین و رستم اومروف، وزیر دفاع از خطوط مقدم در آودیوکا بازدید کردند. رئیس جدید ارتش اوکراین روز جمعه در پیامی تلگرامی دستور عقب نشینی را برای جلوگیری از محاصره و «اجتناب از تلفات، حفظ جان و سلامت نیروها» صادر کرد. آودیوکا که دروازه ورودی منطقه دونتسک است، ماه‌ها صحنه نبردهای بسیار شدیدی بوده و تقریبا به طور کامل ویران شده است.

حق با پوتین است که می‌گوید:«جنگ روسیه و اوکراین یک جنگ داخلی است»!
محمد علی بصیری در ادامه ی گفت و گوی خود با آفتاب یزد ضمن اشاره به مصاحبه ی اخیر پوتین با خبرنگار سابق فاکس نیوز خاطر نشان می‌سازد: منهای آقای بایدن و بخشی از دموکرات‌ها و برخی کشورهای اروپایی، جمهوری خواهان، بسیاری از کشورهای اروپایی و رهبران دیگر کشورها حق را به پوتین داده، معتقدند؛ این بخش از اروپا و حتی برخی از کشورهایی که به ناتو پیوسته‌اند جزئی از حوزه ی نفوز و حوزه ی تمدنی ـ فرهنگی روسیه محسوب می‌شوند و عملاً دخالت در این جنگ و حمایت از اوکراین را اشتباه می‌دانند. این استاد دانشگاه اضافه می‌کند: پوتین اگرچه به یک کشور مستقل حمله کرده اما این جمله که:«جنگ روسیه و اوکراین یک جنگ داخلی است» را بسیاری از جمهوری‌های مستقل مشترک المنافع، اکثریت مردم روسیه و بسیاری از مخالفان پوتین حتی پذیرفته‌اند و از این رو می‌توان گفت آقای پوتین با این مانور تبلیغاتی، مشروعیتی عجیب به حمله ی ارتش روسیه به خاک اوکراین بخشید و بقای خود در مقام ریاست جمهوری را به نوعی تضمین کرد!

سرنوشت صدام حسین در انتظاز زلنسکی؟!
این استاد دانشگاه به شبیه به هم دانستن جنگ روسیه و اوکراین و جنگ میان ایران و عراق از منظر شیطنت و دخالت غرب به آفتاب یزد گفت: اگر خوب دقت کنیم خواهیم دید جنگ هشت ساله میان ایران و عراق نیز جنگ تحمیل شده از سوی غرب بود که عملاً دو کشور از یک حوزه ی تمدنی، فرهنگی و مذهبی را با مهره‌ای به نام صدام به جان هم انداخت و وقتی دید دیگر صدام به پیشبرد اهداف و برنامه‌های غرب نه تنها کمکی نمی‌کند که دردسرساز نیز شده است او را ابتدا به ساکن رها کرد، رو به اضمحلال برد و در نهایت ساقط کرد.
بصیری می‌افزاید: دقیقاً غرب در موضوع جنگ اوکراین، این جنگ را به روسیه تحمیل کرد تا به زعم خود زیرساخت‌های روسیه را نابود کند، توانایی‌های اقتصادی، امنیتی و نظامی روسیه را فرسوده کند و در نهایت زلنسکی را بدون حمایت‌های وعده داده شده رها خواهد کرد.
وی تأکید می‌کند: این که زلنسکی و اوکراین تعیین کننده ی ادامه یا پایان جنگ باشند از ریشه بی‌اساس است زیرا غرب هر آن که اراده کند یا به این نتیجه برسد که استمرار جنگ دیگر فایده‌ای ندارد به گونه‌ای کی یف را رها می‌کند که خود چاره‌ای جز تسلیم نداشته باشند و این یعنی باید منتظر اتمام جنگ طی یکی ـ دو ماه آینده باشیم.

استولتنبرگ: ناتو دچار مشکلات جدی شده است
دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی گفت ائتلاف تحت امرش دچار «مشکلات جدی» شده است.به گزارش ایسنا، «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در سخنرانی در کنفرانس امنیتی مونیخ اظهار کرد که در این ائتلاف «مشکلاتی جدی» وجود دارد.
او در ادامه این سخنرانی گفت: «ما هم اکنون توجه زیادی را به موضوع افزایش تولید نظامی معطوف کرده‌ایم.»
استولتنبرگ گفت: «کارخانه‌های جدیدی در دست ساخت هستند و تولید رو به افزایش است اما لازم است که فورا اقدامات بیشتری صورت بگیرد.»
دبیرکل ائتلاف ناتو در حالی این سخنرانی را مطرح کرد که رسانه‌ها و مقام‌های غربی به دلیل تشدید روند شکست‌های اوکراین در میدان نبرد با روسیه و معطل بودن ده‌ها میلیارد دلار کمک درخواستی دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای کی‌یف در کنگره، زنگ خطر را به صدا در آورده‌اند. ارتش اوکراین اخیرا اعلام کرد نیروهای خود را از آودیوکا، یک شهر کوچک اما مهم در شرق این کشور که چند ماه از چند جهت تحت محاصره نیروهای روسیه بود، خارج کرده است. این عقب نشینی پس از آن انجام شد که روسیه حملاتش را علیه آودیوکا در هفته‌های اخیر تشدید کرده و حملات هوایی به همراه حملات توپخانه‌ای و حضور نیروهای زمینی مجهز به خودروهای زرهی و سربازان بیشتر را روانه این منطقه کرده بود. به نوشته خبرگزاری «رویترز»، استولتنبرگ همچنین با ایده «تسلیحات بازدارنده هسته‌ای اروپایی» که در آن آمریکا دخیل نباشد مخالفت کرده و گفت که این ایده «مفید نیست».
او در حالی که از وضعیت کنونی استقرار تسلیحات هسته‌ای ناتو دفاع می‌کرد گفت هر گونه زیر سوال بردن وضعیت کنونی «تسلیحات بازدارنده هسته‌ای ناتو تنها باعث تضعیف ناتو در زمانی که ما واقعا نیازمند بازدارندگی معتبر هستیم، می‌شود.» برخی سیاستمداران آلمانی در هفته‌های اخیر صحبت از این کردند که اروپا اقدام به ایجاد «تسلیحات بازدارنده هسته‌ای» با هدف کم کردن از اتکایش به آمریکا در زمینه دفاع کند. استولتنبرگ از سوی دیگر گفت که از ایالات متحده آمریکا می‌خواهد «آنچه را که به اوکراین وعده داده» عملی کند. او که اشاره‌اش به بن‌بست در مسیر تصویب بسته کمکی جدید حدودا ۶۰ میلیارد دلاری واشنگتن برای اوکراین در کنگره آمریکا بود، ادعا کرد: «این الزام فوری و حیاتی وجود دارد که آمریکا بر سر بسته کمک به اوکراین تصمیم بگیرد چون آنها این کمک را لازم دارند. این بر عهده آمریکاست که چیزی را که وعده داده عملی کند.»
او گفت که تصمیم نگرفتن کنگره آمریکا درباره سرنوشت کمک‌ها برای اوکراین تاثیری مستقیم بر جنگ در این کشور دارد. استولتنبرگ در ادامه این سخنرانی بیان داشت: «متحدان اروپایی باید در ارتباط با مساله کلیت بودجه نظامی اقدامات بیشتری صورت دهند. اما در حقیقت اگر شما حمایت از اوکراین را بررسی کنید می‌بینید که متحدان اروپایی و کانادا مجموعا بیشتر از آمریکا به کی‌یف کمک کرده‌اند. البته آمریکا اقدامات زیادی به ویژه در رابطه با حمایت نظامی مداوم از اوکراین صورت داده اما مساله این است که به دلیل فقدان تصمیم‌گیری از سوی کنگره آمریکا جریان کمک‌های واشنگتن کاهش یافته و این تاثیر مستقیم بر خط مقدم جنگ اوکراین گذاشته است.»

نشانه‌هایی که می‌گوید جنگ اوکراین رو به اتمام است
محمد علی بصیری در بخش پایانی گفت و گوی خود با آفتاب یزد با اشاره به شکاف‌هایی که در جبهه
غرب پدید آمده اظهار می‌دارد: پوتین به خوبی می‌داند حضور ترامپ در مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری در آمریکا به نوعی فشارها بر ناتو و اروپا را افزایش خواهد داد ضمن آن که ناتو خود با مشکلاتی دست و گریبان است که اصرار به ادامه ی جنگ در اوکراین آن را تشدید خواهد کرد.
این استاد دانشگاه با تأکید بر دستِ خالی نبودن غرب در مواجهه با روسیه می‌گوید: این که گمان کنیم غرب در تقابل را مسکو به هیچ دستآوردی نرسیده است نیز گزاره ی نادرستی است.
وی ادامه می‌دهد: به هر صورت روسیه با از دست دادن توان نظامی، جمعیتی، اقتصادی و امنیتی عملاً در همان مسیری قرار داده شد که غرب می‌خواست حال اگر می‌بینیم غرب از ادامه ی جنگ خسته شده به این معنا نیست که به هیچ نتیجه‌ای نرسیده و مسکو تا سال‌ها مجبور خواهد بود خسارت‌های این جنگ را جبران کند با این توضیح که سیطره ی آمریکا بر اقتصاد اروپا و اصرار به ادامه ی تحریم‌های روسیه برای سال‌های متمادی نیز بخشی از دستآوردهایی است که آمریکا به آن دست پیدا کرده است.

انعقاد توافقنامه امنیتی حمایتی میان صدراعظم آلمان و زلنسکی
رئیس‌جمهور اوکراین و صدراعظم آلمان برای تضمین حمایت دائمی از اوکراین، توافقنامه امنیتی امضا کردند. به گزارش ایسنا، «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان امضای این توافقنامه را یک گام تاریخی دانست و افزود آلمان تا زمانی که لازم باشد به حمایت از اوکراین در جنگ با روسیه ادامه خواهد داد. وی در نشست خبری با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین ابراز امیدواری کرد که جنگ روسیه و اوکراین پایان یابد و در ادامه گفت روسیه آماده صلح دائمی و عادلانه نیست.
علاوه بر این توافق، آلمان از تخصیص کمک نظامی فوری جدید به ارزش ۱.۱۳ میلیارد یورو به اوکراین خبر داد که بیشتر روی تجهیزات توپخانه‌ای متمرکز است‌. تجهیزاتی که اوکراین برای مقابله با ارتش روسیه به آن نیاز مبرم دارد. زلنسکی به منظور درخواست افزایش حمایت نظامی از اوکراین یک تور خارجی را شروع کرده و در اولین مقصد خود صبح امروز وارد برلین شد. مقصد بعدی برای انعقاد توافقنامه مشابهی، پاریس خواهد بود. زلنسکی در صفحه تلگرام خود نوشت هدف از این سفر تدارک زیرساخت امنیتی جدید برای اوکراین است.

ماکرون و زلنسکی معاهده نظامی امضا کردند
در جریان سفر ولودیمیر زلنسکی به پاریس، روسای جمهور فرانسه و اوکراین یک معاهده امنیتی ۲ جانبه
را امضا کردند.به گزارش ایسنا، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین روز جمعه به پاریس سفر کرد و درحالیکه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هیچ‌گونه تعهد راسخ نظامی به کی‌یف نداد، اما وعده کمک سه میلیار یورویی را در سال ۲۰۲۴ و هم‌چنین همکاری در حوزه تسلیحات را ارائه داد. طبق گزارش راشا تودی، در متن این معاهده آمده است که فرانسه به چشم‌انداز پیوستن اوکراین به ناتو تحت عنوان «کمکی مفید به صلح و ثبات در اروپا» نگاه مثبتی دارد.رسانه‌های فرانسوی به نقل از مقامات خاطرنشان کردند که این معاهده عمدتا نمادین برای کمک به «هموارسازی مسیر جهت ادغام آینده اوکراین در اتحادیه اروپا و ناتو» طراحی شده است.
این توافق امنیتی پس از توافق مشابهی که در اوایل روز جمعه با آلمان منعقد و دیگری که ماه گذشته با انگلیس امضا شد، شکل گرفت و هم‌چنین قرار است هر سه توافقنامه امنیتی ۱۰ سال طول بکشد.الیزه ضمن تایید این توافقنامه امنیتی دوجانبه گفت که این توافق شامل تعهد فرانسه برای ارائه کمک نظامی اضافی به اوکراین در سال ۲۰۲۴ است. در این توافق فرانسه متعهد شده است که تجهیزات نظامی بیشتری به ویژه برای دفاع هوایی فراهم کند. الیزه گفت، فرانسه، در کنار سایر شرکا، به اوکراین کمک خواهد کرد تا ظرفیت‌های دفاعی خود را «به‌طور فزاینده‌ای با ناتو سازگار کند» و افزود: «این شامل توسعه بخش دفاعی مدرن در اوکراین و مسیری برای آینده در ناتو می‌شود».
زلنسکی قرار است از حامیان مالی غربی طی کنفرانس امنیتی مونیخ در روز شنبه درخواست کمک مالی بیشتری کند؛ در حالیکه وضعیت در خط مقدم درگیری اوکراین و روسیه شدید گزارش شده و کی‌یف با کمبود شدید پرسنل و مهمات مواجه است.
جنگ اوکراین در تاریخ بیست و چهارم فوریه ۲ ساله خواهد شد و هنوز هیچ چشم‌انداز روشنی برای مذاکرات صلح میان روسیه و اوکراین وجود ندارد؛ جنگی که خسارات گسترده‌ای را برای اوکراین به همراه داشته و تحریم‌های سختی توسط کشورهای غربی علیه روسیه اعمال شده است. روزنامه نیویورک تایمز پیشتر در گزارشی نوشت: «همزمان با اینکه کمک‌های آمریکا به اوکراین همچنان با سرنوشتی مبهم مواجه است، رئیس‌جمهور این کشور جنگ‌زده برای جبران خسارت‌ها و ادامه جنگ با روسیه به سمت متحدان اروپایی روی بر می‌گرداند.»

حمایت‌های صوری – تبلیغاتی
محمد علی بصیری در پایان با اشاره به امضاء معاهده نظامی مابین اوکراین و فرانسه و همچنین توافقنامه امنیتی مابین آلمان و اوکراین این دو حمایت را صوری، تبلیغاتی و در عین حال بی‌ثمر دانست و افزود: بالاخره اروپا می‌خواهد به کی یف این پیام را ارسال کند که اگر بخشی از اتحادیه اروپا نشده‌اید یا به عضویت ناتو در نیامده‌اید علی الحساب روی حمایت‌های امنیتی و نظامی ما می‌توانید حساب کنید.
بصیری البته همین اندازه حمایت را نیز صوری و غیر قابل اجرا دانسته ادامه می‌دهد: وقتی غرب(آمریکا و اروپا) در تلاش هستند تا شر جنگ اوکراین را از دامان خود دور کنند عملاً سرنوشت چنین حمایت‌هایی نیز روشن است. این استاد دانشگاه می‌گوید: آمریکایی‌ها دقیقاً در جنگ افغانستان و عراق نیز همین گونه عمل کردند و در نهایت این دو کشور را ویران شده، سر درگم و ناامن رها کردند و سال‌ها است که می‌بینیم آن حمایت‌ها پشیزی برای کابل و بغداد ارزشی به همراه نداشته است.

برای غرب اسرائیل مهم است و مراقب چین و کره ی شمالی بودن!
بصیری به عنوان نکته ی پایانی به آفتاب یزد گفت: آمریکایی‌ها عملاً دو تهدید مهم را در پیش رو دارند؛ جنگ در غزه و تحرکات چین و کره شمالی که پرداختن به اوکراین و ادامه ی حمایت‌ها از این کشور را زیر سؤال خواهد برد.
این استاد دانشگاه می‌افزاید: با شدت گرفتن رقابت‌های انتخاباتی در آمریکا و تعیین تکلیف ریاست جمهوری پوتین در روسیه صحنه ی رقابت‌های جهانی روی خاورمیانه و شرق دور متمرکز خواهد شد و این بدان معنا است که زلنسکی برای خداحافظی از دنیای سیاست باید خود را آماده کند!